

Moderator: Redaktörer
Conan skrev:
Nu snackar vi...
lennartj skrev:...sändare och inte LF-förstärkare för audio, eller hur?
lennartj skrev:Mina Dynaco Mk.III på längden och bredden i lite olika skepnader från rishöq till hot rod, renoverade
respektive perfekt originalskick är nästan för "business-like" för att riktigt platsa, tycker jag
DQ-20 skrev:lennartj skrev:Mina Dynaco Mk.III på längden och bredden i lite olika skepnader från rishöq till hot rod, renoverade
respektive perfekt originalskick är nästan för "business-like" för att riktigt platsa, tycker jag
Kul samling. Dessutom några E80CC i SQ-version som drivrör ser jag. Vilken Feinschmecker! Atmasphere ger jag dock inte mycket för. Jag tycker Ralph Karsten är ganska kass på det mesta förutom att köpa rör i bulk.
/DQ-20
lennartj skrev:@Conan: Det var värst. Line Magnetics hade jag aldrig hört talas om och upptäckte att de har andra vanvettiga byggen på programmet också, som ett SE-slutsteg med 3 st 300B, ett i signalvägen och två som likriktare!!! Är de kinesiska???
hifikg skrev:Inte utan att det vattnas lite i munnen... http://www.china-highend-hifi.com/CY-880,%20En.html är det verkligen bara mög? Det ser ju himla vackert ut i varje fall. Rörhäckar är till för att skapa trivsel i rummet, rörglöd är, tillsammans med levande ljus, det enda ljus jag tycker är acceptabelt vid lyssning på musik.
Max_Headroom skrev:Electronluv måste ju nämnas...
faema skrev:Det finns hur många trådar på nätet som helst om dessa rörhäckar, och ska man generalisera, och de ska man ju inte, så är det mästa skit. Dock finnns det en firma i Norge som moddar de och säljer de vidare har jag sett. Ibland så är det ingen rörförstäkare alls utan det göms en trissestärkare innuti och rören glöder bara för syns skull, juste
JM skrev:Nu lyssnar jag på Quad elektrostater med Sunfire förstärkare och hör fler detaljer på gamla inspelningar än jag någonsin gjorde på mina gamla rörförstärkare och hornanläggningar.
Men ack så tråkigt ljud. Saknar dynamik och värme.
Jag kan inte låta bli att delge er att efter ha ägt fler än 30 rörförstärkare så är min minnes bild att varmare och bättre ljud så svårt att framkalla än med bra rörförstärkare tillsammans med en bra hornanläggning. Detta gäller inte lägsta basen eller högsta diskanten.
Jag misstänker att en av förklaringarna ligger i att både rörförstärkare och hornhögtalare har relativt hög andratonsdistorsion. Andratonsdistorsionen ligger nära grundtonen och tredjetonsdistorsionen där den dubbla maskeringen av efterföljande distorsion gör att vi varken hör andratonsdistorsionen eller tredjetonsdistorsionen. Den dubbla maskeringen har ett pris. Även detaljer i närliggande grundtoner och övertoner maskeras. Detta sker ffa vid högre ljudtryck.
Eller vad tror ni?
JM
lennartj skrev:uppträder en del trevliga om än inte helt korrekta fenomen.
När man spelar ett dynamiskt stycke ganska starkt och det blir ännu starkare upplevs hela ljudbilden komma närmare med de inbördes avstånden intakta. En ren parallellförskjutning alltså, men det förhöjer den upplevda dynamiken.
En anings kompression gör att man faktiskt kan uppfatta fler detaljer i t.ex. finalen på många italienska 1800-talsoperor, när det är fullt ös i orkestern, alla solisterna är med och dessutom kören, med ett myller av stämmor, än vad man kan uppfatta via 10 gånger effektstarkare transistorförstärkare, eller ens live.
lennartj skrev:
En anings kompression gör att man faktiskt kan uppfatta fler detaljer i t.ex. finalen på många italienska 1800-talsoperor, när det är fullt ös i orkestern, alla solisterna är med och dessutom kören, med ett myller av stämmor, än vad man kan uppfatta via 10 gånger effektstarkare transistorförstärkare, eller ens live.
JM skrev:lennartj skrev:uppträder en del trevliga om än inte helt korrekta fenomen.
När man spelar ett dynamiskt stycke ganska starkt och det blir ännu starkare upplevs hela ljudbilden komma närmare med de inbördes avstånden intakta. En ren parallellförskjutning alltså, men det förhöjer den upplevda dynamiken.
En anings kompression gör att man faktiskt kan uppfatta fler detaljer i t.ex. finalen på många italienska 1800-talsoperor, när det är fullt ös i orkestern, alla solisterna är med och dessutom kören, med ett myller av stämmor, än vad man kan uppfatta via 10 gånger effektstarkare transistorförstärkare, eller ens live.
Spännande att du tycker att dina rörförstärkare tom överträffar live upplevelser! Har du någon förklaring eller tanke på hur det kan bli så?
Att ljudbilden kommer närmare med rörförstärkare är en ofta beskriven företeelse. Det är som musikerna spelar framför högtalarna. Jag håller med dig till 100 %.
Det är som avståndsbedömningen förändras av rörförstärkare. Hmm!
Bra Lennart! Nu har jag något nytt att tänka på.lennartj skrev:
En anings kompression gör att man faktiskt kan uppfatta fler detaljer i t.ex. finalen på många italienska 1800-talsoperor, när det är fullt ös i orkestern, alla solisterna är med och dessutom kören, med ett myller av stämmor, än vad man kan uppfatta via 10 gånger effektstarkare transistorförstärkare, eller ens live.
Intressant att menar att du upplever fler detaljer pga kompression med rörförstäkare med som jag uppfattar det högre ljudvolym än 85 dB. Kompressionen kommer från dina OAxxx eller förstärkarna?
Om du spelar samma stycke vid lägre volym - 1 hör du lika många detaljer? 2 upplevs musiken som lika bra?
JM
faema skrev:Här är flera fynd om nu någon inte fått nog av kinesiska rörhäckar, single ended 300 b för några hundra dollar, rena fyndet![]()
http://www.aliexpress.com/wholesale?ini ... amp&page=1
hifikg skrev:faema skrev:Här är flera fynd om nu någon inte fått nog av kinesiska rörhäckar, single ended 300 b för några hundra dollar, rena fyndet![]()
http://www.aliexpress.com/wholesale?ini ... amp&page=1
Ibland kostar bara 300B-rören tio gånger så mycket, verkligen märkligt, kan det röra sig om falska rör, nä?
Edit: Noterar att även Erik A använder 300B i sin senaste, mumsigt...
http://www.erikasson.se/edison-triod-mk2.php
bassman skrev:hifikg skrev:faema skrev:Här är flera fynd om nu någon inte fått nog av kinesiska rörhäckar, single ended 300 b för några hundra dollar, rena fyndet![]()
http://www.aliexpress.com/wholesale?ini ... amp&page=1
Ibland kostar bara 300B-rören tio gånger så mycket, verkligen märkligt, kan det röra sig om falska rör, nä?
Edit: Noterar att även Erik A använder 300B i sin senaste, mumsigt...
http://www.erikasson.se/edison-triod-mk2.php
Jag förstår mig inte på elektronik och spelar i nuläget på Audion Silver Night monoblock, på Eriks hemsida står det 7w. Någon som har en förklaring varför så svagt effektuttag från 2st 300B. Underspecat eller har det med hela konstruktionen att göra?
http://www.erikasson.se/audion-anniversary.php
hifikg skrev:Ja, 300B betyder inte massor av effekt, men en himla massa gosigt välljud (fast det beror nog inte bara på rören, de ska väl användas på rätt sätt också). Inbillar jag mig. Silver Night är nog snäppet bättre än den nya, men ack så sällsynta. Hade ett par på gång för en tid sedan, men de slank ur håven...
hifikg skrev:Jag är ingen utpräglad basknarkare, tror jag skulle klara mig bra med ganska lite effekt för det mesta. Behöver jag massor så har jag min NAD 208, svårslagen pjäs oavsett årsmodell, märke och pris, en av orsakerna till att jag sitter nöjd. Trots det är jag ändå nyfiken...
bassman skrev:Bas äter effektivt upp effekt..! Trissor i bas, rör i topp = bra symbios. Nuvarande konklusion
bassman skrev:hifikg skrev:Jag är ingen utpräglad basknarkare, tror jag skulle klara mig bra med ganska lite effekt för det mesta. Behöver jag massor så har jag min NAD 208, svårslagen pjäs oavsett årsmodell, märke och pris, en av orsakerna till att jag sitter nöjd. Trots det är jag ändå nyfiken...
Du är en basknarkare, men du har inte fått diagnos ännu! Jag trivdes i ditt rum hifikg, det innebär att du är basknarkare
Bra bas tål man mer än man tror.
lennartj skrev:bassman skrev:Bas äter effektivt upp effekt..! Trissor i bas, rör i topp = bra symbios. Nuvarande konklusion
Just så får men det bästa från två världar, men de flesta single-end triodslutsteg jag har hört,
utom "The Dream" har för låg upplösning och otight mid-bas för att möta ett potent subwoofersystem
på ett bra sätt.
Som jag nämnt tidigare föredrar jag push-pull konstruktioner med ett par 6550/KT88 som går i klass-A
framför t.ex. LaMayro med dubbla par EL34.
Basknarkare, javisst, men med finess!
ErikAndersson skrev:lennartj skrev:bassman skrev:Bas äter effektivt upp effekt..! Trissor i bas, rör i topp = bra symbios. Nuvarande konklusion
Just så får men det bästa från två världar, men de flesta single-end triodslutsteg jag har hört,
utom "The Dream" har för låg upplösning och otight mid-bas för att möta ett potent subwoofersystem
på ett bra sätt.
Som jag nämnt tidigare föredrar jag push-pull konstruktioner med ett par 6550/KT88 som går i klass-A
framför t.ex. LaMayro med dubbla par EL34.
Basknarkare, javisst, men med finess!
Delvis instämmer jag, det finns ett flertal singel-end förstärkare på marknaden bla kinesiska. Jag har erfarit att majoriteten av dessa inte kan återge musiken på ett njutbart sätt. Mycket detaljer och framför allt dynamik saknas. Men de är mycket prisbilliga, så man får vad man betalar för. På tex EBAY bjuds dessa alster ut till i detta sammanhang fullständigt löjligt låga priser. Men trots detta anser jag att de levererar en mer musikalisk upplevelse jämfört med vissa "kylskåpskalla" Klass-D Förstärkare!
Att jämföra med Audion Silver-Night, speciellt de exemplar vilka är försedda med Lundahl utgångstransformatorer är kanske lite tokigt, här talar om om helt andra priser.
enJohn skrev:McIntosh 75 Goth Anniversary?![]()
![]()
Cool...
/tycker en john
hifikg skrev:ErikAndersson skrev:lennartj skrev:Just så får men det bästa från två världar, men de flesta single-end triodslutsteg jag har hört,
utom "The Dream" har för låg upplösning och otight mid-bas för att möta ett potent subwoofersystem
på ett bra sätt.
Som jag nämnt tidigare föredrar jag push-pull konstruktioner med ett par 6550/KT88 som går i klass-A
framför t.ex. LaMayro med dubbla par EL34.
Basknarkare, javisst, men med finess!
Delvis instämmer jag, det finns ett flertal singel-end förstärkare på marknaden bla kinesiska. Jag har erfarit att majoriteten av dessa inte kan återge musiken på ett njutbart sätt. Mycket detaljer och framför allt dynamik saknas. Men de är mycket prisbilliga, så man får vad man betalar för. På tex EBAY bjuds dessa alster ut till i detta sammanhang fullständigt löjligt låga priser. Men trots detta anser jag att de levererar en mer musikalisk upplevelse jämfört med vissa "kylskåpskalla" Klass-D Förstärkare!
Att jämföra med Audion Silver-Night, speciellt de exemplar vilka är försedda med Lundahl utgångstransformatorer är kanske lite tokigt, här talar om om helt andra priser.
Hur stor är skillnaden mellan din senaste förstärkare och ett par Silver Night?
bassman skrev:Kan det vara "tryckfelsnisse" som varit framme eller är det "fegspec".
hifikg skrev:bassman skrev:hifikg skrev:Jag är ingen utpräglad basknarkare, tror jag skulle klara mig bra med ganska lite effekt för det mesta. Behöver jag massor så har jag min NAD 208, svårslagen pjäs oavsett årsmodell, märke och pris, en av orsakerna till att jag sitter nöjd. Trots det är jag ändå nyfiken...
Du är en basknarkare, men du har inte fått diagnos ännu! Jag trivdes i ditt rum hifikg, det innebär att du är basknarkare
Bra bas tål man mer än man tror.det glädjer mig, att du trivdes alltså, men jag är inte i närheten av sådana som t ex Komorok och jag förmodar att du, med tanke på ditt alias, är mycket djupare ner i basträsket än jag är med mina humbla subbor. Och faktum är att jag skaffade dem för att stötta ESL-63, Carlsson klarar sig bra utan, bara det att jag är för lat för att koppla om *s*
DQ-20 skrev:bassman skrev:Kan det vara "tryckfelsnisse" som varit framme eller är det "fegspec".
Nej, du har nog bara läst specen för fel förstärkare. Det är 2x7w för stereoversionen, dvs. med bara ett rör per kanal. Det är där de flesta konstruktörer lägger sig. För övrigt kan man faktiskt ta ur mer än 14 W ur ETT 300B om man kör det "i botten". Men det kanske man inte vill eftersom livslängden sjunker och de är ganska dyra i inköp.
/DQ-20
IngOehman skrev:Du vet väl varför hans alias är "Bassman"?
Det beror inte på att han är basnarkoman, utan det beror på att han är basist, alltså spelar instrumentet bas (både ståbas och eldito tror jag, om det behövs). Känd kanske framförallt från sina insatser tillsammans med Euskefeurat. Fast han kan slå på trummor också, och spela en himla massa andra instrument också.
Vh, iö
ErikAndersson skrev:Bra att du håller ordning! Jag hade totalt missat detta. Jag har faktiskt lyckats med att pressa ut 18 watt ur en enda 300B, men drivertransformator och en massa motkoppling. hur det lät? Skit!
ErikAndersson skrev:Vi kanske ska återgå till kärnämnet. Många tillverkare av rörförstärkare idag verkar tävla om det häftigaste utseendet. Ofta förekommer rena "dekorationskomponenter" för att förstärkaren ska se extra häftig ut. Dessutom förekommer kraftigt överdimensionerade transformatorer, vilket tycks locka många köpare. Jag har sett fler exempel på förstärkare som borde vägt c:a 15 kg, väga upp till den tredubbla vikten, Detta helt i onödan enligt min mening. Men det är ofta tungt som säljer och ljudkvaliten kan ofta komma i andra hand. En annan klar nackdel med onödigt tunga förstärkare är det ökande hanteringsproblem de medför. Detta både i fabrikant som distributionleden, vilket ofta medför onödiga kostnader. Förknippade med detta.
IngOehman skrev:Den riktigt svåra frågan är väl kanske hur man sätter gränsen för vad som är lagom respektive överdimensionering.
När det gäller transformatorer så har man ju flera faktorer som kan bedömas ur ett lagom-perspektiv.
De enklaste:
1. Vad är lagom stora serieförluster (hur mycket koppar behöver man använda)?
2. Vad är lagom bra undre gränsfrekvens vid max effekt (hur mycket järn behövs)?
Vh, iö
JM skrev:ErikAndersson skrev:Vi kanske ska återgå till kärnämnet. Många tillverkare av rörförstärkare idag verkar tävla om det häftigaste utseendet. Ofta förekommer rena "dekorationskomponenter" för att förstärkaren ska se extra häftig ut. Dessutom förekommer kraftigt överdimensionerade transformatorer, vilket tycks locka många köpare. Jag har sett fler exempel på förstärkare som borde vägt c:a 15 kg, väga upp till den tredubbla vikten, Detta helt i onödan enligt min mening. Men det är ofta tungt som säljer och ljudkvaliten kan ofta komma i andra hand. En annan klar nackdel med onödigt tunga förstärkare är det ökande hanteringsproblem de medför. Detta både i fabrikant som distributionleden, vilket ofta medför onödiga kostnader. Förknippade med detta.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Även äldre klassiker som Leak TL12 och Klangfilm vägde en hel del och fick ärr efter hanteringsmissar.
Mina Leak TL12 åkte i golvet när hyllan inte klarade vikten.
Ett av mina fyra Klangfilm slutsteg från Vinterpalatset i Stockholm hade spräckt kopplingsplatta.
JM
ErikAndersson skrev:JM skrev:ErikAndersson skrev:Vi kanske ska återgå till kärnämnet. Många tillverkare av rörförstärkare idag verkar tävla om det häftigaste utseendet. Ofta förekommer rena "dekorationskomponenter" för att förstärkaren ska se extra häftig ut. Dessutom förekommer kraftigt överdimensionerade transformatorer, vilket tycks locka många köpare. Jag har sett fler exempel på förstärkare som borde vägt c:a 15 kg, väga upp till den tredubbla vikten, Detta helt i onödan enligt min mening. Men det är ofta tungt som säljer och ljudkvaliten kan ofta komma i andra hand. En annan klar nackdel med onödigt tunga förstärkare är det ökande hanteringsproblem de medför. Detta både i fabrikant som distributionleden, vilket ofta medför onödiga kostnader. Förknippade med detta.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Även äldre klassiker som Leak TL12 och Klangfilm vägde en hel del och fick ärr efter hanteringsmissar.
Mina Leak TL12 åkte i golvet när hyllan inte klarade vikten.
Ett av mina fyra Klangfilm slutsteg från Vinterpalatset i Stockholm hade spräckt kopplingsplatta.
JM
Dessa förstärkare är inte vad jag kallar tunga! De är myggviktare i detta sammanhang. Se bla mitt tidigare inlägg.
Max_Headroom skrev:Det är så där det skall se ut! Funktionella saker i 19" rack, det gillar vi! Annat än dom produkter som märkligt nog kallas "High End" (ofta är även den tekniska kvaliteten undermålig) och som ser ut att bäst passa till folk som går i damunderkläder.
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Det är så där det skall se ut! Funktionella saker i 19" rack, det gillar vi! Annat än dom produkter som märkligt nog kallas "High End" (ofta är även den tekniska kvaliteten undermålig) och som ser ut att bäst passa till folk som går i damunderkläder.
På vilket sätt speglar 19"-montage och damunderkläder prestandan på hifi-utrustning?
/ B
IngOehman skrev:...Men det beror nog inte på varken mesighet eller manlighet utan snarare på lathet.![]()
Vh, iö
hifikg skrev:IngOehman skrev:...Men det beror nog inte på varken mesighet eller manlighet utan snarare på lathet.![]()
Vh, iö
Lathet är manligt!
IngOehman skrev:Ja det kan hända, men om vi har det så utgångspunkt så menar jag nog att det samtidigt är manligt att försöka dölja sin lathet, men lathet att inte orka göra det.
Så den som är lat och låter det vara känt, är mera lat än manlig.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: exmag och 26 gäster