Moderator: Redaktörer
Nicke skrev:När det ändock snackas mässor här så öppnar världens störst mässa imorgon 7/1-2014 CES i las vegas,där skulle ja vilja vara
lennartj skrev:Ha!
Bara för att en mässa är störst i USA tror de i sin enfald att den är störst i världen.
Det är tyskarna som är världsmästare i mässor.
CEBIT skrev:“We are 100 percent focused on business.”
CeBIT has steadily developed its strength as a trade fair for the information and telecommunication technology sectors, with the share of visitors from business rising to 82 percent. The new CeBIT now offers them even more to structure their experience. The four platforms are becoming eight “topic clusters” covering every market trend:
Enterprise Resource Planning & Data Analysis, Enterprise Content Management, Web & Mobile Solutions, IT Services, Security, Communication & Networks, Infrastructure & Data Centers, and Research & Innovations.
hifikg skrev:Vilken är årets mest spännande nyhet? Vad ska man INTE missa?
Vee-Eight skrev:hifikg skrev:Vilken är årets mest spännande nyhet? Vad ska man INTE missa?
Att det förmodligen låter bäst hemma.
hifikg skrev:Saknar både Ino/Guru och Bremen i utställarkatalogen. Carlssonungdomarna får stå för ortoakustiskt välljud (?) sist kunde de inte spela på underverken. Holographic kanske lirar på piP, men det vore skoj att höra större Ino/Guru på en mässa. Burmeisters mediaspelare kanske är kul? Fast vad ska man med en sån till när man har en dator o en DAC? The Lars Typ II ger rörvärme, hoppas de har ett lite intimare rum än sist. Quad och McIntosh kan vara värda att besöka. Har jag missat något viktigt? Vad MÅSTE man se/höra?
verdad skrev:Var är bilderna?
hifikg skrev:Bästa ljud hade Focal/Engström
Näst bäst hade Schweizarna
Bästa ljud i normal prisklass hade Hesselwall/Gradient eh nä... den e väl inte helt normalt billig den där drömmen heller, men det var i varje fall de tre av de rum som var mest lyssningsvärda.
hifikg skrev:I första rummet jag besökte spelades det på de här godbitarna och det lät precis så bra som man kunde förvänta. Mässans bästa lyssningsupplevelse 2014
hifikg skrev:Gradient hör till de högtalartillverkare som inte gödslar marknaden med nya modeller. Revolution som började tillverkas i slutet av 90-talet tillverkas än, men den här skapelsen, Helsinki, ser modern ut och lät riktigt trevligt ihop med The Dream. Vet inte vad riggen gick på, men säkert mindre än hälften av den hos Lasse och lät väldigt mycket bättre
Med Gradient Revolution blev ljudet nästan lika bra, så nog kan man tota ihop en anläggning för långt under en miljon. En slående skillnad mot ljudet i många rum var att det var stereo var man än befann sig. Nästan som om Stig varit framme med sitt trollspö. På den här mässan var det bara Gradient som lyckades så bra med det. Kudos.
Nattlorden skrev:Ja, det är är en spännande skapelse. Speciellt hur man låter mellanregistret mynna ut på sidorna. Tror det där är den mest intressanta/nyskapande högtalarkonstruktionen de sista 20 åren. Tyvärr har jag ännu inte hört den själv.
hifikg skrev:Schweiziska Piega, nytt märke för mig, stod för bästa ljud i L&L huset. Har ingen aning om vad anläggningen betingar i pris, men kostar den under 400.000 är den den mest prisvärda på hela mässan. Fast det gör den nog inte
ryst skrev:Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
Jäklar vad bra det låter om dessa burkar, stor "vill-ha-faktor".
ryst skrev:Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
hifikg skrev:ryst skrev:Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
MBL-rummet!?!?! ser dramatiskt frågande ut, var var det!? Saknade verkligen ett sådant. Nu känner jag mig lurad på en riktig godbit.
Panelguy skrev:hifikg skrev:ryst skrev:Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
MBL-rummet!?!?! ser dramatiskt frågande ut, var var det!? Saknade verkligen ett sådant. Nu känner jag mig lurad på en riktig godbit.
Du blev lurad på MBL 101 drivna med deras stora monoblock och Trinity-elektronik, imponerande ljud.
hifikg skrev:Panelguy skrev:hifikg skrev:ryst skrev:Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
Du blev lurad på MBL 101 drivna med deras stora monoblock och Trinity-elektronik, imponerande ljud.
Muttrar... var var de någonstans? Hur kunde jag missa? Tyckte jag var överallt.
hifikg skrev:ryst skrev:Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
KarlXII skrev:hifikg skrev:ryst skrev:Själv fastnade jag i MBL-rummet trots urkass musik.
Varsågod. Bästa ljudet på mässan, tycker jag.
hifikg skrev:I det här rummet spelades det på Focal av mer sansad sort och det lät inte oävet, bättre i år än förra året som jag minns det.
HiLo skrev:tur att smaken är olika, tyckte personligen att The Lars rummet lät opersonligt och en gnutta tråkigt, medans Lazzes rum var orgasmiskt och då i synnerhet med min organ treasurs/Mattias Wagner(opus3) och där vart vi sittandes sida vid sida tills vi var tillsagda att kl var 18.30, som avslutning så sa han att han hade skivan, och den skulle plastas av till i morgon då det var som klippt och skuret för den anläggningen! ...
HiLo skrev:tur att smaken är olika, tyckte personligen att The Lars rummet lät opersonligt och en gnutta tråkigt, medans Lazzes rum var orgasmiskt och då i synnerhet med min organ treasurs/Mattias Wagner(opus3) och där vart vi sittandes sida vid sida tills vi var tillsagda att kl var 18.30, som avslutning så sa han att han hade skivan, och den skulle plastas av till i morgon då det var som klippt och skuret för den anläggningen!
Så till i morgon skall jag lägga in den skivan på en sticka, för tydligen var det ovanligt med CD spelare som mediumoch vinylsamlingen bär jag gärna inte med mig utanför hemmets lugna vrår.
Men jag bara måste dit i morgon med, jag måste höra mer hos Lazzes!!
Tänkte börja på Sheraton, sen en lunch på Pong innan promenaden till L&L jag missade helt idag, vore det inte lite kul att samla ihop några personer för att gå ihop för att för höra samma stycken för att få till en adekvat diskussions basis, jag har massa udda hifi demoskivor jag tänkte rycka loss lite enskilda favoriter och lägga på en sticka, vore kul om någon annan kunde göra något liknande med körmusik och hårdrock och yello typ,
och kommer vi i samlad tropp har jag svårt att tro att våra fonogram inte spelas!
Skulle tänka mig en en snabbfika under dagen för att byta Nics med varandra för att i framtiden för en klarare bild av våra samtalspartners här ifrån.
Tycker någon att det är ett vettigt förslag så gissar jag att de som är mest morgonpigg sätter start tid och mötesplats.
Bra eller dålig ide får ni avgöra, men personligen skulle jag gärna höra era sammanfattningar.
Men det är min önskan som långt från fulllärd!
Och ett speciellt tack till mickromodular för den långa intressanta samtalet! [/list]
bjlarsson skrev:Det är mycket "stor-hifi" på bilderna ovan. Varje gång jag är på en mässa blir jag imponerad av de små, aktiva Genelec-monitorerna. De är små och fula men låter mycket bra för sin storlek, tycker jag. Några kommentarer om dem?
bjlarsson skrev:Det är mycket "stor-hifi" på bilderna ovan. Men varje gång jag är på en mässa blir jag imponerad av de små, aktiva Genelec-monitorerna. Så också denna gång. De är små och fula men låter mycket bra för sin storlek, tycker jag. Några kommentarer om dem?
bjlarsson skrev:Det är mycket "stor-hifi" på bilderna ovan. Men varje gång jag är på en mässa blir jag imponerad av de små, aktiva Genelec-monitorerna. Så också denna gång. De är små och fula men låter mycket bra för sin storlek, tycker jag. Några kommentarer om dem?
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Gradient hör till de högtalartillverkare som inte gödslar marknaden med nya modeller. Revolution som började tillverkas i slutet av 90-talet tillverkas än, men den här skapelsen, Helsinki, ser modern ut och lät riktigt trevligt ihop med The Dream. Vet inte vad riggen gick på, men säkert mindre än hälften av den hos Lasse och lät väldigt mycket bättre
Med Gradient Revolution blev ljudet nästan lika bra, så nog kan man tota ihop en anläggning för långt under en miljon. En slående skillnad mot ljudet i många rum var att det var stereo var man än befann sig. Nästan som om Stig varit framme med sitt trollspö. På den här mässan var det bara Gradient som lyckades så bra med det. Kudos.
Ja, det är är en spännande skapelse. Speciellt hur man låter mellanregistret mynna ut på sidorna. Tror det där är den mest intressanta/nyskapande högtalarkonstruktionen de sista 20 åren. Tyvärr har jag ännu inte hört den själv.
Piotr skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev:Gradient hör till de högtalartillverkare som inte gödslar marknaden med nya modeller. Revolution som började tillverkas i slutet av 90-talet tillverkas än, men den här skapelsen, Helsinki, ser modern ut och lät riktigt trevligt ihop med The Dream. Vet inte vad riggen gick på, men säkert mindre än hälften av den hos Lasse och lät väldigt mycket bättre
Ja, det är är en spännande skapelse. Speciellt hur man låter mellanregistret mynna ut på sidorna. Tror det där är den mest intressanta/nyskapande högtalarkonstruktionen de sista 20 åren. Tyvärr har jag ännu inte hört den själv.
Tänkte bara klargöra att det är fråga om en njurstrålare och att ljudet som leds ut åt sidorna är dämpat och fördröjt genom en akustisk lösning som kan liknas vid en elektrisk RC-länk. Det ljudet är inte nyttoljud i egentlig mening utan finns där för att ta ner nivån på det ljud som vid låga frekvenser strålas ut av konens framsida, viker runt baffeln och går bakåt.
Det blir som en aktiv absorbent skulle man kunna säga, som tar ner ljudet bakåt runt -20dB till -30dB eller så och ljudet 90gr åt sidan till runt -6dB.
På så vis matchas spridningen mellan den riktade diskanten i sitt lätta hornladdning och den dipola basdelen. Nyttan med denna lösning är dels linjärare energirespons än vanliga lådhögtalare samt större del direktljud vs. rumsljud på lyssningsplats. Typsikt upplever man att man inte behöver brottas lika mycket med rummet för att få bra resultat.
/Peter
LeifB skrev:Piotr skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev:Gradient hör till de högtalartillverkare som inte gödslar marknaden med nya modeller. Revolution som började tillverkas i slutet av 90-talet tillverkas än, men den här skapelsen, Helsinki, ser modern ut och lät riktigt trevligt ihop med The Dream. Vet inte vad riggen gick på, men säkert mindre än hälften av den hos Lasse och lät väldigt mycket bättre
Tänkte bara klargöra att det är fråga om en njurstrålare och att ljudet som leds ut åt sidorna är dämpat och fördröjt genom en akustisk lösning som kan liknas vid en elektrisk RC-länk. Det ljudet är inte nyttoljud i egentlig mening utan finns där för att ta ner nivån på det ljud som vid låga frekvenser strålas ut av konens framsida, viker runt baffeln och går bakåt.
Det blir som en aktiv absorbent skulle man kunna säga, som tar ner ljudet bakåt runt -20dB till -30dB eller så och ljudet 90gr åt sidan till runt -6dB.
På så vis matchas spridningen mellan den riktade diskanten i sitt lätta hornladdning och den dipola basdelen. Nyttan med denna lösning är dels linjärare energirespons än vanliga lådhögtalare samt större del direktljud vs. rumsljud på lyssningsplats. Typsikt upplever man att man inte behöver brottas lika mycket med rummet för att få bra resultat.
/Peter
Mycket intressant lösning på mellanregistret. Måste väl vara en lösning som är något mellanting mellan Linkwitz och en sluten låda.
paa skrev:Tittade in två gånger i rummet där Magico demades. Det var en märklig upplevelse, en stor hyllad högtalare med dubbla basar och så fanns det ingen bas alls i återgivningen! Det var nästan som att man bara körde på mellanregister och diskant. Jag misstänker definitivt något allvarligt fel med riggen. Dessutom missade Magicos representant flyget så han kom inte till föredraget han skulle hålla, och han skulle säkert fått till ljudet i demorummet också. Total katastrof skulle jag säga om deras helg.
Det kändes som extremt få utställare i år och väldigt få besökare också. Vilket jag tycker är tråkigt, undrar om det blir någon mässa nästa år och isf. hur många utställare och besökare kommer isf. tillbaka? Än en mindre mässa tror jag skulle vara spiken i kistan.gornir skrev:Är det bara jag som tycker att årets mässa var ganska kass!![]()
Jag brukar botanisera bland godsakerna både lördag och söndag, men kände att det räckte med lördagen då det inte fanns så väldigt mycket intressant att lyssna och titta på.
/Göran
Panelguy skrev:hassel skrev:Lite tråkig musik, och rätt låga volymer tycker jag nog.
Volymen var allt annat än låg när jag var inne i Piega/Soulutions och MBLs rum.
Zeeall skrev:dra åt helvete! 5 timmar med diana krall å liknande får mig att kaskadspy! måste rensa huvudet med lo-fi producerad norsk black metal i en månad. frågan är ju om high end enbart duger till mässjazz. jag hörde då inte några exempkel på annat
Panelguy skrev:Jämfört med den helt avfolkade Sweetspot nu senast tycker jag det var rätt mycket folk under lördagen. Håller med om att det var bökigt att hitta rummen på L&L.
Vad gäller musiken tycker jag den var väldigt varierande, hörde inte mycket mässmusik a la Krall eller Infected.
Zeeall skrev:dra åt helvete! 5 timmar med diana krall å liknande får mig att kaskadspy! måste rensa huvudet med lo-fi producerad norsk black metal i en månad. frågan är ju om high end enbart duger till mässjazz. jag hörde då inte några exempkel på annat
Zeeall skrev:Panelguy skrev:Jämfört med den helt avfolkade Sweetspot nu senast tycker jag det var rätt mycket folk under lördagen. Håller med om att det var bökigt att hitta rummen på L&L.
Vad gäller musiken tycker jag den var väldigt varierande, hörde inte mycket mässmusik a la Krall eller Infected.
Jag uppfattade variationen av musiken såhär: 80% mässjazz, 10% blues, 5% rock, 5% annat (elektroniskt, världsmusik etc).
Panelguy skrev:Jag hörde Tonbruket och "Temptation" med Krall, är det mässjazz?
Med tanke på att 90% av mässbesökarna är över 50 är nog intresset för norsk black metal väldigt litet
Panelguy skrev:Jag hörde Tonbruket och "Temptation" med Krall, är det mässjazz?
Med tanke på att 90% av mässbesökarna är över 50 är nog intresset för norsk black metal väldigt litet
KarlXII skrev:Helt riktigt. Det finns musik av svårdefinierad typ med saxofonliknande och kaotisk karaktär som bara existerar på mässor.
Alexi skrev:Jag tyckte också det var kul med så många bolag i år som demade akustikplattor etc.
paa skrev:Alexi skrev:Jag tyckte också det var kul med så många bolag i år som demade akustikplattor etc.
Den här takabsorbenten var ganska extrem, hängande takabsorbent med 3m diameter i yllefilt:
hifikg skrev:
2-ch skrev:Sämst mässan på åratal tyvärr.
Jag var där på söndagen och tyckte nog att det var hyggligt med folk. Och för min del var det bra att det nästan alltid fanns sittplatser, att man kunde se apparater/högtalare/etc utan att behöva tränga sig igenom en kompakt mur av människor. Det fanns också tid att prata med utställarna.2-ch skrev:Sämst mässan på åratal tyvärr. För få utställare.
Glest med folk jämfört med föregående år. Kan inte undgå att tycka lite synd om utställarna som var där.
Morello skrev:Problemet är att det är snudd på omöjligt att hitta populärmusik med anständig ljudkvalitet. O&G har samma problem på mässor; det blir lätt jazz, blues och konstmusik om det ska låta anständigt.
Kanske beror den oanständiga ljudkvaliteten på att populärmusiken i huvudsak lyssnas på av en yngre och mindre mognen/kräsen publik?
Zeeall skrev:KarlXII skrev:Helt riktigt. Det finns musik av svårdefinierad typ med saxofonliknande och kaotisk karaktär som bara existerar på mässor.
glest piano/akustisk gura, kanske elgura med väldig ren ton, ståbas, visp på trummorna å skön kvinnosång/mörk mansröst... sen om det var jazz, blues eller pop vettefan
Morello skrev:Zeeall skrev:dra åt helvete! 5 timmar med diana krall å liknande får mig att kaskadspy! måste rensa huvudet med lo-fi producerad norsk black metal i en månad. frågan är ju om high end enbart duger till mässjazz. jag hörde då inte några exempkel på annat
Problemet är att det är snudd på omöjligt att hitta populärmusik med anständig ljudkvalitet. O&G har samma problem på mässor; det blir lätt jazz, blues och konstmusik om det ska låta anständigt.
Kanske beror den oanständiga ljudkvaliteten på att populärmusiken i huvudsak lyssnas på av en yngre och mindre mognen/kräsen publik?
IngOehman skrev:Morello skrev:Zeeall skrev:dra åt helvete! 5 timmar med diana krall å liknande får mig att kaskadspy! måste rensa huvudet med lo-fi producerad norsk black metal i en månad. frågan är ju om high end enbart duger till mässjazz. jag hörde då inte några exempkel på annat
Problemet är att det är snudd på omöjligt att hitta populärmusik med anständig ljudkvalitet. O&G har samma problem på mässor; det blir lätt jazz, blues och konstmusik om det ska låta anständigt.
Jag tycker nog det finns en del anständigt ljudande pop, speciellt
inom singsongwriting genren. När det gäller hårdrock är det värre.
Den mesta hårdrocken är ju bara ynkligt, mellanregistrigt, spinkigt.
platt och fjant-ljudande.
Konstigt kan jag tycka då ingen genre skulle vinna mera på en god
ljudkvalitet med plats för drama, dynamik och tryck.
Vh, iö
IngOehman skrev:Morello skrev:Zeeall skrev:dra åt helvete! 5 timmar med diana krall å liknande får mig att kaskadspy! måste rensa huvudet med lo-fi producerad norsk black metal i en månad. frågan är ju om high end enbart duger till mässjazz. jag hörde då inte några exempkel på annat
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Zeeall skrev:dra åt helvete! 5 timmar med diana krall å liknande får mig att kaskadspy! måste rensa huvudet med lo-fi producerad norsk black metal i en månad. frågan är ju om high end enbart duger till mässjazz. jag hörde då inte några exempkel på annat
Vh, iö
+1![]()
Mvh
Peter
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Zeeall skrev:dra åt helvete! 5 timmar med diana krall å liknande får mig att kaskadspy! måste rensa huvudet med lo-fi producerad norsk black metal i en månad. frågan är ju om high end enbart duger till mässjazz. jag hörde då inte några exempkel på annat
Vh, iö
+1![]()
Mvh
Peter
Laila skrev:Ett verkligt bra system låter apa med för hårt "brick-limiterade"
inspelningar . . .(tycker jag) typ.
phloam skrev:Men är det inte så att hårdrock mixas för att spelas högt..?
Bill50x skrev:Laila skrev:Ett verkligt bra system låter apa med för hårt "brick-limiterade"
inspelningar . . .(tycker jag) typ.
Mjae. Ett verkligt bra system tar fram musiken även ifrån dåliga inspelningar.
/ B
FBK skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Zeeall skrev:dra åt helvete! 5 timmar med diana krall å liknande får mig att kaskadspy! måste rensa huvudet med lo-fi producerad norsk black metal i en månad. frågan är ju om high end enbart duger till mässjazz. jag hörde då inte några exempkel på annat
Vh, iö
+1![]()
Mvh
Peter
Håller inte med, jo att det finns anständig ljudande pop, men på hårdrockens sida så skulle jag uppskatta mer fyllighet och tryck för det mesta låter hemskt.
Ett verkligt BRA system klarar att återge alla inspelningar med behållning!
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Zeeall skrev:dra åt helvete! 5 timmar med diana krall å liknande får mig att kaskadspy! måste rensa huvudet med lo-fi producerad norsk black metal i en månad. frågan är ju om high end enbart duger till mässjazz. jag hörde då inte några exempkel på annat
Vh, iö
+1![]()
Mvh
Peter
Ett verkligt BRA system klarar att återge alla inspelningar med behållning!
Naqref skrev:Danko Jones med We sweat blood är ett bra exempel på hur det kan låta när det är halv ok.
Vh, iö
Naqref skrev:FBK skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Zeeall skrev:dra åt helvete! 5 timmar med diana krall å liknande får mig att kaskadspy! måste rensa huvudet med lo-fi producerad norsk black metal i en månad. frågan är ju om high end enbart duger till mässjazz. jag hörde då inte några exempkel på annat
Vh, iö
+1![]()
Mvh
Peter
Håller inte med, jo att det finns anständig ljudande pop, men på hårdrockens sida så skulle jag uppskatta mer fyllighet och tryck för det mesta låter hemskt.
Alltså håller du med.
Danko Jones med We sweat blood är ett bra exempel på hur det kan låta när det är halv ok.
2-ch skrev:Sämst mässan på åratal tyvärr. För få utställare.
Glest med folk jämfört med föregående år. Kan inte undgå att tycka lite synd om utställarna som var där.hifikg skrev:
Mässans kanske dyraste CD-spelare ses i mitten. Ja hela silverstapeln utgör CD-spelare.
680 000:- hörde jag nämnas
Jag brukar vara lite försiktig med att uttala mig officiellt om ljudkvalitén i mässlokaler.
Men jag korar ändå mässans bästa ljud.
MBL. Starkt, kroppsligt och rent. I love it.
Störst behållning av mässan var utan tvekan att träffa alla glada prickar.
Instämmer!Störst behållning av mässan var utan tvekan att träffa alla glada prickar.
hifikg skrev:Burmester ställde upp med mediaspelaren 111, en tysk Embla och slutsteget 911 som tillverkats sedan förra årtusendet och still goes strong. Elektronik för 300.000 kombinerat med en del dyrkabel och ett par högtalare fick oss att slå ner rumpan lite längre i genomsnitt. Det lät med andra ord riktigt anständigt.
[ Bild ]
petersteindl skrev:Oj, ljudet verkar ju utstråla verklig glädje.
petersteindl skrev:Oj, ljudet verkar ju utstråla verklig glädje.
Strmbrg skrev:Hifi är inte roligt. Det är allvarligt!
hifikg skrev:Nästa hifimässa, om det blir någon, ska jag gå in för att fotografera människorna istället för prylarna
Kralle skrev:hifikg skrev:Nästa hifimässa, om det blir någon, ska jag gå in för att fotografera människorna istället för prylarna
Inte för att vara någon viktigpetter, utan av ren nyfikenhet; Vad säger GDPR om att lägga ut bilder på mässbesökare på ett internetforum?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster