Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Eftersom många har haft åsikter och synpunkter på hur jag anvisar basreflexrör, ska jag här försöka förklara mig.
Alltihop började med en låda 25 liter och 8" bas.
Ett hål på 50 mm togs upp i lådan och provlyssning med 40 Hz tongenerator påvisade starka blåsljud i hålet.
Därefter tog jag upp hålet 5 mm i taget och upprepade testet tills jag hamnade på 65 mm och nästan inga blåsljud alls.
Då filade jag runt i hålet tills blåsljudet försvann och fick en diameter på 67 mm
För att få en balansräkning och slippa göra samma sak på alla element började jag räkna rördiameter genom elementets kon och fick olika svar på alla element.
Utanför upphängningen samma sak.
När jag delade elementets ytterdiameter (korg) med rörets öppning fick jag en delning på 3.22 vilket också stämde med 10" och 12" samt även 6½".
Senare reviderade jag delningen till 3.14 för att få ett något större rör och undvika gränsfall där det ändå lät i röret.
Sedan tog jag 2 i varandra skjutbara rör och drog ut längden tills rörelsen i konen stannade så mycket som möjligt och delade längden med 3.22 och fick ett mått som jag sedan provade på alla andra elementdimensioner, och varje gång stämde det med intoneringen.
Den sista jag provade var 160 liter med 15" bas där intoneringen gav 110x260 mm.
När jag räknade efter min egen lösning blev längden 259.6mm och där bestämde jag mig för att sluta mäta och bara räkna fram ett rör som passade lika bra varenda gång.
Att förklara vad som faktiskt händer vet jag inte om jag kan, men så här går tankegången.
Luften lådan är en komprimerbar gas som inte hinner med utan skapar en halvvågs eftersläpning som gör att rör och kon totalt sett går emot varandra och skapar en progressiv luftfjäder som blir stummare ju mer man driver elementet. Dessutom är amplituden direkt proportionerlig med sjunkande frekvens vilket gör att röret funkar i alla frekvensdelar som basen avger, men ger max belastning vid undre gränsfrekvens.
Ett resultat av detta är ökad effekttålighet på elementet då det är den mekaniska rörelsen som sätter en gräns för effekttåligheten. Genom att belasta och därmed styra konutslaget ökar effekttåligheten till nästan samma effekttålighet som talspolen tål elektriskt Ca: 3 ggr högre. Detta har testats av Sveriges Radio i Kramfors där man utbildade radiotekniker på 80 och 90-talet. Dom kom fram till att ett 60 watt element kunde pulsas 160 w utan att elementet lät illa eller tappade styrningen.
Fördelen är att man kan ta rör och element och flytta från låda till låda och elementet blir alltid rätt belastat.
Man kan komma både under krisminimum och över krismax. I det första fallet blir röret längre och i det andra kortare.
Jag vet inte om jag förklara bättre än så här och det kommer att finnas frågor om var när hur.
paa skrev:Perfector skrev:Eftersom många har haft åsikter och synpunkter på hur jag anvisar basreflexrör, ska jag här försöka förklara mig.
Alltihop började med en låda 25 liter och 8" bas.
Ett hål på 50 mm togs upp i lådan och provlyssning med 40 Hz tongenerator påvisade starka blåsljud i hålet.
Därefter tog jag upp hålet 5 mm i taget och upprepade testet tills jag hamnade på 65 mm och nästan inga blåsljud alls.
Då filade jag runt i hålet tills blåsljudet försvann och fick en diameter på 67 mm
För att få en balansräkning och slippa göra samma sak på alla element började jag räkna rördiameter genom elementets kon och fick olika svar på alla element.
Utanför upphängningen samma sak.
När jag delade elementets ytterdiameter (korg) med rörets öppning fick jag en delning på 3.22 vilket också stämde med 10" och 12" samt även 6½".
Senare reviderade jag delningen till 3.14 för att få ett något större rör och undvika gränsfall där det ändå lät i röret.
Sedan tog jag 2 i varandra skjutbara rör och drog ut längden tills rörelsen i konen stannade så mycket som möjligt och delade längden med 3.22 och fick ett mått som jag sedan provade på alla andra elementdimensioner, och varje gång stämde det med intoneringen.
Den sista jag provade var 160 liter med 15" bas där intoneringen gav 110x260 mm.
När jag räknade efter min egen lösning blev längden 259.6mm och där bestämde jag mig för att sluta mäta och bara räkna fram ett rör som passade lika bra varenda gång.
Att förklara vad som faktiskt händer vet jag inte om jag kan, men så här går tankegången.
Luften lådan är en komprimerbar gas som inte hinner med utan skapar en halvvågs eftersläpning som gör att rör och kon totalt sett går emot varandra och skapar en progressiv luftfjäder som blir stummare ju mer man driver elementet. Dessutom är amplituden direkt proportionerlig med sjunkande frekvens vilket gör att röret funkar i alla frekvensdelar som basen avger, men ger max belastning vid undre gränsfrekvens.
Ett resultat av detta är ökad effekttålighet på elementet då det är den mekaniska rörelsen som sätter en gräns för effekttåligheten. Genom att belasta och därmed styra konutslaget ökar effekttåligheten till nästan samma effekttålighet som talspolen tål elektriskt Ca: 3 ggr högre. Detta har testats av Sveriges Radio i Kramfors där man utbildade radiotekniker på 80 och 90-talet. Dom kom fram till att ett 60 watt element kunde pulsas 160 w utan att elementet lät illa eller tappade styrningen.
Fördelen är att man kan ta rör och element och flytta från låda till låda och elementet blir alltid rätt belastat.
Man kan komma både under krisminimum och över krismax. I det första fallet blir röret längre och i det andra kortare.
Jag vet inte om jag förklara bättre än så här och det kommer att finnas frågor om var när hur.
Några frågor:
1. Hur beräknar eller väljer du volymen på lådan?
2. Vilken effekt körde du ut när du testade med blåsljudselemineringen med 8" elementet?
3. När du ökade hålets diameter för att eliminera blåsljudet, justerade du efter med tongeneratorn till den högre resonansfrekvens som ett större hål innebär?
4. När du testade fram längden på porten, körde du fortfarande 40Hz från tongeneratorn, eller någon annan frekvens eller med musik?
5. Vad menar du med krisminimum och krismax?
6. Vilket 8" element var det, och har du parametrarna tillgängliga för det?
joakimfors skrev:Undrar vad Helmholtz, Thiele och Small skulle säga?
Perfector skrev:Man kan komma både under krisminimum och över krismax. I det första fallet blir röret längre och i det andra kortare.
paa skrev:Perfector skrev:Man kan komma både under krisminimum och över krismax. I det första fallet blir röret längre och i det andra kortare.
Menar du att man riskerar att hamna utanför ett optimalt område, och att man ska undvika det, eller att det går att få ett utmärkt resultat utanför detta område också?
paa skrev:Högtalarelement kan ju vara så väldigt olika, även om dom har samma storlek. Membranet kan vara lätt eller tungt, magneten kan vara stark eller svag och upphängningen styv eller mjuk. Menar du att det inte spelar någon roll för lådans volym eller avstämning?
Perfector skrev:paa skrev:Högtalarelement kan ju vara så väldigt olika, även om dom har samma storlek. Membranet kan vara lätt eller tungt, magneten kan vara stark eller svag och upphängningen styv eller mjuk. Menar du att det inte spelar någon roll för lådans volym eller avstämning?
Mina erfarenheter ger vid handen att konytan är den styrande faktorn.
Jag har aldrig haft några avvikelser från beräkningarna med olika element
Och luftmassan i lådan är ju densamma så den är komprimerbar i samma utsträckning avsett element, konstigt nog.
Men funkar, det gör det.
PerStromgren skrev:Perfector skrev:paa skrev:Högtalarelement kan ju vara så väldigt olika, även om dom har samma storlek. Membranet kan vara lätt eller tungt, magneten kan vara stark eller svag och upphängningen styv eller mjuk. Menar du att det inte spelar någon roll för lådans volym eller avstämning?
Mina erfarenheter ger vid handen att konytan är den styrande faktorn.
Jag har aldrig haft några avvikelser från beräkningarna med olika element
Och luftmassan i lådan är ju densamma så den är komprimerbar i samma utsträckning avsett element, konstigt nog.
Men funkar, det gör det.
Då har du haft tur. Förmodligen har du fått tag i element som är tillräckligt lika för att din modell ska funka bra. Om du jämför Philips 9710M med ett modernt långslagigt baselement av samma diameter tror jag det blir en stor skillnad i tonkurva om de sätts i samma låda med samma port. Tror inte du det, alltså?
Cortado skrev:Svarar en kortis nu och mer sen;
Perfector - att du skapat den här tråden specifikt för att diskutera det som de flesta ifrågasätter dig för är i min mening väldigt modigt och jag både uppskattar och avundas det, mycket bra jobbat!
Med det sagt hoppas jag att alla deltagare tänker lite på det och håller en god konstruktiv stämning.
PappaBas skrev:@Perfector
När du stämmer av rörlängden så membranet slutar röra sig vilken frekvens använder du då på tongeneratorn?
Det du gör då är att stämma av basreflexen till den frekvensen.
Hur får du fram lådvolymen?
Det jag skulle rekommendera är att du leker lite i Basta och simulerar med lite olika element.
Variera avstämmning och lådvolym så ser man hur olika elementen beter sig.
Simulering är en uppskattning men det hjälper förstå komplexiteten.
Perfector skrev:Det var där jag fick besked om att mina önskemål om en lätt loudnesspuckel funkade som avsett
paa skrev:Perfector skrev:Det var där jag fick besked om att mina önskemål om en lätt loudnesspuckel funkade som avsett
Det beror ju lite på hur långt ner högtalarsystemet går, om det behövs någon puckel eller inte.
En sammanfattning av saken ur Ingvar Öhmans redovisning av optimaltonkurvor för basområdet, som han redovisade i MoLT för nu ganska länge sedan lyder ungefär så här: Om högtalaren har sin f3 på över 33 Hz så kan en liten puckel delvis dölja att det saknas lite av den djupaste basen, men om högtalaren går lägre än så, så behövs det inte.
paa skrev:Perfector skrev:Det var där jag fick besked om att mina önskemål om en lätt loudnesspuckel funkade som avsett
Det beror ju lite på hur långt ner högtalarsystemet går, om det behövs någon puckel eller inte.
En sammanfattning av saken ur Ingvar Öhmans redovisning av optimaltonkurvor för basområdet, som han redovisade i MoLT för nu ganska länge sedan lyder ungefär så här: Om högtalaren har sin f3 på över 33 Hz så kan en liten puckel delvis dölja att det saknas lite av den djupaste basen, men om högtalaren går lägre än så, så behövs det inte.
Perfector skrev:Ett hål på 50 mm togs upp i lådan och provlyssning med 40 Hz tongenerator påvisade starka blåsljud i hålet.
Cortado skrev:Perfector skrev:Ett hål på 50 mm togs upp i lådan och provlyssning med 40 Hz tongenerator påvisade starka blåsljud i hålet.
Här saknar jag information om ifall du då bara hade ett hål i lådan eller om du faktiskt hade ett rör (eller flera) med i bilden och isåfall hur långt det (eller de, rören) var.
Om man utgår från att det bara var ett hål i lådan så är ju "portens" längd väggens tjocklek. Om längden på röret (i detta fall väggens tjocklek) inte ändras men diametern blir större så höjer man enligt Helmholtz beräkningar resonansfrekvensen. Detta är lätt att bevisa genom;
1) gör ett hål med en viss diameter och spelar den frekvens där konen rör sig som minst ("Helmholtzfrekvensen").
2) gör nämda hål sedan borrar man upp samma hål så att den nya diametern på hålet märkbart större, t.ex. till det dubbla
Observera att konrörelsen ökar. Detta beror på att resonansfrekvensen flyttat på sig, i detta fall har den flyttat sig uppåt. Om man sakta vrider upp frekvensen, utan att göra NÅGOT annat så kommer konen ha en frekvens där den rör på sig väldigt lite.
Hade man byggt sin låda av 19mm material så hamnar man på ca 24Hz med ett runt hål som är 96mm i diameter. Med dubbla diametern hamnar resonansfrekvensen på knappt 36Hz . Nu har jag simulerat fram i Basta!.. eftersom jag är lat och bekväm och då är det skönt att hoppa över staketet där det är som lägst.
Vill man räkna på det så finns det formler för detta och fattar man formlerna så kommer man snabbt att inse att elementet eller någon aspekt av elementet bestämmer har inget med vilken frekvens lådan är avstämd till. Alltså är en basreflexlåda utan element är avstämd till en viss frekvens, oavsett vilket element du sätter i den.
Perfector - Vad tror du om detta, kan det ligga något i det eller känns det som totalt tjurskit?
(PS. Jag hoppas någon rättar mig om jag felar här!)
Perfector skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Jag började med bara ett hål för att utröna hur stort det måste vara för att få bort blåsljudet.
Sedan ett rör som var skjutbart tills konen stannade så gott som helt.
Martin skrev:Om jag minns rätt så är portens längd för en port utan rör, väggens tjocklek plus en bra bit till som beror av diametern på hålet.
När man ändrar diametern och längden så ändras resonansfrekvensen i lådan. Ändrar man längden tills konen nått ett lokalt minimum i rörelse så har man stämt av porten till den frekvens man ställt in på tongeneratorn.
DanNorman skrev:Perfector: Så du vill inte ha nån bas?
DanNorman skrev:Perfector: ja, det beror ju på vilken frekvens du väljer på tongeneratorn. Under det får du inte mycket till bas.
PappaBas skrev:Precis det Martin skrev som jag avsåg därför min fråga om frekvensen på tongeneratorn.
Ändrar du den kan du stämma av porten till en annan frekvens och får en annan längd.
Porten avlastar runt den frekvens du stämmer av den till men det är en funktion av elementets specifika egenskaper och lådans storlek.
Vilket utseende tonkurvan i basen skall ha kan man tycka olika om och rummet har stor stor inverkan.
DanNorman skrev:Perfector: Elementet rör sig ju ingenting vid avstämningsfrekvensen och behovet av styrning minskar med högre frekvens. Varför skulle du då inte välja så låg tongeneratorfrekvens som möjligt? Vad tillverkare säger är inget att bry sig om; det gäller ju bara om du tänker på samma sätt som dom. Elementets fs är ointressant i en låda. Där är det bara systemets (element + låda + eventuellt port, horn, whatever) resonansfrekvens som spelar någor roll, för tonkurvans utseende.
Perfector skrev:Jag började med bara ett hål för att utröna hur stort det måste vara för att få bort blåsljudet.
Perfector skrev:Sedan ett rör som var skjutbart tills konen stannade så gott som helt.
Perfector skrev:Under elementets fs får man inte mycket ljud och därför använder jag det som riktlinje.
Dessutom stämmer jag inte utan belastar konen med luftfjäderns progressivitet vilket tydligen inte uppfattats.
DanNorman skrev:Perfector: Det funkar dåligt i en tråd med titeln "Ett försök att förklara.."
Perfector skrev:DanNorman skrev:Perfector: Det funkar dåligt i en tråd med titeln "Ett försök att förklara.."
Så var det med det försöket
Ska jag obevaka tråden nu eller?
Perfector skrev:Jag försökte förklara mig och det sket sig strålande.
Mer förvånansvärt är viljan att hacka på andra.
När man svarar på en trådfråga så är svaret i första och sista hand avsett för TS och inte alla andra.
Men det går mer energi till att hacka på varandra än att hjälpa till.
Förbannat trist
Jag ber lämplig admin att lösa mitt konto från faktiskt och ge mig permanent semester så kan jag vistas där man konentrerar sig på vad någon frågar och överlåter till den frågande att själv avgöra vad som är användbart.
Perfector skrev:DanNorman skrev:Perfector: Det funkar dåligt i en tråd med titeln "Ett försök att förklara.."
Så var det med det försöket
Ska jag obevaka tråden nu eller?
Fostex skrev:Bra skrivet, DVD-ai!
Jag hoppas verkligen att du (Perfector) ser igenom all hets och diskussion, och fortsätter här precis som vanligt. Har man egna metoder som ej är vedertagna kräver de sin förklaring och "bevisbörda" för att folk ska acceptera och förstå dem. Det är vad i stort sett varenda entreprenör slåss dagligen med.
För mig har du gett forumet stor glädje, här på faktiskt.se är allt väldigt tekniskt och ibland ett fikonspråk jag själv inte begriper (även om jag gillar och fascineras av kluriga ord). När sedan debatten börjar hetta till kan tonen bitvis bli rätt hård. Från dig ser man dock alltid välvilja, ödmjukhet och en positiv inställning. Alltid. Jag hoppas att du tänker över ditt beslut ett varv, och inser att du är en av forumets stora glädjespridare som verkligen har sin plats här.
Fostex skrev: Från dig ser man dock alltid välvilja, ödmjukhet och en positiv inställning. Alltid. Jag hoppas att du tänker över ditt beslut ett varv, och inser att du är en av forumets stora glädjespridare som verkligen har sin plats här.
IngOehman skrev:Hoppas att du inte upplever att det följande är att skjuta dig:
Problemet med det du skriver är att stora delar av det inte är korrekt. Du talar om progressivitet (olinjärt) i sådant som typiskt är tämligen linjärt, och du talar om att avstämma till minsta rörelse - men något sådant finns inte. Vilket som ger minsta rörelse beror ju på insignalen. Och att porten väsentligt är med och bestämmer belastningen på konens baksida vid högre frekvenser är heller inte riktigt.
Det finns mycket annat man kan peka på som tveksamheter i din text, men sammanfattningsvis så rekommenderar jag att man baserar sitt synsätt på fysikens lagar istället. Då blir allt rätt.
Vh, iö
Cortado skrev:+1 på ovanstående inlägg.
Perfector:
Ifrågasättandet kommer nog inte sluta bara för att du deklarerat hur du tänker eller för att du berättat att du bestämt dig för att tycka annorlunda bara för sakens skull. Teorierna du presenterar i den här tråden kommer att ifrågasättas varje gång du försöker få någon annan att anamma/använda dem för högtalarkonstruktion. Att du vill göra på ett visst sätt när du konstruerar/bygger högtalare och att du säger/tycker att det fungerar för dig och att du tycker att det är rätt kommer inte någon ifrågasätta.
Perfector skrev:DanNorman skrev:Perfector: Elementet rör sig ju ingenting vid avstämningsfrekvensen och behovet av styrning minskar med högre frekvens. Varför skulle du då inte välja så låg tongeneratorfrekvens som möjligt? Vad tillverkare säger är inget att bry sig om; det gäller ju bara om du tänker på samma sätt som dom. Elementets fs är ointressant i en låda. Där är det bara systemets (element + låda + eventuellt port, horn, whatever) resonansfrekvens som spelar någor roll, för tonkurvans utseende.
Nu är vi vid "bli salig på sin egen fason" tror jag och för mig har det alltid funkat bra.
Tarzan skrev:Jag som är lite nyfiken undrar hur stor skillnad det faktiskt kommer att låta mellan en låda som är gjord enligt Perfectors metod och en låda som är framsimulerad i något "riktigt" program.
a) Inom vilka gränser måste Thiele/Small-parametrarna ligga för att ge ungefär samma resultat?
b) Hur vanligt är det att parametrarna ligger inom dessa gränser?
Perfector skrev:Tarzan skrev:Jag som är lite nyfiken undrar hur stor skillnad det faktiskt kommer att låta mellan en låda som är gjord enligt Perfectors metod och en låda som är framsimulerad i något "riktigt" program.
a) Inom vilka gränser måste Thiele/Small-parametrarna ligga för att ge ungefär samma resultat?
Om du provar så skulle jag känna mig mycket hedrad
Tarzan skrev:Perfector skrev:Tarzan skrev:Jag som är lite nyfiken undrar hur stor skillnad det faktiskt kommer att låta mellan en låda som är gjord enligt Perfectors metod och en låda som är framsimulerad i något "riktigt" program.
Om du provar så skulle jag känna mig mycket hedrad
Jag är rätt säker på att det finns folk här som är mycket bättre lämpade för uppgiften än vad jag är eftersom jag antar att de, till skillnad från mig, ser om TS-parametrar ser normala ut och har mycket större vana av simuleringsprogram.
PappaBas skrev:@Perfector
Hur kommer du fram till lådstorleken för ett element?
Vilken frekvens har tongeneratorn du "stämmer av" basreflexen med?
Hur mycket dämpning om någon har du ungefär i lådan?
Detta är det intressanta och det tycker jag inte du redogjort för.
paa skrev:Men i förstainlägget stod det väl att det var 25 liter till 8" basen?
PappaBas skrev:Ok så du "stämmer av" till elementets friluftsresonans Fs.
Hur du dimensionerar lådan förstår jag inte fortsatt.
Vad menar du är lådans resonans och vad bestäms den av enligt dig?
Du dimensionerar alltså så det du anser vara lådans resonans matchar med Fs?
Edit: IÖ han emellan.
Kalejdokom skrev:Kanske är det ordet resonansbenägenhet som åsyftas?
paa skrev:Om jag har fattat metoden rätt, så kan volymen vara ca 25-40 liter för en 8" bas, eller vad som funkar bäst om man testar lite andra lådstorlekar.
Sedan ska porten ha en viss storlek baserad på elementets storlek. Detta verkar vara det enda tumregelmässigt fasta i metoden.
Sedan provar man med olika portlängder till det blir bra.
Det låter ju inte som så stor skillnad från många andra metoder, där man tunar "by ear".
Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Kanske är det ordet resonansbenägenhet som åsyftas?
varmt tack för rättelsen, ja det är det jag menar men skriver fel.
KarlXII skrev:Vilken trevlig tråd!
Lördagskram till er alla.
IngOehman skrev:Men det är de enkla sambanden, de som man kan räkna ut (utan simuleringsprogram, som ju är fusk) i huvudet på nolltid om kan kan sin fysik. Lite kluringare är att räkna ut hur amplituden kommer att förhålla sig till det linjära området, men även det är enkelt att räkna ut om man slipper ha med rummet i ekvationen (vilket man förstås inte slipper i verkligheten). Ännu knepigare är det att räkna ut hur tonkurvan ser ut vad alla de frekvenser som vi hittar under Fh och mellan Fh och det linjära området, för då måste man börja kontemplera alla i ekvationen ingående Q-värden (resonansvilligheter), vilket i sin tur betyder att man behöver bedöma inverkan av dämpmaterial, men självklart också elementets motorstyrka, som dämpar vissa resonanser - men antidämpar andra! Det förvånar många.
- - -
Något som även det förvånar många är att Helmholtz-resonansens Q-värde inte finns med som ett Q-värde för de poler och nollställen som utgår den färdiga högtalarens överföringsfunktion. Många föreställer sig att ett Qp om 7 eller 9 eller vad man nu hamnar på, betyder att porten kommer att uppvisa den resonansvilligheten och att det kommer att vara en del av högtalarens beteende, men så är det absolut inte. Qp är bara en hypotetisk resonansvillighet* som gäller om man ersätter bashögtalaren med en helt oeftergivlig plugg som tätar hålet för elementet i lådan.
Går man på djupet med detta är blir det snabbt komplicerat och förklaringarna extremt omfattande, och jag har inte för avsikt att ägna tråden åt något som tar en lärobok att förklara ordentligt, men jag ville bara peka på att det som någon kanske försöker hantera med några tumregler, i verkligheten är komplext.
Vh, iö
- - - - -
*Det vill säga, den finns inte på riktigt, även om den från en synvinkel faktiskt kan framstå som helst verklig - via baselementets motor kan man titta in elektriskt i den mekaniska världen och då även mäta Qp, fast det inte finns, via EMK.
Tarzan skrev:K special och kobra är exempel på program som varken bygger på fysik eller tävling. Dessutom lyckas de väcka betydligt mer intresse än motorprogram hos folk som är direkt ointresserade av motor.
Nattlorden skrev:Tarzan skrev:K special och kobra är exempel på program som varken bygger på fysik eller tävling. Dessutom lyckas de väcka betydligt mer intresse än motorprogram hos folk som är direkt ointresserade av motor.
Och omvänt. Pretto-kultur kan var jobbigt kulturnördigt....
Tarzan skrev:K special och kobra är exempel på program som varken bygger på fysik eller tävling. Dessutom lyckas de väcka betydligt mer intresse än motorprogram hos folk som är direkt ointresserade av motor.
Tarzan skrev:Men jag håller med, sportsändningar borde tas bort ur tablån. Utslagningskonceptet är verkligen hemskt.
petersteindl skrev:Vad handlar tråden om?
Perfector skrev:petersteindl skrev:Vad handlar tråden om?
Gå tillbaka till gå och läs lite.
IngOehman skrev:
Men vaddå. Sport behöver inte ens betyda tävling. Sport betyder att ha kul med någon sorts redskap eller utrustning. Det kan vara en sportbil eller ett metspö eller en skateboard.
Inte ens idrott behöver betyda att man tävlar, idrott betyder bara att man gör något där den fysiska ansträngningen är huvudgrejen.
....SNIP....
Vh, iö
Tompa_39 skrev:IngOehman skrev:
Men vaddå. Sport behöver inte ens betyda tävling. Sport betyder att ha kul med någon sorts redskap eller utrustning. Det kan vara en sportbil eller ett metspö eller en skateboard.
Inte ens idrott behöver betyda att man tävlar, idrott betyder bara att man gör något där den fysiska ansträngningen är huvudgrejen.
....SNIP....
Vh, iö
Fast nu blir jag osäker, är inte den distinkta skillnaden mellan just Idrott och Sport precis det? dvs att Sport alltid innehåller ett tävlingsmoment men inte nödvändigtvis fysisk aktivitet, och idrott tvärtom, dvs alltid fysisk aktivitet men inte nödvändigtvis ett tävlingsmoment...
Sorry för mer OT, men behöver bara klargöra detta![]()
/ Tompa
paa skrev:Till och med F1 är en tävling, där vissa åker ut!
Svante skrev:Pågår här en definitionsdebatt?
Tarzan skrev:Svante skrev:Pågår här en definitionsdebatt?
Det roligaste med den tycker jag är att den inte är ämnesrelaterad
Hur skiljer sig förresten tävling och sport åt?
IngOehman skrev:Sport är redskaps/prylrelaterade aktiviteter. Att segla eller köra motorcykel t ex, och man behöver inte tävla för att man gör det.
Svenska Akademiens Ordbok skrev:Sport: Om en (efter vissa gällande regler utövad, ofta av arrangör anordnad såsom tävling, systematisk, särskilt utomhus, ofta medelst redskap eller fortskaffningsmedel eller djur, bedriven) verksamhet som kräver visst mått av kroppsansträngning och färdighet och säkerhet och som utövas i syfte att ge utövaren det nöje och den spänning som ligger i att övervinna de svårigheter eller risker som är förenade med utövandet eller i att tävla med någon eller några eller för att ge utövaren motion eller smidighet eller utveckla och stärka hans kropp (eller särskild kroppsdel) eller stärka hans hälsa och dylikt; numera oftast om sådan verksamhet såsom tävlingsgren (i synnerhet av annan art än friidrott) eller sammanfattande om tävlingsverksamhet med och utan redskap.
Kalejdokom skrev:Svenska Akademiens Ordbok skrev:Sport: Om en (efter vissa gällande regler utövad, ofta av arrangör anordnad såsom tävling, systematisk, särskilt utomhus, ofta medelst redskap eller fortskaffningsmedel eller djur, bedriven) verksamhet som kräver visst mått av kroppsansträngning och färdighet och säkerhet och som utövas i syfte att ge utövaren det nöje och den spänning som ligger i att övervinna de svårigheter eller risker som är förenade med utövandet eller i att tävla med någon eller några eller för att ge utövaren motion eller smidighet eller utveckla och stärka hans kropp (eller särskild kroppsdel) eller stärka hans hälsa och dylikt; numera oftast om sådan verksamhet såsom tävlingsgren (i synnerhet av annan art än friidrott) eller sammanfattande om tävlingsverksamhet med och utan redskap.
Frågor på detta?
AndreasArvidsson skrev:Var går gränsen för vad som prylrelaterat? Schack är väl en sport?
AndreasArvidsson skrev:isf bör matlagning också vara en sport där har man ju massor med verktyg.
AndreasArvidsson skrev:Träningskläder och bra skor behöver man i löpning så det bör isf också vara en sport.
AndreasArvidsson skrev:Jag är lite skeptisk till den definitionen.
E skrev:Visst kan man göra löpning till en materialsport med puls- o stegräknare och så vidare, men ... Egentligen går det väl bra att vara mer eller mindre naken.
Träningskläder har man med fördel när man övar sig i schack också. I turneringar har man förstås tävlingskläder.
IngOehman skrev:Sport är redskaps/prylrelaterade aktiviteter. Att segla eller köra motorcykel t ex, och man behöver inte tävla för att man gör det.
Ja, en sportbil är en bil med mera körglädje än komfort, inte nödvändigtvis en bil man tävlar med. Men man behöver väl liksom uppleva, "gå in i" sportbilen, segelbåten eller motorcykeln, för att det skall vara att bedriva sport? Om motorcykeln bara är ett nödvändigt ont för att transportera sig till eller i jobbet, och kanske rentav körs på autopilot, då finns nog inga sportkepsar som kan göra aktiviteten till sport. Hur man kör är alltså avgörande och kanske hur intresserad man är.
E skrev:Frågan är om inte (allmänt känd som) sportdryck borde heta idrottsdryck. Det är väl en dryck för idrottare?
E skrev:Om kroppen är det väsentliga/enda redskapet, heter det väl idrott?
E skrev:Frågesport är typ idrott för hjärnan.
E skrev:Det här blev jag inte klokare av. Svara nu på de frågor jag sport.
HenrikTornquist skrev:Kvalificerar umgänge med prostituerad som idrott, med tanke på "flickan som gick på sporten"?
Kalejdokom skrev:Men hur mår Perfector?
IngOehman skrev:Om du känner att det är det, så är det det, för dig.HenrikTornquist skrev:Kvalificerar umgänge med prostituerad som idrott, med tanke på "flickan som gick på sporten"?
Nej. Inte om man inte ser sport som samlingsbegrepp i varje fall.
I de flesta samhällen skulle jag nog vilja påstå att det rent av ses som osportsligt. Är uttrycket "flickan som gick på sporten" välkänt?
Jag har aldrig hört det och undrar vad det betyder (noll träffar på google).
Vh, iö
Laila skrev:IngOehman skrev:Om du känner att det är det, så är det det, för dig.HenrikTornquist skrev:Kvalificerar umgänge med prostituerad som idrott, med tanke på "flickan som gick på sporten"?
I de flesta samhällen skulle jag nog vilja påstå att det rent av ses som osportsligt. Är uttrycket "flickan som gick på sporten" välkänt?
Vh, iö
Det är nog fan så vedertaget . . . att du inte känner till begreppet(gick/gå på sporten) förbryllar mig . . .
egonsmannen skrev:Fantastiskt om man lyckats missa det uttrycket om man bott i Sverige dom senaste 65 åren. Kanske ägnat sig mer åt facklitteratur??
egonsmannen skrev:Fantastiskt om man lyckats missa det uttrycket om man bott i Sverige dom senaste 65 åren. Kanske ägnat sig mer åt facklitteratur??
IngOehman skrev:Laila skrev:IngOehman skrev:Om du känner att det är det, så är det det, för dig.
Vh, iö
Det är nog fan så vedertaget . . . att du inte känner till begreppet(gick/gå på sporten) förbryllar mig . . .
Okej, vad betyder det då?
Och inte kan det vara så vedertaget om det inte ger någon träff överhuvudtaget på hela internet?
Kan det var så att det var ett välkänt begrepp innan jag började skolan, och innan internet fanns? Alltså på kanske 50- och 60-talen och/eller tidigare? Saker som är pre-internet kan ju ibland verka som om de aldrig funnits om man frågar just internet.
Vh, iö
Tompa_39 skrev:egonsmannen skrev:Fantastiskt om man lyckats missa det uttrycket om man bott i Sverige dom senaste 65 åren. Kanske ägnat sig mer åt facklitteratur??
Man lär sig nåt varje daghade heller aldrig hört det, eller inte medvetet iallafall, hade ingen aning om vad det betydde. Tack alla för upplysning!
IngOehman skrev:Det roliga är att man med helt konventionella fysikberäkningar kan visa att en port, med sin diameter och längd, passar för ett baselement - i lådor av varierande storlek! Det finns en faktor som man kan behöva anpassa, och det är att mindre lådor behöver mera dämpning inuti för att det skall bli vettigt, men inom rätt så stora gränser kan man variera lådvolymen utan att behöva ändra varken port eller något annat.
Med det sagt behöver man ju ingen tumregelsamling för att förstå det, det framgår ju med önskad tydlighet om man utgår ifrån fysikens lagar.
Minskar man lådvolymen till 1/4 så stiger Fh med en faktor 2. Det frekvensskiftet ger samma gain som man förlorar på den mindre lådans volym. Men det finns ju andra frekvenser än det linjära om rådet och Fh. Mer om detta senare i inlägget...Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Kanske är det ordet resonansbenägenhet som åsyftas?
varmt tack för rättelsen, ja det är det jag menar men skriver fel.
Ah, tack, toppen.
Hur benägen resonansen blir beror på en massa parametrar. Det beror även på vad man menar när man säger benägenhet. Det kan ju betyda båda hur stark och hur resonant signal porten ger ifrån sig.
Om frekvensen är given så blir överföringsfunktionens amplitud vid Fh i princip proportionellt mot lådvolymen. Dubbla lådvolymen ger 6 dB högre output från porten för en given insignal med frekvensen Fh. Om frekvensen inte är given men lådvolymen är det så blir amplituden proportionell mot frekvensens kvadrat, en oktav lägre avstämning ger alltså 12 dB lägre amplitud.
Men det är de enkla sambanden, de som man kan räkna ut (utan simuleringsprogram, som ju är fusk) i huvudet på nolltid om kan kan sin fysik. Lite kluringare är att räkna ut hur amplituden kommer att förhålla sig till det linjära området, men även det är enkelt att räkna ut om man slipper ha med rummet i ekvationen (vilket man förstås inte slipper i verkligheten). Ännu knepigare är det att räkna ut hur tonkurvan ser ut vad alla de frekvenser som vi hittar under Fh och mellan Fh och det linjära området, för då måste man börja kontemplera alla i ekvationen ingående Q-värden (resonansvilligheter), vilket i sin tur betyder att man behöver bedöma inverkan av dämpmaterial, men självklart också elementets motorstyrka, som dämpar vissa resonanser - men antidämpar andra! Det förvånar många.
- - -
Något som även det förvånar många är att Helmholtz-resonansens Q-värde inte finns med som ett Q-värde för de poler och nollställen som utgår den färdiga högtalarens överföringsfunktion. Många föreställer sig att ett Qp om 7 eller 9 eller vad man nu hamnar på, betyder att porten kommer att uppvisa den resonansvilligheten och att det kommer att vara en del av högtalarens beteende, men så är det absolut inte. Qp är bara en hypotetisk resonansvillighet* som gäller om man ersätter bashögtalaren med en helt oeftergivlig plugg som tätar hålet för elementet i lådan.
Går man på djupet med detta är blir det snabbt komplicerat och förklaringarna extremt omfattande, och jag har inte för avsikt att ägna tråden åt något som tar en lärobok att förklara ordentligt, men jag ville bara peka på att det som någon kanske försöker hantera med några tumregler, i verkligheten är komplext.
Vh, iö
- - - - -
*Det vill säga, den finns inte på riktigt, även om den från en synvinkel faktiskt kan framstå som helst verklig - via baselementets motor kan man titta in elektriskt i den mekaniska världen och då även mäta Qp, fast det inte finns, via EMK.
IngOehman skrev:Du undrar jag nyfiket, har du några synpunkter på det jag skrev om att relatera porten till slagvolymen hellre än till membranarean?
Om man sätter slaglängden till något fast så blir förvisso slagvolymen direkt proportionell mot membranarean, och kanske har alla de element du experimenterat med haft ungefär samma slaglängd?
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Om du spelar så samtliga element så de slår lika långt så puttar de ju (ungefär) lika mycket luft om de har samma konarea.
Det Ingvar menar är att om ett element kan slå dubbelt så långt så bör man ta hänsyn till detta när man dimensionerar sin port.
Perfector skrev:IngOehman skrev:Du undrar jag nyfiket, har du några synpunkter på det jag skrev om att relatera porten till slagvolymen hellre än till membranarean?
Om man sätter slaglängden till något fast så blir förvisso slagvolymen direkt proportionell mot membranarean, och kanske har alla de element du experimenterat med haft ungefär samma slaglängd?
Vh, iö
Nej, du har nog rätt i det.
Men jag började ju med ett hål och sökte att få bort blåsljudet vilket kanske i viss mån är att söka flödeskapaciteten i elementet.
Men efter otaliga tester med många olika element fick jag fram att det gick väl att använda samma håldiameter till alla element i samma dimension, dvs 8" osv.
Visst är det en schablon men den funkade så bra att jag inte haft anledning att fördjupa mig mer i om olika slaglängd ger mer pumpeffekt i ett givet hål.
Dock tycker jag om att du får mig att börja tänka igen efter 13 år som nedlagd byggare av högtalare.
IngOehman skrev:Perfector skrev:IngOehman skrev:Du undrar jag nyfiket, har du några synpunkter på det jag skrev om att relatera porten till slagvolymen hellre än till membranarean?
Vh, iö
Nej, du har nog rätt i det.
Men jag började ju med ett hål och sökte att få bort blåsljudet vilket kanske i viss mån är att söka flödeskapaciteten i elementet.
Men efter otaliga tester med många olika element fick jag fram att det gick väl att använda samma håldiameter till alla element i samma dimension, dvs 8" osv.
Visst är det en schablon men den funkade så bra att jag inte haft anledning att fördjupa mig mer i om olika slaglängd ger mer pumpeffekt i ett givet hål.
Dock tycker jag om att du får mig att börja tänka igen efter 13 år som nedlagd byggare av högtalare.
Kul att läsa.
Och egentligen tycker jag inte ditt resultat är så konstigt heller. Det är ju rimligt att man väljer element även på grunder som handlar om andra egenskaper än pumpkapacitet, och de element man testar med kan därför, på grund av dessa krav i andra domäner (beteendet i mellanregisterområdet t ex) komma att påminna rätt så mycket om varandra i basen.
Är även förstärkaren vald, kanske baserat på hur högt man tycker att man behöver spela, så blir ju elementets slaglängd närmast irrelevant.
Att då frysa slaglängden och bara se till konarean behöver då inte vara så dumt - det kan funka för de behov du hade helt enkelt.
Och jag vänder mig ju inte emot det. Jag bara säger att dimensioneringskonceptet då inte blir generellt. Det kan inte användas för en liten aktiv basmodul med kolossal slaglängd, t ex. Men det behöver ju inte betyda att det inte fungerade för det du använda det till.
Om något så tycker jag det är kul att se att du upptäckt att en port som passar för ett element i en given lådvolym, som regel passar bra för samma element även när det placeras i en annan låda. Dina praktiska tester därvidlag visar helt enkelt samma sak som går att räkna ut, men som många högtalarkonstruktörer trots det inte har klart för sig.
Vh, iö
IngOehman skrev:Kanske missförstår jag dig, men höga förväntningar blir lätt till samma sak som höga krav.
Förväntningar (att ha på sig) är lika potentiellt destruktiva som uttalade krav.
Vh, iö
sprudel skrev:IngOehman skrev:Kanske missförstår jag dig, men höga förväntningar blir lätt till samma sak som höga krav.
Förväntningar (att ha på sig) är lika potentiellt destruktiva som uttalade krav.
Vh, iö
Nu måste vi nog definiera begreppet förväntningar. Hattie med sina meta-analyser av didaktisk forskning pekar på att förväntningar, ofta i form av hög tilltro på sina elevers förmåga, är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för elevers kunskapsutveckling.
Krav vet jag inte riktigt vad du menar med, det kan ju vara kriterier för bedömning ur betygsaspekt där kriterierna för olika betyg anges i styrdokumenten. Det kan också uppfattas så att läraren tolkar kriterierna med höga krav för uppfyllelse, eller låga. Jag tänker att eleven själv väljer målnivå under de förutsättningar som är givna, det viktiga är att man är medveten om valet, och vad de innebär. Mycket om kunskapsutveckling nu här på Faktiskt men jag vet ju att du är intresserad, jag med.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Kanske missförstår jag dig, men höga förväntningar blir lätt till samma sak som höga krav.
Vh, iö
Nu måste vi nog definiera begreppet förväntningar. Hattie med sina meta-analyser av didaktisk forskning pekar på att förväntningar, ofta i form av hög tilltro på sina elevers förmåga, är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för elevers kunskapsutveckling.
sprudel skrev:Krav vet jag inte riktigt vad du menar med, det kan ju vara kriterier för bedömning ur betygsaspekt där kriterierna för olika betyg anges i styrdokumenten. Det kan också uppfattas så att läraren tolkar kriterierna med höga krav för uppfyllelse, eller låga. Jag tänker att eleven själv väljer målnivå under de förutsättningar som är givna, det viktiga är att man är medveten om valet, och vad de innebär. Mycket om kunskapsutveckling nu här på Faktiskt men jag vet ju att du är intresserad, jag med.
darkg skrev:Menar du att det visserligen kan stämma att höga förväntningar medför bättre lärande, men att priset kan vara för högt (stressen)?
IngOehman skrev:darkg skrev:Menar du att det visserligen kan stämma att höga förväntningar medför bättre lärande, men att priset kan vara för högt (stressen)?
Nej, inte alls.
Jag menar att det säkert stämmer att en lärare med låga förväntningar inte kommer att kunna uppnå bra resultat.
Den som inte tror något är möjligt uppnår ju heller sällan något, helt enkelt. Så lärare behöver tro att det är möjligt att nå långt om de skall kunna göra det. Att beskriva det som att läraren har höga ambitioner är möjligen bättre än att beskriva det som att förväntningarna på eleverna är höga.
- - -
Att "förväntningarna är höga" har ju ingen given koppling till vad eleven faktiskt upplever. Att läraren tror högt om elevernas förmåga betyder inte att eleven exponeras för stressen att få veta att förväntningarna på dem är höga.
Det är därför sådana där undersökningar är vanskliga att tolka. Det de kommer fram till må vara sant, men det går inte att veta vad det betyder. Inte från den information jag har i varje fall. Att dra slutsatser som är så tydligt uttalade som i exemplet är därför inte vetenskapligt, man får inte göra så. Det är att koka soppa på en spik. Man vet bara det man vet, slutsatserna får inte säga mera.
Vh, iö
IngOehman skrev:Man bör studera för att man är nyfiken och vill lära sig.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Man bör studera för att man är nyfiken och vill lära sig.
Om bara de barn som vill lära sig något hade behövt gå till skolan, så hade det tyvärr varit väldigt tomt i salarna...
E skrev:Varför tror du det?
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Man bör studera för att man är nyfiken och vill lära sig.
Om bara de barn som vill lära sig något hade behövt gå till skolan, så hade det tyvärr varit väldigt tomt i salarna...
Harryup skrev:Har svårt att tänka mig att det finns "kompletta" elever som vill lära sig allt i alla ämnen för att det är vetgiriga.
De som jag känner till har i några fall haft ambitionen att vara bäst i allt utan att för den skulle vara intresserad av ämnet i sig.
Eller också har de tidigt haft som mål att komma in på utbildningar typ; läkare, tandläkare, journalist. Men har inte stött på någon som verkligen är lika vetgirig och vill kunna allt då det gäller matematik, fysik, estetiska ämnen och att hoppa bock över tiden utan allt lärande för att vara komplett har haft ett annat syfte just för stunden.
Harryup
IngOehman skrev:Jag tror jag förstår vad du menar, och kanske går det att välja/hitta bättre ord än jag gjorde, men min poäng är att man när man talar om förväntningar nästan automatiskt lägger dessa på elevens axlar ("du skall veta att jag har höga förväntningar på dig!").
Den som säger det kanske menar väl, men kommunicerar samtidigt att eleven gör läraren besviken om eleven inte når upp till förväntningarna. Och det tror jag ingen elev blir bättre av att känna.
Skälet till att studera bör ju heller aldrig vara att göra läraren, föräldrar eller samhället tillfreds.
Man bör studera för att man är nyfiken och vill lära sig. Då gör man det som regel också, om skolan (inklusive lärare) skapar förutsättningarna. Kanske inte alla når upp till andras förväntningar, men väl upp till sin potential - och lyckas detta så är det väldigt bra, för mer än så går faktiskt inte att nå.
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Man bör studera för att man är nyfiken och vill lära sig.
Håller helt med. Varierar ju så klart från person till person och mellan olika åldersgrupper, men gav man ett val att inte studera utan några biverkningar så skulle många ta detta.
darkg skrev:Jag håller med båda föregående inlägg.
Trots år efter år i skola blommar de mest illaluktande blomster upp, med en hjärtskärande oförmåga och ovilja att förstå, och en nedslående oförmåga och ovilja att ta ansvar.
Harryup skrev:Det gemensamma var att ingen tillbringade mer än den minsta tid som behövdes på lektionerna för att få fortsatt studiebidrag.
Däremot skiljer det sig säkert mycket mellan olika individer och kanske olika skolor också.
/Harryup
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Backa till sista inlägg sidan ett så får du förklaringen.
Förstår ändå inte vad formeln ger... Du börjar med elementkorgens diameter, i detta fall 182 mm, dividerar med 3.14, multiplicerar med 2.36 = 136.79 Och sedan? Vilken diameter tycker du man ska välja?
Snälla Roger.
182 genom pi är rörets innediameter.
Innediameter gånger 2.36 är längden på röret.
Låt oss återgå till trådens ursprung.
Flint skrev:Flint skrev:Perfector skrev:Snabbare bas renare ljud och bättre styrning.
Och ja, effekttåligheten ökar markant.
Bra svar Perfector. Nu väntar vi på T/S-anhängarnas målbild.
T/S-anhängarnas målbild verkar dröja. Dom kanske är osäkra, eller dåligt organiserade.
Perfector skrev:Den här tråden är död.
Lämna den i fred.
Gamla lik luktar illa.
Cortado skrev:Jag skulle vara intresserad på en förklaring på VARFÖR Perfectors metod ger;
- Snabbare bas (delfråga 1; hur låter snabb bas jämfört med långsam? delfråga 2; gäller det alla frekvenser eller någon specifik?)
- Renare ljud (vilket "smuts" är det man får bort med metoden?)
- Bättre styrning ( detta har ju diskuterats, jag gissar på att man pratar om fladdret som uppstår UNDER avstämningsfrekvensen/portens resonansfrekvens - det kommer att fladdra, det är så det fungerar)
Effekttåligheten är jag också lite nyfiken på, eftersom en portad låda gör att elementet lättare når sitt Xmax (eller Xmech om man så vill) innan den effekt man stoppar in i elementet orsakar haveri.
Om det som syftas på är att porten ska bromsa elementet så har du ju direkt nackdelen med att porten flåsar, vilket ju också är något Perfector menar att hans metod minimerar(?).
Perfector skrev:Belastning vid lägsta frekvens ger absolut styrning och ökar även effekttåligheten som är angivet den mekaniska effekttåligheten.
Perfector skrev:Den elektriska tåligheten är Ca: 3 gånger den mekaniska.
Cortado skrev:.....
Det där mejkar ingen sens. 10mm är mer än 70W ? bananer är mer än apelsiner!
Laila skrev:Cortado skrev:.....
Di ä inte sällan mer långa iallafallen . . . typ.![]()
Laila skrev:Cortado skrev:.....
Di ä inte sällan mer långa iallafallen . . . typ.![]()
Cortado skrev:Grenar av diskussionen från denna tråd viewtopic.php?f=3&t=67186Perfector skrev:Belastning vid lägsta frekvens ger absolut styrning och ökar även effekttåligheten som är angivet den mekaniska effekttåligheten.
Det där är en konstig mening i sin helhet.
Vilken är den lägsta frekvensen och var kommer den från, exakt?
Den mekaniska effektåligheten, syftar du på Xmech?
Det är ju bara ett mått på hur långt talspolen kan röra sig innan något börjar gå sönder. Det måttet kan varken öka eller minska.Perfector skrev:Den elektriska tåligheten är Ca: 3 gånger den mekaniska.
Perfector skrev:PappaBas skrev:Precis det Martin skrev som jag avsåg därför min fråga om frekvensen på tongeneratorn.
Ändrar du den kan du stämma av porten till en annan frekvens och får en annan längd.
Porten avlastar runt den frekvens du stämmer av den till men det är en funktion av elementets specifika egenskaper och lådans storlek.
Vilket utseende tonkurvan i basen skall ha kan man tycka olika om och rummet har stor stor inverkan.
Under elementets fs får man inte mycket ljud och därför använder jag det som riktlinje.
Dessutom stämmer jag inte utan belastar konen med luftfjäderns progressivitet vilket tydligen inte uppfattats.
Tangband skrev:Perfector skrev:PappaBas skrev:Precis det Martin skrev som jag avsåg därför min fråga om frekvensen på tongeneratorn.
Under elementets fs får man inte mycket ljud och därför använder jag det som riktlinje.
Jo, min egen avstämning blev ju snarlik din metod, att stämma av något högre än elementets fs , resonans i fri luft.
Det låter verkligen som att basröret nu styr baskonen i mina subwoofers. Nästan som servostyrning. Det blev lyckat.![]()
Jag tycker du har fått oförtjänt mycket kritik av många här och vill ge dig lite cred för att metoden fungerar![]()
Om man använder din metod, så innebär det att man först kollar vilket frekvensomfång elementet har. Under ett elements resonans i fri luft (sf) har man oftast inte mycket output och kontrollen och styrningen av elementet blir mycket sämre under fs. Genom att stämma av högre än sf så belastar man konen med baktrycket från röret.
Resultatet blir bättre bas och mer tryck samt samtidigt bättre styrning av konen vid sf och högre frekvenser.
Allt på bekostnad av basåtergivningen långt under sf. Men det kan fixas med lite eq a la REL s5
(allting har ett pris förstås, sätter man shelving under avstämningen så begränsas effekttåligheten )
Egentligen är din avstämning lika som alla annan basreflex avstämning med den skillnaden att du alltid stämmer av över elementets resonans i fri luft.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 87 gäster