Om det nu vore så, varför byggs det olika högtalare? Alla högtalare som uppfyller kriteriet hi-fi borde ju således låta exakt likadant.
Moderator: Redaktörer
paa skrev:Var finns popcorn-smajlin?
Objektivisten skrev:Alla högtalare är färgade.
mx skrev:Objektivisten skrev:Alla högtalare är färgade.
Jag är inne lite på det spåret också, utan att försöka starta en definitionsdebatt om vad färgad betyder.
Jag tycker exempelvis att Ino har en egen ljudkaraktär, att B&W har en egen ljudkaraktär och så vidare, och så kan ju högtalare från samma tillverkare också variera i ljudkaraktär. Men alla tillverkare menar ju att de tillverkar högtalare som inte påverkar ursprungsljudet.
AndreasArvidsson skrev:För att alla har uppenbarligen inte samma smak. Jag vet många personer som föredrar högtalare som är långt från vad jag föredrar och även om man har samma ideal så finns det många vägar att nå dit.
Vad som är "bäst" är långt från entydigt.
Bill50x skrev:mx skrev:Objektivisten skrev:Alla högtalare är färgade.
Jag är inne lite på det spåret också, utan att försöka starta en definitionsdebatt om vad färgad betyder.
Jag tycker exempelvis att Ino har en egen ljudkaraktär, att B&W har en egen ljudkaraktär och så vidare, och så kan ju högtalare från samma tillverkare också variera i ljudkaraktär. Men alla tillverkare menar ju att de tillverkar högtalare som inte påverkar ursprungsljudet.
Förmodligen för att de fokuserar på olika delar av ljudåtergivningen. Det finns ingen högtalare idag som ger en 100 %:ig återgivning av verkligheten. Frågan är om vi ens vill ha en sådan. När jag lyssnar på rock är det sällan som jag vill ha 1:1 ljudvolym tex...
/ B
mx skrev:Har det funnits någon sådan högtalare?
mx skrev:Jo, det är väl så. Men då finns det således ingen högtalare som inte påverkar ljudet på något sätt? Den riktigt naturliga återgivningen finns således inte?
Bara olika tycke och smak om vad som är opåverkat ljud.
mx skrev:Ah, Woodstock -69.
AndreasArvidsson skrev:mx skrev:Jo, det är väl så. Men då finns det således ingen högtalare som inte påverkar ljudet på något sätt? Den riktigt naturliga återgivningen finns således inte?
Korrekt. En högtalare med 0% dist(inkl linjär) existerar inte. Dessutom så uppfattas inte en mätbart helt icke-påverkande högtalare av vår hörsel som neutral så då måste man medvetet få högtalaren att påverka ljudet för att den skall upplevas som icke-påverkande. Hur man skall göra detta är absolut inget som är odiskutabelt. Utöver detta så är olika högtalare designade för att placeras olika i olika typer av rum. De bygger på olika konstruktionsprinciper med mera.
Sedan så vill inte alla ha opåverkat ljud heller. De måste ju få lov att njuta av musik också.
Så att högtalare låter så olika är inte alls konstigt. Enda som är "skumt" enligt mig är att högtalare från samma tillverkare i samma serie kan låta så olika, men ändå så finns det en beskrivning över hur denna serie av högtalare "låter".
Bill50x skrev:mx skrev:Ah, Woodstock -69.
Ja, vi borde ha varit där. Jag var det inte och det var lixom inte samma sak med Midnight Sun Festival i Mantorp året efter...
/ B
mx skrev:AndreasArvidsson skrev:För att alla har uppenbarligen inte samma smak. Jag vet många personer som föredrar högtalare som är långt från vad jag föredrar och även om man har samma ideal så finns det många vägar att nå dit.
Jo, det är väl så. Men då finns det således ingen högtalare som inte påverkar ljudet på något sätt? Den riktigt naturliga återgivningen finns således inte?
Nattlorden skrev:Även om alla tillverkare hade samma ideal, så vore det nog fortfarande en marknad för olika implementationer då alla rum är olika och således borde det finnas behov av lätt olika beteenden för att uppnå samma slutresultat.
Problemet vi lider av är att det är så svårt att få reda på vad som passar vad...
AndreasArvidsson skrev:För att alla har uppenbarligen inte samma smak. Jag vet många personer som föredrar högtalare som är långt från vad jag föredrar och även om man har samma ideal så finns det många vägar att nå dit.
Kraniet skrev:Nej att kasta ut barnet med badvattnet är väldigt bra för omsättningen så det är vad man gör och så länge vi kunder går med på att kejsaren har kläder trots att han är naken så kommer det fortsätta..
mx skrev:Tycker ofta att diskussioner här och på andra forum brukar resultera i definitionsdebatter och att folk vill ha så naturtroget ljud som möjligt.
Om det nu vore så, varför byggs det olika högtalare? Alla högtalare som uppfyller kriteriet hi-fi borde ju således låta exakt likadant.
lennartj skrev:1. Vi har olika rum och dessuom varierande andra krav (eventuellt från andra familjemedlemmar) som att högtalarna knappt får synas och inget annnat får förändras i ummet till skillnad från de möjligheter de har som har en egen man-cave.
2. vi har väldigt olika stor budget. Ju mindre den är och om man dessutom har snäv musiksmak desto hårdare kompromisser kan man göra för att få ut det "gôttaste" för pengarna av det man gillar bäst.
3. Tar vi i morgon...
PJo skrev:Varför finns det:
Tavlor med olika motiv?
Tavlor med olika storlek?
Böcker med olika innehåll.
Olika kulörer?
Olika klädesplagg?
Listan kan göras precis hur lång som helst. Detta p.g.a. att vi har med tycke, smak och åsikt att göra helt enkelt
paa skrev:Det du listar kan mera jämföras med varför det finns olika musik och olika skivor, än olika högtalare.
Man behöver inte olika bilar för att besöka olika resmål, typ.
paa skrev:PJo skrev:Varför finns det:
Tavlor med olika motiv?
Olika kulörer?
Olika klädesplagg?
Listan kan göras precis hur lång som helst. Detta p.g.a. att vi har med tycke, smak och åsikt att göra helt enkelt
Det du listar kan mera jämföras med varför det finns olika musik och olika skivor, än olika högtalare.
Bill50x skrev:Jag kör Golf Plus
/ B
paa skrev:PJo skrev:Varför finns det:
Tavlor med olika motiv?
Olika kulörer?
Olika klädesplagg?
Det du listar kan mera jämföras med varför det finns olika musik och olika skivor, än olika högtalare.
celef skrev:Bill50x skrev:Jag kör Golf Plus
men för fan, hur gammal är du?
PJo skrev: Allt har med tycke, smak samt åsikt att göra. Allt man gör i livet är baserat på val. Vissa köper anläggningar inkl. högtalare bara för att de skall "passa" möblemanget. Skall dessa personer ej få göra det? Bara för att en person anser att det skall vara på ett speciellt sätt i en specifik fråga, betyder det inte att alla måste ha samma åsikt i frågan. Kort och gott vi är olika, har olika uppfattning, tycker olika samt efterfrågar olika egenskaper hos saker etc. osv. Om det inte vore så, vilken högtalare skulle vara "the precious"? Alltså den enda högtalaren som skulle få finnas? Vem bestämmer det? Vilka kriterier har personen utgått ifrån?
Bill50x skrev:celef skrev:Bill50x skrev:Jag kör Golf Plus
men för fan, hur gammal är du?
Tillräckligt
Bilen kallas också för pensionärs-Golf eftersom man kan ha på sig hatten när man kör! Men jag har aldrig tidigare haft en så praktisk bil om än betydligt roligare. Den är större invändigt än BMW 5-serien, den är mycket flexiblare när man ska ha med sig en massa grejor till landet. De två nackdelar som finns av betydelse är att det tar tid innan värmen kommer (enl VW beror det på att det är en lågfriktionsmotor i den, men jag tror det är en dåligt dimensionerad anläggning) och att vägljudet är lite för högt. Bättre isolering hade inte skadat. I övrigt är jag nöjd. Bensinförbrukning ligger i snitt på 0,65 och det är acceptabelt om än inte speciellt lågt.
/ B
Kraniet skrev:fast det roliga med det här resonemanget är att det finns ett visst vetenskapligt stöd i att alla föredrar samma ljud ifall de måste välja i ett dubbelblint test. Det är ju vad Toole och Harmangruppen funnit i sina test.
Och är det så att det verkligen stämmer så handlar det ju inte om "tycke och smak" utan om nåt helt annat, dvs "kejsarens nya kläder".
FBK skrev:Kraniet skrev:fast det roliga med det här resonemanget är att det finns ett visst vetenskapligt stöd i att alla föredrar samma ljud ifall de måste välja i ett dubbelblint test. Det är ju vad Toole och Harmangruppen funnit i sina test.
Och är det så att det verkligen stämmer så handlar det ju inte om "tycke och smak" utan om nåt helt annat, dvs "kejsarens nya kläder".
Är det mellan 2 alternativ? Ställer man upp 5 olika högtalare med liknande bestyckning så det inte är natt och dag skillnader i ljudkaraktären så lär det bli det spridda skurar i ett blindtest
Cortado skrev:FBK skrev:Kraniet skrev:fast det roliga med det här resonemanget är att det finns ett visst vetenskapligt stöd i att alla föredrar samma ljud ifall de måste välja i ett dubbelblint test. Det är ju vad Toole och Harmangruppen funnit i sina test.
Är det mellan 2 alternativ? Ställer man upp 5 olika högtalare med liknande bestyckning så det inte är natt och dag skillnader i ljudkaraktären så lär det bli det spridda skurar i ett blindtest
Tror man kan läsa mer om det Kraniet pratar om i denna:
http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_28_r.pdf
FBK skrev:Det var inte lite läsning.
Kraniet skrev:fast det roliga med det här resonemanget är att det finns ett visst vetenskapligt stöd i att alla föredrar samma ljud ifall de måste välja i ett dubbelblint test. Det är ju vad Toole och Harmangruppen funnit i sina test.
JockeX skrev:Trabant till folket!
Cortado skrev:FBK skrev:Kraniet skrev:fast det roliga med det här resonemanget är att det finns ett visst vetenskapligt stöd i att alla föredrar samma ljud ifall de måste välja i ett dubbelblint test. Det är ju vad Toole och Harmangruppen funnit i sina test.
Tror man kan läsa mer om det Kraniet pratar om i denna:
steveo1234 skrev:Cortado skrev:Tror man kan läsa mer om det Kraniet pratar om i denna:
Tackar för länken. Så fantastiskt bra!
Cortado skrev:steveo1234 skrev:Cortado skrev:Tror man kan läsa mer om det Kraniet pratar om i denna:
Tackar för länken. Så fantastiskt bra!
Vassego!
Här får du en till länk: http://www.adlibris.com/se/bok/sound-re ... 0240520094
Det där är mer eller mindre Floyd Tooles livsverk, sammanfattat i en bok han skrivit om allt detta.
PJo skrev:Varför finns det:
Tavlor med olika motiv?
Olika kulörer?
Olika klädesplagg?
IngOehman skrev:PJo skrev:Varför finns det:
Tavlor med olika motiv?
Olika kulörer?
Olika klädesplagg?
Det är av det skälet som det finns olika musik. Så musik har på din lista att göra.
Högtalarna (eller valfri del av anläggningen) har inget med detta att göra, de är inga konstverk utan verktyg för att lyssna på musiken.
- - -
Med det sagt är det självklart en konst att konstruera goda hifi-anläggningar, men snarare en vetenskaplig konst än en artistisk.
Och med DET sagt så behöver inte någon som inte vill, se det så.
Den som heller vill (eller inte klarar av* något annat än att) se anläggningen som den som skapar de ljud man vill höra, och fonogrammen som något man har för att kunna lyssna på sin anläggning, får självklart se det så. Men jag tror man har bättre förutsättningar för att få glädje av all film och all musik om man anammar en mera vetenskaplig syn på saken.
Det som är så bra med den vetenskapliga synen är nämligen att den leder framåt, och gör att man har bättre chans att:
Hitta rätt - bli färdig - och sen kunna glömma anläggningen! Det är ju då som det roliga börjar.![]()
För mig handlar det om att jag älskar musik så mycket att jag inte vill ens jämföra anläggningen och dess roll med musiken. Anläggningen kan vara viktig på sitt sätt, men den har en konkret uppgift, en som man kan sätta sig in i, förstå och uppfylla. Musiken är mycket större än så. För mig är det väldigt nedvärderande mot musiken att jämföra den på något sätt med hifi-anläggningen. Den senare är bara eller bör bara vara, musikens tjänare.
Vh, iö
- - - - -
*Inte menat på något nedvärderande sätt, bara som att man ofta inte kan (eller kanske ens bör) agera mot sin natur. Olika människor har olika natur, olika sätt att strukturera sin tillvaro, vissa är si och vissa är så.
Några är dock både lite si och så och de kan därför välja, men det är inte alla förunnat. Alla sorters människor behövs, men alla saker blir inte lika lätta för alla. Det är därför det är bra att alla sorter finns, eftersom alla behövs.
IngOehman skrev:Ja, isåfall tolkade jag dig väldigt fel PJo.
Jag förstår nog fortfarande inte riktigt hur du tänkte med liknelsen, men är vi alltså överens?
Då kanske jag skall skriva några ord ytterligare (ursäkta Bill50s) bara så ingen tolkar mig fel heller.
Det jag vill lägga till, eller påminna om, är att jag INTE menar något större "rätt" än med avseende på ursprungstrohet. Men musiklyssning är inte en moralfråga, och jag säger inte att något helt annat kan vara helt rätt för någon annan. Bara så ingen tror något annat.
- - -
Jag tror dock att väldigt många som får höra en riktigt god återgivning (sett ur ett psykoakustiskt perspektiv - alltså ett där man värderar återgivningskvaliteten baserat på allt man vet om hur hörseln fungerar och samverkar med stereosystemet och rummet) omvärderar värdet av ursprungstrohet. Speciellt om man ger sig tid att lyssna på många olika inspelningar och märker vilken enorm rikedom av upplevelser fonogrammen bär!
Många som har en skeptisk inställning och som är övertygade om att det inte låter bra utan en massa färgningar (som behövs för att skapa en känsla av levande musik och sväng och en massa annat) tror jag har sin inställning beroende på att de förevisats dåliga musikuppspelningar som påståtts vara bra. Alltså på anläggningar med "fyrkantig" ljudåtergivning, det vill säga av apparater som optimerats på labbet efter fel värderingsgrunder. Värderingsgrunder som inte är relevanta. Jag har själv hört många sådana anläggningar spela, och det kan låta väldigt dåligt.
"Rätt" är svårt, helt enkelt, men väldigt lätt att säga...
Och till och med en anläggning som har all potential att prestera (där alla delar är rätt) men där rummet eller samverkan med rummet fallerar, kan förlora enormt jämfört med sin potential.
Vh, iö
Många som har en skeptisk inställning och som är övertygade om att det inte låter bra utan en massa färgningar (som behövs för att skapa en känsla av levande musik och sväng och en massa annat) tror jag har sin inställning beroende på att de förevisats dåliga musikuppspelningar som påståtts vara bra. Alltså på anläggningar med "fyrkantig" ljudåtergivning, det vill säga av apparater som optimerats på labbet efter fel värderingsgrunder. Värderingsgrunder som inte är relevanta. Jag har själv hört många sådana anläggningar spela, och det kan låta väldigt dåligt.
IngOehman skrev:Men precis samma stora spektrum av egenskaper från högtalare, kan även betyda att det finns bättre förutsättningar att åstadkomma en god återgivning, även under olika förutsättningar. Olika jobb kräver ju olika verktyg! Visst finns det en förfärlig massa högtalare som man behöver exkludera helt, eftersom deras egenskaper inte har någonting med anpassbarhet till olika förutsättningar att göra (de är bara mer eller mindre partiellt dåliga högtalare), men tack vare goda högtalare som blir kvar och deras olikheter så finns bättre chans att hitta högtalare som passar för varje situation. Alltså även om man bortser helt ifrån tycke och smak.
Det är i varje fall primärt därför som jag själv gör olika högtalarmodeller - för att det skall finnas något som passar, alltid, inte som funktion av smak, utan som funktion av olika förutsättningar och behov.
Det skall alltid finnas så bra förutsättningar som möjligt att åstadkomma en god återgivning, trots att förutsättningarna skiljer så mycket mellan olika fall. Kort sagt - jag gör högtalare som är olika för att det skall kunna bli lika! Och i vissa fall har jag gjort olika modeller mest för att behov kan vara olika krävande. Då handlar det framförallt om storlek och ljudtrycksförmåga.
Vh,iö
Renobo skrev:Så funkar en sekt! Ledaren väljer och medlemmarna är nöjda. Låter som Carlssonentusiaster....
/K
Adhoc skrev:F-Secure som jag har från Bredbandsbolaget säger att länken: http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_28_r.pdf
går till en "stygg sida". Någon som fått några problem efter varit in på theaudiocritic?
PerStromgren skrev:Adhoc skrev:F-Secure som jag har från Bredbandsbolaget säger att länken: http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_28_r.pdf
går till en "stygg sida". Någon som fått några problem efter varit in på theaudiocritic?
Nej, här ser det helt OK ut och jag har inte fått några men. Men jag kör ju Ubuntu, vilket kanske har med saken att göra.
IngOehman skrev:På vilket sätt har detta att göra med varför det byggs olika högtalare?
"För att tillgodose olika sekters önskemål" är dock kopplat till ämnet.
Vh, iö
Adhoc skrev:F-Secure som jag har från Bredbandsbolaget säger att länken: http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_28_r.pdf
Renobo skrev:IngOehman skrev:På vilket sätt har detta att göra med varför det byggs olika högtalare?
Vh, iö
Då kör vi vidare på det spåret.
Varför upptäckte stenåldersmänniskan att grannens grävpinne var bättre? Kan jag verkligen behöva saker som inte finns? Min existens hotas ju inte genom dess ickeexistens? I så fall skulle ju inget finnas? Hur uppstår behov av en ny grävpinne/högtalare?
Cortado skrev:Adhoc skrev:F-Secure som jag har från Bredbandsbolaget säger att länken: http://www.theaudiocritic.com/back_issu ... c_28_r.pdf
Jag har inte haft några problem. Provat att köra den genom någon online url-scanner?
IngOehman skrev:Renobo skrev:IngOehman skrev:På vilket sätt har detta att göra med varför det byggs olika högtalare?
Vh, iö
Då kör vi vidare på det spåret.
Varför upptäckte stenåldersmänniskan att grannens grävpinne var bättre? Kan jag verkligen behöva saker som inte finns? Min existens hotas ju inte genom dess ickeexistens? I så fall skulle ju inget finnas? Hur uppstår behov av en ny grävpinne/högtalare?
En filosofisk infallsvinkel!
Underbart.
Men hur kunde grannen skapa en pinne som inte fanns? Svar - saker behöver inte finnas utanför oss för att de skall kunna dyka upp inuti.
Vh, iö
Renobo skrev:
Men kan man längta efter sådant som man inte har någon erfarenhet av?
/KB
Renobo skrev:Men kan man längta efter sådant som man inte har någon erfarenhet av?
E skrev:Man kan ju be någon annan välja åt en.
IngOehman skrev:Ja.
Men vem???
IngOehman skrev:Det där med dem att de flesta väljer samma ljudåtergivning som varandra i ett blindtest är välkänt, men om man tror att det betyder att de borde välja samma högtalare så bedrar man sig, och jag känner lite när jag läser den här tråden att det finns ett stort problem resonemangsmässigt, i att så många verkar betrakta högtalaren på samma sätt som de betraktar säg ett försteg eller ett slutsteg, alltså som en transmissionslänk.
Men det är de ju inte alls.
[...]
mx skrev:IngOehman skrev:Det där med dem att de flesta väljer samma ljudåtergivning som varandra i ett blindtest är välkänt, men om man tror att det betyder att de borde välja samma högtalare så bedrar man sig, och jag känner lite när jag läser den här tråden att det finns ett stort problem resonemangsmässigt, i att så många verkar betrakta högtalaren på samma sätt som de betraktar säg ett försteg eller ett slutsteg, alltså som en transmissionslänk.
[...]
Men det som också fanns med lite i mina funderar är varför de flesta tillverkare skriver "så nära originalet som möjligt" och de flesta säger ju även att de producerar hifi-högtalare. Om nu de flesta högtalare återger ljudet olika, så vad tusan betyder "så nära originalet som möjligt" då?
Renobo skrev:Om nu olika högtalare är bra på olika saker varför har man inte högtalare som kan anpassa sig till det som skall återges. Dvs man skulle kunna ha flera element i en låda. Men att programmaterialet bestämde vilka element, filter och lådstorlekar som skall användas.
darkg skrev:varför inte en högtalare med omni och riktat och dipol-läge! (eller vad man kan hitta på.)
Renobo skrev:Om nu olika högtalare är bra på olika saker varför har man inte högtalare som kan anpassa sig till det som skall återges. Dvs man skulle kunna ha flera element i en låda. Men att programmaterialet bestämde vilka element, filter och lådstorlekar som skall användas.
FBK skrev:
Ps. En sak som är märklig här är att det mesta får kosta, men när det kommer till ljud så ska det helst kosta så lite som möjligt(undantaget vissa märken)
mx skrev:Men det som också fanns med lite i mina funderar är varför de flesta tillverkare skriver "så nära originalet som möjligt" och de flesta säger ju även att de producerar hifi-högtalare. Om nu de flesta högtalare återger ljudet olika, så vad tusan betyder "så nära originalet som möjligt" då?
Renobo skrev:Behövs det en ny standard för ta vara på hur nära "orginalet" högtalaren kan prestera? HiFi gen2 eller...![]()
/K
mx skrev:IngOehman skrev:Det där med dem att de flesta väljer samma ljudåtergivning som varandra i ett blindtest är välkänt, men om man tror att det betyder att de borde välja samma högtalare så bedrar man sig, och jag känner lite när jag läser den här tråden att det finns ett stort problem resonemangsmässigt, i att så många verkar betrakta högtalaren på samma sätt som de betraktar säg ett försteg eller ett slutsteg, alltså som en transmissionslänk.
[...]
Men det som också fanns med lite i mina funderar är varför de flesta tillverkare skriver "så nära originalet som möjligt" och de flesta säger ju även att de producerar hifi-högtalare. Om nu de flesta högtalare återger ljudet olika, så vad tusan betyder "så nära originalet som möjligt" då?
mx skrev:Tycker ofta att diskussioner här och på andra forum brukar resultera i definitionsdebatter och att folk vill ha så naturtroget ljud som möjligt.
Kraniet skrev:fast motsatsen är ju inte heller rätt. högtalare kan inte mäta hur som helst.
Kraniet skrev:Tillsammans med rummet finns det egenskaper som fungerar och de som inte fungerar.
Kraniet skrev:Jag tycker det lätt låter på vissa personer att högtalare är som musikinstrument och det är helt subjektivt vad som är "korrekt" återgivning.
Kraniet skrev:Jag upplever också att branschen gärna vill anspela på det därför då kan de kränga vad som helst. Som jag ser det är det hela grunden till hur industrin ser ut. Fans det "rätt" och "fel" skulle de inte få sålt lika mycket och därför förmedlar man gärna bilden att det är helt subjektivt och helt upp till dig att avgöra vad som är bättre.
Kraniet skrev:I förlängningen tror jag det är förklaringen till att inspelningar mastras sönder och att människor inte är bekymrade om ljudkvalité. Deras uppfattning är nämligen att det inte finns "bättre" och "sämre" i någon absolut/objektiv mening utan det "bara är" och det är upp till individen att gilla det eller inte.
Kraniet skrev:Som jag ser det är det ganska skadligt för branschen och förmodligen en anledning till att folk gärna har små plastburkar undangömda ovanpå en bokhylla och enbart bry sig om "att det låter".
IngOehman skrev:Några småkommentarer:
...
4. Människan dominerar på intet sätt vår planet. Myrorna gör det.
Vh, iö
ChristianAndersson skrev:Varför byggs inte alla högtalare på så sätt att man kan spela tillräckligt stark OCH rent så att man slipper höra begränsningarna?
E skrev:Varför byggs det olika rum?
Mvh E*
Perfector skrev:Eller sova i duschen.
Men det finns en lösning på det problemet.
Om man ligger ner, men intalar sig själv att man står upp så ramlar man omkull när man reser sig upp.
mx skrev:Säg att Ingvar nu använt en särskild kabel. Borde inte längden på kabeln påverka?
AndreasArvidsson skrev:mx skrev:Säg att Ingvar nu använt en särskild kabel. Borde inte längden på kabeln påverka?
Ingvar räknar inte med en specifik kabel. Han räknar med specifika kabelegenskaper. För att nå dessa egenskaper så krävs det något olika kablar för olika längder. I Ino manifestet så finns det en lista med olika kablar och vilka längder man bör använda dessa i.
mx skrev:AndreasArvidsson skrev:mx skrev:Säg att Ingvar nu använt en särskild kabel. Borde inte längden på kabeln påverka?
Ingvar räknar inte med en specifik kabel. Han räknar med specifika kabelegenskaper. För att nå dessa egenskaper så krävs det något olika kablar för olika längder. I Ino manifestet så finns det en lista med olika kablar och vilka längder man bör använda dessa i.
Ok, och det är inte en särskild kabel?
Ino manifest skrev:Beteckning: Ideallängd: Area: Fungerande längdintervall:
1▫ Jättekort kabel: 1 meter 2 * 0,4 mm² (EKUA med isärdragna ledare) 0 – 2 meter
2▫ Kort kabel: 4 meter 2 * 1,5 mm² (EKK) 0 – 8 meter
3▫ Normal kabel: 7 meter 2 * 2,5 mm² (EKK) 0 – 14 meter
4▫ Normal kabel alt2: 8,5 meter 4 * 1,5 mm² (EKK parkopplad) 0 – 17 meter
5▫ Lång kabel: 14 meter 4 * 2,5 mm² (EKK korskopplad) 0 – 28 meter
AndreasArvidsson skrev:Jo det är ju specifika kablar angivna för specifika längder/längdintervall.Ino manifest skrev:Beteckning: Ideallängd: Area: Fungerande längdintervall:
1▫ Jättekort kabel: 1 meter 2 * 0,4 mm² (EKUA med isärdragna ledare) 0 – 2 meter
2▫ Kort kabel: 4 meter 2 * 1,5 mm² (EKK) 0 – 8 meter
3▫ Normal kabel: 7 meter 2 * 2,5 mm² (EKK) 0 – 14 meter
4▫ Normal kabel alt2: 8,5 meter 4 * 1,5 mm² (EKK parkopplad) 0 – 17 meter
5▫ Lång kabel: 14 meter 4 * 2,5 mm² (EKK korskopplad) 0 – 28 meter
ante_77 skrev:mx skrev:IngOehman skrev:Det där med dem att de flesta väljer samma ljudåtergivning som varandra i ett blindtest är välkänt, men om man tror att det betyder att de borde välja samma högtalare så bedrar man sig, och jag känner lite när jag läser den här tråden att det finns ett stort problem resonemangsmässigt, i att så många verkar betrakta högtalaren på samma sätt som de betraktar säg ett försteg eller ett slutsteg, alltså som en transmissionslänk.
[...]
Så nära originalet som möjligt.
Hur vet man det, och var kan man höra hur det ska låta?
Om man sitter med Genelec monitorer och spelar in så kanske man måste spela upp allt med Genelec monitorer och då är ju det Genelec monitorer som är perfekta, förutsatt att rummet man sitter i är riktigt.
Annars får man väl sälja högtalare som "låter som Genelec, fast i ett vanligt vardagsrum".
Allt färgar så länge man inte sitter i studion.
MagnusÖstberg skrev:mx skrev:Tycker ofta att diskussioner här och på andra forum brukar resultera i definitionsdebatter och att folk vill ha så naturtroget ljud som möjligt.
Har någon påpekat att det finns olika rum? Se resultatet av senaste Östgöken.
Och varför skulle alla gilla naturtrogen återgivning? Människor är annorlunda, det finns de som gillar palt.
MagnusÖstberg skrev:Då önskar jag herrn en trevlig diskussion.
Goldfinger skrev:Har du varit uppe i Lule och härjat Östberg?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster