Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Coconutty
Maccis skrev:Kika hans omdömen, han har sålt några riktigt dyra saker.....
Maccis skrev:Tveksamt att han skulle skapat alla kontona för det, och handla av sig själv.....
Sluta vara så skeptisk och hylla små-entreprenörer istället!
Nattlorden skrev:Maccis skrev:Tveksamt att han skulle skapat alla kontona för det, och handla av sig själv.....
Sluta vara så skeptisk och hylla små-entreprenörer istället!
Vilken entreprenör? Det är ett konstprojekt eller en ren drift med oss andra där han sitter och garvar ändan av sig över.
Du tror väl inte på allvar att han svälte sig så byxorna ramlade av för att köpa monsterkabel en gång i tiden, trots han filmade tomt kylskåp?
rotel2 skrev:...är jag den enda här som tror att hifikg har ett eller flera fingrar med i spelet Coco att göra.
_Fredrik_ skrev:Riktigt trist att höra. Hoppas han fortsätter att vara aktiv i hifibranschen på annat sätt.
UrSv skrev:_Fredrik_ skrev:Riktigt trist att höra. Hoppas han fortsätter att vara aktiv i hifibranschen på annat sätt.
Ja, verkligen. Branschen behöver verkligen hans "verksamhet".
UrSv skrev:_Fredrik_ skrev:Riktigt trist att höra. Hoppas han fortsätter att vara aktiv i hifibranschen på annat sätt.
_Fredrik_ skrev:UrSv skrev:_Fredrik_ skrev:Riktigt trist att höra. Hoppas han fortsätter att vara aktiv i hifibranschen på annat sätt.
Gick den öppna dörren upp, eller behöver den en spark till kanske?
UrSv skrev:_Fredrik_ skrev:UrSv skrev:
Gick den öppna dörren upp, eller behöver den en spark till kanske?
Man kan aldrig påpeka det uppenbara tillräckligt ofta.
Maccis skrev:Kika hans omdömen, han har sålt några riktigt dyra saker.....
Tråkigt!
Han var/är en frisk fläkt.
rotel2 skrev:...är jag den enda här som tror att hifikg har ett eller flera fingrar med i spelet Coco att göra.
Hur som helst, kan jag inte förstå hur en del blir provocerade av denna "hemliga" man...
Practical jokes är kul!
hifikg skrev: Ingen ställer någonsin upp på ett blindtest. Aldrig. Inte ens Lasse.
Goldfinger skrev:hifikg skrev: Ingen ställer någonsin upp på ett blindtest. Aldrig. Inte ens Lasse.
Tycker du det är konstigt?
Är det vanligt att folk hoppar på sånt de är måttligt intresserade av?
Vill du sedan vara vänlig att definiera begreppet kabeltroende och exakt vad det betyder, jag finner nämligen uttrycket så otroligt flummigt att jag egentligen skulle vilja starta en tråd om detta ogenomtänkta begrepp.
Goldfinger skrev:Jag kan hålla med dig i ett sånt extremt fall, kan man ta extrema belopp vore det klädsamt om man kunde uppvisa en ljudlig skillnad i storlek därefter.
Däremot är debatter runt kablar ofta rätt enfärgade, att tex som regel hänvisa till bristen av offentliga positiva blindtestresultat.
Varför ser man inga sådana?
Då finns enligt forumpöbeln två alternativ, varken mer eller mindre.
Alt.1 Man vågar inte.
Alt.2 Man har testat men fått ett icke tilltalande resultat som man hellre mörkar.
Högst förklarligt varför trådarna går i rundgång från första sidan.
Goldfinger skrev:Jag kan hålla med dig i ett sånt extremt fall, kan man ta extrema belopp vore det klädsamt om man kunde uppvisa en ljudlig skillnad i storlek därefter..
Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Jag kan hålla med dig i ett sånt extremt fall, kan man ta extrema belopp vore det klädsamt om man kunde uppvisa en ljudlig skillnad i storlek därefter..
Men det är ju en logisk orimlighet. Ju närmre det slutgiltiga perfektionen man kommer, ju mindre blir ljudvinsterna men ju dyrare blir de att få fram. Det är i bottenområdet de stora kliven finns att ta, inte i toppen. Säg från en mono-klockradio till en instegsanläggning från hifiklubben... Där har du ljudlig skillnad av storlek.
Kablar är nära nog perfekta även som billigaste bipacksladd, så oavsett hur mycket du lägger så kan skillnaderna (när missanpassning inte föreligger) i bästa fall ändå bara bli ytterst marginella.
Nattlorden skrev:Japp, skillnaden när man knackar på pi60 och pi60s är klart plockbar i blind lyssning.
KarlXII skrev:Nattlorden skrev:Japp, skillnaden när man knackar på pi60 och pi60s är klart plockbar i blind lyssning.
Aha. Det är ett instrument alltså. En trumma, rentav?
IngOehman skrev:Någon har påstått att det finns lysningstestsorsaker till att pi60s.lådan är laminerad med dämpgucka. Så är inte fallet. Jag gjorde massor av lyssningstest, och fann att INGEN lyckades höra skillnad på det helt odämpade (ren MDF) kabinettet och det laminerade. Dock hörs förstås stor skillnad när man knackar på lådorna.
Orsaken att den laminerade lösningen valdes för pi60s är att den vär rätt dyr som den var ändå, och dessutom var det ju lätt att med mätningar visa att det fanns fördelar med att laminera högtalaren.
mrGaskill skrev:Jag tycker de tjockaste ser ut som gamla dammsugarslangar från 60-talet med rutigt mönster.Jag ville bara säga det.
Anders_A skrev:Då kanske mina vibradomes blir värdefulla snart.
Hoppas han dyker upp igen den gode Patrick! Hifi-sverige behöver fler av hans sort.
Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Jag kan hålla med dig i ett sånt extremt fall, kan man ta extrema belopp vore det klädsamt om man kunde uppvisa en ljudlig skillnad i storlek därefter..
Men det är ju en logisk orimlighet. Ju närmre det slutgiltiga perfektionen man kommer, ju mindre blir ljudvinsterna men ju dyrare blir de att få fram. Det är i bottenområdet de stora kliven finns att ta, inte i toppen. Säg från en mono-klockradio till en instegsanläggning från hifiklubben... Där har du ljudlig skillnad av storlek.
Kablar är nära nog perfekta även som billigaste bipacksladd, så oavsett hur mycket du lägger så kan skillnaderna (när missanpassning inte föreligger) i bästa fall ändå bara bli ytterst marginella.
darkg skrev:Där har vi således en illustration av principiell skillnad mellan en del kablars och en del högtalares typiska skillnader.
Kabeltroendes kablar kan ju sakna inte bara hörbara utan även teoretiskt begripliga och mätbara skillnader.
Goldfinger skrev:darkg skrev:Där har vi således en illustration av principiell skillnad mellan en del kablars och en del högtalares typiska skillnader.
Kabeltroendes kablar kan ju sakna inte bara hörbara utan även teoretiskt begripliga och mätbara skillnader.
Det är vad du tror, jag tar hellre reda på hur saker faktiskt ligger till.
darkg skrev:Goldfinger skrev:darkg skrev:Där har vi således en illustration av principiell skillnad mellan en del kablars och en del högtalares typiska skillnader.
Du läste nog fel, jag skriver lite otydligt ibland. Jag förmodar att du håller med om att det existerar föreställningar som är fundamentalt ogrundade enligt ovan, bland så kallade kabeltroende.
Ta Hifi-KG:s coconutkabel* som en case study, även om han nu faktiskt undersökte saken. I slutänden återstod varken hörbara, mätbara eller tänkbara skillnader.
* Så håller vi oss dessutom lite on topic! Ren tur.
Goldfinger skrev:darkg skrev:Goldfinger skrev:
Du läste nog fel, jag skriver lite otydligt ibland. Jag förmodar att du håller med om att det existerar föreställningar som är fundamentalt ogrundade enligt ovan, bland så kallade kabeltroende.
Ta Hifi-KG:s coconutkabel* som en case study, även om han nu faktiskt undersökte saken. I slutänden återstod varken hörbara, mätbara eller tänkbara skillnader.
Bara genom att dela upp folk i kategorier som "troende" och "icke troende" så har man redan där deklarerat sin vilja att skapa tillhörighet och tumregler, det är två saker jag tycker skall hållas så långt bort från vetenskap som möjligt, särskilt på ett forum där sistnämnda ligger som starkt ledord.
Jag fascineras av viljan att söka enkla svar vid sidan av oviljan att överhuvudtaget skapa sig någon som helst form av praktisk erfarenhet.
Det flesta som fnyser åt kablar har väl på sin höjd jämfört någon enstaka, kanske mätt på några stycken, tycker sen att man har fullständig överblick.
Detta är lika naivt som de som tror att kablar alltid blir bättre med stigande pris.
Jag tycker själv att det är oerhört kaxigt och oklädsamt att håna de som gjort kabelval på ljudlig basis, (upplevd eller faktisk) det är knappast någon som har den insynen.
Det förstår man ännu lättare om man känner till alla faktorer som kan påverka ett resultat.
Vad gäller mätresultat pratar man om över eller under hörtröskeln, ungefär som att en hörtröskel vore en konstant i vilket system som helst under vilka yttre omständigheter som helst?
Har man en bestämd agenda är det alltid lätt att peka på enskilda resultat för att nära sitt intresse, det har vi sett mer än en gång här.
Jag skulle kunna sätta upp en rigg som gjorde det praktiskt taget omöjligt att ens skilja slutsteg åt om jag det ville, inga problem.
Jag skulle sen kunna använda det som slagträ mot alla "troende" som köper dyrt sk transparent och inte väljer vilket effektstarkt billigt PA som helst.
Är detta sedan vetenskap?
Ja får man tro pöbeln så landar man inte långt därifrån.
hifikg skrev:Förstår inte slutklämmen här. Kanske inte klämmen alls. Allt som man inte hör skillnad på, som sägs göra skillnad, är ormolja och trams. Sen räcker det förstås inte med att bara JAG inte kan höra skillnad, om alla andra kan. Med kablar är det så att många påstår sig höra skillnader, men ingen är beredd att bevisa det genom att lyssna blint. Då handlar det om tro och placebo mer än verklig skillnad.
Goldfinger skrev:darkg skrev:Goldfinger skrev:
Bara genom att dela upp folk i kategorier som "troende" och "icke troende" så har man redan där deklarerat sin vilja att skapa tillhörighet och tumregler, det är två saker jag tycker skall hållas så långt bort från vetenskap som möjligt, särskilt på ett forum där sistnämnda ligger som starkt ledord.
Jag fascineras av viljan att söka enkla svar vid sidan av oviljan att överhuvudtaget skapa sig någon som helst form av praktisk erfarenhet.
Det flesta som fnyser åt kablar har väl på sin höjd jämfört någon enstaka, kanske mätt på några stycken, tycker sen att man har fullständig överblick.
Detta är lika naivt som de som tror att kablar alltid blir bättre med stigande pris.
Jag tycker själv att det är oerhört kaxigt och oklädsamt att håna de som gjort kabelval på ljudlig basis, (upplevd eller faktisk) det är knappast någon som har den insynen.
Det förstår man ännu lättare om man känner till alla faktorer som kan påverka ett resultat.
Vad gäller mätresultat pratar man om över eller under hörtröskeln, ungefär som att en hörtröskel vore en konstant i vilket system som helst under vilka yttre omständigheter som helst?
Har man en bestämd agenda är det alltid lätt att peka på enskilda resultat för att nära sitt intresse, det har vi sett mer än en gång här.
Jag skulle kunna sätta upp en rigg som gjorde det praktiskt taget omöjligt att ens skilja slutsteg åt om jag det ville, inga problem.
Jag skulle sen kunna använda det som slagträ mot alla "troende" som köper dyrt sk transparent och inte väljer vilket effektstarkt billigt PA som helst.
Är detta sedan vetenskap?
Ja får man tro pöbeln så landar man inte långt därifrån.
Goldfinger skrev:hifikg skrev:Förstår inte slutklämmen här. Kanske inte klämmen alls. Allt som man inte hör skillnad på, som sägs göra skillnad, är ormolja och trams. Sen räcker det förstås inte med att bara JAG inte kan höra skillnad, om alla andra kan. Med kablar är det så att många påstår sig höra skillnader, men ingen är beredd att bevisa det genom att lyssna blint. Då handlar det om tro och placebo mer än verklig skillnad.
Så det är det som är vetenskap?
Att du inte känner till något positivt resulterande blindtest?
Tack för att du redogör för ditt resonemang.
hifikg skrev: Kejsaren är naken.
daCapo skrev:Jag undrar hur många här som innan köp blindtestat sina komponenter? Någon?
Är avsvuren trohet mot kablars välsignelse detsamma som skottsäker väst mot placebofenomen?
mrGaskill skrev:Inte riktad till dig Beakungen, men jag kom att tänka på vad det ofta handlar om
ungefär något i stil med
faktiskt.se - Classé eller Classe (Ohlson)
pinnen skrev:Anser du bara (tycker) eller har du med hjälp av blindtest fått fram resultatet att du verkligen hör skillnad?
I så fall har du kanonhörsel och är bara att gratulera. Jag kan inte skilja ex Supra mot Monster eller Van den hul kablar när jag och några kompisar gjorde en blindtest med kalibrerad elektronik. Pris-spannet var dock mellan 1000:- metern till 10000:- metern och det kanske var för lite. Dock känns det för mig liksom för en hel del andra att kablar kanske inte är det man lägger största delen av krutet i en musikanläggning
Beakungen skrev:
Till högtalarna kör jag transparents lös-meterkabel. De låter skitbra och många gånger bättre än supra. De kostar heller inte en förmögenhet och är hyfsat flexibla, alltså perfekta för mig.
Morello skrev:Grappar, det är ju inte samma element i pi60 respektive pi60s!
darkg skrev:Där har vi således en illustration av principiell skillnad mellan en del kablars och en del högtalares typiska skillnader.
IngOehman skrev:Riktig esoterisk ultra-high-end kännetecknas av att erbjuda enorma fördelar, som dock inte går att mäta. Man kan i själva verket inte höra dem heller. Man kan bara beskriva dem med ord!![]()
Vh, iö
Goldfinger skrev:IngOehman skrev:Riktig esoterisk ultra-high-end kännetecknas av att erbjuda enorma fördelar, som dock inte går att mäta. Man kan i själva verket inte höra dem heller. Man kan bara beskriva dem med ord!![]()
Vh, iö
Vad är det du vill se i mätningar?
"Man kan", talar du för alla då?
Annars tipsar jag alla som är seriöst intresserade att göra blindtest-experiment även på ting med markanta mätskillnader, gärna dubbelblint, växla fram och tillbaka mellan öppet och blint, vad är upplevelsen?
Vad händer med känsligheten?
Det går att se mönster även i öppna lyssningar som ger indikation på huruvida upplevelsen har bäring i något objekivt eller ej, om man förstår fenomenet vill säga.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster