Moderator: Redaktörer
Hotspur skrev:Hur F/E-testar man i så fall en högtalare?
Hotspur skrev:*asg* Ja, det skulle sannerligen inte förvåna mig!Mätmikrofoner kanske?
Hotspur skrev:OT: Hur kommer då LTS fram till vilken högtalare som är minst färgande?
Nattlorden skrev:Hotspur skrev:Hur F/E-testar man i så fall en högtalare?
Förslag: bjuda hem musiker, spela in deras musik med ofärgande mick på ofärgande media, växla sedan mellan att lyssna på musikern live och uppspelningen av det ofärgade mediat via ofärgande elektronik. Om du hyser någon som helst tvekan om det är musikern eller högtalarna som spelar... så bör de vara riktigt bra.
Nackdel: du får bjuda hem en massa musiker på en massa olika instrument och musikstilar för att lyckas testa av högtalarna på ett rimligt komplett sätt.
Johan_Lindroos skrev:I praktiken fungerar det inte så bra eftersom lyssningsrummet alltid ger sin signatur. Således kommer alla högtalare hur bra de än är, att kunna urskiljas med en sådan metod. Man skulle kunna tänka sig att ta högtalaren utomhus, men då många högtalare är gjorda för att stå placerade i i någon form av närhet till bashöjande väggar så går inte det heller.
Svårt alltså.
Tycker mig känna igen högtalarna....Rickard skrev:Jag brukar alltid rita upp en bild om jag tycker något verkar krångligt. Mycket lättare att få överblick. Gjorde en snabbt som visar hur man kopplar när man skall testa ett slutsteg.
Skrik till om jag ritat galet!
Med vänlig hälsning,
Rickard
Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:I praktiken fungerar det inte så bra eftersom lyssningsrummet alltid ger sin signatur. Således kommer alla högtalare hur bra de än är, att kunna urskiljas med en sådan metod. Man skulle kunna tänka sig att ta högtalaren utomhus, men då många högtalare är gjorda för att stå placerade i i någon form av närhet till bashöjande väggar så går inte det heller.
Svårt alltså.
Japp, men jag har inte heller påstått att det skulle finnas en högtalare som skulle kunna klara av det (ännu).
Dock ger ju rummet (approximativt) samma signatur åt musikern i rummet som åt högtalaren i rummet, så just för F/E-testens del borde det inte spela någon roll.
Johan_Lindroos skrev:Fast om man spelar in ett ljud från högtalare i ett rum som man sedan igen spelar upp i samma rum så blir det ju kaka på kaka. Hörlurar skulle man däremot kunna använda sig av, fast då låter det ju inte som högtalare längre... Knepigt värre alltså.
Eller menar du på något helt annat sätt?
Är det någon ide att starta en tråd om hur man bedömer ett par högtalares ljudåterginvingsförmåga?
Martin skrev:Är det någon ide att starta en tråd om hur man bedömer ett par högtalares ljudåterginvingsförmåga? Tycker det är intressant.
Du har både rätt och fel. Du har mest fel, eftersom det går bra att höra små skillnader i förvrängining under de flesta större förvrängingar. Det är inte givet att någon förvrängning kommer att maskera en annan. Tex så har du säkert en ändlig branthet på filtrena i ditt exempel nivån under 100Hz kommer alltså att finnas kvar bara vid en lägre nivå. Du kommer därför teoretiskt kunna påvisa skillnader även under 100Hz.Men har jag rätt eller har jag fel?
RogerGustavsson skrev:Det är givet att det handlar om att hålla sig på en hög nivå i hela kedjan som används i F/E-testet. Det handlar inte om att köra med t.ex. någon kompaktanläggning från 70-talet typ Dux Soundproject. Det borde väl alla förstå....
Martin skrev:Min poäng är att det finns inget fog för att kasta F/E-testmetoden i papperskorgen och säga att man aldrig kan identifiera mindre förvrängingar än de som finns i själva anläggningen. Det kan på sin höjd bli ett filosofiskt resonemang tex för skillnader som ingen vet om än men i praktiken så stämmer det inte så bra. Det funkar visst att identifiera mindre förvrängningar än vad anläggningen själv har, även om det handlar om maskerande förvränging som du pratar om.
Martin skrev:Ok, du kanske inte orkade läsa mit långa inlägg. Men om jag ska sammanfatta: Det du pratar om (i ditt exempel) heter maskering av signalen. Det är inte fysiskt möjligt att maskera signalen eller en del av signalen till 100%, i så fall är det tyst. Därför stämmer inte ditt resonemang att mindre skillnader i förvränging inte går att utesluta när större förvrängningar ligger i signalvägen. Inte i någon praktisk mening, men om du tror att en förstärkare kan ta bort något i signalen till 100% i praktiken (det finns än så länge inga belägg för detta) så kanske ditt resonemang har betydelse för dig.
När det gäller dist och ditt exempel håller jag med. Men säg att du vill detektera 0.5% dist "under" 2% dist av exakt samma typ, eller en annan typ, spelar egentligen ingen roll så är det troligtvis fortfarande möjligt att höra skillnaden i distorsion även om den är mindre än totala förvrängingen. Håller du med?Bill50x skrev:Martin skrev:Ok, du kanske inte orkade läsa mit långa inlägg. Men om jag ska sammanfatta: Det du pratar om (i ditt exempel) heter maskering av signalen. Det är inte fysiskt möjligt att maskera signalen eller en del av signalen till 100%, i så fall är det tyst. Därför stämmer inte ditt resonemang att mindre skillnader i förvränging inte går att utesluta när större förvrängningar ligger i signalvägen. Inte i någon praktisk mening, men om du tror att en förstärkare kan ta bort något i signalen till 100% i praktiken (det finns än så länge inga belägg för detta) så kanske ditt resonemang har betydelse för dig.
Jodå, jag har läst ditt inlägg, men det betyder inte att jag håller med
Inte helt och hållet i alla fall. Om man har flera procents dist i ett rörslutsteg, hur ska man kunna höra skillnad på 0,05 eller 0,1 % i ett försteg? Det borde rimligen vara mycket svårt, om än kanske inte omöjligt. Som ett försvar för f/e-testen kan man kanske hävda av 0,5% dist inte "låter" lika i alla apparater utan kan skilja sig åt beroende på konstruktionsprincip etc. Dvs 0,5% dist i en apparat kanske inte alls maskerar 0,1% dist i en annan just för att påverkan på signalen låter olika. Men detta är inget försvar som hörs från f/e-testen tillskyndare utan en fundering från mig just nu.
/ B
Martin skrev:När det gäller dist och ditt exempel håller jag med. Men säg att du vill detektera 0.5% dist "under" 2% dist av exakt samma typ, eller en annan typ, spelar egentligen ingen roll så är det troligtvis fortfarande möjligt att höra skillnaden i distorsion även om den är mindre än totala förvrängingen. Håller du med?
Bill50x skrev:Inte nödvändigtvis, men jag måste tillstå att det är ett mer teoretiskt resonemang än färgat(!) av praktiska experiment. Det hänger nog i väldig hög grad på vilken typ av förvrängning det är.
Bill50x: nämn en "känd" (alltså experimentellt dokumenterad, mätbar) typ av färgning från en normal förstärkare som inte hörs om en lika stor eller något större färgning av samma typ redan finns i signalkedjan.Bill50x skrev:Martin skrev:När det gäller dist och ditt exempel håller jag med. Men säg att du vill detektera 0.5% dist "under" 2% dist av exakt samma typ, eller en annan typ, spelar egentligen ingen roll så är det troligtvis fortfarande möjligt att höra skillnaden i distorsion även om den är mindre än totala förvrängingen. Håller du med?
Inte nödvändigtvis, men jag måste tillstå att det är ett mer teoretiskt resonemang än färgat(!) av praktiska experiment. Det hänger nog i väldig hög grad på vilken typ av förvrängning det är.
/ B
Sirap!dole skrev:Vad består konst lasten av???
Smaka!dole skrev:Hur vet jag att den inte färgar???
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Det är givet att det handlar om att hålla sig på en hög nivå i hela kedjan som används i F/E-testet. Det handlar inte om att köra med t.ex. någon kompaktanläggning från 70-talet typ Dux Soundproject. Det borde väl alla förstå....
Självklart bör man väl inte använda de sunkigaste grejorna. Men tillskyndarna av f/e-testen brukar just hävda att kvalitén på referensanläggningen är av underordnad betydelse. Det är inte JAG som hittat på det!
Bill50x skrev:Argumentet är just som jag skrev, man vill bara lyssna på den skillnad testobjektet ger inkopplad i kedjan, inte dess absoluta kvaliteter. Det är detta resonemang jag finner ologiskt.
/ B
IngOehman skrev:Tänk på detta: Inga apparater har några "absoluta kvaliteter". Det är ju inte apparaterna som skapar ljudet, därför har de heller inga kvaliteter att bidraga med, optimalt bidrar de ju inte alls!
Det de har är defekter.
Skall man välja en apparat verkar det ju då fördelaktigt att välja mellan apparater som har klarat ett F/E-test framför de som testats och inte har klarat det.
Hotspur skrev:Skall man välja en apparat verkar det ju då fördelaktigt att välja mellan apparater som har klarat ett F/E-test framför de som testats och inte har klarat det.
Men eftersom LTS inte ens testar bråkdelen av t ex alla slutsteg (eller öppet redovisar vilka apparater som är undermåliga) som finns där ute så är ju chansen tämligen god att hifi-nördens nya Krell-steg trots allt är lika bra som NAD 208...
Hotspur skrev:Skall man välja en apparat verkar det ju då fördelaktigt att välja mellan apparater som har klarat ett F/E-test framför de som testats och inte har klarat det.
Men eftersom LTS inte ens testar bråkdelen av t ex alla slutsteg (eller öppet redovisar vilka apparater som är undermåliga) som finns där ute så är ju chansen tämligen god att hifi-nördens nya Krell-steg trots allt är lika bra som NAD 208...
Men eftersom LTS inte ens frågat bråkdelen av alla människor i landet (eller öppet redovisar vilka som är inte klarar 2 meter) där ute, så är ju chansen tämligen god att grannfruns nya man trots allt hoppar 80% av vad Stefan Holm klarar.
IngOehman skrev: (Varför skriver alla F/E-test???)
paa skrev:IngOehman skrev: (Varför skriver alla F/E-test???)
För att det står så på LTS hemsida!
IngOehman skrev:Mårten!!!
Fixa, snälla.![]()
Ett F/E-test kan man göra på massor av olika sätt. Exempelvis med en spekttralanalysator eller med ett oscilloskop som betraktningshjälpmedel. Men det jag har sysslat med är främst F/E-lyssningar. Det är också denna metod som jag infört för att få objektivare och repeterbarare resultat i testerna som görs för LTS att presenteras i MoLt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster