Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Vad tror ni? Hur vanligt är detta? Folk skaffar samma skivor som Hifi-recensenter referar till och förväntar sig att det skall låta bra, fast musiken egentligen är så trist att klockorna stannar? Hur påverkar detta Hifi'n som hobby?
JM skrev:I naturen finns bara multipla direktljud i mono med multipla reflexer som ger den spatiala upplevelsen.
RogerGustavsson skrev:JM skrev:I naturen finns bara multipla direktljud i mono med multipla reflexer som ger den spatiala upplevelsen.
Konstig definition på stereo. Naturens ljud är ju i stereo, det som vi uppfattar med våra två öron. Mono är det inte för mig. Mono är när ljudet kanaliseras genom en kanal/högtalare.
JM skrev:Försök komma på två direktljudkällor, som är likt stereohögtalarljud är nästintill identiska, som förekommer naturligt i naturen.
Max_Headroom skrev:Härom dagen klagade Bill50x på att en maskin av fabrikat Pioneer inte gav rätt lyssningsglädje vid muzak-lyssning. I min vanliga underbart pompösa stil påpekade jag att det var musiken det var fel på, inte maskinen. Detta har dock lett till en del funderingar eftersom jag hade likande problem under min audiofila period. Jag köpte skivor som enligt förståsigpåare skulle vara bra, med bra ljud och grejjor. Och undrade varför det inte sväger. För det gjorde det ju inte. Jag hade dock inte ekonomi då att byta några grejjor och hamnade senare på ingenjörsutbildning så intresset för vad som stog i Hifi-tidnignar försvann i samma takt som kurser i el och fysik avhandlades samt att jag började läsa mer om vad ljud är och hur det uppfattas. Det som stog i HiFi-tdingarna var fel, i princip alltihop. Och lyssna på dålig musik var inte intressant det heller.
Men, en hel del verkar fastna i den här svängen. Sitter och lyssnar och undrar varför det inte svänger. Måste vara fel på någon apparat. Eller flera. Måste nog byta. Inte nog. Måste byta. Nu!
Vad tror ni? Hur vanligt är detta? Folk skaffar samma skivor som Hifi-recensenter referar till och förväntar sig att det skall låta bra, fast musiken egentligen är så trist att klockorna stannar? Hur påverkar detta Hifi'n som hobby?
Conan skrev:JM skrev:Försök komma på två direktljudkällor, som är likt stereohögtalarljud är nästintill identiska, som förekommer naturligt i naturen.
Men nu jämför du ju äpplen & kaffebryggare här.I naturen är det ju enskilda (därmed inte sagt punktformiga) ljudkällor & miljön som bygger upp "ljudbilden" men syftet med sterofonisk återgivning är ju att utnyjjda det faktum att vi hör binauralt och med olika riktningskänslighet för att med två ljudkanaler registrera och återskapa den naturliga ljudmiljön.
Perfector skrev:Mono = ljud med en ljudsamlande källa där man inte kan avgöra varifrån ljudet kommer 2dimensioner
Stereo = ljud med 2 ljudsamlande källor där man kan avgöra varifrån ljudet kommer 3 dimensoner
Annars blir det halvstereo som smålänningen sa.
JM skrev:Perfector skrev:Mono = ljud med en ljudsamlande källa där man inte kan avgöra varifrån ljudet kommer 2dimensioner
Stereo = ljud med 2 ljudsamlande källor där man kan avgöra varifrån ljudet kommer 3 dimensoner
Att vi finns beror på att vi överlevt i södra Afrika.
Hör du ett lejon i en halvtät skog, en monoljudkälla samt reflexer från träden, vet du exakt var lejonet är i 3D. Du behöver inte två lejon som ryter samtidigt för att lokalisera i rummet.
JM
JM skrev:Perfector skrev:Mono = ljud med en ljudsamlande källa där man inte kan avgöra varifrån ljudet kommer 2dimensioner
Att vi finns beror på att vi överlevt i södra Afrika.
Hör du ett lejon i en halvtät skog, en monoljudkälla samt reflexer från träden, vet du exakt var lejonet är i 3D. Du behöver inte två lejon som ryter samtidigt för att lokalisera i rummet.
JM
DVD-ai skrev:Jag tycker att det går att få till en återgivning som är klart begränsad av programaterialet redan med 2st högtalare.
Inte att 2 högtalare är perfekt på något vis i jämförelse med verkligheten.... Men upptagningar och behandling av dessa innan dom ens kommer till anläggningen är så otroligt mycket per begränsande.
I nästan samtliga fall är det så pass begränsande att det är ointressant att hitta en "bättre lösning" än stereo innan det finns ett intresse att leverera upptagningar/ programmaterial som har ens några förutsättningar att nyttja möjligheterna med stereofonisk återgivning fullt ut.
Conan skrev:Max_Headroom skrev:Vad tror ni? Hur vanligt är detta? Folk skaffar samma skivor som Hifi-recensenter referar till och förväntar sig att det skall låta bra, fast musiken egentligen är så trist att klockorna stannar? Hur påverkar detta Hifi'n som hobby?
Riktigt begåvade artister som skapar & framför bra musik vill många lyssna på. Detta drar till sig stora skivbolag vilket gör att både artisten & bolaget kan tjäna stålar. Stora skivbolag vill som sagt tjäna pengar, och lägger därför inte ner så mycket krut på att musiken ska vara riktigt bra inspelad (alternativt skruvar till ljudet såsom dom tror att det ska låta för att folk ska tomma plånböckerna) --> ljudkvaliteten blir kass på skivan även fast musiken är bra.
Skivbolag som är intresserade av att det ska låta så bra som möjligt kan inte konkurrera ekonomiskt med de stora bolagen om de bästa musikerna. Ljudkvaliteten på de skivor "entusiastbolaget" ger ut är på topp, men är inte framförd/komponerad av de bästa musikerna.
Den här verkligheten är nog bara att hacka i sig och lära sig att leva med antingen bra musik/undermålig ljudkvalitet eller trist musik/bra ljudkvalitet.
Perfector skrev:Mono = ljud med en ljudsamlande källa där man inte kan avgöra varifrån ljudet kommer 2dimensioner
petersteindl skrev:Perfector skrev:Mono = ljud med en ljudsamlande källa där man inte kan avgöra varifrån ljudet kommer 2dimensioner
OT. Jag skulle snarast säga följande:
Jag börjar med hörseln och öronen.
Att lyssna med ett och endast ett öra kallas monaural. Det innebär t.ex. dövhet på andra örat eller gravt nedsatt hörsel på ena örat.
Att lyssna med båda två öronen kallas binaural.
Själva ljudalstringen har annan nomenklatur.
Monofonisk ljudupptagning innebär kod i en punkt. Det är noll dimensioner. Vi kan kalla det för ett system med en kanal.
Man kan spela upp monofoniskt ljud d v s denna kanal med en eller två eller flera högtalare. Oavsett antal högtalare är det ändå alltid monofoniskt och representerar därmed noll dimensioner. Dock, beroende på att hörseln är skapt på ett visst sätt för att kunna höra avstånd till ljudkällor så kan man koda för detta i en monofonisk inspelning och på så sätt kunna uppleva en dimension, en slags djupdimension. Det är dock svårt att ta till sig denna djupdimension på ett någorlunda realistiskt sätt från mono uppspelat med en högtalare. Jag säger inte att det inte går men oftast låter det inte så ur en radioapparat.
Stereofonisk ljudupptagning innebär kod i två separata punkter. Det är två stycken noll dimensioner.
Stereofoniskt ljud kan spelas med två eller fler högtalare om stereofoni skall kunna bibehållas.
Beroende på den specifika kodning av ljudvågorna i respektive punkt så avkodar den mänskliga hörseln inspelningens kodningen på sitt specifika sätt.
T.ex. under förutsättning att det föreligger viss korrelation mellan koderna i respektive två kanaler (punkter) så kan hörseln luras att höra ljudobjekt mellan högtalarna d v s från en plats där det inte finns någon ljudkälla. Detta upplevda fenomen kallas fantomprojicering av ljudkällor.
I inspelningen kallas kodningen för Interchannel korrelation. Denna Interchannel korrelation kan bestå av interchannel time difference eller Interchannel level difference eller båda samtidigt.
Tilläggas bör att de två akustiska ljudvågor från de två högtalarna i ett stereofoniskt system inte ens påminner om den akustiska ljudvåg som skulle ha kommit från ljudkällan t.ex. en sångare om sångaren funnits på den plats som hörseln luras höra.
Fantomprojicering är alltså inte ett akustiskt fenomen utan ett neuralt fenomen.
Utifrån en specifik kodning av ljudvågor i respektive kanal med specifik korrelation mellan kanalerna kan man tillrättalägga Interchannel korrelation så att hörseln uppfattar bredd och avstånd d v s djup. Akustiskt sett hus mottagaren d v s lyssnaren skall det då bli det man kallar Interaural Time Difference och Interaural Level Difference. I det neurala systemet kan då ett horisontellt plan kodas upp som sträcker sig mellan högtalarna och bakåt. Man kan uppleva ett Soundscape med bredd och djup och lokalisera ljudobjekt i sidled och i djupled.
Det finns roliga undantag där viss specifik kodning lurar hörseln ännu mer så att man upplever ljudkällor utanför högtalarnas positionering och även framför högtalarna t.ex. upplevt rakt från vänster eller rakt från höger. Känner man till hörselns svagheter så kan man lura hörseln ännu mer så att man upplever ljudkällor ovanifrån och t.o.m. bakifrån.
Allt detta går att åstadkomma med två inspelade kanaler uppspelade med två högtalare under förutsättning att inspelning och uppspelning möjliggör för hörseln att tillgodogöra sig dessa fenomen.
Slut OT.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Undermålig musik kan leda till apparathysteri men den primära orsaken till apparathysteri är begränsningarna i den stereofoniska återgivningen som jag ser det.
Det är samma hjärna och vidhängande öron som lyssnar på verklighetens multipla monodirektljud samt reflexer som lyssnar på direktljudet från två stereohögtalare med rummets reflexer.
Jämfört med komplexa ljudet i verkligheten är perceptionen av 2 stereohögtalare i rummet en blek kopia.
Johan_Lindroos skrev:Ja nu blev det flummarnas julafton i tråden.
Laila skrev:Eller åsså infinner sä nirvana bara man lyssnar på ena Linn Klimax anläggning, oavsett va som finns på vaxet . . . typ.?
Morello skrev:Probelemt med ett sådant där uttalande är att såväl olika sonus-modeller som ARC-modeller uppför sig ganska olika. Kan du utveckla lite?
sprudel skrev:Conrad Johnson spelar i samma liga, engagerar och involverar.
sprudel skrev:Conrad Johnson spelar i samma liga, engagerar och involverar.
Bill50x skrev:Morello skrev:men de spelar musik på ett övertygande sätt. där.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:men de spelar musik på ett övertygande sätt.
Vad innebär att en apparat "spelar musik på ett övertygande sätt"?
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:men de spelar musik på ett övertygande sätt. där.
/ B
Vad innebär att en apparat "spelar musik på ett övetygande sätt"?
Laila skrev:Naj, å speciellt inte om man har möjlighet att se/veta vad som spelas med . . . typ.
Morello skrev:Probelemt med ett sådant där uttalande är att såväl olika sonus-modeller som ARC-modeller uppför sig ganska olika. Kan du utveckla lite?
sprudel skrev:Fina kommentarer här!![]()
Lite spännande att så många har ingången till olika ljudupplevelser inte beror på att apparater beter sig olika, utan enbart består i förväntanseffekter.
Gött för er och lite avundsjuk är jag då det varit enklare. Borde ju räcka med transistorradio för full njutning.mrgreen:
sprudel skrev:Fina kommentarer här!![]()
Lite spännande att så många har ingången till olika ljudupplevelser inte beror på att apparater beter sig olika, utan enbart består i förväntanseffekter.
Gött för er och lite avundsjuk är jag då det varit enklare. Borde ju räcka med transistorradio för full njutning.mrgreen:
Laila skrev:sprudel skrev:Fina kommentarer här!![]()
Nu säger du nog nästan emot dig själv* . . . typ.![]()
*Eller anser/tror du själv att en "transistorradio" räcker för full njutning ?![]()
Laila skrev:Möjligt, under förutsättning att man anser/tror att en transistorradio duger . . . typ.
Rille skrev:Vilken apparat behöver jag köpa för att få AC/DC skivorna att vara mindre komprimerade?
sportbilsentusiasten skrev:Rille skrev:Vilken apparat behöver jag köpa för att få AC/DC skivorna att vara mindre komprimerade?
Fel frågeställning imho.
Bättre vore - vad ska ja köpa för att njuta av musiken på AC/DCs skivor...
Musiken torde vara viktigare att ha fokus på istället för de fel man anser sig skivan har.
Conan skrev:Njae... det gäller för musikälskaren det som använder ljudanläggningen till att lyssna på musik. Apparatbytarhysterin brukar ju främst drabba HiFi-nördar och dessa använder ju tvärtom musik primärt för att kunna lyssna på ljudanläggningen.
Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Rille skrev:Vilken apparat behöver jag köpa för att få AC/DC skivorna att vara mindre komprimerade?
Fel frågeställning imho.
Musiken torde vara viktigare att ha fokus på istället för de fel man anser sig skivan har.
+10
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Fel frågeställning imho.
+10
/ B
Acceptera att skivorna teknsikt sett är sunk, spill upp ett glas vin, spisa och njut.
Du löser inte problemet med andra apparater.
Max_Headroom skrev:Härom dagen klagade Bill50x på att en maskin av fabrikat Pioneer inte gav rätt lyssningsglädje vid muzak-lyssning. I min vanliga underbart pompösa stil påpekade jag att det var musiken det var fel på, inte maskinen. Detta har dock lett till en del funderingar eftersom jag hade likande problem under min audiofila period. Jag köpte skivor som enligt förståsigpåare skulle vara bra, med bra ljud och grejjor. Och undrade varför det inte sväger. För det gjorde det ju inte. Jag hade dock inte ekonomi då att byta några grejjor och hamnade senare på ingenjörsutbildning så intresset för vad som stog i Hifi-tidnignar försvann i samma takt som kurser i el och fysik avhandlades samt att jag började läsa mer om vad ljud är och hur det uppfattas. Det som stog i HiFi-tdingarna var fel, i princip alltihop. Och lyssna på dålig musik var inte intressant det heller.
Men, en hel del verkar fastna i den här svängen. Sitter och lyssnar och undrar varför det inte svänger. Måste vara fel på någon apparat. Eller flera. Måste nog byta. Inte nog. Måste byta. Nu!
Vad tror ni? Hur vanligt är detta? Folk skaffar samma skivor som Hifi-recensenter referar till och förväntar sig att det skall låta bra, fast musiken egentligen är så trist att klockorna stannar? Hur påverkar detta Hifi'n som hobby?
hammarn_2 skrev:En nyckelaspekt i sammanhanget är nog att "vi" vill köpa nya saker. Många har släppt alla hämningar och byter prylar på ett nästan maniskt sätt. T.ex. så tycker jag det är fascinerande med skaran som är besatta av mobiltelefoner. Jag har läst rapporter om att det kan bytas på månadsbasis i princip, allt för att få nått nytt och fräscht.
Lassej skrev:Tror inte att dålig musik leder till apparatbyten alls. Tror precis tvärt om. Dålig musik slutar man ju att lyssna på. Vem fortsätter att lyssna på dålig musik? Inte jag i alla fall.
IngOehman skrev:Lassej skrev:Tror inte att dålig musik leder till apparatbyten alls. Tror precis tvärt om. Dålig musik slutar man ju att lyssna på. Vem fortsätter att lyssna på dålig musik? Inte jag i alla fall.
Jag vill ju hålla med dig, men jag har träffat människor så många gånger, som berättar om inspelningar de har som låter dåligt, och som de kämpar med anläggningen med, för att de skall låta bra (vilket aldrig kommer att ske).
Jag förstår dem inte, tycker de resonerar och agerar fel, men icke desto mindre vet jag att de finns, och att de byter apparater hela tiden och aldrig blir nöjda.
Vh, iö
Harryup skrev:Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
Jag känner inte igen att folk byter manisk någonstans. Finns många som inte har råd att köpa de grejor de vill ha direkt och då kanske de långsamt byter sig närmare och närmare till vad de verkligen vill ha. Jag tycker det är sunt. Har man något som man växt ur så byter man väl om man har råd. Verkar som att folk många ggr tror att andra inte förstår sitt eget bästa när man köper grejor. Folk byter ju grejor ofta här med, det byts DAC'ar det uppgraderas högtalare etc det byts slutsteg. Nä, jag tycker inte faktiskt på något sätt skulle vara annorlunda än något annat forum.
Är ju bara att titta i kamerabytar trådar eller bilbytar trådar? Är det maniska människor som byter kameror ofta också? Varför byter folk bil innan den skrotas? Har dom köpt fel bil? Behöver dom hjälp på något bilforum för att köpa rätt bil så man kan sluta att byta?
/Harryup
IngOehman skrev:Lassej skrev:Tror inte att dålig musik leder till apparatbyten alls. Tror precis tvärt om. Dålig musik slutar man ju att lyssna på. Vem fortsätter att lyssna på dålig musik? Inte jag i alla fall.
Jag vill ju hålla med dig, men jag har träffat människor så många gånger, som berättar om inspelningar de har som låter dåligt, och som de kämpar med anläggningen med, för att de skall låta bra (vilket aldrig kommer att ske).
Jag förstår dem inte, tycker de resonerar och agerar fel, men icke desto mindre vet jag att de finns, och att de byter apparater hela tiden och aldrig blir nöjda.
Vh, iö
Harryup skrev:Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
Jag känner inte igen att folk byter manisk någonstans.
Conan skrev:Harryup skrev:Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
Det tror jag nog att de gör; lyssnar efter fel i återgivningen, byter apparat eller fixar med nåt annat (akustiken, kablar mm). Det låter bättre för stunden och man är "i princip nöjd". Ett litet tag senare och nåt annat eller samma fel stör igen. Kan inte njuta av musiken, börjar fundera på annan apparat eller fix, blir nöjd ett tag, sen samma sak igen. Brukar väl sluta i en downsizing eller total hifi-avhållsamhet ett tag. Audiophilia nervosa helt enkelt...
Conan skrev:Harryup skrev:Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
Det tror jag nog att de gör; lyssnar efter fel i återgivningen, byter apparat eller fixar med nåt annat (akustiken, kablar mm). Det låter bättre för stunden och man är "i princip nöjd". Ett litet tag senare och nåt annat eller samma fel stör igen. Kan inte njuta av musiken, börjar fundera på annan apparat eller fix, blir nöjd ett tag, sen samma sak igen. Brukar väl sluta i en downsizing eller total hifi-avhållsamhet ett tag. Audiophilia nervosa helt enkelt...
IngOehman skrev:Bra poänger, speciellt det där på slutet!
Early adapters med mycket pengar, stor nyfikenhet och lust att byta, gör hela branschen, inklusive begagnatköparna, en stor tjänst.Conan skrev:Harryup skrev:Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
Det finns såklart fall där det är audiophilia neurosa det handlar om, men utifrån kan det vara svårt att se skillnad på det som är osunt och det som bara är en kul hobby för den som sysslar med den. Så man gör klokt i att undvika en dömande attityd, tycker jag.
Det finns som jag ser det inget skäl att påstå att det man ser i ett enskildt fall är maniskt, om man inte vet att så är fallet. Jag tycker därför att det är olyckligt att använda sådana ord.
Det kan ju lika gärna vara så att den som byter stup i kvarten och motionerar iden att även de fonogram som låter sämst skall kunna låta bra, gör det för att det är deras hobby, för att det tycker det är spännande och intressant. För att det är så de har kul.![]()
- - -
Som jag ser det är apparatbytande med "fel metoder" (sådana metoder som gör det svårare att komma framåt) ett problem bara om den som sysslar med det känner att det är ett problem. Om personen känner sig frustrerad, eftersom personen har målet att bli färdig och få sitta och lyssna på musik och bara vill glömma anläggningen.
Om personen däremot tycker att jakten med en kanske inte så effektiv metod, är kul, så är det ju prima.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det finns såklart fall där det är audiophilia neurosa det handlar om, men utifrån kan det vara svårt att se skillnad på det som är osunt och det som bara är en kul hobby för den som sysslar med den. Så man gör klokt i att undvika en dömande attityd, tycker jag.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Bra poänger, speciellt det där på slutet!
Early adapters med mycket pengar, stor nyfikenhet och lust att byta, gör hela branschen, inklusive begagnatköparna, en stor tjänst.Conan skrev:
Det finns såklart fall där det är audiophilia neurosa det handlar om, men utifrån kan det vara svårt att se skillnad på det som är osunt och det som bara är en kul hobby för den som sysslar med den. Så man gör klokt i att undvika en dömande attityd, tycker jag.
Det finns som jag ser det inget skäl att påstå att det man ser i ett enskildt fall är maniskt, om man inte vet att så är fallet. Jag tycker därför att det är olyckligt att använda sådana ord.
Det kan ju lika gärna vara så att den som byter stup i kvarten och motionerar iden att även de fonogram som låter sämst skall kunna låta bra, gör det för att det är deras hobby, för att det tycker det är spännande och intressant. För att det är så de har kul.![]()
- - -
Som jag ser det är apparatbytande med "fel metoder" (sådana metoder som gör det svårare att komma framåt) ett problem bara om den som sysslar med det känner att det är ett problem. Om personen känner sig frustrerad, eftersom personen har målet att bli färdig och få sitta och lyssna på musik och bara vill glömma anläggningen.
Om personen däremot tycker att jakten med en kanske inte så effektiv metod, är kul, så är det ju prima.
Vh, iö
Precis, resan kan vara målet, eller en del av målet.
darkg skrev:Ja, resan är halva självmålet men även en dans på de ruinens rosor som är så mycket grönare på andra sidan ån, så man ska inte ropa hej. Då mister man hela stycket.
Strmbrg skrev:Jag utesluter inte att man ofta helt struntar i att "sätta sig ner" och försöka definiera SJÄLVA SYFTET med alltsammans.
Helt oavsett om det handlar om "hifi" eller vad sjutton som helst.
Som jag ser det så kan en vettig resonemangskedja se ut ungefär såhär:
1 Vad vill jag åstadkomma, vad är SYFTET?
2 Är det verkligen det SLUTLIGA syftet?
Och FÖRST DÄREFTER:
3 HUR tar jag mig dit, vilken METOD är lämplig?
Lassej skrev:sprudel skrev:Precis, resan kan vara målet, eller en del av målet.
Helt rätt Sprudel. Det var väl lite så jag menade med att ett apparatbyte/test kan vara kul eftersom man är nyfiken och söker maximal njutning av min musiklyssning. Och den resan är bara rolig. Tycker jag.
MVH
Lasse
Panelguy skrev:Harryup skrev:Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
Nog har jag sett de som byter, om inte maniskt, så åtminstone ovanligt ofta. Kommentarer som "nu lirar det fantastiskt", Aldrig hört bättre ljud här hemma" och liknande bara för att se alltihop till salu en månad senare. Har man råd är det väl helt okey att åka med i byteskarusellen men jag tror det är svårt att hitta rätt.
Panelguy skrev:Harryup skrev:Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
Nog har jag sett de som byter, om inte maniskt, så åtminstone ovanligt ofta. Kommentarer som "nu lirar det fantastiskt", Aldrig hört bättre ljud här hemma" och liknande bara för att se alltihop till salu en månad senare. Har man råd är det väl helt okey att åka med i byteskarusellen men jag tror det är svårt att hitta rätt.
Harryup skrev:Panelguy skrev:Harryup skrev:Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
Hur ofta får man byta saker för att det inte ska vara ett föremål för diskussion av andra? Om man inte "får" eller "bör" byta ofta så beror det ju på att man tror sig veta bättre än andra. Personligen så tycker jag att finns det annat att fundera på än vad folk gör med sina egna pengar.
/Harryup
Max_Headroom skrev:Harryup skrev:Panelguy skrev:Nog har jag sett de som byter, om inte maniskt, så åtminstone ovanligt ofta. Kommentarer som "nu lirar det fantastiskt", Aldrig hört bättre ljud här hemma" och liknande bara för att se alltihop till salu en månad senare. Har man råd är det väl helt okey att åka med i byteskarusellen men jag tror det är svårt att hitta rätt.
Hur ofta får man byta saker för att det inte ska vara ett föremål för diskussion av andra? Om man inte "får" eller "bör" byta ofta så beror det ju på att man tror sig veta bättre än andra. Personligen så tycker jag att finns det annat att fundera på än vad folk gör med sina egna pengar.
/Harryup
Nästan aldrig. Varför skulle man få göra det?
Harryup skrev:Panelguy skrev:Harryup skrev:Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
/Harryup
Harryup skrev:
/Harryup
petersteindl skrev:Dålig musik leder till apparatbyteshysteri? I princip skulle i så fall Sten Broman anse att alla som diggar dragspel också lider av apparatbyteshysteri. Skulle det kunna vara så att Sten Broman har rätt i sin hypotes?
Är det så att alla som diggar dragspel lider av apparatbyteshysteri?
Med vänlig hälsning
Peter
Panelguy skrev:Oundvikligt att denna dag inte komma att tänka på Sten Broman då han 1:a april tidigt 70-tal gjorde reklam för Skantic eller Luxor (minns ej vilket) där receivern hade dragspelsfilter
petersteindl skrev:Dålig musik leder till apparatbyteshysteri? I princip skulle i så fall Sten Broman anse att alla som diggar dragspel också lider av apparatbyteshysteri. Skulle det kunna vara så att Sten Broman har rätt i sin hypotes?
Med vänlig hälsning
Peter
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Dålig musik leder till apparatbyteshysteri? I princip skulle i så fall Sten Broman anse att alla som diggar dragspel också lider av apparatbyteshysteri. Skulle det kunna vara så att Sten Broman har rätt i sin hypotes?
Med vänlig hälsning
Peter
Njae, det är naturligtvis så att de som diggar dragspelsmusik tycker att sådan är bra, det är därför de diggar den.
Och således byter de aldrig anläggning. I varje fall inte hysteriskt.
Här kommer förresten lite dragspel som jag diggar (bättre blir det inte):
https://www.youtube.com/watch?v=yZabjsv3d7k
Snubben som spelar cimbalom på videon spelar ofta bas tillsammans med Lelo, och jag spenderade efter en märklig kväll med konsert och fest, en nattlig färd från Hammenhög till Malmö i baksätet på en bil med honom, för att diskutera mest zigensk rytmik, för några år sedan. Han tål mycket sprit. Fantastisk musiker, nästan vad för instrument han än spelar.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 18 gäster