Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Problemet är att den yngre generationen vant sig vid att skiftningar i styrka ersatts med skiftningar i graden av distorsion. (lyssna på godtycklig radiopop)
Jag tror det kommer ta ganska lång tid att avvänja folk vid detta okynne.
Svante skrev:[är jag var ung ropade mina föräldrar ofta till mig: "DRA NER!". Jag har aldrig ropat det till mina barn. De lyssnar tystare, och "modernt producerad" musik vill man inte dra på starkt.
Mats skrev:http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-35250557
Vad säger ni, har professor Cox rätt?
"The move from downloading tracks and buying CDs, to listening to streaming services such as Spotify, seems likely to change things for the better.
Streaming services are usually set so that every music track appears to be equally loud. This means that if a music track is overly compressed while it is being recorded, to make it seem louder, once it is passed through the streaming service, the loudness advantage will be gone, and all that would be left is the nasty distortion.
The incentive for ever louder tracks may soon disappear."
Conan skrev:Stora problemet är väl att en streamingtjänst inte kan normalisera till för låg nivå dBFS för då räcker inte krämen i bärbara apparater till för att det ska låta tillräckligt högt i lurarna. Det måste till en lösning på den fronten innan vi kan hoppas på normalisering som en lösning på loudness war.
Conan skrev:Men det är ju fortfarande ett stor knäckfråga att uteffekten i många portabla spelare inte räcker till för att spela så högt användaren vill, om nivån på musiken sänks för långt från full scale.
Dom där två sakerna (ned med medelnivån och upp med "krämen" i spelarna) måste gå hand i hand. Streamingtjänsterna kan ju inte vända sig från en stor del av användarna som lyssnar med portabla enheter i lurar, och tillverkarna av de portabla spelarna får ju inte styra ut volymen tillräckligt för det finns (tror jag) lagkrav som styr detta.
Conan skrev:Men det är ju fortfarande ett stor knäckfråga att uteffekten i många portabla spelare inte räcker till för att spela så högt användaren vill, om nivån på musiken sänks för långt från full scale.
Dom där två sakerna (ned med medelnivån och upp med "krämen" i spelarna) måste gå hand i hand. Streamingtjänsterna kan ju inte vända sig från en stor del av användarna som lyssnar med portabla enheter i lurar, och tillverkarna av de portabla spelarna får ju inte styra ut volymen tillräckligt för det finns (tror jag) lagkrav som styr detta.
joakimfors skrev:Är ju närmast trivialt att dynamikkomprimera. Dessutom vet ju streamingtjänsterna vilken platform de kör på så att bara skruva upp volymen digitalt internt i appen är ju enkelt, kan t.o.m. vara standardinställning att köra DRC på mobila plattformar om de är oroliga. Däremot är det omöjligt att återskapa klippta toppar så ursprungsfilerna borde följa EBU R 128. Då kan de som tycker att dyrkantvåg och ~6 dB crest är bra grejjer få det medan folk som vill ha energirika transienter faktiskt kan få det. Som det är nu tillgodoses ju bara den ena gruppens "önskemål".
joakimfors skrev:Visst, men det kommer ju att bli en övergångsperiod oavsett hur man gör. Om nu inte någon MasVisian råkar bli diktator över hela världen vill säga.
Conan skrev:Precis huvet på spiken! Klart nästan alla lyssnare kommer att säga; "tusan vad lågt det har blivit på Spotify nu!". Alla streamingtjänster måste ju göra detta samtidigt annars kommer många bara att hoppa över till den som låter högre (och den tjänsten kommer säkert att marknadsföra sig därefter: "Tidal - här låter det som det var tänkt från början.).
Det måste lösa sig på apparatsidan före eller samtidigt som streamingtjänsterna sänker nivån.
hcl skrev:Conan skrev:Precis huvet på spiken! Klart nästan alla lyssnare kommer att säga; "tusan vad lågt det har blivit på Spotify nu!". Alla streamingtjänster måste ju göra detta samtidigt annars kommer många bara att hoppa över till den som låter högre (och den tjänsten kommer säkert att marknadsföra sig därefter: "Tidal - här låter det som det var tänkt från början.).
Det måste lösa sig på apparatsidan före eller samtidigt som streamingtjänsterna sänker nivån.
Alltså kommer det inte ske, inte på det viset i varje fall. "Alla skall komma överens, samtidigt" - snacka om utopi.
Jag tror att enda vägen fram är att visa - med goda exempel - på hur det blir när dynamik används och det gör verken bättre än om dynamiken inte använts på det sättet utan komprimeras bort. Det kan man bäl konstatera att man inte lyckats med, men å andra sidan har kvalitet inte legat i första rummet på mycket länge. Kvantitiet (antal låtar per tillgängligt minnesutrymme) och ett nytt musikaliskt uttryck "fett crunchat ljud" har varit det som gällt vilket öppnat upp för en gradvis medelnivåhöjning. Automatiska shuffle-låtlistor (eller liknande hantering i etermedia) utan medelnivåreglering har också drivit på.
Det måste börja i inspelningsleden. Så länge som musiker, producenter, mixare och mastrare inte "vågar" släppa den höga medelnivån så kommer ingen förändring. Dessvärre är det så många inblandade att det är svårt att trycka på vem som vill ha den höga medelnivån. Det har blivit norm, ingen är ensamt skyldig och man tenderar att peka på någon annan när man ifrågasätts. Det är dessutom så att man, precis som någon var inne på ovan, nu ofta lyssnar med utrustning som inte klarar av dynamisk musik. Antingen fattas gain eller så fattas headroom. Fattas det gain så går det inte spela så starkt som man vill och det upplevs som trist. Fattas headroom så går det inte heller spela tillräckligt starkt, för då låter det illa, vasst och trasigt. Olika apparater klarar att hålla ett anständigt ljud trots klippning, olika bra.
Vi har vandrat snett under lång tid och kan förvänta oss att det kommer ta viss tid att rätta till.
hcl skrev:Kvantitiet (antal låtar per tillgängligt minnesutrymme) och ett nytt musikaliskt uttryck "fett crunchat ljud" har varit det som gällt vilket öppnat upp för en gradvis medelnivåhöjning.
shifts skrev:Det är inte så snyggt att torpedera ett inlägg som innehöll så mycket mer än det jag citerar, men vill ändå kommentera enbart detta. De två har ju inget (väldigt lite i alla fall) med varandra att göra. Det första handlar datakomprimering. När det i nyhetsmedia talas om hur dåligt modern musik låter blandas detta friskt ihop, vilket känns väldigt synd.hcl skrev:Kvantitiet (antal låtar per tillgängligt minnesutrymme) och ett nytt musikaliskt uttryck "fett crunchat ljud" har varit det som gällt vilket öppnat upp för en gradvis medelnivåhöjning.
shifts skrev:Så är det säkert i och med meningen innan, men kommenterar ändå, iom att det även på hififorum då och då dyker upp inlägg som visar att de inte vet skillnaden.
joakimfors skrev:Vem vet, kanske de är så finurliga så de väljer att toppklippa för att på så sätt få bättre Huffmankodning.shifts skrev:Så är det säkert i och med meningen innan, men kommenterar ändå, iom att det även på hififorum då och då dyker upp inlägg som visar att de inte vet skillnaden.
Bill50x skrev:joakimfors skrev:Vem vet, kanske de är så finurliga så de väljer att toppklippa för att på så sätt få bättre Huffmankodning.shifts skrev:Så är det säkert i och med meningen innan, men kommenterar ändå, iom att det även på hififorum då och då dyker upp inlägg som visar att de inte vet skillnaden.
Hur hänger det ihop?
/ B
ottovonkopp skrev:https://octo.hku.nl/octo/repository/getfile?id=qLlZPGSVXFM
Zeeall skrev:Känns lite som ett sisyfosarbete att få bort loudness war.
hcl skrev:Zeeall skrev:Känns lite som ett sisyfosarbete att få bort loudness war.
Lite åt det hållet, men det är ändå värt det (tycker jag).
Det hade varit trevligt om man när man köper musik fick ett par olika utgåvor; lågkomprimerad, för lyssning i kapabla anläggningar och under goda lyssningsförhållanden och en något mer komprimerad version för de tillfällen då de mer dynamiska utgåvorna är svåravnjutna (t.ex. i bilen, i bullrig miljö eller i apparater med för dåligt med gain (eller på annat sätt begränsande).
Svante skrev:hcl skrev:Zeeall skrev:Känns lite som ett sisyfosarbete att få bort loudness war.
Lite åt det hållet, men det är ändå värt det (tycker jag).
Det hade varit trevligt om man när man köper musik fick ett par olika utgåvor; lågkomprimerad, för lyssning i kapabla anläggningar och under goda lyssningsförhållanden och en något mer komprimerad version för de tillfällen då de mer dynamiska utgåvorna är svåravnjutna (t.ex. i bilen, i bullrig miljö eller i apparater med för dåligt med gain (eller på annat sätt begränsande).
Lite läskigt att du inte skrev okomprimerad. Det alternativet verkar liksom inte finnas bland producenterna.
Själv ser mitt idealscenario ut som så att all musik distribueras utan tak (-23 dBLUFS är väl en vettig kompromiss, dock) och att det är spelarnas uppgift att komprimera när spelarnas effektkapacitet inte räcker till, eller om man sitter och nattlyssnar.
Annars, I väntan på det skulle jag gärna se att alla album även släpptes utan masteringsprocessning, ungefär som du säger. Fallet Witherscape visar dock att problemet är större än bara masteringsprocessning och att det behöver produceras utan gröt.
Harryup skrev:Skall man spela ett helt orkesterstycke och det skall låta som en enda tagning så måste man pilla på nivåer av konstnärlig anledning.
/Harryup
hcl skrev:Okomprimerad (dynamisk komprimering, inte att förväxla med datakomprimering) musik tror jag få vill ha, generellt sett (det blir helt enkelt för stor skillnad mellan medel och topp och det är få anläggningar och lyssningssituationer där det verkligen fungerar bra).
RogerJoensson skrev:Harryup skrev:Skall man spela ett helt orkesterstycke och det skall låta som en enda tagning så måste man pilla på nivåer av konstnärlig anledning.
/Harryup
Ja, men detta har ingenting med mastring à la loudness war att göra. Jag tror extremt få invänder mot att man balanserar nivåer osv.
Svante skrev:RogerJoensson skrev:Harryup skrev:Skall man spela ett helt orkesterstycke och det skall låta som en enda tagning så måste man pilla på nivåer av konstnärlig anledning.
/Harryup
Ja, men detta har ingenting med mastring à la loudness war att göra. Jag tror extremt få invänder mot att man balanserar nivåer osv.
Jag tänkte just skriva detsamma.
Harryup skrev:Svante skrev:RogerJoensson skrev:Ja, men detta har ingenting med mastring à la loudness war att göra. Jag tror extremt få invänder mot att man balanserar nivåer osv.
När Svante vill ha omastrat och okomprimerat så är det ju omastrat och okomprimerat han vill ha. Om det inte är tokmastrat så får han skriva det och det innefattar i så fall att man får viss dynamikbegränsning när det är behövligt.
RogerJoensson skrev:Harryup skrev:Svante skrev:
När Svante vill ha omastrat och okomprimerat så är det ju omastrat och okomprimerat han vill ha. Om det inte är tokmastrat så får han skriva det och det innefattar i så fall att man får viss dynamikbegränsning när det är behövligt.
Det finns väl inget som säger att nivåanpassning (t ex mellan tagningar) automatiskt leder till dynamikbegränsning?
-Och i en tråd som handlar om loudness war, så är väl det svårt att inte förstå omastrat och okomprimerat som frihet från tokmastring.
RogerJoensson skrev:Ingen aning vad du refererar till, men att t ex volym-åka (manuellt eller med långsam parallellkomprimering) för att lyfta svaga partier en aning eller att milt hantera starka utbrott som det brukar göras på klassisk musik räknar åtminstone inte jag till tokmastring eller loudness war. -Om det nu inte skett en generell utveckling i den genren som jag missat, alltså där man på samma sätt som på popmusik bara trumlar ner och trycker ihop allt som sticker ut (med svår dynamikpumpning och/eller klippdist som resultat).
i skrev:RogerJoensson skrev:Ingen aning vad du refererar till, men att t ex volym-åka (manuellt eller med långsam parallellkomprimering) för att lyfta svaga partier en aning eller att milt hantera starka utbrott som det brukar göras på klassisk musik räknar åtminstone inte jag till tokmastring eller loudness war. -Om det nu inte skett en generell utveckling i den genren som jag missat, alltså där man på samma sätt som på popmusik bara trumlar ner och trycker ihop allt som sticker ut (med svår dynamikpumpning och/eller klippdist som resultat).
Att kapa dynamiken i en nivåstegring förstör uttrycket. Det finns en mening med ett dynamiskt utbrott i ett musikstycke.
Harryup skrev:i skrev:RogerJoensson skrev:Ingen aning vad du refererar till, men att t ex volym-åka (manuellt eller med långsam parallellkomprimering) för att lyfta svaga partier en aning eller att milt hantera starka utbrott som det brukar göras på klassisk musik räknar åtminstone inte jag till tokmastring eller loudness war. -Om det nu inte skett en generell utveckling i den genren som jag missat, alltså där man på samma sätt som på popmusik bara trumlar ner och trycker ihop allt som sticker ut (med svår dynamikpumpning och/eller klippdist som resultat).
Att kapa dynamiken i en nivåstegring förstör uttrycket. Det finns en mening med ett dynamiskt utbrott i ett musikstycke.
Det är för att anpassa olika instrument till varandra och även det inspelade materialet över tiden. Är ganska vanligt att folk endera talar om tokmastring eller okomprimerat. Men verkligheten klarar sig nog inte utan mild komprimering. Få har anläggningar eller grannar som klarar av full dynamik.
i skrev:Harryup skrev:i skrev:
Det är för att anpassa olika instrument till varandra och även det inspelade materialet över tiden. Är ganska vanligt att folk endera talar om tokmastring eller okomprimerat. Men verkligheten klarar sig nog inte utan mild komprimering. Få har anläggningar eller grannar som klarar av full dynamik.
Om det sistnämnda: inte så få om man har låg grundnivå. (I ett tyst rum.)
Allmänt så är ju idealet (det man strävar efter) att man får ett återgivande så likt ursprungsspelningen som möjligt. Och för mig i alla fall så är dynamiken oerhört viktig.
i skrev:RogerJoensson skrev:Ingen aning vad du refererar till, men att t ex volym-åka (manuellt eller med långsam parallellkomprimering) för att lyfta svaga partier en aning eller att milt hantera starka utbrott som det brukar göras på klassisk musik[/b] räknar åtminstone inte jag till tokmastring eller loudness war. -Om det nu inte skett en generell utveckling i den genren som jag missat, alltså där man på samma sätt som på popmusik bara trumlar ner och trycker ihop allt som sticker ut (med svår dynamikpumpning och/eller klippdist som resultat).
RogerJoensson skrev:i skrev:RogerJoensson skrev:Ingen aning vad du refererar till, men att t ex volym-åka (manuellt eller med långsam parallellkomprimering) för att lyfta svaga partier en aning eller att milt hantera starka utbrott som det brukar göras på klassisk musik[/b] räknar åtminstone inte jag till tokmastring eller loudness war. -Om det nu inte skett en generell utveckling i den genren som jag missat, alltså där man på samma sätt som på popmusik bara trumlar ner och trycker ihop allt som sticker ut (med svår dynamikpumpning och/eller klippdist som resultat).
Som om jag skulle tycka annorlunda?
-Men det är väl ändå en ordentlig skillnad på den behandling som normalt sker på inspelningar med klassisk musik och popmusik?
i skrev:RogerJoensson skrev:i skrev:
Som om jag skulle tycka annorlunda?
-Men det är väl ändå en ordentlig skillnad på den behandling som normalt sker på inspelningar med klassisk musik och popmusik?
Visst. Men jag är ofta/ibland besviken på klassiska inspelningar m a p dynamiken. Vilket jag tror beror på alltför mycket användande av limitering/dynamikbegränsning.
petersteindl skrev:i skrev:RogerJoensson skrev:Som om jag skulle tycka annorlunda?
Visst. Men jag är ofta/ibland besviken på klassiska inspelningar m a p dynamiken. Vilket jag tror beror på alltför mycket användande av limitering/dynamikbegränsning.
Det där har varit sedan urminnes tider. Det var ju endast Stig Carlssons inspelningar/skivor och ProPrius och en del Bis samt direktgraverade skivor som inte var dynamikbegränsade. Birgit Nilsson gick exempelvis inte att spela in utan dynamikbegränsning. Hon överstyrde allt. Egentligen är mikrofonteknik hos sångare en slags dynamikbegränsning för att slippa överstyrning och ibland är det för att öka det konstnärliga.
Med vänlig hälsning
Peter
hcl skrev:Artistens teknik för att begränsa dynamiken bör man väl f.ö. räkna som en form av komprimering. Det gör i varje fall att det man lyssnar på inte har originaldynamik.
Harryup skrev:Svante skrev:RogerJoensson skrev:Ja, men detta har ingenting med mastring à la loudness war att göra. Jag tror extremt få invänder mot att man balanserar nivåer osv.
Almen skrev:hcl skrev:Artistens teknik för att begränsa dynamiken bör man väl f.ö. räkna som en form av komprimering. Det gör i varje fall att det man lyssnar på inte har originaldynamik.
Men hur kan du inte räkna artistens output som originaldynamik?
Nu känns det som vi virrat bort oss en hel del. Loudness War handlar om kompressionen på slutmixen, inget annat.
petersteindl skrev:Det var ju endast Stig Carlssons inspelningar/skivor och ProPrius och en del Bis samt direktgraverade skivor som inte var dynamikbegränsade.
nissling skrev:petersteindl skrev:Det var ju endast Stig Carlssons inspelningar/skivor och ProPrius och en del Bis samt direktgraverade skivor som inte var dynamikbegränsade.
Hur många "direktgraverade" skivor kan det finnas? Alltså sådana som är tagna direkt från mixerbordet utan mastering och dylikt. Under förutsättningen att vi pratar om vinylskivor är det en inte särskilt vettig strategi. På CD klarar det sig förstås bättre men är ändå inget som jag skulle vilja hända med min musik, om jag så gjorde någon.
petersteindl skrev:Lacket kan ligga på 90-95 dB.
Svante skrev:petersteindl skrev:Lacket kan ligga på 90-95 dB.
En så låg siffra har jag aldrig hört, har du någon källa på det?
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Lacket kan ligga på 90-95 dB.
Menar du att siffran skulle vara högre, t.ex. 100 dBEn så hög siffra har jag aldrig hört om.
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:
Menar du att siffran skulle vara högre, t.ex. 100 dBEn så hög siffra har jag aldrig hört om.
Ajfasen, menade du att bruset var 90-95 dB STARKARE än signalen...
Allvarligt, har du någon källa på att bruset låg så lågt som -90 dB?
hcl skrev:Spotify sällar sig till övriga streamingtjänster (TIDAL, Youtube,...) och anammar LUFS som normeringsstandard.
https://www.studio.se/artikel/tips/du-h%C3%A5ller-v%C3%A4l-koll-p%C3%A5-spotifys-nya-volymstandard-r479/
Dock lägger de sig alla på en i mitt tycke för hög medelnivå -14 dB LUFS (om jag fattat rätt). Som jag ser det så behövs minst 17-18 generellt, på albumnivå. Varför de inte helt enkelt anammar -23dB LUFS som ju är den egentliga standarden förstår jag inte riktigt. Det hade givit viss marginal och tillåtit även högdynamiskt material att passa hyggligt inom dynamikramarána.
goat76 skrev:hcl skrev:Spotify sällar sig till övriga streamingtjänster (TIDAL, Youtube,...) och anammar LUFS som normeringsstandard.
https://www.studio.se/artikel/tips/du-h%C3%A5ller-v%C3%A4l-koll-p%C3%A5-spotifys-nya-volymstandard-r479/
Dock lägger de sig alla på en i mitt tycke för hög medelnivå -14 dB LUFS (om jag fattat rätt). Som jag ser det så behövs minst 17-18 generellt, på albumnivå. Varför de inte helt enkelt anammar -23dB LUFS som ju är den egentliga standarden förstår jag inte riktigt. Det hade givit viss marginal och tillåtit även högdynamiskt material att passa hyggligt inom dynamikramarána.
Det är rätt få dynamiskt oförstörda album i världen vars starkaste låt ligger långt under -14 LUFS, och att låta starkt har ändå inte varit ambitionen för det segment av album som ligger lägre än den nivån.
goat76 skrev:hcl skrev:Spotify sällar sig till övriga streamingtjänster (TIDAL, Youtube,...) och anammar LUFS som normeringsstandard.
Det är rätt få dynamiskt oförstörda album i världen vars starkaste låt ligger långt under -14 LUFS, och att låta starkt har ändå inte varit ambitionen för det segment av album som ligger lägre än den nivån.
Men nivån -17-18 skulle varit perfekt.
hcl skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Spotify sällar sig till övriga streamingtjänster (TIDAL, Youtube,...) och anammar LUFS som normeringsstandard.
Fast det hade ju inte skadat med lite marginal heller. Det hade man fått med -23dB LUFS. Med -14dB LUFS är marginalen negativ <=> korkat! Det skulle inte spela någon roll om de bara kunde komma överens om -23dB LUFS som standard => ”End of diskussion.” -17, -18 eller -23 spelar. Indre roll.
goat76 skrev:hcl skrev:goat76 skrev:
Fast det hade ju inte skadat med lite marginal heller. Det hade man fått med -23dB LUFS. Med -14dB LUFS är marginalen negativ <=> korkat! Det skulle inte spela någon roll om de bara kunde komma överens om -23dB LUFS som standard => ”End of diskussion.” -17, -18 eller -23 spelar. Indre roll.
När jag lyssnar på musik sent på kvällen så är det de starka partierna som får mig att greppa efter volymkontrollen för att sänka volymen för att inte störa grannarna, medelvolymen är klart lättare att hålla koll på, därför är jag inte speciellt mån om absolut lika medelnivå från den lugna balladen till den något mer intensiva poplåten. Det är precis det som Tidals egna undersökning visade, att det för de flesta människor finns en förväntad medelnivåskillnad mellan olika typer av låtar som balladen och poplåten, just därför är dessa typer av låtar oftast mixade med olika medelnivåer om de råkar befinna sig på samma skiva.
Orsaken till att jag tycker en medelnivå på -17 till -18 LUFS är en mer balanserad nivå än -23 LUFS är p.g.a de starkare partierna, för om balladen innehåller några starkare partier så kommer dessa överrösta poplåtens starkaste partier med upp till 6 dB och det leder till att det är balladen som får mig att greppa efter volymkontrollen. En nivå på -23 LUFS tippar alltså över och gör att det kantrar åt det andra hållet istället vilket inte är ett dugg bättre än nivån -14 LUFS som dels dödar Loudness War med råge OCH bibehåller samtidigt balansen i de starkaste partierna i låtarna.
Jag gjorde för ungefär två år sedan en massa LUFS-mätningar av ett stort antal låtar där jag först såg till att ingen av dessa var söndermastrade, det var musik från alla typer av genreer och jag landade då på en genomsnittlig LUFS-nivå på -17,5. Den nivån är den som skulle ge bäst balans överlag för de starkaste partierna i låtarna samtidigt som även det skulle ta död på Loudness War med råge.
Så ja, det spelar visst roll vilken nivå det skulle bli mellan -17 och -23 LUFS, den sistnämnda är dock väldigt passande för radiosändningar där medelnivån bör passa såväl musik som tal utan att det ena eller det andra låter för starkt jämfört med varandra.
Belker skrev:Men hcl, här förutsätter du väl att uppspelaren komprimerar? Det är ju isf helt fel implementerat. En normalisering ska aldrig höja eller komprimera, bara sänka (i ”silent mode”, sen kan det ju finnas bullermiljölägen som användaren kan välja, men det är en annan sak).
Conan skrev:Belker skrev:Men hcl, här förutsätter du väl att uppspelaren komprimerar? Det är ju isf helt fel implementerat. En normalisering ska aldrig höja eller komprimera, bara sänka (i ”silent mode”, sen kan det ju finnas bullermiljölägen som användaren kan välja, men det är en annan sak).
Aldrig & aldrig... om man vill att "alla låtar ska låta lika högt" då? Det är ju här läget -23 kommer in t.ex. Då kommer kanske 99.9% av alla låtar inte behöva komprimeras. Vill man avnjuta någon av de andra tiondels procenten utan komprimering, så går ju normaliseringen att stänga av.
hcl skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Fast det hade ju inte skadat med lite marginal heller. Det hade man fått med -23dB LUFS. Med -14dB LUFS är marginalen negativ <=> korkat! Det skulle inte spela någon roll om de bara kunde komma överens om -23dB LUFS som standard => ”End of diskussion.” -17, -18 eller -23 spelar. Indre roll.
När jag lyssnar på musik sent på kvällen så är det de starka partierna som får mig att greppa efter volymkontrollen för att sänka volymen för att inte störa grannarna, medelvolymen är klart lättare att hålla koll på, därför är jag inte speciellt mån om absolut lika medelnivå från den lugna balladen till den något mer intensiva poplåten. Det är precis det som Tidals egna undersökning visade, att det för de flesta människor finns en förväntad medelnivåskillnad mellan olika typer av låtar som balladen och poplåten, just därför är dessa typer av låtar oftast mixade med olika medelnivåer om de råkar befinna sig på samma skiva.
Orsaken till att jag tycker en medelnivå på -17 till -18 LUFS är en mer balanserad nivå än -23 LUFS är p.g.a de starkare partierna, för om balladen innehåller några starkare partier så kommer dessa överrösta poplåtens starkaste partier med upp till 6 dB och det leder till att det är balladen som får mig att greppa efter volymkontrollen. En nivå på -23 LUFS tippar alltså över och gör att det kantrar åt det andra hållet istället vilket inte är ett dugg bättre än nivån -14 LUFS som dels dödar Loudness War med råge OCH bibehåller samtidigt balansen i de starkaste partierna i låtarna.
Jag gjorde för ungefär två år sedan en massa LUFS-mätningar av ett stort antal låtar där jag först såg till att ingen av dessa var söndermastrade, det var musik från alla typer av genreer och jag landade då på en genomsnittlig LUFS-nivå på -17,5. Den nivån är den som skulle ge bäst balans överlag för de starkaste partierna i låtarna samtidigt som även det skulle ta död på Loudness War med råge.
Så ja, det spelar visst roll vilken nivå det skulle bli mellan -17 och -23 LUFS, den sistnämnda är dock väldigt passande för radiosändningar där medelnivån bör passa såväl musik som tal utan att det ena eller det andra låter för starkt jämfört med varandra.
Ja, jo, men ...
1. Om medelnivån var -17.5 dB så betyder det att ca, hälften av albumen skulle komprimeras om normen valdes att vara a-17.5 dB => DÅLIGT!
2. Hur menar du att det spelar roll? Det spelar knappast någon väsentlig roll avs. hur det skulle låta. Tillverkarna kan mycket väl hantera -23 dB LUFS som -17.5 dB LUFS.
3. Ev. komprimering kopplad till specifika lyssningssituationer borde göras i uppspelningsänden och inte i produktionsänden (när den så är önskvärd). Helst skulle jag se att ljudfiler kunde biläggas nivåjusterings-info som kunde användas (appliceras) t.ex. vid lyssning i bullrig miljö eller för att sänka dynamiken för att undvika stora variationer där så inte är önskvärt. På så sätt skulle komprimering kunnat väljas enligt hur musikskaparen i så fall tycker att det görs bäst (ur ett musikaliskt perspektiv).
4. -23 dB LUFS är en stanardiserad nivå. Varför inte välja en standard istället för att hitta på en ny "godtyckligt" vald nivå?
Belker skrev:Conan skrev:Belker skrev:Men hcl, här förutsätter du väl att uppspelaren komprimerar? Det är ju isf helt fel implementerat. En normalisering ska aldrig höja eller komprimera, bara sänka (i ”silent mode”, sen kan det ju finnas bullermiljölägen som användaren kan välja, men det är en annan sak).
Aldrig & aldrig... om man vill att "alla låtar ska låta lika högt" då? Det är ju här läget -23 kommer in t.ex. Då kommer kanske 99.9% av alla låtar inte behöva komprimeras. Vill man avnjuta någon av de andra tiondels procenten utan komprimering, så går ju normaliseringen att stänga av.
Inget ska komprimeras, jag vet inte var ni fått det från. Det är inte så det fungerar.
Belker skrev:Det är ju mycket riktigt en stor anledning till att -23 är olämpligt. Men varför promotar du det i inlägget ovan?
Conan skrev:Belker skrev:Conan skrev:
Inget ska komprimeras, jag vet inte var ni fått det från. Det är inte så det fungerar.
I vart fall tidigare så gjorde väl Spotify så att man konsekvent la nivån på den normaliserade nivån oavsett om det innebar sänkning eller komprimering och höjning? Det kanske var det som ändrades nu?
Conan skrev:Belker skrev:Det är ju mycket riktigt en stor anledning till att -23 är olämpligt. Men varför promotar du det i inlägget ovan?
Vad är lämpligt istället då?
Belker skrev:Conan skrev:Belker skrev:Det är ju mycket riktigt en stor anledning till att -23 är olämpligt. Men varför promotar du det i inlägget ovan?
Vad är lämpligt istället då?
Jag ligger på -14 i Roon och det är extremt sällan nivån blir ”positiv”. Visst kan man sänka några db till, men det skulle inte tjäna så mycket till. I synnerhet inte för loudness race. Man vill ju inte sabba s/n i onödan
Conan skrev:
Ni glömmer en stor (den största?) knäckfrågan och det är att ljudvolymen på många mobila uppspelare med lurar inte räcker till när nivån plockas ner till -23 dB LUFS. Det är ju därför läget heter "Tyst" på Spotify. Jag spelar med det läget, men då är det nästan full kran på volymen och jag spelar inte öronbedövande högt.
hcl skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Fast det hade ju inte skadat med lite marginal heller. Det hade man fått med -23dB LUFS. Med -14dB LUFS är marginalen negativ <=> korkat! Det skulle inte spela någon roll om de bara kunde komma överens om -23dB LUFS som standard => ”End of diskussion.” -17, -18 eller -23 spelar. Indre roll.
Ja, jo, men ...
1. Om medelnivån var -17.5 dB så betyder det att ca, hälften av albumen skulle komprimeras om normen valdes att vara a-17.5 dB => DÅLIGT!
2. Hur menar du att det spelar roll? Det spelar knappast någon väsentlig roll avs. hur det skulle låta. Tillverkarna kan mycket väl hantera -23 dB LUFS som -17.5 dB LUFS.
3. Ev. komprimering kopplad till specifika lyssningssituationer borde göras i uppspelningsänden och inte i produktionsänden (när den så är önskvärd). Helst skulle jag se att ljudfiler kunde biläggas nivåjusterings-info som kunde användas (appliceras) t.ex. vid lyssning i bullrig miljö eller för att sänka dynamiken för att undvika stora variationer där så inte är önskvärt. På så sätt skulle komprimering kunnat väljas enligt hur musikskaparen i så fall tycker att det görs bäst (ur ett musikaliskt perspektiv).
4. -23 dB LUFS är en stanardiserad nivå. Varför inte välja en standard istället för att hitta på en ny "godtyckligt" vald nivå?
petersteindl skrev:
Det var de siffror som jag hörde från branschfolk och ingenjörer i grammofonindustrin på den tiden det begav sig. Det var -90 till -94 som påtalades i själva graverlacken då de hade som bäst kvalitet. Det gäller således själva lacken då de var som bäst. Dessa siffror var då man spelade av lacken direkt.
Bruset ökas dock markant i efterföljande metal plating process eftersom själva metallplätteringen har större/grövre molekylär struktur.
Nu försökte jag svara nissling och han skrev följande: "Under förutsättningen att vi pratar om vinylskivor är det en inte särskilt vettig strategi. På CD klarar det sig förstås bättre...".
Då försökte jag förstå vad nissling menade och en sak jag tänkte var att nissling kanske menade överstyrningsreserv vid direktgravering i förhållande till brusnivå. Eftersom överstyrningsreserven i förhållande till brusnivån inte är sämre i själva graverprocessen i lacket än CD så svarade jag som jag gjorde. Bruset i vinyl/LP var ofta från bandspelare och efterföljande plätteringsprocesser samt i vinylen med dess färgämne för att färga vinylen svart.
Så totalt sett från vinylavspelning skall man nog vara glad om man uppnår 65-70 dB. Men i själva graverlacken kan brusnivån ligga på -90 dB. Då en pickupnål sänks ner i ett graverat lack så är det knäpptyst. Sedan kommer brusnivån från bandspelaren in och låter som ett vattenfall i jämförelse. Så var det på cutting room en gång då jag utsattes för sådan lyssning. Det var visserligen med hög ljudnivå inställt men det visade i alla fall lackens enormt tysta bakgrundsbrusnivå.
För att få ner bruset i efterföljande elektroplätteringsprocess så kom DMM från Neuman/Telefunken där man graverade direkt i koppar. Detta material hade en finare molekylstruktur än den elektroplättering som gjordes på graverlack. Det var väl för att uppnå eller närma sig graverlackets tysta yta.
Jag googlade lite nyss, men jag hittade inga data gällande graverlack för LP.
Med vänlig hälsning
Peter
hcl skrev:En standardnivå som ger album med medelnivå under standarden och som inte höjer medelnivån på dessa lågnivåalbum kommer missgynna dessa album och därmed konservera en medelnivå till standardens nivå. Den som tror att -17.5 dB LUFS räcker för okomprimerat musikmaterial har fett fel. Att det räcker bra och är passande för flertalet förekommande album är bara en indikation på att nästan all musik anpassats till den dynamiknivån och att man, lyssnare såväl som branschfolk vant sig vid och accepterat den nivån
Jag anser att det bör finnas en hälsosam marginal till denna nivå så att standarden ger visst spelrum utan att automatiskt diskriminera album som utnyttjar högre dynamik.
Med detta sagt kan jag hålla med om att album mixade till -17.5 dB LUFS i många fall mycket väl kan uppfattas som lagom dynamiska.
I-or skrev:Ett något modernare exempel som den ostympade versionen (DSD) av Daft Punks Random Access Memories uppvisar en toppfaktor runt 18-20 dB för de olika låtarna.
goat76 skrev:hcl skrev:En standardnivå som ger album med medelnivå under standarden och som inte höjer medelnivån på dessa lågnivåalbum kommer missgynna dessa album och därmed konservera en medelnivå till standardens nivå. Den som tror att -17.5 dB LUFS räcker för okomprimerat musikmaterial har fett fel. Att det räcker bra och är passande för flertalet förekommande album är bara en indikation på att nästan all musik anpassats till den dynamiknivån och att man, lyssnare såväl som branschfolk vant sig vid och accepterat den nivån
Jag anser att det bör finnas en hälsosam marginal till denna nivå så att standarden ger visst spelrum utan att automatiskt diskriminera album som utnyttjar högre dynamik.
Med detta sagt kan jag hålla med om att album mixade till -17.5 dB LUFS i många fall mycket väl kan uppfattas som lagom dynamiska.
Men här är en inspelning som du mycket väl känner till då du själv har varit med och gett ut den, använde ni någon form av dynamikreducering i den produktionen?
Inte ens det albumet kommer klara sig utan att behöva sänkas något vid en album-normaliseringsnivå på -17,5 LUFS, lägg där till eventuellt ytterligare en sänkning på 1 dB då i princip alla streamingtjänster har en peak-begränsning på -1 dB.
# Title LUFS [dB]
1 Luka Sorkocevic, Symphony No.3, Allegro -19.94
2 Luka Sorkocevic, Symphony No.3, Andante -26.65
3 Luka Sorkocevic, Symphony No.3, Presto -20.27
4 Johann Sebastian Bach, BWV 1043, Vivace -19.77
5 Johann Sebastian Bach, BWV 1043, Largo -26.33
6 Johann Sebastian Bach, BWV 1043, Allegro -21.05
7 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Prelude -18.78
8 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Sarabande -19.79
9 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Gavotte & Musette -18.95
10 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Air -21.18
11 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Rigaudon -20.79
12 Dubravko Palanovic, Towards The Stars -17.30
I-or skrev:petersteindl skrev:
Det var de siffror som jag hörde från branschfolk och ingenjörer i grammofonindustrin på den tiden det begav sig. Det var -90 till -94 som påtalades i själva graverlacken då de hade som bäst kvalitet. Det gäller således själva lacken då de var som bäst. Dessa siffror var då man spelade av lacken direkt.
Bruset ökas dock markant i efterföljande metal plating process eftersom själva metallplätteringen har större/grövre molekylär struktur.
Nu försökte jag svara nissling och han skrev följande: "Under förutsättningen att vi pratar om vinylskivor är det en inte särskilt vettig strategi. På CD klarar det sig förstås bättre...".
Då försökte jag förstå vad nissling menade och en sak jag tänkte var att nissling kanske menade överstyrningsreserv vid direktgravering i förhållande till brusnivå. Eftersom överstyrningsreserven i förhållande till brusnivån inte är sämre i själva graverprocessen i lacket än CD så svarade jag som jag gjorde. Bruset i vinyl/LP var ofta från bandspelare och efterföljande plätteringsprocesser samt i vinylen med dess färgämne för att färga vinylen svart.
Så totalt sett från vinylavspelning skall man nog vara glad om man uppnår 65-70 dB. Men i själva graverlacken kan brusnivån ligga på -90 dB. Då en pickupnål sänks ner i ett graverat lack så är det knäpptyst. Sedan kommer brusnivån från bandspelaren in och låter som ett vattenfall i jämförelse. Så var det på cutting room en gång då jag utsattes för sådan lyssning. Det var visserligen med hög ljudnivå inställt men det visade i alla fall lackens enormt tysta bakgrundsbrusnivå.
För att få ner bruset i efterföljande elektroplätteringsprocess så kom DMM från Neuman/Telefunken där man graverade direkt i koppar. Detta material hade en finare molekylstruktur än den elektroplättering som gjordes på graverlack. Det var väl för att uppnå eller närma sig graverlackets tysta yta.
Jag googlade lite nyss, men jag hittade inga data gällande graverlack för LP.
Med vänlig hälsning
Peter
Mycket intressant, Peter, jag visste att graverlacken var bra, men inte så bra.
hcl skrev:goat76 skrev:hcl skrev:En standardnivå som ger album med medelnivå under standarden och som inte höjer medelnivån på dessa lågnivåalbum kommer missgynna dessa album och därmed konservera en medelnivå till standardens nivå. Den som tror att -17.5 dB LUFS räcker för okomprimerat musikmaterial har fett fel. Att det räcker bra och är passande för flertalet förekommande album är bara en indikation på att nästan all musik anpassats till den dynamiknivån och att man, lyssnare såväl som branschfolk vant sig vid och accepterat den nivån
Men här är en inspelning som du mycket väl känner till då du själv har varit med och gett ut den, använde ni någon form av dynamikreducering i den produktionen?
Inte ens det albumet kommer klara sig utan att behöva sänkas något vid en album-normaliseringsnivå på -17,5 LUFS, lägg där till eventuellt ytterligare en sänkning på 1 dB då i princip alla streamingtjänster har en peak-begränsning på -1 dB.
# Title LUFS [dB]
1 Luka Sorkocevic, Symphony No.3, Allegro -19.94
2 Luka Sorkocevic, Symphony No.3, Andante -26.65
3 Luka Sorkocevic, Symphony No.3, Presto -20.27
4 Johann Sebastian Bach, BWV 1043, Vivace -19.77
5 Johann Sebastian Bach, BWV 1043, Largo -26.33
6 Johann Sebastian Bach, BWV 1043, Allegro -21.05
7 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Prelude -18.78
8 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Sarabande -19.79
9 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Gavotte & Musette -18.95
10 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Air -21.18
11 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Rigaudon -20.79
12 Dubravko Palanovic, Towards The Stars -17.30
Jag hade inte haft något emot att normera till en lägre nivå, men som det är nu skulle det vara synnerligen ofördelaktigt.
Just stråkkvartett hör inte heller till det mest dynamiska man kan spela in... Vi har dock andra album med originaldynamik (efter mix d.v.s. med inkl. kompression) bortåt -30 dB LUFS.
goat76 skrev:I-or skrev:Ett något modernare exempel som den ostympade versionen (DSD) av Daft Punks Random Access Memories uppvisar en toppfaktor runt 18-20 dB för de olika låtarna.
Kan du göra en LUFS-mätning på alla låtarna från det albumet?
https://youlean.co/file-loudness-meter/
Tryck på "Analyze From File" och kopiera sedan resultatet och lägg upp det här i tråden.
I-or skrev:goat76 skrev:I-or skrev:Ett något modernare exempel som den ostympade versionen (DSD) av Daft Punks Random Access Memories uppvisar en toppfaktor runt 18-20 dB för de olika låtarna.
Kan du göra en LUFS-mätning på alla låtarna från det albumet?
https://youlean.co/file-loudness-meter/
Tryck på "Analyze From File" och kopiera sedan resultatet och lägg upp det här i tråden.
Matlab har tydligen implementerat beräkning av LUFS fr.o.m. den release jag använder (2016b - jag borde förstås ha kollat detta tidigare), så nu är det lätt gjort att plocka fram dessa nivåer. Oftast är skillnaden liten mellan inverterad toppfaktor och LUFS, men för enstaka låtar kan det skilja ca 3 dB.
Give Life Back To Music -19.75 LUFS
The Game Of Love -21.56 LUFS
Giorgio by Moroder -19.48 LUFS
Within -21.86 LUFS
Instant Crush -19.21 LUFS
Fragments Of Time -19.02 LUFS
Lose Yourself To Dance -18.76 LUFS
Touch -21.03 LUFS
Get Lucky-20.25 LUFS
Beyond -19.55 LUFS
Motherboard -21.88 LUFS
Doin' It Right -19.48 LUFS
Contact -18.27 LUFS
Horizon -23.42 LUFS
goat76 skrev:Jag vill nog förtydliga att när jag talar om normalisering förutsätter jag att det handlar om album-normalisering, allt annat än det är bara dumt.![]()
Eftersom en album-normalisering endast utgår ifrån den låt på albumet med högst medelnivå så är en nivå på -17,5 LUFS i realiteten en lägre satt nivå än vad siffran antyder, därav är även Tidals nivå på -14 LUFS en nivå som dödar Loudness War med råge.
Det är väl möjligt att något spår i eran produktion har legat nere på - 30 LUFS, men det viktigaste är vilken nivå det starkaste spåret på samma album ligger på då det är det spåret som avgör albumets nivå.
Får jag fråga varför ni dynamik-reducerar era produktioner inom klassisk musik, det kan väl knappast finnas någon kommersiell orsak till det?
goat76 skrev:Vid en album-normalisering hos Tidal och ifall deras gräns låg vid -17,5 LUFS så hade den starkaste låten på albumet ("Contact") nätt och jämt klarat sig undan en sänkning, den klarar sig med 0,77 dB.
Med Tidals nuvarande normalisering på -14 LUFS skulle detta albumets starkaste låt inte ha legat mer än 4,27 dB lägre än de absolut starkaste albumen i deras musikbibliotek.
Synd dock att inte DSD-versionen är den officiella releasen, tyvärr ser CD-versionen ut så här:
01 - Give Life Back to Music.flac Integrated = -12.08 LUFS
02 - The Game of Love.flac Integrated = -12.16 LUFS
03 - Giorgio by Moroder.flac Integrated = -10.63 LUFS
04 - Within.flac Integrated = -12.30 LUFS
05 - Instant Crush.flac Integrated = -10.52 LUFS
06 - Lose Yourself to Dance.flac Integrated = -10.41 LUFS
07 - Touch.flac Integrated = -11.66 LUFS
08 - Get Lucky.flac Integrated = -10.87 LUFS
09 - Beyond.flac Integrated = -11.45 LUFS
10 - Motherboard.flac Integrated = -13.22 LUFS
11 - Fragments of Time.flac Integrated = -10.52 LUFS
12 - Doin' it Right.flac Integrated = -10.66 LUFS
13 - Contact.flac Integrated = -9.29 LUFS
hcl skrev:goat76 skrev:Jag vill nog förtydliga att när jag talar om normalisering förutsätter jag att det handlar om album-normalisering, allt annat än det är bara dumt.![]()
Håller helt med.Eftersom en album-normalisering endast utgår ifrån den låt på albumet med högst medelnivå så är en nivå på -17,5 LUFS i realiteten en lägre satt nivå än vad siffran antyder, därav är även Tidals nivå på -14 LUFS en nivå som dödar Loudness War med råge.
Dödar knappast, men det är ett stort steg i rätt riktning. Det är trist att det verkar som att utöver de som håller på med mastring så tycks upplysningen inte sevärts välspridd i branschen.
hcl skrev:goat76 skrev:Det är väl möjligt att något spår i eran produktion har legat nere på - 30 LUFS, men det viktigaste är vilken nivå det starkaste spåret på samma album ligger på då det är det spåret som avgör albumets nivå.
Kanske blandar du ihop produktioner, men det är inte ovanligt med musik med slagverk, som är relativt gles eller med få instrument där dynamiken är mycket hög även efter användning av kompressorer vid mix. Jag har tyvärr inte något jag kan peka på på någon streaminsite. Det har rört sig om andra produktioner.
hcl skrev:goat76 skrev:Får jag fråga varför ni dynamik-reducerar era produktioner inom klassisk musik, det kan väl knappast finnas någon kommersiell orsak till det?
Det gör vi inte och har inte heller skrivit att vi gör. Vad får dig att undra något sådant?
goat76 skrev:hcl skrev:goat76 skrev:Jag vill nog förtydliga att när jag talar om normalisering förutsätter jag att det handlar om album-normalisering, allt annat än det är bara dumt.![]()
Håller helt med.Eftersom en album-normalisering endast utgår ifrån den låt på albumet med högst medelnivå så är en nivå på -17,5 LUFS i realiteten en lägre satt nivå än vad siffran antyder, därav är även Tidals nivå på -14 LUFS en nivå som dödar Loudness War med råge.
Dödar knappast, men det är ett stort steg i rätt riktning. Det är trist att det verkar som att utöver de som håller på med mastring så tycks upplysningen inte sevärts välspridd i branschen.
Om alla musikproduktioner skulle börja anpassa sig till normaliseringsnivån på -14 LUFS (album-normalisering) så skulle det självklart döda Loudness War, vilket jag anser först börja vid den gräns där komprimering/limitering skett på det färdiga stereospåret. Vad som dynamikreducerats i själva mixen vet både du och jag hör till de konstnärliga penseldragen och vissa anpassningar för att de mer "spretiga" ljudinslagen ska passa in med övriga ljudinslag i mixen. Dessa åtgärder lämnar iallafall jag utanför pratet om Loudness War.
Den kommersiella musiken som har ambitionen att "sälja" ingår i regel inom musiktyper där den med sin fulla dynamik (icke komprimerat/limiterat stereospår) i regel sträcker sig från ungefär -11 till -18 LUFS. Med tanke på att denna musik i de flesta fall ingår i ett album där den starkaste låten med nästan garanti mer lutar åt -11 LUFS än åt det andra hållet så kommer de flesta skivor även i detta framtida "önskescenario" att behöva sänkas för att nå normaliseringsgränsen på nuvarande -14 LUFS.hcl skrev:goat76 skrev:Det är väl möjligt att något spår i eran produktion har legat nere på - 30 LUFS, men det viktigaste är vilken nivå det starkaste spåret på samma album ligger på då det är det spåret som avgör albumets nivå.
Kanske blandar du ihop produktioner, men det är inte ovanligt med musik med slagverk, som är relativt gles eller med få instrument där dynamiken är mycket hög även efter användning av kompressorer vid mix. Jag har tyvärr inte något jag kan peka på på någon streaminsite. Det har rört sig om andra produktioner.
Även om du skulle lyckas hitta något enstaka exempel på ett ljudspår med LUFS-nivåer ner mot -30 så kommer det spåret med största sannolikhet ändå ingå i ett album vars andra låtar har LUFS-värden på betydligt högre nivåer.
När vi pratar om önskad album-normaliseringsnivå så måste vi hela tiden tänka på att nästan alla album innehåller några spår med klart lägre LUFS-värden än de med de lägsta, och det är ju som vi båda vet dessa starkare spår som då "bestämmer" vad som ska ske med albumet vid normalisering.
Du kan ju försöka hitta åtminstone några exempel på sådana album. När du letat relativt länge så inser du att de är så ovanliga att vi knappast bör basera valet av normaliseringsnivå efter dessa enstaka verk. Och eftersom normaliseringen inte bör ha någon form av "positive gain" så kommer dessa enstaka verk inte heller ta skada på något vis och kommer bara låta svagare än genomsnittet av all icke stympad musik vars normaliseringsgränsen förhoppningsvis är bättre anpassad till. För än en gång, varför anpassa normaliseringen efter mindre än 1 % av all musik då inget ändå tar någon skada?hcl skrev:goat76 skrev:Får jag fråga varför ni dynamik-reducerar era produktioner inom klassisk musik, det kan väl knappast finnas någon kommersiell orsak till det?
Det gör vi inte och har inte heller skrivit att vi gör. Vad får dig att undra något sådant?
Jag missuppfattade säkert det du menade när du tidigare skrev följande:
"Just stråkkvartett hör inte heller till det mest dynamiska man kan spela in... Vi har dock andra album med originaldynamik (efter mix d.v.s. med inkl. kompression) bortåt -30 dB LUFS."
Jag misstolkade ovanstående som att just detta album inte har sin originaldynamik intakt, men att ni har andra album där ni inte reducerat dynamiken. Jag misstänker dock grundat på ordvalet "bortåt" att du fortfarande talar om enskilda spår och att det inte är det starkaste spåret som ingår i det albumet. Det är inte alls svårt att hitta enskilda spår med medelnivåer på -23 till -30 LUFS, men att hitta album vars starkaste låt ligger på dessa nivåer hör till ovanligheterna.
--------------------------------------------------------------------------
Jag forsätter hävda att en normaliseringsnivå på -17/-18 representerar merparten av alla icke-stympade album i världen och att en sådan normaliseringsnivå därmed är bättre anpassad för musik i stort. Troligtvis ligger detta medelvärde uppe vid -15/-16 LUFS om vi skulle ha mätt på precis alla goda musikproduktioner för att hitta den exakta siffran.
Den nuvarande nivån på -14 LUFS tar helt kål på Loudness War ifall alla produktioner skulle börja hålla sig under denna gräns, det mesta inom den kommersiella musiken som har varit mån om att låta högst/starkast har i sin oförstörda natur ändå inte någon större dynamik än så i de flesta fall, och någon större vinst i att "pressa" mixen från omkring -15/-17 LUFS till -14 existerar inte.
hcl skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Håller helt med.
Om alla musikproduktioner skulle börja anpassa sig till normaliseringsnivån på -14 LUFS (album-normalisering) så skulle det självklart döda Loudness War, vilket jag anser först börja vid den gräns där komprimering/limitering skett på det färdiga stereospåret. Vad som dynamikreducerats i själva mixen vet både du och jag hör till de konstnärliga penseldragen och vissa anpassningar för att de mer "spretiga" ljudinslagen ska passa in med övriga ljudinslag i mixen. Dessa åtgärder lämnar iallafall jag utanför pratet om Loudness War.
Den kommersiella musiken som har ambitionen att "sälja" ingår i regel inom musiktyper där den med sin fulla dynamik (icke komprimerat/limiterat stereospår) i regel sträcker sig från ungefär -11 till -18 LUFS. Med tanke på att denna musik i de flesta fall ingår i ett album där den starkaste låten med nästan garanti mer lutar åt -11 LUFS än åt det andra hållet så kommer de flesta skivor även i detta framtida "önskescenario" att behöva sänkas för att nå normaliseringsgränsen på nuvarande -14 LUFS.hcl skrev:Kanske blandar du ihop produktioner, men det är inte ovanligt med musik med slagverk, som är relativt gles eller med få instrument där dynamiken är mycket hög även efter användning av kompressorer vid mix. Jag har tyvärr inte något jag kan peka på på någon streaminsite. Det har rört sig om andra produktioner.
Även om du skulle lyckas hitta något enstaka exempel på ett ljudspår med LUFS-nivåer ner mot -30 så kommer det spåret med största sannolikhet ändå ingå i ett album vars andra låtar har LUFS-värden på betydligt högre nivåer.
När vi pratar om önskad album-normaliseringsnivå så måste vi hela tiden tänka på att nästan alla album innehåller några spår med klart lägre LUFS-värden än de med de lägsta, och det är ju som vi båda vet dessa starkare spår som då "bestämmer" vad som ska ske med albumet vid normalisering.
Du kan ju försöka hitta åtminstone några exempel på sådana album. När du letat relativt länge så inser du att de är så ovanliga att vi knappast bör basera valet av normaliseringsnivå efter dessa enstaka verk. Och eftersom normaliseringen inte bör ha någon form av "positive gain" så kommer dessa enstaka verk inte heller ta skada på något vis och kommer bara låta svagare än genomsnittet av all icke stympad musik vars normaliseringsgränsen förhoppningsvis är bättre anpassad till. För än en gång, varför anpassa normaliseringen efter mindre än 1 % av all musik då inget ändå tar någon skada?hcl skrev:Det gör vi inte och har inte heller skrivit att vi gör. Vad får dig att undra något sådant?
Jag missuppfattade säkert det du menade när du tidigare skrev följande:
"Just stråkkvartett hör inte heller till det mest dynamiska man kan spela in... Vi har dock andra album med originaldynamik (efter mix d.v.s. med inkl. kompression) bortåt -30 dB LUFS."
Jag misstolkade ovanstående som att just detta album inte har sin originaldynamik intakt, men att ni har andra album där ni inte reducerat dynamiken. Jag misstänker dock grundat på ordvalet "bortåt" att du fortfarande talar om enskilda spår och att det inte är det starkaste spåret som ingår i det albumet. Det är inte alls svårt att hitta enskilda spår med medelnivåer på -23 till -30 LUFS, men att hitta album vars starkaste låt ligger på dessa nivåer hör till ovanligheterna.
--------------------------------------------------------------------------
Jag forsätter hävda att en normaliseringsnivå på -17/-18 representerar merparten av alla icke-stympade album i världen och att en sådan normaliseringsnivå därmed är bättre anpassad för musik i stort. Troligtvis ligger detta medelvärde uppe vid -15/-16 LUFS om vi skulle ha mätt på precis alla goda musikproduktioner för att hitta den exakta siffran.
Den nuvarande nivån på -14 LUFS tar helt kål på Loudness War ifall alla produktioner skulle börja hålla sig under denna gräns, det mesta inom den kommersiella musiken som har varit mån om att låta högst/starkast har i sin oförstörda natur ändå inte någon större dynamik än så i de flesta fall, och någon större vinst i att "pressa" mixen från omkring -15/-17 LUFS till -14 existerar inte.
Jag pratar också om normalisering av album och är med på allt du skriver utom att jag tycker det hade varit bäst att gå direkt till grundstandarden -23 dB LUFS istället för att hitta på mellansteg. Anpassning inapparaterna är i stort sett bara en mjukvaruuppdatering bort.
I-or skrev:Man måste dock vara medveten om att med -17,5 LUFS kommer marknaden att anpassa sig och lägga sig just här, även om det skulle låta betydligt bättre med ett större dynamikområde för många musikgenrer. Det är helt enkelt dumt att ge loudnessracet en möjlighet att komma igång även om det blir på en mindre skadlig nivå. -23 LUFS täcker i praktiken upp dynamikområdet för nästan alla någorlunda normala produktioner och man vinner mycket på att utnyttja en heltäckande defacto-standard enligt EBU R 128 som sträcker sig hela vägen från produktionsledet till återgivningsledet i allehanda sammanhang (alltså inte bara för streamingtjänster). Detta förhindrar effektivt alla dumheter vi har sett här de senaste 30 åren eller så och hela audioområdet kommer att transformeras från det träsk det är idag.
goat76 skrev:Det som är synd är att branschen inte tagit till sig detta med normalisering än, jag var hoppfull för några år sen men än så länge har jag inte sett någon större tendens till mer dynamiska produktioner. Tyvärr är det nog så illa att allmänheten förväntar sig och faktiskt tycker om det sound komprimerad musik ger.![]()
Hoppas jag har fel och att det de närmaste åren brakar lös och börjar rassla in bättre produktioner.
goat76 skrev:Men frågan är om du har förstått att jag tagit tanken ett steg vidare från det och belyser problematiken som uppstår när en nivå på -23 LUFS gör att det istället "kantrar över", vilket medför att den glesare och tunnare musikens starkaste partier kommer överrösta de tätare låtarnas starkaste partier?
goat76 skrev:Det som är synd är att branschen inte tagit till sig detta med normalisering än, jag var hoppfull för några år sen men än så länge har jag inte sett någon större tendens till mer dynamiska produktioner. Tyvärr är det nog så illa att allmänheten förväntar sig och faktiskt tycker om det sound komprimerad musik ger.![]()
Hoppas jag har fel och att det de närmaste åren brakar lös och börjar rassla in bättre produktioner.
hcl skrev:goat76 skrev:Men frågan är om du har förstått att jag tagit tanken ett steg vidare från det och belyser problematiken som uppstår när en nivå på -23 LUFS gör att det istället "kantrar över", vilket medför att den glesare och tunnare musikens starkaste partier kommer överrösta de tätare låtarnas starkaste partier?
Nej, det beror ju på hur man räknar och precis som I-or skriver så blir det inte riktigt som du antagit. Ett försök att exploatera algoritmen kommer dels påverka det musikaliska uttrycket och knappast på något positivt sätt. Långa avsnitt med extremt låg nivå lär inte uppfattas som att det skulle öka musikstyckets attraktivitet. Förmodligen tvärt om, i synnerhet som den korta andel av stycket skulle framstå som tämligen off - om det gjordes av just denna anledning. Om det passar musiken är det en helt annan sak och knappast något som skulle dra lyssnare för den sakens skull. Ett vettig mätmetod (dit nog integrerad LUFS ändå bör räknas) tar hänsyn till detta på ett adekvat sätt.
Eelco Grimm skrev:Recommendations to Music Streaming Services
1. Turn album normalization ON by default. With album
normalization, the loudest tracks of all albums are adjusted to the
same loudness during playback.
2. Use the industry standard ITU BS1770-4 measurement so that
mastering engineers can predict the result of their work for all
services at once.
3. In mobile devices, use a target level of -14 LUFS for the loudest
track of an album.
4. In a living room setting, lower target levels such as -18 LUFS to
-20 LUFS are preferred. The advantage is that albums of more
dynamic genres such as classical and jazz will also become loudness
normalized.
5. To avoid clipping, only attenuate tracks, never apply positive gain.
If the loudest track of an album is softer than target level, all tracks of
the album will play soft.
6. In the preferences, loudness normalization should optionally be
turned off, for people who are concerned about automatic changes to
the data, or for research purpose.
7. Although it seems attractive to add the third option of “track
normalization” in the preference to satisfy all users, this can
potentially confuse many people. It is not recommended.
8. Provide playback device manufacturers with the option to merge
loudness normalization with playback gain, since this offers the
highest possible loudness normalization and sound quality. In this
case the loudness meta data information of a track is sent downstream
all the way to the final gain stage of the system. The playback device
manufacturer then merges the normalization data with the user set
playback gain and applies just a single gain change. (Mark that if the
system is floating point throughout, both gains can also be set
independently). The advantage is that over a large range of playback
levels, both very dynamic and compressed albums will be perfectly
aligned in loudness, and there is no need to select a ‘target level’
anymore.
I-or skrev:Crescendo-låten som jag refererade till ovan, Flim & The BB's - Born To Love You, är värd en genomlyssning på full spätta. Bas ned till 17 Hz, en toppfaktor på 26 dB och med ett otroligt tryck på slutet, dock med några aningen klippta toppar. Hur som helst, den finns oskruvad på Spotify och är garanterat en av de mest dynamiska inspelningar som man hittar där.
I-or skrev:Crescendo-låten som jag refererade till ovan, Flim & The BB's - Born To Love You, är värd en genomlyssning på full spätta. Bas ned till 17 Hz, en toppfaktor på 26 dB och med ett otroligt tryck på slutet, dock med några aningen klippta toppar. Hur som helst, den finns oskruvad på Spotify och är garanterat en av de mest dynamiska inspelningar som man hittar där.
BellsnWhistles skrev:För mig har Flim & The BB's varit borttaget från Spotify rätt länge och hittar det inte nu heller?
Finns dock på Tidal.
I-or skrev:BellsnWhistles skrev:För mig har Flim & The BB's varit borttaget från Spotify rätt länge och hittar det inte nu heller?
Finns dock på Tidal.
Märkligt, jag hittar alla deras album på Spotify.
I-or skrev:Det lustiga är att klippningen hörs ganska tydligt, men den är inte jättelätt att se i tidsdata. Den lär dock gå att reparera ganska bra (och därmed höja den redan skyhöga toppfaktorn någon dB eller så), här ser vi hur det klipper en aning både på den positiva och negativa sidan:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster