av Xiro » 2014-03-03 14:13
Audiovector:
Lyssnade på Audiovectors stativare K1 samt K-sub i lyssningsrummet hos Hifi Skåne. Lät riktigt bra, fin klangbalans, tog mig med storm så att jag nästan glömde kritiklyssna. De stod uppställda ungefär såsom man typiskt kan förvänta sig i ett hem. Otherside of the game med Erykah Badu hade enormt trevlig punch.
Lyssnade på Audiovector golvare med banddiskant (?), drivna av en rejäl Naim-rigg, i en stor sal på senaste hifi-mässan i Malmö. Övre mellanregistret var obehagligt skarpt, gick vidare efter endast en minut. Det var ett väldigt stort rum, och de stod väldigt långt från alla väggar. Uppställningen var väldigt långt ifrån en mer normal hifi-setup i ett hem. Får väl tillägga att musiken/inspelningen var helt obekant för mig.
Lyssnade på Audiovector M signatur golvare drivna med Primare-rigg, i ett ganska normalt vardagsrum. Dock en påtaglig svacka i mellanbasen i sweetspot som var mitt i rummet. Lät trevligt, kanske liiite väl mjukt för mig - kan ha berott på bassvackan dock.
Dynaudio:
Lyssnade på enormt stora Dynaudio golvare på senaste hifimässan i Malmö. Drevs av en rejäl Hegel-rigg i ett hyfsat stor sal. Lät ok, men skulle jag investera 600kkr hade jag nog letat vidare. Ljudbilden var inte i min smak, sweetspot var väldigt liten, ljudet kantrade över helt vid minsta flytt av öronen. Och Eva Cassidy kändes enormt stor, typ dinosaur - man tappade helt illusionen av att hon stod där. Ljubildens skala var mer "stort PA". De mindre tvåvägs stativarna man växlade över till sedan var mer tilltalande vad gäller sweetspot och ljudbild, och klarade sig väldigt bra trots det stora rummet och placeringe långt långt från vägg. Men irriterande nog kördes inte samma musik på dem, så jämförelsen haltade. Dock var all musik och alla inspelningarna väl bekanta för mig.
B&W:
Bara kort butikslyssning av någon budgetstativare, där det inte lät bra. Men det var riktigt kass setup, så det säger inget om högtalarna. Däremot lyssnade jag i high end rummet på hifiklubben vid Mobilia i Malmö. Rejäla golvare ur 800-reien tror jag, drivna av Classé. Lät trevligt, kanske lite torrt och tråkigt. Kan mycket väl berott på rummet samt mina enorma förväntningar på denna dyra setup. Och jag är nog inte van vid den typen av återgivning. Kändes lite som kontrollrum i studio, den känslan fick jag.
Monitor Audio:
Polaren har en Monitor Audio 2.1-setup i Radius-serien (HD180, sub HD360 tror jag), ganska pluttiga grejor och ett enormt stort rum öppet mot nock, loft, kök, hall etc. Drivs av Denon hembiostärkare av lägre mellanklass (1912?), låter enormt trevligt, och ett har ett jävla klös till film.
Rekommendation:
Välj kandidater utifrån så relevanta omdömen som möjligt. Ta hem och lyssna, eller se till att åtminstone lyssna i en setup/miljö som liknar din - men även det är en chansning, om än mindre.