Moderator: Redaktörer
JM skrev:Tyvärr är våra lyssningsrum mer grottliknande än tex Große Musikvereinssaal i Wien som anses vara en av de akustiskt bästa konsertsalarna.
DQ-20 skrev:JM skrev:Tyvärr är våra lyssningsrum mer grottliknande än tex Große Musikvereinssaal i Wien som anses vara en av de akustiskt bästa konsertsalarna.
Tyvärr? Poängen kort efterklang och få utsmetande reflexer i LYSSNINGSrum är ju att vi skall kunna uppfattade den INSPELADE efterklangen och effekterna av reflexer i det rum där musiken uppfördes.
/DQ-20
JM skrev:Suomela skrev:The LEDE Concept (Audio/August 1987)/Suomela
Hur sammanfattar du artiklarna?
JM
Almen skrev:JM skrev:Suomela skrev:The LEDE Concept (Audio/August 1987)/Suomela
JM
Att det skall vara dämpat nära högtalarna om man vill höra de rumsreflexer som finns på inspelningen?
JM skrev:Almen skrev:det skall vara dämpat nära högtalarna om man vill höra de rumsreflexer som finns på inspelningen
Inspelade reflexer kommer från högtalarna o inte rummet.
Du saknar riktig tidsfördröjning direktljud-reflexer.
I lyssningspositionen nås du samtidigt av det inspelade direktljud och det inspelade reflexljudet. Några ms senare nås du av rumsreflexen av inspelade direkt ljudet samt inspelade reflexljudet. Det hela blir lite tårta på tårta
JM skrev:Ett stort problem är som jag ser det vid lyssnande på "gles musik" med korta transienter så kan ett ljud uppfattas som två om reflexen finns inom tidsintervallet 2-10 ms.
Är den korta ljudpulsen direktljud lik reflexljudet kommer vi uppfatta ljudet som två olika ljud dvs en förvridning av ljudet relativt originalljudet.
Ljudreflexer kortare än 2 ms kommer integreras i direktljudet.
Därför är lyssnande på gles musik o röster avgörande för bedömning av en ljudkälla i ett rum.
JM skrev:Inspelade reflexer kommer från högtalarna o inte rummet.
JM
JM skrev:DQ-20 skrev:JM skrev:Tyvärr är våra lyssningsrum mer grottliknande än tex Große Musikvereinssaal i Wien som anses vara en av de akustiskt bästa konsertsalarna.
Tyvärr? Poängen kort efterklang och få utsmetande reflexer i LYSSNINGSrum är ju att vi skall kunna uppfattade den INSPELADE efterklangen och effekterna av reflexer i det rum där musiken uppfördes.
/DQ-20
Hur hanterar du reflexerna som rummet skapar? Inspelade reflexer är "direktljud" som kommer från högtalarna o inte från rummet.
JM
Xenod skrev:Kan du inte visa ditt eget rum där stereon spelar JM? Alternativt bilder på andra rum som du tycker är riktigt bra lämpade map reflexernas distribution i tid och rymd? Just nu har du talat om vad som är problemet med vanliga rum men jag vill ju se din lösning
JM skrev:
JM
Xenod skrev: Om vi förutsätter att allt du skrivit i de tre första meningarna är helt korrekt: då spelar det inte någon roll om musiken är gles eller ej? Reflexerna får man ju oavsett om någon petar lite försiktigt på en gitarr eller om ett helt band spelar grötig musik.
Adhoc skrev:Bra och kortfattad summering av Suomela.
Jag har försökt följa den s.k. LEDE-principen och efterföljaren RFZ (Reflection Free Zone) så långt som möjligt. -Att dämpa eller styra bort reflektioner från rummet och dess prylar så de inte längre är starka vid lyssningsplats i ett tidigt skede. Mål: svagare än -20 dB, gärna nedemot -30 dB, starkare reflektioner inte före 10 ms, utan senare efter 15 ms men inte heller senare än 30 ms. Någonstans mellan 15-30 ms en stark bredbandig reflektion från sidan för att ”stänga” vad en del kallar för ISD-fönstret. Frekvensområde att främst påverka: Från 500 Hz och uppåt.)
Nattlorden skrev:LOC har väl med talförståelse att göra primärt, eller?
Adhoc skrev:Bra och kortfattad summering av Suomela.
Jag har försökt följa den s.k. LEDE-principen och efterföljaren RFZ (Reflection Free Zone) så långt som möjligt. -Att dämpa eller styra bort reflektioner från rummet och dess prylar så de inte längre är starka vid lyssningsplats i ett tidigt skede. Mål: svagare än -20 dB, gärna nedemot -30 dB, starkare reflektioner inte före 10 ms, utan senare efter 15 ms men inte heller senare än 30 ms. Någonstans mellan 15-30 ms en stark bredbandig reflektion från sidan för att ”stänga” vad en del kallar för ISD-fönstret. Frekvensområde att främst påverka: Från 500 Hz och uppåt.)
JM skrev:Vi verkar vara överens om att
-tidiga reflexer kortare än 10-15 ms är av ondo...
Komorok skrev:Men då är frågan om du vill återge vad dom finns inspelat eller bara maximera upplevelsen, JM? Vill du höra vad dom finns på inspelningen är det nog LiveEnd/DeadEnd som gäller.
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:LOC har väl med talförståelse att göra primärt, eller?
David Griesingers arbeten handlar om lokalen där musiken spelas, inte där den återges.
/DQ-20
Bill50x skrev:JM skrev:Vi verkar vara överens om att
Var det inte sådana reflexer Stig Carlsson eftersträvade?
/ B
JM skrev:Det är intressant hur han grovt får fram var i ett rum var direktljudet o reflexljudet är lika starkt. Avståndet fås fram genom att lyssna på kvinnlig gles sång och samtidigt gå bakåt i rummet till den punkt där tydligheten plötsligt försvinner. Genom att vi nu känner avståndet till ljudkällan kan man hyffsat väl räkna ut hur direktljudet kommer att öka när vi återigen förflyttar oss mot ljudkällan för optimal ljudperception.
DQ-20 skrev:JM skrev:Det är intressant hur han grovt får fram var i ett rum var direktljudet o reflexljudet är lika starkt. Avståndet fås fram genom att lyssna på kvinnlig gles sång och samtidigt gå bakåt i rummet till den punkt där tydligheten plötsligt försvinner. Genom att vi nu känner avståndet till ljudkällan kan man hyffsat väl räkna ut hur direktljudet kommer att öka när vi återigen förflyttar oss mot ljudkällan för optimal ljudperception.
Det låter som ett sätt att ta fram rumsradien. Inte direkt rocket science.
/DQ-20
JM skrev:Bill50x skrev:JM skrev:Vi verkar vara överens om att
Var det inte sådana reflexer Stig Carlsson eftersträvade?
/ B
Det var ffa dessa korta reflexer hans högtalare genererade. Kortare distinkta reflexer än 1-2 ms och "grötigt" ljud upptill 100-200 ms svåra att särskilja från direktljudet.
JM
JM skrev:Peter kolla David Griesingers föreläsning från 2014 som tar upp lite om LOC men ffa var o hur i rummet direktljudet är lika med reflexljudet samt hur detta kan ge bättre perception inte bara av tal utan även musik.
Jag garanterar att trots att inspelningen är dålig att innehållet är lärorikt.
Här finns ett embryo till hur direktljudet kryddas (blandas) med reflexljudet för optimalt tal/musik perception i det lilla rummet.
Dvs hur ljudet förblir tydligt o inte oklart.
https://www.youtube.com/watch?v=IebmsN9e_K8
Mer finns på
http://www.davidgriesinger.com/
JM
petersteindl skrev:JM skrev:Peter kolla David Griesingers föreläsning från 2014 som tar upp lite om LOC men ffa var o hur i rummet direktljudet är lika med reflexljudet samt hur detta kan ge bättre perception inte bara av tal utan även musik.
Här finns ett embryo till hur direktljudet kryddas (blandas) med reflexljudet för optimalt tal/musik perception i det lilla rummet.
Mer finns på
JM
JM, jag har pärmar fyllda med artiklar av David Griesinger. Jag känner till hans know-how. Det avstånd från ljudkälla där reflexer har samma nivå som direktljudet kallas rumsradien. Det är ett allmänt känt begrepp inom akustiken.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Det är varken rocket science eller ens korrekt enligt undersökningar gällande avståndsbedömning.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Peter kolla David Griesingers föreläsning från 2014 som tar upp lite om LOC men ffa var o hur i rummet direktljudet är lika med reflexljudet samt hur detta kan ge bättre perception inte bara av tal utan även musik.
Mer finns på
JM
JM, jag har pärmar fyllda med artiklar av David Griesinger. Jag känner till hans know-how. Det avstånd från ljudkälla där reflexer har samma nivå som direktljudet kallas rumsradien. Det är ett allmänt känt begrepp inom akustiken.
Mvh
Peter
Hur förhåller du dig till blandning direktljud/reflexer i lyssningspositionen utifrån Griesingers tänk?
JM
Xenod skrev: ...JM skrev:Inspelade reflexer kommer från högtalarna o inte rummet.
JM
Nej, de är ju självklart tidsfördröjda i inspelningen. Ljudet från t.ex. pianot som nådde mikrofonen anlände ju dit innan pianoljudets reflexer studsade i väggar, golv och tak och sedan anlände till mikrofonen. Det är inbäddat redan.
• This talk focuses on a third, and largely forgotten, acoustic factor in speech and music comprehension.
• EARLY REFLECTIONS
• Excessive early reflections inhibit both word recognition and recall
. • even when intelligibility is high!
• They add loudness, but add muddiness to the sound that inhibits comprehension and reduces attention.
petersteindl skrev:Dock har jag reservation vad gäller dina spekulationer gällande Carlssonhögtalarna och även annat. Du gör för många felaktiga antaganden i dina hypoteser. Jag nöjer mig så här än så länge.
Mvh
Peter
JM skrev:Peter du undviker frågorna.
1 I lyssningspositionen hur bör fördelningen direktljud o reflexljud vara?
2 Hur korta reflexer tycker du är ok?
Helt ok att bara tycka. Du behöver inte hänvisa till någon studie.
JM
DQ-20 skrev:Nu är ju inte jag Peter men det vore intressant att höra i vilken domän du menar: en lokal för att spelar musik i eller en lokal för att återge musik i. Anledningen till att jag frågar är att du hänvisat till saker som gäller rum där man spelar musik.
Det som verkar vara av vikt i ett rum för musikåtergivning (om man främst är intresserad av det som finns på inspelningen) är att reflexerna från högtalarna kommer i sådan tid, nivå och riktning att man kan skilja den inspelade ljudbilden från den egenakustik som lyssningsrummet har. Vissa reflexer skulle ju t.ex. inte kunna uppstå om det rum man sitter i verkligen saknade högtalarväggen utan istället hade en öppning till det rum där musiken spelades in. Det är därför som dämpning just i närheten av högtalarna och högtalarväggen är viktig. Det är ju inte så att lyssningsrummet skall "sakna" egen akustik, utan bara det att man skall ge "hjärnan" en chans att veta vad som är vad. Förutom "högtalardelen" är lyssningsrummet nästan bara en subjektiv fråga men allt för mycket efterklang kan göra att delar av direktljudet från högtalarna "drunknar" i gammal efterklang. Sådana svagare ljud kan t.ex. vara den inspelade efterklangen. Opps! Detta resonemang gäller bara om man så troget som möjligt vill återge den inspelade ljudhändelsen.
Jag kunde tydligen inte hålla mig.
/DQ-20
JM skrev: Ser fram emot välunderbyggda tekniska o akustiska invändningar utan inslag av härskartekniker eller typ allmänt tyckande.
JM skrev:DQ-20 skrev:Nu är ju inte jag Peter men det vore intressant att höra i vilken domän du menar: en lokal för att spelar musik i eller en lokal för att återge musik i. Anledningen till att jag frågar är att du hänvisat till saker som gäller rum där man spelar musik.
Det som verkar vara av vikt i ett rum för musikåtergivning (om man främst är intresserad av det som finns på inspelningen) är att reflexerna från högtalarna kommer i sådan tid, nivå och riktning att man kan skilja den inspelade ljudbilden från den egenakustik som lyssningsrummet har. Vissa reflexer skulle ju t.ex. inte kunna uppstå om det rum man sitter i verkligen saknade högtalarväggen utan istället hade en öppning till det rum där musiken spelades in. Det är därför som dämpning just i närheten av högtalarna och högtalarväggen är viktig. Det är ju inte så att lyssningsrummet skall "sakna" egen akustik, utan bara det att man skall ge "hjärnan" en chans att veta vad som är vad. Förutom "högtalardelen" är lyssningsrummet nästan bara en subjektiv fråga men allt för mycket efterklang kan göra att delar av direktljudet från högtalarna "drunknar" i gammal efterklang. Sådana svagare ljud kan t.ex. vara den inspelade efterklangen. Opps! Detta resonemang gäller bara om man så troget som möjligt vill återge den inspelade ljudhändelsen.
/DQ-20
Det är bra DQ-20 att du inte kan hålla dig o ställer mycket berättigade o kloka frågor.
Nu är det så att jag har en omvänd verklighetsbild där jag utgår från hur hjärnan uppfattar direktljudet i relation till rummets egenljud. I detta fall är ljudperceptionen i lyssningspositionen oberoende av om lokalen är avsedd för live musik/tal eller högtalaråtergiven musik/tal. Gräver du i Griesingers publikationer ser du att han även refererar till högtalarförstärkt ljudåtergivning i små rum.
Jag håller med dig att förhålla sig till rummets "egenljud" i relation till direktljudet är en av de störta utmaningarna vi har att hantera för att få en optimal ljudupplevelse i det lilla rummet.
1 - "Enklaste" lösningen vore att göra som Adhoc o tillämpa typ LEDE-principen eller RFZ (Reflection Free Zone) dvs att i stort sätt helt ta bort egenljudet från rummet. Kräver simulering av de relevanta önskvärda reflexerna i ett högtalarcluster typ Atmos för att få breddad stereobild, bästa spatial positionering och en "omslutenhet" av ljudet i rummet.
=> Avinstallation av Wife 2.0 samt återigen bygga ett nytt hus känns personligen inte som ett alternativ.
2 - Näst bästa alternativet är som jag ser det är att ha mycket riktade ljudkällor typ hornhögtalare från 80 Hz o uppåt samt simulera relevanta reflexer med högtalare typ Atmos. Hanterar övergångszonens problem under 300 Hz relativt bra. Petter P hade denna typ av hornlösning som gav efter vad jag hört extremt bra direktljud men inga reflexer. I mitt tidigare liv med Wife 1.0 o Altec Voice of the Theatre var ljudet inte så dumt men inte helt optimalt under 500 Hz.
=> Sannolikt avinstallation av Wife 2.0 men behålla befintligt hus. Inget alternativ.
3 - Därefter uppfattar jag flyttbara dipoler som det mest realistiska alternativet. Dipolens 8-formiga ljudutbredning minimerar den besvärliga dominerande sidoväggsreflexen o samtidigt som väggreflexen bakom högtalaren ger en relativt bredbandig diffus första reflex vid en lämpligare tidpunkt (i mitt fall > 13 ms). Tak o golv reflexerna måste hanteras. Ger största stereobredd o maximal spatial positionering men saknar "omslutenheten" av ljudet. Minimalt ingrepp i rummet utan extra typ Atmoshögtalare.
=> Wife 2.0 ser mina Quad 989 som 2 stora gravstenar i hennes ljusterapivita hem. Kräver livslång förhandling - hanterbart.
4 - Monopolen kräver ett stort rum för att inte påverkas negativt av rummets egenljud. Typ som MBL är uppsatta hos Audio Concept på Kungsholmen i Stockholm där det är långt till väggarna/tak ffa sidoväggarna (8-10 m). Diffusorer o absorbenter gör ljudet något mindre suboptimalt. Diffusorer kan möjligen i ett mindre rum ge bredbandiga diffusa reflexer. Sannolikt är reflexerna för starka o för tidiga relativt direktljudet. Absorbenter i det lilla rummet ger ofta en frekvensskev reflexfiltrering men kan ta bort vissa besvärliga reflexer. Kvarvarande reflexer är för tidiga och ljudförstörande. Kräver dessutom Atmos liknade simulering av önskvärda reflexer o då är vi tillbaka till alternativ 1.
=> Avinstallation av Wife 2.0 o nytt hus. Inget alternativ.
Så det är bara att "gilla läget".
Detta är hur jag ser det från hur hjärnan vill ha ljudet. Ser fram emot välunderbyggda tekniska o akustiska invändningar utan inslag av härskartekniker eller typ allmänt tyckande.
JM
JM skrev:1 - "Enklaste" lösningen vore att göra som Adhoc o tillämpa typ LEDE-principen eller RFZ (Reflection Free Zone) dvs att i stort sätt helt ta bort egenljudet från rummet.
JM skrev:Kräver simulering av de relevanta önskvärda reflexerna i ett högtalarcluster typ Atmos för att få breddad stereobild, bästa spatial positionering och en "omslutenhet" av ljudet i rummet.
JM skrev:2 - Näst bästa alternativet är som jag ser det är att ha mycket riktade ljudkällor typ hornhögtalare från 80 Hz o uppåt samt simulera relevanta reflexer med högtalare typ Atmos. Hanterar övergångszonens problem under 300 Hz relativt bra. Petter P hade denna typ av hornlösning som gav efter vad jag hört extremt bra direktljud men inga reflexer. I mitt tidigare liv med Wife 1.0 o Altec Voice of the Theatre var ljudet inte så dumt men inte helt optimalt under 500 Hz.
JM skrev:Detta är hur jag ser det från hur hjärnan vill ha ljudet.
DQ-20 skrev:petersteindl skrev:Dock har jag reservation vad gäller dina spekulationer gällande Carlssonhögtalarna och även annat. Du gör för många felaktiga antaganden i dina hypoteser. Jag nöjer mig så här än så länge.
Mvh
Peter
Nä, nä, nä... Nu kör vi vidare!
Stig Carlsson talade ju om reflektioner både när det gäller inspelning och uppspelning, fast med olika syften. Och om man bara skriver att Carlsson tyckte att tidiga reflektioner var viktiga så vet man ju inte vad som avses eller om det ens är sant. Dessutom så har ju Carlssons högtalare haft olika spridningsegenskaper genom åren, så att...
Nu tänker jag bara sätta mig ned med armarna i kors och vänta på nästa inlägg. Undrar varifrån det kommer...He-he...
Spjuveraktiga hälsningar,
DQ-20
JM skrev:DQ-20 skrev:JM skrev:Peter du undviker frågorna.
1 I lyssningspositionen hur bör fördelningen direktljud o reflexljud vara?
2 Hur korta reflexer tycker du är ok?
Helt ok att bara tycka. Du behöver inte hänvisa till någon studie.
JM
Nu är ju inte jag Peter men det vore intressant att höra i vilken domän du menar: en lokal för att spelar musik i eller en lokal för att återge musik i. Anledningen till att jag frågar är att du hänvisat till saker som gäller rum där man spelar musik.
/DQ-20
Det är bra DQ-20 att du inte kan hålla dig o ställer mycket berättigade o kloka frågor.
Nu är det så att jag har en omvänd verklighetsbild där jag utgår från hur hjärnan uppfattar direktljudet i relation till rummets egenljud. I detta fall är ljudperceptionen i lyssningspositionen oberoende av om lokalen är avsedd för live musik/tal eller högtalaråtergiven musik/tal. Gräver du i Griesingers publikationer ser du att han även refererar till högtalarförstärkt ljudåtergivning i små rum.
Jag håller med dig att förhålla sig till rummets "egenljud" i relation till direktljudet är en av de störta utmaningarna vi har att hantera för att få en optimal ljudupplevelse i det lilla rummet.
1 - "Enklaste" lösningen vore att göra som Adhoc o tillämpa typ LEDE-principen eller RFZ (Reflection Free Zone) dvs att i stort sätt helt ta bort egenljudet från rummet. Kräver simulering av de relevanta önskvärda reflexerna i ett högtalarcluster typ Atmos för att få breddad stereobild, bästa spatial positionering och en "omslutenhet" av ljudet i rummet.
=> Avinstallation av Wife 2.0 samt återigen bygga ett nytt hus känns personligen inte som ett alternativ.
2 - Näst bästa alternativet är som jag ser det är att ha mycket riktade ljudkällor typ hornhögtalare från 80 Hz o uppåt samt simulera relevanta reflexer med högtalare typ Atmos. Hanterar övergångszonens problem under 300 Hz relativt bra. Petter P hade denna typ av hornlösning som gav efter vad jag hört extremt bra direktljud men inga reflexer. I mitt tidigare liv med Wife 1.0 o Altec Voice of the Theatre var ljudet inte så dumt men inte helt optimalt under 500 Hz.
=> Sannolikt avinstallation av Wife 2.0 men behålla befintligt hus. Inget alternativ.
3 - Därefter uppfattar jag flyttbara dipoler som det mest realistiska alternativet. Dipolens 8-formiga ljudutbredning minimerar den besvärliga dominerande sidoväggsreflexen o samtidigt som väggreflexen bakom högtalaren ger en relativt bredbandig diffus första reflex vid en lämpligare tidpunkt (i mitt fall > 13 ms). Tak o golv reflexerna måste hanteras. Ger största stereobredd o maximal spatial positionering men saknar "omslutenheten" av ljudet. Minimalt ingrepp i rummet utan extra typ Atmoshögtalare.
=> Wife 2.0 ser mina Quad 989 som 2 stora gravstenar i hennes ljusterapivita hem. Kräver livslång förhandling - hanterbart.
4 - Monopolen kräver ett stort rum för att inte påverkas negativt av rummets egenljud. Typ som MBL är uppsatta hos Audio Concept på Kungsholmen i Stockholm där det är långt till väggarna/tak ffa sidoväggarna (8-10 m). Diffusorer o absorbenter gör ljudet något mindre suboptimalt. Diffusorer kan möjligen i ett mindre rum ge bredbandiga diffusa reflexer. Sannolikt är reflexerna för starka o för tidiga relativt direktljudet. Absorbenter i det lilla rummet ger ofta en frekvensskev reflexfiltrering men kan ta bort vissa besvärliga reflexer. Kvarvarande reflexer är för tidiga och ljudförstörande. Kräver dessutom Atmos liknade simulering av önskvärda reflexer o då är vi tillbaka till alternativ 1.
=> Avinstallation av Wife 2.0 o nytt hus. Inget alternativ.
Så det är bara att "gilla läget".
Detta är hur jag ser det från hur hjärnan vill ha ljudet. Ser fram emot välunderbyggda tekniska o akustiska invändningar utan inslag av härskartekniker eller typ allmänt tyckande.
JM
JM skrev:Nu är det så att jag har en omvänd verklighetsbild där jag utgår från hur hjärnan uppfattar direktljudet i relation till rummets egenljud. I detta fall är ljudperceptionen i lyssningspositionen oberoende av om lokalen är avsedd för live musik/tal eller högtalaråtergiven musik/tal.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 28 gäster