Exempel,

Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Jag har svårt att förstå vad dippen vid ca 3kHz kommer sig av måste jag erkänna. De andra dipparna högre upp gissar jag att de kommer sig av bakväggen.
Komorok skrev:Då tror jag att det låter ganska snällt, men rätt bra.
Komorok skrev:Bakväggen är ju rimligtvis den vägg som man har bakom sig när man sitter i soffan. Om bakväggen är där högtalarna står så kan man ju fundera över var framväggen är...
eljulio skrev:Komorok skrev:Då tror jag att det låter ganska snällt, men rätt bra.
Snällt, men ganska bra...
Tja, snällt. I jämförelse med ditt system låter väl det mesta snällt...![]()
Tycker nog att det låter rätt bra ändå, skulle gärna höra pi60 hemma och jämföra, men det är ont om detta i Kalmartrakten vad det verkar.
eljulio skrev:Komorok skrev:Bakväggen är ju rimligtvis den vägg som man har bakom sig när man sitter i soffan. Om bakväggen är där högtalarna står så kan man ju fundera över var framväggen är...
äh, förstod nog vad du menade egentligen, men detta är faktiskt.se och här kan det mesta klyvas i atomer... nåväl, huvet klyvs av öppen yta bakåt och väggen. Typ.
Komorok skrev:Bakväggen är ju rimligtvis den vägg som man har bakom sig när man sitter i soffan. Om bakväggen är där högtalarna står så kan man ju fundera över var framväggen är...
eljulio skrev:AndreasArvidsson skrev:Mätningen säger en hel del, men också en hel del som saknas. Med mer kunskap(dvs utan mina briser) i kombination med fler mätningar så kan man nog få en ganska bra bild tror jag.
Vad säger dig mätningen?
Komorok skrev:eljulio skrev:Komorok skrev:Bakväggen är ju rimligtvis den vägg som man har bakom sig när man sitter i soffan. Om bakväggen är där högtalarna står så kan man ju fundera över var framväggen är...
äh, förstod nog vad du menade egentligen, men detta är faktiskt.se och här kan det mesta klyvas i atomer... nåväl, huvet klyvs av öppen yta bakåt och väggen. Typ.
Det räckte för att ge interferenser iaf.
eljulio skrev:Jag vet, google finns, men vad är inferferenser?
Objektivisten skrev:Komorok skrev:Bakväggen är ju rimligtvis den vägg som man har bakom sig när man sitter i soffan. Om bakväggen är där högtalarna står så kan man ju fundera över var framväggen är...
Mellanväggen är mellan muttan och anus, det kan man iaf vara säker på.
AndreasArvidsson skrev:eljulio skrev:AndreasArvidsson skrev:Mätningen säger en hel del, men också en hel del som saknas. Med mer kunskap(dvs utan mina briser) i kombination med fler mätningar så kan man nog få en ganska bra bild tror jag.
Vad säger dig mätningen?
Hmm vad skall jag börja.Observera att detta verkligen inte är min starkaste sida, men jag skall försöka iaf.
Tonkurvan visar mig fördelningen mellan registren. Den visar att du har en ganska bra fördelning. Inte för bastung eller vasst. Kanske kan toppen vid 6kHz störa.
Basen rullar av vid 35-40Hz så det rör sig förmodligen om en portad fullregisterhögtalare. Dessutom förmodligen golvare, men kan även vara en lägre avstämd stativare.
Efterklangen ligger på mycket bra nivå. Jag skulle säga att rummet är ombonat och förmodligen något dämpat.
Tonkuva och efterklang säger ju dock långt ifrån allt om hur det låter, men av det som mätningen visar så tror jag att det låter bra.
Komorok skrev:Adzer: Tror du inte att toppen vid 6kHz är av interferenskaraktär precis som dipparna och topparna som följer lite högre upp?
AndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Adzer: Tror du inte att toppen vid 6kHz är av interferenskaraktär precis som dipparna och topparna som följer lite högre upp?
Jo jag tror att avvikelserna har med interferens att göra. För så illa hoppas jag inte högtalaren i sig mäter.
Komorok skrev:Interferenser lär du inte höra alls. Hörseln kan sortera direktljud från reflexer.
Tror jag. Är verkligen ingen expert på ämnet.
RogerGustavsson skrev:Jag har redan tidigare ställt mig undrande till den korta efterklangstiden med tanke på att rummet ser rätt odämpat och glest möblerat ut och med stora glasytor. Naqref inflikade då att rummet inte låter riktigt som det ser ut. I vilket fall tror jag inte en enkel mätning säger så mycket och i varje fall inte tillräckligt mycket. Är det något du saknar eller stör i återgivningen?
RogerGustavsson skrev:Jag har redan tidigare ställt mig undrande till den korta efterklangstiden med tanke på att rummet ser rätt odämpat och glest möblerat ut och med stora glasytor. Naqref inflikade då att rummet inte låter riktigt som det ser ut. I vilket fall tror jag inte en enkel mätning säger så mycket och i varje fall inte tillräckligt mycket. Är det något du saknar eller stör i återgivningen?
Adhoc skrev:Mätmanicken är inställd på att efterlikna ett ekofritt rum (anechoic = blå kurva), och kurvan ska då visa väldigt kort första tidsförlopp.
Vägg bakom fåtöljerna eller sidoväggarna kommer troligen inte med i mätningen. Troligen kommer dock studs från den nära väggen bakom högtalarna samt från golv + soffbordet med i kurvan vilket kan vara orsaken till dipparna högre upp i diskanten där det inte behövs mer än enstaka cm-förflyttning av micken för att förändra utseendet på kurvan. (Jag har antagit att micken var placerad på fåtöljen närmast köket.)
Klicka för dom andra rutorna också, = gula + gröna kurvorna. Den ena ska ta med reflexer från ytor som inte är "alltför långt bort", den andra ska visa resultatet vid 300 ms då ljudet hunnit studsa runt i rummet många gånger.
(Kurvorna ser normalt mycket taggigare och "fula" ut än den blå.)
IngOehman skrev:Från mätningar kan man om man är lite insatt ofta dra rätt så många
slutsatser, men de visar bara på fel och bevisar aldrig frånvaron av
andra fel än de som visars.
Vad som man aldrig kan göra är därför att veta hur det låter som hel-
het, baserat på en mätkurva, men många karaktärer(/problem) kan
man med stor säkerhet säga går att höra. Ett specialproblem är att
en mätkurva är gjort med en mkrfon som inte kan höra varifrån olika
ljud kommit, som byggt upp mätkurvan.
I det specifika fallet kan man med stor säkerhet säga att en mycket
kraftig interferens kommer att ge ett illa burkigt ljud om man lyssnar
där mikrofonen varit placerad.
Den beror troligen på en reflex i en mycket hård yta, och studsen är
så lite fördröjd (bara 6-7 cm jämfört med direktljudet) att jag gissar
att den "ställts till" via ett bord eller något liknande. Den svarar hur
som helst för alla de dippar och toppar som syns på mätningen.
Alternativt skulle det kunna vara högtalaren själv som är underligt
uppbyggd. Jag har ingen som aning om vad det är för högtalare som
har användts vid mätningen.
Något annat väsentligt problem är svårt att läsa ut ur mätkurvan. En
lite kortare och med frekvensen fallande (istället för stigande) efter-
klang skulle nog inte skada heller, om man vill höra den återgivna
musiken så ursprungstroget som möjligt.
Vh, iö
Komorok skrev:Strmbrg skrev:Kan man inte flytta undan bordet?
Jo, om det inte sitter fastgjutet. Då blir det omstädigt.
Dippen hamnar väl lägre i frekvens då om jag förstod rätt.
AndreasArvidsson skrev:Basen rullar av vid 35-40Hz så det rör sig förmodligen om en portad fullregisterhögtalare. Dessutom förmodligen golvare, men kan även vara en lägre avstämd stativare.
Komorok skrev:Objektivisten skrev:Komorok skrev:Bakväggen är ju rimligtvis den vägg som man har bakom sig när man sitter i soffan. Om bakväggen är där högtalarna står så kan man ju fundera över var framväggen är...
Mellanväggen är mellan muttan och anus, det kan man iaf vara säker på.
Mellangården menar du?
Strmbrg skrev:Kan man inte flytta undan bordet?
IngOehman skrev:Ok, då är jag rätt säker på att det är bordsytan som ställer till det.
Jag ser inget annat som kan ge reflexer som kommer så tätt efter direkt-
ljudet som bara 6-7 cm senare,
Enda alternativen är om högtalarna är illa felkonstruerade (jag vet inte vad
de är) eller om någon starkt reflekterande som stort nog (för att kunna ge
en så där svår interferensdipp vid knappa 3 kHx behöver det vara något
som är mer än 5 cm i diameter) 3-4 cm bakom mätmikrofonen.
Enklaste sättet att undersöka om det är bordet, är att göra om mätningen
men med mikrofonen lyft t ex 20 cm. Är det bordet så kommer interferen-
serna att krypa nedåt i frekvens och hamna tätare, och amplituden på vind-
lingen lör också påverkas något.
Vh, iö
Komorok skrev:Jag tackar för lektionen. Jag gissade ju hyggligt skevt
. Nu måste jag grubbla över matematiken bakom det hela.
Edit. Aha. Nu fattar jag.
celef skrev:AndreasArvidsson skrev:Basen rullar av vid 35-40Hz så det rör sig förmodligen om en portad fullregisterhögtalare. Dessutom förmodligen golvare, men kan även vara en lägre avstämd stativare.
celef skrev:det roliga var att du sparkade in en öppen dörr, femton inlägg innan ditt inlägg så visades det en bild på högtalarna i rummet, ett par golvhögtalare med stor port, de ser ut att vara fullregistrare, inga subwoofers syns heller på bilden
Oresound skrev:De återkommande dipparna^ pekar de oxå på ljud över bord reflektion?
kammfiltereffekt?
^8, 10 och 13 kHz
IngOehman skrev:Oresound skrev:De återkommande dipparna^ pekar de oxå på ljud över bord reflektion?
kammfiltereffekt?
^8, 10 och 13 kHz
Ja, de är alla en konsekvens av en reflexion, som är för-
dröjd drygt 0,15 ms visavi direktljudet.
2,6 - 7,8 - 13 och 18,2 kHz ser det ut som tycker jag.
Vh, iö
eljulio skrev:IngOehman skrev:Oresound skrev:De återkommande dipparna^ pekar de oxå på ljud över bord reflektion?
kammfiltereffekt?
^8, 10 och 13 kHz
Ja, de är alla en konsekvens av en reflexion, som är för-
dröjd drygt 0,15 ms visavi direktljudet.
2,6 - 7,8 - 13 och 18,2 kHz ser det ut som tycker jag.
Vh, iö
Hörbart?
IngOehman skrev:Är inte riktigt på det klara med vad du vill att vi skall göra med dessa nya
mätningar?
Det ser väl ut ungefär som väntat, fortfarande. Och sammanfattningsvis är
det lättare att dra några slutsatser genom att titta på bilderna än genom att
titta på de där mätkurvorna. Dock behöver man båda* för att kunna veta
något om vad som kan förbättras.
Vh, iö
- - - - -
*Med båda menar jag egentligen att både verkligen vara i rummet (inte titta
på bilder av det) och sen göra mätningar (inte nödvändigtvis de som du har
gjort) om man vill kunna säga något om vad som kan vara lämpliga åtgärder
i det där rummet.
Det är lite som med bilar, det är bättre att ha tillgång till den på riktigt om
man skall laga eller trimma dem, än att få mikro-info om den, i form av en
bild eller några mätningar.
IngOehman skrev:Aha, okej, jag missade den frågeställaren.
I vad det övriga anbelangar så menar jag fortfarande att man inte kan
säga något speciellt intelligent med utgångspunkt från mätningarna.
Om man vill fixa ett problem eller optimera förhållandena, så behöver
man komma i kontakt med saken mera handgripligt. Vara där, spela
musik, lyssna, klappa händer, banka i väggarna, lyssna och sen kanske
mäta 40 olika saker, där varje "nästa mätning" ges av det man sett på
det man såg när man mätte upp något annat alldeles innan.
Varje ny kunskap ger nya frågor som gör att man behöver studera ob-
jektet mera för att få svaren på. Vägen är inte given i förväg, den ger
sig efterhand.
Vh, iö
IngOehman skrev:Vad blev slutsatsen?
Om det blev...
Man kan i förekommande fall se att det finns vissa mer eller mindre allvarliga
fel, men man kan aldrig se att det inte finns några mer eller mindre allvarliga
fel.
...så håller jag med dig.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 12 gäster