Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Linn Exakt är ett system där de kör digitalt hela vägen fram till slutstegen. Dvs allt innan sker i den digitala domänen, inklusive delning mellan de olika elementen. Detta gör att man kan skräddarsy delningen efter de enskilda elementen (alla element mäts upp individuellt och resultaten lagras i en databas) och att man kan korrigera efter rummet. Inte som brukligt (?) med att mäta en eller flera punkter utan genom att mata in rumsdimensionerna. Om det är några fler data som läggs in vet jag inte.
/ B
bassman skrev:Och hux-flux blev dom gamla grejerna gamla och kassa, bra för dom som vill ha ett beggat Klimax-system
Mats skrev:En sammanfattning av vad det handlar om finns här: http://www.linn.co.uk/#details. (Förvisso på en övergripande marknadsföringsnivå men ändock.)
Då får du hitta en bättre!mx skrev:Mats skrev:En sammanfattning av vad det handlar om finns här: http://www.linn.co.uk/#details. (Förvisso på en övergripande marknadsföringsnivå men ändock.)
Jag förstår inte den förklaringen.
Mats skrev:Då får du hitta en bättre!mx skrev:Mats skrev:En sammanfattning av vad det handlar om finns här: http://www.linn.co.uk/#details. (Förvisso på en övergripande marknadsföringsnivå men ändock.)
Jag förstår inte den förklaringen.
Mats skrev:För den som har tålamod kanske den "officiella" Exakt-tråden på Linns eget forum kan ge mer info http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=24337. Annars vore någon form av white paper trevligt, kommer väl förmodligen men kanske har firman inte hunnit med detta än.
mx skrev:Mats skrev:En sammanfattning av vad det handlar om finns här: http://www.linn.co.uk/#details. (Förvisso på en övergripande marknadsföringsnivå men ändock.)
Jag förstår inte den förklaringen.
mx skrev:Bill50x skrev:Linn Exakt är ett system där de kör digitalt hela vägen fram till slutstegen. Dvs allt innan sker i den digitala domänen, inklusive delning mellan de olika elementen. Detta gör att man kan skräddarsy delningen efter de enskilda elementen (alla element mäts upp individuellt och resultaten lagras i en databas) och att man kan korrigera efter rummet. Inte som brukligt (?) med att mäta en eller flera punkter utan genom att mata in rumsdimensionerna. Om det är några fler data som läggs in vet jag inte.
Varför är det bättre än att dela analogt per element som de gjort tidigare?
Skillnaden är väl bara att det är digitalt?
mx skrev:Det jag finner så konstigt är att deras gamla produkter helt plötsligt blivit
dåliga. Akurate 242 exempelvis är ju jättedålig enligt handlarna jämfört med
Akubarik. Innan Akubarik kom, så var ju Akurate jättebra.
Bill50x skrev:Linn Exakt är ett system där de kör digitalt hela vägen fram till slutstegen.
RogerGustavsson skrev:Har man en LP12:a ska dess ljud digitaliseras för att bli användbart. Finns det med andra ord möjlighet till att köra analoga källor? Linn har gjort en märklig resa från "megaantidigitalt" till tvärtom...Bill50x skrev:Linn Exakt är ett system där de kör digitalt hela vägen fram till slutstegen.
Bill50x skrev:Men vi börjar närma oss min vision om aktiva högtalare med all nätverkselektronik och man skulle väl lika gärna kunna skicka musiken via elnätet, dvs in genom högtalarnas strömförsörjning? Och styra det hela med en padda. Musiken antingen från NAS eller strömmande tjänster. Det vore väl härligt minimalistiskt?
/ B
RogerGustavsson skrev:Fast jag vet inte om det känns så lockande.... Det där att ha en massa musikspår tillgängligt genom att fara med fingret på en läsplatta. På något vis låser det sig för mig redan när jag startar upp Spotify. Är det inte fler som känner så? Jag har det rätt så minimalistiskt idag men jag föredrar att hantera fonogrammen. Känns som att man hinner ta till sig musiken mera på det viset än när det bara kommer farandes.
RogerGustavsson skrev:Ritualer är det inte tal om. Jag tror det delvis är en generationsfråga. Är man uppvuxen med något och det dyker upp något nytt, är det inget man bara kastar sig över. För min åldersgrupp kan det vara påträngande att serveras musik på "löpande band" som många yngre tycks ha, det "skvalas" musik mest hela tiden. Ni yngre använder säkert uttrycket "shuffle".
RogerGustavsson skrev:Men möjligen finns där en skillnad i förhållningssätt. Jag skulle aldrig någonsin sitta och lyssna på musik i bussen till jobbet, på cykel eller när jag är ute och promenerar.
Förra veckan hade jag besök av ett gäng yngre herrar, de hade kunnat vara mina söner. Även de föredrog att släpa fram skivor.
mx skrev:Linn har en aktiv högtalare som heter Akubarik. Den har inbyggda förstärkare
och man kopplar den via lågnivå till ett försteg.
Någon som vet hur högt det går att spela med dessa innan de klipper eller
börjar lämna dist?
Akubarik finns ju att köpa som passiva och då kan man ju mata dem med vad man vill. Det skulle inte förvåna mig om man då kan klämma ur ett högre ljudtryck men för mig räcker de 4x100 + 200 W/högtalare som driver i den aktiva versionen. Det blir fullt tillräckligt högt även i ganska stora rum.sportbilsentusiasten skrev:Aktiva Isobarik (de riktiga), keltik o Komri spelar högre. Har ägt alla tre.
sportbilsentusiasten skrev:Eller så kan man ju testa själv.![]()
Jag körde upp dom till klippningsgränsen och de torde tillfredställa de flesta som har 30-40m2 rum.
Dock ska man ha klart för sig att ska man spela AShögt ska man nog gå på mer lättdrivna burkar är dessa som är normalkänsliga.
för info
Aktiva Isobarik (de riktiga), keltik o Komri spelar högre. Har ägt alla tre.
mx skrev:sportbilsentusiasten skrev:Eller så kan man ju testa själv.![]()
Jag körde upp dom till klippningsgränsen och de torde tillfredställa de flesta som har 30-40m2 rum.
Dock ska man ha klart för sig att ska man spela AShögt ska man nog gå på mer lättdrivna burkar är dessa som är normalkänsliga.
för info
Aktiva Isobarik (de riktiga), keltik o Komri spelar högre. Har ägt alla tre.
Jag kan inte testa själv, men vad visar dina test? Hur högt kunde du spela?
Irrespective of driver tolerance, no analogue loudspeaker system is immune to phase distortion. Phase distortion in an analogue loudspeaker manifests itself as a frequency dependent time delay, effectively the high frequencies leave the loudspeaker before the low frequencies. This has an obviously damaging effect on music as all musical notes consist of a fundamental and associated harmonics. With an analogue loudspeaker you hear the harmonics slightly before the fundamental.
Exakt eliminates phase distortion from three areas in a loudspeaker; the crossover filters, the drive units, and the differing distance from each drive unit to the listening position.
Say we omit the 'correct' part of Exakt: we no longer correct for the variation in drive units. This scenario is quite feasible with support of third party speakers, and in fact also true for many of our legacy designs.
Using a generic model of a given drive unit we will still remove the majority of the phase distortion associated with that drive unit. If the driver in question has a 5% tolerance it is reasonable to assume that we will effectively remove a minimum of 95% of the phase distortion introduced by the driver.
It is clear that, irrespective of the tolerance of our drivers vs. that of other manufacturers' drive units, an Exakt implementation will outperform the original.
First order crossovers do introduce phase distortion. A notional ideal two way loudspeaker using a first order crossover can be shown to exhibit no phase distortion, but this is all a bit hypothetical. The theory is flawed in practice for the following reasons;
1). It assumes measurement at a single point in space (often not in a realistic listening position, often 45 degrees below axial).
2). It assumes the drive units have zero phase response (impossible as all drivers act as mechanical filters).
3). It assumes that the drivers appear as a pure resistance (for passive designs) rather than a complex impedance.
4). It also assumes zero tolerance of the drivers used through production (also impossible).
Reasons 3 and 4 could be circumvented by bespoke (literally speaker by speaker) crossover design. You could apply very complicated impedance compensation networks to force the complex driver impedance to be linear on a drive unit by drive unit basis. This kind of goes against the first order ideals by introducing a large number of components into what should be a very simple passive crossover. The crossover points could then be massaged in the crossover, again on a drive unit by drive unit basis, to negate remaining tolerance issues. I am unaware of any loudspeaker company who is able and willing to do this (understandably).
Reason 1 could be circumvented by tilting the loudspeaker back by 45 degrees. Not great at the extreme high frequencies where beaming will occur but it would fix the quadrature alignment of the first order crossovers.
Nothing can be done about reason 2 if conventional drive units are employed in the design. Plasma arc tweeters could overcome drive unit related phase distortion for high frequencies (at the expense of filling your house with ozone), but at low frequency nothing currently fits the bill.
The nub of all of the above technical argument is that if you want to remove phase distortion from your loudspeaker system Exakt is pretty much the only viable, and most likely the most cost effective, option.
pinnen skrev:Jag har varit inne i en butik här i Göteborg som sålde Linn. Jag tyckte att butiken verkade lite obehaglig. Det var som att komma in objuden till ett dop i Metodistkyrkan ungefär
pinnen skrev:När jag gick in i butiken hade jag inga förväntningar mer än att det verkade vara en trevlig liten butik. Jag hade inga förutfattade meningar alls.
Nu har jag däremot en mening om butiken
pinnen skrev:Det finns säkert behagliga butiker som säljer Linn det är jag säker på. Den här var det inte. Trång utan att vara gemytlig och med en "säljare" (kan ha varit en kund till) som tittade mer misstänksamt på mig än med välkomnande från en pinnstol. En annan säljare? som stod och gungade i ett av hörnen i samma lyssningsrum. Ett yngre par som nästan skrämt satt och såg fascinerat på i en soffa samtidigt som dom såg ut att försöka lyssna på musiken.
Nu var detta ett par år sedan och jag har definitivt inte haft lust att gå dit igen. Jag kanske omprövar det nästa sommar om jag tar en promenad inne i stan. Kanske.
Kraniet skrev:Roligt att Linn kommit fram till samma resultat som Meridian, bara sisådär 30(?) år senare.
Ang Linnbutiker så är det tydligen ett rätt så svenskt fenomen i andra länder säljs Linn i storhandeln bredvid Yamaha typ som jag fått det berättat.
Jag var nära på att bli "invigd" här i Umeå på den ökända butiken Stereokompaniet där inte bara övriga HiFi-världen hade fel utan även alla andra Linnbutiker.
Kraniet skrev:Roligt att Linn kommit fram till samma resultat som Meridian, bara sisådär 30(?) år senare.
Kraniet skrev:Jag var nära på att bli "invigd" här i Umeå på den ökända butiken Stereokompaniet där inte bara övriga HiFi-världen hade fel utan även alla andra Linnbutiker.
Mats skrev:http://www.whathifi.com/linn/akurate-exactakudorik/review?utm_medium=EMAIL&utm_campaign=Enews%20bulletins&utm_content=article_NEW_headline&utm_source=20150313
music4ever skrev:Mats skrev:http://www.whathifi.com/linn/akurate-exactakudorik/review?utm_medium=EMAIL&utm_campaign=Enews%20bulletins&utm_content=article_NEW_headline&utm_source=20150313
£13,500 för högtalarna och stativet med "slutsteget" i!
Aerob skrev:Njae, det är väl en förförstärkare/nätverksspelare inkluderat i det priset tror jag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster