Tror ni SD-fötter skulle göra någon märkbar förbättring?
Och jag har använt SD-fötter förr och anser att de är bättre än spikes så den diskussion behöver vi inte ta här

Moderator: Redaktörer
BellsnWhistles skrev:De väger 63 kg stycket och foten är en klump i gjutjärn tror jag. Står mycket stadigt som det är med bara filttassar under sig idag.
Tror ni SD-fötter skulle göra någon märkbar förbättring?
Och jag har använt SD-fötter förr och anser att de är bättre än spikes så den diskussion behöver vi inte ta här
matssvensson skrev:SD fötter kopplar effektivt bort högtalarna från underlaget, vilket minskar risken för stomburna störningar. Är det något du upplever problem med, eller har grannarna klagat?
mvh, mats
KarlXII skrev:Ibland blir det skillnad, ibland inte. Ibland blir det märkbart bättre men ibland blir det märkbart sämre.
Ett vågspel så gott som något.
KarlXII skrev:Ibland blir det skillnad, ibland inte. Ibland blir det märkbart bättre men ibland blir det märkbart sämre.
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Ibland blir det skillnad, ibland inte. Ibland blir det märkbart bättre men ibland blir det märkbart sämre.
Blir det märkbart sämre av att ta bort att golvet spelar med så är det läge att byta högtalare *IMO*
Piotr skrev:Om betonggolvet ligger på en grusbädd köper jag att det inte vibrerar...?
darkg skrev:Jag tycker att det borde vara mindre lönt att sätta sd-fötter ju tyngre lådan är, men säker är jag inte.
BellsnWhistles skrev:Piotr skrev:Om betonggolvet ligger på en grusbädd köper jag att det inte vibrerar...?
Källargolv. Lera direkt under (och detta vet jag efter att ha bilat upp ett ställe). Jag uppfattar det som ganska vibrationsfritt.
petersteindl skrev:Om man gör en högtalare som väger mindre än luften så att den svävar så behövs inga fötter, men kanske ett snöre? Dessutom spar man hörseln.
Laila skrev:Grannen under hör inte av sig lika ofta efter att jag monterade SD-fossingar . . . typ.![]()
(Så visst, lite ensamt kan dä kännas ibland, men dä ä välan smällar man får ta.)
Adhoc skrev:Rätt maxbelastade får sylomermaterialet i ca 12 mm tjocklek en egenresonans kring 16 Hz (om jag minns rätt från Getzners sidor) och då avisolerar dom effektivt från ca 23 Hz och uppåt, så dessa frekvenser inte går vidare som stomvibrationer till omgivningen.
darkg skrev:Jag tycker att det borde vara mindre lönt att sätta sd-fötter ju tyngre lådan är, men säker är jag inte.
PerStromgren skrev:Om högtalaren väger - säg - 10 ton, gör SD-fötter (dimensionerade efter denna vikt) fortfarande nytta?
PerStromgren skrev:Om högtalaren väger - säg - 10 ton, gör SD-fötter (dimensionerade efter denna vikt) fortfarande nytta?
DQ-20 skrev:darkg skrev:Jag tycker att det borde vara mindre lönt att sätta sd-fötter ju tyngre lådan är, men säker är jag inte.
Med "styvt" mothåll så måste man beakta resonanser. Vid resonans så gör sig inte systemet av med energi så snabbt och fyller man på med mer än vad som avgår i förluster så ökar rörelsen. SD-fotens arbetssätt är att försöka undvika resonanser, inte dämpa dem.
/DQ-20
AndreasArvidsson skrev:Det är alltså förhållandet rörlig massa vs statisk massa som är det intressanta.
idea skrev:Det räcker att foten är några ggr mjukare än underlaget för att få isolering och har du en stor massa behöver du mycket gummi för att få en mjuk fjäder som samtidigt kan bära lasten. Man skulle nästan kunna kalla det en tumregel
Harryup skrev:idea skrev:Det räcker att foten är några ggr mjukare än underlaget för att få isolering och har du en stor massa behöver du mycket gummi för att få en mjuk fjäder som samtidigt kan bära lasten. Man skulle nästan kunna kalla det en tumregel
Optimering av ljudkvalité är en annan sak än isolering. Prova olika mjuka SD-fötter och du kommer märka ljudmässig skillnad. Dessutom om du redan har en viss fjädrande funktion i golvet så blir det ännu värre än så. Var lite nyfiken och du kommer märka att det inte finns nån tumregel när det gäller detta heller.
DQ-20 skrev:Adhoc skrev:Rätt maxbelastade får sylomermaterialet i ca 12 mm tjocklek en egenresonans kring 16 Hz (om jag minns rätt från Getzners sidor) och då avisolerar dom effektivt från ca 23 Hz och uppåt, så dessa frekvenser inte går vidare som stomvibrationer till omgivningen.
Optimalt belastad hamnar högtalarens resonansfrekvensen med SD-fötter vid ca 7 Hz. Minns dock inte exakt riktningen. Jag tror det skiljer lite vertikal och horisontalt.
/DQ-20
PerStromgren skrev:Harryup skrev:idea skrev:Det räcker att foten är några ggr mjukare än underlaget för att få isolering och har du en stor massa behöver du mycket gummi för att få en mjuk fjäder som samtidigt kan bära lasten. Man skulle nästan kunna kalla det en tumregel
Optimering av ljudkvalité är en annan sak än isolering. Prova olika mjuka SD-fötter och du kommer märka ljudmässig skillnad. Dessutom om du redan har en viss fjädrande funktion i golvet så blir det ännu värre än så. Var lite nyfiken och du kommer märka att det inte finns nån tumregel när det gäller detta heller.
Men detta går väl att räkna på och få fram fakta?
Nattlorden skrev:Är det det materialet i färilafötterna då? Eller är det bara en gissning?
Harryup skrev:Fast SD-foten är inte helt okänslig för underlag. Jmf dubbel fjädring typ tankbil i rondell.
Enbart vikten på högtalarna är förmodligen inte tillräckligt för att kunna fullständigt optimera uppställningen för alla underlag.
/Harryup
Adhoc skrev:DQ-20 skrev:Optimalt belastad hamnar högtalarens resonansfrekvensen med SD-fötter vid ca 7 Hz. Minns dock inte exakt riktningen. Jag tror det skiljer lite vertikal och horisontalt.
/DQ-20
Mja. Nej.
DQ-20 skrev:Harryup skrev:Fast SD-foten är inte helt okänslig för underlag. Jmf dubbel fjädring typ tankbil i rondell.
Enbart vikten på högtalarna är förmodligen inte tillräckligt för att kunna fullständigt optimera uppställningen för alla underlag.
/Harryup
SD-foten är så pass mjuk att jag tror det är svårt att hitta så mjuka underlag att seriekopplingen av fjädringarna leder till nya resonanser. Såvida inte den rör sig om en fjäderingskonstant i klass med SD-foten alltså. Typ, en annan SD-fot. Jag tror man får passa sig för att t.ex. placera en högtalare på SD-fötter på en annan högtalare som också står på SD-fötter. Plats för experiment alltså.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Adhoc skrev:DQ-20 skrev:Optimalt belastad hamnar högtalarens resonansfrekvensen med SD-fötter vid ca 7 Hz. Minns dock inte exakt riktningen. Jag tror det skiljer lite vertikal och horisontalt.
/DQ-20
Mja. Nej.
Jag bara vidarebefordrade mätresultaten från testerna som gjordes när SD-foten togs fram. Återigen - jag minns inte riktningen. Infon finns i någon gammal Musik och Ljudteknik (som jag inte hittar i gömmorna).
/DQ-20
idea skrev:Dimensioneringen av foten måste ju göras helt avhängig av hur underlaget ser ut. Har du ett mycket svajigt golv behöver du mycket mjuka fötter för att få ner resonansfrekvensen tillräckligt långt under golvets resonans för att den inte skall förstöra mer än den hjälper. Då är det inte säkert att SD-fotens standardsortiment räcker till. Då kan man behöva något ännu mjukare och troligtvis större (för att klara lasten).
Beroende på hur foten "byggs" så påverkar det hur egenskaperna i skjuvriktningen ser ut jämfört med normalriktningen.
Som alla tumregler så måste man ha en känsla för hur man skall tillämpa dem inte tro att det är en regel utan snarare inse att det är en förenklad beskrivning av en ibland komplicerad verklighet.
Sonic Design skrev:---
Materialet har också andra unika egenskaper såsom en elasticitetsmodul som sjunker vid belastning vilket medför att nedfjädringen blir mindre än den låga resonansfrekvensen annars skulle innebära. Resultatet blir en resonansfrekvens horisontellt på under ca 10 Hz.
---
Sonic Design dämpfötter i standardutförande.
Färgen är nougatbrun utom den hårdaste som är grå.
Denna variant finns i fyra olika viktklasser och behöver inte fintrimmas till varje specifik högtalarmodell. Funktionen är ändå god. Viktklasserna är: 4-12 kg, 12-28 kg, 28-50 kg, och 50-100 kg. Förpackningar finns med 4 eller 8 st dämpkuddar till högtalare. De kan användas till alla typer av högtalare, även till subwoofers och surroundhögtalare.
Sonic Design dämpfötter i audiofilutförande
Genom att dessa dämpfötter anpassas exakt till högtalarnas viktfördelning, och genom en lite större tjocklek, och därmed större fjädringsmjukhet, så kommer man ända ner till en resonansfrekvens horisontellt på under ca 7 hz.
Adhoc skrev:Jag föredrar nog att lita på materialtillverkarens publicerade info om materialet med ca 16 Hz och därför se 7 Hz som "felaktig glädjesiffra" om det skrevs i MOLTen (så länge det handlade om tunnare än 50 mm).
KarlXII skrev:Harryups basar spelar nedåt.
Adhoc skrev:7 Hz som bästa och lägsta egenresonans för Sylomer-materialet stämmer vid tjocklek 50 mm men jag har aldrig sett tjockare än 12,5 mm användas som fot på högtalare ...[/attachment]
sportbilsentusiasten skrev:Kan någon förklara vad graferna visar och hur man läser dom?
Hur skulle en optimal kurva se ut?
Vilka problemområden löser inte SD-kudden?
Och hur skulle motsvarande graf se ut UTAN dessa SD-kuddar?
Samt hur skulle motsvarande graf se ut med spikes?
Ingen debatt nu om olika kuddar TACK!
Vill bara förstå "tänket" bakom
sportbilsentusiasten skrev:Kan någon förklara vad graferna visar och hur man läser dom?
sportbilsentusiasten skrev:Hur skulle en optimal kurva se ut?
sportbilsentusiasten skrev:Vilka problemområden löser inte SD-kudden?
sportbilsentusiasten skrev:Och hur skulle motsvarande graf se ut UTAN dessa SD-kuddar?
sportbilsentusiasten skrev:Samt hur skulle motsvarande graf se ut med spikes?
DQ-20 skrev:Det anger det tryck där resonansfrekvensen är som lägst. Vid högre ELLER lägre tryck minskar ökar resonansfrekvensen.
Almen skrev:DQ-20 skrev:Det anger det tryck där resonansfrekvensen är som lägst. Vid högre ELLER lägre tryck minskar ökar resonansfrekvensen.
Ändrade "minskar" till "ökar" för tydlighetens skull.
RogerGustavsson skrev:Jag har några gröna med höjden 25 mm inköpta för många år sedan. Använder tre stycken för en egenbyggd skivspelare. Till piP är de 12.5 mm höga och gula. Har inte de som är anpassade till tyngre Ino-högtalare högre fötter än 12.5 mm?
DQ-20 skrev:RogerGustavsson skrev:Jag har några gröna med höjden 25 mm inköpta för många år sedan. Använder tre stycken för en egenbyggd skivspelare. Till piP är de 12.5 mm höga och gula. Har inte de som är anpassade till tyngre Ino-högtalare högre fötter än 12.5 mm?
De fötter som fanns till LTS F1 tror jag var 25 mm och nötbruna. Tur med färgen, tycker jag.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster