EKK: Så mycket bättre?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peh

EKK: Så mycket bättre?

Inläggav peh » 2015-11-28 17:02

Den här trådstarten har jag bävat för ett tag, eftersom jag inte alls tror på magiska kablage. För en tid sedan bytte jag emellertid till simpla EKK-kablage mellan Holographic Audio AMP SevenTeen och mina Guru Juniors, utan att förvänta mig några revolutionerande skillnader.

Men revolution blev det! Guru Junior lät absolut inte illa förut, men nu är det som att allt faller på plats. Framför allt märker jag att det är mycket lättare att urskilja olika instrument samt röster. Basen är också betydligt snabbare än tidigare, i mitt tycke. Kommer ständigt på mig själv med att lyssna på musik som jag inte ens tycker om, via YouTube, bara för att det "nya" ljudet är så intressant. Till och med tokkomprimerade fonogram blev lättare att lyssna på, tycks det.

Är det då verkligen sant? Finns dessa skillnader på riktigt? Vad beror det i så fall på? Jag har fyra hypoteser:

1. Högtalare fungerar bäst med det kablage de är designade för.
    Guru Junior råkar vara designade för just EKK, och kan därför först nu utnyttja sin fulla potential.
  2. Mina tidigare högtalarkablage gav ett allt för högt mått av tvärimpedansmodulationsdistorsion.
    EKK eliminerar detta. EKK är därför också överlägset allting annat.
  3. Skillnaderna har mer med de olika kablagens längd att göra.
    De gamla högtalarkablagen beställde jag med överdriven längd (3 meter vardera), så att marginal gavs för att kunna experimentera med högtalarnas möblering. Det hemmasnickrade EKK-kablagens längder (cirka 1,75 meter vardera) har däremot anpassats efter den faktiska placering högtalarna idag har.
  4. Ren och skär placebo.
    Jag har undermedvetet bestämt mig för att EKK låter bättre, och hjärnan är lättlurad.
Utesluter absolut inte det sista alternativet, och är i så fall bara glad att jag är billig i drift vad gäller placebokablage. :roll:
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
distad

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav distad » 2015-11-28 17:10

Finns dessa skillnader på riktigt?

Jepp!
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-11-28 17:29

4

Räcker inte det?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-28 17:52

Nöj dig med att det låter bra. Du har ju själv ett antal bra förklaringsmekanismer och förmodligen är det en kombination av dem alla med tillägget att

de gamla kontaktyrorna kan ha varit oxiderade, därför ska man vrida lite på kontakterna ibland
dåliga lödningar i kontaktdonen, som nu är bättre
det har blivit något fel på din AMP 17 så att den börjat distordera på ett trevligt sätt
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-28 21:18

5. Du har bytt till en kabel som inte "designats specifikt för ljud" och därför inte gör några hokus-pokus, vilket är möjligt att de tidigare kablarna varit utsatta för.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-11-28 22:04

Sitt nöjd, grattis!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-11-28 22:26

Vad är tvärimpedansmodulationsdistorsion?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-11-28 23:50

Ja, visst är det lustigt att det inte behöver vara dyrt för att placebo ska funka.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-11-29 00:02

EKK har denna effekt på alla högtalare, inte bara Ino/guru. Om en vecka kommer du dock byta ut den, för den ger lyssningströtthet då den saknar sväng. Funkar iof om du inte är genuint intresserad av musik, eller bara kör film/TV.
Senast redigerad av Objektivisten 2015-11-29 00:05, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-29 00:04

Objektivisten skrev:EKK har denna effekt på alla högtalare, inte bara Ino. Om en vecka kommer du dock byta ut den, för den ger lyssningströtthet då den saknar sväng. Funkar iof om du inte är genuint intresserad av musik, eller bara kör film/TV.

Äh! Den går visst att böja, träna lite bara.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-11-29 00:06

sprudel skrev:
Objektivisten skrev:EKK har denna effekt på alla högtalare, inte bara Ino. Om en vecka kommer du dock byta ut den, för den ger lyssningströtthet då den saknar sväng. Funkar iof om du inte är genuint intresserad av musik, eller bara kör film/TV.

Äh! Den går visst att böja, träna lite bara.

Nu är det MIT som gäller.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-11-29 00:54

Har kollat runt lite nu...

Alla träffar på google.se för "tvärimpedansmodulation" så hamnar man på faktiskt.se. Det är ju rätt suspekt.

Om jag förstår det rätt så ska det handla om "fler-kardelig" kabel på något sätt ska vara sämre än en kabel med en kardel. I den litteratur jag har tillgänglig hittar jag inget som passar in heller. Närmast att tillgå är ju "the proximity effect", dvs att ledare som går nära varandra påverkar strömtätheten(mha det magnetiska fältet) i en näraliggande ledare, dvs att man inte får en jämn strömtäthet i den närliggande ledaren. Den brukar ju ta i hänsyn när man designar HF transformatorer. Den gör sig mest påmind när man har > 1 lindningslager. I en högtalarkabel borde inte detta var en issue.

Nån som kan hjälpa mig på traven?

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-11-29 01:32

icko skrev:Har kollat runt lite nu...

Alla träffar på google.se för "tvärimpedansmodulation" så hamnar man på faktiskt.se. Det är ju rätt suspekt.

Nja, stämmer väl inte riktigt. Andra källor dyker upp, även om man säkert kan misstänka faktisktianer bakom LTS m.fl... 8)

Här är Wikipedia om saken: https://en.wikipedia.org/wiki/Intermodulation

Och här är IEEE, visserligen om problem inom RF-applikationer men ändå: http://www.ieee.li/pdf/essay/passive_imd.pdf

icko skrev:I en högtalarkabel borde inte detta var en issue.

I en tråd här nånstans (hittar inte mitt i natten) sägs det att problemet, i den mån det nu existerar i flerkardeliga kablar, är mätbart nånstans runt -100 dB. Så nej, det är sannerligen inte ett stort problem. Däremot låter högtalarna fortfarande bättre med mina EKK än tidigare 65-kardeliga dito... IMD/PIM eller nåt annat?
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-11-29 03:15

Tack Peh,

Intermodulation är ju inte okänt i sig. Det förekommer ju överallt där man har med olinjära system att göra. Att passiva komponenter kan bidra med dist är ju också känt.

Men ingen av länkarna du bidrog med tar ju upp flerkardelig jämte enkardelig kabel. Jag kanske läser slarvigt men det enda jag hittar som ens är i närheten är:

Center conductors
should be soldered, not crimped.
Braided cables are especially
susceptible to PIM. The cable of choice
by far is a copper jacketed cable that is
either seamless, such as semi-rigid

Min första tanke är att dra slutsatsen att flerkardelig kabel ger upphov till mer distorsion än en enkardelig EKK för signaler i audiobandet känns som att ta det lite väl långt...

Ska nog läsa igenom det imorgon igen.

Själv märker jag ingen direkt skillnad på typen av kabel när jag gör mina mätövningar här hemma, de inbegriper ofta ett råttbo med krokodilklämmor och allt möjlig dynga. -100dB brukar inte vara något problem oavsett kabel. Däremot har jag ju inte gjort en direkt jämförelse. Leta gärna gärna fram länken, har sökt själv men hittar inget.

Anledningen till att du upplever att det låter bättre med EKK vågar jag inte i övrigt spekulera om, det var mer den tekniska aspekten i punkt #2 som jag blev lite nyfiken på.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-29 10:34

icko skrev:Vad är tvärimpedansmodulationsdistorsion?

Det beskrivs utförligt i artikeln "Högtalarkablar, hörs dom" med början på sidan 34 i MoLT nr 2, 1993.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-11-29 11:59

paa skrev:

Det beskrivs utförligt i artikeln "Högtalarkablar, hörs dom" med början på sidan 34 i MoLT nr 2, 1993.

Scanna o dela med dig :-)
Jag var nog med då och kan ha bladen någonstans, men det har blivit några flyttar sedan dess.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-11-29 13:02

Ja det vore hyggligt om nån kunde scanna in artikeln.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-29 13:54

hifikg skrev:
paa skrev:

Scanna o dela med dig :-)
Jag var nog med då och kan ha bladen någonstans, men det har blivit några flyttar sedan dess.

Om författaren (iö) är med på det, så kan jag lägga upp en PDF-fil.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-11-29 14:00

icko skrev:Om jag förstår det rätt så ska det handla om "fler-kardelig" kabel på något sätt ska vara sämre än en kabel med en kardel.

Det går att isolera de enskilda kardelerna i en flerkardelig kabel medelst en metall som ar en högre resistans, för att uppnå en böjligare kabel, se te x Supra Ply.

EKK är ett kärt ämne på forumet och du kan hitta väldigt många inlägg om den, både älskad och hatad. Fördelen är ju att den är billig, nackdelen är att den är ett åbäke. Det sista är ju inga problem när man väl fått den ordentligt kontakterad och placerad, men den som påstår att den är smidig har en annan definition på det än jag.

Ply Series Loudspeaker cables
"Increasing cable size can usually reduce cable resistance, but at the expense of increasing cable inductance. This is musically unacceptable for high quality sound and music applications. Some solutions exist, but these may have other limitations, which can make them impractical.

Conventional stranded cables made from copper, silver or related conductors can suffer from complex oxidation, making the surface into a semi-conductor. The diodes so formed between the strands are not seen by steady-state signals, but look like the plates of a high value capacitor to transient signals. This causes low-level energy storage and release after transients, that is invisible to steady-state testing yet nonetheless is perfectly audible with many music recordings.

Supra Ply is a large-section, low resistance cable, which can overcome these limitations, by using a proprietary, pure tin-plating. This has the double benefit that tin and copper meld without forming a diodic barrier and that tin strongly resists most common causes of metal corrosion, hermetically protecting the copper, making Supra Ply ideal for outdoor use in either car (automobiles) vans and/or truck as well as marine applications, where salt water may quickly corrode a pure copper cable.

Even if oxidation should form on the outside of Supra Ply, it will be sonically benign, as in audiograde "metal oxide" resistors, which are really tin oxide. (Because Ply cables are tin-plated, they are effectively impervious to corrosion when used outdoors). Sonically, tin-plating has no known negative effects on sound quality, especially over time, leading to extended periods of good quality sound, with no likelihood of deterioration, as is usual when plain copper or silver-plated conductors oxidise.

Note: both Ply 3.4 and Ply 3.4S are Hi-Fi Choice "Recommended" speaker cables."

Du kan också hitta många trådar där hörbarheten mellan olika kablar vitt och brett, förnuftigt och oförnuftigt, sakligt och känslomässigt diskuteras. Den enda gemensamma nämnaren är att ämnet verkligen engagerar :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2015-11-29 14:15

Supra Ply 2.0

SUPRA Ply 2.0 bygger på ett unikt koncept med flätade innerledar, kort ett bra kablage till högtalare.

- Kristallklart ljud
- Bra dynamik
- Detaljerad och omfångsrik ljudbild
- Tillverkad i Sverige

:-)

Källa:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... ra-ply-20/

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-11-29 14:24

icko skrev:Har kollat runt lite nu...

Om jag förstår det rätt så ska det handla om "fler-kardelig" kabel på något sätt ska vara sämre än en kabel med en kardel. I den litteratur jag har tillgänglig hittar jag inget som passar in heller. Närmast att tillgå är ju "the proximity effect", dvs att ledare som går nära varandra påverkar strömtätheten(mha det magnetiska fältet) i en näraliggande ledare, dvs att man inte får en jämn strömtäthet i den närliggande ledaren. Den brukar ju ta i hänsyn när man designar HF transformatorer. Den gör sig mest påmind när man har > 1 lindningslager. I en högtalarkabel borde inte detta var en issue.

Nån som kan hjälpa mig på traven?

Har du provat söka på flamländska eller Hifi-blaskorna?

Van den Hul marknadsförde kolbaserade kablar på 90-talet men det var säkert signalkablar, "den vanliga längsgående" resistansen var HÖG.

SPDIF? nä Splif!
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-11-29 20:49

Kanske kan tilläggas att det inte bara är Supra Ply som har belagda ledare, utan även andra Supra kablar. Den vanliga 2.5'an är ju trevlig som högtalarkabel. Sedan finns det ju många andra märken också... och icke märken så som Biltema, men då blir det en svart&röd kabel.

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-29 23:59

icko skrev:Ja det vore hyggligt om nån kunde scanna in artikeln.

Här ligger nu artikeln: Högtalarkablar, hörs dom:
http://user.faktiskt.io/paa/Kablar.pdf
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-30 08:41

Tack PA :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-11-30 21:14

MagnusÖstberg skrev:
icko skrev:Om jag förstår det rätt så ska det handla om "fler-kardelig" kabel på något sätt ska vara sämre än en kabel med en kardel.

Det går att isolera de enskilda kardelerna i en flerkardelig kabel medelst en metall som ar en högre resistans, för att uppnå en böjligare kabel, se te x Supra Ply.

EKK är ett kärt ämne på forumet och du kan hitta väldigt många inlägg om den, både älskad och hatad. Fördelen är ju att den är billig, nackdelen är att den är ett åbäke. Det sista är ju inga problem när man väl fått den ordentligt kontakterad och placerad, men den som påstår att den är smidig har en annan definition på det än jag.

"Increasing cable size can usually reduce cable resistance, but at the expense of increasing cable inductance. This is musically unacceptable for high quality sound and music applications. Some solutions exist, but these may have other limitations, which can make them impractical.

Conventional stranded cables made from copper, silver or related conductors can suffer from complex oxidation, making the surface into a semi-conductor. The diodes so formed between the strands are not seen by steady-state signals, but look like the plates of a high value capacitor to transient signals. This causes low-level energy storage and release after transients, that is invisible to steady-state testing yet nonetheless is perfectly audible with many music recordings.

Supra Ply is a large-section, low resistance cable, which can overcome these limitations, by using a proprietary, pure tin-plating. This has the double benefit that tin and copper meld without forming a diodic barrier and that tin strongly resists most common causes of metal corrosion, hermetically protecting the copper, making Supra Ply ideal for outdoor use in either car (automobiles) vans and/or truck as well as marine applications, where salt water may quickly corrode a pure copper cable.

Even if oxidation should form on the outside of Supra Ply, it will be sonically benign, as in audiograde "metal oxide" resistors, which are really tin oxide. (Because Ply cables are tin-plated, they are effectively impervious to corrosion when used outdoors). Sonically, tin-plating has no known negative effects on sound quality, especially over time, leading to extended periods of good quality sound, with no likelihood of deterioration, as is usual when plain copper or silver-plated conductors oxidise.

Du kan också hitta många trådar där hörbarheten mellan olika kablar vitt och brett, förnuftigt och oförnuftigt, sakligt och känslomässigt diskuteras. Den enda gemensamma nämnaren är att ämnet verkligen engagerar :D

Att kablar kan få känslorna att svalla på faktiskt och andra forum har inte undgått mig :), Jag är inte direkt intresserad av kablar, troligtvis varför jag missat termen ifråga.

Det hade varit trevligt om supra visade hur de kom fram till resultatet, och att det inte går att påvisa effekten i steady state, utan endast i transienta förlopp.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-11-30 21:29

paa skrev:
icko skrev:Ja det vore hyggligt om nån kunde scanna in artikeln.

Här ligger nu artikeln: Högtalarkablar, hörs dom:
http://user.faktiskt.io/paa/Kablar.pdf

Tack för länken

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-30 21:53

icko skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Att kablar kan få känslorna att svalla på faktiskt och andra forum har inte undgått mig :), Jag är inte direkt intresserad av kablar, troligtvis varför jag missat termen ifråga.

Det hade varit trevligt om supra visade hur de kom fram till resultatet, och att det inte går att påvisa effekten i steady state, utan endast i transienta förlopp.

Jag får väl erkänna att det till stor del är mitt fel att Supra byggde kablarna (de förtennta mångkardeliga) som de blev, och även om jag inte har något svar på varför de hävdat att det inte går att påvisa effekterna i steady state så kan jag ju skissa lite på skäl till att det kan vara lättare att de uppnår hörbarhet på olika typer av transienta signaler.

Det är inte jätteenkelt att räkna ut på vilken nivå förvrängningarna hamnar i en normal kabel, men skapligt enkelt är det att räkna ut vorst-case, genom att helt enkelt åsätta kabeln diverse olika egenskaper (antal och rundhet kardeler, ickehomogenitet i både kardelerna som enskildheter och för kardelknippet som helhet, tryck från isoleringen...) och utgå ifrån att det är så illa som det kan vara. Det är rätt många år sedan jag gjorde dessa beräkningar, men TROTS att man åsätter kabeln maximalt dåliga egenskaper så blir det på en statisk signal trots allt inga förvrängningar som är större än typ -80 dB eller så.

Men med transienta signaler av "rätt slag" (fel slag alltså, svåra signaler) så kan det bli åtskilligt värre, och det beror på att en kabel är både ett elektriskt och ett mekaniskt system, och det senare är system som kan lagra energi och avge eller modulera med den, senare. Kabeln är om den är flerkardelig på sätt och vis lite som en kolkornsmikrofon, men en mycket, mycket dålig kolkornsmikrofon förstås.

Men ett exempel på en signal som man kan tänka sig kan ställa till med mera hörbarhet än en statisk sinuston, är en signal som exiterar kabeln (låter det kortvarigt gå en mycket stor ström i kabeln således att den sugs ihop, alltså att kardelerna trycks mot varandra) och därefter en hörbart svag signal, men med ett DC-, eller i varje fall LF-innehåll. Då kommer efterdyningarna i kabeln att modulera de lågfrekventa signalerna således att en liten del av dem omvandlas till "grus", vars hörbarhet ökar om det inte samtidigt finns några signifikant starka ljud.

Nu vet jag som sagt inte om det är så de tänkt på Supra, men det är en möjlig förklaring i varje fall.

- - -

Kan väl också nämna att jag inte själv hittat på det där med att göra "halvlitzkablar" på detta sätt, även om det var jag som tipsade om idén till Tommy. Både genom att han läste artiklar jag skrivit, men också genom att han kontaktade mig och vi talade en del av saken. Minns inte var jag först kom i kontakt med idén, men möjligen var det i Göteborg för många men inte jättemånga år sedan (i början eller mitten av 80-talet), i form av en mångkardelig kabel med förtennda kardeler som jag tror kom från... något brandlarm?, och kabeln var inte bara uppbyggd så, det uttalades dessutom tydligt (Leif Sunesson berättade om det) att kabeln rekommenderats av Leif Ernstsen i Norge - på just dessa grunder.

- - -

Ordet tvärimpedansmodulation (som beskriver att impedansen på tvären i kabeln moduleras av musiksignalen) är jag nog upphovsman till, men inte själva idén att det är bra att ta bort den med kablar som har förtennda kardeler. Mitt recept var ju att bara använda EN kardel, eller att använda riktig Litz-kabel, för då är man ju i både fallen av med fenomenet till 100%. :)

Det betyder dock inte att man är av med alla modulationsfenomen, många fler är möjliga. I kablar som inte har ett hölje med rimlig mekanisk "förspänning" OCH tillräckligt stora mekaniska förluster dessutom kan man ju även få onödigt stora rörelser mellan plus- och minus-ledarna, och sådana modulerar både kabelns kapacitans och dess induktans.

- - -

Kan avsluta att nämna att jag labbat en del med "extra dåliga" flerkardelskablar, just för att få svar på vad man bör undvika. Det har alltså handlat om kablar med nästan nolltryck mellan kardelerna (strippade kablar där kardelerna bara hålls ihop svagt genom att vara tvinnade) och dessutom asymmetriskt kontakterade i ändarna, så att tvärimpedansen märks så tydligt som möjligt. Och av dessa studier har jag märkt att skillnaderna är signifikanta mellan olika material. Av de jag testat är silverkardeler och försilvrade kopparkardeler sämst. Ren koppar är bättre, och blir även bättre ju äldre kabeln blir(!) vilket är något som jag knappt vågar skriva eftersom det låter som ett försvar för vad många flummar påstått sig uppleva. Med förtennda kopparkardeler så blir situationen minst en dekad bättre, och sen är det så många dekader förbättring ytterligare när man går till enkardeligt att det inte går att mäta, eftersom felet inte längre går att mäta då.

Men för att som avslutning på detta inlägget få in lite måtta och balans, vill jag avsluta att det är MIN uppfattning att värdet av att undvika flerkardeliga, normala, normalt kontakterade, kablar är mycket litet. Så jag ser diskussionen som framförallt akademisk. Skälet till att använda EKK är inte att det blir en gigantisk hörbar skillnad, utan att kabeln får från en med försumbart fel till en som är felfri - utan att det kostar något nämnvärt extra.

Jag tycker nämligen att det är vettigt att inför varje potentiell åtgärd i kedjan, väga in kostnaden.

Att ta en stor kostnad för ett fel som är försumbart, omätbart eller rent av ren placebo, kan jag tycka är lite ovettigt.

Men att ta en kostnad om noll eller praktiskt taget noll, för att slippa ett fel som är försumbart eller i varje fall väldigt litet kan jag tycka mejkar sens. Värdet kanske inte är så stort, men insatsen är det ju inte heller. Så jag kör gärna enkardeligt, "bara för att". Men hittar jag ingen enkardelig kabel som är väldigt billig eller som passar behovet, så ligger jag inte sömnlös över det. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-12-01 00:24

Alla som läst de senaste inläggen räcker upp en hand. :D

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-12-01 00:29

har också läst PDF:en men vägrar byta mina Audioquest tvåkardeler :wink:
EDIT: fast man bör ju skruva åt dem emellanåt...
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-01 02:40

Objektivisten skrev:Alla som läst de senaste inläggen räcker upp en hand. :D

Problemet med att komma med sådana uppmaningar på internetforum är att du inte ser vilka som sitter därhemma och räcker upp handen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-12-01 06:44

jäkla intressant inlägg Ingvar :)

jag sitter nöjd med mina förtennade Mång-Karderliga ledare med anslutningar som är lödda, kommer inte byta till EKK i dagsläget för att det helt enkelt inte är värt det extra jobbet, så himla mycket rivande för att komma åt och byta kablar i mitt fall att det totalt överväger den minimala vinsten :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-12-01 07:43

DVD-ai skrev:jäkla intressant inlägg Ingvar :)

jag sitter nöjd med mina förtennade Mång-Karderliga ledare med anslutningar som är lödda, kommer inte byta till EKK i dagsläget för att det helt enkelt inte är värt det extra jobbet, så himla mycket rivande för att komma åt och byta kablar i mitt fall att det totalt överväger den minimala vinsten :D

Imponerande jobb att verkligen borra ner sig i ett område på detta viset, spännande att läsa. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-01 08:57

IngOehman skrev:
Objektivisten skrev:Alla som läst de senaste inläggen räcker upp en hand. :D

Problemet med att komma med sådana uppmaningar på internetforum är att du inte ser vilka som sitter därhemma och räcker upp handen.

Vh, iö

Va? då tar jag ner min nu då...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-12-01 09:00

:lol: ja jag ville delge resultatet av mina omfattande tester på senare tid :mrgreen:

Kan tillägga att jag HAR brytt mig och testat mycket, kom fram till att Jag inte hörde skillnad på EKK och Biltema mång-kardelig.
Och att vilket humör jag va på, vart jag hade fötterna på bordet i relation till reflexer från högtalarna samt hur mycket jag gillade musiken hade större påverkan på upplevs ljudkvalitet.

Jag kom fram till att jag tyckte Nordost saknade något i toppen, enda kabeln som verkligen "stod ut" och det var på ett negativt sätt...
Så nu för tiden så känner jag att har jag tenpläterade mång-kardeliga så är det bra nog för mig ^^

Jag bryr mig mer om allting som har med rummet att göra, t.ex. Hur det får mig att känna i komfort och trivsel, hur mycket ljushållaren intill vänster högtalare reflekterar ljud och hur detta låter samt hur ljudmiljön upplevs även utan musik på.
Sådant som jag upplever gör skillnad helt enkelt :)
Min uppfattning är alltså att med fötterna på bordet hemma i olika lägen så förändras ljudet klart hörbart, till skillnad från mellan biltema kabel och EKK.
Inte så konstigt... Jag har ju reflektioner där ifrån som en del av dom är destruktiva, en kudde brukar hamna på 1/6 av bordet vid finlyssning :P

Ja ämnet kablar har sin plats!
Jag har i alla fall hittat mitt förhållningssätt till detta med kablar och hur stor påverkar jag upplever att det gör att byta från bra till bättre.
Och resultat är att jag helst inte bryr mig om kablarna !
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-01 09:47

I en tidigare artikel som iö skrev, den om RG62, så påpekades fördelen med luft som dielektrika. Samtidigt som han påstod att det troligen inte spelade någon roll så förespråkade han försiktighetsprincipen i det fallet. När det gäller högtalarkablar är denna försiktighet angående isoleringens dielektrika inte omnämnd. Men Supra har ju ändå sina halogenfria versioner, som både har förtennade ledare och stabilare plasthölje av polyeten, med bättre dielektrika än PVC-varianterna. Höljet har dessutom lägre friktionskoefficient så den är lättare att dra i rör.
Dessa kablar tycker jag känns bäst, när jag kopplar upp mina högtalare, och känslan är ju det viktigaste.
Även EKK finns i en variant med bättre dielektrika för de extremt försiktiga, EKKX halogenfri heter den.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-01 14:41

DVD-ai skrev::lol: ja jag ville delge resultatet av mina omfattande tester på senare tid :mrgreen:

Kan tillägga att jag HAR brytt mig och testat mycket, kom fram till att Jag inte hörde skillnad på EKK och Biltema mång-kardelig.
Och att vilket humör jag va på, vart jag hade fötterna på bordet i relation till reflexer från högtalarna samt hur mycket jag gillade musiken hade större påverkan på upplevs ljudkvalitet.

Precis som väntat med andra ord.

DVD-ai skrev:Jag kom fram till att jag tyckte Nordost saknade något i toppen, enda kabeln som verkligen "stod ut" och det var på ett negativt sätt...
Så nu för tiden så känner jag att har jag tenpläterade mång-kardeliga så är det bra nog för mig ^^

Jag bryr mig mer om allting som har med rummet att göra, t.ex. Hur det får mig att känna i komfort och trivsel, hur mycket ljushållaren intill vänster högtalare reflekterar ljud och hur detta låter samt hur ljudmiljön upplevs även utan musik på.
Min uppfattning är alltså att med fötterna på bordet hemma i olika lägen så förändras ljudet klart hörbart, till skillnad från mellan biltema kabel och EKK.
Inte så konstigt... Jag har ju reflektioner där ifrån som en del av dom är destruktiva, en kudde brukar hamna på 1/6 av bordet vid finlyssning :P

Här kommer vi in på någonting intressant - nämligen om felet är påverkans storlek.

Jag tycker inte att det är så enkelt. Jag räknar i normalfallet INGA av de påverkanseffekter som hör till lyssnarens närmiljö som "fel". Att det rent fysikaliskt är så att ljudet som når öronen påverkas av om vi har fötterna på bordet eller inte, gör inte den påverkan till en del av återgivningen, som jag ser det. Ljudet som når öronen blir ju olika beroende på viken frisyr eller tröja vi har också.

Jag räknar alla sådana påverkanseffekter som förändring i vår lyssning och inte en förändring i återgivningen. Alla varianter av förändringar i vår lyssning är lika "naturliga", och då vi är en del av dem så förväntar vi oss inget annat än att höra som vi hör med varje tänkbar aktuell frisyr eller sittställning. Så är det ju även live. Skulle inte ljudet som når öronen påverkas alls av det som händer i vår närmiljö, så skulle det däremot bli väldigt onaturligt, som om vi tvangs lyssna med hörlurar.

DVD-ai skrev:Ja ämnet kablar har sin plats!
Jag har i alla fall hittat mitt förhållningssätt till detta med kablar och hur stor påverkar jag upplever att det gör att byta från bra till bättre.

I de flesta anläggningar finns det massor av saker som bättre förtjänar ens uppmärksamhet och omsorg, ja.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-12-01 15:27

IngOehman skrev:
DVD-ai skrev::lol: ja jag ville delge resultatet av mina omfattande tester på senare tid :mrgreen:

Precis som väntat med andra ord.

DVD-ai skrev:Jag kom fram till att jag tyckte Nordost saknade något i toppen, enda kabeln som verkligen "stod ut" och det var på ett negativt sätt...

Här kommer vi in på någonting intressant - nämligen om felet är påverkans storlek.

Jag tycker inte att det är så enkelt. Jag räknar i normalfallet INGA av de påverkanseffekter som hör till lyssnarens närmiljö som "fel". Att det rent fysikaliskt är så att ljudet som når öronen påverkas av om vi har fötterna på bordet eller inte, gör inte den påverkan till en del av återgivningen, som jag ser det. Ljudet som når öronen blir ju olika beroende på viken frisyr eller tröja vi har också.

Jag räknar alla sådana påverkanseffekter som förändring i vår lyssning och inte en förändring i återgivningen. Alla varianter av förändringar i vår lyssning är lika "naturliga", och då vi är en del av dem så förväntar vi oss inget annat än att höra som vi hör med varje tänkbar aktuell frisyr eller sittställning. Så är det ju även live. Skulle inte ljudet som når öronen påverkas alls av det som händer i vår närmiljö, så skulle det däremot bli väldigt onaturligt, som om vi tvangs lyssna med hörlurar.

DVD-ai skrev:Ja ämnet kablar har sin plats!

I de flesta anläggningar finns det massor av saker som bättre förtjänar ens uppmärksamhet och omsorg, ja.

Vh, iö

Nu gällde fötterna på bordet i just mitt fall hemma hos mig att jag har en tidig 1a reflex där från diskanten i höger högtalare.
Något som enligt mig blir en tydligt fel i ljudet som når mina öron :)

Men annars håller jag absokut med dig om att olika påverkningar som rummet gör i övrigt kan upplevas naturligt för det rummet och behöver inte vara "rätt" eller "fel". :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-12-01 23:25

IngOehman skrev:
icko skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jag får väl erkänna att det till stor del är mitt fel att Supra byggde kablarna (de förtennta mångkardeliga) som de blev, och även om jag inte har något svar på varför de hävdat att det inte går att påvisa effekterna i steady state så kan jag ju skissa lite på skäl till att det kan vara lättare att de uppnår hörbarhet på olika typer av transienta signaler.

Det är inte jätteenkelt att räkna ut på vilken nivå förvrängningarna hamnar i en normal kabel, men skapligt enkelt är det att räkna ut vorst-case, genom att helt enkelt åsätta kabeln diverse olika egenskaper (antal och rundhet kardeler, ickehomogenitet i både kardelerna som enskildheter och för kardelknippet som helhet, tryck från isoleringen...) och utgå ifrån att det är så illa som det kan vara. Det är rätt många år sedan jag gjorde dessa beräkningar, men TROTS att man åsätter kabeln maximalt dåliga egenskaper så blir det på en statisk signal trots allt inga förvrängningar som är större än typ -80 dB eller så.

Men med transienta signaler av "rätt slag" (fel slag alltså, svåra signaler) så kan det bli åtskilligt värre, och det beror på att en kabel är både ett elektriskt och ett mekaniskt system, och det senare är system som kan lagra energi och avge eller modulera med den, senare. Kabeln är om den är flerkardelig på sätt och vis lite som en kolkornsmikrofon, men en mycket, mycket dålig kolkornsmikrofon förstås.

Men ett exempel på en signal som man kan tänka sig kan ställa till med mera hörbarhet än en statisk sinuston, är en signal som exiterar kabeln (låter det kortvarigt gå en mycket stor ström i kabeln således att den sugs ihop, alltså att kardelerna trycks mot varandra) och därefter en hörbart svag signal, men med ett DC-, eller i varje fall LF-innehåll. Då kommer efterdyningarna i kabeln att modulera de lågfrekventa signalerna således att en liten del av dem omvandlas till "grus", vars hörbarhet ökar om det inte samtidigt finns några signifikant starka ljud.

Nu vet jag som sagt inte om det är så de tänkt på Supra, men det är en möjlig förklaring i varje fall.

- - -

Kan väl också nämna att jag inte själv hittat på det där med att göra "halvlitzkablar" på detta sätt, även om det var jag som tipsade om idén till Tommy. Både genom att han läste artiklar jag skrivit, men också genom att han kontaktade mig och vi talade en del av saken. Minns inte var jag först kom i kontakt med idén, men möjligen var det i Göteborg för många men inte jättemånga år sedan (i början eller mitten av 80-talet), i form av en mångkardelig kabel med förtennda kardeler som jag tror kom från... något brandlarm?, och kabeln var inte bara uppbyggd så, det uttalades dessutom tydligt (Leif Sunesson berättade om det) att kabeln rekommenderats av Leif Ernstsen i Norge - på just dessa grunder.

- - -

Ordet tvärimpedansmodulation (som beskriver att impedansen på tvären i kabeln moduleras av musiksignalen) är jag nog upphovsman till, men inte själva idén att det är bra att ta bort den med kablar som har förtennda kardeler. Mitt recept var ju att bara använda EN kardel, eller att använda riktig Litz-kabel, för då är man ju i både fallen av med fenomenet till 100%. :)

Det betyder dock inte att man är av med alla modulationsfenomen, många fler är möjliga. I kablar som inte har ett hölje med rimlig mekanisk "förspänning" OCH tillräckligt stora mekaniska förluster dessutom kan man ju även få onödigt stora rörelser mellan plus- och minus-ledarna, och sådana modulerar både kabelns kapacitans och dess induktans.

- - -

Kan avsluta att nämna att jag labbat en del med "extra dåliga" flerkardelskablar, just för att få svar på vad man bör undvika. Det har alltså handlat om kablar med nästan nolltryck mellan kardelerna (strippade kablar där kardelerna bara hålls ihop svagt genom att vara tvinnade) och dessutom asymmetriskt kontakterade i ändarna, så att tvärimpedansen märks så tydligt som möjligt. Och av dessa studier har jag märkt att skillnaderna är signifikanta mellan olika material. Av de jag testat är silverkardeler och försilvrade kopparkardeler sämst. Ren koppar är bättre, och blir även bättre ju äldre kabeln blir(!) vilket är något som jag knappt vågar skriva eftersom det låter som ett försvar för vad många flummar påstått sig uppleva. Med förtennda kopparkardeler så blir situationen minst en dekad bättre, och sen är det så många dekader förbättring ytterligare när man går till enkardeligt att det inte går att mäta, eftersom felet inte längre går att mäta då.

Men för att som avslutning på detta inlägget få in lite måtta och balans, vill jag avsluta att det är MIN uppfattning att värdet av att undvika flerkardeliga, normala, normalt kontakterade, kablar är mycket litet. Så jag ser diskussionen som framförallt akademisk. Skälet till att använda EKK är inte att det blir en gigantisk hörbar skillnad, utan att kabeln får från en med försumbart fel till en som är felfri - utan att det kostar något nämnvärt extra.

Jag tycker nämligen att det är vettigt att inför varje potentiell åtgärd i kedjan, väga in kostnaden.

Att ta en stor kostnad för ett fel som är försumbart, omätbart eller rent av ren placebo, kan jag tycka är lite ovettigt.

Men att ta en kostnad om noll eller praktiskt taget noll, för att slippa ett fel som är försumbart eller i varje fall väldigt litet kan jag tycka mejkar sens. Värdet kanske inte är så stort, men insatsen är det ju inte heller. Så jag kör gärna enkardeligt, "bara för att". Men hittar jag ingen enkardelig kabel som är väldigt billig eller som passar behovet, så ligger jag inte sömnlös över det. :)

Vh, iö

Tack för den utförliga förklaringen! Intressant att få en historien bakom också.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-12-02 08:05

Hmm!
Distinktionen mellan påverkansfaktorer som ger förändring i vår lyssning resp förändring i återgivning är intressant.
Den kan vara ett bra verktyg när man försöker reda ut vad som är vad.
Bra tänk där. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-02 19:14

Att definiera gränsen mellan ens närmiljö och det som är en del av ljudkällan, vid musikåtergivning, är liksom lektion 1d i "hifi-psykoakustik", om jag är läraren.

Lektion 1a är att konstatera att vi behöver kontemplera tre saker, stereosystemet, rummet och människan.

Lektion 1b är att högtalarens roll i kedjan, som funktion av variablerna utanför.

Lektion 1c är det holofoniska perspektivet - hur hörapparat/hjärna förstår de tre dimensionerna, och varför. Och vad det betyder med avseende på hur en anläggning (avsedd för så ackurat återgivning som möjligt) behöver vara uppbyggd.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-02 20:52

IngOehman skrev:Att definiera gränsen mellan ens närmiljö och det som är en del av ljudkällan, vid musikåtergivning, är liksom lektion 1d i "hifi-psykoakustik", om jag är läraren.

Lektion 1a är att konstatera att vi behöver kontemplera tre saker, stereosystemet, rummet och människan.

Lektion 1b är att högtalarens roll i kedjan, som funktion av variablerna utanför.

Lektion 1c är det holofoniska perspektivet - hur hörapparat/hjärna förstår de tre dimensionerna, och varför. Och vad det betyder med avseende på hur en anläggning (avsedd för så ackurat återgivning som möjligt) behöver vara uppbyggd.

Vh, iö

Var och när tänker du hålla kurserna? 8) Och kommer de att spelas in på video/dvd/bluray/uhd-bluray för de som inte kan närvara?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-02 23:31

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:Att definiera gränsen mellan ens närmiljö och det som är en del av ljudkällan, vid musikåtergivning, är liksom lektion 1d i "hifi-psykoakustik", om jag är läraren.

Vh, iö

Var och när tänker du hålla kurserna? 8) Och kommer de att spelas in på video/dvd/bluray/uhd-bluray för de som inte kan närvara?

De gamla föredragen från Göteborg som låg ute förut är väl borta, och föredraget som spelades in på diy i Uppsala för ett antal år sedan har väl aldrig lagts ut, så jag skulle inte hoppas för mycket.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-02 23:37

paa skrev:
Nattlorden skrev:

Vh, iö

De gamla föredragen från Göteborg som låg ute förut är väl borta, och föredraget som spelades in på diy i Uppsala för ett antal år sedan har väl aldrig lagts ut, så jag skulle inte hoppas för mycket.

Synd, jag hoppades kunna hyra på Hemmakväll för lite fredagsmys...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-02 23:50

Nattlorden skrev:
paa skrev:
Nattlorden skrev:

Synd, jag hoppades kunna hyra på Hemmakväll för lite fredagsmys...

Kan då föreslå att lyssna på föredragen på MP3-filerna från Arken 2004, för trots att dom nu försvunnit från LTS hemsida så har väl alla sparat ner dom?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-12-03 00:29

Nån som vill lägga upp dem igen?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-12-03 01:55

Råd 1 när det gäller kablar är väl att motionera och dra åt anslutningarna med jämna mellanrum.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2015-12-03 06:58

Hej,
Har hängt med och läst en hel del på det här forumet men har inte skrivit mycket.
Väldigt intressanta artiklar/texter av IÖ!
Man kan ju undra hur t.ex. (För att nämna något märke) NordOst Odin kostar från 250.000kr! Vet dem något som vi alla andra inte känner till. Nu har jag aldrig hört någon av deras kablar men jag känner de som har lyssnat på deras demon och säger sig ha hört skillnad mellan olika kablar. Placebo?

Själv har jag ett par Van den Hul högtalarkablar för ca 2.000kr. Tycker att dessa har ett mer öppet och klarare ljud än de billigare QED som jag hade innan.

/Lasse

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-03 08:30

Man får vara försiktig med det där med att börja "tro" på kablar och sånt (ex. magiska tweaks eller vilken fotbeklädnad man har under lyssningen) och att detta skulle ha någon signifikant påverkan på musikupplevelsen. Audiophilia Neverosan bara väntar på att poppa upp och visa sitt fula nylle... :wink:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-12-03 12:56

Objektivisten skrev:EKK har denna effekt på alla högtalare, inte bara Ino/guru. Om en vecka kommer du dock byta ut den, för den ger lyssningströtthet då den saknar sväng. Funkar iof om du inte är genuint intresserad av musik, eller bara kör film/TV.

+1 tycker även att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-03 13:34

Man kan ju säga att man tycker nästa vad som helst, men vad betyder "tycker".

Normalt används ordet för att beskriva en subjektiv inställning. "Jag tycker att kommunism är kärlek", "Jag tycker rött passar bättre till norsk torsk"...

Men för att man skall kunna tycka något som är konkret så behöver man ju ha undersökt det på ett konkret sätt, alltså i det här fallet i en blind lyssning. Annars kan man inte tycka något, bara tro något.

Och när man "lyssnar på kablar" (egentligen så lyssnar man ju på en anläggning där det finns väldigt många flera delar än högtalarkabeln) så behöver man även jämföra med något för att kunna ge ett signalement. Vill man säga något om kabeln så bör jämförelseobjektet kanske vara "ingen kabel" (vilket väl i praktiken måste vara en väldigt kort stump av något). Men om man jämför med en annan kabel, hur vet man vilken av de två man beskriver? Eller om det man hört varit verkligt eller inbillat?

Kort sagt: Om inte saken studerats ordentligt, kan man verkligen tycka något?

- - -

Att istället formulera sig "jag upplevde" är svårare att invända emot. Vem kan ifrågasätta vad något har upplevt?

Oavsett vilket så återstår att utreda orsaken till vad som har upplevts. Och EKK har inga tekniska egenskaper som kan förklara de intryck jag uppfattar att du försöker förmedla. Min misstanke är därför att du antingen inbillar dig (att du på riktigt inte hör skillnad på denna kabel och den du jämfört med) eller att det finns fel på andra ställen i den kedja som du hör bäst med bästa kabeln. Men även det är ju bara spekulationer, jag vet inte. Vad jag vet är att den som hör de karakteristika du beskriver, inte kan veta att det beror på en specifik länk i kedjan, utan att ha undersökt den specifika länken. Alltså utan att ha gjort ett test där den isolerats således att dess egenskaper kan undersökas.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-03 13:50

IngOehman skrev:
Men för att man skall kunna tycka något som är konkret så behöver man ju ha undersökt det på ett konkret sätt, alltså i det här fallet i en blind lyssning. Annars kan man inte tycka något, bara tro något.

Jaja, tycker du ja

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-03 14:07

Jag tror du missar min poäng.

Vad jag säger är att man kan tro att det finns en gräshoppa i en cigarrlåda, men om man inte vet att det är så, så kan man bara tro något om det - det är inte en fråga man kan tycka något om.

Formuleringen "jag tycker att det finns en gräshoppa i den här cigarrlådan" är semantiskt, eller rättare sätt sakligt, tveksam.

Vh, iö

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-12-03 14:28

IngOehman skrev:Jag tror du missar min poäng.

Vad jag säger är att man kan tro att det finns en gräshoppa i en cigarrlåda, men om man inte vet att det är så, så kan man bara tro något om det - det är inte en fråga man kan tycka något om.

Formuleringen "jag tycker att det finns en gräshoppa i den här cigarrlådan" är semantiskt, eller rättare sätt sakligt, tveksam.

Vh, iö

Jag tycker tveksamhet är bra!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-12-03 14:32

_Fredrik_ skrev:

Vh, iö

Tror jag det!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-12-03 14:37

Jag löder min egna kablar för att få fram maximalt med diskant.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-03 14:38

Objektivisten skrev:
_Fredrik_ skrev:

Vh, iö

Tror jag det!

Jag tycker du borde undersöka saken

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-12-03 14:43

IngOehman skrev:Kort sagt: Om inte saken studerats ordentligt, kan man verkligen tycka något?

Absolut. Man har alltid rätten att tycka något. Att hävda något ställer sig kanske lite annorlunda. Men man måste inte alltid studera saker som en vetenskapsman med blindtester och liknande metoder för att hävda något heller. Man kommer långt med vanligt sunt förnuft och erfarenhet.

Om jag får gissa menar för övrigt de flesta kablage när man pratar om kablar. Dvs kombinationen av kontakter och kabel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-03 14:43

_Fredrik_ skrev:
Objektivisten skrev:EKK har denna effekt på alla högtalare, inte bara Ino/guru. Om en vecka kommer du dock byta ut den, för den ger lyssningströtthet då den saknar sväng. Funkar iof om du inte är genuint intresserad av musik, eller bara kör film/TV.

IngOehman skrev:Man kan ju säga att man tycker nästa vad som helst, men vad betyder "tycker".

Normalt används ordet för att beskriva en subjektiv inställning. "Jag tycker att kommunism är kärlek", "Jag tycker rött passar bättre till norsk torsk"...

Och när man "lyssnar på kablar" (egentligen så lyssnar man ju på en anläggning där det finns väldigt många flera delar än högtalarkabeln) så behöver man även jämföra med något för att kunna ge ett signalement. Vill man säga något om kabeln så bör jämförelseobjektet kanske vara "ingen kabel" (vilket väl i praktiken måste vara en väldigt kort stump av något). Men om man jämför med en annan kabel, hur vet man vilken av de två man beskriver? Eller om det man hört varit verkligt eller inbillat?

- - -

Att istället formulera sig "jag upplevde" är svårare att invända emot. Vem kan ifrågasätta vad något har upplevt?

Oavsett vilket så återstår att utreda orsaken till vad som har upplevts. Och EKK har inga tekniska egenskaper som kan förklara de intryck jag uppfattar att du försöker förmedla. Min misstanke är därför att du antingen inbillar dig (att du på riktigt inte hör skillnad på denna kabel och den du jämfört med) eller att det finns fel på andra ställen i den kedja som du hör bäst med bästa kabeln. Men även det är ju bara spekulationer, jag vet inte. Vad jag vet är att den som hör de karakteristika du beskriver, inte kan veta att det beror på en specifik länk i kedjan, utan att ha undersökt den specifika länken. Alltså utan att ha gjort ett test där den isolerats således att dess egenskaper kan undersökas.

Vh, iö

@ IÖ: Om jag förstått det rätt så är det ett ord du invänder mot i inlägget före ditt och det är ordet "tycker".

Jag är av helt annan uppfattning. Objektivisten använder inte ordet tycker i sitt inlägg. Objektivisten kör det objektiva racet.

Fredrik tycker dock att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas. Jag ser inget fel i det påståendet och ordet tycker är helt korrekt använt.

Men, Fredrik använder ordet "även" och det kan associeras till att Objektivisten skulle tycka, men O har inte använt ordet tycka.

Så, om Fredrik istället skulle ha skrivit,
_Fredrik_ skrev:

+1, tycker att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas.

...hade du då haft samma invändning?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-03 14:59

"även" i Fredriks inlägg ska inte läsas som att Objektivisten "tycker" något utan bara som ett tilläg till hans åsikter

Annars är det väl ingen nyhet att han helt enkelt inte tycker om när andra inte tycker som han, för då tycker man fel, och kan på sin höjd tro, men det är ju förstås inte bra det heller, att tro en massa.
Så i den perfekta värden håller de som inte tycker som kejsaren käft utan att tycka och tro en massa

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-03 15:11

BORIS skrev:"även" i Fredriks inlägg ska inte läsas som att Objektivisten "tycker" något utan bara som ett tilläg till hans åsikter

Annars är det väl ingen nyhet att han helt enkelt inte tycker om när andra inte tycker som han, för då tycker man fel, och kan på sin höjd tro, men det är ju förstås inte bra det heller, att tro en massa.
Så i den perfekta värden håller de som inte tycker som kejsaren käft utan att tycka och tro en massa

+1 på det inlägget!
Ps. Stor humor i den här tråden, en del lider verkligen av storhetsvansinne.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-03 15:17

BORIS skrev: "även" i Fredriks inlägg ska inte läsas som att Objektivisten "tycker" något utan bara som ett tilläg till hans åsikter

Här tycker jag du använder fel ord. :D
Jag tycker du istället borde skrivit så här, "även" i Fredriks inlägg bör inte läsas som att Objektivisten "tycker" något utan bara som ett tilläg till hans åsikter :)

Ordet "ska" är snarast en kommendering istället för en rekomendation, eller? Då det kan röra sig om tvetydigheter så tycker jag att man bör använda den snällare varianten d v s en rekomendation.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-03 15:25

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Kort sagt: Om inte saken studerats ordentligt, kan man verkligen tycka något?

Absolut. Man har alltid rätten att tycka något. Att hävda något ställer sig kanske lite annorlunda. Men man måste inte alltid studera saker som en vetenskapsman med blindtester och liknande metoder för att hävda något heller. Man kommer långt med vanligt sunt förnuft och erfarenhet.

Om jag får gissa menar för övrigt de flesta kablage när man pratar om kablar. Dvs kombinationen av kontakter och kabel.

/ B

Rätten och rätten... Jag får fortfarande känslan av att det jag skriver inte blir förstått. Detta handlar ju inte om rättigheter. Det handlar om ordens betydelser.

Om du hade skrivit "Man har alltid rätten att tro något. Att hävda något ställer sig kanske lite annorlunda. Men man måste inte alltid studera saker som en vetenskapsman med blindtester och liknande metoder för att hävda något heller. Man kommer långt med vanligt sunt förnuft och erfarenhet.", så hade jag inte haft några invändningar.

- - -

Men min poäng är att man bara KAN (det handlar inte om vad man har rätt till, utan om vad som är möjligt) "tycka" något om någonting subjektivt. Om objektiva saker man kan veta, tro eller inte veta något. Man kan gissa också, och när man gissar så tror man, inte tycker.

Hänger du med?

- - -

Jag talar inte om rätten att tycka något, jag talar om att man helt enkelt inte KAN tycka något, om sakers faktisktheter.

En bil som väger 1234 kg (+/- 0,5 kg kan vi säga) väger 1234 kg, och en person kan självklart tro att den väger 400 kg, men vad betyder det om personen säger att de tycker att den gör det, eller att de anser att den gör det? Det mejkar inte sens att uttrycka sig så då det är en objektiv fråga.

Om personen tycker att bilen är snygg däremot, så kan väl ingen invända, även om man själv tycker annorlunda. Det är en subjektiv fråga.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-12-03 15:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-03 15:48

petersteindl skrev:
_Fredrik_ skrev:

IngOehman skrev:Man kan ju säga att man tycker nästa vad som helst, men vad betyder "tycker".

- - -

@ IÖ: Om jag förstått det rätt så är det ett ord du invänder mot i inlägget före ditt och det är ordet "tycker".

Njae, jag frågar mig, och framförallt _Fredrik_, om det han menar inte är antingen "upplever"eller "tror".

petersteindl skrev:Jag är av helt annan uppfattning. Objektivisten använder inte ordet tycker i sitt inlägg. Objektivisten kör det objektiva racet.

Jag kommenterar inte det objektivisten skriver överhuvudtaget. Det är ju en spekulation bara, och om han har rätt eller inte kommer framtiden att utvisa. Så jag ser ingen poäng med att skriva något om det.

Jag vet ju att jag själv och många, många andra har användt EKK i mycket mer än en vecka utan att byta ut den, så kanske vet Objektivisten något särskilt om personen som han påstår kommer att byta? Inte vet jag, och därför har jag heller inget att tillägga.

petersteindl skrev:Fredrik tycker dock att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas. Jag ser inget fel i det påståendet och ordet tycker är helt korrekt använt.

Det skulle jag också kunna göra, om det fanns något som säger att han har undersökt saken. Det finns ju en objektiv och en subjektiv sida av det hela.

1. Objektivt: Påverkar kabeln hörbart?

2. Subjektivt: Hur påverkar kabeln hörbart?

Och vad jag säger är att man inte kan "tycka" om 1, speciellt inte utan att han undersökt det. Har man inte undersökt det så vet man inte, har man undersökt det så vet man (och slipper tro något).

Om 2 kan man dock tycka något, men igen - inte utan att först ha undersökt 1!

Det är som den där gräshoppan i cigarrlådan igen.

Man kan självklart säga att man tycker att en cigarrlåda innehåller en gräshoppa, men man kan rent semantiskt inte "tycka" att cigarrlådan innehåller en gränshoppa, det betyder liksom ingenting. Men man kan tro att den gör det.

Och även om man undersöker saken och finner att där finns en gräshoppa så är det ändå inte något man tycker utan något man vet.

Om OM man däremot har undersökt saken och därför vet att där finns en gränshoppa, DÅ kan man tycka saker om den, t ex att den är liten, att den har en snygg grön färg, att den har dålig attityd...

Men problemet, som jag ser det, är att _Fredrik_ ju inte har öppnat locket.

petersteindl skrev:Men, Fredrik använder ordet "även" och det kan associeras till att Objektivisten skulle tycka, men O har inte använt ordet tycka.

Jag vet, och jag kommenterar som sagt varken det Objektivisten skriver eller det + som _Fredrik_ inleder sitt inlägg med. Bara det _Fredrik_ skriver att han tycker.

Och min invändning är alltså (igen) att det finns två komponenter, en objektiv och en subjektiv.

Den objektiva är OM kabeln hörbart påverkar signalen eller ej. Det kan man vet eller inte veta, beroende på om man undersökt saken.

Den subjektiva är HUR kabeln påverkar hörbart, OM den gör det, och det ÄR en tycksak, men för att kan skall kunna tycka något så måste man ha undersökt det. Och därför så föreslår jag att _Fredrik_ och alla andra som vill veta, undersöker saken. Konstigare än så är det inte.

petersteindl skrev:Så, om Fredrik istället skulle ha skrivit,
_Fredrik_ skrev:

+1, tycker att EKK ger ett grådaskigt mellanregister och långsam bas.

...hade du då haft samma invändning?

Javisst.

Min kommentar har inget med det Objektivisten skrev att göra, inget med _Fredrik_s "+" och inget med hans "även" att göra.

Det handlar bara om att man inte kan tycka något om något som är objektivt (OM den påverkar) och bara om sådana saker som är subjektiva som man har undersökt. För att kunna tycka något om en gräshoppa så måste man ha undersökt den.

Att hålla i en cigarrlåda och "tycka" att en gräshoppa i en cigarrlåda är grön blir bara konstigt om man inte ens vet att det finns en gräshoppa i cigarrlådan. Då är det tror man gör.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-12-03 16:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-03 15:59

Mycket meningslöst OT nu

Efterlyser fler lyssningsintryck av EKK-kabeln

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-03 16:03

BORIS skrev:"även" i Fredriks inlägg ska inte läsas som att Objektivisten "tycker" något utan bara som ett tilläg till hans åsikter

Jag delar din uppfattning helt och hållet.

Jag hade heller inga invändningar i sak till det som Objektivisten skrev, även om jag tror han har fel. Men vad jag tror spelar ju ingen roll.

Jag har dock själv användt EKK mycket längre än en vecka, i många år faktiskt, och här låter det helt fantastiskt bra! :) Men jag kan ju inte utesluta att vem det nu var, kommer att lyssna i bara en vecka och sedan byta. Hur skall jag kunna veta något om det?

BORIS skrev:Annars är det väl ingen nyhet att han helt enkelt inte tycker om när andra inte tycker som han, för då tycker man fel, och kan på sin höjd tro, men det är ju förstås inte bra det heller, att tro en massa.

Om han är jag så har du en väldigt konstig uppfattning om min uppfattning! :lol: :lol: :lol:

Min uppfattning är att människor sällan tycker exakt lika om saker, och att det är alldeles utmärkt! :) Varför skall folk tycka lika? Tycker gör man om subjektiva saker, och det vore väldigt konstigt och utan egenvärde om alla tyckte lika. Leve skillnaderna!

Om frågan istället är objektiv så passar inte ordet "tycka". Sådant som är objektivt kan man veta eller inte veta och vet man inte kan man tro något om det. Det är inget konstigt med det.

Jag får en känsla av att du blandar ihop objektivt med subjektivt, och då kan det nog bli rätt så svårt att förstå det jag skriver.

BORIS skrev:Så i den perfekta värden håller de som inte tycker som kejsaren käft utan att tycka och tro en massa

Okej, Kejsaren.

Men världen är som tur är inte din "perfekta värld", så jag tror nog att jag fortsätter att tycka saker om sådant som är subjektivt, även om du inte gillar det. Och jag fortsätter nog att vara nyfiken på det objektiva också, undra och undersöka, för att slippa tro.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-03 16:35

Jag tror inte man ska tyda allt så bokstavlig, av det som vissa skriver.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-12-03 17:26

Mina intryck av EKK är att den funkar bättre än någon annan kabel jag har haft. Iaf den med två ledare. De längre kablarna som jag har till basarna har fyra kardeler och dessa måste då lödas ihop två och två för att få plats i banankontakten. Dessa är jag tveksam till. Extremt styva är de med så att om jag flyttar och donar för mycket så kan en av kardelerna knäckas eller få sprickor i sig(om de är anslutna till mitt PA-slutsteg). Detta har hänt mer än en gång. Dock tycker jag att fördelen med att slippa massa småtrådar väger tyngre än så länge.

Lyssningsmässigt har jag inga invändningar men jag har heller inte gjort direkta jämförelser mot andra kablar. Flera år sedan så upplevde jag faktiskt skillnad mellan ett par QED och ett par Van den Hul. Hade varit intressant att testa och se om jag även skulle höra skillnader i dagsläget.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-12-03 17:40

Mina EKK fungerar alldeles utmärkt. Musik som är välinspelad låter alldeles förträffligt bra och musikaliskt genom dem. Musik som är sämre inspelad, kan svänga på rätt bra den också. Däremot har jag ingen aning om huruvida EKK fungerar bättre, eller sämre än andra kablar med av högtalartillverkaren rekommenderad area.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-03 18:49

philipbtz skrev:De längre kablarna som jag har till basarna har fyra kardeler och dessa måste då lödas ihop två och två för att få plats i banankontakten. Dessa är jag tveksam till. Extremt styva är de med så att om jag flyttar och donar för mycket så kan en av kardelerna knäckas eller få sprickor i sig(om de är anslutna till mitt PA-slutsteg). Detta har hänt mer än en gång. Dock tycker jag att fördelen med att slippa massa småtrådar väger tyngre än så länge.

Därför drog jag mina "långa fyror" i bion till ett (bil-)powerblock och drog en smidigare kabel sista (halv-)metern till högtalaren.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2015-12-03 19:57

Jag funderade på att delge forumet vad jag tycker men jag avstår nog :)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-12-03 22:40

Birger skrev:Jag funderade på att delge forumet vad jag tycker men jag avstår nog :)

Jag tycker du skall dela med dig. Tycker det är lika roligt att läsa positiva som negativa omdömen på prylar. Nästan roligare med negativa för att vara ärlig :D

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-12-03 22:46

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:De längre kablarna som jag har till basarna har fyra kardeler och dessa måste då lödas ihop två och två för att få plats i banankontakten. Dessa är jag tveksam till. Extremt styva är de med så att om jag flyttar och donar för mycket så kan en av kardelerna knäckas eller få sprickor i sig(om de är anslutna till mitt PA-slutsteg). Detta har hänt mer än en gång. Dock tycker jag att fördelen med att slippa massa småtrådar väger tyngre än så länge.

Därför drog jag mina "långa fyror" i bion till ett (bil-)powerblock och drog en smidigare kabel sista (halv-)metern till högtalaren.

Smart!

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-12-03 23:03

Jag har ingen aning om hur mina EKK låter. Men de var himla billiga och ganska fula. För mig är det en bonus att de är styva, då kan jag välja hur de ska ligga, och så fortsätter de att göra det, helt automatiskt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-12-03 23:33

betänk bara att de ska skruvas åt emellanåt, efter dammsugning t.ex när de flyttats. bananer gör väl problemet knappt skönjbart förmodar jag :roll:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-12-03 23:49

EKK? Blaha blaha! Jag kör med 10mm2 enkelledare! Högtalarkablarna från helvetet som min brorson sade när han hjälpte mig flytta häromsistens.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-12-04 00:18

hej i

sade brorsonen det och hur i helvetet har du lyckats kontaktera belätet :lol:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-04 02:48

_Fredrik_ skrev:

Vh, iö

Men är det en meningsfull utsaga, i exemplet ovan?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-04 10:32

Jag tror det var avsett att uppfattas som lustigt bara.

Vh, iö

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-12-04 13:42

Ni tror och tycker mycket i denna tråd. Jag vet att kabeln är otymplig. För mig.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-04 13:47

paa skrev:

Ja men det kan jag hålla med om.
Men jag håller inte med dig om att han bokstavligen ber folk som inte håller med honom att hålla käften, något mer sofistikerat är det oftast.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-04 14:14

Vem är "han"? Är det dig själv du talar om i tredje person?

Om så - varför inte helt sluta med att be folk hålla käften? (Sofistikerat eller ej är lika illa, låt alla vara med!)
Vad är syftet med att inte låta alla berätta om sina uppfattningar? Är du inte nyfiken på vad andra har att säga?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-04 14:17

pinnen skrev:Ni tror och tycker mycket i denna tråd. Jag vet att kabeln är otymplig. För mig.

Bra talat! :)

Då är det fel kabel för dig. De typer du testat i varje fall.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-04 15:14

BORIS skrev:
paa skrev:

Ja men det kan jag hålla med om.
Men jag håller inte med dig om att han bokstavligen ber folk som inte håller med honom att hålla käften, något mer sofistikerat är det oftast.

Vem är "dig" i din syftning, jag har inte skrivit något sådant som du citerar, utom det första, att inte allt i tråden är skrivet för att tolkas bokstavligt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-12-04 19:12

roggaro skrev:hej i

sade brorsonen det och hur i helvetet har du lyckats kontaktera belätet :lol:

Ingen "kontakt". De sitter i polskruvarna i förstärkare och högtalare. Kan vara besvärligt att hålla förstärkaren på plats i hyllan, det är mera så att kablarna håller förstärkaren...
(Jag vet! Inte så smart.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-05 00:48

Jag är mindre orolig över att kablarna skall släpa iväg förstärkaren på dåligheter, än att kontakteringen via polskruv är opålitlig och behöver dras åt med jämna mellanrum. Skruvkontakter är som regel färskvara. De håller vettigt kontakttryck en stund efter att man dragit fast dem, men sen går trycket ned till nästan noll, och då är ju liksom vitsen med att ha en sådär grov kabel rätt så bortkastad.

Vh, iö

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-12-05 01:15

jaja du pratar men betänk att om man låter förstärkaren liksom sväva ovanför, på kablarna? då riskerar man ju ingen dist från möblemanget gentemot förtärkaren som annars vore möjlig :| många på forat ska ju ha signal ner till 10Hz minst...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-12-05 01:30

roggaro skrev:jaja du pratar men betänk att om man låter förstärkaren liksom sväva ovanför, på kablarna? då riskerar man ju ingen dist från möblemanget gentemot förtärkaren som annars vore möjlig :| många på forat ska ju ha signal ner till 10Hz minst...

Svävade du när du skrev det där inlägget...?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-12-05 01:34

jo, alltså rördist kan man välan aldrig komma ifrån och hur gôtt det låter. fast annars så vete katten :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-12-20 01:37

IngOehman skrev:Jag är mindre orolig över att kablarna skall släpa iväg förstärkaren på dåligheter, än att kontakteringen via polskruv är opålitlig och behöver dras åt med jämna mellanrum. Skruvkontakter är som regel färskvara. De håller vettigt kontakttryck en stund efter att man dragit fast dem, men sen går trycket ned till nästan noll, och då är ju liksom vitsen med att ha en sådär grov kabel rätt så bortkastad.

Vh, iö

Sant. Det var inte ett så smart val. Idéen var mest att kunna ha långa kablar (> 10m) utan att oroa sig för resistansproblem pga just det. En annan fördel är att någon "mikrofoni" behövde man inte oroa sig för.
Mundus Vult Decipi

adagio

Inläggav adagio » 2015-12-21 23:01

Bild
Jag provade ganska många olika högtalarkablar för några år sedan. Vanlig EKK var riktigt bra!
Ännu bättre utan mantel, labbade rätt mycket med de isolerade ledarna i olika geometrier. Snyggade till den(se ovan)
Jag fick dock känslan att PVCn färgade eller åtminstone påverkade ljudet. Jag provade med AQ type 4 som jag gillade mer, sen provade jag att skala den och använda endast ledarna och tyckte jag fick bättre resultat med finkoppar och PE.
Men en sak erfor jag att jag alltid oavsett isoleringsmaterial föredrog homogena enkardeliga ledare framför mångtrådig dito. Jag anser att bomull som isolering låter bäst. Kan inte bevisa eller styrka detta, det är mina personliga åsikter/erfarenheter. EKK är ett helt OK alternativ även om jag skulle råda folk till AQ type 4 om man inte har en tight budget. Varför inte labba med olika flätningar och så? Jag gjorde det, börja med en vanlig fyrfläta.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Återgå till Generellt om hifi