Source first! Men då syftar jag på...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Source first! Men då syftar jag på...

Inläggav Strmbrg » 2015-01-06 12:39

...INSPELNINGEN!

Ingen märkvärdig tanke detta, men varför måste det vara det?
Jag har nyligen fått upp öronen för Chandos inspelningar av klassisk musik. Inte så att jag aldrig hört något vax från dem förut, men jag har på senare tid botaniserat en del bland deras inspelningar och noterat en mycket hög och jämn kvalitet.

Det var då det slog mig:
-Här sitter man (vi lite till mans) och filar på anläggningen, byter prylar och grottar ner oss i apparaterna. Men det kan man ju syssla med i evigheter om man samtidigt hanterar sökandet efter RIKTIGT GODA inspelningar med vänster lillfinger.

Som sagt, ingen revolutionerande tanke på något vis, men kanske just därför riktigt viktig.

Hur många gånger har "man" inte funderat över brister i återgivningen, när bristerna finns innan apparaterna?
Nu syftar jag inte på det ofta avhandlade mastringsproblemet som väl snarast drabbat andra musikformer än klassiskt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Source first! Men då syftar jag på...

Inläggav Objektivisten » 2015-01-06 12:54

Det är ju genialt! :o
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-06 12:58

Vad är det för mening att leta inspelningsteknik, det är ju artisterna man vill höra, inte inspelningsteknikernas inspelningsteknik.
Lysande framföranden är väl det finaste ändå?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-06 13:11

Håller med.

Att välja inspelningar baserat på ljudkvalitet är inte intressant, inte för mig.

Däremot kan man i debatten bekämpa ljudkvalitetsbrister, inte bara hos apparater utan även från de inspelningar som skivbolagen förser oss med. Men att byta bort musiken är inte en acceptabel kompromiss. inte för mig. Å andra sidan kanske det vore bra om många gjorde det, för vad det än är som får skivbolagen att tänka att ljudkvalitet är värt att satsa på, så vore ett sådant uppvaknande av godo.

Det vill säga - om många flera valde musik baserat på ljudkvalitet så skulle kanske den musik jag gillar bäst, till sist FÅ god ljudkvalitet? Men att lägga en massa pengar på välljudande inspelningar av musik som jag egentligen inte är intresserad av, blir ett dyrt och dumt sätt att kommunicera "jag bryr mig om ljudkvaliteten också". Det blir dålig verkningsgrad helt enkelt. Bättre vore om det fanns något sätt att hjälpa skivbolagen att skapa bättre produkter.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-06 13:36

I flera fall så är det dessutom så att inspelningen med sämst kvalitet, som gjordes lite "hur som helst" under känslomässigt optimala förhållanden.
Är just den inspelningen där musikerna liksom "bara lirar" och resultatet blir helt outstanding rent musikaliskt! :)

Jag har flera favoriter där dom sämre inspelningarna är musikaliskt bättre, avslappnat sammanhang där glädjen och energin är i centrum helt enkelt :P

ett exempel är Roky Erickson med låten: I think of demons

Jag har 5 versioner av den, den som låter sämst och är någon slags live upptagning är helt outstanding !

så det är den versionen jag lyssnar på :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-06 14:15

Vad är det som säger att mina ideer om ljudkvaliteten innebär att jag BYTER BORT något? Snacka om svartvitt tänkande. :D

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-06 14:16

+1
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-01-06 14:32

Strmbrg skrev:Vad är det som säger att mina ideer om ljudkvaliteten innebär att jag BYTER BORT något? Snacka om svartvitt tänkande. :D

Nej, dina idéer säger inget om att byta bort något, tyvärr säger dom inte mycket om något annat heller

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-06 15:12

Jag kan välja inspelningar pga bra ljudkvalitet. Alltså, jag tycker nog att illusorisk återgivning är något som är värt att vara intresserad av i sig.

Jag väljer också inspelningar för att de är spelade av bra och/eller intressanta musiker/artister.

Och jag väljer inspelningar för att de är bra låtar/kompositioner.

Roligast är när alla tre sammanfaller, men var och en av dem kan vara tillräckligt skäl för att väcka mitt intresse.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-06 16:23

När det gäller mitt favoritintresse klassiskt så klarar jag inte av att bedöma om det spelas partiturtroget. En och annan inspelning framförs förvisso tråkigt eller oengagerande. Men för det mesta har jag inga stora invändningar pga störande dåligt speleri.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-01-06 18:23

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-06 19:00

Som gammal vinylfreak så är letandet efter kvalitativ musik inte oviktigt.
På den tiden då skivan var 30 cm i diameter så var det ett måste att kolla var skivan var tillverkad.
Fillipinpressningar var en cancersvulst i vinylvärlden då dom ofta köpte in gamla skrotlager av osålda vinyler och malde ner rubb och stubb samt smälte till pressbara vinylpuckar.
Ofta utan att ens fräsa av etiketten först och lika ofta blandades vinylsorter som inte trivdes ihop varvid vinylen krackelerade och blev som en puckelpist.
Japanpressningar var gud för vinylbögen (mig) då som inte hade restriktioner på miljöpåverkan utan glatt blandade in alla kemikalier som fanns för att få en högblank, slät skiva.
Direktgravyrer, direkt metal master halvfartsgravyrer, specialpressningar i klar vinyl, gul vinyl, blå vinyl och i ett fall alla färger på färgkartan (Dave Mason, alone together) som förutom glada färger också hade en underbar kvalitet.
Idag med digital cd så kanske den rollen är utspelad men det finns fortfarande cd som låter som nåt katten släpat in.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-06 19:47

Det är nog inte så många här som primärt spisar klassiskt. (Har för mig att jag gjorde en enkät om det för några år sedan.)
Det leder kanske till att vi pratar om lite olika saker i en tråd som denna.

Kanske, alltså.

Många inspelningar av klassiskt är RIKTIGT dåliga rent ljudmässigt. Det bullrar, låter dovt, hårt eller tjockt.
Det är såpass vanligt - enligt min upplevelse - att det blir mer regel än undantag med dåligt ljud.
Det har massor av gånger fått mig att svaja avseende VAR felet egentligen ligger. Vid inspelningen/vaxproduktionen eller hemma hos mig bland apparater och rumstokerier.
Senast redigerad av Strmbrg 2015-01-06 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2015-01-06 19:55

Jag spelar inte primärt klassiskt, men jag lyssnar mycket på det, om en inspelning med rätt dirigent och orkester funnits på Decca har jag ofta föredragit den för att jag gillar deras "sound". Om det är så värst nturtroget vet jag inte, men det låter ofta bra med stor symfoniorkester ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-06 20:20

Jag är som Vermin i time bandits. I eat anything ;-)
Jag har 1200 vinyler mest pop och endast 1 eller 2 % är klassiska, men jag lyssnar gärna på både och.
Det enda jag inte kan med är modern jazz.
7 olika instrument på en scen
7 olika låtar
Alla klämmer i på en gång, då e de jazz.
Storbandsjazz däremot helt ok.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-06 21:07

Strmbrg skrev:Det är nog inte så många här som primärt spisar klassiskt. (Har för mig att jag gjorde en enkät om det för några år sedan.)
Det leder kanske till att vi pratar om lite olika saker i en tråd som denna.

Kanske, alltså.

Många inspelningar av klassiskt är RIKTIGT dåliga rent ljudmässigt. Det bullrar, låter dovt, hårt eller tjockt.
Det är såpass vanligt - enligt min upplevelse - att det blir mer regel än undantag med dåligt ljud.
Det har massor av gånger fått mig att svaja avseende VAR felet egentligen ligger. Vid inspelningen/vaxproduktionen eller hemma hos mig bland apparater och rumstokerier.

Har lyssnat på klassiskt sedan 15-årsåldern och är nu 55+, skulle säga 75% klassiskt, det har stigit från kanske 30% i tonåren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-07 11:13

murgatroyd skrev:Har lyssnat på klassiskt sedan 15-årsåldern och är nu 55+, skulle säga 75% klassiskt, det har stigit från kanske 30% i tonåren.

Har också lyssnat på klassiskt sedan 15-årsåldern och är också 55+... Lyssnar numera företrädesvis på akustisk musik av olika slag. Visst är det stora skillnader mellan hur olika inspelningar gör sig? Med tjänster som Spotify och Wimp finns det stora möjligheter att lyssna på olika tolkningar och inspelningar från olika tidsepoker.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-07 11:22

Jag är väldigt svag för Mike Oldfield och Dire straits med mycket klangrika gitarrer.
Men även tunggung värmer mitt hjärta

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-07 12:04

Strmbrg skrev:Många inspelningar av klassiskt är RIKTIGT dåliga rent ljudmässigt. Det bullrar, låter dovt, hårt eller tjockt.

De få gånger jag lyssnat på klassiskt i konserthus och på teater live (utan PA?) minns jag just som det du beskriver, i alla fall i Malmö konserthus. För något år sedan live på Stortorget i Malmö, med fett PA, upplevde jag symfoniorkester med mycket bra ljud. För någon dag på Grooveshark.com sedan rotade jag igenom Star Wars av John Williams, och blev förvånad av den trevliga inspelningen - maffigt och klart sound.

Har också vacklat många gånger kring var problemet ljudmässigt har legat, och för många gånger har jag nog lagt för mycket "skuld" på mitt lyssningssystem. Blir dock lätt lyssningstrött, så det är inte sällan jag anpassar med EQ/PEQ och in-/utvinkling, för att passa viss musik, eller mitt eget sinnestillstånd.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-07 13:19

Det där med lyssningströtthet, som du nämner, brukar väl ofta förklaras med att det är anläggningens fel?
Lyssningströtthet kanske har en "släkting" i dålig lyssningskoncentration? Jag brukar emellanåt komma på mig själv med att sitta och tänka på annat än på den musik jag spelar. Då skärper jag till mig och efter ett tag så är jag åter någon annanstans i tankarna...

Med flertalet av de Chandos-inspelningar jag lyssnat på, så har jag dock INTE svävat iväg i andra tankar. Inte ens då det varit lite småsega stycken jag har lyssnat på.

Jag tror sammanfattningsvis att vi lite väl ofta - och slentrianmässigt - vill skylla alla möjliga "problem" på apparaterna, fast det förmodligen många gånger handlar om "problem" som beror på andra saker.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-01-07 14:22

Jag har också dåliga erfarenheter vid klassiska konserter (i konserthus). Har tolkat det som ibland beroende på musikerna (oengagerat?) och ibland beroende på dålig akustik (lyssningsplats? spelplats?).
Har nog medverkat till att det var länge sedan jag varit på live konsert.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-07 14:36

I samma konserthus (Malmö) har jag hört modernare musik, förstärkt med PA, och även då tyckt att det lät hårt och rörigt. Kan vara att designerns ideal inte passade mina öron, vill minnas att jag suttit hyfsat i mitten alla gånger. Eller så har det varit hård prioritet på akustisk effektivitet vad gäller ljudstyrka, och då medvetet mindre dämpning och diffusion? Man kanske har fokuserat på förmågan att spela utan PA, på bekostnad av klangbalans och upplösning? Hade jag suttit längre fram hade jag kanske upplevt mer direktljud och njutit mer.

I vilket fall som helst vill jag ogärna ha med upplevelsen av hård klang och dålig upplösning på en inspelning.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-07 14:53

Strmbrg skrev:Det där med lyssningströtthet, som du nämner, brukar väl ofta förklaras med att det är anläggningens fel?
Lyssningströtthet kanske har en "släkting" i dålig lyssningskoncentration? Jag brukar emellanåt komma på mig själv med att sitta och tänka på annat än på den musik jag spelar. Då skärper jag till mig och efter ett tag så är jag åter någon annanstans i tankarna...

Med flertalet av de Chandos-inspelningar jag lyssnat på, så har jag dock INTE svävat iväg i andra tankar. Inte ens då det varit lite småsega stycken jag har lyssnat på.

Jag tror sammanfattningsvis att vi lite väl ofta - och slentrianmässigt - vill skylla alla möjliga "problem" på apparaterna, fast det förmodligen många gånger handlar om "problem" som beror på andra saker.

Intressant, ibland känner jag att jag lyssnar för fokuserat, för kritiskt och analytiskt. Lyssnar jag fokuserat på t ex Anders Widmarks tolkning av O huvud, blodigt, sårat, då griper den oftast inte riktigt tag i mig. Men om jag t ex läser en tidning samtidigt så går den ofta rakt in i hjärtat på ett påtagligt sätt. Och ibland tvärtom, t ex med For my father, av Brian Bromberg - där blir jag nog mer berörd om jag lyssnar mer fokuserat, och fantiserar om låtens titel. För mig är det nog väldigt varierande låt för låt, och jag prioriterar att hitta rätt för varje, snarare än en "regel" för alla låtar/situationer.

Mitt system skulle nog behöva lite mer dämpning och diffusion, tror det hade missgynnat lyssningströttheten, men WAFen sätter gränser tyvärr. Ett dedikerat rum vore toppen, får kolla hemnet ikväll :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-07 15:01

Strmbrg skrev:Vad är det som säger att mina ideer om ljudkvaliteten innebär att jag BYTER BORT något? Snacka om svartvitt tänkande. :D

Hur menar du?

Det är ju ditt tänkande jag kommenterade.

Att bry sig om alla aspekter på den musik man köper är väl rimligtvis normalfallet. Det är ju så man köper musik. Och min synpunkt är att jag då alltid väljer den tolkning som jag gillar bäst, eller flera olika om jag gillar dem på olika sätt. Ljudkvaliteten är inte skälet till att jag köper något fonogram, bara något som jag vill skall vara så god som möjligt, men inte någonting som jag i normalfallet kan göra något åt, den är som den är. Det enda sättet att göra något åt den är i debatt - att verka för att den skall blir bättre i framtiden.

När du då startar en tråd där du skriver...
Strmbrg skrev:Jag har nyligen fått upp öronen för Chandos inspelningar av klassisk musik. Inte så att jag aldrig hört något vax från dem förut, men jag har på senare tid botaniserat en del bland deras inspelningar och noterat en mycket hög och jämn kvalitet.

Det var då det slog mig:
-Här sitter man (vi lite till mans) och filar på anläggningen, byter prylar och grottar ner oss i apparaterna. Men det kan man ju syssla med i evigheter om man samtidigt hanterar sökandet efter RIKTIGT GODA inspelningar med vänster lillfinger.

...kan inte rimligtvis ses som något annat än att du säger att chandos är vårt att botanisera bland på grund av den höga ljudkvaliteten, och att folk borde söka efter RIKTIGT GODA inspelningar med hela handen, istället för med lillfingret, och ägna sig mindre åt att grotta ned sig i apparaterna.

Eller menade du fonogram när du skrev inspelningar? När du använde begreppet "goda inspelningar" så utgick jag ifrån att det var just det inspelningsmässiga du talade om, alltså tekniken. Kanske menade du "goda fonogram" bara, och med hög kvalitet då primärt talade om musiken? Isåfall missförstod jag dig.

Hur som helst - om du menade något annat än det du skrev så märktes det inte.

- - -

Och min uppfattning är att man som regel (jag i varje fall) köper den MUSIK som jag vill ha, och att det är ytterst ovanligt att den finns tillgänglig med olika ljudkvalitet.

Det gäller både pop- och klassisk musik, ett verk tolkat av dirigent X och spelat av orkester A är inte samma sak som samma verk tolkat av dirigent Y och spelat av orkester B. Så även om jag håller med dig om att det kan vara intressant att titta på specifika skivbolags kataloger på grund av att de har saker värda att lyssnas på, så reagerar jag på det sätt du framställde poängen som varande en ljudkvalitetsfråga.

Helt enkelt på grund av att det praktiskt taget aldrig är det för mig. God ljudkvalitet är för mig en bonus bara.

Och för mig är inte kampen för bättre ljudkvalitet en fråga om att välja baserat på ljudkvalitet, utan den handlar om att höja ljudkvaliteten på så mycket som möjligt, punkt. Att arbeta för bättre inspelningstekniker, och mot musikförstörande mastringsprocessning. För det är bara så som den musik jag vill höra (vilken den än är) i längden kan komma att få den bättre ljudkvaliteten.

- - -

Men om du bara ville säga att valet av fonogram betyder mycket för ljudkvaliteten på det man får höra från sin anläggning så är det ju ingen nyhet direkt. Och jag har svårt att tro att du upptäckt detta först nu.

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-07 15:06

I det nya konserthuset Spira i Jönköping är det också på det viset att efterklangen känns väl lång. Sitter man efter rad 6, är det ingen höjdare, http://www.smot.se/fileadmin/www/kultur ... l_plan.pdf Hade under ett par säsonger plats på rad 9/10 och led lite. Vid ett tillfälle fick man micka upp två solister efter paus för att de skulle gå fram. Det fungerade bättre om scenen var proppfylld men det är inte så ofta det blir det. Känns som de som agerar på scenens framkant är för långt ute i lokalen. Förra året löste jag bara lösbiljetter och satt alltid bättre till än tidigare. Som redan nämnts, det är ingen garanti att det blir bra musik även om förhållandena är bra eller tvärtom... Var i höstas i Göteborgs Konserthus och där är musikupplevelsen klart bättre även om jag satt långt från scenen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-07 18:37

Antisgloben I järna, söder om Södertälje har så perfekt akustik att många orkestrar hellre spelar där än i Berwaldhallen.
Värd ett besök om ni har vägarna förbi.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-07 18:52

det var hysterisk dåligt en gång i Göteborg och vi satt väldigt nära scen. de tågade in/ musikerna/spelandes en efter en för att sätta sig på podiet.... såg att några damer lämnade salen omedelbart :x vi satt kvar dock och fick återuppleva lite Mozart :D
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-07 20:42

Ingvar!
Jag syftar på Fonogrammet när jag skriver Inspelningen. Skall nog strama upp ordvalet framöver. Hursomhelst så är det så för MIN del att jag i stort sett alltid väljer bort fonogram som jag ogillar ljudet på. Därefter kommer framförandet för min del. Samtidigt måste jag säga att framförandena i princip alltid är såpass bra -förvisso olika såklart - att jag inte behöver välja baserat på detta. Så är det för mig.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-08 02:59

roggaro skrev:det var hysterisk dåligt en gång i Göteborg och vi satt väldigt nära scen. de tågade in/ musikerna/spelandes en efter en för att sätta sig på podiet.... såg att några damer lämnade salen omedelbart :x vi satt kvar dock och fick återuppleva lite Mozart :D

Var det något slags jippo?
På normala konserter med symfonkerna förekommer ingen inmarsch då musikerna spelar, hur spelar man exempelvis cello gående?
Sedan många år har jag abonnemang på åtminstone någon av symfonikernas konsertserier.
Jag gillar träblås och då är det inte bra att sitta för långt fram för då sitter man samtidigt för lågt så att skogen av stråkmusiker skarmar av/absorberar direktljudet från träblåsarna och merparten av det reflekterade ljudet hamnar också längre bak.
Sedan stolarna numrerades om för några år sedan föredrar jag bänkrad 15-19.

När det gäller fonogram med "klassisk musik" tror jag att den musikaliska tolkningen styr mitt val till ca.90%, den tekniska kvaliteten är starkt underordnad, men om den mest fantastiska tolkningen kommer från 78-varvare skaffar jag garanterat åtminstone en alternativ inspelning med medelbra eller bättre kvalitet.

För teknikintressets skull skaffar jag en och annan högupplöst nyinspelning för att ha något att jämföra vilka skillnader jag kan uppfatta mellan apparater .
Ibland kan jag fångas en stund av överdådig teknisk kvalitet. Tyvärr är det väldigt ovanligt att den musikaliska kvaliteten är i paritet med den tekniska på dessa inspelningar
De legandariska inspelningarna från 1950- till tidigt 60-tall som mastras om och återutges gång på gång på varje nytt format som uppfinns har ju en hel del begränsingar i den 50-60 år gamla teknik som användes.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-08 03:23

Jag känner igen mig i det där. Är för övrigt fascinerad över att jag har så många inspelningar gjorda före 1960 (vissa mono, en del av dem även på stenkaka) som jag inte lyckats hitta något bättre alternativ till. Favoritmusiken har jag dock ofta fem-tio olika tolkningar av. Det behövs, tycker jag.

Perfector skrev:Antisgloben I järna, söder om Södertälje har så perfekt akustik att många orkestrar hellre spelar där än i Berwaldhallen.
Värd ett besök om ni har vägarna förbi.

Ehh... Berwaldhallen är en av de sämsta salarna för akustisk musik som finns. ALLA kloka spelar hellre nästan var som helst än där*.

Det du skrev är som om en korvgubbe skrek; "min korv är så perfekt att många hellre äter denna än bajskorv!".

Men det är riktigt att antroposofernas sal (som jag antar att du menar) i Järna har vissa kvaliteter. Det är dock en lokal som kan vara svår t ex att nå fram med sångtext i. Efterklangen är mycket generös. Jag har lyssnat på en del musik där och även spelat in. Den är inte helt olika gbgs konserthus. Men den ser väldigt annorlunda ut.

Vh, iö

- - - - -

*Med det sagt låter ofta inspelningar gjorda i Berwaldhallen mindre dåliga än det låter när man sitter där och lyssnar. Men Stockholm har åtminstone tre avsevärt mycket bättre salar för symfonisk musik. Det är min åsikt i varje fall.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-08 10:19

IngOehman skrev:Med det sagt låter ofta inspelningar gjorda i Berwaldhallen mindre dåliga än det låter när man sitter där och lyssnar. Men Stockholm har åtminstone tre avsevärt mycket bättre salar för symfonisk musik. Det är min åsikt i varje fall.

Vilka?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-01-08 13:50

angående att välja skivor/musik efter ljudkvaliteten på skivorna.. Jag har hoppat över att köpa rätt många skivor just för att dom låter illa, även om musiken är lyssningsbar/superbra. Jag stör mig för mycket på för komprimerade/basfattiga/SSSSsssljudande/distorderade skivor att det inte är någon mening att försöka njuta av dom, när det finns en hel drös andra som är behagligt att lyssna på. Vart jag drar gränsen för hur illa det får låta vet jag inte. Den svåra frågan är väll hur man gör skivbranchen uppmärksammad på att folk faktiskt inte köper skivor för att de låter för dåligt/komprimerade. Nu har ju jag bara 500-600 skivor så jag är ju ingen storkonsument, men skulle det varit så att jag visste att alla skivor var välljudande så skulle jag säkert ha 500-600till... låt oss räkna.. 550skivor*150kr=82500kr är alltså pengen som en av ca 10.000 hifi-entusiaster (har för mig att hifi och musik hade ca10.000 prenumeranter för ett antal år sen..) i landet väljer att inte lägga på för dåliga inspelningar. Detta är bara i lilla Sverige. hm låt oss räkna.. 82500*10.000kr=825.000.000kr finns alltså att inkassera i teoretisk försäljning i Sverige, om nu det finns fler som mig... och det är ju en slant... så snälla skivbolagsdirektörer som läser detta, sluta komprimera och mastra sönder vår musikskatt! Tack!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-08 14:04

Rille skrev:angående att välja skivor/musik efter ljudkvaliteten på skivorna.. Jag har hoppat över att köpa rätt många skivor just för att dom låter illa, även om musiken är lyssningsbar/superbra. Jag stör mig för mycket på för komprimerade/basfattiga/SSSSsssljudande/distorderade skivor att det inte är någon mening att försöka njuta av dom, när det finns en hel drös andra som är behagligt att lyssna på. Vart jag drar gränsen för hur illa det får låta vet jag inte. Den svåra frågan är väll hur man gör skivbranchen uppmärksammad på att folk faktiskt inte köper skivor för att de låter för dåligt/komprimerade. Nu har ju jag bara 500-600 skivor så jag är ju ingen storkonsument, men skulle det varit så att jag visste att alla skivor var välljudande så skulle jag säkert ha 500-600till... låt oss räkna.. 550skivor*150kr=82500kr är alltså pengen som en av ca 10.000 hifi-entusiaster (har för mig att hifi och musik hade ca10.000 prenumeranter för ett antal år sen..) i landet väljer att inte lägga på för dåliga inspelningar. Detta är bara i lilla Sverige. hm låt oss räkna.. 82500*10.000kr=825.000.000kr finns alltså att inkassera i teoretisk försäljning i Sverige, om nu det finns fler som mig... och det är ju en slant... så snälla skivbolagsdirektörer som läser detta, sluta komprimera och mastra sönder vår musikskatt! Tack!

+1

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-08 14:09

+1, och om man vill komprimera kan man ju göra det själv. T ex genom datormjukvara (t o m freeware?), modern reciever eller någon annan apparat. T ex har min Denon-reciever har dynamic eq och dynamic vol, dock inget jag provat för finlyssning ännu.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-08 14:27

Massor med plus på Rille!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-08 15:48

Jag är väl medveten om problemet med komprimering. Dvs medveten om att det är ett stort problem för många av er. För egen del vette sjåen dock. Ty klassiskt och jazz TYCKER jag inte brukar ha något problem av den arten.
Det kanske är mycket komprimering även i dessa genrer men det är inget jag uppmärksammar och distraheras av. Därmed inget praktiskt problem för mig.
För min del är det svårt att säga vad för slags fel som är problem och vilka fel som inte är problem.
Det enda jag kan säga är att alla slags fel som DISTRAHERAR mig är problem. Övriga fel bryr jag mig inte så mycket om.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-08 15:56

AndreasArvidsson skrev:Massor med plus på Rille!

Ja, fler plus på den!

Jag brukar ju tjata om att använda en bra eq, för att det kan funka bra på äldre inspelningars krokighet och 80- till 90.5-talens diskanthets osv. -Men moderna pop/rock mastringar går ju tyvärr sällan att återställa! Jag tror att hårdmastringen och andra krav från de som finansierar utgivningen och som gör reklamradio, har påverkat pop/rockmusikens utveckling också, med mindre utrymme för nytänk/exterimentlusta, förutom det dåliga ljudet. Sammantaget har det kraftig försvagat mitt intresse för att köpa nygjort i de genrerna...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-08 16:42

Strmbrg skrev:Jag är väl medveten om problemet med komprimering. Dvs medveten om att det är ett stort problem för många av er. För egen del vette sjåen dock. Ty klassiskt och jazz TYCKER jag inte brukar ha något problem av den arten.
Det kanske är mycket komprimering även i dessa genrer men det är inget jag uppmärksammar och distraheras av. Därmed inget praktiskt problem för mig.

Jodå, det är flitigt använt även inom klassiskt och jazz! Det är ofta påfallande hur liten dynamik vissa jazzfonogram har numera. Inte minst är många återutgivningar besvärande att lyssna på. Tror jag gick igenom tre utgåvor av några äldre album innan det lät behagligt. Vanligen är tidigare utgivningar bättre, förstautgåvan på CD och liknande.

RogerJoensson skrev:Jag brukar ju tjata om att använda en bra eq, för att det kan funka bra på äldre inspelningars krokighet och 80- till 90.5-talens diskanthets osv. -Men moderna pop/rock mastringar går ju tyvärr sällan att återställa! Jag tror att hårdmastringen och andra krav från de som finansierar utgivningen och som gör reklamradio, har påverkat pop/rockmusikens utveckling också, med mindre utrymme för nytänk/exterimentlusta, förutom det dåliga ljudet. Sammantaget har det kraftig försvagat mitt intresse för att köpa nygjort i de genrerna...

Håller fullständigt med! Har dock ingen EQ att tillgå annat än i datorvärlden. Det där "förtjockade"/"feta" ljudet många tycks föredra har tagit bort mitt intresse för mången ny musik.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-08 16:45

Tacka vet jag gamla direktgravyrer på vinyler.
då spelade man in vad som fanns utan en miljon efterredigeringar.
DMM en absolut favorit

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-08 16:50

RogerGustavsson skrev:Det där "förtjockade"/"feta" ljudet många tycks föredra har tagit bort mitt intresse för mången ny musik.

Jo, vi kan klaga hur mycket vi vill på komprimeringar och annan medveten förändring men faktum är att många föredrar sådan mix. Speciellt när musiken snurrar i bakgrunden eller man lyssnar genom de "proppar" som medföljer de smarta telefonerna. För några år sedan släpptes ju Beatleskatalogen helt ommastrad och det mesta var till belåtenhet som jag såg det. Monoversionerna var inte alls komprimerade, stereo-versioner något lite "för anpassning till modern smak" som det skrevs i pressmeddelandet.

Men jag har sett åtminstone två uppladdningar på The Pirate Bay där uppladdarna har uttryckt sitt missnöje över att man inte gjorde remastringen "ordentligt" och fixade till ljudet enligt egen smak. Behöver jag säga att det lät rent ut sagt för djävligt? Ett sätt att komma runt det hela åtminstone något gjorde Beyonce (tror jag det var) som hade en hit med en låt som inte innehöll något instrument i basen utan bara ett fett brummande med lite olika tonhöjd. Smart sätt att få det feta ljudet utan att förstöra alltsammans :-)

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-08 16:52

Det verkar som jag kan vara glad att ha nästan allt beatles gett ut i vinylhyllan

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-08 16:53

Perfector skrev:Det verkar som jag kan vara glad att ha nästan allt beatles gett ut i vinylhyllan

Köp den senaste mono-boxen på vinyl, den lär vara helt analogt mixad/remastrad och pressad.

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-08 16:57

har allt från den tiden, Hamburg, tony Sheridan, george best på trummor. Hade tom antologin på dvd men gav bort den till en vän i ett svagt ögonblick
Köpte merparten från Saturn i Tyskland, många i originalpressning. Har allt kvar men spelar inte så ofta som jag kanske borde. Har dock gjort MP3'or av vinylsamlingen i datorn och det är där jag oftast spelar

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-01-08 17:00

Bill50x skrev:För några år sedan släpptes ju Beatleskatalogen helt ommastrad och det mesta var till belåtenhet som jag såg det. Monoversionerna var inte alls komprimerade, stereo-versioner något lite "för anpassning till modern smak" som det skrevs i pressmeddelandet.
/ B

Jo, pressmaterialet och några artiklar som skrevs av okritiska journalister fick det att låta som om allt var till belåtenhet. Närmare studier av stereoboxen visade både bashöjning och dynamisk komprimering. Monoboxen klarade sig undan den värsta komprimeringen men är på sina ställen påtagligt diskantfiltrerad. Jag har verkligen försökt lyssna på den men återvänder alltid till de tidiga utgåvorna för att John och Paul ska få sjunga ut. Senast var det "A hard day's night" där jag gav upp någon gång på sida två och plockade fram kompaktskivan från 1988. Beatles remastered visar att det inte spelar så stor roll om kocken häller lite eller mycket gift i maten - det blir svårsmält oavsett vilket. Och nej, i en vettig värld är inte vinyl ett alternativ.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2015-01-08 17:04, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-08 17:02

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:För några år sedan släpptes ju Beatleskatalogen helt ommastrad och det mesta var till belåtenhet som jag såg det. Monoversionerna var inte alls komprimerade, stereo-versioner något lite "för anpassning till modern smak" som det skrevs i pressmeddelandet.
/ B

Jo, pressmaterialet och några artiklar som skrevs av okritiska journalister fick det att låta som om allt var till belåtenhet. Närmare studier av stereoboxen visade både bashöjning och dynamisk komprimering. Monoboxen klarade sig undan den värsta komprimeringen men är på sina ställen påtagligt diskantfiltrerad. Jag har verkligen försökt lyssna på den men återvänder alltid till de tidiga utgåvorna för att John och Paul ska få sjunga ut. Senast var det "A hard day's night" där jag gav upp någon gång på sida två och plockade fram kompaktskivan från 1988. Beatles remastered visar att det inte spelar så stor roll om kocken häller lite eller mycket gift i maten - det blir oätbart oavsett vilket. Och nej, i en vettig värld är inte vinyl ett alternativ.

Med vänlig hälsning

Pekka

Inte ens i mint condition?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-08 17:15

PekkaJohansson skrev:Jo, pressmaterialet och några artiklar som skrevs av okritiska journalister fick det att låta som om allt var till belåtenhet. Närmare studier av stereoboxen visade både bashöjning och dynamisk komprimering. Monoboxen klarade sig undan den värsta komprimeringen men är på sina ställen påtagligt diskantfiltrerad. Jag har verkligen försökt lyssna på den men återvänder alltid till de tidiga utgåvorna för att John och Paul ska få sjunga ut. Senast var det "A hard day's night" där jag gav upp någon gång på sida två och plockade fram kompaktskivan från 1988. Beatles remastered visar att det inte spelar så stor roll om kocken häller lite eller mycket gift i maten - det blir svårsmält oavsett vilket. Och nej, i en vettig värld är inte vinyl ett alternativ.

Nu var det till min belåtenhet de remastrade skivorna avhandlades. Jag tycker mao att de remastrade utgåvorna låter alldeles utmärkt. Men original-vinylen är givetvis bättre, trots allt. Så är även de tidigare cd - om man kan få tag i dem.

Och ja, i en vettig värld är absolut vinyl ett alternativ :-)

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-01-08 17:17

Perfector skrev:Inte ens i mint condition?

Nej. Det finns ingen som helst anledning att dras med mekanisk avspelning när man kan göra en digital kopia som inte kan skiljas från masterbandet. Det har man kunnat göra sedan cd-systemets införande men i stället tycks konsumentutgåvorna generellt bli sämre ju bättre medium som utvecklas. Det är inget annat än en ljudteknikhistorisk skandal. Glädjande nog är de tidiga Beatles-utgåvorna på cd ganska lätta att hitta begagnade eftersom de såldes i stora mängder. Jag spelar hellre dessa än originalvinylen, för övrigt.

OK, jag hade en gång en riktigt fin 80-talsutgåva av "AHDN" på stereovinyl som jag ångrar att jag sålde. Att köpa nya vinylskivor - eller för den delen nya komprimeringsförstörda kompaktskivor - avstår jag dock med några få undantag ifrån.

Vinylskivan har sin plats i musikhistorien och i skivbacken - jag har ett gäng själv - men senare tiders strävan att åter göra den till en betydande musikbärare är ur ett välljudsperspektiv helt obegriplig.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-08 17:57

PekkaJohansson skrev:
Perfector skrev:Inte ens i mint condition?

Nej. Det finns ingen som helst anledning att dras med mekanisk avspelning när man kan göra en digital kopia som inte kan skiljas från masterbandet. Det har man kunnat göra sedan cd-systemets införande men i stället tycks konsumentutgåvorna generellt bli sämre ju bättre medium som utvecklas. Det är inget annat än en ljudteknikhistorisk skandal. Glädjande nog är de tidiga Beatles-utgåvorna på cd ganska lätta att hitta begagnade eftersom de såldes i stora mängder. Jag spelar hellre dessa än originalvinylen, för övrigt.

OK, jag hade en gång en riktigt fin 80-talsutgåva av "AHDN" på stereovinyl som jag ångrar att jag sålde. Att köpa nya vinylskivor - eller för den delen nya komprimeringsförstörda kompaktskivor - avstår jag dock med några få undantag ifrån.

Vinylskivan har sin plats i musikhistorien och i skivbacken - jag har ett gäng själv - men senare tiders strävan att åter göra den till en betydande musikbärare är ur ett välljudsperspektiv helt obegriplig.

Med vänlig hälsning

Pekka

Du har naturligtvis rätt till en egen uppfattning i frågan. Jag njuter varje gång en vinyl går i svarven.
Men jag är lika gammal som Vinylpressen så jag anser mig ursäktad.
Dock skall villigt medges att det finns CD som låter alldeles utmärkt, så ingen tror att jag rackar ned på digitalljudet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-08 18:37

Det finns ingen anledning att göra vinyl/cd till svart/vitt. Jag väljer det format som låter bäst, oavsett anledning. En pragmatisk syn tycker jag. Men ibland väljer jag cd (i praktiken strömmande från server, ibland tom Spotify) bara för bekvämligheten. Och ibland är det/bekvämligheten prio ett (1). Jag har tex en app som förvandlar min Android till en Squeezeplayer. Jag kan alltså lyssna på min datorbaserade musik var som helst i huset och också på landet (under förutsättning att datorn är igång hemma). Att lyssna via Internet har jag dock inte provat i praktiken ännu men det finns beskrivet i appen hur man gör.

Men det är en viss känsla med vinyl, att sitta där med det rejäla omslaget. Och att behöva vakna var tjugonde minut för att vända sida... Och det är fantastiskt kul att spela vinyl för vänner och bekanta som bara minns det raspiga ljudet från 60/70-talets Philipsgrammofon med högtalare i locket...

/ B

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2015-01-08 18:51

Bill50x skrev:
Och att behöva vakna var tjugonde minut för att vända sida...

+1
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-08 20:21

Ja, inte är det ett problem inte. Visst finns det album som vunnit på att alla låter hamnar i följd på CD, men i de flesta fall så tycker jag manövreringen bara är en trevlig komponent i det hela.

Vissa mått är helt enkelt mera lagom än andra, och frånsett ovan nämnt exempel, och vissa symfonier, så tycker jag en skivsida är ett väldigt lagom mått för intervallet för ens insatser.

Lite på liknande sätt som en mil är ett lagomt avståndsmått. Vi (Sverige och Norge) borde exportera detta fantastiska kartmått till resten av världen. Att inte Volvo-bilar går att ställa om således att avstånd visas i mil och bränsleförbrukning visas i liter/mil, är ju skandalöst!

Man skall göra saker på bästa sättet, inte på ett sätt som man tror att alla andra gör. Konformister finns det nog av!

Rille skrev:angående att välja skivor/musik efter ljudkvaliteten på skivorna.. Jag har hoppat över att köpa rätt många skivor just för att dom låter illa, även om musiken är lyssningsbar/superbra. Jag stör mig för mycket på för komprimerade/basfattiga/SSSSsssljudande/distorderade skivor att det inte är någon mening att försöka njuta av dom, när det finns en hel drös andra som är behagligt att lyssna på. Vart jag drar gränsen för hur illa det får låta vet jag inte. Den svåra frågan är väll hur man gör skivbranchen uppmärksammad på att folk faktiskt inte köper skivor för att de låter för dåligt/komprimerade. Nu har ju jag bara 500-600 skivor så jag är ju ingen storkonsument, men skulle det varit så att jag visste att alla skivor var välljudande så skulle jag säkert ha 500-600till... låt oss räkna.. 550skivor*150kr=82500kr är alltså pengen som en av ca 10.000 hifi-entusiaster (har för mig att hifi och musik hade ca10.000 prenumeranter för ett antal år sen..) i landet väljer att inte lägga på för dåliga inspelningar. Detta är bara i lilla Sverige. hm låt oss räkna.. 82500*10.000kr=825.000.000kr finns alltså att inkassera i teoretisk försäljning i Sverige, om nu det finns fler som mig... och det är ju en slant... så snälla skivbolagsdirektörer som läser detta, sluta komprimera och mastra sönder vår musikskatt! Tack!

För mig finns knappt den där balansgången, för jag köper i princip bara skivor som jag tycker är väldigt bra, musikmässigt alltså.

Min tid är ju begränsad så vad skall jag ha skivor som har musik som bara är "lyssningsbar" till? När skall jag välja att spela sådana istället för att spela musik som jag älskar?

Och när den köp-filtreringen redan är klar, alltså att jag bara köper musik som är så bra att jag bara måste ha den, så löser sig resten mer eller mindre av sig själv - är den det så vill jag ju ha den oavsett ljudkvalitet. Jag kan enklare sagt avgöra vilka fonogram jag vill ha i vilken anläggning som helst. Men jag blir förstås ibland (rätt ofta) besviken över att ljudkvaliteten är dålig i så många fall, men praktiskt taget aldrig i sådan grad att jag vill avstå ifrån musiken av det skälet. Det känns bara så onödigt och trist att musiken förstörts helt i onödan.

Och när man konfronteras med återutgivning av äldre inspelningar så finns ofta många olika alternativ, och då kan jag bara undra hur det kan komma sig att de sämre alternativen har kommit till? De som är sämre är det ju nästan undantagslöst på grund av att de har förstörts avsiktligt. :( Nästan utan undantag låter återutgivningar av gammal musik bättre och bättre ju tidigare de gjordes, och det är även lätt att se att det korrelerar till hur oförstörda de är. Den som tvekar kan jämföra lyssningsupplevelsen med vad en MasVis-analys visar.

Och med DET sagt så tror/tycker jag ändå att människor som du är en del av lösningen - alltså människor som bryr sig mera om ljudkvaliteten än jag gör.

Det är när ni väljer bort en skiva på grund av för dålig ljudkvalitet som skivbolaget får någon sorts återkoppling - de får se att de säljer mindre. Men tyvärr tror jag inte det är sannolikt att de drar riktiga slutsatser av det. De vet ju inte hur mycket de hade sålt och ljudkvaliteten varit bättre, och troligen tänker de inte ens på att ljudkvaliteten är en faktor. Då hade de knappast mastrat sönder så mycket musik innan den ges ut.

Kort sagt - om ett fonogram inte säljer så skall det nog mycket till för att skivbolaget skall förstå att det finns ljudkvalitetsorsaker till det. Därför menar jag att det, även om det är applåderbart att som du välja bort saker som är tekniskt för dåligt, inte räcker att det finns människor som offrar sig och avstår ifrån musik av ljudkvalitetsskäl, debatten måste finnas - också.

För det är bara i den som man kan få fram att det är just ljudkvaliteten som är problemet. Och som sagt ofta helt i onödan dessutom. Det vill säga det låter dåligt på grund av avsiktliga åtgärder som har gjorts. :(

Senaste exemplet är soundtracket till Mockingjay pt1, där ljudkvaliteten på CDn är avsevärt mycket sämre än samma musik i filmen. VARFÖR gör de så? Skivan låter inte direkt dålig, men den går inte att spela så högt som man vill, inte ens nästan, utan att ljudkvalitetsbristerna gör det otrevligt. Filmen har inte alls några sådana brister.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-09 07:54

Det beror väl,lite på vad man är ute efter som lyssnare. Jag går ofta igång på rösters förmedlande av det musikaliska budskapet, och det kräver en bra in- och avspelning. Att kunna uppfatta Jennifer Warnes röst med alla nyanser, och hennes timbre ger en otrolig intimitet med Cohens texter. Frånvaron av en god inspelning här skulle omintetgöra upplevelsen. På andra sidan skalan kan vi som exempel ta Chrissie Hynde som också har en uttrycksfull stämma men på ett annat sätt. Har en samlingsskiva som i princip är ospelbar pga dist och annan skit, men musiken gillas skarpt. Spelas heller inte.
Analogin till mat är nära, en väl presterad Africana är en njutning men dåliga råvaor och omild behandling kan totalt omintetgöra upplevelsen.
Så visst jagar jag album av god kvalitet, det kan verkligen göra att jag finner njutning i musik som jag inte trodde att jag skulle göra från början. För att nå, och förstå det musikaliska budskapet underlättar det betydligt om allt är gjort med omsorg och eftertanke. Allt är hela kedjan till det når dig i fåtöljen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 09:57

sprudel skrev:Så visst jagar jag album av god kvalitet, det kan verkligen göra att jag finner njutning i musik som jag inte trodde att jag skulle göra från början. För att nå, och förstå det musikaliska budskapet underlättar det betydligt om allt är gjort med omsorg och eftertanke. Allt är hela kedjan till det når dig i fåtöljen.

För mig låter det snarare som att man börjar lyssna på kubansk jazz, bara för att den är välinspelad. Eller den sömniga sk mässjazzen som alla demar sina anläggningar med och som låter bra i en sunkig köksradio.

Vilket iofs visar att goda inspelningar är viktigare än de utrustningar man spelar på. En gång i tiden gled min lyssning också över till dessa erkänt goda inspelningar och jag fick allt svårare att lyssna på trist inspelad/distad/komprimerad rock. Och detta var långt innan loudness-war, idag är det ju än sämre även om det verkar finnas ljusning på just den fronten.

Men, vad jag noterat är att anläggningens kvalitet betyder trots allt väldigt mycket för att kunna spela dessa sönderkomprimerade album. Det håller inte att optimera anläggningen efter några få välinspelade alster. Framför allt måste man sluta med att bara lyssna efter hur timbren i någons röst kommer fram, det är inte där (bara) som det musikaliska budskapet finns. Rent konkret, fokusera inte bara på högtalarna, fokusera inte bara på hur snyggt det låter om vissa välgjorda inspelningar. Jobba med elektroniken, jobba med setup'en och ge inte upp förrän Chrissie Hynde svänger som tusan och man fullständigt struntar i hur det låter.

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-09 11:47

Å andra sidan. -Om man optimerar ljudet efter skitinspelningar så tappar man det bästa ur de bästa inspelningarna.

Det bästa vore kanske att optimera anläggningen efter det som är perfekt och sedan ha någonslags processor simulerar det du förespråkar, så att man fortfarande har den bästa prestandan kvar för de bästa inspelningarna (tvärtom är ju svårt att göra). -Eller ha flera anläggningar av varierande kvalisort och sortera upp inspelningarna efter anläggning...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-09 11:55

Jag har alltid börjat med anläggningen, därefter skaffat musiken.
Om nånting inte låter så bra musikaliskt som jag vill så kastar jag bort, ger bort eller ställer undan plattan och lyssnar på nåt annat. Nu vet jag inte vad man ska kalla det men det hann bli 1200 vinyler innan cd'n kom och sen har det blivit lättare att välja då man kan förlyssna på olika media och bestämma om man vill ha .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 12:04

RogerJoensson skrev:Å andra sidan. -Om man optimerar ljudet efter skitinspelningar så tappar man det bästa ur de bästa inspelningarna.

Ja, jooo .... men hur många är de? Gillar man musiken? Det handlar ju om en pragmatisk inställning, i alla fall så länge det är musik man vill lyssna på och inte god återgivning.

För övrigt, om man optimerar sin anläggning efter "skitinspelningar" så låter anläggningen bra även på väl inspelad musik. Det är inget motsatsförhållande här. Det är snarare att man utökar sin anläggnings kapacitet. Som jag skrev tidigare, goda inspelningar låter bra på vad som helst. Man lurar sig själv att optimera efter sådana inspelningar.

Vilken bil som helst fungerar bra på slät asfalt i 50 km/t, även sådana som är bäst på kurviga grusvägar. En bil optimerad för slät asfalt i 50 km/t är möjligen lite bekvämare just där men faller platt på grusvägen.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 12:06

Perfector skrev:Jag har alltid börjat med anläggningen, därefter skaffat musiken.
Om nånting inte låter så bra musikaliskt som jag vill så kastar jag bort, ger bort eller ställer undan plattan och lyssnar på nåt annat. Nu vet jag inte vad man ska kalla det men det hann bli 1200 vinyler innan cd'n kom och sen har det blivit lättare att välja då man kan förlyssna på olika media och bestämma om man vill ha .

Så kan man se det, alla har sin rätt till att välja. Personligen väljer jag musiken framför anläggningen.

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-09 12:06

Bill50x skrev:Jobba med elektroniken, jobba med setup'en och ge inte upp förrän Chrissie Hynde svänger som tusan och man fullständigt struntar i hur det låter.

/ B

Inget alls medhåll från mig där. Att det ska vara så svårt att begripa att en högupplöst återgivare tydliggör skräp likaväl som finess i mycket högre grad än en grumlig anläggning.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-09 12:10

För mitt tycke och min smak finns tillräckligt mycket musik som både är bra, bra spelad, bra inspelad och bra mastrad att det räcker och blir över. Känner sällan att jag behöver anstränga mig att acceptera några starka kompromisser mellan dessa tre aspekter. Jag kan lätt välja bort musik som jag tycker är dålig, dåligt framförd, dåligt inspelad eller dåligt mastrad, utan att sakna något i mitt samlade musiknjutande.

Har en "highend"-skiva med diverse artister. Några låtar är riktigt bra. En sång är anskrämlig i mina öron - sura toner, dålig sångteknik, brist på sångtalang ö h t. Trots att den är väldigt bra inspelad och säkert bra mastrad så lyssnar jag ogärna på den. Fattar inte alls hur man kunde välja in den låten på skivan. Men det bekymrar mig inte, jag bara väljer att inte lyssna på den :)

Lyssningssystemet kan knappast kompensera dålig musik eller dåligt framförande, så dessa väljer jag alltid bort. Men om jag med rimliga medel/apparater/insats/enkelhet kan kompensera* för en dålig inspelning eller dålig mastring, och inte har någon annan bättre inspelning/mastring att välja på, då pillar jag med lyssningssystemet så att jag kan njuta av musiken.

*) Edit: kompensera till "good enough". Jag begriper att man sällan/aldrig kan kompensera till fullo.
Senast redigerad av Xiro 2015-01-09 12:46, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-09 12:15

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Jag har alltid börjat med anläggningen, därefter skaffat musiken.

Så kan man se det, alla har sin rätt till att välja. Personligen väljer jag musiken framför anläggningen.

/ B

:-)
Min anläggning kom till innan jag hade all musik i hyllan.
Därför blev det så. Sedan dess har jag samlat och samlar fortfarande musik efter örats fröjd.
Hur dom spelat in, redigerat, mixat osv. bryr jag mig inte om så länge jag kan sitta och må bra med musik i lyssningsrummet på behaglig volym.
Har tom. hittat låtar som egentligen inte ligger i min smak men som varit så bra ändå att jag liksom "svängt till vänster vid konsum" och helt enkelt blivit förtjust.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 12:33

sprudel skrev:
Bill50x skrev:Jobba med elektroniken, jobba med setup'en och ge inte upp förrän Chrissie Hynde svänger som tusan och man fullständigt struntar i hur det låter.
Inget alls medhåll från mig där. Att det ska vara så svårt att begripa att en högupplöst återgivare tydliggör skräp likaväl som finess i mycket högre grad än en grumlig anläggning.

Det är inte alls svårt att begripa.

Men är det så svårt att begripa att det inte bara är ljudet man vill höra utan också musiken? Jag lyssnade (bla) på en söndermastrad Red Hot Chilli Pepper album hos en kamrat för typ något år sedan. Nottingham vinylspelare/Kuzma tonarm/Micro Benz pu - Audio Research L26 försteg - Audio Research VS115 slutsteg - Focal 918 högtalare. Det lät magiskt och framför allt var det musik. Min kamrat hade snöat in lite på hur basisten (som var med på de tidigare RHCP-skivorna) spelade och det gick absolut att förstå hur han bidrog till gruppens musik i jämförelse med den basist som efterträdde honom. Detta hör jag inte alls på samma sätt hos mig även om ljudet i sig är ungefär liknande bra.

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-09 12:56

När det gäller klassiskt så tror jag att det i stor utsträckning handlar om mikrofonteknik. Det är ju ofta en himskans massa olika instrumet, och dessutom ganska många instrument av samma slag.
Jag skulle nog drista mig till att påstå att sådan musik ställer lite andra krav även på anläggningen än då det gäller pop, rock och "dylikt".

Visst kan man ha som mål en apparatur som "klarar allt", men den ambitionen har inte jag. Detta eftersom jag inte är så intresserad av pop, rock och "dylikt".

Det är helt fascinerande när jag hör ett riktigt fint fonogram på Spotify där det låter klart, rent, texturerat, dynamiskt, djupt och rumsligt.
Jag bara sitter och fånstirrar in mellan de stora högtalarskärmarna, särskilt när jag hittat något stycke som jag aldrig hört tidigare.

Är kompositionen oförutsägbar så kan det ju till och med bli riktigt spännande!

:)

Sitta och "nöta" till stor del samma vax om och om igen är inte min grej numera, när jag kan botanisera "i oändlighet" på Spotify - och dessutom har upptäckt att det inte är Spotify och dess teknik som är undermålig utan snarare en väldigt stor del av fonogrammen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 13:03

Strmbrg skrev:Visst kan man ha som mål en apparatur som "klarar allt", men den ambitionen har inte jag.

ALL återgivning innebär kompromisser. Om inte annat ljudnivå. Eftersom vi alla (?) accepterar olika begränsningar kommer vi också föredra olika typer av återgivning. Eller färgning om ni så vill. Om man tex lyssnar enbart på körmusik lär inte återgivningen under 50 Hz vara viktig. Om man nu inte vill ha med lokalens egna ljud för att skapa naturligheten.

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-09 13:04

Bill50x skrev:
sprudel skrev:

Det är inte alls svårt att begripa.

Men är det så svårt att begripa att det inte bara är ljudet man vill höra utan också musiken?
/ B

Du skriver som om jag uteslutit "musiken" och bara skulle vara ute efter ljudupplevelsen, men det finns ju inte några sådana påståenden från min sida.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 13:09

IngOehman skrev:Ehh... Berwaldhallen är en av de sämsta salarna för akustisk musik som finns. ALLA kloka spelar hellre nästan var som helst än där*.

Hoho! 8O Nu är ingenjören ute och cyklar igen (igen) och bygger vidare på en missuppfattning, i sken av att själv vara expert, talesman för ALLA musiker och flitig besökare på Berwaldhallen.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-09 13:10

Bill50x skrev:
RogerJoensson skrev:Å andra sidan. -Om man optimerar ljudet efter skitinspelningar så tappar man det bästa ur de bästa inspelningarna.

För övrigt, om man optimerar sin anläggning efter "skitinspelningar" så låter anläggningen bra även på väl inspelad musik. Det är inget motsatsförhållande här.

Jo, det tycker jag. Om du optimerar lyssningen att funka med t ex diskantvässade inspelningar så kommer allt som är rakt och välgjort att låta dovt. Jag vill inte försämra det som är bra, bara för att det som är dåligt ska låta uthärdligt.

Jag föredrar att justera varje inspelning som jag uppfattar ligga allt för mycket snett (när det är möjligt) och det är mycket lättare att hamna rätt om lyssningen är kontrollerad och neutral.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-09 13:15

murgatroyd skrev:
IngOehman skrev:Ehh... Berwaldhallen är en av de sämsta salarna för akustisk musik som finns. ALLA kloka spelar hellre nästan var som helst än där*.

Hoho! 8O Nu är ingenjören ute och cyklar igen (igen) och bygger vidare på en missuppfattning ---

Jag har ingen aning om hur det låter i Berwaldhallen, men förstår att ni tycker väldigt olika.
Vill du utveckla det där om missuppfattning?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 13:25

Litar mer på mina egna öron och tex Herbert Blomstedts:
Dessutom ren gallimatias att ALLA musiker helst undviker att spela där som ingenjören antyder.
Berwaldhallen har alltid varit kontroversiell av många olika orsaker.

"Akustiken i Berwaldhallen är bra, men inte idealisk. Den är för hård i mitt tycke, men man hör bra och orkestermedlemmarna hör varandra bra. Det är en avslöjande akustik vilket präglar orkestern till yttersta precision, sade Herbert Blomstedt i samband med hallens 30-årsjubileum."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-09 13:27

Jag har varit där ett antal gånger. Förvisso för ganska länge sedan nu.
Jag kommer dock inte ihåg att jag upplevde ljudet som störande direkt. Har för mig att det är en ganska torr klang, men är lite osäker.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 13:28

sprudel skrev:Du skriver som om jag uteslutit "musiken" och bara skulle vara ute efter ljudupplevelsen, men det finns ju inte några sådana påståenden från min sida.

Nejdå, det menar jag inte. Vad jag menar är att man lätt kan fokusera på "fel" sida av musiken och koncentrera på det som kommer fram när man har det "öppna fönstret" till framförandet. Men man glömmer hur musiken återges. Pratar man med Linn-folk är fokus snarare för mycket på musiken, dvs man struntar i hur det låter. Det svänger som fan, det medges, men ljudet är sådant att man (ibland) får huvudvärk. Det är inte min kopp the, om man så säger...

Linns senaste teknologi, Exakt, är just något som förbättrar ljudet i hög grad men knappast bidrar till den musikaliska förståelsen i jämförelse med tidigare produkter. Många Linnister är negativa av just den anledningen men själv så välkomnar jag det bättre ljudet. För mig är ett bra ljud också ett fönster till musiken, det skapar en förståelse, en naturlighet som i sig är fantastisk. Men jag vill inte att detta fönster leder till kassa musiker. Alltså det som upplevs som kassa musiker. En bra anläggning förmedlar dessutom musikernas intentioner, låter oss förstå storheten i deras framförande. Naturligtvis kan en dålig artist aldrig bli bättre med en bra anläggning, men det hoppas jag att alla här förstår :-)

"Musik" och "ljud" är konstruerade skillnader, bara för att tydliggöra mitt resonemang. Musik är ljud - om än inte det omvända.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 13:30

Strmbrg skrev:Jag har varit där ett antal gånger. Förvisso för ganska länge sedan nu.
Jag kommer dock inte ihåg att jag upplevde ljudet som störande direkt. Har för mig att det är en ganska torr klang, men är lite osäker.

De gånger jag besökt Berwaldhallen har jag aldrig reagerat över dålig akustik. Jag har bara njutit av framförandena. Det är väl gott nog i betyg, eller?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-09 13:36

Hur ställer ni er till historiska inspelningar, ni som "struntar i hur det låter"? Jag gillar dem inte alls, utan lyssnar hellre på mitt favoritstycke med no-name-orkester och en okänd dirigent än en överföring med Toscanini från en 78-varvare. Är du en sådan som gärna lyssnar på inspelningar från 30- och 40-talet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 13:41

RogerJoensson skrev:
Bill50x skrev:

För övrigt, om man optimerar sin anläggning efter "skitinspelningar" så låter anläggningen bra även på väl inspelad musik. Det är inget motsatsförhållande här.

Jo, det tycker jag. Om du optimerar lyssningen att funka med t ex diskantvässade inspelningar så kommer allt som är rakt och välgjort att låta dovt. Jag vill inte försämra det som är bra, bara för att det som är dåligt ska låta uthärdligt.

Jag föredrar att justera varje inspelning som jag uppfattar ligga allt för mycket snett (när det är möjligt) och det är mycket lättare att hamna rätt om lyssningen är kontrollerad och neutral.

Jomen, nu är vi där att vi talar om frekvensgångsskillnader. De som känner mig (på gott och ont) vet att jag lägger relativt liten betydelse vid sådana. Att Chrissie Hynde låter illa har inget med frekvensgång att göra. Att kubansk jazz (eller annan mässjazz) låter bra har inte heller med frekvensgång att göra.

Tänk på diskussionen med Bob Marley och Barry Diament. Visst var diskanten lika (illa) vässad som originalet, men vad lät mest musikaliskt? Ja, inte vad det den korrigerade filen som bara lät dov och ointressant. Och nej, det handlade inte om att det var lätt att ta till sig den diskanthöjda versionen. Det handlade om att musiken försvann. Tro mig, jag har lyssnat mycket på de olika versionerna, även tillsammans med min sambo. Vi har samma åsikt. Den korrigerade filen är död, helt renons på musikalitet.

Så vad är det som låter "bra"?

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-09 13:42

PerStromgren skrev:Hur ställer ni er till historiska inspelningar, ni som "struntar i hur det låter"? Jag gillar dem inte alls, utan lyssnar hellre på mitt favoritstycke med no-name-orkester och en okänd dirigent än en överföring med Toscanini från en 78-varvare. Är du en sådan som gärna lyssnar på inspelningar från 30- och 40-talet?

Svar från fel person:
Jag ogillar de flesta historiska inspelningar. Jag förmår inte höra det fina spelet i det eländiga ljudet.

Dessutom - varför skulle de spelat bättre förr? Emellanåt kanske det kan röra sig om en variant på snobberi och finsmakeri att säga sig föredra eller uppskatta dessa inspelningar.

Emellanåt.
Och kanske.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-09 13:44

PerStromgren skrev:Hur ställer ni er till historiska inspelningar, ni som "struntar i hur det låter"? Jag gillar dem inte alls, utan lyssnar hellre på mitt favoritstycke med no-name-orkester och en okänd dirigent än en överföring med Toscanini från en 78-varvare. Är du en sådan som gärna lyssnar på inspelningar från 30- och 40-talet?

Nu är jag inte en sån som söker mig särskilt till gamla inspelningar, men vissa som jag ramlar över upplever jag som magiska! T ex inledningen, och kanske hela, Djungelboken original - men jag fastnar speciellt för introt. Däremot blev jag besviken på några hyllade album med Solti. Men hyllningarna baseras kanske i stor del på själva framförandet, och även den nostalgi (jag inte har i detta sammanhang), och båda dessa aspekter är ju högst begripliga och respektabla. Just dessa album/symfonier tar jag hellre från anda phonogram (edit: med vad jag upplever som bättre inspelning och/eller mastring).

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 13:49

Svårt att säga nåt illa om tex Antal Dorati på Mercury Living Presence...eller många andra inspelningar
Http://www.discogs.com/artist/834378-Antal-Dorati

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-09 13:50

Jag har inget emot gamla inspelningar. Mest blir det nog Jazz och gamla svenska dåtida populärmusiklåtar.
Även om dom kan låta rätt uselt, så är uselheten på något vis mindre störande än modern pop/rock-mastring, samt en del av tidens "melodi"...

Jag har ett par inspelningar med typ symfoniorkester där jag faktiskt föredrar de gamla stenkakeutgåorna (återugivet på cd), trots rätt kasst ljud på de gamla inspelningarna och bra ljud på de nya. Jämfört med modern orkester slirar det på många plan, men spelas mycket mer livfullt. Det nästan svänger ju (om man tillåts tycka så)! :)
Det finns säkert mycket som ligger och väntar att upptäckas. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 13:51

Jag har en del gamla inspelningar, tex Giesekings tolkning av Beethovens Emperor, inspelad 1944. Den är ju historiskt intressant men jag vill inte påstå att jag föredrar denna inspelning framför nyare. Det viktiga är väl att lyssna och välja det man tycker bäst om.

Inspelningen från -44 behåller jag dock för att den är intressant. Men f-n vet om inte Vienna Symphony Orchestra från 1990 gör det bättre...

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 13:52

Strmbrg skrev:Emellanåt.
Och kanske.

Strmbrg i ett nötskal ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-09 14:29

Jag lyssnar gärna på gamla inspelningar av klassisk musik.
En känsla av tid infinner sig i rummet när Beethovens 5'a spelas upp med rörmikar och stor lokal.
Att det låter lite si och så hör liksom till.
Blir det för närgånget försvinner storhetskänslan.
men det är jag det.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-09 14:30

Bill50x skrev:
Strmbrg skrev:Emellanåt.
Och kanske.

Strmbrg i ett nötskal ;-)

/ B

Ja, man måste ju gardera sig. Det är så tradigt med jobbiga invändningar. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-09 14:56

murgatroyd skrev:Litar mer på mina egna öron och tex Herbert Blomstedts:
Dessutom ren gallimatias att ALLA musiker helst undviker att spela där som ingenjören antyder.

Du behöver läsa det jag skrev igen. Du har läst fel. Och jag antyder ingenting. Jag talar klarspråk. Och att hellre spela någon annanstans betyder heller inte att man inte vill spela där. Och jag talar inte om alla musiker.

murgatroyd skrev:Berwaldhallen har alltid varit kontroversiell av många olika orsaker.

Det får du gärna utveckla, men framförallt får du gärna berätta vad det är för missförstånd du talade om. Du tror väl inte att jag baserar MIN uppfattning på något annat än Berwaldhallens faktiska egenskaper? Vad är det som du tror har missförståtts av någon?

Herbert Blomstedt skrev:Akustiken i Berwaldhallen är bra, men inte idealisk. Den är för hård i mitt tycke, men man hör bra och orkestermedlemmarna hör varandra bra. Det är en avslöjande akustik vilket präglar orkestern till yttersta precision, sade Herbert Blomstedt i samband med hallens 30-årsjubileum.

Om jag varit ombedd att säga något offentligt om Berwaldhallen i samband med salens 30-årskubileum så hade jag nog varit snällare än så där. Det där var ju en sågning av dignitet, kommande från en person som under fem är förestått SRSO och haft salen som huvudarbetsplats tre av dem! Men han har så rätt. Den är hård, närmare bestämd extremt stympad i värmeområdet. Det är inte lätt att hitta en sal avsedd och konstruerad för att vara ett konserthus, med större akustiska problem.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-09 15:10

Akustiken i Berwaldhallen är bra, men inte idealisk. Den är för hård i mitt tycke, men man hör bra och orkestermedlemmarna hör varandra bra. Det är en avslöjande akustik vilket präglar orkestern till yttersta precision, sade Herbert Blomstedt i samband med hallens 30-årsjubileum.

Men, det var väl ingen sågning? Tycker'nte jag.

Hebbe tycker ju att akustiken är bra. Han tycker vidare att den är för hård.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-09 15:12

Sagt vid salens 30-årsjubileum...

Perfector skrev:

Jag lyssnar gärna på gamla inspelningar av klassisk musik.
En känsla av tid infinner sig i rummet när Beethovens 5'a spelas upp med rörmikar och stor lokal.
Att det låter lite si och så hör liksom till.
Blir det för närgånget försvinner storhetskänslan.
men det är jag det.

Jag är lite som du. Men går jag igenom mina favoritinspelningar av alla tänkbara verk som fördelar de sig rätt så jämnt över tiden. Den jag gillar bäst kan komma från vilken tid som helst. Det beror på verk och mycket annat.

Men vissa av de äldre har en kvalitet som på något sätt har med tiden att göra, tror jag. De präglas ibland av ett allvar, en känsla och ett djup som helt enkelt har gått förlorat. Man ser liknande saker i filmvärlden ibland, i en sorts nästan poetiska kvaliteter. Saker som helt enkelt inte skulle kunna göras idag. Förlorade förmågor. Fast inget är förstås omöjligt, men det kan vara lättare att göra det när man befann sin i den tid då stämningen fanns där naturligt. Det gamla behöver inte vara bättre än det som kommit istället, men de är inte samma, så tidslinjen betyder i varje fall något.

Och ljudkvaliteten betyder inte så mycket för mig att det blir en faktor som vinner över musiken. Däremot vill jag ha så hög ljudkvalitet som möjligt. Och jag vill även hävda att de fel som inspelningar hade fram till 70-talet mycket sällan var destruktiva för musiken, som de så mycket oftare har varit sedan dess. Tvingas jag välja en tid då ljudkvaliteten höjde sig extra, så blir det femtonårsperioden 1954-1969. Under den perioden gjordes det fantastiskt stor andel väldigt goda inspelningar. 70- och 80-talen var till stor del en besvikelse (även om det fanns undantag) men sedan dessa har det faktiskt blivit vanligare med hög och ickemusikfientlig ljudkvalitet igen när det gäller klassisk musik. Men den speciella orkesterkänsla som fanns under den där 15-årsperioden (och tidigare) är ovanligare idag. Men när den finns så finns den!

Någon annan kan tycka något helt annat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 15:20

Ingenjören kör sin vanliga taktik, dvs att lämna en bombmatta av ord och definitioner som ingen förutom kanske möjligen Svante orkar bemöta. 8)

Jag lämnar dig i din tro att du vann även denna diskussion, men det gjorde du inte. Jag är ledsen, men en person inom min familj har spelat med Radiosymfonikerna i snart 15år
och jag har veckovis kontakt med honom och har själv besökt Berwaldhallen minst 100ggr sedan den öppnade 1979. Dessutom bakom kulisserna ett flertal gånger.

Kortfattat: Vi vet mer än dig! :D Men att berätta allt detta inser jag totalt meningslöst eftersom ingenjören är oförmögen att ta till sig andra människors synpunkter så blir det inget mer från min sida i detta ärende.

Jag visste förstås redan detta, men fastnade igår natt i ett par timmar och läste gamla inlägg sedan 2003 (!) och oändliga diskussioner producerade av ingenjören och det är inte det minsta förändrat sedan dessa.
Så varför lägga fram nåt som man lika gärna kan läsa svaret på i repris ungefär som "Groundhog Day"? Nej tack.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-09 15:24

Har spisat en hel del Mercury. Spelglädje brukar vara en känsla jag får. Robert Fine var visst inte med och störde orkestrarna så mycket. Han ställde upp sina få mikar bad om det starkaste partiet och ställde nivån efter detta. Sedan fick orkestern lira ifred.
Sådant påverkar nog spelet i positiv riktning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 15:37

Strmbrg skrev:Han ställde upp sina få mikar bad om det starkaste partiet och ställde nivån efter detta. Sedan fick orkestern lira ifred.
Sådant påverkar nog spelet i positiv riktning.

+1

/ B

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 15:40

Exakt och han hade god hjälp vän av sin fru WIlma också! :D

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-09 15:44

Tusan, allt detta snack gör mig sugen på gamla magiska inspelningar! Jag får börja snappa och följa upp de utspridda hintarna här :)

Har nån gammal Philips-vinyl med lättsmält Mozart på vinden, den är smått magisk vad jag minns från tonåren. Borde damma av min Marantz 6025 och ge den en vägghylla i vardagsrummet. Hmm...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-09 15:49

Ja, men gör sig lätt en otjänst om man väljer bort inspelningar bara för att de har några år på nacken.

murgatroyd skrev:Ingenjören kör sin vanliga taktik, dvs att lämna en bombmatta av ord och definitioner som ingen förutom kanske möjligen Svante orkar bemöta. 8)

Jag lämnar dig i din tro att du vann även denna diskussion, men det gjorde du inte. Jag är ledsen, men en person inom min familj har spelat med Radiosymfonikerna i snart 15år
och jag har veckovis kontakt med honom och har själv besökt Berwaldhallen minst 100ggr sedan den öppnade 1979. Dessutom bakom kulisserna ett flertal gånger.

Kortfattat: Vi vet mer än dig! :D Men att berätta allt detta inser jag totalt meningslöst eftersom ingenjören är oförmögen att ta till sig andra människors synpunkter så blir det inget mer från min sida i detta ärende.

Jag visste förstås redan detta, men fastnade igår natt i ett par timmar och läste gamla inlägg sedan 2003 (!) och oändliga diskussioner producerade av ingenjören och det är inte det minsta förändrat sedan dessa.
Så varför lägga fram nåt som man lika gärna kan läsa svaret på i repris ungefär som "Groundhog Day"? Nej tack.

Tråkigt att se att du lämnar sakfrågan till förmån för att komma med en massa trist retorik med gott om personpåhopp. :(

Tycker även rent allmänt att det är tråkigt att se frågor som är faktiska och som borde kunna diskuteras utan sådana tråkigheter, skall bli en sorts tramsiga namn-dropping-slagsmål.

Nu gillar jag ju inte alls konceptet att så många VILL tycka något - baserat på att andra gör det. Vad skall det vara bra för? :?

Men eftersom det funnits en hänvisning till vad något tyckt om Berwaldhallens akustiska egenskaper (i form av en kritik som framfördes i samband med att salen 30-årsjubilerade), en hänvisning med syftet att få det att verka som om den anses bra, så kan ni ju flukta in detta, också, för balansens skull:

https://www.google.se/search?q=berwaldh ... KqU7T8geAN

Och glöm inte att du som läser detta, om du gillar Berwaldhallens akustiska egenskaper, har all rätt att göra det. Men om du absolut vill anamma ett tyckande som stämmer med vad de som vet något om sådana här saker tycker (de som har erfarenheter av konserthus över hela världen) så är det dock kanske bra att ha lite större underlag. Berwaldhallens problem är ju liksom inte okända och någonting jag hittat på för den här trådens skull. De är välkända.

Själv tycker jag inte man skall tycka baserat på varken majoriteten, auktoriteter eller tumregler. Sådant tyckande som behöver vila på sådana grunder, kan man lika gärna vara utan. Man behöver ju inte ha en åsikt om allting. T ex inte om sådant som man inte själv satt sig in i och undersökt och upplevt.

Om DU gillar Berwaldhallen, så är det ju helt okej. Du får göra det. Jag ogillar den inte mera än att jag är där rätt ofta och lyssnar på musik, eftersom jag gillar musiken, och ser musiken som viktigare, på samma sätt som jag ser den viktigare än inspelningars ljudkvalitet.

En intressant sak när det gäller sådana här saker är också att man som regel kan hitta stöd för precis vilka åsikter som helst, om man nu vill ha stöd för sina åsikter, av andras åsikter.

Berwaldhallen marknadsfördes hårt som en enastående bra sal akustiskt, och självklart finns det därför många som är av uppfattningen att den är det. Även när det gäller ställen som Dalhalla i dalarna, så har marknadsföringen försökt banka i folk att där finns en fantastisk akustik*, trots att verkligheten är den att inga användbara akustiska egenskaper (reflexer/efterklang) knappt finns alls. Nästan utan undantag så spelar man via PA där.

Vh, iö

- - - - -

*Vilket är ett tokigt begrepp att använda för "bra akustiska egenskaper", akustik betyder ju läran om ljudet. Att tala om att en sal med "bra akustik" är som att säga att ett företag med koll på bokföringen har bra matematik. Läran om ljudet är samma i alla lokaler. Däremot har de olika akustiska (=som har att göra med ljud) egenskaper. Och om dessa är bra eller dåliga beror förstås om man skall vara noga även på vad man skall ha lokalen till.
Senast redigerad av IngOehman 2015-01-09 16:05, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-09 15:58

För folk i allmänhet tycks av någon anledning lång efterklang = god akustik.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-09 15:59

Bill50x skrev:Tänk på diskussionen med Bob Marley och Barry Diament. Visst var diskanten lika (illa) vässad som originalet, men vad lät mest musikaliskt? Ja, inte vad det den korrigerade filen som bara lät dov och ointressant. Och nej, det handlade inte om att det var lätt att ta till sig den diskanthöjda versionen. Det handlade om att musiken försvann. Tro mig, jag har lyssnat mycket på de olika versionerna, även tillsammans med min sambo. Vi har samma åsikt. Den korrigerade filen är död, helt renons på musikalitet.

Tja. Kanske du redan har kompenserat delvis för vasst ljudande inspelningar och då kan det naturligt vis bli lite väl mycket kompensation.
-Eller så störs ni helt enkelt inte lika mycket om jag av när det sticker vasst i diskanten.
(Jag förutsätter att ni inte lyssande på varianterna direkt efter varandra, utan vilade öronen emellan).
Eller var det kanske basen du upplevde som översaltad?
Se vidare nytt inlägg och filer i Diament-tråden: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=59871&p=1722637#p1722637
Så vad är det som låter "bra"?

Ingen av de två varianterna. I detta fallet handlar det om ren uthärdlighet. Det är helt enkelt en rätt usel inspelning, där ingenting låter naturligt. Basen är brölig och komprimerad (ovanpå detta snubblar bassisten märkbart), vilket så klart påverkar svänget. Cymbalerna spikar så man för öronskav och Marley mumlar och låter frånvarande och simmig bitvis (inte för att det något fel i det, men rösten blir lite väl underartikulerad i kontrast mot den överskarpa hihat:en och cymbalerna, när öronen viker sig). osv osv.
Senast redigerad av RogerJoensson 2015-01-09 16:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-09 16:18

Om man googlar på Berwaldhallen hittar man ju ganska mycket med "problematisk akustik".

Här är ett examensarbete i akustik, där Berwaldhallen rankas som sämst av fyra konsertsalar, både mätmässigt och subjektivt: PDF

Kontentan verkar vara att den duger som inspelningslokal men inte som konsert-d:o.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 16:30

Berwaldhallen öppnade 1979, avhandlingen är från 1986. Det har hänt en del sedan dess.
Vad tyckte du själv om ljudet när du var där?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-09 16:52

murgatroyd skrev:Vad tyckte du själv om ljudet när du var där?

När var jag där?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 16:53

Jaha, så nu tonar du ned ditt basunerade alldeles nyss:

"Ehh... Berwaldhallen är en av de sämsta salarna för akustisk musik som finns. ALLA kloka spelar hellre nästan var som helst än där*. "

Till :
"berwaldhallen akustik besvärlig"

Märklig retorik!

Låter mer som "ändamålet helgar medlen".

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 16:57

Almen skrev:

När var jag där?

Aha, eftersom du citerar andra studier från 1986 kan jag tycka att det varit bra om du själv hade en referens. Vilket jag förutsatte. Fel av mig.

Jag kan annars länka till nån pdf eller avhandling som säger exempelvis att Göteborg är sämre än Stockholm. Från 1986 då förstås.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-09 17:04

murgatroyd skrev:Ingenjören kör sin vanliga taktik, dvs att lämna en bombmatta av ord och definitioner som ingen förutom kanske möjligen Svante orkar bemöta. 8)

Skriv inte så där, det är ett tydligt personangrepp och därmed ett policybrott.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-01-09 17:12

Almen skrev:Om man googlar på Berwaldhallen hittar man ju ganska mycket med "problematisk akustik".

Här är ett examensarbete i akustik, där Berwaldhallen rankas som sämst av fyra konsertsalar, både mätmässigt och subjektivt: PDF

Kontentan verkar vara att den duger som inspelningslokal men inte som konsert-d:o.

Den är byggd som inspelningslokal. Därför kallas den Studio 1. Det är helt enkelt en inspelningsstudio. Själv tycker jag att har man bra plats så låter det rätt bra i Studio 1, d v s efter ombyggnaderna. Innan ombyggnaderna var den helkass.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-09 17:21

PerStromgren skrev:

Skriv inte så där, det är ett tydligt personangrepp och därmed ett policybrott.

Jaså? Jag ser det som ett konstaterande vid jämförelse mot historiska inlägg. Här tycker jag någon modd raskt borde gripa in med rödpennan mot Per som kommer med personangrepp på Murgatroyd om att han använder tydliga personangrepp och bryter mot policies. :mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-09 17:31

murgatroyd skrev:

Jaha, så nu tonar du ned ditt basunerade alldeles nyss:

"Ehh... Berwaldhallen är en av de sämsta salarna för akustisk musik som finns. ALLA kloka spelar hellre nästan var som helst än där*. "

Till :
"berwaldhallen akustik besvärlig"

Märklig retorik!

Låter mer som "ändamålet helgar medlen".

:?:

Min uppfattning är att Berwaldhallen är en av de sämsta salarna för akustisk musik (läs konsertsalar) som finns. Det skall du tolka som att jag om jag delade in alla konsertsalar i t ex fem grupper, dåliga, sämre än normala, normala, bra och mycket bra, så skulle jag placera Berwaldhallen i kategorin dåliga.

Det finns självklart salar som inte alls är gjorda för akustisk musik som är mycket sämre, om man hade försökt använda dem som det.

Ett exempel på det kan vara Dalhalla. Det är dock en grop som är trevlig på många andra sätt, och en där man knappt försöker framföra musik akustiskt (utan elförstärkning), så man har hanterat problemet så bra man kunnat, och mina klagomål är bara att man i marknadsföringen försöker få folk att tro att den är akustiskt vällämpad.

Och den som vill veta om det är välkänt eller inte att Berwalthallen är problematisk råder jag att söka på orden "berwaldhallen akustik besvärlig", eftersom de kan vara användbara nyckelord för att hitta just diskussioner om saken.

Ditt beteende i den här diskussionen lämnar mycket övrigt att önska. Du har all rätt att älska Berwaldhallen och anse den ha goda akustiska egenskaper, men andra måste få ha sina uppfattningar också. Min uppfattning är att det är en lokal som har de brister jag redovisat, och att det är klokt att hellre vilka spela, och att som åhörare hellre lyssna, i andra konsertlokaler. Men det hindrar inte att jag är där titt som tätt, eftersom man inte kan välja fritt var ett musikframförande skall ske, och jag prioriterar som jag skrivit flera gånger tidigare musiken, nästan alltid i varje fall.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-01-09 17:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-09 17:37

petersteindl skrev:Den är byggd som inspelningslokal. Därför kallas den Studio 1. Det är helt enkelt en inspelningsstudio. Själv tycker jag att har man bra plats så låter det rätt bra i Studio 1, d v s efter ombyggnaderna. Innan ombyggnaderna var den helkass.

Vilka/et år gjordes ombyggnaderna?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-09 17:41

Den har åtgärdats i många steg genom åren, men det stora problemet som drabbar den finns där kvar - det urholkade värmeregistret. Det är dock välkänt men svårt att åtgärda till rimliga kostnader.

Och som Peter skriver är det av olika skäl en mycket bättre lokal att spela in musik i än att sitta och lyssna på musik i.
Det är i varje fall min uppfattning, och mångas på SR.

Vh, iö

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 17:42

Om du läser just detta du skrev och upprepar dagligen:
"men andra måste få ha sina uppfattningar också"
Så tror jag du kommer få flera kompisar än de du redan har här på faktiskt.se, inte bara INO fanatikerna.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-09 17:45

Snälla återgå till ämnet och sluta diskutera varandra.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 17:48

Ser att diskussionen om Berwaldhallen varit uppe tidigare med samma argument och inlägg från stammisarna...
viewtopic.php?f=9&t=32416

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-09 17:57

Allt har sina gränser.
En skitbra film på en 26" TV med brusig sändning eller VHS-flimmer är ingen höjdare att se på.
Fast å andra sidan så är en värdelös film med bra bildkvalitet också outhärdlig att se på som film.
Ska man bara analysera bilden kan dock den filmen duga.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-09 18:11

murgatroyd skrev:
Almen skrev:

När var jag där?

Aha, eftersom du citerar andra studier från 1986 kan jag tycka att det varit bra om du själv hade en referens. Vilket jag förutsatte. Fel av mig.

Jag kan annars länka till nån pdf eller avhandling som säger exempelvis att Göteborg är sämre än Stockholm. Från 1986 då förstås.

Det får du gärna göra.

Det vore intressant att se hur det resonerats. Jag vet ju att man om man tittar på majoriteten (den otysta) så är ju Göteborgs konserthus inte bara den mera hyllade, utan den är ju hyllad även ur ett internationellt perspektiv. Men min uppfattning är kluven. Har suttit för många gånger för långt bak i gbg. Stockholms konserthus är ju torrare, mindre glansig i klangen, men ändå varm och samtidigt mycket mera detaljerad. Jag gillar båda. Tycker det beror mycket på vad det är för musik som framförs, och som sagt var man hamnar. I Stockholm låter det ju bra i princip var som helst utom möjligen längst bak parkett, tycker jag.

Men länka gärna till den där avhandlingen, om den finns (jag gissar att du hittat på bara).

Här kommer lite mätningar på Berwaldhallen vs Konserthuset så länge:

Bild

Jag säger inte att någon skall överge sin uppfattning baserat på några mätningar, bara så ingen tror det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 18:19

Skrev jag nåt om Göteborgs konserthus? Jag skrev bara om: Göteborg

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-09 18:29

murgatroyd skrev:Skrev jag nåt om Göteborgs konserthus? Jag skrev bara om: Göteborg

Är man Göteborgare är man Torsk :mrgreen:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-09 19:17

Många av dagens yngre dirigenter verkar ha lyssnat noga på ett flertal av sina "konkurrenters" versioner och vågar ytterst sällan tänka nytt eller göra något eget.
Ännu en blek standardmässig tolkning, om än med mycket hög ljudkvalitet lockar mig sällan till köp.
Jag uppfattar det som att dirigenterna som var aktiva före andra världskriget var mer egensinniga och vanligen .gjorde sina tolkningar utifrån egna studier av partituret
Mina återutgivningar av t.ex. "Stokies" och Toscadudus versioner spelar jag sällan, men ibland är det upppfriskande att upptäcka:"Oj, kunde man göra så också" 8O
Nyligen köpte jag en nyutgiven Stokowski-box med 10 CD för ynka 119 kr, och lyssnade just på en del av hans häpnadsväckande version av Tavlor på en utställning från en liveinspelning med väldigt förkyld publik. Inte oväntat är boxen märkt ADD och alltför hårt processad för min smak. Diskanten är för hårt beskuren och skumma digitala artefakter gurglar i bakgrunden, så en hel CD pallar jag inte att lyssna igenom i ett svep.
Som jämförelse plockade jag fram Schuberts 8:a med Wien-filharmonikerna dirigerade av Bruno Walther på 6 tolvtums skivsidor, vilket liv och musikaliskt flöde (men vem är det som står och steker fläsk i bakgrunden :?: :? ) !

Tyvärr bröts det obönhörligen i 4 minutersintervall (cirka) för skivbyte. Mycket enerverande.

En inte alltför vacker dag ska jag nog rippa några av mina bästa 78-varvs symfoni- och konsertinspelningar och redigera ihop dem med minsta möjliga påverkan i övrigt.
Rättelse; många andra inspelningar i "Stokie-boxen" har betydligt drägligare ljudkvalitet, och ändå är de inspelade för 80 (ÅTTIO) år sedan!

Givetvis har jag optimerat min anläggning för goda, men "normala" inspelningar.
Om en anläggning bara låter bra med utvalda audiofilinspelningar anser jag att den har något allvarligt fel.
För musikaliskt utomordentliga men tekniskt usla inspelningar tycker jag att man gör både musiken och sig själv en otjänst om man inte försöker kompensera eller maskera de värsta bristerna med tonkontroller åtminstone så pass att man inte tappar fokus på musiken.
Tyvärr finns det bara ett fåtal (oftast dyra) förförstärkare på marknaden med tonkontroller som bara gör det man vill - ändra tonbalansen utan att försämra transparensen. Hade jag inte haft dem skulle jag sannolikt avstått från de riktigt gamla inspelningarna.
Många "goa gubbar" som Monteux var ju verksamma in på 1960-talet och finns på goda inspelningar, men få av "Furtans".
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-09 22:45

roggaro skrev:det var hysterisk dåligt en gång i Göteborg och vi satt väldigt nära scen. de tågade in/ musikerna/spelandes en efter en för att sätta sig på podiet.... såg att några damer lämnade salen omedelbart :x vi satt kvar dock och fick återuppleva lite Mozart :D
lennartj skrev:Var det något slags jippo?

Visst va de. fick några biljetter 'på den tiden' av Bertil Lind som hade garage under min lägenhet och tyckte hans söner med sina mopeder störde ett musiköra :x vips så fick jag reda på att han faktiskt satt med violinisterna i GSO och insisterade på biljetter... sedermera fick jag också två besök av självaste Michael Bergek för bedömning av mina högtalarbyggen och även ett utlåtande 1996. iaf. skrev han att det var en högtalare han gärna rekommenderar. HäPp!

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-09 22:52

Perfector skrev:
murgatroyd skrev:Skrev jag nåt om Göteborgs konserthus? Jag skrev bara om: Göteborg

+1

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-09 23:51

Perfector skrev:

Bara ett fåtal som huvudsakligen stryker omkring i Rosenlundskvarteren. :roll:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-10 00:04

ja räkna inte in mig, för jag kan knappt gå pga väldiga ischiasbesvär :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-10 00:07

RogerJoensson skrev:Det är helt enkelt en rätt usel inspelning, där ingenting låter naturligt. Basen är brölig och komprimerad (ovanpå detta snubblar bassisten märkbart), vilket så klart påverkar svänget. Cymbalerna spikar så man för öronskav och Marley mumlar och låter frånvarande och simmig bitvis (inte för att det något fel i det, men rösten blir lite väl underartikulerad i kontrast mot den överskarpa hihat:en och cymbalerna, när öronen viker sig). osv osv.

Här håller jag inte med. Inspelningen/framförandet är inte såååå dåligt. Men jag håller med om att diskanten sticker ut rejält i ett smalt register, men det sticker ut mer än det är vasst, om man så säger.

Jag tror våra olika upplevelser beror på fler saker, dels vad man är van vid för ljud normalt (dvs använd anläggning), dels på vilken musik man normalt lyssnar på.

Men visst har jag hört bättre inspelningar :-)

/ B

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-01-10 00:10

lennartj skrev:
Perfector skrev:

Bara ett fåtal som huvudsakligen stryker omkring i Rosenlundskvarteren. :roll:

Lennartj du får ta dig hit (kville) nån dag för jag uppskattar dina inlägg och engagemang i välljud :wink: och avlyssna min setup

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-10 01:36

Bill50x skrev:Jag tror våra olika upplevelser beror på fler saker, dels vad man är van vid för ljud normalt (dvs använd anläggning),

Jag lyssnar i samma anläggningar som jag brukar...
dels på vilken musik man normalt lyssnar på.

...och det ingår även den här typen av musik (pop, rock, soul, synt-pop osv).

-Alltså studioproducerad skruvad, processerad musik med pålagd akustik. -Mycket nymastrat (för musikmedia) går fetbort som ren musiklyssning, men på dagarna förekommer en mindre mängd skval-lyssning på P3 (ofta AAC-streamen via nätet, då den låter lite bättre än FM-varianten). Det ger ett visst hum om vart populärmusiken och soundet är på väg.
Men visst har jag hört bättre inspelningar :-)

Mmm.
Men min ursprungliga reaktion gällde egentligen det där om att Diament gjorde så fina remastringsjobb, som lät så bra. Det gav mig en falsk förväntan, vilket gav mig en mindre chock när första spåret drogs igång. Hade jag inte haft denna förväntan så hade jag nog mest ignorerat det hela.
Egentligen kanske man kan säga att han gjort ett seriöst jobb, då det verkar som att han överfört utan att göra inte-mycket-alls. -Vad nu det skulle vara bra för, då materialet redan fanns återutgivet och inte skiljer sig nämnvärt från hans remastring (verkar det). Men denna diskussion hör egentligen hemma i "den" tråden... Där ligger även de sista lyssningsfilerna som jag klöddat med. Inte för att jag tror de kommer att passa dig, men man vet aldrig...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-10 14:19

Tydliggör inte den här diskussionen behovet av en "faktiskt referensskiva" som skulle fungera i stil med en kalibreringsskiva för displayer?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-10 14:34

roggaro skrev:Lennartj du får ta dig hit (kville) nån dag för jag uppskattar dina inlägg och engagemang i välljud :wink: och avlyssna min setup

Du har PM!

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-10 14:53

roggaro skrev:Lennartj ... jag uppskattar dina inlägg och engagemang i välljud

+1!!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-10 15:22

lennartj skrev:Jag uppfattar det som att dirigenterna som var aktiva före andra världskriget var mer egensinniga och vanligen .gjorde sina tolkningar utifrån egna studier av partituret
Mina återutgivningar av t.ex. "Stokies" och Toscadudus versioner spelar jag sällan, men ibland är det upppfriskande att upptäcka:"Oj, kunde man göra så också" 8O

Det är intressant det där. Undrar om inte radio och skivutgivning har en del skuld i det (även inom utbildning började man säkert lyssna till och studera inspelat och radioutsänt material).

Trots extrem dist och mycket dåligt ljud så lyckade filmmusiken från filmen "Things to Come" 1936 http://www.imdb.com/title/tt0028358/ att stjäla mitt intresse. Jag gav mig ut och hittade en nyinspelning på Chandos från 2001. Den lät naturligtvis extremt mycket bättre och jag gillar den, det är fint spelat och låter bra, men det var ändå något som saknades, som råhet, sprallighet och vändningar (hur man nu ska beskriva det). Vid närmare sök, så fann jag överföringar till cd från de 78-varvare som såldes när filmen var aktuell. Jädrar vilken skillnad! Spelet är inte lika exakt, spretigare och ljudet naturligtvis mycket sämre (t.o.m. småsurt bitvis), men ack vad härligt och levande. Jag vill inte vara utan någon av utgåvorna. De är ju bra på olika sätt!
Nyligen köpte jag en nyutgiven Stokowski-box med 10 CD för ynka 119 kr, och lyssnade just på en del av hans häpnadsväckande version av Tavlor på en utställning från en liveinspelning med väldigt förkyld publik. Inte oväntat är boxen märkt ADD och alltför hårt processad för min smak. Diskanten är för hårt beskuren och skumma digitala artefakter gurglar i bakgrunden, så en hel CD pallar jag inte att lyssna igenom i ett svep.

Troligen digital brustvätt då. Det är ett fansskap eftersom det sällan går att återställa.
En inte alltför vacker dag ska jag nog rippa några av mina bästa 78-varvs symfoni- och konsertinspelningar och redigera ihop dem med minsta möjliga påverkan i övrigt.

Gör så och försök sedan få något skivbolag intresserat av att ge ut det! -Här är en intresserad köpare!
För musikaliskt utomordentliga men tekniskt usla inspelningar tycker jag att man gör både musiken och sig själv en otjänst om man inte försöker kompensera eller maskera de värsta bristerna med tonkontroller åtminstone så pass att man inte tappar fokus på musiken.

Här höll jag på att svara Va-fa-, men besinnade mig, läste om och såg att jag hade missat ordet "inte". :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-01-10 19:17

Intressant efterklangskurva i Berwaldhallen där efterklangstiden är kortare kring 200 Hz. Den hamnar på ungefär 1,2 sekunder från 1,8-1,9 sekunder från 600 Hz - 3,5 kHz vilket kanske inte är så dumt under förutsättning att det är tal och tydlighet i uppfattbarhet av tal man vill uppnå. På engelska tror jag uttrycket är intelligibillity. Om det är detta som eftersträvats så har man kanske lyckats, men för klassisk musik och orkester och bleckblås så blir det tunnare ljud än man kanske vill ha, åtminstone än vad jag önskar.

Vid inspelningar så placeras huvudmikrofonerna innanför rumsradien och då blir direktljud och tidiga reflexer mer påtagligt. Används mikar för efterklang så kan man ju skruva lite om så önskas.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-10 20:40

petersteindl skrev:Intressant efterklangskurva i Berwaldhallen där efterklangstiden är kortare kring 200 Hz. Den hamnar på ungefär 1,2 sekunder från 1,8-1,9 sekunder från 600 Hz - 3,5 kHz vilket kanske inte är så dumt under förutsättning att det är tal och tydlighet i uppfattbarhet av tal man vill uppnå. På engelska tror jag uttrycket är intelligibillity. Om det är detta som eftersträvats så har man kanske lyckats, men för klassisk musik och orkester och bleckblås så blir det tunnare ljud än man kanske vill ha, åtminstone än vad jag önskar.

Vid inspelningar så placeras huvudmikrofonerna innanför rumsradien och då blir direktljud och tidiga reflexer mer påtagligt. Används mikar för efterklang så kan man ju skruva lite om så önskas.

Mvh
Peter

Jag var på väg att installera ljud i Yllegloben i Järna, dock kom privata intressen in i bilden som hellre ville köpa och hyra ut till den än få det permanent installerat som egen egendom så den affären sprack
Nu har den herrn försvunnit ur bilden men det blir nu inget från mig då jag lagt ner alltihop sedan 2002

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-01-11 13:31

IngOehman skrev:Ja, inte är det ett problem inte. Visst finns det album som vunnit på att alla låter hamnar i följd på CD, men i de flesta fall så tycker jag manövreringen bara är en trevlig komponent i det hela.

Vissa mått är helt enkelt mera lagom än andra, och frånsett ovan nämnt exempel, och vissa symfonier, så tycker jag en skivsida är ett väldigt lagom mått för intervallet för ens insatser.

Lite på liknande sätt som en mil är ett lagomt avståndsmått. Vi (Sverige och Norge) borde exportera detta fantastiska kartmått till resten av världen. Att inte Volvo-bilar går att ställa om således att avstånd visas i mil och bränsleförbrukning visas i liter/mil, är ju skandalöst!

Man skall göra saker på bästa sättet, inte på ett sätt som man tror att alla andra gör. Konformister finns det nog av!

För mig finns knappt den där balansgången, för jag köper i princip bara skivor som jag tycker är väldigt bra, musikmässigt alltså.

Min tid är ju begränsad så vad skall jag ha skivor som har musik som bara är "lyssningsbar" till? När skall jag välja att spela sådana istället för att spela musik som jag älskar?

Och när den köp-filtreringen redan är klar, alltså att jag bara köper musik som är så bra att jag bara måste ha den, så löser sig resten mer eller mindre av sig själv - är den det så vill jag ju ha den oavsett ljudkvalitet. Jag kan enklare sagt avgöra vilka fonogram jag vill ha i vilken anläggning som helst. Men jag blir förstås ibland (rätt ofta) besviken över att ljudkvaliteten är dålig i så många fall, men praktiskt taget aldrig i sådan grad att jag vill avstå ifrån musiken av det skälet. Det känns bara så onödigt och trist att musiken förstörts helt i onödan.

Och när man konfronteras med återutgivning av äldre inspelningar så finns ofta många olika alternativ, och då kan jag bara undra hur det kan komma sig att de sämre alternativen har kommit till? De som är sämre är det ju nästan undantagslöst på grund av att de har förstörts avsiktligt. :( Nästan utan undantag låter återutgivningar av gammal musik bättre och bättre ju tidigare de gjordes, och det är även lätt att se att det korrelerar till hur oförstörda de är. Den som tvekar kan jämföra lyssningsupplevelsen med vad en MasVis-analys visar.

Och med DET sagt så tror/tycker jag ändå att människor som du är en del av lösningen - alltså människor som bryr sig mera om ljudkvaliteten än jag gör.

Det är när ni väljer bort en skiva på grund av för dålig ljudkvalitet som skivbolaget får någon sorts återkoppling - de får se att de säljer mindre. Men tyvärr tror jag inte det är sannolikt att de drar riktiga slutsatser av det. De vet ju inte hur mycket de hade sålt och ljudkvaliteten varit bättre, och troligen tänker de inte ens på att ljudkvaliteten är en faktor. Då hade de knappast mastrat sönder så mycket musik innan den ges ut.

Kort sagt - om ett fonogram inte säljer så skall det nog mycket till för att skivbolaget skall förstå att det finns ljudkvalitetsorsaker till det. Därför menar jag att det, även om det är applåderbart att som du välja bort saker som är tekniskt för dåligt, inte räcker att det finns människor som offrar sig och avstår ifrån musik av ljudkvalitetsskäl, debatten måste finnas - också.

För det är bara i den som man kan få fram att det är just ljudkvaliteten som är problemet. Och som sagt ofta helt i onödan dessutom. Det vill säga det låter dåligt på grund av avsiktliga åtgärder som har gjorts. :(

Senaste exemplet är soundtracket till Mockingjay pt1, där ljudkvaliteten på CDn är avsevärt mycket sämre än samma musik i filmen. VARFÖR gör de så? Skivan låter inte direkt dålig, men den går inte att spela så högt som man vill, inte ens nästan, utan att ljudkvalitetsbristerna gör det otrevligt. Filmen har inte alls några sådana brister.

Vh, iö

Säkert så kan man hitta flera skivor där ljudkvaliteten är diskutabel hos mig, men då är det antingen inköp från tiden innan jag blev upplyst om felen/möjligheterna eller felköp (och felköp/chansningar finns det flera av). Med lyssningsbar musik så brukar det även finnas en hit som då gör att skivinköp görs, så vist chansar jag ibland..

Du nämner så mycket där jag starkt delar din uppfattning i, t.ex.
"Det vill säga det låter dåligt på grund av avsiktliga åtgärder som har gjorts. :( "
"Man skall göra saker på bästa sättet, inte på ett sätt som man tror att alla andra gör."
"debatten måste finnas - också."
och resten också förstås.. :-)

Dagens fråga.
Jag var inne på Bengans i stan och letade skivor. Jag kunde inte hitta en enda som jag ville ha då det stod remastrad på alla jag haft inköpslust till där. Då verkar ändå detta vara en ganska välsorterad butik.. jag tror att det bara är nätet och andrahandsbutiker som inköp får göras på i framtiden för mig. Detta är ju inte heller bra för då dör större skivbutiker. Hur gör vi för att få skivbutiker att ta in "rätt" version av skivorna?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-01-11 13:44

Som gämförelseobjekt är de ju bra. Jag som lyssnar mycket på folkmusik tycker att det har ett stort historiskt värde då de visar hur man t.ex. spelade olika polskor förr. Någon känd folkmusiker har ju räknat ut att om hastigheten av hur polska spelas sänks i samma takt som den gjorts under det senaste århundradet så stannar polskan om X-antal år.. Men jag föredrar att lyssna på välklingande inspelningar där jag kan spela upp på en nivå som känns trovärdig ett liveframträdande i mitt lyssningsrum..

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-01-11 14:14

sprudel skrev:Tydliggör inte den här diskussionen behovet av en "faktiskt referensskiva" som skulle fungera i stil med en kalibreringsskiva för displayer?

Det är ju en kul ide! Ska göra ett försök till en egen.. finns det en tråd i ämnet?
Tänk om vi skulle ses efter hifi-mässan i februari och ha varsin (egenframtagen) referensskiva/kalibreringsskiva och åka hem till någon och lyssna? Jag öppnar gärna mitt hem. Så hittar man säkert en massa bra musik och inspelningar. Även testsignaler skulle i viss mån kunna få leta sig in såklart, men då gärna på en egen skiva för att inte skada öron eller anläggning..

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-11 14:17

Rille skrev:
sprudel skrev:Tydliggör inte den här diskussionen behovet av en "faktiskt referensskiva" som skulle fungera i stil med en kalibreringsskiva för displayer?

Det är ju en kul ide! Ska göra ett försök till en egen.. finns det en tråd i ämnet?
Tänk om vi skulle ses efter hifi-mässan i februari och ha varsin (egenframtagen) referensskiva/kalibreringsskiva och åka hem till någon och lyssna? Jag öppnar gärna mitt hem. Så hittar man säkert en massa bra musik och inspelningar. Även testsignaler skulle i viss mån kunna få leta sig in såklart, men då gärna på en egen skiva för att inte skada öron eller anläggning..

UJ!
Jag ser för egen del att det inte blir en utan flera skivor med material som är högst personligt.
Undrar om andra tar fram spyhinken bara :-)

Edit:
Mike Oldfield's Ammarok är helt underbar då den innehåller så mycket olika sekvenser att man måste vara på rätt humör för att uppskatta den. Men om man är det så är plattan optimal, både för att bedöma högtalarna och njuta av en herre som är mer vild än tam.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-11 20:53

murgatroyd skrev:Ser att diskussionen om Berwaldhallen varit uppe tidigare med samma argument och inlägg från stammisarna...
viewtopic.php?f=9&t=32416

En annan konsertsal som hade problem, liknande dom som vissa beskrivit för Berwaldhallen. I New York revs hela innanmätet och byggdes om efter 14 år. Ganska intressant och småputtrig läsning: http://www.phy.duke.edu/~dtl/89S/restrict/AFH/afh.html

Återgå till Generellt om hifi