Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:är det en belastning eller en tillgång? Läser om medlemmar som hör skillnad på 0,2 dB vid 20 kHz och liknande saker och kanske finns det någon med absolut gehör i vårt sällskap också? Blir inte sådana prestanda till nackdel oftare än det är till fördel om man vill njuta av musik? Jag kan uppskatta sång där somliga hör en massa "sura" toner och inte tror jag att jag skulle käka upp armbågen för att det saknas några tiondelar av en dB i någon del av det område min hörsel förmår uppfatta. Missar jag något?
petersteindl skrev:hifikg skrev:är det en belastning eller en tillgång? Läser om medlemmar som hör skillnad på 0,2 dB vid 20 kHz och liknande saker och kanske finns det någon med absolut gehör i vårt sällskap också? Blir inte sådana prestanda till nackdel oftare än det är till fördel om man vill njuta av musik? Jag kan uppskatta sång där somliga hör en massa "sura" toner och inte tror jag att jag skulle käka upp armbågen för att det saknas några tiondelar av en dB i någon del av det område min hörsel förmår uppfatta. Missar jag något?
Du kanske har missat att många kör sin lilla house curve på +/- 5 dBoch feelgood på 10 dB men ävenså blir -0,2 dB vid 20 kHz fullständigt oanvändbart.
jockewe skrev:Jag har märkt att det är skillnad på att lyssna och att höra.
Perfekt hörsel måste betyda att man njuter maximalt av att lyssna.
Har man en extraordinär förmåga att höra/analysera små skillnader så kommer den till nytta om man sysslar med sådant.
Absolut gehör är ett sinne som många av mina kollegor ömsom har glädje av och förbannar, vissa framkallar det när det
behövs och klarar annars av att intonationen åker hit och dit, andra har det som ett filter man måste tänka bort hela tiden.
Svante skrev:Jag förstår frågan, och den är väldigt intresssant, men behöver nyanseras. Man kan fråga sig om det är intressant att vi i LTS lyckas detektera en apparat som tappar 0,2 dB vid 20 kHz. Jag menar att det är det, eftersom man i när man lyssnar gärna vill förklara vad det är i signalen som gör att man hör en skillnad. Om då 0,2 dB är hörbart och det är en skillnad på 0,2 dB så har man hittat en förklaring. Man behöver inte ta till mer komplicerade ("finare"?) förklaringar som tex att apparaten har mer inbyggt "sväng". Att man kan höra en så liten skillnad innebär också att man vifd lyssning behöver nivåkalibrera ganska noga, annars kan man inte påstå att det är något annat än nivån som ger detektionen.
Ofta är det först när man har gjort den där noggranna kalibreringen som man märker hur liten skillnanden mellan olika apparater är. När man har märkt det ett antal gånger är det därför rimligt att lägga de där mer målande beskrivningarna på hyllan och förstå att skillnaderna faktiskt kan förklaras med relativt enkla, mätbara storheter som finns i apparatens egenskaper. Och att vi alla är utsatta för en god dos placebo i öppna lyssningar.
Av den anledningen är det viktigt att förstå hur små skillnader vi kan höra, och att utforma tester baserat på det. Och eftersom vi i LTS testar enskilda länkar tex effektförstärkare som kopplas ihop med andra apparater så kan ju felen adderas coh vill man att hela kedjan ska ge en ohörbart låg påverkan så har man antagligen ännu högre krav på länkarna. Detta gäller i ännu högre grad produktionskedjan, och mer om man använder många analogburkar i studion.
Nu var det inte det som tråden handlade om, utan om det är en belastning för den som hör så här små skillnader att göra det. När det gäller tonkurvepåverkan så är det knappast det, eftersom man så snart man lämnar den direkt jämförande testsituationen knappast hör lika små tonkurveskillnader. Däremot finns det väl flera vittnesmål om att absolut gehör kan vara jobbigt, jag har hört historier om folk med absolut gehör som har vuxit upp med ett piano som har varit en kvartston felstämt och därmed har fått sitt absoluta gehör felkalibrerat. Om det är sant vet jag inte, men det verkar jobbigt. För egen del har jag blivit medvetandegjord om masteringens påverkan på musiksignalen och det har gjort att jag känner mig utestängd från hela genrer. Det är jobbigt. Här pratar vi om påverkan på signalen som är många storleksordningar värre än vad vi detekterar i LTS lyssningstester och jag önskar ibland att jag vore lika döv för dem som de som producerar fonogrammen. Bättre vore dock om man såg till att göra produktionenrna bra.
Hörselsinnet är iaf märkligt. Det finns en god dos av undermedvetenhet i det, och jag tvekar ibland att göra folk medvetna om vad man kan höra, just pga att man riskerar att beröva dem från en del musikupplevelser.
Lassej skrev:@Svante: när ni har detekterat en skillnad i en F/E lyssning och sedan kan härleda skillnaden i en mätning som t.ex. en sänkning av 0.2 dB vid 20 KHz så hittar ni en förklaring till skillnaden som upptäcktes men har det hänt att ni har detekterat en skillnad men inte kunnat påvisa det vid mätning?
Svante skrev:Lassej skrev:@Svante: när ni har detekterat en skillnad i en F/E lyssning och sedan kan härleda skillnaden i en mätning som t.ex. en sänkning av 0.2 dB vid 20 KHz så hittar ni en förklaring till skillnaden som upptäcktes men har det hänt att ni har detekterat en skillnad men inte kunnat påvisa det vid mätning?
Inte vad jag kan påminna mig. Alltså, när man lyssnar på en apparat så har den ju potentiellt vilken sorts påverkan som helst, inklusive "konstigdistsombarahörspåjustdenhärmusiken", men för det mesta om inte alltid så matchar mätningarna lyssningsintrycken. Om en apparat har ett diskantfall så detekterar vi den oftast med diskantrik musik etc. Sen hör det till saken att vi oftast lyssnar på väldigt bra apparater, vilket gör att de fel som avgör oftast är triviala fel, som små tonkurveavvikelser. Det är sällan som vi ser dist som en förklaring, även om det har hänt.
Hmm, var det svar på frågan?
JM skrev:Har ni detekterat skillnad på 0,2 dB vid 20 kHz med minst dubbel blindstudier?
Svante skrev:JM skrev:Har ni detekterat skillnad på 0,2 dB vid 20 kHz med minst dubbel blindstudier?
Mja, nu är mitt minne inte så bra för absoluta siffror, men kanske. Jag har åtminstone för mig att vi detekterade någon apparat som hade fallit med 0,2 dB vid 20 kHz, men det är ju inte riktigt samma sak (orsaken skulle kunna var dist), men jag är faktiskt osäker.
Och så är det inte dubbelblint utan bara enkelblint, något som jag i detta specifika fall inte är bekymrad över. Risken för informationsläckage är mycket litet, bla för att man som testledare sällan har koll på vilket som spelas, det kollar man när växlingarna bryts.
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:Har ni detekterat skillnad på 0,2 dB vid 20 kHz med minst dubbel blindstudier?
Mja, nu är mitt minne inte så bra för absoluta siffror, men kanske. Jag har åtminstone för mig att vi detekterade någon apparat som hade fallit med 0,2 dB vid 20 kHz, men det är ju inte riktigt samma sak (orsaken skulle kunna var dist), men jag är faktiskt osäker.
Och så är det inte dubbelblint utan bara enkelblint, något som jag i detta specifika fall inte är bekymrad över. Risken för informationsläckage är mycket litet, bla för att man som testledare sällan har koll på vilket som spelas, det kollar man när växlingarna bryts.
Att bedöma hörbara skillnader är en psykologiska testning och måste följa sedvanliga psykologiska testkriterier.
Dvs påståendet saknar relevans. Tyvärr.
JM
Rille skrev:Att ha absolut gehör stör säkert om man tycker att det är störande att musiker inte spelar helt rent, d.v.s. att det nog är helt individuellt. Det beror nog också på hur falskt det spelas/sjungs. Då störs jag mer av klipp där ett aaaa plötsligt börjar klinga eee.. Nu hävdar jag inte att jag har absolut gehör men jag hör när jag tycker det klingar falskt eller inte. Och jo jag stör mig på om det klingar falskt.
uniper skrev:Det behövs inte absolut gehör för att störas av falskspel. För mig är det otroligt irriterande om musiker spelar småfalskt. Extra illa är det om det är stråkmusik, förmodligen eftersom jag själv spelar viola och har spelat i amatörorkester. Inspelningen av fyra årstiderna med Fabio Biondi som har varit uppe här är ett bra exempel. Helt onjutbar! Jo jag vet att han räknas som toppklass.. Men jämför med hur tex Janine Jansen spelar samma stycke!
Svante skrev:JM skrev:Har ni detekterat skillnad på 0,2 dB vid 20 kHz med minst dubbel blindstudier?
Harryup skrev:Svante skrev:JM skrev:Har ni detekterat skillnad på 0,2 dB vid 20 kHz med minst dubbel blindstudier?
Har ni gjort det eller någon gjort det? Dvs, hör verkligen hela gruppen upp till 20kHz eller hör ni kanske 0,1 dB vid 16kHz men använder 20kHz som referens eftersom den där sjunkit 0,2?
Oavsett vilket så misstror jag ju inte resultatet att ni har hört det men det skulle förvåna mig om alla hörde skillnaden vid just 20kHz.
/Harryup
ante_77 skrev:Den som har perfekt gehör bör höra att ingen gitarr är perfekt stämd, förutom eventuellt lösa strängar.
uniper skrev:ante_77 skrev:Den som har perfekt gehör bör höra att ingen gitarr är perfekt stämd, förutom eventuellt lösa strängar.
Jo det vill ju till att gitarren är "rätt" stämd (dvs precis lagom mycket felstämd) så att felen sprids ut. Annars blir det lätt att vissa ackord låter rent och vissa blir skärande falska. När allt låter lite lite falskt är man hemma. Det blir bra nog för att jag inte ska störas av det.
ante_77 skrev:uniper skrev:ante_77 skrev:Den som har perfekt gehör bör höra att ingen gitarr är perfekt stämd, förutom eventuellt lösa strängar.
Jo det vill ju till att gitarren är "rätt" stämd (dvs precis lagom mycket felstämd) så att felen sprids ut. Annars blir det lätt att vissa ackord låter rent och vissa blir skärande falska. När allt låter lite lite falskt är man hemma. Det blir bra nog för att jag inte ska störas av det.
Telecaster är ett helvete
Jansson skrev:[ YouTube ]
uniper skrev:ante_77 skrev:uniper skrev:Jo det vill ju till att gitarren är "rätt" stämd (dvs precis lagom mycket felstämd) så att felen sprids ut. Annars blir det lätt att vissa ackord låter rent och vissa blir skärande falska. När allt låter lite lite falskt är man hemma. Det blir bra nog för att jag inte ska störas av det.
Är en Telecaster besvärligare än andra gitarrer? I så fall varför?Jansson skrev:[ YouTube ]
Bra video, enkelt och bra förklarat!
ante_77 skrev:uniper skrev:ante_77 skrev:
Är en Telecaster besvärligare än andra gitarrer? I så fall varför?Jansson skrev:[ YouTube ]
Bra video, enkelt och bra förklarat!
Ibland är en enkel förklaring inte helt korrekt. Fast den är ju enkel åtminstone.
Rent matematiskt så stämmer det han säger. Men det är många saker som är isväggen för den sanningen.
Trycker du ner strängen i mitten av strängens längd, dvs 12:e bandet, så får du en liten extra spänning på strängen, vilket gör att den kan bli något ljusare.
Truetemperament kan man googla på och en hel del andra saker, om man nu har lust.
Ogjort skrev:Begreppsförvirrad påstår jag att "absolut gehör" avser förmågan att ange tonhöjd (eller frambringa) utan referens.
En sällsynt förmåga som om den inlärts vid farmors felstämda piano sannolikt kommer bli en eländig belastning när man hamnar
i sammanhang där instrumenten är korrekt stämda enligt gällande praxis.
Men det har väldigt lite att göra med huruvida men kan detektera "falska" toner eller inte i ett sammanhang.
Det behöver man inte alls ha absolut gehör för att kunna.
uniper skrev:Rille skrev:Att ha absolut gehör stör säkert om man tycker att det är störande att musiker inte spelar helt rent, d.v.s. att det nog är helt individuellt. Det beror nog också på hur falskt det spelas/sjungs. Då störs jag mer av klipp där ett aaaa plötsligt börjar klinga eee.. Nu hävdar jag inte att jag har absolut gehör men jag hör när jag tycker det klingar falskt eller inte. Och jo jag stör mig på om det klingar falskt.
Det behövs inte absolut gehör för att störas av falskspel. För mig är det otroligt irriterande om musiker spelar småfalskt. Extra illa är det om det är stråkmusik, förmodligen eftersom jag själv spelar viola och har spelat i amatörorkester. Inspelningen av fyra årstiderna med Fabio Biondi som har varit uppe här är ett bra exempel. Helt onjutbar! Jo jag vet att han räknas som toppklass.. Men jämför med hur tex Janine Jansen spelar samma stycke!
Chaconne skrev:Jag fascineras ständigt över att många inte hör att det är falskt. Jag mår fysiskt illa vid program som idol och melodifestivalen medan andra njuter till fullo....
Mvh
Chaconne skrev:Gå gärna och se Janine live om du inte har gjort det.
Mvh
uniper skrev:Chaconne skrev:Gå gärna och se Janine live om du inte har gjort det.
Mvh
Mycket klokt råd! Har hört henne live en gång, 2013 i Brunnby kyrka. Det var bara Janine med sin violin och hennes pappa på cembalo och orgel. Utan tvekan en av de absolut bästa konserterna jag har varit på!
hifikg skrev:Chaconne skrev:Jag fascineras ständigt över att många inte hör att det är falskt. Jag mår fysiskt illa vid program som idol och melodifestivalen medan andra njuter till fullo....
Mvh
Så har jag förstått att många har det, är det en tillgång eller ett "handikapp"? Jobbar man med musik bör det vara bra, gissar jag, men om man bara vill njuta till fullo?
uniper skrev:Det behövs inte absolut gehör för att störas av falskspel. För mig är det otroligt irriterande om musiker spelar småfalskt. Extra illa är det om det är stråkmusik, förmodligen eftersom jag själv spelar viola och har spelat i amatörorkester. Inspelningen av fyra årstiderna med Fabio Biondi som har varit uppe här är ett bra exempel. Helt onjutbar! Jo jag vet att han räknas som toppklass.. Men jämför med hur tex Janine Jansen spelar samma stycke!
bensnake skrev:Jag har förmågan att identifiera random toner från random tonalstrare samt frambringa önskad ton medelst sångrösten. På svängningen när. Utom vid svår förkylning samt vid bakfylla (pågående berusning på rimlig nivå är emellertid inget hinder).
I unga år upptäckte jag att jag kunde identifiera vilka tangenter som slogs an på pianot samt vilken tonart ett visst musikstycke framfördes i. Detta utvecklades till att även omfatta akustisk gitarr. Detta går dock att träna upp, har jag förstått. Varje ton och ackord alstrar olika övertoner och har olika klangstrukturer som ett tränat öra ska kunna identifiera, även om man inte har absolut gehör. Ett C-dur klingar helt enkelt annorlunda än ett D-dur, oaktat skillnaden i frekvens. Senare upptäckte jag att jag också kunde identifiera sinustoner. Detta är av förklarliga skäl betydligt svårare att träna sig till så jag antar att jag har någon form av absolut gehör.
När jag ska frambringa en ton, hör jag den i huvudet, oftast som en pianoton men jag varierar mig. Även en 'inre' gitarrton eller från en 440 stämgaffel funkar fint. Oftast utgår jag från just 440-A och transponerar sedan uppåt eller nedåt till önskad ton men alla toner inom oktaven kan jag 'höra inne i huvudet'.
När jag hör en låt på radion, hör jag vilken tonart den spelas i samt vilka ackord den består av. Ofta vet jag även i förväg vilka ackord som ska följa men det är nog en sjuka orsakad av eget spelande/låtskrivande samt att mycket av radiomusiken är tämligen förutsägbar.
Jag skulle säga att det är en tillgång på alla plan utom i ett fall; jag störs av om bandet ändrar tonart live, t.ex. sänker en halv- eller helton på grund av åldrad sångare. Eller om vi i coverbandet frångår originaltonarten på grund av att sångaren inte fixar omfånget. Vissa omtransponeringar är dock mer uthärdliga än andra. Att transponera ned från B-moll till A-moll kan ställa till det rejält i sinnet medan en sänkning från diss-moll till ciss-moll funkar betydligt bättre. Fan vet varför. Ackord med pianots svarta tangenter som grundtoner är mer förlåtande att transponera mellan, verkar det mig.
Sen kan jag också tycka att det är synd att jag inte lärt mig läsa noter klokt. Tack vare mitt gehör, har jag kunnat kosta på mig att vara lite lat.
Så sjuk är jag.
Edit: Roligast med denna förmåga är att kunna lira en låt på piano eller gura utan att ha tränat. Det räcker med att jag har lyssnat på låten tillräckligt för att ha den i huvudet. Sen är det bara att köra.
ante_77 skrev:Det jag kommer ihåg från barnsben är The Final Countdown. När man spelade den i rätt tonart så var det ett helt annan klang. Det lät inte bra om man transponerade den, helt enkelt.
ante_77 skrev:Mest synd är det om dem som har ett bra gehör men varken kan sjunga eller spela.
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Mest synd är det om dem som har ett bra gehör men varken kan sjunga eller spela.
Nej, det är mest synd om oss som inte har ett absolut gehör OCH varken kan sjunga eller spela. Jag är bara sååå avis på tex bensnake. Tänk er att bara kunna klaga på ljudet i en stereo, inte att kunna beskriva hur den förmedlar musik!
/ B
bensnake skrev:Bill50x skrev:ante_77 skrev:Mest synd är det om dem som har ett bra gehör men varken kan sjunga eller spela.
Nej, det är mest synd om oss som inte har ett absolut gehör OCH varken kan sjunga eller spela. Jag är bara sååå avis på tex bensnake. Tänk er att bara kunna klaga på ljudet i en stereo, inte att kunna beskriva hur den förmedlar musik!
/ B
Jag må ha bra gehör men den kontexten är jag inte riktigt med på. Klaga på ljudet men inte kunna beskriva hur musiken förmedlas? Eventuell ironi gick mig förbi.
Bill50x skrev:Sorry, uttryckte mig lite klumpigt här. Vad vi töndöva utövare utan gehör kan göra är bara att kommentera ljudet vi hör. Vi kan inte avgöra om det som en anläggning gör handlar om att förmedla musik, i motsats till hur den låter. För även om anläggningen tex fallerar i avseende på frekvensgång i jämförelse med en annan anläggning så kanske den ändå förmedlar musiken bättre. Men för att fatta detta är det ju bra om man tex har ett bra gehör, som du.
Ingen ironi, bara klumpigt skrivet.
Mvh / B
Ogjort skrev:Begreppsförvirrad påstår jag att "absolut gehör" avser förmågan att ange tonhöjd (eller frambringa) utan referens.
En sällsynt förmåga som om den inlärts vid farmors felstämda piano sannolikt kommer bli en eländig belastning när man hamnar
i sammanhang där instrumenten är korrekt stämda enligt gällande praxis.
Men det har väldigt lite att göra med huruvida men kan detektera "falska" toner eller inte i ett sammanhang.
Det behöver man inte alls ha absolut gehör för att kunna.
PerStromgren skrev:Krävs absolut gehör för att avgöra vilken tonart en melodi spelas i på ett piano?
PerStromgren skrev:Krävs absolut gehör för att avgöra vilken tonart en melodi spelas i på ett piano?
Bill50x skrev:uniper skrev:Det behövs inte absolut gehör för att störas av falskspel. För mig är det otroligt irriterande om musiker spelar småfalskt. Extra illa är det om det är stråkmusik, förmodligen eftersom jag själv spelar viola och har spelat i amatörorkester. Inspelningen av fyra årstiderna med Fabio Biondi som har varit uppe här är ett bra exempel. Helt onjutbar! Jo jag vet att han räknas som toppklass.. Men jämför med hur tex Janine Jansen spelar samma stycke!
Jag störs, men bara ibland, av falskspel. Ibland spelar man ju falskt med vilje, bara för att skapa en medveten disharmoni. En del tex sjunger falskt för att skapa en speciell känsla, andra för att de inte kan annat men det blir ändå känslosamt och "rätt". Håkan från Göteborg tex.
När det gäller de fyra årstiderna, jag är inte så säker på att Janine är så mycket bättre än Fabio i det avseendet. Nu är jag ingen musiker och kan givetvis förföras med annat än exakta toner men jag tycker nog ändå att Fabio Biondi är bland de bättre tolkningarna. Även Amadine Beyer gör en fantastisk tolkning men i sin helhet blir det hela lite syntetiskt. Detsamma gäller Enrico Onofri som är lite ojämn, vissa delar är riktigt bra, andra inte. Samma gäller Nigel Kennedy som var som bäst på sista genrepet i det programmet som handlade om just honom och de fyra årstiderna. I den slutliga versionen som sändes i sin helhet var hela framförandet betydligt lamare. Men kanske mer tonsäkert och korrekt - men tyvärr inte lika spännande och med den smittande spelglädjen. För min del är jag i det sammanhanget glad för att jag inte störs av eventuella fel i tonhöjd och liknande.
/ B
Chaconne skrev:Kul att du hittat versioner som du gillar. Fabios tolkning spricker tyvärr för mig pga brist på teknik och att det är på tok för surt för min smak.
bensnake skrev:Jag har förmågan att identifiera random toner från random tonalstrare samt frambringa önskad ton medelst sångrösten. På svängningen när. Utom vid svår förkylning samt vid bakfylla (pågående berusning på rimlig nivå är emellertid inget hinder).
I unga år upptäckte jag att jag kunde identifiera vilka tangenter som slogs an på pianot samt vilken tonart ett visst musikstycke framfördes i. Detta utvecklades till att även omfatta akustisk gitarr. Detta går dock att träna upp, har jag förstått. Varje ton och ackord alstrar olika övertoner och har olika klangstrukturer som ett tränat öra ska kunna identifiera, även om man inte har absolut gehör. Ett C-dur klingar helt enkelt annorlunda än ett D-dur, oaktat skillnaden i frekvens. Senare upptäckte jag att jag också kunde identifiera sinustoner. Detta är av förklarliga skäl betydligt svårare att träna sig till så jag antar att jag har någon form av absolut gehör.
När jag ska frambringa en ton, hör jag den i huvudet, oftast som en pianoton men jag varierar mig. Även en 'inre' gitarrton eller från en 440 stämgaffel funkar fint. Oftast utgår jag från just 440-A och transponerar sedan uppåt eller nedåt till önskad ton men alla toner inom oktaven kan jag 'höra inne i huvudet'.
När jag hör en låt på radion, hör jag vilken tonart den spelas i samt vilka ackord den består av. Ofta vet jag även i förväg vilka ackord som ska följa men det är nog en sjuka orsakad av eget spelande/låtskrivande samt att mycket av radiomusiken är tämligen förutsägbar.
Jag skulle säga att det är en tillgång på alla plan utom i ett fall; jag störs av om bandet ändrar tonart live, t.ex. sänker en halv- eller helton på grund av åldrad sångare. Eller om vi i coverbandet frångår originaltonarten på grund av att sångaren inte fixar omfånget. Vissa omtransponeringar är dock mer uthärdliga än andra. Att transponera ned från B-moll till A-moll kan ställa till det rejält i sinnet medan en sänkning från diss-moll till ciss-moll funkar betydligt bättre. Fan vet varför. Ackord med pianots svarta tangenter som grundtoner är mer förlåtande att transponera mellan, verkar det mig.
Sen kan jag också tycka att det är synd att jag inte lärt mig läsa noter klokt. Tack vare mitt gehör, har jag kunnat kosta på mig att vara lite lat.
Så sjuk är jag.
Edit: Roligast med denna förmåga är att kunna lira en låt på piano eller gura utan att ha tränat. Det räcker med att jag har lyssnat på låten tillräckligt för att ha den i huvudet. Sen är det bara att köra.
Chaconne skrev:Jag fascineras ständigt över att många inte hör att det är falskt. Jag mår fysiskt illa vid program som idol och melodifestivalen medan andra njuter till fullo....
Mvh
bensnake skrev:ante_77 skrev:Det jag kommer ihåg från barnsben är The Final Countdown. När man spelade den i rätt tonart så var det ett helt annan klang. Det lät inte bra om man transponerade den, helt enkelt.
Exakt! Måste avlyssnas i F#-moll (som för övrigt är en 'snygg' tonart klangmässigt när man improviserar på pianot. Bättre 'spänst' än t.ex. E-moll. Ackordföljden F#-moll, D-dur, E-dur ...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster