Moderator: Redaktörer
genstruktur skrev:Nattlorden skrev:och anorektiskt alltför ofta.
Smal ljudbild?
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Nattlorden skrev:och anorektiskt alltför ofta.
Smal ljudbild?
Nej, klangmässigen. Kanske i tekniska termer betyder för lite bas?
genstruktur skrev:Dynaudio har jag gillat de gånger jag hört. B&w har jag inte varit så imponerad av, audiovector har jag bara hört en gång såhar iinte mycket att säga där. Men jag har lyssnat för lite på alla tre för att ge ett ordentligt omdöme känner jag.
sprudel skrev:genstruktur skrev:Dynaudio har jag gillat de gånger jag hört. B&w har jag inte varit så imponerad av, audiovector har jag bara hört en gång såhar iinte mycket att säga där. Men jag har lyssnat för lite på alla tre för att ge ett ordentligt omdöme känner jag.
Dynaudio har för mycket imp-faktor för min del, för mycket på! Blir lite hetsigt när man lyssnat en längre stund.
Audiovector kan bli fint om man kombinerar med rätt försteg, tex ASR, då blir det ganska njutbart tycker jag.
genstruktur skrev:sprudel skrev:genstruktur skrev:Dynaudio har jag gillat de gånger jag hört. B&w har jag inte varit så imponerad av, audiovector har jag bara hört en gång såhar iinte mycket att säga där. Men jag har lyssnat för lite på alla tre för att ge ett ordentligt omdöme känner jag.
Dynaudio har för mycket imp-faktor för min del, för mycket på! Blir lite hetsigt när man lyssnat en längre stund.
Audiovector kan bli fint om man kombinerar med rätt försteg, tex ASR, då blir det ganska njutbart tycker jag.
En bullemiskt karaktär låter det som:-).
Men visst, jag säger inte emot. Har bara hört dem en kvart "där" och tio minuter "här".
JockeX skrev:Jag älskar kategoriska uttalanden om hur ett specifikt märke låter. Speciellt roligt är det när det blir diametralt olika uppfattningar från person till person.
bensnake skrev:Vill tillägga att mina tidigare S3 Avantgarde lät fullkomligt gudomligt med riktigt högkvalitativa inspelningar. Helt fantastiskt. Det som gjorde att jag tröttnade var att antalet vax som spisades reducerades till ett fåtal. Riktigt tråkigt när man upptäckte att det alltid låg en Stockfishplatta i släden när man skulle till att lyssna...
Jag tycker svaren är ganska lika, men påvisar olika preferenser, vilket är helt naturligt. Om en högtalartillverkares modeller inte har samma karaktär så har de i min mening ingen koll. De slår lite tärning och ibland får de till det bra ibland inte, det är mer slump än skicklighet.JockeX skrev:Jag älskar kategoriska uttalanden om hur ett specifikt märke låter. Speciellt roligt är det när det blir diametralt olika uppfattningar från person till person.
Vilken tillverkare skulle behöva mer än en heltidsanställd konstruktör? Jag tror mer att antingen har man en, eller också tar man in olika på konsultbasis. Men visst man behöver bara välja de produkter som blev lyckade som konsument. Tillverkare med en spretig portfölj har genom historien visat sig klara sig bra, de flesta är trotts allt sådana, så något måste de göra rätt iaf. tillräckligt ofta.Micke23 skrev:Eller också kan de ju ha mer än en konstruktör anställd, och dessa kan ha lite olika idéer/ljudideal. Lika dumt, kanske, men då är det väl inte slumpen som avgör, utan vem som konstruerar? Köper jag ett par högtalare konstruerade av den duktige konstruktören så gör det ju mindre för min del om andra modeller från tillverkaren är sämre, jag måste ju inte äga hela sortimentet.
Alexi skrev:Jag tycker svaren är ganska lika, men påvisar olika preferenser, vilket är helt naturligt. Om en högtalartillverkares modeller inte har samma karaktär så har de i min mening ingen koll.JockeX skrev:Jag älskar kategoriska uttalanden om hur ett specifikt märke låter. Speciellt roligt är det när det blir diametralt olika uppfattningar från person till person.
Alexi skrev:Jag tycker svaren är ganska lika, men påvisar olika preferenser, vilket är helt naturligt. Om en högtalartillverkares modeller inte har samma karaktär så har de i min mening ingen koll. De slår lite tärning och ibland får de till det bra ibland inte, det är mer slump än skicklighet.JockeX skrev:Jag älskar kategoriska uttalanden om hur ett specifikt märke låter. Speciellt roligt är det när det blir diametralt olika uppfattningar från person till person.
Genelec tycker jag är ett bra exempel på en tillverkare där de har stenkoll, alla modeller låter mycket lika. Amphion är ett exempel på motsatsen, även om de ofta lyckas slå ganska höga slag med tärningen.
hm2 skrev:Alexi skrev:Jag tycker svaren är ganska lika, men påvisar olika preferenser, vilket är helt naturligt. Om en högtalartillverkares modeller inte har samma karaktär så har de i min mening ingen koll.JockeX skrev:Jag älskar kategoriska uttalanden om hur ett specifikt märke låter. Speciellt roligt är det när det blir diametralt olika uppfattningar från person till person.
håller med
Alexi skrev:Vilken tillverkare skulle behöva mer än en heltidsanställd konstruktör? Jag tror mer att antingen har man en, eller också tar man in olika på konsultbasis. Men visst man behöver bara välja de produkter som blev lyckade som konsument. Tillverkare med en spretig portfölj har genom historien visat sig klara sig bra, de flesta är trotts allt sådana, så något måste de göra rätt iaf. tillräckligt ofta.Micke23 skrev:Eller också kan de ju ha mer än en konstruktör anställd, och dessa kan ha lite olika idéer/ljudideal. Lika dumt, kanske, men då är det väl inte slumpen som avgör, utan vem som konstruerar? Köper jag ett par högtalare konstruerade av den duktige konstruktören så gör det ju mindre för min del om andra modeller från tillverkaren är sämre, jag måste ju inte äga hela sortimentet.
mx skrev: men som i de
billigare serierna riskerar att bli lite väl dov och tillbakadragen.
Alexi skrev:Vilken tillverkare skulle behöva mer än en heltidsanställd konstruktör? Jag tror mer att antingen har man en, eller också tar man in olika på konsultbasis. Men visst man behöver bara välja de produkter som blev lyckade som konsument. Tillverkare med en spretig portfölj har genom historien visat sig klara sig bra, de flesta är trotts allt sådana, så något måste de göra rätt iaf. tillräckligt ofta.Micke23 skrev:Eller också kan de ju ha mer än en konstruktör anställd, och dessa kan ha lite olika idéer/ljudideal. Lika dumt, kanske, men då är det väl inte slumpen som avgör, utan vem som konstruerar? Köper jag ett par högtalare konstruerade av den duktige konstruktören så gör det ju mindre för min del om andra modeller från tillverkaren är sämre, jag måste ju inte äga hela sortimentet.
JockeX skrev:Jag älskar kategoriska uttalanden om hur ett specifikt märke låter. Speciellt roligt är det när det blir diametralt olika uppfattningar från person till person.
hm2 skrev:dessa fabrikat brukar ju vara populära. vilka låter bäst i övre budgetklassen av dessa?
vad har ni för erfarenheter? budgetklassen = under 10k för stativare och dubbla för golvare.
Panelguy skrev:Hur står sig Monitor Audio mot de märken som nämnts i tråden?
FBK skrev:hm2 skrev:dessa fabrikat brukar ju vara populära. vilka låter bäst i övre budgetklassen av dessa?
vad har ni för erfarenheter? budgetklassen = under 10k för stativare och dubbla för golvare.
Lyssna SJÄLV på det som kan vara intressant och lyssna även på olika märken och modeller om du har möjlighet så blir risken för felköp i längden så liten som möjligt och ta andras åsikter med en nypa salt.
Ps. Tex så håller jag inte med alls när det gäller åsikterna angående Dynaudios karaktär i tråden, däremot när det gäller Audiovector.
Xiro skrev:Audiovector:
Lyssnade på Audiovectors stativare K1 samt K-sub i lyssningsrummet hos Hifi Skåne. Lät riktigt bra, fin klangbalans, tog mig med storm så att jag nästan glömde kritiklyssna. De stod uppställda ungefär såsom man typiskt kan förvänta sig i ett hem. Otherside of the game med Erykah Badu hade enormt trevlig punch.
Lyssnade på Audiovector golvare med banddiskant (?), drivna av en rejäl Naim-rigg, i en stor sal på senaste hifi-mässan i Malmö. Övre mellanregistret var obehagligt skarpt, gick vidare efter endast en minut. Det var ett väldigt stort rum, och de stod väldigt långt från alla väggar. Uppställningen var väldigt långt ifrån en mer normal hifi-setup i ett hem. Får väl tillägga att musiken/inspelningen var helt obekant för mig.
Lyssnade på Audiovector M signatur golvare drivna med Primare-rigg, i ett ganska normalt vardagsrum. Dock en påtaglig svacka i mellanbasen i sweetspot som var mitt i rummet. Lät trevligt, kanske liiite väl mjukt för mig - kan ha berott på bassvackan dock.
Dynaudio:
Lyssnade på enormt stora Dynaudio golvare på senaste hifimässan i Malmö. Drevs av en rejäl Hegel-rigg i ett hyfsat stor sal. Lät ok, men skulle jag investera 600kkr hade jag nog letat vidare. Ljudbilden var inte i min smak, sweetspot var väldigt liten, ljudet kantrade över helt vid minsta flytt av öronen. Och Eva Cassidy kändes enormt stor, typ dinosaur - man tappade helt illusionen av att hon stod där. Ljubildens skala var mer "stort PA". De mindre tvåvägs stativarna man växlade över till sedan var mer tilltalande vad gäller sweetspot och ljudbild, och klarade sig väldigt bra trots det stora rummet och placeringe långt långt från vägg. Men irriterande nog kördes inte samma musik på dem, så jämförelsen haltade. Dock var all musik och alla inspelningarna väl bekanta för mig.
B&W:
Bara kort butikslyssning av någon budgetstativare, där det inte lät bra. Men det var riktigt kass setup, så det säger inget om högtalarna. Däremot lyssnade jag i high end rummet på hifiklubben vid Mobilia i Malmö. Rejäla golvare ur 800-reien tror jag, drivna av Classé. Lät trevligt, kanske lite torrt och tråkigt. Kan mycket väl berott på rummet samt mina enorma förväntningar på denna dyra setup. Och jag är nog inte van vid den typen av återgivning. Kändes lite som kontrollrum i studio, den känslan fick jag.
Monitor Audio:
Polaren har en Monitor Audio 2.1-setup i Radius-serien (HD180, sub HD360 tror jag), ganska pluttiga grejor och ett enormt stort rum öppet mot nock, loft, kök, hall etc. Drivs av Denon hembiostärkare av lägre mellanklass (1912?), låter enormt trevligt, och ett har ett jävla klös till film.
Rekommendation:
Välj kandidater utifrån så relevanta omdömen som möjligt. Ta hem och lyssna, eller se till att åtminstone lyssna i en setup/miljö som liknar din - men även det är en chansning, om än mindre.
Nattlorden skrev:Stora B&W, annars Dynaudio. Dynaudio är överljust, överdetaljerat och anorektiskt alltför ofta.
lennartj skrev:Jag har lyssnat lite på olika uppgraderingsnivåer av Audiovector och kommit fram till att om man inte är beredd att betala priset för den maxade versionen av den storlek man valt ska man avstå.
För varje uppgraderingssteg åtgärdas den mest uppenbara bristen hos den lägre nivån men blottlägger en annan och bitarna faller inte på plats förrän man gått hela vägen.
Dynaudio har jag nästan bara tråkiga erfarenheter av. De verkar behöva extremt spelglad elektronik och massor av effekt för att inte agera sömnpiller.
sprudel skrev:genstruktur skrev:sprudel skrev:
En bullemiskt karaktär låter det som:-).
Men visst, jag säger inte emot. Har bara hört dem en kvart "där" och tio minuter "här".
Jag hade 1.3 SE ett tag och var till en början mäkta imponerad, men blev lätt lyssningstrött. Kanske fel stärkare. Men det är kul att ha haft dem, och några sömnpiller var det ju inte direkt.
mx skrev:Jag har ägt Dynaudio Contour S3.4 och dessa är underbara. De kostar dock
50 000 kr. Billigare modeller brukar inte låta så bra. Om din prisklass är
under 10 000 kr skulle jag titta på B&W nya 600-serie eller titta mot
Monitor Audio exempelvis.
Audiovector är väl helt okej, men först vid dyrare modeller. Precis som
Dynaudio.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster