Kostnaden får avse hela systemet, dvs högtalare, förstärkning, kablage, signalkälla etc och nypris. Köpte du begagnat får du uppskatta vad du tror det kostade nytt.
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Vi som hållit på länge med audio har kanske svårt att räkna ihop det hela. Menar du den nuvarande riggen, den som främst används?
nuffe skrev:Allt utom delningsfilter och mellanregister är begangnat.
Valde 20-50kkr, tror det stämmer både för ny och beg. priser.
Priset på prylarna är ingen kavlitets faktor.
Henrik
DVD-ai skrev:Nu skulle man väll ange nypris/ ungefärligt nypris ?!
Det gjorde jag, annars om jag ska ange vad jag har lagt ut så blir det mindre.
DVD-ai skrev:Nu skulle man väll ange nypris/ ungefärligt nypris ?!
Det gjorde jag, annars om jag ska ange vad jag har lagt ut så blir det mindre.
smile skrev:Allt kan inte köpas för pengar
Rydberg skrev:Om jag räknar nypriset av grejorna som står hemma här nu så bryter jag 500000-gränsen
FBK skrev:Rydberg skrev:Om jag räknar nypriset av grejorna som står hemma här nu så bryter jag 500000-gränsen
Det är fan inte lätt att ha en hyfsad bra lön va
smile skrev:Kunskap, lärande och erfarenhet är dyrt att köpa, var handlar du din Rydberg?
Rydberg skrev:Om jag räknar nypriset av grejorna som står hemma här nu så bryter jag 500000-gränsen
matssvensson skrev:Hmm. Nypris på elektroniken plus materialkostnad för mina hemkörda högtalare summerar till utanför skalan
. Vilket reduceras till drygt hälften så långt minnet räcker, med begagnat priser och diverse rabatter genom åren. Timmarna på högtalarna oräknade.
Hade på känn att det skulle landa som en bättre bil, men glädjen jag får ut av musiklyssningen värderar jag ofantligt mycket högre än så - rent livsviktig. Och jag ser hela tiden till att hålla minst jämna steg med mjukvaran - musiken.
/mats
DVD-ai skrev:matssvensson skrev:Hmm. Nypris på elektroniken plus materialkostnad för mina hemkörda högtalare summerar till utanför skalan
. Vilket reduceras till drygt hälften så långt minnet räcker, med begagnat priser och diverse rabatter genom åren. Timmarna på högtalarna oräknade.
Hade på känn att det skulle landa som en bättre bil, men glädjen jag får ut av musiklyssningen värderar jag ofantligt mycket högre än så - rent livsviktig. Och jag ser hela tiden till att hålla minst jämna steg med mjukvaran - musiken.
/mats
Fast, nu handlade det väl om nuvarande uppställning![]()
Alltså oavsett hur många steg med prylar det har tagit att komma till dagens datum, eller missförstår jag dig ?
Du kanske helt enkelt har genom åren tillfört prylar enbart och nu är allting på plats ?
Nattlorden skrev:FBK skrev:Rydberg skrev:Om jag räknar nypriset av grejorna som står hemma här nu så bryter jag 500000-gränsen
Det är fan inte lätt att ha en hyfsad bra lön va
Det där var väl lite tramsigt. Han kan ha sparat hela livet, haft en häst som springit rätt, någon släkting som dött eller bara lyckats köpa saker billigt som hade högt nypris... Eller sju+ andra anledningar...
MagnusÖstberg skrev:Akustikfix har jag i form av ett bord och en soffa....
bluetrain skrev:Ärligt talat tycker jag det är helt ointressant att diskutera hur man finansierar sina grejer, det får man gärna ta i andra trådar om just den vinkeln är viktIgt. Vad jag däremot kan konstatera är att min hypotes lite faller på skam. Många rekommendationer i olika trådar ger inte sällan tips som iaf inte rör sig i high-endskiktet rent prismässigt. I min värld är anläggningar om säg hundra eller tvåhundra tuss och därutöver thigh-end i den bemärkelsen och precis som de flesta här "vet" jag också att man kan komma väldigt nära musiknirvana utan att Behöva lägga en förmögnhet på sin rigg. Det är av denna anledning ganska intressant att så många ändå har just high-end eller higher high-end..
bluetrain skrev:Vad jag däremot kan konstatera är att min hypotes lite faller på skam. Många rekommendationer i olika trådar ger inte sällan tips som iaf inte rör sig i high-endskiktet rent prismässigt. I min värld är anläggningar om säg hundra eller tvåhundra tuss och därutöver thigh-end i den bemärkelsen och precis som de flesta här "vet" jag också att man kan komma väldigt nära musiknirvana utan att Behöva lägga en förmögnhet på sin rigg. Det är av denna anledning ganska intressant att så många ändå har just high-end eller higher high-end..
Xenod skrev:bluetrain skrev:Ärligt talat tycker jag det är helt ointressant att diskutera hur man finansierar sina grejer, det får man gärna ta i andra trådar om just den vinkeln är viktIgt. Vad jag däremot kan konstatera är att min hypotes lite faller på skam. Många rekommendationer i olika trådar ger inte sällan tips som iaf inte rör sig i high-endskiktet rent prismässigt. I min värld är anläggningar om säg hundra eller tvåhundra tuss och därutöver thigh-end i den bemärkelsen och precis som de flesta här "vet" jag också att man kan komma väldigt nära musiknirvana utan att Behöva lägga en förmögnhet på sin rigg. Det är av denna anledning ganska intressant att så många ändå har just high-end eller higher high-end..
En sak som denna undersökning missar är ju distinktionen mellan 2-kanal och bioanläggning. Det är många som har kompletta bioanläggningar och kanske har räknat in projektor, duk, centerhögtalare, surroundhögtalare, extra slutsteg etc i kostnaden. Det drar iväg en hel del jämfört med en ren stereoanläggning. I ditt förstainlägg låter det som att man inte skall inkludera kostnaden för rumsakustiska åtgärder men det kanske nån har råkat göra ändå? Jag gjorde det iaf.
Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Akustikfix har jag i form av ett bord och en soffa....
Själv använder jag en god whisky...
/ B
MagnusÖstberg skrev:Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Akustikfix har jag i form av ett bord och en soffa....
Själv använder jag en god whisky...
/ B
Vi borde dricka upp den
Rent spekulativt - en typisk önskeanläggning för den typiske faktisktianen:
Oppo BDP-105 - 14 000 kr
Rega RP6 - 15 000 kr
HA Pre 25 - 5 000 kr
HA Phono - 5 000 kr
HA Amp 27 - 40 000 kr
Ino Pi60 - 36 000 kr
FBK skrev:Rent spekulativt - en typisk önskeanläggning för den typiske faktisktianen:
Oppo BDP-105 - 14 000 kr
Rega RP6 - 15 000 kr
HA Pre 25 - 5 000 kr
HA Phono - 5 000 kr
HA Amp 27 - 40 000 kr
Ino Pi60 - 36 000 kr
Nog en bit ifrån önskeanläggning då de flesta inte lyssnar på LP-skivor alls, de flesta vill köra med Bioreceiver som försteg pga. prisvärdheten med det, HA Amp 27 kostar på tok för mycket för de flesta (finns klart billigare alternativ) så listan stannar vid Oppo som nog står högt upp på önskelistan och Pi60, men även där så ser man fler och fler som kör med delade system istället.
Xenod skrev:Vad snackar du om, vilket problem? Jag ville bara påminna om att det är många som har bioanläggningar med allt vad det innebär och då blir prislappen betydligt större även om man inte köper sk "high-end". Det är helt enkelt en väldans massa extra prylar man behöver. Du drog en slutsats om att din hypotes "lite faller på skam" och jag ville bara vara med och fundera lite kring om denna slutsats verkligen var riktig...
Ville du inte ha någon diskussion eller gemensamt funderande från tråddeltagarna så kunde du väl skrivit det i förstainlägget. Ta det inte så allvarligt..
Nattlorden skrev:FBK skrev:Rent spekulativt - en typisk önskeanläggning för den typiske faktisktianen:
Oppo BDP-105 - 14 000 kr
Rega RP6 - 15 000 kr
HA Pre 25 - 5 000 kr
HA Phono - 5 000 kr
HA Amp 27 - 40 000 kr
Ino Pi60 - 36 000 kr
Nog en bit ifrån önskeanläggning då de flesta inte lyssnar på LP-skivor alls, de flesta vill köra med Bioreceiver som försteg pga. prisvärdheten med det, HA Amp 27 kostar på tok för mycket för de flesta (finns klart billigare alternativ) så listan stannar vid Oppo som nog står högt upp på önskelistan och Pi60, men även där så ser man fler och fler som kör med delade system istället.
Vilket billigare alternativ med likvärdig prestanda syftar du på? Tar vi den betydligt effektsvagare Rotel 1090 eller dess senaste reinkarnation, så hamnar den på 27-28 000kr i vilket fall som... Men det kompenseras ganska omgående med att man vill ha pi60s snarare...
Nattlorden skrev:FBK skrev:Rent spekulativt - en typisk önskeanläggning för den typiske faktisktianen:
Oppo BDP-105 - 14 000 kr
Rega RP6 - 15 000 kr
HA Pre 25 - 5 000 kr
HA Phono - 5 000 kr
HA Amp 27 - 40 000 kr
Ino Pi60 - 36 000 kr
Vilket billigare alternativ med likvärdig prestanda syftar du på? Tar vi den betydligt effektsvagare Rotel 1090 eller dess senaste reinkarnation, så hamnar den på 27-28 000kr i vilket fall som... Men det kompenseras ganska omgående med att man vill ha pi60s snarare...
FBK skrev:Tycker det börjar bli lite löjligt med *massor* av kräm som man inte använder, så hur många behöver mer kräm än 1090 leverera till ett par Ino, Finns väl ett antal Emotiva modeller som också levererar. Hade jag suttit med ino så hade mycket basmodeller varit betydligt mer viktigt än användandet av ett jätte-stärkare till fronthögtalarna bara för sakens skull, om man nu inte gillar att spela för hela huset man bor i och därmed bli vräkt till slut.
FBK skrev:Tycker det börjar bli lite löjligt med *massor* av kräm som man inte använder...
MagnusÖstberg skrev:FBK skrev:Tycker det börjar bli lite löjligt med *massor* av kräm som man inte använder...
Ja, det låter jättedumt. Iallafall om man inte använder den
hifikg skrev:MagnusÖstberg skrev:FBK skrev:Tycker det börjar bli lite löjligt med *massor* av kräm som man inte använder...
Ja, det låter jättedumt. Iallafall om man inte använder den
Aldrig fel med lite marginaler, en extra rail t ex, min lär vara i så gott som nyskick med tanke på hur jag oftast spelar *s*

Nattlorden skrev:Xenod skrev:Vad snackar du om, vilket problem? Jag ville bara påminna om att det är många som har bioanläggningar med allt vad det innebär och då blir prislappen betydligt större även om man inte köper sk "high-end". Det är helt enkelt en väldans massa extra prylar man behöver. Du drog en slutsats om att din hypotes "lite faller på skam" och jag ville bara vara med och fundera lite kring om denna slutsats verkligen var riktig...
Ville du inte ha någon diskussion eller gemensamt funderande från tråddeltagarna så kunde du väl skrivit det i förstainlägget. Ta det inte så allvarligt..
Nåja, oavsett vad det är man vill ha, tvåkanal eller 9.1.2, så är omröstningen ett mått på vad vi känner oss beredda att lägga ut för intresset,.
AndreasArvidsson skrev:Det handlar som sagt inte om att bottna element utan att klara av alla transienter och dynamiska förlopp. Självklart har inte alla behov av så mycket effekt, men det är inga större problem att göra av med 300w utan att det låter speciellt starkt med rätt material och bra högtalare.
FBK skrev:AndreasArvidsson skrev:Det handlar som sagt inte om att bottna element utan att klara av alla transienter och dynamiska förlopp. Självklart har inte alla behov av så mycket effekt, men det är inga större problem att göra av med 300w utan att det låter speciellt starkt med rätt material och bra högtalare.
Då är det synd om dem som sitter med rörstärkare som inte levererar massa W, måste ju missa en hel del i musiken.
MagnusÖstberg skrev:FBK skrev:AndreasArvidsson skrev:Det handlar som sagt inte om att bottna element utan att klara av alla transienter och dynamiska förlopp. Självklart har inte alla behov av så mycket effekt, men det är inga större problem att göra av med 300w utan att det låter speciellt starkt med rätt material och bra högtalare.
Då är det synd om dem som sitter med rörstärkare som inte levererar massa W, måste ju missa en hel del i musiken.
Är det här rätt tråd att älta fördomar och okunskap om sambandet mellan effekt och känslighet?
Stör du dig väldigt mycket på andra personers val i livet i största allmänhet?
FBK skrev:Tycker bara att påståendet är märkligt när vi är i kunskapens högborg som en del kallar det , det blir otroligt mycket skillnad på effekt mellan rörstärkare och dessa *massor av effekt* som en del påstår att de måste ha för att återge alla transienter och dynamiska förlopp och det på Ino burkar som i sig inte är krävande högtalare och som i sig är en bra egenskap i mina ögon.
Men det kanske är något som inte riktigt är okej att prata om då jag vet att det finns ett starkt motstånd mot rörstärkare här då de färgar enligt en del.
Nattlorden skrev:Det har inget med Ino att göra - samma effektbehov gäller för alla högtalare med samma känslighet avlyssnat med samma fonogram på samma avstånd! Ren fysik.
Panelguy skrev:Det pratas väldigt mycket om behovet av extremt mycket effekt och extremt lite färgning för att uppnå välljud av högsta klass och lösningen på det skulle alltså vara Emotivasteg. Man kan i alla fall säga att faktisianer går sin egen väg.
sprudel skrev:Panelguy skrev:Det pratas väldigt mycket om behovet av extremt mycket effekt och extremt lite färgning för att uppnå välljud av högsta klass och lösningen på det skulle alltså vara Emotivasteg. Man kan i alla fall säga att faktisianer går sin egen väg.
Visst finns det en form av "kanon" som man kan ana även på Faktiskt, det gör det på andra forum också.
Men man måste ju inte ställa sig i ledet och tycka lite. Luften är fri!
bakerman22 skrev:Jag har MASSOR av kilowatt i mitt rum, och jag använder ofta varenda gnutta av det!
Panelguy skrev:Jovisst, jag konstaterade bara att man kanske har en lite (okey... väldigt) annorlunda syn på vad som är "high-end" här på faktiskt jämfört med andra så kallade high-endforum.
AndreasArvidsson skrev:Panelguy skrev:Jovisst, jag konstaterade bara att man kanske har en lite (okey... väldigt) annorlunda syn på vad som är "high-end" här på faktiskt jämfört med andra så kallade high-endforum.
Är väl ingen här som sagt att emotiva är det bästa som går att få? De är dock väldigt prisvärda och detta är ett forum där sunt förnuft och människor med begränsad ekonomi faktiskt existerar. Jag skulle gärna ta ett gäng Bryston 14BSST² PRO eller Holographic Audio AMP34 steg, men de är utan tvekan tyvärr utanför min budget.
Panelguy skrev:Det pratas väldigt mycket om behovet av extremt mycket effekt och extremt lite färgning för att uppnå välljud av högsta klass och lösningen på det skulle alltså vara Emotivasteg. Man kan i alla fall säga att faktisianer går sin egen väg.
Panelguy skrev:Varför ser vi inte fler Bryston 28B eller Boulder 3050 här?. Allt annat borde ju vara i klenaste laget.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 35 gäster