b&w vs audiovector vs dynaudio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-03-01 17:26

Micke23 skrev:Eller också kan de ju ha mer än en konstruktör anställd, och dessa kan ha lite olika idéer/ljudideal. Lika dumt, kanske, men då är det väl inte slumpen som avgör, utan vem som konstruerar? Köper jag ett par högtalare konstruerade av den duktige konstruktören så gör det ju mindre för min del om andra modeller från tillverkaren är sämre, jag måste ju inte äga hela sortimentet.
Vilken tillverkare skulle behöva mer än en heltidsanställd konstruktör? Jag tror mer att antingen har man en, eller också tar man in olika på konsultbasis. Men visst man behöver bara välja de produkter som blev lyckade som konsument. Tillverkare med en spretig portfölj har genom historien visat sig klara sig bra, de flesta är trotts allt sådana, så något måste de göra rätt iaf. tillräckligt ofta.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-01 17:27

Alexi skrev:
JockeX skrev:Jag älskar kategoriska uttalanden om hur ett specifikt märke låter. Speciellt roligt är det när det blir diametralt olika uppfattningar från person till person.
Jag tycker svaren är ganska lika, men påvisar olika preferenser, vilket är helt naturligt. Om en högtalartillverkares modeller inte har samma karaktär så har de i min mening ingen koll.

håller med
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-03-01 17:33

Alexi skrev:
JockeX skrev:Jag älskar kategoriska uttalanden om hur ett specifikt märke låter. Speciellt roligt är det när det blir diametralt olika uppfattningar från person till person.
Jag tycker svaren är ganska lika, men påvisar olika preferenser, vilket är helt naturligt. Om en högtalartillverkares modeller inte har samma karaktär så har de i min mening ingen koll. De slår lite tärning och ibland får de till det bra ibland inte, det är mer slump än skicklighet.

Genelec tycker jag är ett bra exempel på en tillverkare där de har stenkoll, alla modeller låter mycket lika. Amphion är ett exempel på motsatsen, även om de ofta lyckas slå ganska höga slag med tärningen.

Håller med.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-03-01 17:34

hm2 skrev:
Alexi skrev:
Jag tycker svaren är ganska lika, men påvisar olika preferenser, vilket är helt naturligt. Om en högtalartillverkares modeller inte har samma karaktär så har de i min mening ingen koll.

håller med

:D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-03-01 17:34

Alexi skrev:
Micke23 skrev:Eller också kan de ju ha mer än en konstruktör anställd, och dessa kan ha lite olika idéer/ljudideal. Lika dumt, kanske, men då är det väl inte slumpen som avgör, utan vem som konstruerar? Köper jag ett par högtalare konstruerade av den duktige konstruktören så gör det ju mindre för min del om andra modeller från tillverkaren är sämre, jag måste ju inte äga hela sortimentet.
Vilken tillverkare skulle behöva mer än en heltidsanställd konstruktör? Jag tror mer att antingen har man en, eller också tar man in olika på konsultbasis. Men visst man behöver bara välja de produkter som blev lyckade som konsument. Tillverkare med en spretig portfölj har genom historien visat sig klara sig bra, de flesta är trotts allt sådana, så något måste de göra rätt iaf. tillräckligt ofta.

Dynaudio verkar ha flera konstruktörer. Sedan verkar det vara lite olika hur
mycket designen får påverka m.m. Men helt klart är att deras modeller låter
olika.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-03-01 17:35

B&W tycker jag har samma grundkaraktär. Väldigt neutral, men som i de
billigare serierna riskerar att bli lite väl dov och tillbakadragen. De riktigt dyra
modellerna låter lite roligare.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-03-01 17:43

mx skrev: men som i de
billigare serierna riskerar att bli lite väl dov och tillbakadragen.

Lite så jag uppfattat det med.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-03-01 18:10

Alexi skrev:

Håller med rakt av på vartenda ord :)

Och det är också problemet...

Ingen av nämda märken går att rekommendera rakt av!
Förutom Audiovector som går att VARNA för rakt av ^^
För allt jag hört av dom har varit outhärdligt och alla jag känner har tyckt likadant.
Men sedan skadar det ju inte att lyssna på dom oavsett och bilda dig en egen uppfattning :)

Dynaufio har några bra modeller på programet och B&W lika så, men då måste dom handplockas.

Jag skulle köpa Genelec om jag var ute efter högtalare på marknaden.
Jag tycker om hur dom hanterar ljud!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-03-01 19:24

Alexi skrev:

Helt sant, alla konstruktörer är säkert inte A-skattare (eller vad det nu kallas i övriga världen).

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2014-03-01 20:18

Utan att alls ha gjort några seriösa jämförelser så uppfattar jag mina Dynaudio x16 som rätt balanserade och "tråkiga" vid de första öronkasten. Efter lite mer lyssning så uppfattar jag att de är väldigt bra på att djup och nyans åt röster (film) och en bra känsla för... ja, vad heter det? "Timbre"? Alltså, precis motsatsen till bländverk, mer av nyanser än detaljer. Eller nåt. Fan vad flummigt det blir när man försöker beskriva.

I jämförelse så uppfattade jag piPs som betydligt mer "imponatorerande" - men också klart bättre rent faktiskt. De (piPs) var dock lite mer kräsna på uppställning och dessutom usla ur säkerhetssynpunkt, eftersom de är helt oskyddade. x16 spelar liksom trevligt, behagligt och intressant nästan hur de än står.

Jag har dock rätt dåliga rumsliga förutsättningar att lyssna i. Men jag tycker helt klart att x16 lyckas där EPS-1, B&W 602 S2 (usch!) och NHT 1.5 misslyckats. piPs är för mycket "sportbil/cab" för mig, som behöver en duglig familjekombi.

Detta sagt som egna upplevelser från nämnda högtalare, utan att ha gjort direkta jämförelser.

/en john som hinner lyssna på tok för lite

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-01 22:15

Till ts

Har du inte bestämt dig hade jag definitivt lyssnat på golvare från kef också !

Har även haft äggen som jag tyckte lät bra. Deras uniq eller hur de nu stavas är en rätt trevlig lösning, särskilt i mindre högtalare.

Har du bestämt dig för stativare eller golvare förresten? (Det blir ju enklare att tipsa då)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-01 22:50

Speciellt som att alla(?) på det här forumet borde vara så in i h#¤%¤3te medvetna
om vilken betydelse rummet har för återgivningen . . . typ 8O :roll: :evil: :wink:

Hur låter förresten Allison högisar . . . skulle vara kul att få veta ? :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
distad

Re: b&w vs audiovector vs dynaudio

Inläggav distad » 2014-03-01 22:59

hm2 skrev:dessa fabrikat brukar ju vara populära. vilka låter bäst i övre budgetklassen av dessa?
vad har ni för erfarenheter? budgetklassen = under 10k för stativare och dubbla för golvare.

Lyssna SJÄLV på det som kan vara intressant och lyssna även på olika märken och modeller om du har möjlighet så blir risken för felköp i längden så liten som möjligt och ta andras åsikter med en nypa salt.

Ps. Tex så håller jag inte med alls när det gäller åsikterna angående Dynaudios karaktär i tråden, däremot när det gäller Audiovector.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-03-02 13:32

Hur står sig Monitor Audio mot de märken som nämnts i tråden?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-03-02 15:01

Panelguy skrev:Hur står sig Monitor Audio mot de märken som nämnts i tråden?

Väldigt bra.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-03-02 17:38

Panelguy skrev:Hur står sig Monitor Audio mot de märken som nämnts i tråden?

Jag har aldrig riktigt förstått de positiva ordalag med vilka de beskrivs av såväl press som användare. De gånger jag lyssnat på MA, har jag upplevt det som att ljudet inte riktigt vill släppa från talarna. Lite grynigt, ganska snällt och dynamikfattigt. Men jag har kanske inte hört dem under tillräckligt gynnsamma betingelser.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-03-03 12:17

FBK skrev:
hm2 skrev:dessa fabrikat brukar ju vara populära. vilka låter bäst i övre budgetklassen av dessa?
vad har ni för erfarenheter? budgetklassen = under 10k för stativare och dubbla för golvare.

Lyssna SJÄLV på det som kan vara intressant och lyssna även på olika märken och modeller om du har möjlighet så blir risken för felköp i längden så liten som möjligt och ta andras åsikter med en nypa salt.

Ps. Tex så håller jag inte med alls när det gäller åsikterna angående Dynaudios karaktär i tråden, däremot när det gäller Audiovector.

+1

Har inte alls hört Dynaudio som ljusa/skrikiga med imponatorfaktor, snarare tvärt om. Tillbakadragna och inget som sticker ut. Ägt den billigaste DM 2/7 och den var behaglig men nästan lite "tråkig" och sisådär upplösning.

Audiovector är ljusa och tunna men med lite spelglädje ändå.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-03 14:13

Audiovector:

Lyssnade på Audiovectors stativare K1 samt K-sub i lyssningsrummet hos Hifi Skåne. Lät riktigt bra, fin klangbalans, tog mig med storm så att jag nästan glömde kritiklyssna. De stod uppställda ungefär såsom man typiskt kan förvänta sig i ett hem. Otherside of the game med Erykah Badu hade enormt trevlig punch.

Lyssnade på Audiovector golvare med banddiskant (?), drivna av en rejäl Naim-rigg, i en stor sal på senaste hifi-mässan i Malmö. Övre mellanregistret var obehagligt skarpt, gick vidare efter endast en minut. Det var ett väldigt stort rum, och de stod väldigt långt från alla väggar. Uppställningen var väldigt långt ifrån en mer normal hifi-setup i ett hem. Får väl tillägga att musiken/inspelningen var helt obekant för mig.

Lyssnade på Audiovector M signatur golvare drivna med Primare-rigg, i ett ganska normalt vardagsrum. Dock en påtaglig svacka i mellanbasen i sweetspot som var mitt i rummet. Lät trevligt, kanske liiite väl mjukt för mig - kan ha berott på bassvackan dock.

Dynaudio:

Lyssnade på enormt stora Dynaudio golvare på senaste hifimässan i Malmö. Drevs av en rejäl Hegel-rigg i ett hyfsat stor sal. Lät ok, men skulle jag investera 600kkr hade jag nog letat vidare. Ljudbilden var inte i min smak, sweetspot var väldigt liten, ljudet kantrade över helt vid minsta flytt av öronen. Och Eva Cassidy kändes enormt stor, typ dinosaur - man tappade helt illusionen av att hon stod där. Ljubildens skala var mer "stort PA". De mindre tvåvägs stativarna man växlade över till sedan var mer tilltalande vad gäller sweetspot och ljudbild, och klarade sig väldigt bra trots det stora rummet och placeringe långt långt från vägg. Men irriterande nog kördes inte samma musik på dem, så jämförelsen haltade. Dock var all musik och alla inspelningarna väl bekanta för mig.

B&W:

Bara kort butikslyssning av någon budgetstativare, där det inte lät bra. Men det var riktigt kass setup, så det säger inget om högtalarna. Däremot lyssnade jag i high end rummet på hifiklubben vid Mobilia i Malmö. Rejäla golvare ur 800-reien tror jag, drivna av Classé. Lät trevligt, kanske lite torrt och tråkigt. Kan mycket väl berott på rummet samt mina enorma förväntningar på denna dyra setup. Och jag är nog inte van vid den typen av återgivning. Kändes lite som kontrollrum i studio, den känslan fick jag.

Monitor Audio:

Polaren har en Monitor Audio 2.1-setup i Radius-serien (HD180, sub HD360 tror jag), ganska pluttiga grejor och ett enormt stort rum öppet mot nock, loft, kök, hall etc. Drivs av Denon hembiostärkare av lägre mellanklass (1912?), låter enormt trevligt, och ett har ett jävla klös till film.

Rekommendation:
Välj kandidater utifrån så relevanta omdömen som möjligt. Ta hem och lyssna, eller se till att åtminstone lyssna i en setup/miljö som liknar din - men även det är en chansning, om än mindre.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2014-03-03 16:36

Xiro skrev:Audiovector:

Lyssnade på Audiovectors stativare K1 samt K-sub i lyssningsrummet hos Hifi Skåne. Lät riktigt bra, fin klangbalans, tog mig med storm så att jag nästan glömde kritiklyssna. De stod uppställda ungefär såsom man typiskt kan förvänta sig i ett hem. Otherside of the game med Erykah Badu hade enormt trevlig punch.

Lyssnade på Audiovector golvare med banddiskant (?), drivna av en rejäl Naim-rigg, i en stor sal på senaste hifi-mässan i Malmö. Övre mellanregistret var obehagligt skarpt, gick vidare efter endast en minut. Det var ett väldigt stort rum, och de stod väldigt långt från alla väggar. Uppställningen var väldigt långt ifrån en mer normal hifi-setup i ett hem. Får väl tillägga att musiken/inspelningen var helt obekant för mig.

Lyssnade på Audiovector M signatur golvare drivna med Primare-rigg, i ett ganska normalt vardagsrum. Dock en påtaglig svacka i mellanbasen i sweetspot som var mitt i rummet. Lät trevligt, kanske liiite väl mjukt för mig - kan ha berott på bassvackan dock.

Dynaudio:

Lyssnade på enormt stora Dynaudio golvare på senaste hifimässan i Malmö. Drevs av en rejäl Hegel-rigg i ett hyfsat stor sal. Lät ok, men skulle jag investera 600kkr hade jag nog letat vidare. Ljudbilden var inte i min smak, sweetspot var väldigt liten, ljudet kantrade över helt vid minsta flytt av öronen. Och Eva Cassidy kändes enormt stor, typ dinosaur - man tappade helt illusionen av att hon stod där. Ljubildens skala var mer "stort PA". De mindre tvåvägs stativarna man växlade över till sedan var mer tilltalande vad gäller sweetspot och ljudbild, och klarade sig väldigt bra trots det stora rummet och placeringe långt långt från vägg. Men irriterande nog kördes inte samma musik på dem, så jämförelsen haltade. Dock var all musik och alla inspelningarna väl bekanta för mig.

B&W:

Bara kort butikslyssning av någon budgetstativare, där det inte lät bra. Men det var riktigt kass setup, så det säger inget om högtalarna. Däremot lyssnade jag i high end rummet på hifiklubben vid Mobilia i Malmö. Rejäla golvare ur 800-reien tror jag, drivna av Classé. Lät trevligt, kanske lite torrt och tråkigt. Kan mycket väl berott på rummet samt mina enorma förväntningar på denna dyra setup. Och jag är nog inte van vid den typen av återgivning. Kändes lite som kontrollrum i studio, den känslan fick jag.

Monitor Audio:

Polaren har en Monitor Audio 2.1-setup i Radius-serien (HD180, sub HD360 tror jag), ganska pluttiga grejor och ett enormt stort rum öppet mot nock, loft, kök, hall etc. Drivs av Denon hembiostärkare av lägre mellanklass (1912?), låter enormt trevligt, och ett har ett jävla klös till film.

Rekommendation:
Välj kandidater utifrån så relevanta omdömen som möjligt. Ta hem och lyssna, eller se till att åtminstone lyssna i en setup/miljö som liknar din - men även det är en chansning, om än mindre.

+1 på detta, liknar mina egna erfarenheter, men dom betyder nog inget alls, jag är troligen är halvdöv eftersom jag lyssnar på Audiovector högtalare.

:mrgreen:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
buris

Dynaudio Countor 3.0

Inläggav buris » 2014-03-03 22:52

Hej!

Jag undrar ifall det finns någon här som lyssnat på dessa, och kan säga något om dem, och hur dem står sig emot dagens dybaudio 3.4s och 220 mk2.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-07-01 19:57

Jag har lyssnat på Audiovector som stått en bit in i rummet. De lät något anemiskt och tröttande. Jag har lyssnat på Audiovector som stått ganska nära högtalarväggen. De har låtit mycket bra. De lät till och med så bra att jag skulle kunna leva med dem. Det händer inte ofta i prisklassen runt 20 K. Kanske är det så att Audiovector bör stå närmare väggen än många andra högtalare för att komma till sin rätt?

Edit: hopblandning

Användarvisningsbild
distad

Re:

Inläggav distad » 2016-07-01 20:26

Nattlorden skrev:Stora B&W, annars Dynaudio. Dynaudio är överljust, överdetaljerat och anorektiskt alltför ofta.

Dynaudio överljust 8O vilka modeller har du lyssnat på ? och finns det elektronik som kan få dem att låta så ? Har lyssnat på massor av modeller och de enda som har varit en ny klang på är de där nya med inbyggt slutsteg som säljs som Hifi-högtalare (inte studiomodeller) och de låter kasst rent ut sagt. På topic frågan så säger jag att B&W och Dynaudio överlag gör sååå mycket bättre än vad Audiovector mäktar med.

Användarvisningsbild
distad

Re:

Inläggav distad » 2016-07-01 20:27

lennartj skrev:Jag har lyssnat lite på olika uppgraderingsnivåer av Audiovector och kommit fram till att om man inte är beredd att betala priset för den maxade versionen av den storlek man valt ska man avstå.

För varje uppgraderingssteg åtgärdas den mest uppenbara bristen hos den lägre nivån men blottlägger en annan och bitarna faller inte på plats förrän man gått hela vägen.

Dynaudio har jag nästan bara tråkiga erfarenheter av. De verkar behöva extremt spelglad elektronik och massor av effekt för att inte agera sömnpiller.

Som jag sagt tusen gånger nu så ska de matas med mycket kraftfulla slutsteg, annars så blir det sömnigt, segt osv.

Användarvisningsbild
distad

Re:

Inläggav distad » 2016-07-01 20:31

sprudel skrev:
genstruktur skrev:
sprudel skrev:
Dynaudio har för mycket imp-faktor för min del, för mycket på! Blir lite hetsigt när man lyssnat en längre stund.
Audiovector kan bli fint om man kombinerar med rätt försteg, tex ASR, då blir det ganska njutbart tycker jag.

En bullemiskt karaktär låter det som:-).

Men visst, jag säger inte emot. Har bara hört dem en kvart "där" och tio minuter "här".

Jag hade 1.3 SE ett tag och var till en början mäkta imponerad, men blev lätt lyssningstrött. Kanske fel stärkare. Men det är kul att ha haft dem, och några sömnpiller var det ju inte direkt.

Just denna tillhör den mest analytiska modellen som de gjort så fel grejer så kunde det nog bli fel. Grund modellen 1.3 utan SE var en motsats, lite inbakat och segt

Användarvisningsbild
distad

Re:

Inläggav distad » 2016-07-01 20:35

mx skrev:Jag har ägt Dynaudio Contour S3.4 och dessa är underbara. De kostar dock
50 000 kr. Billigare modeller brukar inte låta så bra. Om din prisklass är
under 10 000 kr skulle jag titta på B&W nya 600-serie eller titta mot
Monitor Audio exempelvis.

Audiovector är väl helt okej, men först vid dyrare modeller. Precis som
Dynaudio.

Jag också, sedan bytte jag till Ino och musikglädjen försvann totalt efter 1år med dem. Mitt livs sämsta byte som jag än idag inte fattar varför jag bytte till, men nu lever jag lyckligt med Adam Audio studio högtalare och gillar Dynaudio starkt, men de kostar också mycket mer än mina Adam burkar.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi