Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?
hifikg skrev:Ovanligt är det i varje fall. Det brukar mätas med mallar, gradskivor och linjaler när högtalare ska placeras ut. Nästa gång jag använder mina ESL 63 ska jag slänga ut dem på golvet, lite på måfå, bara på kul.
hifikg skrev:Det brukar mätas med mallar, gradskivor och linjaler när högtalare ska placeras ut.
hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?
JM skrev:hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?
Du placerar dina Quad-dipoler som vore de lådhögtalare med monopol ljudbredning. Sannolikt inte bra?
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen. Ökar spatiala upplevelsen tydligt då större andel av reflexljudet kommer senare. Laterala ljudutsläckningen gör dipolen relativt okänslig för placeringen relativt sidoväggen.
Testa!
JM
JM skrev:hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?
Du placerar dina Quad-dipoler som vore de lådhögtalare med monopol ljudbredning. Sannolikt inte bra?
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen. Ökar spatiala upplevelsen tydligt då större andel av reflexljudet kommer senare. Laterala ljudutsläckningen gör dipolen relativt okänslig för placeringen relativt sidoväggen.
Testa!
JM
Griff skrev:JM skrev:hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?
Du placerar dina Quad-dipoler som vore de lådhögtalare med monopol ljudbredning. Sannolikt inte bra?
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen. Ökar spatiala upplevelsen tydligt då större andel av reflexljudet kommer senare. Laterala ljudutsläckningen gör dipolen relativt okänslig för placeringen relativt sidoväggen.
Testa!
JM
Men här verkar det ju som om du sätter upp dina högtalare symmetriskt, inte asymmetriskt?
/Anders
Griff skrev:JM skrev:hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?
Du placerar dina Quad-dipoler som vore de lådhögtalare med monopol ljudbredning. Sannolikt inte bra?
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen. Ökar spatiala upplevelsen tydligt då större andel av reflexljudet kommer senare. Laterala ljudutsläckningen gör dipolen relativt okänslig för placeringen relativt sidoväggen.
Testa!
JM
Men här verkar det ju som om du sätter upp dina högtalare symmetriskt, inte asymmetriskt?
/Anders
JM skrev:Vanlig stereomonopol-högtalarlåda bör stå symmetriskt relativt sido- o bakväggen till skillnad dipolhögtalaren.
RogerGustavsson skrev:JM skrev:Vanlig stereomonopol-högtalarlåda bör stå symmetriskt relativt sido- o bakväggen till skillnad dipolhögtalaren.
Varför det? Har nog aldrig haft några högtalare placerade just så.
Kraniet skrev:Symmetri har ju både för och nackdelar. En assymetrisk uppställning kan ju text få ljudbilden att kantra och andra så problem kan ju uppstå.
men nog har vi diskuterat detta med uppställning diagonalt i rummet förut? Nagref hade ju små informativa bilder och allt.
Almen skrev:RogerGustavsson skrev:JM skrev:Vanlig stereomonopol-högtalarlåda bör stå symmetriskt relativt sido- o bakväggen till skillnad dipolhögtalaren.
Varför det? Har nog aldrig haft några högtalare placerade just så.
Nä, samma här. Har nog sett väldigt få som har uppställt så.
JM, varför skriver du så konstiga saker?
mangs skrev:jag tyckte hifikg var tydlig med vad han syftade på i sitt första inlägg. Normalt för de allra flesta faktiskt-besökare är att man försöker spegla vänster och höger högtalares närmiljö så att man vid lyssningspositionen (givetvis placerad symmetriskt relativt dessa) får såväl direktljud och reflektioner till sina öron symmetriskt. Dvs om du gör en mätning av ett impulssvar i lyssningsposition kommer du se spikarna identiskt i såväl tid som amplitud
Om man istället ställer högtalarna asymmetriskt gentemot rummets begränsningsytor men fortfarande symmetriskt sinsemellan och mot lyssningspositionen så kommer ju direktljudet vara identiskt medan efterklangen från resp. högtalare till resp öra skilja. Fördelen med denna uppställning är att du lättare kan få en jämnare energirespons i basområdet medan ljudbilden kan bli skev. Speciellt om efterklangen vid vissa eller alla frekvenser dominerar direktljudet.
hifikg, har jag tolkat dig korrekt?
Almen skrev:RogerGustavsson skrev:JM skrev:Vanlig stereomonopol-högtalarlåda bör stå symmetriskt relativt sido- o bakväggen till skillnad dipolhögtalaren.
Varför det? Har nog aldrig haft några högtalare placerade just så.
Nä, samma här. Har nog sett väldigt få som har uppställt så.
JM, varför skriver du så konstiga saker?
hifikg skrev:Bläddrade bland mina lagrade dokument och hittade en artikel av v d Hul där det står
"Each speaker brings about its own position related (acoustical coupling with and excitation of) room resonance frequencies. These room resonances occur in three dimensions: along the room’s width, along the room’s depth and along the room’s height. Which resonance frequencies in the width dimension are excited, and how strongly they are, depends on the distance between the speaker and the left wall. Likewise the distance between the speaker and the floor or ceiling influences the height dimension resonances and the same goes for rear or front wall distance and depth resonances.
When a pair of speakers is exact symmetrically positioned in a room, their exited resonance frequencies are the same, resulting into a room tuning accumulated at dominating frequencies." .
JM skrev:hifikg skrev:Det här kanske alla redan vet, men nog tycker jag mig se väldigt exakta symmetriska uppställningar i de lyssningsrum jag besöker, inklusive mitt eget, fast Carlsson är förstås inte så känsliga, men kanske borde jag placera mina ESL-63 lite annorlunda. Nu har jag mätt in dem så de står lika långt från respektive sidovägg och från väggen bakom högtalarna och likadant vinklade. Någon som ställer sina högtalare asymmetriskt?[/quot
Du placerar dina Quad-dipoler som vore de lådhögtalare med monopol ljudbredning. Sannolikt inte bra?
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen. Ökar spatiala upplevelsen tydligt då större andel av reflexljudet kommer senare. Laterala ljudutsläckningen gör dipolen relativt okänslig för placeringen relativt sidoväggen.
Testa!
JM
JM skrev:Almen skrev:RogerGustavsson skrev:
Varför det? Har nog aldrig haft några högtalare placerade just så.
Nä, samma här. Har nog sett väldigt få som har uppställt så.
JM, varför skriver du så konstiga saker?
Den primitiva stereoljudupplevelsen bygger på interaktionen med rummet. Gillar ngn att direktljudet o reflexljudet är asymmetriskt i lyssningspositionen är det helt ok för mig.
Personligen föredrar jag vid stereolyssning i lyssningspositionen att ha inte bara symmetriskt direktljud utan även symmetriskt lagom fördröjt o diffust reflexljud.
JM
IngOehman skrev:...
När det gäller exiteringen av resonanser så vill jag rent av gå så långt som att säga att det modereras bättre med multipla bassystem i rummet.
...
Vh, iö
JM skrev:...
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen.
...
Xenod skrev:JM skrev:...
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen.
...
Vänta här nu, du och jag tänker inte på samma symmetri upptäckte jag nu. Jag (och ett par andra om jag förstår deras inlägg korrekt) tänker på symmetri i sidled, dvs att högtalarparet har samma avstånd till vänster sidovägg som till höger sidovägg.
Du pratar om att avståndet till bakvägg skall vara identiskt med avståndet till närmsta sidovägg för respektive högtalare för att du skall kalla det symmetriskt?
RogerGustavsson skrev:Det känns som att de avstånd som diskuteras blandas ihop. Här nedan en enkel bild. Jag kan tänka mig att det kan vara så att någon menar asymmetriskt där A och D kan vara samma men avviker från B och C. Det kan givetvis kallas symmetriskt ändå, när vänster och höger har samma avstånd till begränsningsytorna.
JM skrev:hifikg skrev:Bläddrade bland mina lagrade dokument och hittade en artikel av v d Hul där det står
"Each speaker brings about its own position related (acoustical coupling with and excitation of) room resonance frequencies. These room resonances occur in three dimensions: along the room’s width, along the room’s depth and along the room’s height. Which resonance frequencies in the width dimension are excited, and how strongly they are, depends on the distance between the speaker and the left wall. Likewise the distance between the speaker and the floor or ceiling influences the height dimension resonances and the same goes for rear or front wall distance and depth resonances.
When a pair of speakers is exact symmetrically positioned in a room, their exited resonance frequencies are the same, resulting into a room tuning accumulated at dominating frequencies." .
Måste backa lite - läste lite för slarvigt. Pudel- pudel.
Det pratas om rumsresonanser i din artikel. Mina tankar handlar mer om det som händer över ca 300 hz.
Visst kan det vara att föredra i det enskilda fallet att ställa huvudhögtalarna asymmetriskt för att undvika stimulering av klart störande rumsegna resonanser i området ca 80-300 Hz. Vilket måste vägas mot asymmetriska ljudreflexer över ca 300 Hz.
Under ca 80 hz utgår jag att du har minst 4 subwoofers (utan bidrag från huvudhögtalarna) sannolikt kalkylerat asymmetriskt placerade i rummet för att undvika stimulering av störande rumsegna resonanser enligt rumsspecifika ljudtryckmätningar.
Eller?
JM
JM skrev:Nu börjar jag känna mig hemma. Likheterna är slående med snacket på demensutredningsavdelningen.
Uttalade bestämda uppfattningar, massor med ord o noll koll på verkligheten.
JM
JM skrev:Xenod skrev:JM skrev:...
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen.
...
Vänta här nu, du och jag tänker inte på samma symmetri upptäckte jag nu. Jag (och ett par andra om jag förstår deras inlägg korrekt) tänker på symmetri i sidled, dvs att högtalarparet har samma avstånd till vänster sidovägg som till höger sidovägg.
Du pratar om att avståndet till bakvägg skall vara identiskt med avståndet till närmsta sidovägg för respektive högtalare för att du skall kalla det symmetriskt?
Det är viktigt att bestämma om vilken verklighet vi uttalar oss om. Över eller under ca 300 Hz.
I det lilla rummet gäller mycket olika förutsättningar för bra ljud runt denna frekvens.
Ditt citat av mig gäller för det lilla rummet ovan ca 300 Hz. I denna verklighet gäller att få mixen av direktljud/reflexljud i lyssningspositionen optimal. Rummet i sig har inte samma inflytande på ljudet som under 300 Hz.
Stig Carlsson lyssnade på tvären med sina OA-5X-monopoler dvs långt till sidoväggarna för att få så sena laterala reflexer för få en bättre spatial upplevelse över 300 Hz.
Dvs monopolen "sfäriska" ljudutbredning klarar inte att få samma tidfördröjning på reflexljudet som dipolen med sin "8-liknande" utbredning utan måste ha längre avstånd till sidoväggarna. Systematisk asymmetri kan ha en ljudförbättrande funktion under 300 Hz men sannolikt inte över 300 Hz.
Misstänker Hifikgs artikel egentligen handlar om asymmetri under 300 Hz.
JM
JM skrev:Nu börjar jag känna mig hemma. Likheterna är slående med snacket på demensutredningsavdelningen.
Uttalade bestämda uppfattningar, massor med ord o noll koll på verkligheten.
JM
Xenod skrev:JM skrev:...
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen.
...
Vänta här nu, du och jag tänker inte på samma symmetri upptäckte jag nu. Jag (och ett par andra om jag förstår deras inlägg korrekt) tänker på symmetri i sidled, dvs att högtalarparet har samma avstånd till vänster sidovägg som till höger sidovägg.
Du pratar om att avståndet till bakvägg skall vara identiskt med avståndet till närmsta sidovägg för respektive högtalare för att du skall kalla det symmetriskt?
JM skrev:Uttalade bestämda uppfattningar, massor med ord o noll koll på verkligheten.
JM
Almen skrev:JM skrev:Uttalade bestämda uppfattningar, massor med ord o noll koll på verkligheten.
JM
Självkännedom är en fin sak.
Almen skrev:JM skrev:Uttalade bestämda uppfattningar, massor med ord o noll koll på verkligheten.
JM
Självkännedom är en fin sak.
JM skrev:Almen skrev:JM skrev:Uttalade bestämda uppfattningar, massor med ord o noll koll på verkligheten.
JM
Självkännedom är en fin sak.
Det tog 9 månader innan jag kom ut.
JM
IngOehman skrev:JM skrev:Dvs monopolen "sfäriska" ljudutbredning klarar inte att få samma tidfördröjning på reflexljudet som dipolen med sin "8-liknande" utbredning utan måste ha längre avstånd till sidoväggarna. Systematisk asymmetri kan ha en ljudförbättrande funktion under 300 Hz men sannolikt inte över 300 Hz.
Misstänker Hifikgs artikel egentligen handlar om asymmetri under 300 Hz.
JM
"Sannolikt inte över 300 Hz"?
På vilken grund vilar du denna tro?
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:JM skrev:Dvs monopolen "sfäriska" ljudutbredning klarar inte att få samma tidfördröjning på reflexljudet som dipolen med sin "8-liknande" utbredning utan måste ha längre avstånd till sidoväggarna. Systematisk asymmetri kan ha en ljudförbättrande funktion under 300 Hz men sannolikt inte över 300 Hz.
Misstänker Hifikgs artikel egentligen handlar om asymmetri under 300 Hz.
JM
"Sannolikt inte över 300 Hz"?
På vilken grund vilar du denna tro?
Vh, iö
Ingvar jag misstänker att vi är överens att om reflexljudet har en fördröjning på ca 20 ms relativt direktljudet har vi en hyffsat bra spatial upplevelse. På samma sätt är den spatiala upplevelsen medioker om vi har bara direktljud utan något reflexljud.
JM skrev:I extremfallet har en tänkt hypotetisk stereohögtalaruppställning där höger högtalare bara har direktljud medan vänster högtalare har direktljud + 20 ms fördröjt reflexljud kommer asymmetrin ge inte bara en medioker utan även en förvirrande upplevelse.
JM skrev:Så den spatiala perceptionen blir i varierande grad suboptimal vid lika direktljud men olika reflexljud för alla frekvenser där vi har spatial lokalisationsförmåga dvs ffa över 80 Hz.
Som jag uppfattar det har det lilla rummets faktiska fysiska konfiguration inkl möbler mm en påverkan på ljudet under 300 Hz som är väsensskild från över 300 Hz. Kalkylerad asymmetrisk högtalarplacering i rummet kan minimera resonanser, interferenser mm som är ljudförstörande. Priset för detta blir en suboptimal spatial perception över 80 Hz. Min personliga uppfattning är att det här gäller att gilla läget - man har det rum man har.
Så asymmetrisk högtalarplacering ger suboptimal spatial upplevelse men detta är vanligen mindre störande än resonanser.
Ledstjärnan för mig har alltid varit att akustiska problem skall alltid lösas akustiskt så långt det bara är möjligt. Därefter o aldrig före kan möjligen en equalizer göra viss nytta.
IngOehman skrev:...Asymmetrin går inte ut på att det skall komma ljud bara från ett håll, utan på att reflexmönstren från vänster respektive höger sida skall ha olika tidssignatur, således att de inte i sig skapar en fantomprojektion framåt, uppåt bakåt eller i lyssnarens huvud. ...
IngOehman skrev:... Du gillar ju nästan vad tusan som helst....
JM skrev:hifikg skrev:Bläddrade bland mina lagrade dokument och hittade en artikel av v d Hul där det står
"Each speaker brings about its own position related (acoustical coupling with and excitation of) room resonance frequencies. These room resonances occur in three dimensions: along the room’s width, along the room’s depth and along the room’s height. Which resonance frequencies in the width dimension are excited, and how strongly they are, depends on the distance between the speaker and the left wall. Likewise the distance between the speaker and the floor or ceiling influences the height dimension resonances and the same goes for rear or front wall distance and depth resonances.
When a pair of speakers is exact symmetrically positioned in a room, their exited resonance frequencies are the same, resulting into a room tuning accumulated at dominating frequencies." .
Måste backa lite - läste lite för slarvigt. Pudel- pudel.
Det pratas om rumsresonanser i din artikel. Mina tankar handlar mer om det som händer över ca 300 hz.
Visst kan det vara att föredra i det enskilda fallet att ställa huvudhögtalarna asymmetriskt för att undvika stimulering av klart störande rumsegna resonanser i området ca 80-300 Hz. Vilket måste vägas mot asymmetriska ljudreflexer över ca 300 Hz.
Under ca 80 hz utgår jag att du har minst 4 subwoofers (utan bidrag från huvudhögtalarna) sannolikt kalkylerat asymmetriskt placerade i rummet för att undvika stimulering av störande rumsegna resonanser enligt rumsspecifika ljudtryckmätningar.
Eller?
JM
JM skrev:Under ca 80 hz utgår jag att du har minst 4 subwoofers (utan bidrag från huvudhögtalarna) sannolikt kalkylerat asymmetriskt placerade i rummet för att undvika stimulering av störande rumsegna resonanser enligt rumsspecifika ljudtryckmätningar.
Eller?
JM
hifikg skrev:IngOehman skrev:... Du gillar ju nästan vad tusan som helst....
Det är nästan sant. På mässor brukar jag ändå bli förvånad över att "fina" prylar låter mindre bra. Ofta hör jag utställare skylla det på rummet och så kan det nog vara, man får nästan hoppas att det är så och att konsumenterna tror på dem, för annars borde anläggningarna inte ens vara säljbara. Så riktigt vad tusan som helst passerar inte, men ofta, när musiken kommer igång, kan t o m en gammal mono-bilradio leverera en fullödig high-end upplevelse. Det är kul. Och så blir det inte så förbaskat dyrt (eller krångligt) heller
sprudel skrev:hifikg skrev:IngOehman skrev:... Du gillar ju nästan vad tusan som helst....
Det är nästan sant. På mässor brukar jag ändå bli förvånad över att "fina" prylar låter mindre bra. Ofta hör jag utställare skylla det på rummet och så kan det nog vara, man får nästan hoppas att det är så och att konsumenterna tror på dem, för annars borde anläggningarna inte ens vara säljbara. Så riktigt vad tusan som helst passerar inte, men ofta, när musiken kommer igång, kan t o m en gammal mono-bilradio leverera en fullödig high-end upplevelse. Det är kul. Och så blir det inte så förbaskat dyrt (eller krångligt) heller
Bra, kan innebära helt olika saker för olika människor, därför är det inget " bra" begrepp i utvärderingssammanhang.
IngOehman skrev:Klart jag gör. Jag vill alla väl, alltid.
lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
IngOehman skrev:Det är inte säkert att det är en bra ide alls.
När man möblerar på längden som i exemplet så är det som regel så att reflexerna från sidoväggarna kommer för tidigt för att vara användbara till något, som därför behöver de göras vid.
Det kan ske med dämpning om de kommer väldigt tidigt, eller med diffusion (eller en kombination) om de kommer lite senare. Jag använder i det senare fallet gärna en asymmetrisk diffusering, hellre än att sidoförskjuta hela möbleringen i rummet något. Men i många rum som är grundformen inte alls sådär enkel, och det kan vara så att det finns goda skäl att snedställa, av andra orsaker.
I rum där man spelar på bredden kommer sidoväggsreflexerna oftast mycket senare, och det finns skäl att vara mindre rädd för dem (hjärna kan "räkna bort dem" även utan åtgärd, om de kommer tillräckligt olika i tiden) så då är en snedförskjutning ofta en bra ide. Det handlar då inte om någon eller några dm utan mycket mera. Flera meter i mera avlånga rum, blir ofta prima. Inte sällan behöver man dock göra i varje fall lite åt reflexen från den närmare sidoväggen.
Men det beror på, och det beror på mycket, så tolka inte det ovanstående som en instruktion. Det är det inte. Det är snarare lite prat om ungefär hur det brukar bli när man optimerar för lite olika förutsättningar. Men rum är så mycket mera än "på längden" och "på bredden", det finns knappt två rum som är likadana, om man räknar in allt som är av betydelse.
Vh, iö
Bill50x skrev:lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
Ja, hur gör man det? Dämpning/difussion går ju bra när man har spikar men hur fixar man detta?
/ B
Bill50x skrev:lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
Ja, hur gör man det? Dämpning/difussion går ju bra när man har spikar men hur fixar man detta?
/ B
lennartj skrev:mangs, jag hade inte sett ditt inlägg innan jag började fila på mitt som hamnat efter.
För att undvika missförstånd, hur definierar du gångvägen - enkel resa eller tur-och-retur med de mått du angett?
Adhoc, tack för svar, men som du antyder finns det knappast plats för några vidlyftiga konstruktioner med mina korta avstånd och begränsade utrymmen.
Kom just på att det skulle vara väldigt intressant att låna ett mer generellt delningsfilter där jag kunde höja delningsfrekvensen till minst den dubbla och studera vad som händer när problemfrekvenserna i stället genereras från basarna, oavsett alla andra eventuella nackdelar. Om det generella delningsfiltret har två baskanaler där delningsfrekvenserna individuellt skulle jag dessutom testa att bara höja brytfrekvensen på bara ett bas-par och jämföra verkan av att göra det på det främre eller bakre paret.
lennartj skrev:
...snip
Kom just på att det skulle vara väldigt intressant att låna ett mer generellt delningsfilter där jag kunde höja delningsfrekvensen till minst den dubbla och studera vad som händer när problemfrekvenserna i stället genereras från basarna, oavsett alla andra eventuella nackdelar. Om det generella delningsfiltret har två baskanaler där delningsfrekvenserna kan väljas individuellt skulle jag dessutom testa att bara höja brytfrekvensen på ett bas-par och jämföra verkan av att göra det på det främre eller bakre paret.
Adhoc skrev:lennartj skrev:
...snip
Kom just på att det skulle vara väldigt intressant att låna ett mer generellt delningsfilter där jag kunde höja delningsfrekvensen till minst den dubbla och studera vad som händer när problemfrekvenserna i stället genereras från basarna, oavsett alla andra eventuella nackdelar. Om det generella delningsfiltret har två baskanaler där delningsfrekvenserna kan väljas individuellt skulle jag dessutom testa att bara höja brytfrekvensen på ett bas-par och jämföra verkan av att göra det på det främre eller bakre paret.
Du kan få låna mitt dbx 482 Driverack som fortfarande står oanvänt och samlar damm.Den har 4 in och 8 ut (samtliga XLR) och kan konfigureras som tex 2 st tre-vägare + 2 separata baskanaler, ett flertal varianter filter och brantheter kan knappas in liksom delay och fas mellan varje kanal / element. Ställs in med laptop via RS 232-kablage, har en adpater USB-RS 232 + pappersmanualen liggande också. Länk: http://rdn.harmanpro.com/product_docume ... iginal.pdf och http://dbxpro.com/en/products/482
lennartj skrev:mangs, jag hade inte sett ditt inlägg innan jag började fila på mitt som hamnat efter.
För att undvika missförstånd, hur definierar du gångvägen - enkel resa eller tur-och-retur med de mått du angett?
Bill50x skrev:lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
Ja, hur gör man det? Dämpning/difussion går ju bra när man har spikar men hur fixar man detta?
/ B
IngOehman skrev:Det bör de göra. Gör de inte det så behöver man läsa på och sen räkna igen, eller mäta om.
Fysikens lagar gäller.Bill50x skrev:lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
Ja, hur gör man det? Dämpning/difussion går ju bra när man har spikar men hur fixar man detta?
/ B
Vad är det för spikar (knäppar/transienta störningar) du talar om?
Och på vilket sätt menar du att störningar kan bekämpas med dämpning och/eller diffusion?
Eller talar du om spikar i väggen som kan döljas med olika sorters akustikpaneler?
Vh, iö
IngOehman skrev:Det bör de göra. Gör de inte det så behöver man läsa på och sen räkna igen, eller mäta om.
Fysikens lagar gäller.Bill50x skrev:lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
Ja, hur gör man det? Dämpning/difussion går ju bra när man har spikar men hur fixar man detta?
/ B
Vad är det för spikar (knäppar/transienta störningar) du talar om?
Och på vilket sätt menar du att störningar kan bekämpas med dämpning och/eller diffusion?
Eller talar du om spikar i väggen som kan döljas med olika sorters akustikpaneler?
Bill50x skrev:
snip
En spik (dvs en höjning av nivån inom ett smalt område) kan man dämpa med väl vald metod. ... snip ... Men om man har en kraftig undertryckning inom ett visst område, hur gör man då? EQ är väl närmast det man (?) tänker på, men finns det mer passiva/akustiska sätt att hantera det på? snip
/ B
AndreasArvidsson skrev:Är det en pik/topp som åsyftas måhända? Dessa kan man ta ned med EQ med ganska bra resultat. Att lyfta dalar är desto mer problematiskt och bör icke göras enligt min erfarenhet,
lennartj skrev:Bill50x skrev:lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
Ja, hur gör man det? Dämpning/difussion går ju bra när man har spikar men hur fixar man detta?
/ B
Hade jag haft en bra lösning på det problemområdet skulle jag knappast hänga här längre.![]()
Jag har en teori om att svackan mellan 100 och 300 Hz kan bero på reflexion från bakväggen som möter direktljudet närapå i motfas vid lyssningsplatsen, för svackan förändras kraftigt både i form, centerfrekvens och nivå med små förflyttningar av mätmikrofonen. Att tackla den med EQ tror jag inte alls på, då pumpar jag in en massa energi i rummet som säkert ställer till elände på andra ställen.
Kanske ska tillägga att jag ogärna vill förlänga min analoga signalväg utöver vad jag redan har,
MC-pickup => försteg => analogt delningsfilter => rörslutsteg => Carlsson OA52
det brukar inte bidra till mer transparent återgivning.
Just nu har jag ett antal S-wing acrylic diffusorer till låns
http://www.diffusor.com/PDF/Broschyr%202012%20LAYOUT_komp%20wing%20sida.pdf
men de är praktiskt taget verkningslösa vid 100-150 Hz, där mina problem är som störst.
Förslag på hur man åstadkommer rejäl diffusion vid dessa mottages med tacksamhet!
Det var intressant att testa diffusorerna framför TVn mellan mina Carlsson OA52.
Mycket skadligt!
Precisionen i ljudbildens mitt försvann, positionerna blev diffusa, men i ytterkanterna var det fortfarande ordning och reda.
Jag tror att ortoakustiska högtalare behöver de reflexer som uppkommer i främre delen av "normalt" möblerade rum för att ge korrekt återgivning utan informationsbortfall.
Just nu står diffusorerna lite utanför och framför högtalarnas sidor, men har ännu inte någon klar uppfattning om den skillnad jag nu upplever är av ondo eller godo.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster