Moderator: Redaktörer
JM skrev:Tyvärr är våra lyssningsrum mer grottliknande än tex Große Musikvereinssaal i Wien som anses vara en av de akustiskt bästa konsertsalarna.
DQ-20 skrev:JM skrev:Tyvärr är våra lyssningsrum mer grottliknande än tex Große Musikvereinssaal i Wien som anses vara en av de akustiskt bästa konsertsalarna.
Tyvärr? Poängen kort efterklang och få utsmetande reflexer i LYSSNINGSrum är ju att vi skall kunna uppfattade den INSPELADE efterklangen och effekterna av reflexer i det rum där musiken uppfördes.
/DQ-20
JM skrev:Suomela skrev:The LEDE Concept (Audio/August 1987)/Suomela
Hur sammanfattar du artiklarna?
JM
Almen skrev:JM skrev:Suomela skrev:The LEDE Concept (Audio/August 1987)/Suomela
Hur sammanfattar du artiklarna?
JM
Att det skall vara dämpat nära högtalarna om man vill höra de rumsreflexer som finns på inspelningen?
JM skrev:Almen skrev:det skall vara dämpat nära högtalarna om man vill höra de rumsreflexer som finns på inspelningen
Inspelade reflexer kommer från högtalarna o inte rummet.
Du saknar riktig tidsfördröjning direktljud-reflexer.
I lyssningspositionen nås du samtidigt av det inspelade direktljud och det inspelade reflexljudet. Några ms senare nås du av rumsreflexen av inspelade direkt ljudet samt inspelade reflexljudet. Det hela blir lite tårta på tårta
JM skrev:Ett stort problem är som jag ser det vid lyssnande på "gles musik" med korta transienter så kan ett ljud uppfattas som två om reflexen finns inom tidsintervallet 2-10 ms.
Är den korta ljudpulsen direktljud lik reflexljudet kommer vi uppfatta ljudet som två olika ljud dvs en förvridning av ljudet relativt originalljudet.
Ljudreflexer kortare än 2 ms kommer integreras i direktljudet.
Därför är lyssnande på gles musik o röster avgörande för bedömning av en ljudkälla i ett rum.
JM skrev:Inspelade reflexer kommer från högtalarna o inte rummet.
Du saknar riktig tidsfördröjning direktljud-reflexer.
JM
JM skrev:DQ-20 skrev:JM skrev:Tyvärr är våra lyssningsrum mer grottliknande än tex Große Musikvereinssaal i Wien som anses vara en av de akustiskt bästa konsertsalarna.
Tyvärr? Poängen kort efterklang och få utsmetande reflexer i LYSSNINGSrum är ju att vi skall kunna uppfattade den INSPELADE efterklangen och effekterna av reflexer i det rum där musiken uppfördes.
/DQ-20
Hur hanterar du reflexerna som rummet skapar? Inspelade reflexer är "direktljud" som kommer från högtalarna o inte från rummet.
JM
Xenod skrev:Kan du inte visa ditt eget rum där stereon spelar JM? Alternativt bilder på andra rum som du tycker är riktigt bra lämpade map reflexernas distribution i tid och rymd? Just nu har du talat om vad som är problemet med vanliga rum men jag vill ju se din lösning
JM skrev:
Hur sammanfattar du artiklarna?
JM
Xenod skrev: Om vi förutsätter att allt du skrivit i de tre första meningarna är helt korrekt: då spelar det inte någon roll om musiken är gles eller ej? Reflexerna får man ju oavsett om någon petar lite försiktigt på en gitarr eller om ett helt band spelar grötig musik.
Adhoc skrev:Bra och kortfattad summering av Suomela.
Jag har försökt följa den s.k. LEDE-principen och efterföljaren RFZ (Reflection Free Zone) så långt som möjligt. -Att dämpa eller styra bort reflektioner från rummet och dess prylar så de inte längre är starka vid lyssningsplats i ett tidigt skede. Mål: svagare än -20 dB, gärna nedemot -30 dB, starkare reflektioner inte före 10 ms, utan senare efter 15 ms men inte heller senare än 30 ms. Någonstans mellan 15-30 ms en stark bredbandig reflektion från sidan för att ”stänga” vad en del kallar för ISD-fönstret. Frekvensområde att främst påverka: Från 500 Hz och uppåt.)
Nattlorden skrev:LOC har väl med talförståelse att göra primärt, eller?
Adhoc skrev:Bra och kortfattad summering av Suomela.
Jag har försökt följa den s.k. LEDE-principen och efterföljaren RFZ (Reflection Free Zone) så långt som möjligt. -Att dämpa eller styra bort reflektioner från rummet och dess prylar så de inte längre är starka vid lyssningsplats i ett tidigt skede. Mål: svagare än -20 dB, gärna nedemot -30 dB, starkare reflektioner inte före 10 ms, utan senare efter 15 ms men inte heller senare än 30 ms. Någonstans mellan 15-30 ms en stark bredbandig reflektion från sidan för att ”stänga” vad en del kallar för ISD-fönstret. Frekvensområde att främst påverka: Från 500 Hz och uppåt.)
JM skrev:Vi verkar vara överens om att
-tidiga reflexer kortare än 10-15 ms är av ondo...
Komorok skrev:Men då är frågan om du vill återge vad dom finns inspelat eller bara maximera upplevelsen, JM? Vill du höra vad dom finns på inspelningen är det nog LiveEnd/DeadEnd som gäller.
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:LOC har väl med talförståelse att göra primärt, eller?
David Griesingers arbeten handlar om lokalen där musiken spelas, inte där den återges.
/DQ-20
Bill50x skrev:JM skrev:Vi verkar vara överens om att
-tidiga reflexer kortare än 10-15 ms är av ondo...
Var det inte sådana reflexer Stig Carlsson eftersträvade?
/ B
JM skrev:Det är intressant hur han grovt får fram var i ett rum var direktljudet o reflexljudet är lika starkt. Avståndet fås fram genom att lyssna på kvinnlig gles sång och samtidigt gå bakåt i rummet till den punkt där tydligheten plötsligt försvinner. Genom att vi nu känner avståndet till ljudkällan kan man hyffsat väl räkna ut hur direktljudet kommer att öka när vi återigen förflyttar oss mot ljudkällan för optimal ljudperception.
DQ-20 skrev:JM skrev:Det är intressant hur han grovt får fram var i ett rum var direktljudet o reflexljudet är lika starkt. Avståndet fås fram genom att lyssna på kvinnlig gles sång och samtidigt gå bakåt i rummet till den punkt där tydligheten plötsligt försvinner. Genom att vi nu känner avståndet till ljudkällan kan man hyffsat väl räkna ut hur direktljudet kommer att öka när vi återigen förflyttar oss mot ljudkällan för optimal ljudperception.
Det låter som ett sätt att ta fram rumsradien. Inte direkt rocket science.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster