Dålig musik leder till apparatbyteshysteri?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Dålig musik leder till apparatbyteshysteri?

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-19 22:23

Härom dagen klagade Bill50x på att en maskin av fabrikat Pioneer inte gav rätt lyssningsglädje vid muzak-lyssning. I min vanliga underbart pompösa stil påpekade jag att det var musiken det var fel på, inte maskinen. Detta har dock lett till en del funderingar eftersom jag hade likande problem under min audiofila period. Jag köpte skivor som enligt förståsigpåare skulle vara bra, med bra ljud och grejjor. Och undrade varför det inte sväger. För det gjorde det ju inte. Jag hade dock inte ekonomi då att byta några grejjor och hamnade senare på ingenjörsutbildning så intresset för vad som stog i Hifi-tidnignar försvann i samma takt som kurser i el och fysik avhandlades samt att jag började läsa mer om vad ljud är och hur det uppfattas. Det som stog i HiFi-tdingarna var fel, i princip alltihop. Och lyssna på dålig musik var inte intressant det heller.
Men, en hel del verkar fastna i den här svängen. Sitter och lyssnar och undrar varför det inte svänger. Måste vara fel på någon apparat. Eller flera. Måste nog byta. Inte nog. Måste byta. Nu!

Vad tror ni? Hur vanligt är detta? Folk skaffar samma skivor som Hifi-recensenter referar till och förväntar sig att det skall låta bra, fast musiken egentligen är så trist att klockorna stannar? Hur påverkar detta Hifi'n som hobby?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Dålig musik leder till apparatbyteshysteri?

Inläggav hifikg » 2016-03-19 22:49

Ja, största skillnaden för lyssningsupplevelsen gör alltid vaxet. Låter det trist så växla vax. Det betyder inte att samma skiva inte kan låta bra vid ett annat tillfälle. Allt passar helt enkelt inte alltid. Förutom Magnus Öström och Bob Dylan då...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-19 23:04

Det finns apparater som låter katastrofdåligt.
Jag kom upp till HK PM-660 innan jag blev nöjd, allt innan den utom möjligen Inertian jag hade först lät ofta tunt och klanglöst oavsett vad jag spelade.
Nu sitter jag med en Monacorreciever som har gott om kraft och kan driva högtalare med bravur.
Gamla Technics och pioneer var enligt mig rena bedrägeriet.
En bra högtalare kan vissa fall rädda en dålig förstärkare medan en bra förstärkare kan rädda de flesta högtalare.
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-19 23:12

En nyckelaspekt i sammanhanget är nog att "vi" vill köpa nya saker. Många har släppt alla hämningar och byter prylar på ett nästan maniskt sätt. T.ex. så tycker jag det är fascinerande med skaran som är besatta av mobiltelefoner. Jag har läst rapporter om att det kan bytas på månadsbasis i princip, allt för att få nått nytt och fräscht.

Om ingångsvärdet är en önskan (medveten eller undermedveten) att köpa en ny DAC, så förförs man lättare av ljudet hos en annan apparat..

JM

Inläggav JM » 2016-03-19 23:16

Äntligen har jag tagit mig ur mitt audiofilmissbruk.
Vid en tidpunkt för rätt många år sedan hade jag bla fler än 30 rörförstärkare Audio Research, Leak, Radford, Quad, Dynaco, Bell mfl och över 60 Altec Lansing/JBL/EV.... högtalare utan att upplevelsen blev bättre. (Inte igång samtidigt med huset var fullt från golv till tak).
Stereo är/var en kommersiellt fantastisk skapelse. Psykologiskt är jag o många med mig lättsuggererade när vi lyssnar okontrollerat att just en viss pryl är lösningen på det optimala ljudet.
Hur vi än fixar o donar med olika stereoprylar så kan vi inte fixa problemet med stereo.

Problemet ligger i stereoåtergivningen i sig.

Stereoljudets dåliga återgivning av inspelat ljud i våra unikt olika små rum kan aldrig återge originalljudet.
I naturen finns inte två nästan lika ljud som två stereohögtalare producerar!

I naturen finns bara multipla direktljud i mono med multipla reflexer som ger den spatiala upplevelsen.

Stereo är en mycket primitiv form av att efterlikna naturens spatiala ljud. Stereoljudet kan aldrig återge ursprungsljudet. Flerkanalsljud kan möjligen mer närma sig verkligheten men misslyckas ofta pga ....

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-03-19 23:29

Påminner mig om min ljudanläggning jag köpte i min ungdom. En Fischer förstärkare och stora högtalare med 3 st Perless element. Jag var väll inte helt nöjd med anläggningen eftersom det inte lät som musiken jag lyssnade på när jag gick på konserter.
När min ekonomi förbättrades kom jag på att jag skulle köpa en bandspelare av fabrikatet AKAI. På den tiden kunde man köpa musik inspelade på band som gavs ut av Europafilm.
Min erfarenhet var att banden som var inspelade på 19 cm/sek lät betydligt mycket bättre än mina skivor.
Jag upptäckte ett annan konstigt fenomen, nämligen att om jag spelade över mina skivor till band så kunde jag konstatera att ljudet lät mycket bättre. Inte alls det matta ljudet som jag hade när jag körde direkt från skivorna.
På den tiden var bandspelarna utrustade med tre tonhuvuden vilket innebar att jag kunde kontrollera inspelningen.
Jag upptäckte ett annat fenomen. Om ljudet gick genom pu ingången via försteget till slutsteget in till högtalaren lät det alltid lite matt och tråkigt med stor brist på anslagsljud och skrap från gitarrens plektrum. Om jag istället lät ljudet gå från försteget till bandspelarens förstärkare utan att spela in och ställde in på avlyssning av bandspelarens ljud så lät det alltid mycket bättre.
Undrade då om lösningen på problemet var så enkelt att transistorerna i många fall inte klarade av att driva nästa transistor i förstärkaren.
När jag senare började bygga egna förstärkare kunde jag vid flera tillfällen konstatera att enkla förstärkare med dåliga testvärden kunde låta bättre än avanserade konstruktioner med massor med transistorer.
Jag kör fortfarande med ett klass a försteg konstruerad av Stan Curtis. En ganska simpel konstruktion och med ganska usla värden men jag stormtrivs med ljudet och den klarar av att driva mina slutsteg.
http://www.stancurtis.com/Moth%20pics/E ... rticle.pdf
http://www.cieri.net/Documenti/Schemi/S ... lifier.pdf
Kanske skulle det gå att förbättra ljudet i dessa steg med modernare transistorer.
Observera att kretskortet i försteget är felritad. Är nästan säker på att kretskortet var fel och att schemat med transistorerna 8 och 9 var fel på kretskortet Q 9 skulle visst direkt till Q 12. Kan ev vara så att Q 8 ska till Q 12. Kolla på steget efter volymkontrollen så kanske ni kan lista ut hur det skall vara och så finns det också regeln att man lär sig av misstagen om det blir fel på första försöket.
Och så var det det här med att det brummade om man drog ner ljudet till noll men det skulle visst gå att fixa till med ett motstånd.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-20 00:18

Jag kan tänka mig att om man plötsligt blir intresserad av hifi lyssnar man lätt på ett nytt sätt och kanske delvis på ny musik. Men eventuella hifi-"insikter", skillnader man tycker sig höra nu och "fakta" om apparater bär liksom inte, nödvändigtvis, när man återgår till att upplevelselyssna på den musik man älskar, och det är en konflikt som kan skapa apparatkaos.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-20 01:30

Det är verkligen då man hör urusel musik som man vill uppdatera sin anläggning 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-20 08:23

Max_Headroom skrev:Vad tror ni? Hur vanligt är detta? Folk skaffar samma skivor som Hifi-recensenter referar till och förväntar sig att det skall låta bra, fast musiken egentligen är så trist att klockorna stannar? Hur påverkar detta Hifi'n som hobby?

Riktigt begåvade artister som skapar & framför bra musik vill många lyssna på. Detta drar till sig stora skivbolag vilket gör att både artisten & bolaget kan tjäna stålar. Stora skivbolag vill som sagt tjäna pengar, och lägger därför inte ner så mycket krut på att musiken ska vara riktigt bra inspelad (alternativt skruvar till ljudet såsom dom tror att det ska låta för att folk ska tomma plånböckerna) --> ljudkvaliteten blir kass på skivan även fast musiken är bra.

Skivbolag som är intresserade av att det ska låta så bra som möjligt kan inte konkurrera ekonomiskt med de stora bolagen om de bästa musikerna. Ljudkvaliteten på de skivor "entusiastbolaget" ger ut är på topp, men är inte framförd/komponerad av de bästa musikerna.

Den här verkligheten är nog bara att hacka i sig och lära sig att leva med antingen bra musik/undermålig ljudkvalitet eller trist musik/bra ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-20 09:01

JM skrev:I naturen finns bara multipla direktljud i mono med multipla reflexer som ger den spatiala upplevelsen.

Konstig definition på stereo. Naturens ljud är ju i stereo, det som vi uppfattar med våra två öron. Mono är det inte för mig. Mono är när ljudet kanaliseras genom en kanal/högtalare.

JM

Inläggav JM » 2016-03-20 09:53

RogerGustavsson skrev:
JM skrev:I naturen finns bara multipla direktljud i mono med multipla reflexer som ger den spatiala upplevelsen.

Konstig definition på stereo. Naturens ljud är ju i stereo, det som vi uppfattar med våra två öron. Mono är det inte för mig. Mono är när ljudet kanaliseras genom en kanal/högtalare.

Försök komma på två direktljudkällor, som är likt stereohögtalarljud är nästintill identiska, som förekommer naturligt i naturen.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-20 10:07

JM skrev:Försök komma på två direktljudkällor, som är likt stereohögtalarljud är nästintill identiska, som förekommer naturligt i naturen.

Men nu jämför du ju äpplen & kaffebryggare här. :wink: I naturen är det ju enskilda (därmed inte sagt punktformiga) ljudkällor & miljön som bygger upp "ljudbilden" men syftet med sterofonisk återgivning är ju att utnyjjda det faktum att vi hör binauralt och med olika riktningskänslighet för att med två ljudkanaler registrera och återskapa den naturliga ljudmiljön.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-20 11:21

Max_Headroom skrev:Härom dagen klagade Bill50x på att en maskin av fabrikat Pioneer inte gav rätt lyssningsglädje vid muzak-lyssning. I min vanliga underbart pompösa stil påpekade jag att det var musiken det var fel på, inte maskinen. Detta har dock lett till en del funderingar eftersom jag hade likande problem under min audiofila period. Jag köpte skivor som enligt förståsigpåare skulle vara bra, med bra ljud och grejjor. Och undrade varför det inte sväger. För det gjorde det ju inte. Jag hade dock inte ekonomi då att byta några grejjor och hamnade senare på ingenjörsutbildning så intresset för vad som stog i Hifi-tidnignar försvann i samma takt som kurser i el och fysik avhandlades samt att jag började läsa mer om vad ljud är och hur det uppfattas. Det som stog i HiFi-tdingarna var fel, i princip alltihop. Och lyssna på dålig musik var inte intressant det heller.
Men, en hel del verkar fastna i den här svängen. Sitter och lyssnar och undrar varför det inte svänger. Måste vara fel på någon apparat. Eller flera. Måste nog byta. Inte nog. Måste byta. Nu!

Vad tror ni? Hur vanligt är detta? Folk skaffar samma skivor som Hifi-recensenter referar till och förväntar sig att det skall låta bra, fast musiken egentligen är så trist att klockorna stannar? Hur påverkar detta Hifi'n som hobby?

Jag satt i den sitsen i ca: år, slutade att lyssna helt sedan så tog jag tag i sakta men säkert och bytte upp mig till utrustning som klarar klarade spela det mesta utan att öronen ramla de av och hjärnan kokade.
För den här kampen att få studiofolket att fatta någon är dömd att misslyckas, jag har läst tillräckligt med smörja där de håller till.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

JM

Inläggav JM » 2016-03-20 11:22

Conan skrev:
JM skrev:Försök komma på två direktljudkällor, som är likt stereohögtalarljud är nästintill identiska, som förekommer naturligt i naturen.

Men nu jämför du ju äpplen & kaffebryggare här. :wink: I naturen är det ju enskilda (därmed inte sagt punktformiga) ljudkällor & miljön som bygger upp "ljudbilden" men syftet med sterofonisk återgivning är ju att utnyjjda det faktum att vi hör binauralt och med olika riktningskänslighet för att med två ljudkanaler registrera och återskapa den naturliga ljudmiljön.

Undermålig musik kan leda till apparathysteri men den primära orsaken till apparathysteri är begränsningarna i den stereofoniska återgivningen som jag ser det.
Det är samma hjärna och vidhängande öron som lyssnar på verklighetens multipla monodirektljud samt reflexer som lyssnar på direktljudet från två stereohögtalare med rummets reflexer.
Jämfört med komplexa ljudet i verkligheten är perceptionen av 2 stereohögtalare i rummet en blek kopia.

JM

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-20 11:28

Mono = ljud med en ljudsamlande källa där man inte kan avgöra varifrån ljudet kommer 2dimensioner
Stereo = ljud med 2 ljudsamlande källor där man kan avgöra varifrån ljudet kommer 3 dimensoner
Annars blir det halvstereo som smålänningen sa.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-20 11:42

Jag tycker att det går att få till en återgivning som är klart begränsad av programaterialet redan med 2st högtalare.

Inte att 2 högtalare är perfekt på något vis i jämförelse med verkligheten.... Men upptagningar och behandling av dessa innan dom ens kommer till anläggningen är så otroligt mycket per begränsande.
I nästan samtliga fall är det så pass begränsande att det är ointressant att hitta en "bättre lösning" än stereo innan det finns ett intresse att leverera upptagningar/ programmaterial som har ens några förutsättningar att nyttja möjligheterna med stereofonisk återgivning fullt ut.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

JM

Inläggav JM » 2016-03-20 11:58

Perfector skrev:Mono = ljud med en ljudsamlande källa där man inte kan avgöra varifrån ljudet kommer 2dimensioner
Stereo = ljud med 2 ljudsamlande källor där man kan avgöra varifrån ljudet kommer 3 dimensoner

Att vi finns beror på att vi överlevt i södra Afrika.
Hör du ett lejon i en halvtät skog, en monoljudkälla samt reflexer från träden, vet du exakt var lejonet är i 3D. Du behöver inte två lejon som ryter samtidigt för att lokalisera i rummet.

JM

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-20 12:00

JM skrev:
Perfector skrev:Mono = ljud med en ljudsamlande källa där man inte kan avgöra varifrån ljudet kommer 2dimensioner

Hör du ett lejon i en halvtät skog, en monoljudkälla samt reflexer från träden, vet du exakt var lejonet är i 3D. Du behöver inte två lejon som ryter samtidigt för att lokalisera i rummet.

JM

Det sa jag inte heller.
Jag refererade till öronen som ljudsamlande källa/källor
Därav 2 respektive 3 dimensioner.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-20 12:05

JM skrev:

JM

Men jag har inga träd i mitt lyssningsrum.

JM

Inläggav JM » 2016-03-20 12:14

DVD-ai skrev:Jag tycker att det går att få till en återgivning som är klart begränsad av programaterialet redan med 2st högtalare.

Inte att 2 högtalare är perfekt på något vis i jämförelse med verkligheten.... Men upptagningar och behandling av dessa innan dom ens kommer till anläggningen är så otroligt mycket per begränsande.
I nästan samtliga fall är det så pass begränsande att det är ointressant att hitta en "bättre lösning" än stereo innan det finns ett intresse att leverera upptagningar/ programmaterial som har ens några förutsättningar att nyttja möjligheterna med stereofonisk återgivning fullt ut.

Så sant!
Stereo kan lyckligtvis vara det minst dåliga alternativet trots sina begränsningar.
Många av mina vänner lyssnar på stereo med ambiofoniliknande ljud från ytterligare högtalare med bra resultat.
Själv lyssnar jag oftast på stereo med ett par dipoler, Quad 989, i ett rum på ca 200 m3, 5 m i tak, där direktljudet är ca 6 dB starkare än reflexerna och reflexerna har nästintill samma frekvensomfång som direktljudet i lyssningspositionen. Reflexerna är fördröjda minst 15 ms.
Så mitt stereoljud är rätt ok.

JM

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-03-20 12:38

Conan skrev:
Max_Headroom skrev:Vad tror ni? Hur vanligt är detta? Folk skaffar samma skivor som Hifi-recensenter referar till och förväntar sig att det skall låta bra, fast musiken egentligen är så trist att klockorna stannar? Hur påverkar detta Hifi'n som hobby?

Riktigt begåvade artister som skapar & framför bra musik vill många lyssna på. Detta drar till sig stora skivbolag vilket gör att både artisten & bolaget kan tjäna stålar. Stora skivbolag vill som sagt tjäna pengar, och lägger därför inte ner så mycket krut på att musiken ska vara riktigt bra inspelad (alternativt skruvar till ljudet såsom dom tror att det ska låta för att folk ska tomma plånböckerna) --> ljudkvaliteten blir kass på skivan även fast musiken är bra.

Skivbolag som är intresserade av att det ska låta så bra som möjligt kan inte konkurrera ekonomiskt med de stora bolagen om de bästa musikerna. Ljudkvaliteten på de skivor "entusiastbolaget" ger ut är på topp, men är inte framförd/komponerad av de bästa musikerna.

Den här verkligheten är nog bara att hacka i sig och lära sig att leva med antingen bra musik/undermålig ljudkvalitet eller trist musik/bra ljudkvalitet.

Det kanske redan finns trådar för sånt här, men finns det skivbolag som man alltid/aldrig kan lita på i de här frågorna?
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-20 12:55

OT. Jag skulle snarast säga följande:

Jag börjar med hörseln och öronen.
Att lyssna med ett och endast ett öra kallas monaural. Det innebär t.ex. dövhet på andra örat eller gravt nedsatt hörsel på ena örat.
Att lyssna med båda två öronen kallas binaural.

Själva ljudalstringen har annan nomenklatur.
Monofonisk ljudupptagning innebär kod i en punkt. Det är noll dimensioner. Vi kan kalla det för ett system med en kanal.

Man kan spela upp monofoniskt ljud d v s denna kanal med en eller två eller flera högtalare. Oavsett antal högtalare är det ändå alltid monofoniskt och representerar därmed noll dimensioner. Dock, beroende på att hörseln är skapt på ett visst sätt för att kunna höra avstånd till ljudkällor så kan man koda för detta i en monofonisk inspelning och på så sätt kunna uppleva en dimension, en slags djupdimension. Det är dock svårt att ta till sig denna djupdimension på ett någorlunda realistiskt sätt från mono uppspelat med en högtalare. Jag säger inte att det inte går men oftast låter det inte så ur en radioapparat.

Stereofonisk ljudupptagning innebär kod i två separata punkter. Det är två stycken noll dimensioner.
Stereofoniskt ljud kan spelas med två eller fler högtalare om stereofoni skall kunna bibehållas.

Beroende på den specifika kodning av ljudvågorna i respektive punkt så avkodar den mänskliga hörseln inspelningens kodningen på sitt specifika sätt.

T.ex. under förutsättning att det föreligger viss korrelation mellan koderna i respektive två kanaler (punkter) så kan hörseln luras att höra ljudobjekt mellan högtalarna d v s från en plats där det inte finns någon ljudkälla. Detta upplevda fenomen kallas fantomprojicering av ljudkällor.
I inspelningen kallas kodningen för Interchannel korrelation. Denna Interchannel korrelation kan bestå av interchannel time difference eller Interchannel level difference eller båda samtidigt.
Tilläggas bör att de två akustiska ljudvågor från de två högtalarna i ett stereofoniskt system inte ens påminner om den akustiska ljudvåg som skulle ha kommit från ljudkällan t.ex. en sångare om sångaren funnits på den plats som hörseln luras höra.
Fantomprojicering är alltså inte ett akustiskt fenomen utan ett neuralt fenomen.

Utifrån en specifik kodning av ljudvågor i respektive kanal med specifik korrelation mellan kanalerna kan man tillrättalägga Interchannel korrelation så att hörseln uppfattar bredd och avstånd d v s djup. Akustiskt sett hus mottagaren d v s lyssnaren skall det då bli det man kallar Interaural Time Difference och Interaural Level Difference. I det neurala systemet kan då ett horisontellt plan kodas upp som sträcker sig mellan högtalarna och bakåt. Man kan uppleva ett Soundscape med bredd och djup och lokalisera ljudobjekt i sidled och i djupled.

Det finns roliga undantag där viss specifik kodning lurar hörseln ännu mer så att man upplever ljudkällor utanför högtalarnas positionering och även framför högtalarna t.ex. upplevt rakt från vänster eller rakt från höger. Känner man till hörselns svagheter så kan man lura hörseln ännu mer så att man upplever ljudkällor ovanifrån och t.o.m. bakifrån.

Allt detta går att åstadkomma med två inspelade kanaler uppspelade med två högtalare under förutsättning att inspelning och uppspelning möjliggör för hörseln att tillgodogöra sig dessa fenomen.

Slut OT.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-20 12:57

petersteindl skrev:

OT. Jag skulle snarast säga följande:

Jag börjar med hörseln och öronen.
Att lyssna med ett och endast ett öra kallas monaural. Det innebär t.ex. dövhet på andra örat eller gravt nedsatt hörsel på ena örat.
Att lyssna med båda två öronen kallas binaural.

Själva ljudalstringen har annan nomenklatur.
Monofonisk ljudupptagning innebär kod i en punkt. Det är noll dimensioner. Vi kan kalla det för ett system med en kanal.

Man kan spela upp monofoniskt ljud d v s denna kanal med en eller två eller flera högtalare. Oavsett antal högtalare är det ändå alltid monofoniskt och representerar därmed noll dimensioner. Dock, beroende på att hörseln är skapt på ett visst sätt för att kunna höra avstånd till ljudkällor så kan man koda för detta i en monofonisk inspelning och på så sätt kunna uppleva en dimension, en slags djupdimension. Det är dock svårt att ta till sig denna djupdimension på ett någorlunda realistiskt sätt från mono uppspelat med en högtalare. Jag säger inte att det inte går men oftast låter det inte så ur en radioapparat.

Stereofonisk ljudupptagning innebär kod i två separata punkter. Det är två stycken noll dimensioner.
Stereofoniskt ljud kan spelas med två eller fler högtalare om stereofoni skall kunna bibehållas.

Beroende på den specifika kodning av ljudvågorna i respektive punkt så avkodar den mänskliga hörseln inspelningens kodningen på sitt specifika sätt.

T.ex. under förutsättning att det föreligger viss korrelation mellan koderna i respektive två kanaler (punkter) så kan hörseln luras att höra ljudobjekt mellan högtalarna d v s från en plats där det inte finns någon ljudkälla. Detta upplevda fenomen kallas fantomprojicering av ljudkällor.
I inspelningen kallas kodningen för Interchannel korrelation. Denna Interchannel korrelation kan bestå av interchannel time difference eller Interchannel level difference eller båda samtidigt.
Tilläggas bör att de två akustiska ljudvågor från de två högtalarna i ett stereofoniskt system inte ens påminner om den akustiska ljudvåg som skulle ha kommit från ljudkällan t.ex. en sångare om sångaren funnits på den plats som hörseln luras höra.
Fantomprojicering är alltså inte ett akustiskt fenomen utan ett neuralt fenomen.

Utifrån en specifik kodning av ljudvågor i respektive kanal med specifik korrelation mellan kanalerna kan man tillrättalägga Interchannel korrelation så att hörseln uppfattar bredd och avstånd d v s djup. Akustiskt sett hus mottagaren d v s lyssnaren skall det då bli det man kallar Interaural Time Difference och Interaural Level Difference. I det neurala systemet kan då ett horisontellt plan kodas upp som sträcker sig mellan högtalarna och bakåt. Man kan uppleva ett Soundscape med bredd och djup och lokalisera ljudobjekt i sidled och i djupled.

Det finns roliga undantag där viss specifik kodning lurar hörseln ännu mer så att man upplever ljudkällor utanför högtalarnas positionering och även framför högtalarna t.ex. upplevt rakt från vänster eller rakt från höger. Känner man till hörselns svagheter så kan man lura hörseln ännu mer så att man upplever ljudkällor ovanifrån och t.o.m. bakifrån.

Allt detta går att åstadkomma med två inspelade kanaler uppspelade med två högtalare under förutsättning att inspelning och uppspelning möjliggör för hörseln att tillgodogöra sig dessa fenomen.

Slut OT.

Med vänlig hälsning
Peter

Totalt bortkastad tid på en underbar förklaring. :-)
Det var i princip det jag menade med färre ord

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-20 15:45

JM skrev:Undermålig musik kan leda till apparathysteri men den primära orsaken till apparathysteri är begränsningarna i den stereofoniska återgivningen som jag ser det.
Det är samma hjärna och vidhängande öron som lyssnar på verklighetens multipla monodirektljud samt reflexer som lyssnar på direktljudet från två stereohögtalare med rummets reflexer.
Jämfört med komplexa ljudet i verkligheten är perceptionen av 2 stereohögtalare i rummet en blek kopia.

Men meningen med stereofonisk återgivning är ju inte att du ska uppleva två högtalare, utan en ljudbild som liknar det som fanns vid inspelningstillfället (eller i varje det som producenten vill ha fram i mixningen). Hur bra eller dåligt detta fungerar beror ju på en massa saker, men när det fungerar som bäst så låter det väldigt bra i mina öron.

Trådfrågan var ju om dålig musik leder till apparatbytarhysterin. Jag kan tänka mig det delvis; den musiken man gillar låter inget vidare och då kan man tro att bättre apparater är lösningen (när det ofta är inspelningen som inte är bättre än så). Men den största anledningen till apparatbyteriet tror jag ligger på den psykologiska planet att maniskt snöa in på HiFi, tro att allting spelar roll för återgivningen (detta eldas ju villigt på av HiFi-pressen bl.a.) och sen aldrig bli nöjd med det man har utan hela tiden jaga det bättre.

Fast det är klart; hade musiken på "audiofilskivblagen" varit bättre så kanske fokuset på hur det låter varit mindre också...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-20 16:17

Ja nu blev det flummarnas julafton i tråden.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-20 17:12

Johan_Lindroos skrev:Ja nu blev det flummarnas julafton i tråden.

Exakt. Det är för bedrövligt, speciellt när man vet att nirvana infinner sig med ett sk korrekt konstruerat försteg med en 668 som källa, ett par NAD 208:or som driver några Ino-högtalare, bättre kan det ju inte bli, eller hur? ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-20 17:39

Eller åsså infinner sä nirvana bara man lyssnar på ena Linn Klimax anläggning, oavsett va som finns på vaxet . . . typ. :wink: ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-20 20:53

Det va´fan vad alla verkar grälsjuka för tillfället... :x

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-20 21:15

Jag insåg ganska snart i min hifiungdom att det ofta var skivorna som lät allt annat än perfekt och att även en "normalbra" hifiapparat hade långt mindre problem än de värsta skivor jag ägde. Så att köpa en jättebra ljudanläggning skulle bara lösa en del av problemet. Det finns allt för många skivor som är "dåligt" producerade och av någon anledning förstår inte alla att det faktiskt är skivan som låter skit! Utan man litar på att ljudtekniker/producenter kan sitt jobb och har dagens teknik som är fantastiskt mycket bättre än 50-70talets inspelningsmöjliheter så det kan ju inte vara skivorna som är dåliga, utan någon anläggning måste ju klara av att spela alla skivor, så man når ljudnirvana hur man än vrider sig i sitt lyssningsrum. Det perfekta stereoljudet ska bara finnas där överallt.. Jo de människorna finns, jag har träffat många på min gamla arbetsplats. Det är samma folk som hävdar att det inte går att ta fram en flerkanalsförstärkare som är lika bra som en tvåkanals.. Många av oss (jag inkluderat) som hittar nästan rätt i mina inköp men vill komma liiiiite närmre perfektion och därför köper den där 2kanalsförförstärkaren och kopplar förbi surroundrecivern för att vi hör en liten förbättring (i själva verket en nära försvinnande liten förbättring som gör att själen mår bra..) av det ljudande resultatet. Även vi spär på apparathettsen om att det alltid finns en nivå till. Gräset är alltid grönare på andra sidan.. Att byta hifiapparater styrs självklart dels av skivors välljud/missljud, ögats njutning örats uppfattning/självbedrägeri, akustikens tillkortakommande, näras påverkan och själens tillfredställelse.
Vilken apparat behöver jag köpa för att få AC/DC skivorna att vara mindre komprimerade? ;-)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-20 21:26

[quote="Johan_Lindroos"]Ja nu blev det flummarnas julafton i tråden.[/quote
Hahahahaha
"Flummarnas julafton"
Jag tror jag trillar med från soffa.. Fasen vilket bra uttryck Johan :-D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-21 00:36

Laila skrev:Eller åsså infinner sä nirvana bara man lyssnar på ena Linn Klimax anläggning, oavsett va som finns på vaxet . . . typ. :wink: ?

Inte bara. Audio Research rörförstärkeri in i Focal eller Sonus Faber högtalare kan spela musik ganska bra åxå.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-21 10:20

Probelemt med ett sådant där uttalande är att såväl olika sonus-modeller som ARC-modeller uppför sig ganska olika. Kan du utveckla lite?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-21 10:38

Morello skrev:Probelemt med ett sådant där uttalande är att såväl olika sonus-modeller som ARC-modeller uppför sig ganska olika. Kan du utveckla lite?

De kanske uppför sig olika, vad du nu menar med det, men de spelar musik på ett övertygande sätt. Senaste High-End tex så fanns Sonus Faber i två olika rum, i det ena var det en relativt billig sak typ 25 tusen (drivna av de platta guldfärgade stärkarna), i det andra rummet ca 4 gånger dyrare variant drivna av AR rörelektronik. I båda rummen lät det fantastiskt bra, mässans bästa enligt mig.
Har också lyssnat på kombinationen Rega Apollo cd-spelare/Nottingham Interspace skivspelare med Kuzma-arm/Benz Micro pu/EAR riaa in i en AR L26 och slutsteg AR VS115 in i Focal 918, en kombination som lät fantastiskt bra. Jag har även lyssnat på AR förstärkeri i andra sammanhang och slagits av hur involverad man blir i musiken. Någonting är väldigt rätt där.

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-21 11:49

Conrad Johnson spelar i samma liga, engagerar och involverar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-21 12:43

sprudel skrev:Conrad Johnson spelar i samma liga, engagerar och involverar. :)

Har aldrig lyssnat på någon CJ :oops: Det kanske jag borde? Men personligen har jag lite svårt för rörförstärkare eftersom de kräver mer omvårdnad än transistor-diton.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-21 13:09

sprudel skrev:Conrad Johnson spelar i samma liga, engagerar och involverar. :)

Tekniskt sett finns inga likheter - utöver rören då.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-21 13:10

Bill50x skrev:
Morello skrev:men de spelar musik på ett övertygande sätt. där.

/ B

Vad innebär att en apparat "spelar musik på ett övetygande sätt"?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-21 13:23

Morello skrev:
Bill50x skrev:men de spelar musik på ett övertygande sätt.

Vad innebär att en apparat "spelar musik på ett övertygande sätt"?

Att det låter musik helt enkelt. Alltför ofta presenteras en detaljrik återgivning efter alla konstens regler men det blir könlöst på något sätt. Det har inte med frekvensgång, ljudtryck eller andra (vanliga) parametrar att göra. "Könlösa" apparater kan vara Pioneer 668, Sentec SC9/PA9/vissa Ino-högtalare i kombination med olämplig kringutrustning, tex Denon-receivrar (obs allt är en personlig subjektiv åsikt, det är inte ett påstående!).

Det är svårt att med ord beskriva exakt vad det handlar om, kunde jag det skulle jag inte behöva lyssna på musik utan läsa andras åsikter istället. Men Sprudels "engagerar och involverar" säger ganska mycket.

/ B

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-21 13:30

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:men de spelar musik på ett övertygande sätt. där.

/ B

Vad innebär att en apparat "spelar musik på ett övetygande sätt"?

Tror det är om apparaten har rätt varumärke till åsyn på framsidan. ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-21 14:20

Absolut, förväntanseffekter är en stor bov i dramat! Speciellt om man betalt dyrt för apparaten ifråga så vill man ju gärna tolka eventuella förändringar som förbättringar.

MEN, det hindrar ju faktiskt inte att det verkligen är skillnad mellan olika apparater och att man föredrar den ena framför den andra.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-21 14:25

Naj, å speciellt inte om man har möjlighet att se/veta vad som spelas med . . . typ. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-21 14:58

Laila skrev:Naj, å speciellt inte om man har möjlighet att se/veta vad som spelas med . . . typ. :D

Prexis.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-21 15:55

Morello skrev:Probelemt med ett sådant där uttalande är att såväl olika sonus-modeller som ARC-modeller uppför sig ganska olika. Kan du utveckla lite?

ARC har/hade någon modell som är/var en dålig återgivare. Den var så mycket sämre vid en jämförelse med Gamut-elektronik att ägaren till ARC-stärkaren frågade om det var samma CD som spelades...

PS. Tror det var Audio Research dsi200 som stod sig dåligt mot Gamut-elektroniken. DS.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2016-03-21 16:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-21 16:11

Fina kommentarer här! :D
Lite spännande att så många har ingången till olika ljudupplevelser inte beror på att apparater beter sig olika, utan enbart består i förväntanseffekter.
Gött för er och lite avundsjuk är jag då det varit enklare. Borde ju räcka med transistorradio för full njutning.mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-21 16:38

sprudel skrev:Fina kommentarer här! :D
Lite spännande att så många har ingången till olika ljudupplevelser inte beror på att apparater beter sig olika, utan enbart består i förväntanseffekter.
Gött för er och lite avundsjuk är jag då det varit enklare. Borde ju räcka med transistorradio för full njutning.mrgreen:

Det blir ju rätt polariserat ibland :-) det är onekligen ett återkommande argument att förväntanseffekter många gånger kan antas vara större än apparatskillnader. Vi är flera som helt enkelt är övertygade om att det är så det är.

Det är ju på motsvarande sätt intressant att så många utgår ifrån att upplevda ljudskillnader har sin grund i ljudet och i förlängningen apparaten.

Enklare blir det inte automatiskt att inse (anse) att sinnena inte alla gånger är att lita på! :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-21 17:22

Nu säger du nog nästan emot dig själv* . . . typ. :wink:

*Eller anser/tror du själv att en "transistorradio" räcker för full njutning ? 8O :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-21 18:07

Laila skrev:

Nu säger du nog nästan emot dig själv* . . . typ. :wink:

*Eller anser/tror du själv att en "transistorradio" räcker för full njutning ? 8O :D

Njae, om det inte är skillnad på apparater så duger väl vad som helst?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-21 18:59

Möjligt, under förutsättning att man anser/tror att en transistorradio duger . . . typ. 8)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-21 19:14

Laila skrev:Möjligt, under förutsättning att man anser/tror att en transistorradio duger . . . typ. 8)

Precis, och det gör den ibland! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-03-21 21:14

Rille skrev:Vilken apparat behöver jag köpa för att få AC/DC skivorna att vara mindre komprimerade? ;-)

Fel frågeställning imho.
Bättre vore - vad ska ja köpa för att njuta av musiken på AC/DCs skivor...
Musiken torde vara viktigare att ha fokus på istället för de fel man anser sig skivan har.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-21 21:55

Med tanke på dagens tokkomprimering så ska man väl ha någon apparat med mystisk olinjär distorsion som ger ut sinus när man matar den med fyrkantvåg. :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-21 23:15

sportbilsentusiasten skrev:
Rille skrev:Vilken apparat behöver jag köpa för att få AC/DC skivorna att vara mindre komprimerade? ;-)

Fel frågeställning imho.
Musiken torde vara viktigare att ha fokus på istället för de fel man anser sig skivan har.

+10

/ B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-22 06:31

Njae... det gäller för musikälskaren det som använder ljudanläggningen till att lyssna på musik. Apparatbytarhysterin brukar ju främst drabba HiFi-nördar och dessa använder ju tvärtom musik primärt för att kunna lyssna på ljudanläggningen. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-22 07:31

Conan skrev:Njae... det gäller för musikälskaren det som använder ljudanläggningen till att lyssna på musik. Apparatbytarhysterin brukar ju främst drabba HiFi-nördar och dessa använder ju tvärtom musik primärt för att kunna lyssna på ljudanläggningen. :)

Tror det är ganska lätt att hamna där, det är ju kul som tusan när det blir bättre. Maxa upplevelsen är ju nästan en naturlig drivkraft.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2016-03-26 11:05

Har haft långa, "dyra", och frustrerande perioder i mitt liv, där jag fått ut betydligt mer - dock ändå inte särskilt mycket - av att byta prylar än av att spisa vax.

Den övervägande delen musik jag stött på - men det finns ju mycket kvar ändå - är bööstrist tycker jag.
Den böööstrista musiken, är musik, som får mig att reflektera mer över hur det låter, både om musiken och om anläggningen än över själva musiken. Jag har svårt att tillägna mig den, helt enkelt.

Den enda riktigt braiga musiken, är kanske den som är så himla bra att jag går och har den i huvudet, och kanske gnolar på den. Det senare såklart i den mån det går...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2016-03-26 11:35

+1 på Strmbrgs inlägg och vad roligt att se ett inlägg från dig igen. Jag har saknat dina inlägg mer än jag själv förstått :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2016-03-26 12:02

Va' kul!

Alltså inte att du har gått och saknat, men att du uppskattar att jag ploppade in här igen. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-26 12:51

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:

Fel frågeställning imho.

+10

/ B

Acceptera att skivorna teknsikt sett är sunk, spill upp ett glas vin, spisa och njut.

Du löser inte problemet med andra apparater.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-26 12:58

Lyssnar just på en sanslöst skön dänga med Deep Purple - "Fireball". Ett mästerverk av Ian Paice på trumma!
Det låter som in i helsike då¨ligt - smalbandigt och dynamiskt begränsat, men det finns inga högtalare eller apparater som kan vönda det till rätta.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-27 12:26

Morello skrev:
Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Fel frågeställning imho.

+10

/ B

Acceptera att skivorna teknsikt sett är sunk, spill upp ett glas vin, spisa och njut.

Du löser inte problemet med andra apparater.

Jo, i fallet AC/DC så gör man faktiskt.se det. I alla fall delvis. AC/DC låter "mycket bättre" om man så att säga gasar på rejält. Men för att kunna göra det utan att riggen kroknar först, så krävs seriösa saker. Och sådant hittar du normalt inte i HiFi-handeln, grejjorna som säljs där är typiskt för små, speciellt vad det gäller högtalare. Skall man spela starkt med låg dist (och det skall man med t.e. AC/DC, ska-p och liknande musik (där ska-p i alla fall på den skiva som jag har har bra inspelning för att vara rock)) så blir högtaleriet ganska stort. Det går liksom inte att komma ifrån, och små patetiska HiFi-grejjor kommer till korta. Nå, vart vill jag komma, kan jag komma till saken någon gång då?

Lösningen är att bygga själv. Ordentligt. Med antingen rejäla Hifi-element med membranarea så det räcker (t.ex. 5" mellanregister räcker inte på långa vägar, vi snackar 2x8" som en bra utgångspunkt), 4x 12" basar etc. Rejäla förstärkare som inte klipper förrän nivån är så jävla hög att du satt i öronproppar för länge sedan och börjar famla efter hörselkåporna. Kort sagt: Förstärkare skall alltid väljas så att den aldrig klipper med dom ljudnivåer och högtalare som man håller på med, vilka det än är.

Och här har vi ju en annan orsak till apparat-byteshysterin. Många (nästan alla) byter inom samma domän. Ett område där produkturvalet är sådant att riktigt bra, det blir det aldrig. (Undantag finns även inom Hifi, men dom är få, ack så få).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-27 12:44

Phwx, vi har ju inte haft några musik-postningar i tråden. Det måste vi ha! Så här skall det vara, lägg speciellt märke till flera av bandmedlemarnas föredömliga frisyrer:

https://www.youtube.com/watch?v=gL6ja95oRjM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-27 13:02

Får lite vibbar av Norrlands guld reklam. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-27 13:06

Jag har inte sett denna tråd tidigare, så jag svarar direkt på förstainlägget:

Max_Headroom skrev:Härom dagen klagade Bill50x på att en maskin av fabrikat Pioneer inte gav rätt lyssningsglädje vid muzak-lyssning. I min vanliga underbart pompösa stil påpekade jag att det var musiken det var fel på, inte maskinen. Detta har dock lett till en del funderingar eftersom jag hade likande problem under min audiofila period. Jag köpte skivor som enligt förståsigpåare skulle vara bra, med bra ljud och grejjor. Och undrade varför det inte sväger. För det gjorde det ju inte. Jag hade dock inte ekonomi då att byta några grejjor och hamnade senare på ingenjörsutbildning så intresset för vad som stog i Hifi-tidnignar försvann i samma takt som kurser i el och fysik avhandlades samt att jag började läsa mer om vad ljud är och hur det uppfattas. Det som stog i HiFi-tdingarna var fel, i princip alltihop. Och lyssna på dålig musik var inte intressant det heller.

Tycker det ligger massor i det du skriver.

Att vila mot apparaterna och tro att det är dom som "skapar" musiken blir bara fel. Apparaterna är bara förmedlare av det som finns på fonogrammen.

Och att lägga en massa energi på att få dålig musik att låta bra genom förändringar av kedjan är därför värre än bortkastat - för det mesta leder det till en onödigt dålig anläggning - som spelar inte bara spelar den bästa musiken sämre än vad som skulle ha varit möjligt, utan spelar allt sämre än vad som hade varit möjligt.

Man skall förstås inte vara orolig i onödan för det heller eftersom riktigt bra musik ju överlever även rätt så dåliga anläggningar, men principen att optimera anläggningen för den musik som inte är kul att lyssna på, är en återvändsgränd. Det är min uppfattning. Så lite orolig för att förlora en massa musikupplevelser på grund att man agerat strategiskt fel kan det nog vara sunt att vara.

- - -

Det är även min erfarenhet att till och med den dåliga musiken drabbas av strategin att försöka få just den att låta så bra som möjligt!

Hela metoden att lyssna och ändra med dålig musik är liksom förfelad då den gör att man jobbar halvt i blindo och därför lätt försämrar sin anläggning. :? Att använda dålig musik ger helt enkelt ett dåligt beslutsunderlag, och de förändringar som skulle ha varit av godo hittar man inte alls med hjälp av dålig musik.

Och med det sagt skall jag nu berätta om min lite fascinerande erfarenhet av vad som brukar hända när man gör tvärtom - utgår ifrån det allra bästa för att optimera sin anläggning: Att den sämsta musiken inte varken vinner eller förlorar på det, men att god musik inspelad med dålig ljudkvalitet nästan undantagslöst vinner på det! Alltså att få spelas i en anläggning som optimerats (utöver teknisk optimering) genom att man lyssnat på bra musik inspelad med god ljudkvalitet.

Allt vinner på att man optimerar för det bästa! För det är när man gör det som man hör vad som händer. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-27 14:11

Tror inte att dålig musik leder till apparatbyten alls. Tror precis tvärt om. Dålig musik slutar man ju att lyssna på. Vem fortsätter att lyssna på dålig musik? Inte jag i alla fall.

Däremot bra musik, det lyssnar jag gärna på och det kan istället leda till apparatbyte då jag vill att den bra musiken som jag gillar ska låta så bra som möjligt så jag kan få maximal njutning av den.

MVH
Lasse

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-27 14:59

hammarn_2 skrev:En nyckelaspekt i sammanhanget är nog att "vi" vill köpa nya saker. Många har släppt alla hämningar och byter prylar på ett nästan maniskt sätt. T.ex. så tycker jag det är fascinerande med skaran som är besatta av mobiltelefoner. Jag har läst rapporter om att det kan bytas på månadsbasis i princip, allt för att få nått nytt och fräscht.

Vilka "vi"?
Jag har samma skivspelare sedan 32 år, visserligen med ett antal (allt dyrare) pickup-byten.
Slutstegen är urgamla, d.v.s. de i klass-A som Perka byggde åt mig på Dynaco Mk.III chassier för 29 år sedan, efter några delrenoveringar låter de fortfarande bäst av de 5 par monoslutsteg jag äger.
Högtalarna är lika gamla som skivspelaren men jag uppgraderade dem för 22 år sedan och de står sig gott mot dagens utbud i relevant prisklass.

Bra musik återges härligt engagerande, dålig musik låter inte värre än att man kan börja fundera på om den inte har några goda sidor, trots allt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-27 16:12

Lassej skrev:Tror inte att dålig musik leder till apparatbyten alls. Tror precis tvärt om. Dålig musik slutar man ju att lyssna på. Vem fortsätter att lyssna på dålig musik? Inte jag i alla fall.

Jag vill ju hålla med dig, men jag har träffat människor så många gånger, som berättar om inspelningar de har som låter dåligt, och som de kämpar med anläggningen med, för att de skall låta bra (vilket aldrig kommer att ske).

Jag förstår dem inte, tycker de resonerar och agerar fel, men icke desto mindre vet jag att de finns, och att de byter apparater hela tiden och aldrig blir nöjda.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-27 16:13

IngOehman skrev:
Lassej skrev:Tror inte att dålig musik leder till apparatbyten alls. Tror precis tvärt om. Dålig musik slutar man ju att lyssna på. Vem fortsätter att lyssna på dålig musik? Inte jag i alla fall.

Jag vill ju hålla med dig, men jag har träffat människor så många gånger, som berättar om inspelningar de har som låter dåligt, och som de kämpar med anläggningen med, för att de skall låta bra (vilket aldrig kommer att ske).

Jag förstår dem inte, tycker de resonerar och agerar fel, men icke desto mindre vet jag att de finns, och att de byter apparater hela tiden och aldrig blir nöjda.

Vh, iö

Kanske resan är viktigare än målet för resan?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-27 16:54

Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
Jag känner inte igen att folk byter manisk någonstans. Finns många som inte har råd att köpa de grejor de vill ha direkt och då kanske de långsamt byter sig närmare och närmare till vad de verkligen vill ha. Jag tycker det är sunt. Har man något som man växt ur så byter man väl om man har råd. Verkar som att folk många ggr tror att andra inte förstår sitt eget bästa när man köper grejor. Folk byter ju grejor ofta här med, det byts DAC'ar det uppgraderas högtalare etc det byts slutsteg. Nä, jag tycker inte faktiskt på något sätt skulle vara annorlunda än något annat forum.
Är ju bara att titta i kamerabytar trådar eller bilbytar trådar? Är det maniska människor som byter kameror ofta också? Varför byter folk bil innan den skrotas? Har dom köpt fel bil? Behöver dom hjälp på något bilforum för att köpa rätt bil så man kan sluta att byta?

/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-27 16:58

Harryup skrev:Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
Jag känner inte igen att folk byter manisk någonstans. Finns många som inte har råd att köpa de grejor de vill ha direkt och då kanske de långsamt byter sig närmare och närmare till vad de verkligen vill ha. Jag tycker det är sunt. Har man något som man växt ur så byter man väl om man har råd. Verkar som att folk många ggr tror att andra inte förstår sitt eget bästa när man köper grejor. Folk byter ju grejor ofta här med, det byts DAC'ar det uppgraderas högtalare etc det byts slutsteg. Nä, jag tycker inte faktiskt på något sätt skulle vara annorlunda än något annat forum.
Är ju bara att titta i kamerabytar trådar eller bilbytar trådar? Är det maniska människor som byter kameror ofta också? Varför byter folk bil innan den skrotas? Har dom köpt fel bil? Behöver dom hjälp på något bilforum för att köpa rätt bil så man kan sluta att byta?

/Harryup

Många byter bil för att slippa besikta den.
Andra för att det finns ett behag i att alltid ha det senaste.
Men mer normala människor dit jag räknar mig behåller bilen för att den känns rätt, Har servats och fått en personlighet och för att servicen inte är lika dyr som en ny bil.
Stereo kanske dom byter för att omständigheterna förändrats så att den befintliga inte längre räcker till.
Se'n finns alltid "bling-blingfolket" som byter bara för att dom byter.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-27 18:35

IngOehman skrev:

Vh, iö

Huga, det förstår inte jag heller. Som sagt skulle jag aldrig göra så. Den lilla tid man har tillgänglig för att lyssna på musik vill jag inte kasta bort på att lyssna på dålig musik. Snacka om bortkastad tid. I alla fall i min Värld.

Ang. att byta apparater så gör jag det för att maximera min musiklyssningstid och få bästa möjliga tillfredsställelse av min musiklyssning.
Om jag kan få bättre tillfredsställelse genom att byta, förutsatt att jag har råd, så gör jag det. För mig är musiklyssning ett rent nöje och tillfredsställd blir jag inte av dålig musik.

Fast vi kanske pratar om olika saker här? Min definition av dålig musik är just dålig musik. D.v.s. musik som jag tycker är dålig och som jag inte tycker om.
Du pratar om dåliga inspelningar. Då kan det ju handla om bra musik men som är dåligt inspelad. Fast även där håller jag med dig.
Som med mycket nyproducerad musik. Kan vara bra musik men tyvärr dåligt mixat, mastrat m.m. Inte kul.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-27 20:07

Harryup skrev:Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
Jag känner inte igen att folk byter manisk någonstans.

Det tror jag nog att de gör; lyssnar efter fel i återgivningen, byter apparat eller fixar med nåt annat (akustiken, kablar mm). Det låter bättre för stunden och man är "i princip nöjd". Ett litet tag senare och nåt annat eller samma fel stör igen. Kan inte njuta av musiken, börjar fundera på annan apparat eller fix, blir nöjd ett tag, sen samma sak igen. Brukar väl sluta i en downsizing eller total hifi-avhållsamhet ett tag. Audiophilia nervosa helt enkelt... :wink:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-27 20:16

Nja! Jo, det kan nog vara så. Men! Det kan vara olika det där med hur man värderar att komma fram. Det är inte nödvändigtvis målet, även om man själv kan tro det till och med. Nöjd... det är inte ett entydigt positivt ord.

Fast det kan vara dumt med samtal som vi har här att den enes lustfyllda ändlösa petande triggar en annans perfektions-ångest?

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-27 22:46

Conan skrev:

Det tror jag nog att de gör; lyssnar efter fel i återgivningen, byter apparat eller fixar med nåt annat (akustiken, kablar mm). Det låter bättre för stunden och man är "i princip nöjd". Ett litet tag senare och nåt annat eller samma fel stör igen. Kan inte njuta av musiken, börjar fundera på annan apparat eller fix, blir nöjd ett tag, sen samma sak igen. Brukar väl sluta i en downsizing eller total hifi-avhållsamhet ett tag. Audiophilia nervosa helt enkelt... :wink:

Ja, det finns nog någon eller några som är maniska som du beskriver men jag känner ingen. Sedan kan det faktisk finnas andra skäl att man byter än att man är manisk. Själv njuter jag och kopplar av till musik till 100%. Ofta glömmer jag tiden och är helt inne i musiken. Min fru fattar ingenting :wink: . Detta händer mig ofta. Men jag kan även tycka att det är kul att testa annat. Inte pga Audiophila Nervosa utan för att det är just kul och intressant. Testa ny teknik, låna och testa andras prylar för att man är nyfiken och teknikintresserad samt att jag söker så mycket njutning som möjligt per investerad krona. Ser inget som helst fel eller konstigt i det.

Sedan ska vi kanske vara tacksamma mot de som faktiskt har dille på att byta för bytandes skull. De som alltid vill ha det senaste. De finns inom alla områden som Harryup påpekade tidigare Tack vare dem kommer fina apparater ut på begagnatmarknaden så att vi dödliga kan införskaffa prylar till bra priser.

MVH
Lasse

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-27 22:56

Bra poänger, speciellt det där på slutet! :)

Early adapters med mycket pengar, stor nyfikenhet och lust att byta, gör hela branschen, inklusive begagnatköparna, en stor tjänst.

Conan skrev:

Det finns såklart fall där det är audiophilia neurosa det handlar om, men utifrån kan det vara svårt att se skillnad på det som är osunt och det som bara är en kul hobby för den som sysslar med den. Så man gör klokt i att undvika en dömande attityd, tycker jag.

Det finns som jag ser det inget skäl att påstå att det man ser i ett enskildt fall är maniskt, om man inte vet att så är fallet. Jag tycker därför att det är olyckligt att använda sådana ord.

Det kan ju lika gärna vara så att den som byter stup i kvarten och motionerar iden att även de fonogram som låter sämst skall kunna låta bra, gör det för att det är deras hobby, för att det tycker det är spännande och intressant. För att det är så de har kul. :)

- - -

Som jag ser det är apparatbytande med "fel metoder" (sådana metoder som gör det svårare att komma framåt) ett problem bara om den som sysslar med det känner att det är ett problem. Om personen känner sig frustrerad, eftersom personen har målet att bli färdig och få sitta och lyssna på musik och bara vill glömma anläggningen.

Om personen däremot tycker att jakten med en kanske inte så effektiv metod, är kul, så är det ju prima.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2016-03-28 08:51

Jag utesluter inte att man ofta helt struntar i att "sätta sig ner" och försöka definiera SJÄLVA SYFTET med alltsammans.
Helt oavsett om det handlar om "hifi" eller vad sjutton som helst.

Som jag ser det så kan en vettig resonemangskedja se ut ungefär såhär:
1 Vad vill jag åstadkomma, vad är SYFTET?
2 Är det verkligen det SLUTLIGA syftet?
Och FÖRST DÄREFTER:
3 HUR tar jag mig dit, vilken METOD är lämplig?

Men - som sagt - det är nog väldigt vanligt att vi lite till mans hoppar över "det där tråkiga" med att VERKLIGEN fundera över punkterna 1 och 2 här ovan. Jag är inget undantag.

Spetsar man till det en del, så kanske man - efter att ha knådat fråga 1 och 2 ordentligt - kommer fram till ett svar som ligger någon HELT annanstans än i hifins domäner.
Jag kan nämligen mycket väl tänka mig att ett välknådat slutligt svar på de två första frågeställningarna - efter en radda "och-varför-det-då?-följdfrågor" - kan utmynna i: FÖR ATT TRIVAS OCH MÅ BRA!

Då kan ju svaret på fråga 3 - HELT ALLVARLIGT TALAT - faktiskt bli lite vad som helst:
Skaffa en hund; Måla tavlor; Dricka kaffe; eller till och med att öva sig på att uppskatta det liv man redan lever och de saker man redan har.

Allihopa litegrann (eller snarare väldigt mycket) beroende på hur mycket man backar och därmed vidgar sitt perspektiv på sakernas sammanhang i tillvaron.

http://youtu.be/1f-kfRREA8M

8O

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-28 10:03

IngOehman skrev:Bra poänger, speciellt det där på slutet! :)

Early adapters med mycket pengar, stor nyfikenhet och lust att byta, gör hela branschen, inklusive begagnatköparna, en stor tjänst.

Conan skrev:

Det finns såklart fall där det är audiophilia neurosa det handlar om, men utifrån kan det vara svårt att se skillnad på det som är osunt och det som bara är en kul hobby för den som sysslar med den. Så man gör klokt i att undvika en dömande attityd, tycker jag.

Det finns som jag ser det inget skäl att påstå att det man ser i ett enskildt fall är maniskt, om man inte vet att så är fallet. Jag tycker därför att det är olyckligt att använda sådana ord.

Det kan ju lika gärna vara så att den som byter stup i kvarten och motionerar iden att även de fonogram som låter sämst skall kunna låta bra, gör det för att det är deras hobby, för att det tycker det är spännande och intressant. För att det är så de har kul. :)

- - -

Som jag ser det är apparatbytande med "fel metoder" (sådana metoder som gör det svårare att komma framåt) ett problem bara om den som sysslar med det känner att det är ett problem. Om personen känner sig frustrerad, eftersom personen har målet att bli färdig och få sitta och lyssna på musik och bara vill glömma anläggningen.

Om personen däremot tycker att jakten med en kanske inte så effektiv metod, är kul, så är det ju prima.

Vh, iö

Precis, resan kan vara målet, eller en del av målet.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-28 11:18

IngOehman skrev:Det finns såklart fall där det är audiophilia neurosa det handlar om, men utifrån kan det vara svårt att se skillnad på det som är osunt och det som bara är en kul hobby för den som sysslar med den. Så man gör klokt i att undvika en dömande attityd, tycker jag.

Har inte sett nån i den här tråden, eller andra vad jag kan minnas, som har haft en dömande attityd kring eventuella maniska beteenden runt AN. Men man måste ju kunna konstatera att problemet finns och att det faktiskt finns folk som inte tycker det är så "lattjo" att hålla på med HiFi när det händer.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-28 13:54

sprudel skrev:
IngOehman skrev:Bra poänger, speciellt det där på slutet! :)

Conan skrev:

- - -

Vh, iö

Precis, resan kan vara målet, eller en del av målet.

Helt rätt Sprudel. Det var väl lite så jag menade med att ett apparatbyte/test kan vara kul eftersom man är nyfiken och söker maximal njutning av min musiklyssning. Och den resan är bara rolig. Tycker jag.

MVH
Lasse

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-28 14:02

Ja, resan är halva självmålet men även en dans på de ruinens rosor som är så mycket grönare på andra sidan ån, så man ska inte ropa hej. Då mister man hela stycket.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-28 14:17

darkg skrev:Ja, resan är halva självmålet men även en dans på de ruinens rosor som är så mycket grönare på andra sidan ån, så man ska inte ropa hej. Då mister man hela stycket.

Det var självsäkra ord. Då har vi inte samma erfarenheter...

MVH
Lasse

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-03-28 15:42

Strmbrg skrev:Jag utesluter inte att man ofta helt struntar i att "sätta sig ner" och försöka definiera SJÄLVA SYFTET med alltsammans.
Helt oavsett om det handlar om "hifi" eller vad sjutton som helst.

Som jag ser det så kan en vettig resonemangskedja se ut ungefär såhär:
1 Vad vill jag åstadkomma, vad är SYFTET?
2 Är det verkligen det SLUTLIGA syftet?
Och FÖRST DÄREFTER:
3 HUR tar jag mig dit, vilken METOD är lämplig?

Ja, om någon tycker apparatbyte är målet...så är det väl bra att denne gör just det.
Många gillar tex att byta bilar ofta, det kan jag tycka är kul !

När det gäller hifi föredrar jag att byta musik, inte apparater. Men jag har bytt MASSA apparater genom åren, och gör det fortfarande, det är kul det med.

Är resan målet? Jag tror det är en blandning :!: :!:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-03-28 15:45

Lassej skrev:
sprudel skrev:Precis, resan kan vara målet, eller en del av målet.

Helt rätt Sprudel. Det var väl lite så jag menade med att ett apparatbyte/test kan vara kul eftersom man är nyfiken och söker maximal njutning av min musiklyssning. Och den resan är bara rolig. Tycker jag.

MVH
Lasse

Ja titta här...du skrev det bättre än jag gjorde Lasse.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-28 15:55

:D :D :D

MVH
Lasse

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-03-29 20:58

Nog har jag sett de som byter, om inte maniskt, så åtminstone ovanligt ofta. Kommentarer som "nu lirar det fantastiskt", Aldrig hört bättre ljud här hemma" och liknande bara för att se alltihop till salu en månad senare. Har man råd är det väl helt okey att åka med i byteskarusellen men jag tror det är svårt att hitta rätt.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-29 22:26

Panelguy skrev:

Nog har jag sett de som byter, om inte maniskt, så åtminstone ovanligt ofta. Kommentarer som "nu lirar det fantastiskt", Aldrig hört bättre ljud här hemma" och liknande bara för att se alltihop till salu en månad senare. Har man råd är det väl helt okey att åka med i byteskarusellen men jag tror det är svårt att hitta rätt.

Absolut. Men vem åker karusell för att komma någonstans? :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-30 06:33

Panelguy skrev:

Hur ofta får man byta saker för att det inte ska vara ett föremål för diskussion av andra? Om man inte "får" eller "bör" byta ofta så beror det ju på att man tror sig veta bättre än andra. Personligen så tycker jag att finns det annat att fundera på än vad folk gör med sina egna pengar.

/Harryup

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-30 07:41

Harryup skrev:
Panelguy skrev:

Hur ofta får man byta saker för att det inte ska vara ett föremål för diskussion av andra? Om man inte "får" eller "bör" byta ofta så beror det ju på att man tror sig veta bättre än andra. Personligen så tycker jag att finns det annat att fundera på än vad folk gör med sina egna pengar.

/Harryup

Nästan aldrig. Varför skulle man få göra det?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-30 15:17

Max_Headroom skrev:
Harryup skrev:
Panelguy skrev:Nog har jag sett de som byter, om inte maniskt, så åtminstone ovanligt ofta. Kommentarer som "nu lirar det fantastiskt", Aldrig hört bättre ljud här hemma" och liknande bara för att se alltihop till salu en månad senare. Har man råd är det väl helt okey att åka med i byteskarusellen men jag tror det är svårt att hitta rätt.

/Harryup

Nästan aldrig. Varför skulle man få göra det?

:D

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-03-30 16:59

Harryup skrev:
Panelguy skrev:

/Harryup

Nu skrev jag ju faktiskt att det var helt okey att byta om man har råd, antar att det också är okey även om man inte har råd. Jag kommenterade bara att vissa byter extremt ofta men för mig är det okey om de byter varje dag.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-31 20:12

Harryup skrev:

/Harryup

+1.

MVH
Lasse

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-31 23:52

Dålig musik leder till apparatbyteshysteri? I princip skulle i så fall Sten Broman anse att alla som diggar dragspel också lider av apparatbyteshysteri. Skulle det kunna vara så att Sten Broman har rätt i sin hypotes?

Är det så att alla som diggar dragspel lider av apparatbyteshysteri?

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-04-01 13:32

petersteindl skrev:Dålig musik leder till apparatbyteshysteri? I princip skulle i så fall Sten Broman anse att alla som diggar dragspel också lider av apparatbyteshysteri. Skulle det kunna vara så att Sten Broman har rätt i sin hypotes?

Med vänlig hälsning
Peter

Jag spelar, och gillar dragspel! :)
Dock inte särskilt hysterisk.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-04-01 20:02

Oundvikligt att denna dag inte komma att tänka på Sten Broman då han 1:a april tidigt 70-tal gjorde reklam för Skantic eller Luxor (minns ej vilket) där receivern hade dragspelsfilter :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-02 00:35

Panelguy skrev:Oundvikligt att denna dag inte komma att tänka på Sten Broman då han 1:a april tidigt 70-tal gjorde reklam för Skantic eller Luxor (minns ej vilket) där receivern hade dragspelsfilter :D

Jag har för mig att det var Pioneer,

/ b

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-04-02 01:21

petersteindl skrev:Dålig musik leder till apparatbyteshysteri? I princip skulle i så fall Sten Broman anse att alla som diggar dragspel också lider av apparatbyteshysteri. Skulle det kunna vara så att Sten Broman har rätt i sin hypotes?

Med vänlig hälsning
Peter

Var det Sten Broman som sa: "En man som äger ett dragspel men aldrig spelar på det är tamigfan en riktig gentleman!"? Eller nåt sånt?

Bara därför blir det video, med dragspel!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-04-02 01:54

Oblivion.

Libertango

Eller detta fullkomliga mästerverk

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-03 00:34

Med vänlig hälsning
Peter

Njae, det är naturligtvis så att de som diggar dragspelsmusik tycker att sådan är bra, det är därför de diggar den.

Och således byter de aldrig anläggning. I varje fall inte hysteriskt. :)

Här kommer förresten lite dragspel som jag diggar (bättre blir det inte):

https://www.youtube.com/watch?v=yZabjsv3d7k

Snubben som spelar cimbalom på videon spelar ofta bas tillsammans med Lelo, och jag spenderade efter en märklig kväll med konsert och fest, en nattlig färd från Hammenhög till Malmö i baksätet på en bil med honom, för att diskutera mest zigensk rytmik, för några år sedan. Han tål mycket sprit. Fantastisk musiker, nästan vad för instrument han än spelar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-03 01:04

IngOehman skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Njae, det är naturligtvis så att de som diggar dragspelsmusik tycker att sådan är bra, det är därför de diggar den.

Och således byter de aldrig anläggning. I varje fall inte hysteriskt. :)

Här kommer förresten lite dragspel som jag diggar (bättre blir det inte):

https://www.youtube.com/watch?v=yZabjsv3d7k

Snubben som spelar cimbalom på videon spelar ofta bas tillsammans med Lelo, och jag spenderade efter en märklig kväll med konsert och fest, en nattlig färd från Hammenhög till Malmö i baksätet på en bil med honom, för att diskutera mest zigensk rytmik, för några år sedan. Han tål mycket sprit. Fantastisk musiker, nästan vad för instrument han än spelar.

Vh, iö

Låter som ett helt kapitel i dina kommande memoarer :-)
Sitter nöjd :)

Återgå till Generellt om hifi