Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Mikrofonen är Didrik de Geer, men vad i helsike har den i denna skräpproduktion att göra?
Morello skrev:Musiken tycker jag ingenting om, men ljudkvaliteten är så låg att jag inte står ut att lyssna.
Varför gör man på detta vis med musik?
Morello skrev:Man bör tänka på att allt är handgjort på den mikrofonen - till och med kopparnätet framför kapseln (samt även kapseln nuförtiden). Sådant kostar pengar.
Era kinesiska bioapparater hade också kostat en vacker slant om det inte vore för de kinesiska barnen med de låga lönerna.
Zeeall skrev:Morello skrev:Musiken tycker jag ingenting om, men ljudkvaliteten är så låg att jag inte står ut att lyssna.
Är det dynamikkomprimeringen du ondgör dig på? Isåfall håller jag med.
Morello skrev:Zeeall skrev:Morello skrev:Musiken tycker jag ingenting om, men ljudkvaliteten är så låg att jag inte står ut att lyssna.
Är det dynamikkomprimeringen du ondgör dig på? Isåfall håller jag med.
Extremt odynamiskt, smalbandigt, grisigt och fult.
Den där produktionen kräver liksom inte mer än en köksradio - det finns inget mer att hämta.
Zeeall skrev: ... Grisigheten hör genren till ...
Svante skrev:Zeeall skrev: ... Grisigheten hör genren till ...
...fast det där menar jag att man kan argumentera emot. Jag tror inte att någon skulle sakna klippningen (på 2-kanalsmixen) om man tog bort den. Däremot skulle någon reagera på att det måste vara lite tystare. Så det enda som hör till genren är ljudstyrkan och det fixar man bäst genom bra lyssning.
Svante skrev:Zeeall skrev: ... Grisigheten hör genren till ...
...fast det där menar jag att man kan argumentera emot. Jag tror inte att någon skulle sakna klippningen (på 2-kanalsmixen) om man tog bort den. Däremot skulle någon reagera på att det måste vara lite tystare. Så det enda som hör till genren är ljudstyrkan och det fixar man bäst genom bra lyssning.
Morello skrev:Svante, notera att även denna astora studio har en sitrkt analog konsol. (Neve)
Morello skrev:Jag skulle gissa att konsolens prägel på slutresultatet i detta fall är helt försumbar.
Frågan är dock något av en halmgubbe, då diskussionen om analoga kontra digitala konsoler aldrig har handlat om bra eller dåligt, utan bara varit en fråga om vilka som tagit spjärn i verkligheten och vilka som argumenterat i en mental värld.
Men, det var givetvis inte min poäng, utan poängen är - fortfarande - att stora studios anno 2016 använder analoga konsoler.
Digitala lösningar är många gånger något som kännetecknar källarstudios med stram budget.
Morello skrev:Absolut kompis!
Jag lägger ingen värdering i det hela utan bara konstaterar hur det är.
Jag ser inga problem med en analog konsol, men däremot en del praktiska problem att koppla ihop olika digitala apparater med olika gränssnitt etc.
Conan skrev:Sound City tog väl ner skylten och gjorde sista inspelningen 2011, och Dave Grohl tog över Neve-bordet till sin privata studio? Vart ju en utmärkt dokumentärfilm kring detta.
----------------------------------------------------------------------------------------------
DR Peak RMS Filename
----------------------------------------------------------------------------------------------
DR5 over -6.48 dB 01 Heaven And All.m4a
DR6 -0.00 dB -7.33 dB 02 Time Slowing Down.m4a
DR7 over -7.73 dB 03 You Can't Fix This.m4a
DR6 over -7.00 dB 04 The Man That Never Was.m4a
DR5 over -6.34 dB 05 Your Wife Is Calling.m4a
DR5 -0.01 dB -7.89 dB 06 From Can To Can't.m4a
DR6 over -9.51 dB 07 Centipede.m4a
DR5 -0.20 dB -6.69 dB 08 A Trick With No Sleeve.m4a
DR6 over -7.18 dB 09 Cut Me Some Slack.m4a
DR8 -0.00 dB -10.98 dB 10 If I Were Me.m4a
DR5 over -8.50 dB 11 Mantra.m4a
Number of files: 11
Official DR value: DR6
============================
Morello skrev:Men, det var givetvis inte min poäng, utan poängen är - fortfarande - att stora studios anno 2016 använder analoga konsoler.
Digitala lösningar är många gånger något som kännetecknar källarstudios med stram budget.
Morello skrev:Kan du ge exempel på några sådana? (stora studios som jobbar helt digitalt)
IngOehman skrev:Det finns många som arbetar helt digitalt.
Men även i de fallen så har de ju även möjlighet att patcha ut och använda analoga effekter, om de vill.
Vh, iö
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Kan du ge exempel på några sådana? (stora studios som jobbar helt digitalt)
Geroge Michael spelade in Faith 1987, heldigitalt (Synclavier) i Puk studios i Danmark och Sarm West Studios i London.
Det kom mer i samma stil i den vevan. ACT, Scritti Politti mm
Jag sitter på jobbet nu och har inte tid att leta efter sprecifika studios, men Sarm var tidiga. Du kan ju kolla RAK där Kim Wilde spelade in. Jag vet att de hade en digital 32 kanalare från Mitsubishi på 80-talet. Dom har säkert slängt den nu och kör med något datorbaserat.
IngOehman skrev:Det finns många som arbetar helt digitalt.
Men även i de fallen så har de ju även möjlighet att patcha ut och använda analoga effekter, om de vill.
Vh, iö
Morello skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:Kan du ge exempel på några sådana? (stora studios som jobbar helt digitalt)
Geroge Michael spelade in Faith 1987, heldigitalt (Synclavier) i Puk studios i Danmark och Sarm West Studios i London.
Jag sitter på jobbet nu och har inte tid att leta efter sprecifika studios, men Sarm var tidiga. Du kan ju kolla RAK där Kim Wilde spelade in. Jag vet att de hade en digital 32 kanalare från Mitsubishi på 80-talet. Dom har säkert slängt den nu och kör med något datorbaserat.
Faith mixades på en SSL-4048, dvs en stor analog konsol.
Morello skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:Kan du ge exempel på några sådana? (stora studios som jobbar helt digitalt)
Faith mixades på en SSL-4048, dvs en stor analog konsol.
Du nämner digitala bandspelare - jabisst, men det gör ju näppeligen prduktionen heldigital då produktionen mixades på en analog konsol.
Dire Straits mästerverk "Brothers in arms" spelades in på en 24-kanalig digitalbnadare, mixades på en analog NEVE-konsol och tvåkanalsmixen spatrads digital på DAT
Enligt PUK's hemsida är det analoga konsoler i såväl ettan som tvåan.
Morello skrev:På wikipedia framgår mycket riktitg man använt en synclavier, men den ersäter ju inte ett mixerbord.
Morello skrev:IngOehman skrev:Det finns många som arbetar helt digitalt.
Vh, iö
Pratar vi verkliga studios som faktiskt finns eller är det mentala studios?
Morello skrev:Ge ett exempel på en stor studio som jobbar heldigitalt.
Morello skrev:Stora komersiella studios jobbar typiskt inte bara med rocksmörja*, utan populäsmusik i allmänhet - jazzmusik inkluderat, men även annat.
* Jag tycker det är onödigt att förse genren med epitetet smörja.
Morello skrev:Men nu ska jag slå på en CD med sådan där komersiell smörja från storstudio med analog konsol - Dave Mathews Band blir det!!
DMB håller faktiskt ganska rimlig ljudkvalitet - til och med riktigt bra för att vara populärmusik.
Svante skrev:Ja, men då kan vi ta en stor studio: Studio 1 i radiohuset. Alltså Berwaldhallen. Den har ett digitalt mixerbord sedan länge. AD-omvandlare vid scenen. Det digitala är för dem helt nödvändigt med de mikrofonkonfigurationer de använder. Pga de stora avstånden mellan mikrofonerna behövs nämligen många delayer, vilket är lätt ordnat i den digitala världen.
Svante skrev:Och på marknaden är de väl ganska stora, de producerar minst ett par stora konsertinspelningar i veckan.
Större än så blir det väl inte?
IngOehman skrev: Så att fördröja en mikrofonsignal för att den innehåller ljud som tagits för tidigt, betyder även att man fördröjer de ljud, som kommit dit för sent.
Med det sagt vill jag, för att inte bli missförstådd, klargöra att delayer kan göra saken bättre/mindre dålig. ö
Morello skrev:Grabbar, spana in denna gamla EMI-konsol. Vilka härliga reglage! Fjärran från cubase, pro tools och andra leksaker som manövreras med mus.
[ Bild ] _3.jpg
Svante skrev:Morello skrev:Grabbar, spana in denna gamla EMI-konsol. Vilka härliga reglage! Fjärran från cubase, pro tools och andra leksaker som manövreras med mus.
[ Bild ] _3.jpg
Ja, nu behöver ju inte protools vara vare sig leksak eller manövreras med mus.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Grabbar, spana in denna gamla EMI-konsol. Vilka härliga reglage! Fjärran från cubase, pro tools och andra leksaker som manövreras med mus.
[ Bild ] _3.jpg
Pluggarna får ju inte riktiga reglage - elelr har jag missat något?
Hittade för övrigt en EMI12345-plugg.
Morello skrev:Grabbar, spana in denna gamla EMI-konsol. Vilka härliga reglage! Fjärran från cubase, pro tools och andra leksaker som manövreras med mus.
[ Bild ] _3.jpg
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:
Pluggarna får ju inte riktiga reglage - elelr har jag missat något?
Hittade för övrigt en EMI12345-plugg.
Så kan det vara. .
Flint skrev:Jag förstår inte varför man inte skulle kunna producera musik proffsionellt med dator och mus och allt digitalt samlat på hårddisk. Det handlar ju bara om vana och rutiner. Möjligen är den analoga antydningen i reklamen ett kommersiellt fungerande argument och slagträ.
IngOehman skrev:Flint skrev:Jag förstår inte varför man inte skulle kunna producera musik proffsionellt med dator och mus och allt digitalt samlat på hårddisk. Det handlar ju bara om vana och rutiner. Möjligen är den analoga antydningen i reklamen ett kommersiellt fungerande argument och slagträ.
Du har såklart rätt. Och det görs också massor av musik på just det sättet.
Vh, iö
Flint skrev:Är det viktigt med vilken teknik studiorna jobbar?
Är inte slutresultatet viktigare?
RogerGustavsson skrev:Har du haft nytta av din Line Audio OM1? Jag vet ju ett smakprov för drygt tre år sedan.
Morello skrev:Jag får känslan av att du fortfarande tror att stora, komersiella studios använder digitala bord. Så är inte fallet.
(med reservation att sådant förekommer, men typiskt sett gör det inte det.)
Jag uppfattade ditt inlägg om Berwaldhallen som ett skämt, men kanske var det inte det?
I så fall vilar jag min väska - enligt tidigare inlägg.
Morello skrev:Var ifrån kommer uppgiften om att stora studios börjar bli ovanliga?
Morello skrev:Var ifrån kommer uppgiften om att stora studios börjar bli ovanliga?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster