Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Hittade följande postning i Roon's supporten. Tydligen skall man gå över till R128 för replaygain och tydligen har dbPoweramp det redan gjort det och möjligen Foobar2000 också.
Vad betyder det att datoruppspelning gör det utan att filerna är mastrade så? Vilka skillnader kommer folk märka emot spelare som inte klarar detta?
Blir det kanske ett visst övertag för datorlösningar ett tag framöver?
/Harryup
Harryup skrev:Tänkte mera på om man R128ar "flera ggr i rad". Både i mastring av skivan och sedan så i uppspelningsprogramvaran också. Risk för för låg gain på filer med dynamik? Är inte R128 tänkt att ge effekten av replay gain utan att man skall behöva välja det eller har jag förstått fel?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Och påverkar en gång vid uppspelning?
Conan skrev:Vad händer med material som har en crestfaktor på över 23dB? Låter man det vara opåverkat?
Morello skrev:Där ser man, der var väl Mark levinson/Madrigal som började med vinkelhastighetsberoende inkrement. Jag är inte säker på att jag gillar sådant.
Jag ser hellre att man har en bra vinkelgivare som ger cirka 100 pulser per varv jämte inkrement om 1dB. (Såväl på frontpanel som fjärr givetvis)
Harryup skrev:Vad betyder det att datoruppspelning gör det utan att filerna är mastrade så?
Tänkte mera på om man R128ar "flera ggr i rad". Både i mastring av skivan och sedan så i uppspelningsprogramvaran också.
IngOehman skrev:Ser det inte som helt självklart. Skulle föredra absolutvinkel om valet fanns. Problemet är om man vill kunna reglera från två håll, t ex både på apparaten och via fjärrkontroll. Då komplicerar absoluta vinkelgivare avsevärt.
Vh, iö
Morello skrev:Experimenterer just nu med en logaritmisk, <...> R-2R-stege
darkg skrev:... så vaknar husbonden till dånet av pop och förlorad är känslan av feelgood.
Svante skrev:Utan att vara helt säker tror jag det är så här: R128 föreskriver en dämpning om nivån överskriver - 23 LUFS. Inte en ökning om det ligger under.
Conan skrev:Svante skrev:Utan att vara helt säker tror jag det är så här: R128 föreskriver en dämpning om nivån överskriver - 23 LUFS. Inte en ökning om det ligger under.
Men eftersom det är en broadcasting-standard så borde ju huvudsyftet vara att allt material ska låta ungefär lika starkt. Jag kan förstå att man inte komprimerar material, men vad gör man om nivån - trots en lägre crestfaktor - ligger med medelnivån < -23dBFS?
Ta exemplet i första inlägget med den "dynamiska" Metallica-låten; crestfaktor på 18dB men medelnivån på -26dBFS. Den skulle ju kunna lyftas i nivå 3dB utan vidare. Gör R128 det?
https://tech.ebu.ch/docs/r/r128.pdf skrev:The EBU, considering;
a) that peak normalisation of audio signals has led to considerable loudness differences between programmes and between broadcast channels;
b) that the resulting loudness inconsistencies between programmes and between channels are the cause of the most viewer/listener complaints;
c) that, when used to read peaks in the usual way, the QPPM (Quasi-Peak Programme Meter) specified in EBU Tech 3205-E [1] does not reflect the loudness of an audio signal, and that the QPPM is not designed to indicate a long-term average;
d) that with the proliferation of digital production, distribution and transmission systems, the permitted maximum level of an audio signal specified in ITU-R BS.645 [2] is no longer appropriate;
e) that an international standard for measuring audio programme loudness has been defined in ITU-R BS.1770 [3], introducing the measures LU (Loudness Unit) and LUFS (Loudness Units, referenced to Full Scale)1
f) that a gated measurement of Programme Loudness (which hence measures foreground loudness) is advantageous to improve the loudness matching of programmes with a wide loudness range; ;
1 ‘LUFS’ is equivalent to ‘LKFS’ (which is used in ITU-R BS.1770). The EBU uses ‘LUFS’ which is compliant with international naming conventions.
recommends (see Note):
g) that the measures Programme Loudness, Loudness Range and Maximum True Peak Level shall be used to characterise an audio signal;
h) that the Programme Loudness Level shall be normalised to a Target Level of -23.0 LUFS. The permitted deviation from the Target Level shall generally not exceed ±0.5 LU1
i) that in special circumstances the Programme Loudness Level may be lower than -23.0 LUFS on purpose. This exception shall be clearly indicated to ensure that such a lower programme loudness level is not unintentionally compensated; . Where attaining the Target Level with this tolerance is not achievable practically (for example, live programmes), a wider tolerance of ±1.0 LU is permitted. This exception shall be clearly indicated to ensure that such a deviation from the Target Level does not become standard practice;
j) that the audio signal shall generally be measured in its entirety, without emphasis on specific foreground elements such as voice, music or sound effects;
k) that the measurement shall be made with a loudness meter compliant with ITU-R BS.1770 and EBU Tech 3341 [4];
l) that this measurement shall include a gating method as specified in ITU-R BS.1770 (and summarised in EBU Tech 3341);
m) that the Maximum Permitted True Peak Level of a programme during production (linear audio) shall be -1 dBTP (dB True Peak), measured with a meter compliant with both ITU-R BS.1770 and EBU Tech 3341;
The EBU further recommends
n) that the measure Loudness Range (measured in compliance with EBU Tech 3342 [5]) can be used to evaluate the loudness variation of a programme2
o) that Maximum Momentary Loudness and Maximum Short-term Loudness (measured in compliance with EBU Tech Doc 3341) can be used to determine if a programme exceeds the upper loudness tolerance limit of the target audience; , its potential subsequent dynamic treatment and the dynamic integrity of a distribution path;
p) that Loudness Metadata shall correctly indicate the actual Programme Loudness. Additional metadata may be used to ensure a playback loudness level deviating from Target Level (for example, for programmes according to item i));
q) that audio processes, systems and operations concerning production of programmes should be made in compliance with EBU Tech3343 [6];
r) that audio processes, systems and operations concerning distribution and reproduction of programmes should be made in compliance with EBU Tech 3344 [7].
1
Conan skrev:Svante skrev:Utan att vara helt säker tror jag det är så här: R128 föreskriver en dämpning om nivån överskriver - 23 LUFS. Inte en ökning om det ligger under.
Men eftersom det är en broadcasting-standard så borde ju huvudsyftet vara att allt material ska låta ungefär lika starkt. Jag kan förstå att man inte komprimerar material, men vad gör man om nivån - trots en lägre crestfaktor - ligger med medelnivån < -23dBFS?
Ta exemplet i första inlägget med den "dynamiska" Metallica-låten; crestfaktor på 18dB men medelnivån på -26dBFS. Den skulle ju kunna lyftas i nivå 3dB utan vidare. Gör R128 det?
joakimfors skrev:Den andra bilden ser ju även den rätt "dålig" ut. Förväntad effekt vore väl att alla samples sänktes med samma dB över hela filen, inte att bara de starkare partierna.
bomellberg skrev:Flint!! Du är tillbaka!
AndreasArvidsson skrev:Välkommen tillbaka
Foobars behandling är av sådan typ som man bör använda för direktsändning av tv och radio, för lagrad musik så går den helt bort enligt mig. Wave gain verkar göra rätt. Uppdaterar den ljudfilernas data eller är det en meta-tagg som sätts bara? Det senare är det som jag personligen vill ha.
Morello skrev:En mjukvara komprimerar signalen och den andra skickar 2 bitar i havet.
Harryup skrev:Hej kul att se dig igen Flint.
Gert Fylking hälsar ; Äntligen.
mvh/Harryup
Flint skrev:Svante.
Jag tippar att du jobbar snudd på maniskt med ett EBU R128-normaliseringsprogram. Har jag fel?
Om jag har rätt ber jag att få förhandsbeställa ett exemplar.
joakimfors skrev:Flint skrev:Svante.
Jag tippar att du jobbar snudd på maniskt med ett EBU R128-normaliseringsprogram. Har jag fel?
Om jag har rätt ber jag att få förhandsbeställa ett exemplar.
Det är ju relativt lätt att ordna m.h.a. t.ex. valda delar ur PyMasVis + ffmpeg. Så har jag iaf gjort när jag velat testa. Dock enbart "integrated loudness", dvs loudness över hela programmaterialet i de flesta fall då över ett spår.
Flint skrev:Svante.
Jag tippar att du jobbar snudd på maniskt med ett EBU R128-normaliseringsprogram. Har jag fel?
Om jag har rätt ber jag att få förhandsbeställa ett exemplar.
Svante skrev:Flint skrev:Svante.
Jag tippar att du jobbar snudd på maniskt med ett EBU R128-normaliseringsprogram. Har jag fel?
Om jag har rätt ber jag att få förhandsbeställa ett exemplar.
Hehe, nä. Jag har däremot funderat på att inkludera K-vägningen här och där.
Välkommen! Blir det drag igen, nu?
Svante skrev:Flint skrev:Svante.
Jag tippar att du jobbar snudd på maniskt med ett EBU R128-normaliseringsprogram. Har jag fel?
Om jag har rätt ber jag att få förhandsbeställa ett exemplar.
Hehe, nä. Jag har däremot funderat på att inkludera K-vägningen här och där.
Välkommen! Blir det drag igen, nu?
Flint skrev:joakimfors skrev:Flint skrev:Svante.
Jag tippar att du jobbar snudd på maniskt med ett EBU R128-normaliseringsprogram. Har jag fel?
Om jag har rätt ber jag att få förhandsbeställa ett exemplar.
Det är ju relativt lätt att ordna m.h.a. t.ex. valda delar ur PyMasVis + ffmpeg. Så har jag iaf gjort när jag velat testa. Dock enbart "integrated loudness", dvs loudness över hela programmaterialet i de flesta fall då över ett spår.
Då förhandsbeställer jag ett program från dig med och jämför med Svantes.
petersteindl skrev:Svante skrev:Flint skrev:Svante.
Jag tippar att du jobbar snudd på maniskt med ett EBU R128-normaliseringsprogram. Har jag fel?
Om jag har rätt ber jag att få förhandsbeställa ett exemplar.
Hehe, nä. Jag har däremot funderat på att inkludera K-vägningen här och där.
Välkommen! Blir det drag igen, nu?
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ... Öh, va... är Flint här! Bäst att vakna.![]()
joakimfors skrev:Flint skrev:joakimfors skrev:
Det är ju relativt lätt att ordna m.h.a. t.ex. valda delar ur PyMasVis + ffmpeg. Så har jag iaf gjort när jag velat testa. Dock enbart "integrated loudness", dvs loudness över hela programmaterialet i de flesta fall då över ett spår.
Då förhandsbeställer jag ett program från dig med och jämför med Svantes.
Sen finns ju även http://bs1770gain.sourceforge.net/ som kan både skriva replaygain taggar till filen eller påverka själva PCM datan.
Harryup skrev:Och hur låter det subjektivt om man spelar upp med och utan 128-pluggen? Någon skillnad?
/Harryup
Morello skrev:En mjukvara komprimerar signalen och den andra skickar 2 bitar i havet.
IngOehman skrev:Det blir som en ny version av det prat som mastringstekniker sysslar med när de försöker hävda att en av poängerna med att komprimera programmaterialet super hårt är att man ökar medelnivån och då utnyttjar bitarna bättre, och får lägre distorsion...![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:
Bäst vore kanske helt enkelt en analys som helt enkelt stänger av en sändare, någon timmer eller så, som övermoduleras.
[Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:
Bäst vore kanske helt enkelt en analys som helt enkelt stänger av en sändare, någon timmer eller så, som övermoduleras.
[Vh, iö
Hoppsan, vad hände med konsekvensen - du brukar ju normalt inte tala i driekt positiva ordalag om straff; gäller det bara om straffen riskerar att drabba dig?
Flint skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:
Bäst vore kanske helt enkelt en analys som helt enkelt stänger av en sändare, någon timmer eller så, som övermoduleras.
[Vh, iö
Hoppsan, vad hände med konsekvensen - du brukar ju normalt inte tala i driekt positiva ordalag om straff; gäller det bara om straffen riskerar att drabba dig?
Lagstiftning är nog tyvärr den enda tänbara lösningen på problemet. Marknadskrafterna avstår inte frivilligt den fördel som "skrik och vråla högst"-principen ger. Det är jag övertygad om.
Morello skrev:IngOehman skrev:Det blir som en ny version av det prat som mastringstekniker sysslar med när de försöker hävda att en av poängerna med att komprimera programmaterialet super hårt är att man ökar medelnivån och då utnyttjar bitarna bättre, och får lägre distorsion...![]()
Vh, iö
Det hamnar i en tio-i-topp-lista över knasigheter du hävt ur dig här i kanalen. Tänk på ditt rykte.
Morello skrev:IngOehman skrev:Bäst vore kanske helt enkelt en analys som helt enkelt stänger av en sändare, någon timmer eller så, som övermoduleras.
Hoppsan, vad hände med konsekvensen - du brukar ju normalt inte tala i driekt positiva ordalag om straff; gäller det bara om straffen riskerar att drabba dig?
Morello skrev:Ditt inlägg ang. radio saknar koppling till verkligheten. Gemene man störs inte av ljudkvaliteten (jag står in ut mer än enstaka sekunder, men det saknar i sammanhanget relevans).
Bill50x skrev:Morello skrev:Ditt inlägg ang. radio saknar koppling till verkligheten. Gemene man störs inte av ljudkvaliteten (jag står in ut mer än enstaka sekunder, men det saknar i sammanhanget relevans).
Tro mig, jag klarar inte av reklamradion mer än kort tid - och jag som trodde mig vara motståndskraftig så länge musiken var bra...
/ B
Morello skrev:1. Din analogi gjordes i syfte att kladda ned min ståndpunkt med den dumhet som kännetecknar ditt exempel. Sluta med sådana retoriska tjuvnyptrams är du bussig, så skall du också se att ditt meningsutbyte med andra mötesdeltagare blir mer givande.
Morello skrev:2. Ditt inlägg ang. radio saknar koppling till verkligheten. Gemene man störs inte av ljudkvaliteten (jag står in ut mer än enstaka sekunder, men det saknar i sammanhanget relevans).
n-puh skrev:Vet inte om jag misstolkar inläggen i den här tråden men redan trådtiteln verkar underlig på nåt sätt.
R-128 erbjuder en hygglig metod att utvärdera enskilda reklamavsnitt, hela teve/radio-program, enskilda låtar i melodiradio med avseende på hur medelljudnivån upplevs för materialet. Avsikten är att undvika stora upplevda styrkehopp mellan reklaminslag och annat programaterial, mellan tokdynamikkomprimerade låtar och mera dynamisk musik.
Det är faktiskt gemene man som störs av de upplevda kraftiga ljudnivåhoppen. De som måste kasta sig på fjärkontrollen vid på typ uppdrag granskning när reklamavbrotten kommer och säänka ljudet. Branschen tycks ju inte haft något som helst problem med detta.
R-128 erbjuder väldigt lite för HiFi-nördens fromma. Tokdynamikkomprimerat material stängs inte av eller nåt sånt när det blir för illa.
Det finns förvisso en baktanke med R-128 att om det inte längre finns någon vinst i form av att låta starkare med att tokdynamikkomprimera musik så kanske vi kommer ifrån de senaste decenniernas loudness race. Men det är bara en from förhoppning. Det finns inget som säger att inte större delen av musikbranschen fortsatt kommer att tycka att dagens mastringsförfarande är precis vad som ger det där säljande proffsiga soundet.
Och det skulle väl inte speciellt glädja välljudsnördarna direkt. Styrkehopp eller inte.
IngOehman skrev:ALLA vinner!
Flint skrev:IngOehman skrev:ALLA vinner!
Räknar du även in de kommersiella skivbolagen i begreppet "ALLA"?
AndreasArvidsson skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:ALLA vinner!
Räknar du även in de kommersiella skivbolagen i begreppet "ALLA"?
Varför skulle skivbolagen förlora på R128? Jag hoppas snarare att folk kommer konsumera mer musik om den släpps i bättre ljudkvalité.
n-puh skrev:... Det finns inget som säger att inte större delen av musikbranschen fortsatt kommer att tycka att dagens mastringsförfarande är precis vad som ger det där säljande proffsiga soundet.
Svante skrev:n-puh skrev:... Det finns inget som säger att inte större delen av musikbranschen fortsatt kommer att tycka att dagens mastringsförfarande är precis vad som ger det där säljande proffsiga soundet.
Nej, och i en fri värld måste de få fortsätta göra det. Om R.128 slår igenom på bred front kommer nog producenter att upptäcka topparna igen, här finns en outnyttjad resurs, aha, tar jag bort limitern så låter det bättre! Sen får man hoppas att marknadskrafterna gynnar de som utnyttjar denna "nya" möjlighet.
Jag tror att alla som pratar om att tokmastering görs i syfte att skapa ett sound är grundlurade, att det är nivån som gör hela utslaget i jämförande tester.
Det finns iofs undantag, och då måste man låta knäppgökarna hållas. Man ska kunna göra så. Men det är inte rätt.
Flint skrev:Svante skrev:n-puh skrev:... Det finns inget som säger att inte större delen av musikbranschen fortsatt kommer att tycka att dagens mastringsförfarande är precis vad som ger det där säljande proffsiga soundet.
Nej, och i en fri värld måste de få fortsätta göra det. Om R.128 slår igenom på bred front kommer nog producenter att upptäcka topparna igen, här finns en outnyttjad resurs, aha, tar jag bort limitern så låter det bättre! Sen får man hoppas att marknadskrafterna gynnar de som utnyttjar denna "nya" möjlighet.
Jag tror att alla som pratar om att tokmastering görs i syfte att skapa ett sound är grundlurade, att det är nivån som gör hela utslaget i jämförande tester.
Det finns iofs undantag, och då måste man låta knäppgökarna hållas. Man ska kunna göra så. Men det är inte rätt.
Möjligen ett ogenomtänkt inlägg nu.
Njae, jag tror att tokmastring är ett sound som passar runt 0 dB men som låter sämre när det tas ner till säg -20dB. När man tar ner det hörs felen tydligare. Häng mig!
Flint skrev:Jo jag är med, men jag menar hur det faktiskt låter. Inte hur det upplevs av de som drar ner. Ärumed?
Svante skrev:Flint skrev:Jo jag är med, men jag menar hur det faktiskt låter. Inte hur det upplevs av de som drar ner. Ärumed?
Nej. Menar du att just tokmastrat material drabbas extra hårt av kvantiseringen om det läggs på -20 dB på mediet? Alltså att det är särdeles illa för tokmastrat material att bara få 76 dB SNR (20 dB under de 96 dB som ett 16-bitsmedium ger)?
Faktum är att SNR blir samma för allt material om de ges till samma RMS-nivå. I någon sorts förvriden teori ger tokmastrat material större SNR än klokmastrat, i varje fall om man inte anser att disten som tokmasteringen lägger till är "noise". Om man däremot anser att disten är "noise" så blir nog SNR på typiskt tokmastrat material sådär 10 dB. Eller mindre. Spårade jag ur nu?
Conan skrev:Några förhoppningsvis inte alltför tokiga funderingar kring om nu EBU R128 skulle kunna slå igenom på bred front:
1. Har man en lösning i sikte vad gäller utnivån från uppspelningsapparaterna? R128 kommer inte att landa väl om folk märker att det inte går att vrida upp volymen tillräckligt mycket för att lyssna på den volymen man vill med t.ex. lurar och mobilen, den enklare blåtandhögtalaren eller i bilen.
2. Kan man hoppas på en ny "remastringsvåg" på musik som tidigare har getts ut tokkomprimerad med syftet att låta högt, men som nu med R128 tappar den fördelen och t.o.m. med rätta upplevs låta rätt illa?
3. Kommer vi att se "anti-R128" funktioner i vissa uppspelare som t.ex. i bilstereon när man har störande bakgrundsljud och "inte hör" dynamisk musik lika bra som komprimerad?
4. Vad säger skivbolagen om detta med R128-normallisering? Vad säger mastringsteknikerna? Vad säger musikerna? Vad säger Spotify, Tidal & Apple Music?
Conan skrev:Några förhoppningsvis inte alltför tokiga funderingar kring om nu EBU R128 skulle kunna slå igenom på bred front:
1. Har man en lösning i sikte vad gäller utnivån från uppspelningsapparaterna? R128 kommer inte att landa väl om folk märker att det inte går att vrida upp volymen tillräckligt mycket för att lyssna på den volymen man vill med t.ex. lurar och mobilen, den enklare blåtandhögtalaren eller i bilen.
Conan skrev:2. Kan man hoppas på en ny "remastringsvåg" på musik som tidigare har getts ut tokkomprimerad med syftet att låta högt, men som nu med R128 tappar den fördelen och t.o.m. med rätta upplevs låta rätt illa?
Conan skrev:3. Kommer vi att se "anti-R128" funktioner i vissa uppspelare som t.ex. i bilstereon när man har störande bakgrundsljud och "inte hör" dynamisk musik lika bra som komprimerad?
Conan skrev:4. Vad säger skivbolagen om detta med R128-normallisering? Vad säger mastringsteknikerna? Vad säger musikerna? Vad säger Spotify, Tidal & Apple Music?
IngOehman skrev:Alla som är kloka nog att förstå att det gynnar alla och drabbar ingen.
Vh, iö
JB skrev:Man skulle ju då såklart kunna ha automatisk gain på effektsvaga anläggningar, men då försvinner ju hela vitsen med R128.
AndreasArvidsson skrev:JB skrev:Man skulle ju då såklart kunna ha automatisk gain på effektsvaga anläggningar, men då försvinner ju hela vitsen med R128.
Inte alls. Vi som har anläggningar med mycket effekt kan njuta av musiken med bevarad dynamik. De som vill ha ett komprimerat ljud kan ju alltid komprimera i efterhand. Tvärtom går dock inte.
Som jag ser det så finns det ingen direkt nackdel med R128. Saker som folk måste vänja sig vid och saker som kanske måste anpassas ja, men inget fel med standarden i sig.
JB skrev:AndreasArvidsson skrev:JB skrev:Man skulle ju då såklart kunna ha automatisk gain på effektsvaga anläggningar, men då försvinner ju hela vitsen med R128.
Inte alls. Vi som har anläggningar med mycket effekt kan njuta av musiken med bevarad dynamik. De som vill ha ett komprimerat ljud kan ju alltid komprimera i efterhand. Tvärtom går dock inte.
Som jag ser det så finns det ingen direkt nackdel med R128. Saker som folk måste vänja sig vid och saker som kanske måste anpassas ja, men inget fel med standarden i sig.
Fast om dom flesta ändå har automatisk gain aktiverad på sina anläggningar så kommer ju fortfarande brickwallad musik låta högre, vilket gör att musiken lär bli brickwallad även framöver, och då är ni ju tillbaka på ruta ett igen =P
AndreasArvidsson skrev:JB skrev:AndreasArvidsson skrev:Inte alls. Vi som har anläggningar med mycket effekt kan njuta av musiken med bevarad dynamik. De som vill ha ett komprimerat ljud kan ju alltid komprimera i efterhand. Tvärtom går dock inte.
Som jag ser det så finns det ingen direkt nackdel med R128. Saker som folk måste vänja sig vid och saker som kanske måste anpassas ja, men inget fel med standarden i sig.
Fast om dom flesta ändå har automatisk gain aktiverad på sina anläggningar så kommer ju fortfarande brickwallad musik låta högre, vilket gör att musiken lär bli brickwallad även framöver, och då är ni ju tillbaka på ruta ett igen =P
Jag håller inte med. Poängen med R128 är att volymen skall ligga hos lyssnaren. Vill du lyssna komprimerat så kan du göra det och vill du lyssna okomprimerat så kan du göra det. Du styr volymen hos dig helt enkelt, men i dag när mycket musik redan är (sönder)komprimerat så har du inget val. R128 vill ge oss detta val, men det tar inte bort någon möjlighet. Dessutom om du komprimerar all musik till samma LUFS så kommer all musik låta (ungefär) lika starkt oavsett om den var "brickwallad" innan eller inte.
Harryup skrev:Var Eurovosionsfinalen R128:ad? Den hade osedvanligt låg nivå på via Tivo.
Alla andra kanaler var väsentligt högre.
/Harryup
JB skrev:AndreasArvidsson skrev:JB skrev:Man skulle ju då såklart kunna ha automatisk gain på effektsvaga anläggningar, men då försvinner ju hela vitsen med R128.
Inte alls. Vi som har anläggningar med mycket effekt kan njuta av musiken med bevarad dynamik. De som vill ha ett komprimerat ljud kan ju alltid komprimera i efterhand. Tvärtom går dock inte.
Som jag ser det så finns det ingen direkt nackdel med R128. Saker som folk måste vänja sig vid och saker som kanske måste anpassas ja, men inget fel med standarden i sig.
Fast om dom flesta ändå har automatisk gain aktiverad på sina anläggningar så kommer ju fortfarande brickwallad musik låta högre, vilket gör att musiken lär bli brickwallad även framöver, och då är ni ju tillbaka på ruta ett igen =P
JB skrev:AndreasArvidsson skrev:JB skrev:
Fast om dom flesta ändå har automatisk gain aktiverad på sina anläggningar så kommer ju fortfarande brickwallad musik låta högre, vilket gör att musiken lär bli brickwallad även framöver, och då är ni ju tillbaka på ruta ett igen =P
Jag håller inte med. Poängen med R128 är att volymen skall ligga hos lyssnaren. Vill du lyssna komprimerat så kan du göra det och vill du lyssna okomprimerat så kan du göra det. Du styr volymen hos dig helt enkelt, men i dag när mycket musik redan är (sönder)komprimerat så har du inget val. R128 vill ge oss detta val, men det tar inte bort någon möjlighet. Dessutom om du komprimerar all musik till samma LUFS så kommer all musik låta (ungefär) lika starkt oavsett om den var "brickwallad" innan eller inte.
Fast du kan ju gaina brickwallad musik mer då volymen är mer jämn och inga peakar helt plötsligt sticker iväg 10 dB utanför +-0 strecket.
Det som skapar dagens "höga" ljudvolym är ju förövrigt inte bara masterkompressor även om många verkar tro det.
Först komprimeras ju även alla separata ljudspår rejält (annars kommer volymen att bli svajig om man har massvis med dynamik på alla spår och sedan bara försöker pressa ut allt till 8 i crest med enbart en masterkompressor).
Sedan EQar man ju även mixen väldigt ljust eftersom diskant/mid tar mindre plats i mixen än bas (och den djupaste basen som de flesta anläggningar ändå inte kan spela kapar man ofta bort helt).
Sedan har vi trummorna, här ersätter man ofta kagge och virvel (som ska sticka ut i mixen) med samplingar för att helt undvika dynamik, och kaggen får mycket mid/diskant så den hörs bland allt annat (därför trummorna ofta låter väldigt plastigt nuförtiden)
Det är ju det som är skillnaden mellan gammal musik som remastras (där man bara lägger på masterkompressor på en mix som aldrig var gjord för att brickwallas) och därmed bara låter ännu plattare än dagens musik, och modern musik där man iaf kan göra vissa saker för att vissa grejer ska kunna sticka ut lite och höras mer än annat även om det inte finns mycket till dynamik.
Iaf det jag ville komma till är att det är nog svårt att göra en mix som är optimerad för att både kunna spelas upp med eller utan masterkompressor, skulle man få tag på en version av en modern låt där man bara plockat bort masterkompressorn rakt av så har jag svårt att tro att den skulle låta speciellt bra.
Almen skrev:Jag sa ju det!
Morello skrev:Almen skrev:Jag sa ju det!
Vad sa du, sa du?
Almen skrev:Morello skrev:Jag gillar Deep Purple, men skulle aldrig spela det på en mässa av den anledning att ljudkvaliteten av samtliga album jag hört (inklusive den dubbel-LP jag köpte på mässan i lördags) helt enkelt inte duger att lira som demomusik.
Det är tyvärr så att populärmusik i allmänhet och hårdrock i synnerhet ofta är tämligen taffliga produktioner; Deep Purple är inget undantag.
Nja, Machine Head låter inte så illa, och till exempel Lazy är det ju nästan referensklass på i sammanhanget.
shifts skrev:Angående skakig kamera och videovåld är det väl enkelt att helt enkelt välja en annan film? Ges ut fantastiskt mycket bra film, så det råder väl ingen direkt brist på film om man nu inte gillar hetisg action.
shifts skrev:Angående skakig kamera och videovåld är det väl enkelt att helt enkelt välja en annan film? Ges ut fantastiskt mycket bra film, så det råder väl ingen direkt brist på film om man nu inte gillar hetisg action.
Morello skrev:shifts skrev:Angående skakig kamera och videovåld är det väl enkelt att helt enkelt välja en annan film? Ges ut fantastiskt mycket bra film, så det råder väl ingen direkt brist på film om man nu inte gillar hetisg action.
Jag har nog aldrig ritkigt förstått grejjen med att kliva in i någon typ av fiktiv värld -verkligheten är liksom tillräckligt kul och spännande som den är.
IngOehman skrev:Morello skrev:1. Din analogi gjordes i syfte att kladda ned min ståndpunkt med den dumhet som kännetecknar ditt exempel. Sluta med sådana retoriska tjuvnyptrams är du bussig, så skall du också se att ditt meningsutbyte med andra mötesdeltagare blir mer givande.
Igen - jag nämnde att du inte var ensam om din uppfattning, och varför jag hävdar att den är fel. Om du har något sakligt att säga om det jag skrev så gör det, men fortsatta beskyllningar och otrevligheter får du gärna lägga av med.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster