Vi har precis köpt hus och då skall det självfallet byggas bio. Mitt problem är först och främst de begränsningar jag har.
1. Fönstret får inte byggas för.
2. Rummet är väldigt litet, ca 10m2.
3. Då rummet även kommer dubblera som gästrum så skall det mesta gömmas eller vara diskret, tänkte först in-wall högtalare men tyvärr fungerar det dåligt om fönstret inte får täckas för, blir nog in-wall för alla bakkanaler.
Bild på rummet (visningsrum men identiskt)
Tyvärr saknar jag höjden upp till fönsterkarmen, men tror ni att in-wall under denna skulle fungera? Eftersom det är en yttervägg så kommer det ändå behövas bygga en låda för högtalarna, om man gör denna svagt lutande så att högtalarna riktas upp mot lyssningsposition, skulle det då låta som om ljudet kom från golvet eller tror ni det blir bra?
Ett alternativ är in-ceiling för frontarna, misstänker dock att det fungerar dåligt i ett så litet rum, några tankar om det? B&W riktar sina 45 grader ner, det borde iofs vara framför lyssningspositionen.
Vad tror ni om in-ceiling högtalare satta på sidoväggarna istället, vridna så att de riktas mot lyssnaren, borde inte det gå? Tips på sådana som inte är så djupa mottags gärna
Om ni inte tror detta skulle funka, har ni tips på högtalare som skulle fungera? Jag gillar inte Carlsson, annars skulle oa.52 passa som handsken, Bremen är för dyra, som annars skulle fungera på sidoväggarna.
Eftersom jag inte kan bygga för fönstret kommer det att bli en tab-tension rullduk, detta gör att ljudtransparenta dukar går bort då det blir för dyrt. Hade tänkt ca 90" 2.35-1 duk. Med tittavstånd om ca 3.5m så borde väl detta vara lagom?
Dämpning i rummet kommer göras med scenmolton, denna kommer sitta på skenor i taket för att dras fram vi filmtittande. Första och andra reflexen kommer dämpas med tavlor (dacron med tryck). Jag tänkte bygga någon helmholzabsorbent till basen och sen ta resten med en miniDSP. En stor matta kommer också att placeras på golvet. Borde detta inte vara nog men rimliga krav? Har ni tips på andra diskreta lösningar för rumsakustiken?
Alla tips på hur jag kan lyckas få detta bra mottages med glädje