Moderator: Redaktörer
oa51 skrev:Välkommen till Faktiskt! Jag har heller inget att bidra med (ännu) men tycker ämnet är intressant då jag funderar på att dela Scan-Speak D2608/913000 och ScanSpeak Revelator 18W/8531G-00 i mina OA51, med delning lite högre upp gentemot basmodulerna.
Ser fram emot fortsättningen av tråden
markusA skrev:Inget delningsfilter för min del men en dsp som jag kör LT på för att sträcka ut basen. Har börjat leka med den rätt nyligen och tycker att det låter bra än så länge.
Burken har väldigt många fler finesser än vad jag utnyttjar för stunden så det finna att växa i. *s*
En Mini DSP open DI.
PerStromgren skrev:Jag har inget att fylla på med, men vill gärna passa på att hälsa dig välkommen!
Kraniet skrev:det har visats här på forumet att en spole i serie med midbasen sänker disten ganska rejält i mellanregistret. några positiva effekter av passiva komponenter i serie med diskanten kunde inte ses dock.
avr7000 skrev:Någon som kör Driverack 260?
Man kan ju köpa en sån från Kina inkl. frakt (exklusive moms o tull ) för under 3000 kr
Äldre maskin.... PA2 är kanske bättre?
Active skrev:Hej !
Detta är mitt första inlägg efter att ha läst en hel del på forumet. Själv är jag oftast aktiv på DIY-forum.
Det jag tycker saknas här kanske är en sammanställning av erfarenheter av aktiv drift av högtalare, det finns en uppsjö av digitala delningsfilter att köpa på bla Thomann för en billig penning. Utvecklingen med helt digitala filter tycker jag är spännande eftersom det medger bättre flexibilitet och i många fall en bättre ljudkvalitet än passiva delningsfilter enligt min erfarenhet.
AndersP skrev:Active skrev:Hej !
Detta är mitt första inlägg efter att ha läst en hel del på forumet. Själv är jag oftast aktiv på DIY-forum.
Det jag tycker saknas här kanske är en sammanställning av erfarenheter av aktiv drift av högtalare, det finns en uppsjö av digitala delningsfilter att köpa på bla Thomann för en billig penning. Utvecklingen med helt digitala filter tycker jag är spännande eftersom det medger bättre flexibilitet och i många fall en bättre ljudkvalitet än passiva delningsfilter enligt min erfarenhet.
Jag själv har nästan ingen erfarenhet av digitala filter, men jag har ändå lite tankar om det som jag vill ventilera.
Om man ska vara petnoga är det så att aktiv drift av högtalare kan åstadkommas både analogt och digitalt. Som jag ser det finns fördelar och nackdelar med bägge.
Jag själv kör aktivt analogt på fronthögtalarna. Det låter sig kombineras fint med passiva högtalare, saknar latencyproblem, men brusar mer än dom bästa digitala filtren och är inte lika flexibelt. För högtalarkonstruktion är förstås flexibiliteten i ett digitalt filter värdefull då många lösningar kan testas och jämföras under kort tid.
Siegfrid Linkwitz föreslår rättså coola lösningar med nanoDIGI 2X8 eller miniDSP 4X10 HD:
http://www.linkwitzlab.com/LX521/DSP_challenge.htm
Ur min synvinkel måste man ha nån sorts digital ingångsväljare om man har flera källor.
Eftersom filtren oftast ger ifrån sig gain < 0 dB och har klent med spänning ut verkar man dessutom behöva ha en mutikanalig preamp efter filtret för att kunna styra ut sina slutsteg; Med analog volymkontroll om det ska bli bra förstås eftersom inte alla apparater har egen volymkontroll och om den är digital minskar bitraten. Verkar bättre att köra digitala källor med full macka och ställa volymen analogt.
Har man fortfarande nån analog källa kan den kopplas in i preampen direkt.
Vill man spela multikanal ser jag inget enkelt sätt. Jag har letat efter multikanal-receiver/förstärkare/förförstärkare med digtala utgångar, men har inte hittat nån självklar kandidat.
Active skrev:Tack för input !
Länken till Linkwitzlab är intressant. Han anser att även billiga digitala filter i dessa fall är lika bra eller bättre än ett optimerat analogt aktivt filter.
Jag kör själv hemma med en Naim streamer med inbyggt försteg och volymreglering innan det digitala filtret.
Då kan jag styra allt med Naimens volymkontroll och skickar signalen analogt till det digitala filtret.
Eftersom T-racks och Dbx driverack är grejor gjorda för PA - bruk så kan de ge rejäl utsignal. Jag kör obalanserat in i filtret ( kjell& kompany har bra billiga kablar för det, rca-xlr ) och balanserat från filtret till mina båda slutsteg.
Det fungerar över förväntan, och mitt Naimslutsteg som förut drev högtalarna passivt låter klart sämre än den aktiva lösning som är nu.
avr7000 skrev:Jag kommer att köra med minst två digitalfilter inkopplade samtidigt, ett för subassystemet och ett för 3 vägs aktivt delade högtalare.
Kan man t ex med ett Oscilloscop A och B kanal mäta/matcha latency?
Martin_Dewens skrev:avr7000 skrev:Jag kommer att köra med minst två digitalfilter inkopplade samtidigt, ett för subassystemet och ett för 3 vägs aktivt delade högtalare.
Jag kör på liknande sätt nu med Dbx till topparna och ett LEM DX24 till subbasarna.
Vad menas med Latency? Är det tiden genom burken?
avr7000 skrev:Martin_Dewens skrev:avr7000 skrev:Jag kommer att köra med minst två digitalfilter inkopplade samtidigt, ett för subassystemet och ett för 3 vägs aktivt delade högtalare.
Jag kör på liknande sätt nu med Dbx till topparna och ett LEM DX24 till subbasarna.
Vad menas med Latency? Är det tiden genom burken?
Japp
avr7000 skrev:Jag kommer att köra med minst två digitalfilter inkopplade samtidigt, ett för subassystemet och ett för 3 vägs aktivt delade högtalare.
AndersP skrev:Active skrev:Tack för input !
Länken till Linkwitzlab är intressant. Han anser att även billiga digitala filter i dessa fall är lika bra eller bättre än ett optimerat analogt aktivt filter.
Jag kör själv hemma med en Naim streamer med inbyggt försteg och volymreglering innan det digitala filtret.
Då kan jag styra allt med Naimens volymkontroll och skickar signalen analogt till det digitala filtret.
Eftersom T-racks och Dbx driverack är grejor gjorda för PA - bruk så kan de ge rejäl utsignal. Jag kör obalanserat in i filtret ( kjell& kompany har bra billiga kablar för det, rca-xlr ) och balanserat från filtret till mina båda slutsteg.
Det fungerar över förväntan, och mitt Naimslutsteg som förut drev högtalarna passivt låter klart sämre än den aktiva lösning som är nu.
Varsågod![]()
En anläggning bestående av en enda digital källa plus förstärkeri blir förstås mycket enkel att hantera med digital filtrering. Annat blir det med multikanalanläggningar med flera källor.
Nu vet jag inte om det har nån som helst hörbar betydelse, men för mig känns det ändå himla "osnyggt" att ta ut en analog signal från en digital streamer för att direkt A/D-omvandla signalen i filtret. Dels får man bara full upplösning vid volym ställd på max (om inte filtret klipper på ingången dessförinnan) och dels blir det två konverteringar helt i onödan...
Som sagt det är min magkänsla, men det kan säkert vara så att det finns tillräckligt med bitar i filtret för att man ska kunna kasta bort en del utan att det hörs...... Fast det känns ändå inge bra
Martin_Dewens skrev:Jag kör nu med DBX driverack pa. Den brusar mera än min tidigare Behringer dcx2496, som jag matade digitalt. Dbxèn saknar digital ingång.
Active skrev:Martin_Dewens skrev:Jag kör nu med DBX driverack pa. Den brusar mera än min tidigare Behringer dcx2496, som jag matade digitalt. Dbxèn saknar digital ingång.
Upplever du att ljudkvaliteten är bättre med DBX-filtret än med Behringern ? ( trots avsaknad av digitalingång ). Eller låter det lika bra.?
avr7000 skrev:Jag tycker oxå att DBX Pa+ låter märkbart bättre än DCX analogt.
JAg har 4 st DCX och en PA+
Jag har även en DCX som är moddad med nytt innanmäte:
http://www.accurateaudio.se/into/produk ... &u=&p=0146
men har inte haft tid att lyssna på den.
Det blir nog till att beställa en DBX PA2....
avr7000 skrev:Brantare filter lär jag ju inte behöva men den verkar ha en lägre undre frekvens för inställningar, 16Hz istf 20Hz och den har förhoppningsvis bättre ljud och högre upplösning om man kör analogt.
JonasW skrev:Jag kör mina egenbyggda frontar och centern aktiva delade med en MiniDSP 10x10hd. Fungerar utmärkt och jag tycker det är perfekt att kunna prova olika delningar, branthet osv med ett klick på datorn.
Man kan ju även spara t.ex. 3 olika konfigurationer och snabbt bara switcha mellan dom för att jämföra.
Kör även mina submoduler genom denna.
IngOehman skrev:Välkommen till Faktiskt.se Active!
Här är förra tråden om samma sak:
viewtopic.php?f=10&t=59310
Ämnet har dock varit uppe många gånger genom åren på faktiskt.se. och naturlagarna har inte ändrats sedan första gången saken diskuterades här.
Så fortfarande är det komplext, och svaret på om det är bra eller dåligt är; det beror på, och det beror på mycket.
Inget hindrar dock den som känner till alla problemen med aktiv delning, att skapa nya sätt att dela aktivt som eliminerar problemen. Jag har gjort sådana lösningar. Men allt som allt tycker jag ändå att det är förnuftigast att dela aktivt när allting talar för att göra det, men att dela passivt när allt talar för att passiv delning är bästa lösningen. Även om det som sagt går att komma runt problemen utan att överge aktiv delning så blir det onödigt både komplicerat och dyrt.
Men det sagt rekommenderar jag förstås alla att själv studera ämnet och själv bestämma sig för när man tycker att den ena eller andra lösningen är bättre. Även om tekniska för- och nackdelar i sig är väldigt konkreta och helt studerbara, ja objektiva sedda som tekniska egenskaper helt enkelt, så betyder det ju inte att tycker samma sak och alla gör samma bedömning av värdet av den ena eller andra egenskapen, och därmed inte heller kommer till samma avvägning mellan motstående egenskaper. Så några färdiga svar förslår inte. Var och en måste bilda sig en egen uppfattning.
Min uppfattning, i kort, är att aktivt är bäst, ibland. Och att passivt är bäst, ibland. Det beror på, och det beror på mycket.
Varje situation har sin optimallösning, vissa är optimala för att de utgör bästa kompromissen, andra för att man når något enastående genom synergi. Men är aktiv delning guds svar på allas audioböner? Nej, verkligen inte.
Vh, iö
peterbrorsson skrev:Hej,
Jag har tva subamp DSP1 och formodligen en udda fagel i Sverige som heter Sitronik.
http://www.sitronik-industrie.de/index. ... -Vollverstärker_mit_1-6_Endstufen/artikel/Lucius_6K-A-3U.html
Storsta anledningen jag kopte Sitronik mackaparen ar utrymmesskal och utseende. Kan inte med utseendet av PA prylar och mangden av apparater. Den ar inte billig men vad fanken, man lever bara en gang. Storsta nackdelen for mig ar utnivan. Eftersom jag "leker" med ob hogtalare sa far jag kasta bort en hel del gain for att rata ut frekvensgangen. Jag anvander mest negativ Eq eftersom jag har fatt for mig att det later battre.Denna manick har bara +6db gain i DSP'n och naturligtvis PEQ med 12db gain men det ar pa gransen iallafall. Vidare har den inga FIR filter utan mer "normala" typ analoga varianter
Annars ar jag jattenojd, otroligt enkel att hantera med en meny som passar en 52-aring som ar totalt dement med datorer. Tog mig ungefar 5 min att komma underfund med justeringarna, givetvis utan manualen;o) Har ocksa en Naim anlaggning + Genelec monitorer men kan inte saga vad som ar bast. Eller jo, Genelec later klart bast.Forhoppningsvis kommer mina ob lata bra sa smaningom men jag ser detta som ett kul tidsfordriv.
Peter
Fjonkalicious skrev:Ingen som har nämnt Najda än? Bomellberg på forat kör ju ett sådant och är mycket nöjd såvitt jag förstår. Det testades tre filter i Linköping för något år sedan, om jag bara kunde finna tråden. Najda var det som brusade minst.
Det har utvecklats och nu kan man köpa mer kompletta varianter: http://www.waf-audio.com
Active skrev:Fjonkalicious skrev:Ingen som har nämnt Najda än? Bomellberg på forat kör ju ett sådant och är mycket nöjd såvitt jag förstår. Det testades tre filter i Linköping för något år sedan, om jag bara kunde finna tråden. Najda var det som brusade minst.
Det har utvecklats och nu kan man köpa mer kompletta varianter: http://www.waf-audio.com
Det där verkar vara ett avancerat filter. Det vore intressant med en länk till tråden.
En nackdel kanske med Minidsp och Najda är att de, olikt PA-processorer, inland saknar både apparatlåda och nätdelar som måste byggas till. De saknar också balanserade in och utgångar ( kan förstås också vara oönskat ).
Men OM det är så att Najda låter bättre än tex DBX driverack PA2 så är den ju intressant. Vad blir totalkostnaden med låda och nätdel för ett trevägsfilter ? Driverack kostar 4200:-.
Fjonkalicious skrev:Ingen som har nämnt Najda än? Bomellberg på forat kör ju ett sådant och är mycket nöjd såvitt jag förstår. Det testades tre filter i Linköping för något år sedan, om jag bara kunde finna tråden. Najda var det som brusade minst.
MagnusÖstberg skrev:Fjonkalicious skrev:Ingen som har nämnt Najda än? Bomellberg på forat kör ju ett sådant och är mycket nöjd såvitt jag förstår. Det testades tre filter i Linköping för något år sedan, om jag bara kunde finna tråden. Najda var det som brusade minst.
Sitter nöjd
Mitt pris är inte så representativt.Active skrev:MagnusÖstberg skrev:Fjonkalicious skrev:Ingen som har nämnt Najda än? Bomellberg på forat kör ju ett sådant och är mycket nöjd såvitt jag förstår. Det testades tre filter i Linköping för något år sedan, om jag bara kunde finna tråden. Najda var det som brusade minst.
Sitter nöjd
Kul att höra !![]()
Hur mycket kostade din Najda med nätdel ?
schmutziger skrev:active: Det var ett DBX driverack 260 som jag hade med mig vid jämförelsen med najda och bähringer om det inte framgick i tråden.
MagnusÖstberg skrev:Möjligheten att kunna bedöma skillnader beror ju inte bara på vilka öron som är med och lyssnar, utan även vilken förutsättning man ger dem.
Det är helt klart möjligt att samma personer hade märkt större skillnad i en annan omgivning.
MagnusÖstberg skrev:Nej, inte alls.
Jag vet var de lyssnat, och det är inte en miljö helt utan akustiska störningar, det absoluta finliret är inte det man får.
Men det är förbaskat kul att lyssna på musik där!
Active skrev:IngOehman skrev:Välkommen till Faktiskt.se Active!
Här är förra tråden om samma sak:
viewtopic.php?f=10&t=59310
Ämnet har dock varit uppe många gånger genom åren på faktiskt.se. och naturlagarna har inte ändrats sedan första gången saken diskuterades här.
Så fortfarande är det komplext, och svaret på om det är bra eller dåligt är; det beror på, och det beror på mycket.
Inget hindrar dock den som känner till alla problemen med aktiv delning, att skapa nya sätt att dela aktivt som eliminerar problemen. Jag har gjort sådana lösningar. Men allt som allt tycker jag ändå att det är förnuftigast att dela aktivt när allting talar för att göra det, men att dela passivt när allt talar för att passiv delning är bästa lösningen. Även om det som sagt går att komma runt problemen utan att överge aktiv delning så blir det onödigt både komplicerat och dyrt.
Men det sagt rekommenderar jag förstås alla att själv studera ämnet och själv bestämma sig för när man tycker att den ena eller andra lösningen är bättre. Även om tekniska för- och nackdelar i sig är väldigt konkreta och helt studerbara, ja objektiva sedda som tekniska egenskaper helt enkelt, så betyder det ju inte att tycker samma sak och alla gör samma bedömning av värdet av den ena eller andra egenskapen, och därmed inte heller kommer till samma avvägning mellan motstående egenskaper. Så några färdiga svar förslår inte. Var och en måste bilda sig en egen uppfattning.
Min uppfattning, i kort, är att aktivt är bäst, ibland. Och att passivt är bäst, ibland. Det beror på, och det beror på mycket.
Varje situation har sin optimallösning, vissa är optimala för att de utgör bästa kompromissen, andra för att man når något enastående genom synergi. Men är aktiv delning guds svar på allas audioböner? Nej, verkligen inte.
Vh, iö
Hej !
Jag tror att digitala filter gör det enkelt att få ett väldigt bra resultat om man ( som jag ) inte behärskar analoga filter till fulländning.
Active skrev:Som DIY- byggare blir det enkelt och är rätt kul att leka med olika delningar, brantheter och nivåer på ett enkelt sätt.
Active skrev:Det kan säkert uppnås lika bra eller kanske bättre resultat i vissa fall med passiva konstruktioner men det är väldigt svårt att få det att låta bättre än en god digital aktiv lösning om man inte har väldigt stora kunskaper i ämnet.
Svante skrev:Så här:
Digitala filter kan fås att bete sig precis som analoga aktiva filter, men de kan också bete sig på sätt som är mycket svåra att få fram med analoga aktiva filter. Svårigheten med digitala filter blir därför att välja hur de ska dimensioneras. Kanske finns det bra hjälpmedel för det numera. Antagligen finns det även dåliga hjälpmedel för det.
Analoga passiva filter kan ha interaktionseffekter med elementen via dess potentiellt olinjära impedans; man kan göra vinster (och förluster) map dist som man inte kan göra med aktiva filter.
Aktiva filter kräver typiskt mer totalt tillgänglig effekt än passiv delning. Det kan tom vara så att det krävs att varje register behöver mer var för sig än ett enda steg vid passiv delning.
IngOehman skrev:
Jag menar nog att man kan komma rätt så långt även med rätt så rudimentära kunskaper (man behöver lite insikt i hur reaktiva impedanser samverkar för att inte välja helt olämplig grundarkitektur) om man hjälper sig själv med mätinstrument. En tongenerator och ett oscilloskop kommer man långt med. En sådan setup är dessutom även avsevärt mycket mera öppen, och leder till ökad insikt. Att skruva med ett färdigt aktivt filter är inte så utvecklande.
Men bäst är förstås att göra både ock om målet är både att lära sig saker och att få ett bra slutresultat.
Vh, iö
avr7000 skrev:Jag har nu köpt en DBX Driverack PA2. Återkommer med intryck när den kopplats in.
avr7000 skrev:Jag har nu köpt en DBX Driverack PA2. Återkommer med intryck när den kopplats in.
schmutziger skrev:avr7000 skrev:Jag har nu köpt en DBX Driverack PA2. Återkommer med intryck när den kopplats in.
gottegris!
Maccis skrev:Om man vill ha ett enkelt digitalt filter som är transparent, lågt brus samt har peq.
Har ju läst att flera tycker att MiniDSP brusar, samt "mattar" av ljudet litegrann....
Blir mitt första så jag vill ha inte alltför avancerad och inte allt för dyr pryl.
Förslag?
Harryup skrev:Vill du inte lägga ihop A+B och lägga in som C om du matar in stereo på A och B?
Harryup skrev:Kör du in höger kanal på t.ex. A och vänster kanal på B så borde du väl kunna summera dom till C. Går i varrt fall i mina filter (BSS). Sen har du 6 utgångar som du kan skicka A,B eller C till. Då kan man tänka sig att man skickar A till 1 och 2 så kan du lägga på vilka filter du vill på dom utgångarna och samma med 3 och 4 som du kopplar B till. Sen har du 5 och 6 som du kan koppla C dvs. Summan av A och B till. Då har du 2 monoutgångar som du kan koppla 2 monosubbar till eller kanske en mono-kanal som du kör en subb på och en mono-kanal du kan skicka till köket.
/Harryup
Kalejdokom skrev:Nytt försök: jag tar in L och R på ingång A resp B. På ingång C har jag Subwoofer-kanalen. I DCX vill jag göra precis som Hurryup skriver om utgång 1-4 men på utgång 5 och 6 vill jag skicka ut A+B+C som mono till två olika basar (dipol och sub). Kanal 5 och 6 ska givetvis LP-filtreras och eq:as.
iö, vad syftade du på i ditt inlägg?
Kalejdokom skrev:Tyvärr gillar inte min Marantz AVR att köra NO SUBWOOFER då den löser ut på infrabas även vid låga volymer - ett fel på lågnivåsidan...?
Kalejdokom skrev:Kalejdokom skrev:Tyvärr gillar inte min Marantz AVR att köra NO SUBWOOFER då den löser ut på infrabas även vid låga volymer - ett fel på lågnivåsidan...?
avr7000 skrev:Jag har shoppat lite så nu har jag några att jämföra...
DBX Driverack PA
DBX Driverack PA2
DBX Driverack Venu360
DBX Driverack Venu360
LEM DX24
Behringer DCX2496 orginal
Behringer DCX2496 med moddade in och utgångskort http://www.accurateaudio.se/into/produkter.php?id=3&k=07&t=&u=&p=0145
Jag kommer att köra dubbla DBX Venu360 i stereon och använda de andra till lite olika experiment (bl a mobil aktiv basfälla, att åka hem till polarna och släcka deras rumsresonanser)
Användare som besöker denna kategori: MichaelG och 22 gäster