- Vad låter1s.jpg (226.61 KiB) Visad 5034 gånger
- Vad låter2s.jpg (226.12 KiB) Visad 5034 gånger
Moderator: Redaktörer
Xenod skrev:
1. Jag hade föredragit om Loudness war hade varit först i serien. Det är ju ett sånt ofantligt mycket större problem i mina ögon. Om lyssnarna inte håller med om att den här snålkodningen är så hemsk ändå när del 1 är slut så kanske de blir mindre intresserade av att lyssna på del 2? Alla mina vänner som är intresserade av teknik har viss koll på bithastigheter och datakomprimering (även om de är tämligen ointresserade av ljudkvalitet), men dynamikförstörande komprimering har jag aldrig träffat en enda person som ens vet vad det är om de inte själva har antingen jobbat med mixning/mastring eller varit faktiskt-medlemmar. Alltså - loudnsess war är hemskare och desustom mera okänt och därför tror jag att det avsnittet kommer vara "viktigare" att nå ut med.
Xenod skrev:2. Tyckte musiken var intressant i programmet men undrar om det inte hade varit bättre med populärmusik som exempel om målet är att övertyga "den stora massan", dvs de som hittills kanske inte reflekterat över snålkodningen så mycket? Är dfet
Xenod skrev:
3. Citatet "då ljudet kommer farande i 128kbit per sekund" (sagt om vad som är vanligaste kvaliteten när man lyssnar på en streamingtjänst) känns för mig inte helt sant? Alla som betalar för tjänsterna kan ju få:
Spotify 320 kbps Ogg Vorbis
Wimp/Tidal 1411 kbps FLAC
Apple Music samt iTunes match 256 kbps
Google Play Music 320 kbps
Dvs det som väldigt många personer lyssnar på är mycket minst det dubbla mot 128 kbps. Hade jag varit en skeptiker som tycker att programmet överdriver ett problem som inte finns, då hade jag ju verkligen fått vatten på min kvarn här när det verkar som att skaparen tror att gemene man lyssnar på något med mycket lägre bitrate än de egentligen gör? Det är lite synd tycker jag, för det vore kul om fler fick upp ögonen för det här med kvalitet på musiken oavsett om det handlar om snålkodning eller dynamikförstörande komprimering.
Lundell skrev:Är det någon som vet exakt hur ljudet distribueras från radiohuset till sändarna?
En vän påstod att allt som sänds i Sveriges radio snålkodas i någon mp3-liknande codec för att distribueras till sändarna, detta skulle dock ej vara fallet i Stockholm.
Mats
ninecats skrev:Detta var intressant och underhållande. Det vore såklart kul om man lyckats bjuda in företrädare för snåkodstjänster
Xenod skrev:Lyssnade igår när jag klippte gräset. Men missade programstart med 20min så det fick bli podversionen. Trevligt program, bra jobbat alla inblandade! Jag gillade det mycket men här kommer min kritik på vad som i mitt tycke försämrade genomslagskraften lite:
1. Jag hade föredragit om Loudness war hade varit först i serien. Det är ju ett sånt ofantligt mycket större problem i mina ögon. Om lyssnarna inte håller med om att den här snålkodningen är så hemsk ändå när del 1 är slut så kanske de blir mindre intresserade av att lyssna på del 2? Alla mina vänner som är intresserade av teknik har viss koll på bithastigheter och datakomprimering (även om de är tämligen ointresserade av ljudkvalitet), men dynamikförstörande komprimering har jag aldrig träffat en enda person som ens vet vad det är om de inte själva har antingen jobbat med mixning/mastring eller varit faktiskt-medlemmar. Alltså - loudnsess war är hemskare och desustom mera okänt och därför tror jag att det avsnittet kommer vara "viktigare" att nå ut med.
2. Tyckte musiken var intressant i programmet men undrar om det inte hade varit bättre med populärmusik som exempel om målet är att övertyga "den stora massan", dvs de som hittills kanske inte reflekterat över snålkodningen så mycket? Är dfet
3. Citatet "då ljudet kommer farande i 128kbit per sekund" (sagt om vad som är vanligaste kvaliteten när man lyssnar på en streamingtjänst) känns för mig inte helt sant? Alla som betalar för tjänsterna kan ju få:
Spotify 320 kbps Ogg Vorbis
Wimp/Tidal 1411 kbps FLAC
Apple Music samt iTunes match 256 kbps
Google Play Music 320 kbps
Dvs det som väldigt många personer lyssnar på är mycket minst det dubbla mot 128 kbps. Hade jag varit en skeptiker som tycker att programmet överdriver ett problem som inte finns, då hade jag ju verkligen fått vatten på min kvarn här när det verkar som att skaparen tror att gemene man lyssnar på något med mycket lägre bitrate än de egentligen gör? Det är lite synd tycker jag, för det vore kul om fler fick upp ögonen för det här med kvalitet på musiken oavsett om det handlar om snålkodning eller dynamikförstörande komprimering.
Men som sagt, överlag är jag mycket positiv till programmet och glad över att ni lagt ner arbetet som krävs och fått ut detta i radion!
hcl skrev:Några fler lyssningsexempel där samma låt spelats, dels i normal mox och dels tokmastrad, hade kanske kunnat vara än mer öronöppnande. (Trots de i.o.f.s. tydliga exempel som ändå gavs)
hcl skrev:Saknade info om att faltiskt både iTunes och YouTube kör med medelnivåreglering (vad jag förstår), sedan en tid. Dock så ansluter de sig inte till EBU R128, vilket är synd.
Ogjort skrev:iTunes verkar inte köra vägt värde.
shifts skrev:Fortsätter på iTunes-spåret.."[/size]
Ogjort skrev:... - något är på gång
JM skrev:Tack Ogjort! Bra program!
Hur har responsen varit utanför kretsar typ faktiskt.se?
JM
Bill50x skrev:JM, problemet är att inte musikerna tycker att de förstör sin musik. Jag gissar att många gillar det som upplevs som tungt och maffigt på låg volym. Och det går ju mode i precis allting så varför inte i ""sound"?
Att av sk kommersiella skäl komprimera/limitera visar ju bara att det är vad som säljer, dvs det som de flesta vill ha, eller accepterar. Mao, "folk" känner sig inte lurade.
Minns du att The Beatles hela katalog släpptes remastrad för typ 5-6 år sedan? På stereoversionerna gjordes, enligt uppgift, en försiktig komprimering för anpassning till nutidens ljudideal. På monoversionerna ska ingen komprimering ha gjorts. Men jag hittade hemgjorda ""ommastringar" på nätet från sk music lovers som tyckte att det var skräp att man inte gjort jobbet ordentligt med de remastrade utgåvorna. Man tog helt sonika de remastrade versionerna och körde dem ett par varv till i något komprimeringsprogram för att lyfta upp medelnivån rejält. Behöver jag nämna att det lät rent ut sagt fördjävligt? Men många är så insnöade på dagens ljudideal att de inte kan tänka sig något annat. Och iom att dagens sound blivit just någon form av norm så blir det också kommersiellt gångbart.
/ B
Bill50x skrev:JM, problemet är att inte musikerna tycker att de förstör sin musik. Jag gissar att många gillar det som upplevs som tungt och maffigt på låg volym. Och det går ju mode i precis allting så varför inte i ""sound"?
Att av sk kommersiella skäl komprimera/limitera visar ju bara att det är vad som säljer, dvs det som de flesta vill ha, eller accepterar. Mao, "folk" känner sig inte lurade.
Minns du att The Beatles hela katalog släpptes remastrad för typ 5-6 år sedan? På stereoversionerna gjordes, enligt uppgift, en försiktig komprimering för anpassning till nutidens ljudideal. På monoversionerna ska ingen komprimering ha gjorts. Men jag hittade hemgjorda ""ommastringar" på nätet från sk music lovers som tyckte att det var skräp att man inte gjort jobbet ordentligt med de remastrade utgåvorna. Man tog helt sonika de remastrade versionerna och körde dem ett par varv till i något komprimeringsprogram för att lyfta upp medelnivån rejält. Behöver jag nämna att det lät rent ut sagt fördjävligt? Men många är så insnöade på dagens ljudideal att de inte kan tänka sig något annat. Och iom att dagens sound blivit just någon form av norm så blir det också kommersiellt gångbart.
/ B
Gleipner skrev:Jag vill tacka Ogjort för en synnerligen intressant dokumentär. Det som förvånar mig mest - precis som hcl - är Sveriges Radios hållning avseende ljudkvalitet; jag citerar biträdande programdirektör Martin Jönsson: "Vi gör inget gällande ljudkvaliteten som riskerar få negativa effekter för de viktigare kriterierna. Ljudkvalitet i sig är inte med bland de 5 styrande kriterierna." Fascinerande uttalande av ett radioföretag.
shifts skrev:Kan inte låta bli att undra om inte den klassiska musikstudion kan komma att få ett uppsving framöver, där den bra inspelningen kommer användas som försäljningsargument framöver; läggas fram som något exotiskt. Det skulle i dag vara en USP om något, om någon av populärartisterna höll fram det i sin marknadsföring. Önsketänkande.
IngOehman skrev:Helknasigt. Det får mig att bli försiktigt skeptisk till hela illustrationen.
AndreasArvidsson skrev:Jag har hört värre. Finns någon tråd här på faktiskt med riktigt horribla exempel.
KentLindqvist skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag har hört värre. Finns någon tråd här på faktiskt med riktigt horribla exempel.
Ok, men spotifyversionen av "jag vet nåt som inte du vet" av Linnea Henriksson, låter, även om den må vara helt mosad, inte alls lika illa som mixen i programmet. Är radiomixarna än mer gängspöade? Eller vad är det som låter?
KentLindqvist skrev:Asså, jag hittade ingen version på spotify som låter ens i närheten av så horribelt som exemplen i programmet! (Linnea Henriksson mfl.) Är det någon mystisk radio Edit eller liknande som används? Har för övrigt aldrig hört något annat heller som låter i närheten av så illa!!!
genstruktur skrev:Kul, tack för ett bra program!
Conan skrev:Vad sägs om att försöka få till en fortsättning på den inslagna vägen genom ett program i TV? Vetenskapens Värld skulle kanske inte säga nej till ett längre program som huvudinslag. Där brukar det ju också finnas en del där programledaren intervjuar nån kompetent person, och det är ju heller inte ovanligt med inslag även i Rapport innan om det är nåt viktigt och intressant.
Detta skulle ju kunna få ett rejält genomslag ute i stugorna.
peh skrev:Vetenskapens värld i all ära, men Plus torde vara mer rimligt i sammanhanget. Det handlar ju ändå om konsumenter som blivit lurade av skivindustrins undermåliga produkter.
peh skrev:Edit: Vem på Faktiskt ställer upp på den obligatoriska lurad-konsument-sitter-med-kaffekopp-i-köket-scenen?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster