- Vad låter1s.jpg (226.61 KiB) Visad 5033 gånger
- Vad låter2s.jpg (226.12 KiB) Visad 5033 gånger
Moderator: Redaktörer
Xenod skrev:
1. Jag hade föredragit om Loudness war hade varit först i serien. Det är ju ett sånt ofantligt mycket större problem i mina ögon. Om lyssnarna inte håller med om att den här snålkodningen är så hemsk ändå när del 1 är slut så kanske de blir mindre intresserade av att lyssna på del 2? Alla mina vänner som är intresserade av teknik har viss koll på bithastigheter och datakomprimering (även om de är tämligen ointresserade av ljudkvalitet), men dynamikförstörande komprimering har jag aldrig träffat en enda person som ens vet vad det är om de inte själva har antingen jobbat med mixning/mastring eller varit faktiskt-medlemmar. Alltså - loudnsess war är hemskare och desustom mera okänt och därför tror jag att det avsnittet kommer vara "viktigare" att nå ut med.
Xenod skrev:2. Tyckte musiken var intressant i programmet men undrar om det inte hade varit bättre med populärmusik som exempel om målet är att övertyga "den stora massan", dvs de som hittills kanske inte reflekterat över snålkodningen så mycket? Är dfet
Xenod skrev:
3. Citatet "då ljudet kommer farande i 128kbit per sekund" (sagt om vad som är vanligaste kvaliteten när man lyssnar på en streamingtjänst) känns för mig inte helt sant? Alla som betalar för tjänsterna kan ju få:
Spotify 320 kbps Ogg Vorbis
Wimp/Tidal 1411 kbps FLAC
Apple Music samt iTunes match 256 kbps
Google Play Music 320 kbps
Dvs det som väldigt många personer lyssnar på är mycket minst det dubbla mot 128 kbps. Hade jag varit en skeptiker som tycker att programmet överdriver ett problem som inte finns, då hade jag ju verkligen fått vatten på min kvarn här när det verkar som att skaparen tror att gemene man lyssnar på något med mycket lägre bitrate än de egentligen gör? Det är lite synd tycker jag, för det vore kul om fler fick upp ögonen för det här med kvalitet på musiken oavsett om det handlar om snålkodning eller dynamikförstörande komprimering.
Lundell skrev:Är det någon som vet exakt hur ljudet distribueras från radiohuset till sändarna?
En vän påstod att allt som sänds i Sveriges radio snålkodas i någon mp3-liknande codec för att distribueras till sändarna, detta skulle dock ej vara fallet i Stockholm.
Mats
ninecats skrev:Detta var intressant och underhållande. Det vore såklart kul om man lyckats bjuda in företrädare för snåkodstjänster
Xenod skrev:Lyssnade igår när jag klippte gräset. Men missade programstart med 20min så det fick bli podversionen. Trevligt program, bra jobbat alla inblandade! Jag gillade det mycket men här kommer min kritik på vad som i mitt tycke försämrade genomslagskraften lite:
1. Jag hade föredragit om Loudness war hade varit först i serien. Det är ju ett sånt ofantligt mycket större problem i mina ögon. Om lyssnarna inte håller med om att den här snålkodningen är så hemsk ändå när del 1 är slut så kanske de blir mindre intresserade av att lyssna på del 2? Alla mina vänner som är intresserade av teknik har viss koll på bithastigheter och datakomprimering (även om de är tämligen ointresserade av ljudkvalitet), men dynamikförstörande komprimering har jag aldrig träffat en enda person som ens vet vad det är om de inte själva har antingen jobbat med mixning/mastring eller varit faktiskt-medlemmar. Alltså - loudnsess war är hemskare och desustom mera okänt och därför tror jag att det avsnittet kommer vara "viktigare" att nå ut med.
2. Tyckte musiken var intressant i programmet men undrar om det inte hade varit bättre med populärmusik som exempel om målet är att övertyga "den stora massan", dvs de som hittills kanske inte reflekterat över snålkodningen så mycket? Är dfet
3. Citatet "då ljudet kommer farande i 128kbit per sekund" (sagt om vad som är vanligaste kvaliteten när man lyssnar på en streamingtjänst) känns för mig inte helt sant? Alla som betalar för tjänsterna kan ju få:
Spotify 320 kbps Ogg Vorbis
Wimp/Tidal 1411 kbps FLAC
Apple Music samt iTunes match 256 kbps
Google Play Music 320 kbps
Dvs det som väldigt många personer lyssnar på är mycket minst det dubbla mot 128 kbps. Hade jag varit en skeptiker som tycker att programmet överdriver ett problem som inte finns, då hade jag ju verkligen fått vatten på min kvarn här när det verkar som att skaparen tror att gemene man lyssnar på något med mycket lägre bitrate än de egentligen gör? Det är lite synd tycker jag, för det vore kul om fler fick upp ögonen för det här med kvalitet på musiken oavsett om det handlar om snålkodning eller dynamikförstörande komprimering.
Men som sagt, överlag är jag mycket positiv till programmet och glad över att ni lagt ner arbetet som krävs och fått ut detta i radion!
hcl skrev:Några fler lyssningsexempel där samma låt spelats, dels i normal mox och dels tokmastrad, hade kanske kunnat vara än mer öronöppnande. (Trots de i.o.f.s. tydliga exempel som ändå gavs)
hcl skrev:Saknade info om att faltiskt både iTunes och YouTube kör med medelnivåreglering (vad jag förstår), sedan en tid. Dock så ansluter de sig inte till EBU R128, vilket är synd.
Ogjort skrev:iTunes verkar inte köra vägt värde.
shifts skrev:Fortsätter på iTunes-spåret.."[/size]
Ogjort skrev:... - något är på gång
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 12 gäster