Digitala aktiva delningsfilter, erfarenheter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Digitala aktiva delningsfilter, erfarenheter

Inläggav IngOehman » 2015-01-21 02:50

Välkommen till Faktiskt.se Active!

Här är förra tråden om samma sak:

viewtopic.php?f=10&t=59310

Ämnet har dock varit uppe många gånger genom åren på faktiskt.se. och naturlagarna har inte ändrats sedan första gången saken diskuterades här. ;)

Så fortfarande är det komplext, och svaret på om det är bra eller dåligt är; det beror på, och det beror på mycket.

Inget hindrar dock den som känner till alla problemen med aktiv delning, att skapa nya sätt att dela aktivt som eliminerar problemen. Jag har gjort sådana lösningar. Men allt som allt tycker jag ändå att det är förnuftigast att dela aktivt när allting talar för att göra det, men att dela passivt när allt talar för att passiv delning är bästa lösningen. Även om det som sagt går att komma runt problemen utan att överge aktiv delning så blir det onödigt både komplicerat och dyrt.

Men det sagt rekommenderar jag förstås alla att själv studera ämnet och själv bestämma sig för när man tycker att den ena eller andra lösningen är bättre. Även om tekniska för- och nackdelar i sig är väldigt konkreta och helt studerbara, ja objektiva sedda som tekniska egenskaper helt enkelt, så betyder det ju inte att tycker samma sak och alla gör samma bedömning av värdet av den ena eller andra egenskapen, och därmed inte heller kommer till samma avvägning mellan motstående egenskaper. Så några färdiga svar förslår inte. Var och en måste bilda sig en egen uppfattning.

Min uppfattning, i kort, är att aktivt är bäst, ibland. Och att passivt är bäst, ibland. Det beror på, och det beror på mycket.

Varje situation har sin optimallösning, vissa är optimala för att de utgör bästa kompromissen, andra för att man når något enastående genom synergi. Men är aktiv delning guds svar på allas audioböner? Nej, verkligen inte.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-01-21 09:44

Ingen som har nämnt Najda än? Bomellberg på forat kör ju ett sådant och är mycket nöjd såvitt jag förstår. Det testades tre filter i Linköping för något år sedan, om jag bara kunde finna tråden. Najda var det som brusade minst.

Det har utvecklats och nu kan man köpa mer kompletta varianter: http://www.waf-audio.com
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2015-01-21 09:54

Hej,
Jag har tva subamp DSP1 och formodligen en udda fagel i Sverige som heter Sitronik.

http://www.sitronik-industrie.de/index. ... -Vollverstärker_mit_1-6_Endstufen/artikel/Lucius_6K-A-3U.html

Storsta anledningen jag kopte Sitronik mackaparen ar utrymmesskal och utseende. Kan inte med utseendet av PA prylar och mangden av apparater. Den ar inte billig men vad fanken, man lever bara en gang. Storsta nackdelen for mig ar utnivan. Eftersom jag "leker" med ob hogtalare sa far jag kasta bort en hel del gain for att rata ut frekvensgangen. Jag anvander mest negativ Eq eftersom jag har fatt for mig att det later battre. :mrgreen: Denna manick har bara +6db gain i DSP'n och naturligtvis PEQ med 12db gain men det ar pa gransen iallafall. Vidare har den inga FIR filter utan mer "normala" typ analoga varianter

Annars ar jag jattenojd, otroligt enkel att hantera med en meny som passar en 52-aring som ar totalt dement med datorer. Tog mig ungefar 5 min att komma underfund med justeringarna, givetvis utan manualen;o) Har ocksa en Naim anlaggning + Genelec monitorer men kan inte saga vad som ar bast. Eller jo, Genelec later klart bast. :oops: Forhoppningsvis kommer mina ob lata bra sa smaningom men jag ser detta som ett kul tidsfordriv.

Peter

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-21 17:06

JonasW skrev:Jag kör mina egenbyggda frontar och centern aktiva delade med en MiniDSP 10x10hd. Fungerar utmärkt och jag tycker det är perfekt att kunna prova olika delningar, branthet osv med ett klick på datorn.
Man kan ju även spara t.ex. 3 olika konfigurationer och snabbt bara switcha mellan dom för att jämföra.
Kör även mina submoduler genom denna.

Just detdär att du kan spara 3 eller fler konfigurationer och sedan jämföra vad som låter bäst men en enkel knapptryckning är väldigt elegant i ett digitalt delningsfilter.

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-21 17:14

IngOehman skrev:Välkommen till Faktiskt.se Active!

Ämnet har dock varit uppe många gånger genom åren på faktiskt.se. och naturlagarna har inte ändrats sedan första gången saken diskuterades här. ;)

Så fortfarande är det komplext, och svaret på om det är bra eller dåligt är; det beror på, och det beror på mycket.

Inget hindrar dock den som känner till alla problemen med aktiv delning, att skapa nya sätt att dela aktivt som eliminerar problemen. Jag har gjort sådana lösningar. Men allt som allt tycker jag ändå att det är förnuftigast att dela aktivt när allting talar för att göra det, men att dela passivt när allt talar för att passiv delning är bästa lösningen. Även om det som sagt går att komma runt problemen utan att överge aktiv delning så blir det onödigt både komplicerat och dyrt.

Men det sagt rekommenderar jag förstås alla att själv studera ämnet och själv bestämma sig för när man tycker att den ena eller andra lösningen är bättre. Även om tekniska för- och nackdelar i sig är väldigt konkreta och helt studerbara, ja objektiva sedda som tekniska egenskaper helt enkelt, så betyder det ju inte att tycker samma sak och alla gör samma bedömning av värdet av den ena eller andra egenskapen, och därmed inte heller kommer till samma avvägning mellan motstående egenskaper. Så några färdiga svar förslår inte. Var och en måste bilda sig en egen uppfattning.

Min uppfattning, i kort, är att aktivt är bäst, ibland. Och att passivt är bäst, ibland. Det beror på, och det beror på mycket.

Varje situation har sin optimallösning, vissa är optimala för att de utgör bästa kompromissen, andra för att man når något enastående genom synergi. Men är aktiv delning guds svar på allas audioböner? Nej, verkligen inte.

Vh, iö

Hej !

Jag tror att digitala filter gör det enkelt att få ett väldigt bra resultat om man ( som jag ) inte behärskar analoga filter till fulländning.
Som DIY- byggare blir det enkelt och är rätt kul att leka med olika delningar, brantheter och nivåer på ett enkelt sätt.

Det kan säkert uppnås lika bra eller kanske bättre resultat i vissa fall med passiva konstruktioner men det är väldigt svårt att få det att låta bättre än en god digital aktiv lösning om man inte har väldigt stora kunskaper i ämnet.

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-21 17:16

peterbrorsson skrev:Hej,
Jag har tva subamp DSP1 och formodligen en udda fagel i Sverige som heter Sitronik.

http://www.sitronik-industrie.de/index. ... -Vollverstärker_mit_1-6_Endstufen/artikel/Lucius_6K-A-3U.html

Storsta anledningen jag kopte Sitronik mackaparen ar utrymmesskal och utseende. Kan inte med utseendet av PA prylar och mangden av apparater. Den ar inte billig men vad fanken, man lever bara en gang. Storsta nackdelen for mig ar utnivan. Eftersom jag "leker" med ob hogtalare sa far jag kasta bort en hel del gain for att rata ut frekvensgangen. Jag anvander mest negativ Eq eftersom jag har fatt for mig att det later battre. :mrgreen: Denna manick har bara +6db gain i DSP'n och naturligtvis PEQ med 12db gain men det ar pa gransen iallafall. Vidare har den inga FIR filter utan mer "normala" typ analoga varianter

Annars ar jag jattenojd, otroligt enkel att hantera med en meny som passar en 52-aring som ar totalt dement med datorer. Tog mig ungefar 5 min att komma underfund med justeringarna, givetvis utan manualen;o) Har ocksa en Naim anlaggning + Genelec monitorer men kan inte saga vad som ar bast. Eller jo, Genelec later klart bast. :oops: Forhoppningsvis kommer mina ob lata bra sa smaningom men jag ser detta som ett kul tidsfordriv.

Peter

De där sitronic verkar väldigt intressanta. :)

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-21 21:19

Fjonkalicious skrev:Ingen som har nämnt Najda än? Bomellberg på forat kör ju ett sådant och är mycket nöjd såvitt jag förstår. Det testades tre filter i Linköping för något år sedan, om jag bara kunde finna tråden. Najda var det som brusade minst.

Det har utvecklats och nu kan man köpa mer kompletta varianter: http://www.waf-audio.com

Det där verkar vara ett avancerat filter. Det vore intressant med en länk till tråden.

En nackdel kanske med Minidsp och Najda är att de, olikt PA-processorer, inland saknar både apparatlåda och nätdelar som måste byggas till. De saknar också balanserade in och utgångar ( kan förstås också vara oönskat ).

Men OM det är så att Najda låter bättre än tex DBX driverack PA2 så är den ju intressant. Vad blir totalkostnaden med låda och nätdel för ett trevägsfilter ? Driverack kostar 4200:-.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-01-21 21:25

Active skrev:
Fjonkalicious skrev:Ingen som har nämnt Najda än? Bomellberg på forat kör ju ett sådant och är mycket nöjd såvitt jag förstår. Det testades tre filter i Linköping för något år sedan, om jag bara kunde finna tråden. Najda var det som brusade minst.

Det där verkar vara ett avancerat filter. Det vore intressant med en länk till tråden.

En nackdel kanske med Minidsp och Najda är att de, olikt PA-processorer, inland saknar både apparatlåda och nätdelar som måste byggas till. De saknar också balanserade in och utgångar ( kan förstås också vara oönskat ).

Men OM det är så att Najda låter bättre än tex DBX driverack PA2 så är den ju intressant. Vad blir totalkostnaden med låda och nätdel för ett trevägsfilter ? Driverack kostar 4200:-.

Bomellberg pratar om dom i hans medlemstråd, här där han också skriver att en komplett version är på G: viewtopic.php?f=16&t=55043&hilit=najda&start=120#p1695251

Sedan finns det en tråd här, där bl.a. UrSv på forat har byggt: viewtopic.php?f=3&t=53831&hilit=najda#p1499131

Och här är när vi utvärderar lite filter: viewtopic.php?f=4&t=55729&hilit=kraftwerk

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-21 21:44

Sitter nöjd :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-22 16:03

MagnusÖstberg skrev:

Kul att höra ! :)

Hur mycket kostade din Najda med nätdel ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-22 17:31

Active skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Kul att höra ! :)

Hur mycket kostade din Najda med nätdel ?
Mitt pris är inte så representativt.

Jag har en låda med inbyggd nätdel till kortet så jag använder an vanlig nätsladd. Praktiskt.
Jag saknar dig.

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-22 19:49

Såg på hemsidan att man hamnar på kring 4000:- plus moms för Najda filtret, omräknat i svenska kronor. Då finns det en uppsjö med digitala PA- filter ofta med bättre handhavande men med generellt sämre specifikationer.
Kul ändå att digitala filter av olika sort inte är så kostsamma längre.

Väldigt intressant med de digitala ingångarna på Najda och möjlighet till volymreglering efter filtreringen är gjord :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2015-01-22 20:44

active: Det var ett DBX driverack 260 som jag hade med mig vid jämförelsen med najda och bähringer om det inte framgick i tråden.

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-22 21:25

schmutziger skrev:active: Det var ett DBX driverack 260 som jag hade med mig vid jämförelsen med najda och bähringer om det inte framgick i tråden.

Ok !

Det är ju goda nyheter att det verkar vara svårt att höra nån skillnad då i ljudkvalitet mellan de olika filtrena. :)
Ingen av er verkade tycka att det var någon skillnad.

( förutom mindre brus från Najda )

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-22 22:11

Möjligheten att kunna bedöma skillnader beror ju inte bara på vilka öron som är med och lyssnar, utan även vilken förutsättning man ger dem.

Det är helt klart möjligt att samma personer hade märkt större skillnad i en annan omgivning.
Jag saknar dig.

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-23 17:32

MagnusÖstberg skrev:Möjligheten att kunna bedöma skillnader beror ju inte bara på vilka öron som är med och lyssnar, utan även vilken förutsättning man ger dem.

Det är helt klart möjligt att samma personer hade märkt större skillnad i en annan omgivning.

Visst, men att alla inte hörde nån skillnad är kanske ett bra tecken på att alla filterna fungerar rätt så bra. :)
De använde ju bra högtalare och förstärkare så anläggningen var nog bra nog.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-23 20:13

Nej, inte alls.

Jag vet var de lyssnat, och det är inte en miljö helt utan akustiska störningar, det absoluta finliret är inte det man får.

Men det är förbaskat kul att lyssna på musik där! ;)
Jag saknar dig.

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-24 12:47

MagnusÖstberg skrev:Nej, inte alls.

Jag vet var de lyssnat, och det är inte en miljö helt utan akustiska störningar, det absoluta finliret är inte det man får.

Men det är förbaskat kul att lyssna på musik där! ;)

Det betvivlar jag inte.! :)

Finns det fler erfarenheter av filtrena, och finns det folk här som använt andra modeller ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-24 15:59

Active skrev:
IngOehman skrev:Välkommen till Faktiskt.se Active!

Vh, iö

Hej !

Jag tror att digitala filter gör det enkelt att få ett väldigt bra resultat om man ( som jag ) inte behärskar analoga filter till fulländning.

Kanske ligger det något i det, alltså att det kan kännas lättare med digitala filter när man "skruvar" på dem.

Men om resultatet verkligen blir "väldigt bra" eller inte är en annan fråga. Om det är så att man inte lyckas få till ett bättre resultat med analoga filter så betyder det ju inte att det resultat man fick med det aktiva filter man har, var väldigt bra, bara att det kanske var mindre dåligt. Oavsett vad man väljer så behöver man ju behärska lösningen om det skall bli så bra som möjligt, och jag tror en ofta underskattad svaghet med aktiva filter är att det är så svårt att veta hur nära möjligheternas gräns man är. När man testat igenom alla inställningar inom ramen för filtrets inställningar, så är det lätt att tro att man därmed har koll på vad som går att göra, och således vet att man valt det bästa. Men de är ju inte säkert att den bästa inställning man testat är ens i närheten av tillräckligt bra.

Active skrev:Som DIY- byggare blir det enkelt och är rätt kul att leka med olika delningar, brantheter och nivåer på ett enkelt sätt.

Det tror jag ingen förnekar. Jag gör det i varje fall inte. Alltså att DIY-byggare kan tycka att sådant är kul. Och kul skall inte underskattas! Men kul betyder inte att "tillräckligt bra" är uppnåbart. Inte att det inte är det heller såklart. Men om målet är att leka och lära sig så tycker jag att aktiva filter är ett exempel på bra leksak, men jag hoppas även att de som leker med sådana inte tror att det per automatik blir ett bra resultat bara för att man ser att möjligheterna är så omfattande.

Active skrev:Det kan säkert uppnås lika bra eller kanske bättre resultat i vissa fall med passiva konstruktioner men det är väldigt svårt att få det att låta bättre än en god digital aktiv lösning om man inte har väldigt stora kunskaper i ämnet.

Kanske, men kanske inte ändå.

Jag menar nog att man kan komma rätt så långt även med rätt så rudimentära kunskaper (man behöver lite insikt i hur reaktiva impedanser samverkar för att inte välja helt olämplig grundarkitektur) om man hjälper sig själv med mätinstrument. En tongenerator och ett oscilloskop kommer man långt med. En sådan setup är dessutom även avsevärt mycket mera öppen, och leder till ökad insikt. Att skruva med ett färdigt aktivt filter är inte så utvecklande.

Men bäst är förstås att göra både ock om målet är både att lära sig saker och att få ett bra slutresultat.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-24 17:41

Så här:

Digitala filter kan fås att bete sig precis som analoga aktiva filter, men de kan också bete sig på sätt som är mycket svåra att få fram med analoga aktiva filter. Svårigheten med digitala filter blir därför att välja hur de ska dimensioneras. Kanske finns det bra hjälpmedel för det numera. Antagligen finns det även dåliga hjälpmedel för det.

Analoga passiva filter kan ha interaktionseffekter med elementen via dess potentiellt olinjära impedans; man kan göra vinster (och förluster) map dist som man inte kan göra med aktiva filter.

Aktiva filter kräver typiskt mer totalt tillgänglig effekt än passiv delning. Det kan tom vara så att det krävs att varje register behöver mer var för sig än ett enda steg vid passiv delning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-24 21:49

Svante skrev:Så här:

Digitala filter kan fås att bete sig precis som analoga aktiva filter, men de kan också bete sig på sätt som är mycket svåra att få fram med analoga aktiva filter. Svårigheten med digitala filter blir därför att välja hur de ska dimensioneras. Kanske finns det bra hjälpmedel för det numera. Antagligen finns det även dåliga hjälpmedel för det.

Analoga passiva filter kan ha interaktionseffekter med elementen via dess potentiellt olinjära impedans; man kan göra vinster (och förluster) map dist som man inte kan göra med aktiva filter.

Aktiva filter kräver typiskt mer totalt tillgänglig effekt än passiv delning. Det kan tom vara så att det krävs att varje register behöver mer var för sig än ett enda steg vid passiv delning.

En annan fördel är väl också att digitala filter är helt oberoende av enskilda komponenters toleranser, det motsvarar att helt perfekta motstånd används, än de vanliga 5 procenten som diffar. Detta såklart om det inte finns räknefel i DSP:n.

Digitala filter är som du skriver oerhört enkla att dela med okonventionella brantheter, tex 48db/oktav. Sådana filter med analog teknik blir oerhört komplicerade att konstruera. Man kan också enkelt prova och testa vad som passar, mixa 48 db/okt med 24 db/okt vid hög och lågpass. Mm., mm.. Fördelarna är många.

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-24 21:58

IngOehman skrev:

Jag menar nog att man kan komma rätt så långt även med rätt så rudimentära kunskaper (man behöver lite insikt i hur reaktiva impedanser samverkar för att inte välja helt olämplig grundarkitektur) om man hjälper sig själv med mätinstrument. En tongenerator och ett oscilloskop kommer man långt med. En sådan setup är dessutom även avsevärt mycket mera öppen, och leder till ökad insikt. Att skruva med ett färdigt aktivt filter är inte så utvecklande.

Men bäst är förstås att göra både ock om målet är både att lära sig saker och att få ett bra slutresultat.

Vh, iö

Tack för inlägget!

Jag inser att jag bör prova litet kombinationer av passiv teknik med den aktiva. Får börja med att testa med enkel seriespole till midbasen och ett serie motstånd på 10 ohm till diskanten. Kanske blir det bättre ljud då nivåerna justerats, och då är det ju värt provningen. :)

Och jag har lärt mig mer på kuppen.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-05-21 15:49

Jag har nu köpt en DBX Driverack PA2. Återkommer med intryck när den kopplats in.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-05-21 17:44

Gör gärna det :) !
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2015-05-21 18:06

avr7000 skrev:Jag har nu köpt en DBX Driverack PA2. Återkommer med intryck när den kopplats in.

Nu har det snart gått två timmar, har du inte kopplat in än? 8)

PA2 verkar vara en lattjo liten pryl som jag är oerhört sugen på!
.....

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2015-05-21 19:17

avr7000 skrev:Jag har nu köpt en DBX Driverack PA2. Återkommer med intryck när den kopplats in.

gottegris!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-05-21 21:58

schmutziger skrev:

gottegris!

:)
Köpte det i USA för 3100 kr....

Tysken tar ju 5200 kr för det så det var inget att tveka på...
http://www.thomann.de/se/dbx_driverack_pa2.htm
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-05-21 22:03

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-05-22 20:42

Ja då har jag kopplat in då och lyssnat lite...

Jag tycker faktiskt att den låter lite bättre än DBX Driverack PA+ (förmodligen inbillning ;) ) men en sak som får mig att tro detta är att det faktiskt går att spela lite lite starkare innan ljudet blir pressat.

Den har finesser och ett handhavande som gör mig glad som ett barnkalas!
Man kan ställa in den från datorn, telefonen, surfplatta etc.

En given rekommendation från min sida!

Stefan

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-05-22 21:21

Kanske skulle införskaffa en sådan och slippa massa "bök" med passiva filter.

Tänker då när man vill testa nya element i Carlsson´s lådor....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi