Här är förra tråden om samma sak:
viewtopic.php?f=10&t=59310
Ämnet har dock varit uppe många gånger genom åren på faktiskt.se. och naturlagarna har inte ändrats sedan första gången saken diskuterades här.

Så fortfarande är det komplext, och svaret på om det är bra eller dåligt är; det beror på, och det beror på mycket.
Inget hindrar dock den som känner till alla problemen med aktiv delning, att skapa nya sätt att dela aktivt som eliminerar problemen. Jag har gjort sådana lösningar. Men allt som allt tycker jag ändå att det är förnuftigast att dela aktivt när allting talar för att göra det, men att dela passivt när allt talar för att passiv delning är bästa lösningen. Även om det som sagt går att komma runt problemen utan att överge aktiv delning så blir det onödigt både komplicerat och dyrt.
Men det sagt rekommenderar jag förstås alla att själv studera ämnet och själv bestämma sig för när man tycker att den ena eller andra lösningen är bättre. Även om tekniska för- och nackdelar i sig är väldigt konkreta och helt studerbara, ja objektiva sedda som tekniska egenskaper helt enkelt, så betyder det ju inte att tycker samma sak och alla gör samma bedömning av värdet av den ena eller andra egenskapen, och därmed inte heller kommer till samma avvägning mellan motstående egenskaper. Så några färdiga svar förslår inte. Var och en måste bilda sig en egen uppfattning.
Min uppfattning, i kort, är att aktivt är bäst, ibland. Och att passivt är bäst, ibland. Det beror på, och det beror på mycket.
Varje situation har sin optimallösning, vissa är optimala för att de utgör bästa kompromissen, andra för att man når något enastående genom synergi. Men är aktiv delning guds svar på allas audioböner? Nej, verkligen inte.
Vh, iö