Moderator: Redaktörer
Tarzan skrev:Haha jasså du är också chockerad över detta?
Och nej, det är inte DBA som avses.
hammarn_2 skrev:Tarzan skrev:Haha jasså du är också chockerad över detta?
Och nej, det är inte DBA som avses.
Varför skulle det inte kunna vara liknande effekter som uppnås? Jag har också kikat i tråden på minhembio.
bakerman22 skrev:Fast då uppfyller du nog inte riktigt kriterierna.
Vad jag har förstått används det typ en 15" som "referensbas", och sen kan "balansbasarna" vara t.ex 10".
steveo1234 skrev:
Jo, så kan man göra. Men, varför använda balansbasar av annan sort?
bakerman22 skrev:Jag har också fått bra resultat med lådor både fram och bak, men då har samtliga lådor varit identiska.
Blanda lådkonstruktioner och elementstorlekar hej vilt kanske avhjälper vissa problem, men måste samtidigt introducera nya?
bakerman22 skrev:Jag kör väl typ fem..
Har fyra i fronten. Sen hade jag två bak.
Tyckte dom två blev en försämring, så en tog jag upp till köket.
Nummer fem är inkopplad och kan knäppas på.
Svante skrev:En stilla undran; blir det inte interferens mellan basarna som ger nya dippar? Om man nu ska vara sån.
Svante skrev:En stilla undran; blir det inte interferens mellan basarna som ger nya dippar? Om man nu ska vara sån.
paa skrev:Svante skrev:En stilla undran; blir det inte interferens mellan basarna som ger nya dippar? Om man nu ska vara sån.
Menar du kanske att endast en bas är bäst?
bakerman22 skrev:Spelar ingen roll hur jag ställer dom.
Dom tillför inget positivt. Bara bröl.
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Spelar ingen roll hur jag ställer dom.
Tidsjusterade? PEQ´ade? Lika kvalitativa som dina TC5400?
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Spelar ingen roll hur jag ställer dom.
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Spelar ingen roll hur jag ställer dom.
Samma element. Med samma signal. Genom samma filter.
Enbart möjlighet att ställa nivån.
Tillför inget.
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Spelar ingen roll hur jag ställer dom.
Samma element. Med samma signal. Genom samma filter.
Enbart möjlighet att ställa nivån.
Tillför inget.

Tarzan skrev:Fast stora mängder dämpmaterial har ju också lite att göra med efterklangen i basen.
JM skrev:Tarzan skrev:Fast stora mängder dämpmaterial har ju också lite att göra med efterklangen i basen.
I normala små rum är efterklangen RT60 nästan aldrig ett problem om du inte lyssnar i ett helkaklat badrum eller ett omöblerat rum. Den lilla efterklang som våra små rum genererar behövs för optimal ljudupplevelse.
JM skrev:[ Bild ]
Obviously, wall midpoint locations result in optimum room response, based on the std anyway. Not surprisingly, symmetrical configurations seem to work better than nonsymmetrical ones. Four subwoofers results in the most symmetrical configuration and the best results, but with significantly less (normalized) low frequency output than two subs.
Här kommer litet vetenskapligt förankrat tips hur du "placerar" 4 subwoofers utan stora ombyggnationer eller en massa dämpmaterial. Utan mätningar släcks de flesta störande rumsresonanserna och ger nästan lika bra effekt som av 5000 subwoofers. Lyssningsarean blir relativt stor men ett krav som inte får missas är att lyssningsarean måste vara minst 1/4 längd/bredd från närmaste vägg (se bild). Värt att pröva är en nästan lika bra placering med högtalarna i hörnen. Ljudtrycket ökar markant och/eller kan du använda mindre subbasar.
Using very large numbers of subwoofers would result in cancellation of room modes. For practical numbers of subwoofers, there appears to be no obvious correlation. When you consider the additional expense of using more subwoofers, there is certainly no justification for using more than four. To the contrary, it was observed that the LF factor actually went down for larger numbers of subwoofers
Subwoofers: Optimum Number and Locations by Todd Welti Research Acoustician, Harman International Industries, Inc. twelti@harman.com
https://www.harman.com/sites/default/fi ... ltsubs.pdf
JM
JM skrev:Tarzan skrev:Fast stora mängder dämpmaterial har ju också lite att göra med efterklangen i basen.
I normala små rum är efterklangen RT60 nästan aldrig ett problem om du inte lyssnar i ett helkaklat badrum eller ett omöblerat rum. Den lilla efterklang som våra små rum genererar behövs för optimal ljudupplevelse.
Almen skrev:
Vi har haft den här diskussionen förr, och jag vill minnas att jag även då påpekade att ditt "optimal ljudupplevelse" innebär en utsmetning av detaljer och förändring av den inspelade ljudbilden. Du får tycka att det är optimalt, men jag hoppas att du har förståelse för att andra kan tycka annorlunda?
JM skrev:Går det att samtala obehindrat i ett litet rum - är efterklangen ok.
Är samtalet jobbigt pga att ljudet sugs upp av för mycket mattor, möbler, gardiner mm - är efterklangstiden för kort.
Är samtalet jobbigt pga för mycket reflexer, typ i helkaklat omklädningsrum, - är efterklangstiden för lång.
JM skrev:Almen skrev:
Vi har haft den här diskussionen förr, och jag vill minnas att jag även då påpekade att ditt "optimal ljudupplevelse" innebär en utsmetning av detaljer och förändring av den inspelade ljudbilden. Du får tycka att det är optimalt, men jag hoppas att du har förståelse för att andra kan tycka annorlunda?
Detta påstående säger mer om dig - Almen.
Jag har aldrig påstått detta.
Kom med sakargument!
------------------------------------------------------------
Almen o alla andra kolla Tools bok bla sidan 508 ff och lär.
Almen skrev:JM skrev:Timingen av de tidigaste reflexerna är av yttersta vikt enligt mina tidigare inlägg för ge hjärnan optimal spatial upplevelse. Se Tooles modifiering av Barrons graf hur tidsfördröjningen av ljudet relativt mängden direktljud/reflexljud påverkar spatiala upplevelsen. s 87 Toole Sound Reproduction 2008
Ja, det påverkar den spatiala upplevelsen, men inte till det bättre, enligt mig. Jag vill inte att det inspelade ljudet skall förstöras med reflexer, oavsett om det inspelade ljudet är direktljud eller reflexer. Om man sitter och lyssnar på nyheterna på en liten TV så kan det säkert vara jättebra med tidiga reflexer, men jag vill inte ha det när jag lyssnar på inspelad musik. Jag vill så gott det går, med Tooles ord nedan, bli förflyttad i rummet (och därmed i tid).
[Mina fetningar]Toole skrev:Our ability to judge the distance of sounds is greatly
improved when there are reflections, especially, it seems,
early reflections. In rooms we improve with time, meaning
that we learn certain aspects of the sound field and, once
learned, it transfers to different locations in the same room
and, to some extent, to rooms having similar acoustical
properties [23]–[29]. It is another perceptual dimension
with a cognitive component. All of this is clearly relevant
to localizing the real sources—the loudspeakers. However,
success in doing this may run counter the objectives of
music and film sound, which is often to “transport” listeners
to other spaces. How do we react to a combination
of real and recorded patterns of reflections?
---
The precedence effect will guide our attention to the
first arrived sound as an indicator of the location of the
source. However, early reflections can cause this directional
impression to shift slightly, or the “image” of the
source to be enlarged. One can logically speculate that the
image shifting or spreading is associated with a reduction
in interaural cross correlation (IACC), in the well-known
tradeoff with spaciousness—increasing spaciousness tends
to be correlated with image broadening [30]. Haas noted
that adding a delayed lateral sound caused a “pleasant
broadening of the primary sound source” [31]. Olive and
Toole determined the delays and levels at which a single
lateral reflection caused a perceptible change in the size or
location of the primary image [32].
---
Whether a change in image position or size is good or
bad, then, is a subjective judgment. Because what was
intended by the recording artists is normally not known,
such judgments must be based on what appears to be plausible
or personally preferable.
Almen skrev:JM skrev:Almen skrev:
Kom med sakargument!
Även en subjektiv bedömning kan vara förankrad i vetenskapliga fakta, men då är det ju klädsamt att ha koll på att det ändå är subjektivt.
paa skrev:JM skrev:[ Bild ]
Obviously, wall midpoint locations result in optimum room response, based on the std anyway. Not surprisingly, symmetrical configurations seem to work better than nonsymmetrical ones. Four subwoofers results in the most symmetrical configuration and the best results, but with significantly less (normalized) low frequency output than two subs.
Här kommer litet vetenskapligt förankrat tips hur du "placerar" 4 subwoofers utan stora ombyggnationer eller en massa dämpmaterial. Utan mätningar släcks de flesta störande rumsresonanserna och ger nästan lika bra effekt som av 5000 subwoofers. Lyssningsarean blir relativt stor men ett krav som inte får missas är att lyssningsarean måste vara minst 1/4 längd/bredd från närmaste vägg (se bild). Värt att pröva är en nästan lika bra placering med högtalarna i hörnen. Ljudtrycket ökar markant och/eller kan du använda mindre subbasar.
Using very large numbers of subwoofers would result in cancellation of room modes. For practical numbers of subwoofers, there appears to be no obvious correlation. When you consider the additional expense of using more subwoofers, there is certainly no justification for using more than four. To the contrary, it was observed that the LF factor actually went down for larger numbers of subwoofers
Subwoofers: Optimum Number and Locations by Todd Welti Research Acoustician, Harman International Industries, Inc. twelti@harman.com
https://www.harman.com/sites/default/fi ... ltsubs.pdf
JM
Den där undersökningen tar bara reda på hur man får jämnast möjliga frekvensgång vid mätmicken, men den tar inte någon psykoakustisk hänsyn alls.
Hur låter det t.ex när man ställer en kontrabas mitt emellan högtalarna i det aktuella rummet? Hur mycket kan/bör basåtergivningen genom högtalarsystemet skilja sig från detta innan det börjar låta konstigt, och andra sådana spörsmål.
Nattlorden skrev:JM skrev:Går det att samtala obehindrat i ett litet rum - är efterklangen ok.
Är samtalet jobbigt pga att ljudet sugs upp av för mycket mattor, möbler, gardiner mm - är efterklangstiden för kort.
Är samtalet jobbigt pga för mycket reflexer, typ i helkaklat omklädningsrum, - är efterklangstiden för lång.
*ASG*
Flint skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Går det att samtala obehindrat i ett litet rum - är efterklangen ok.
*ASG*
Förklara det roliga och ev. dumma eftersom du gapskrattar. Berätta din egen definition för samma situationer.
JM skrev:Almen skrev:JM skrev:
Kom med sakargument!
Även en subjektiv bedömning kan vara förankrad i vetenskapliga fakta, men då är det ju klädsamt att ha koll på att det ändå är subjektivt.
Tyvärr Almen - klassisk härskarteknik.
Har du inget komma med i sak så angrip personen.
JM skrev:Går det att samtala obehindrat i ett litet rum - är efterklangen ok.
Morello skrev:JM skrev:Går det att samtala obehindrat i ett litet rum - är efterklangen ok.
Probleemt är att allt det där är högst subjektiva bedömningar.
Defineira "jobbigt" och "obehindrat" tex.
Jag har noterat att många människor runt omkring mig tex är avsevärt mycket mer toleranta mot efterklangstid/rumsradie än vad jag är.
Morello skrev:Jag har noterat att många människor runt omkring mig tex är avsevärt mycket mer toleranta mot efterklangstid/rumsradie än vad jag är.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:
*ASG*
Förklara det roliga och ev. dumma eftersom du gapskrattar. Berätta din egen definition för samma situationer.
Sedan när räcker "ok" för faktiskt.se?![]()
Nej, finns ingen anledning att definiera något som är irrelevant. Det går t.ex. alldeles utmärkt att samtala i ett ljuddött rum så länge mun är vänd mot öra.... så för kort kan det ju inte vara. JM måste vara förtjust i talskivor om han tycker det där är signifikant relevant för musiklyssning. Det går för övrigt alldeles utmärkt att samtala i telefon, med ett signifikant stympat spektrum t.ex.
Flint skrev:OK. Tänkte bara att du borde bidra konstruktivt någon gång. Men glöm det.
Nattlorden skrev:Flint skrev:OK. Tänkte bara att du borde bidra konstruktivt någon gång. Men glöm det.
Jag har nog fler DIY-poster än du.
Är det mer konstruktivt om jag skriver "sikta på 200ms"?
Flint skrev:Och vad händer om man siktar fel? Gör en detaljerd beskrivning så att vi alla förstår.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Och vad händer om man siktar fel? Gör en detaljerd beskrivning så att vi alla förstår.
Nu sitter du bara och är dum. Prova själv och lyssna. Språket är för fattigt och vagt för att kunna beskriva det på ett tillämpligt sätt.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Och vad händer om man siktar fel? Gör en detaljerd beskrivning så att vi alla förstår.
Nu sitter du bara och är dum. Prova själv och lyssna. Språket är för fattigt och vagt för att kunna beskriva det på ett tillämpligt sätt.
Du anser en massa junk men kan alltså inte teoretiskt motivera det. Det låter mytomaniskt i mina slitna öron.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:
Du anser en massa junk men kan alltså inte teoretiskt motivera det. Det låter mytomaniskt i mina slitna öron.
Det finns något som heter google där du kan hitta all motivation du behöver. Jag har inget intresse att samla på mig länkar jag inte behöver.
Jag har mätt och jobbat praktiskt med två lyssningsrum här hemma, så jag har hört skillnad.
Rekommenderar att du gör detsamma istället för att lat sitta och förvänta dig att få allt serverat på fat.
PerStromgren skrev:Nattis och Flint, ni är båda utomordentligt kloka och kunniga forumister. Får jag i all ödmjukhet föreslå att ni lägger ned just det här kriget och ger er på något annat?
Svante skrev:Det finns en ingenjörsbyråkratisk fälla i placering av bashögtalare i rum. Man tänker att rumsresonanser är dåliga och är medveten om att i vissa placeringar så exciteras inte vissa resonanser. Och mitt på en vägg (i 1 2 eller 3 dimensioner) så exciteras inte någon av de udda numrerade moderna. Det måste vara optimalt många! Eller?
Samtidigt är det så att ett rum där alla udda numrerade moder är oexciterade beter sig precis som ett rum som är hälften så stort. Och små rum är mer problematiska än stora rum, eftersom Schröders gränsfrekvens ligger högre, dvs "resonansområdet" (det lågfrekvensområde där enskilda resonanser är urskiljningsbara) hamnar mer inne i audiofrekvensområdet.
Slutsatsen blir att man ska inte anstränga sig att låta bli att excitera några av resonanserna, utan man ska excitera alla i så lika grad som möjligt. Det ger jämnast återgivning. Och det gör man med högtalarna placerade i hörn.
Ovanstående kan vara en utgångspunkt, i verkliga livet får man experimentera lite för att få jämnast möjliga tonkurva, och då kanske även med väl vald dämpning av rummet.
Svante skrev:Det finns en ingenjörsbyråkratisk fälla i placering av bashögtalare i rum. Man tänker att rumsresonanser är dåliga och är medveten om att i vissa placeringar så exciteras inte vissa resonanser. Och mitt på en vägg (i 1 2 eller 3 dimensioner) så exciteras inte någon av de udda numrerade moderna. Det måste vara optimalt många! Eller?
Samtidigt är det så att ett rum där alla udda numrerade moder är oexciterade beter sig precis som ett rum som är hälften så stort. Och små rum är mer problematiska än stora rum, eftersom Schröders gränsfrekvens ligger högre, dvs "resonansområdet" (det lågfrekvensområde där enskilda resonanser är urskiljningsbara) hamnar mer inne i audiofrekvensområdet.
Slutsatsen blir att man ska inte anstränga sig att låta bli att excitera några av resonanserna, utan man ska excitera alla i så lika grad som möjligt. Det ger jämnast återgivning. Och det gör man med högtalarna placerade i hörn.
Ovanstående kan vara en utgångspunkt, i verkliga livet får man experimentera lite för att få jämnast möjliga tonkurva, och då kanske även med väl vald dämpning av rummet.
PerStromgren skrev:Nattis och Flint, ni är båda utomordentligt kloka och kunniga forumister.
lennartj skrev:Avsikten är att excitera så många olika rumsresonanser som möjligt för jämnare frekvensgång och subjektivt i praktiken fungerar det ypperligt. Först höll jag på och mätte som en galning, men efter ett tag lät det så bra att jag lade av med mätningarna för att inte bli knäpp.
Morello skrev:Svante skrev:Det finns en ingenjörsbyråkratisk fälla i placering av bashögtalare i rum. Man tänker att rumsresonanser är dåliga och är medveten om att i vissa placeringar så exciteras inte vissa resonanser. Och mitt på en vägg (i 1 2 eller 3 dimensioner) så exciteras inte någon av de udda numrerade moderna. Det måste vara optimalt många! Eller?
Jag vill minnas att "Knoppen"/Johan placerade sina basburkar på sådant vis och erhöll hyggligt jämn basåtergivning.
Men någon invände och menaade att det inte blev psykoakustiskt riktigt att göra så då ljudvågen inte hade rätt riktning.
JM skrev:I normala små rum är efterklangen RT60 nästan aldrig ett problem om du inte lyssnar i ett helkaklat badrum eller ett omöblerat rum. Den lilla efterklang som våra små rum genererar behövs för optimal ljudupplevelse.
music4ever skrev:JM skrev:I normala små rum är efterklangen RT60 nästan aldrig ett problem om du inte lyssnar i ett helkaklat badrum eller ett omöblerat rum. Den lilla efterklang som våra små rum genererar behövs för optimal ljudupplevelse.
Man bör va hyfsat döv om man inte hör hur destruktivt vanliga små rum påverkar ljudet. För mig är det häpnadsväckande att påstå dyl.
lennartj skrev:Vaddå "inte rätt riktning på ljudvågen"???
Den som påstår sig kunna detektera en annan riktning än vad som definieras av huvudhögtalarna skulle jag vilja bjuda in
för att med förbundna ögon få uppspelat valfritt programmaterial hos mig med 80 Hz delning med 30 dB/oktav för att bevisa detta.
Dåliga basar med hög distorsion och (för) hög delningsfekvens är ju inte så svåra att höra var de står, men inte mina.
Nattlorden skrev:lennartj skrev:Vaddå "inte rätt riktning på ljudvågen"???
Den som påstår sig kunna detektera en annan riktning än vad som definieras av huvudhögtalarna skulle jag vilja bjuda in
för att med förbundna ögon få uppspelat valfritt programmaterial hos mig med 80 Hz delning med 30 dB/oktav för att bevisa detta.
Dåliga basar med hög distorsion och (för) hög delningsfekvens är ju inte så svåra att höra var de står, men inte mina.
Experimentet skall naturligtvis göras utomhus, så att rummet inte påverkar. Programmaterialet är en impuls och det skall bara spelas på basarna.
Svante skrev:Nattlorden skrev:lennartj skrev:Vaddå "inte rätt riktning på ljudvågen"???
Experimentet skall naturligtvis göras utomhus, så att rummet inte påverkar. Programmaterialet är en impuls och det skall bara spelas på basarna.
Varför det? Vi pratar ju om placering i rum här så varför plocka bort rummet? Man kanske ska ta bort luften också och utföra experimentet på månen?.
Nattlorden skrev:Experimentet skall naturligtvis göras utomhus, så att rummet inte påverkar. Programmaterialet är en impuls och det skall bara spelas på basarna.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:
Varför det? Vi pratar ju om placering i rum här så varför plocka bort rummet? Man kanske ska ta bort luften också och utföra experimentet på månen?.
Och du skall vara lärare? Om man vill ta reda på om det ens är möjligt, så skalar man självklart bort alla störmoment i ett grundfall. Om man vet att det är möjligt i ett rent fall så kan man ju gå vidare med mer och mer störningar. Dessutom lärde man sig troligt hur man bäst lyssnar efter skillnaden.
Piotr skrev:Nattlorden skrev:Experimentet skall naturligtvis göras utomhus, så att rummet inte påverkar. Programmaterialet är en impuls och det skall bara spelas på basarna.
Även om man kan riktningsbestämma en lågpassfiltrerad puls (för du menar väl inte att pulsen som de facto läggs på talspolen skall vara en bredbandig/med vitt spektrum?) så kommer ju frånvaron av rummet och toppar göra experimentet.. meningslöst.
Piotr skrev:Låt oss säga att man faktiskt hör riktningen till basarna utan toppar.. men att den energin som ger denna info är så mycket högre i topparna så att basarnas riktning maskeras, då både basar och toppar körs tillsammans.. vad har då testet för värde?
Piotr skrev:Och kanske man hör riktning i frifält (positivt resultat) men rummets frekvensberoende gain leder till frånvaro av detektion (negativt resultat)..
Piotr skrev:Finns inget självklart i det.. och vilken tråkig attityd du har..
Känns vidare kanske lite snurrigt att kalla rummet och topparna för störmoment.
Nattlorden skrev:
Naturligtvis ska basarnas delningsfilter använda. Men före delningsfiltret vill jag självklart ha en så ideal puls som möjligt, ja.
Piotr skrev:Vad är en ideal puls?
Är denna (enligt din definition) ideala puls ideal i alla lägen?
Nattlorden skrev:Piotr skrev:Vad är en ideal puls?
Du skall jobba med hur första vågfront upplevs - du behöver en konknuff. Det går med en halv period av valfri frekvens om du inte vill använda en spik. Egentligen hade man kunnat tänka sig ett steg också, men det vore nog inte så bra för elementen.
lennartj skrev:Nja, jag håller nästan med JM.
Den vane och tränade musiklyssnaren som lyssnar på musik för musikens skull kalibrerar om sin hörsel på några få sekunder om man går från ett rum till ett annat med någorlunda normal akustik. Är den extremt usel så att hjärnan tvingas jobba för högtryck och kanske ändå inte lyckas "filtrera" fram en begriplig musikupplevelse blir jag bara trött och vill gå. Det har hänt, men lyckligtvis inte ofta.
Piotr skrev:Nattlorden skrev:Piotr skrev:Vad är en ideal puls?
Du skall jobba med hur första vågfront upplevs - du behöver en konknuff. Det går med en halv period av valfri frekvens om du inte vill använda en spik. Egentligen hade man kunnat tänka sig ett steg också, men det vore nog inte så bra för elementen.
Och svaret på mina två specifika frågor?
Du nämner impuls, puls, "halv-våg-sinus" samt steg.. dessa har alla väsentligt olika karaktär och spektrum och man ska inte förvänta sig likvärdigt resultat om de bytes ut hip som happ.
Nattlorden skrev:Piotr skrev:Nattlorden skrev:
Och svaret på mina två specifika frågor?
Du nämner impuls, puls, "halv-våg-sinus" samt steg.. dessa har alla väsentligt olika karaktär och spektrum och man ska inte förvänta sig likvärdigt resultat om de bytes ut hip som happ.
Fattar du trögt? Det skall vara en full exkursion fast utan att slå i ändläget. Hur du väljer att göra det är irrelevant - att du får en vågfront är det väsentliga. Jag kommer inte att skriva det fler gånger nu.
Svante skrev: För finns det högfrekvens med är det inte konstigt att man kan riktningsbestämma högtalaren.
Nattlorden skrev:Svante skrev: För finns det högfrekvens med är det inte konstigt att man kan riktningsbestämma högtalaren.
Dock försvinner inte den högfrekvensen bara för att man ställer in dem i rummet a la Harman... Så även om det förstör den teoretiska modellen, så gör den inte användbarheten av resultatet mindre praktiskt tillämpbart om det är samma basar i båda fallen. Den blir bara en helt eller delvis annan förklaringsmodell.
Nattlorden skrev:Fattar du trögt? Det skall vara en full exkursion fast utan att slå i ändläget. Hur du väljer att göra det är irrelevant - att du får en vågfront är det väsentliga. Jag kommer inte att skriva det fler gånger nu.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev: För finns det högfrekvens med är det inte konstigt att man kan riktningsbestämma högtalaren.
Dock försvinner inte den högfrekvensen bara för att man ställer in dem i rummet a la Harman... Så även om det förstör den teoretiska modellen, så gör den inte användbarheten av resultatet mindre praktiskt tillämpbart om det är samma basar i båda fallen. Den blir bara en helt eller delvis annan förklaringsmodell.
Eh nej...?
Jag kanske har missat vad du argumenterar för eller emot, men jag fick intrycket att du argumenterade för att plocka bort rummet och lyssna om man kunde höra ifall man ställer en bashögtalare bakom eller framför lyssnaren? Stämmer det? Det jag menar, även om jag inte har uttryckt det klart, är att det experimentet är tämligen ointressant om man inte ser till att högtalaren inte spelar höga frekvenser. Med eller utan rum. Det är klart att om man har en dålig högtalare, eller en dålig avskärning av högfrekvens, eller varför inte spelar fullregister kan höra var högtalaren står. Om något av ovanstående är fallet så har man på sin höjd upptäckt att det går att riktningsbestämma höga frekvenser och möjligen att man har ett system som inte lämpar sig för varsomhelstplacering av bashögtalaren.
Riktigt intressant tycker jag det blir först när man har ett system som saknar de bristerna. Först då kan man uttala sig om att detektionen beror på att man hör vågfronten komma från fel håll. Ett test under frifältsförhållanden kan förstås leda till en intressant grundläggande kunskap om hur det är under frifältsförhållanden. Något intressantare blir det dock om man lyckas höra samma sak i ett rum, där det ju blir spegelkällor i alla riktningar runtomkring lyssningsplatsen. Klarar örat verkligen att lösa upp tidsskillnaden mellan den riktiga källan och spegelkällorna när våglängden är fyra meter? Där nånstans skulle generaliserbar kunskap uppstå.
Piotr skrev:Nattlorden skrev:Fattar du trögt? Det skall vara en full exkursion fast utan att slå i ändläget. Hur du väljer att göra det är irrelevant - att du får en vågfront är det väsentliga. Jag kommer inte att skriva det fler gånger nu.
Du är inte bara ute på cykeltur angående sakfrågan.. du är oprovocerat otrevlig på köpet. Snyggt jobbat!
Jag ignorerar dig från och med nu och admin är kontakad ang. dina otrevligheter och personpåhopp.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:
Eh nej...?
Jag kanske har missat vad du argumenterar för eller emot, men jag fick intrycket att du argumenterade för att plocka bort rummet och lyssna om man kunde höra ifall man ställer en bashögtalare bakom eller framför lyssnaren? Stämmer det? Det jag menar, även om jag inte har uttryckt det klart, är att det experimentet är tämligen ointressant om man inte ser till att högtalaren inte spelar höga frekvenser. Med eller utan rum. Det är klart att om man har en dålig högtalare, eller en dålig avskärning av högfrekvens, eller varför inte spelar fullregister kan höra var högtalaren står. Om något av ovanstående är fallet så har man på sin höjd upptäckt att det går att riktningsbestämma höga frekvenser och möjligen att man har ett system som inte lämpar sig för varsomhelstplacering av bashögtalaren.
Riktigt intressant tycker jag det blir först när man har ett system som saknar de bristerna. Först då kan man uttala sig om att detektionen beror på att man hör vågfronten komma från fel håll. Ett test under frifältsförhållanden kan förstås leda till en intressant grundläggande kunskap om hur det är under frifältsförhållanden. Något intressantare blir det dock om man lyckas höra samma sak i ett rum, där det ju blir spegelkällor i alla riktningar runtomkring lyssningsplatsen. Klarar örat verkligen att lösa upp tidsskillnaden mellan den riktiga källan och spegelkällorna när våglängden är fyra meter? Där nånstans skulle generaliserbar kunskap uppstå.
Frågan gäller om man bör ha kan ha basarna enl Harman-konceptet eller det finns något att tjäna på att första vågfront anländer ifrån samma riktning som ljudet från frontarna. Därav framplockande av ett experiment för att kunna avgöra om vi ens har möjlighet att detektera riktning på anländande vågfront (Sen blev det en massa helt onödig definitionstjafs på vad signalen för att ge en enkel vågpuls ska heta. *suck*)
Det slutade med att det lät jämt i botten men konstigt samtidigt. Så jag vände på rummet och spelar nu på bredden istället.
Basarna står på varandra fyra och fyra 1/4 in från vardera sidvägg dikt an frontvägg.
Låter bättre, tydligare och bättre definition men mäter värre - rent tonkurvemässigt. +20 dB vid ~50 Hz...
paa skrev:Så här skrev Petterpersson efter att först placerat sina 8 baslådor fördelade runt om i rummet för jämnaste frekvensgång, men sen ändrat sig:Det slutade med att det lät jämt i botten men konstigt samtidigt. Så jag vände på rummet och spelar nu på bredden istället.
Basarna står på varandra fyra och fyra 1/4 in från vardera sidvägg dikt an frontvägg.
Låter bättre, tydligare och bättre definition men mäter värre - rent tonkurvemässigt. +20 dB vid ~50 Hz...
petersteindl skrev:Själv spelar jag helst på bredden. Det har vissa fördelar som jag uppskattar. Jag har främre basar hörnplacerade och antingen mot golv eller mot tak. De bakre basarna tidsfördröjer jag något. Det åtgärdar alla problem, som jag ser/hör det.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:Själv spelar jag helst på bredden. Det har vissa fördelar som jag uppskattar. Jag har främre basar hörnplacerade och antingen mot golv eller mot tak. De bakre basarna tidsfördröjer jag något. Det åtgärdar alla problem, som jag ser/hör det.
Med vänlig hälsning
Peter
Bra Peter att du tar död på den grova ljudförstörande missuppfattningen att subbasar bara kan placeras framför lyssningspositionen.
Jag vet efter mångåriga och långa diskussioner med dig att du till skillnad från många andra läser och testar senaste forskningen.
Att placera 2 subbas högtalare fram och 2 bak, är till skillnad från att ha 4 fram och inga bak, helt enligt samstämmiga forskningsresultat. Främre subbas placering klarar vanligen inte att släcka alla ljudförstörande resonanser utan kräver vanligen onödig ombyggnad av rummet till högkostnad och förfulning av rummet. Trots många tusenlappar och ombyggt rum är hörbara resultatet inte klart bättre än den enklare vetenskapligt baserade metoden som Peter tillämpar.
Vilken delningsfrekvens har du baktill och med vilken branthet?
Vad är syftet med tidsfördröjningen? Hur stor är fördröjning?
JM
Adhoc skrev:Så, varför skulle det ge en känsla av förminskat rum om de lägsta moderna, där det är långt frekvensmässigt emellan dem, åtgärdas med att flera basar spelar emot varandra och mer eller mindre effektivt jämnar till toppar och dippar i frekvenskurvan? (Visst, modfrekvenserna får inte (samma)stöd längre.)

rajapruk skrev:Känns som ju mer jag lär mig om detta område, desto mindre förstår jag
Sokrates skrev:...det förefaller som om ingen av oss vet något verkligt värdefullt, men han tror att han vet det utan att veta det, under det att jag varken vet det eller inbillar mig veta det.
petersteindl skrev:paa skrev:Så här skrev Petterpersson efter att först placerat sina 8 baslådor fördelade runt om i rummet för jämnaste frekvensgång, men sen ändrat sig:Det slutade med att det lät jämt i botten men konstigt samtidigt. Så jag vände på rummet och spelar nu på bredden istället.
Själv spelar jag helst på bredden. Det har vissa fördelar som jag uppskattar. Jag har främre basar hörnplacerade och antingen mot golv eller mot tak. De bakre basarna tidsfördröjer jag något. Det åtgärdar alla problem, som jag ser/hör det.
Med vänlig hälsning
Peter
DVD-ai skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Så här skrev Petterpersson efter att först placerat sina 8 baslådor fördelade runt om i rummet för jämnaste frekvensgång, men sen ändrat sig:
Själv spelar jag helst på bredden. Det har vissa fördelar som jag uppskattar. Jag har främre basar hörnplacerade och antingen mot golv eller mot tak. De bakre basarna tidsfördröjer jag något. Det åtgärdar alla problem, som jag ser/hör det.
Med vänlig hälsning
Peter
Du upplever alltså ingen försämring i "självklarhet" i basområdet när du har basar bakom dig i rummet ?
Jag har testat ett flertal gånger med bla 1fram/1bak, 2fram/2bak, 6fram/2bak, 8fram/2bak och det har för mig varit mycket tydligt att ju mindre energi jag tillsätter i rummet från bakom mig, ju bättre.
Detta i 3olika rum och med både slutna och portade basar (dock ej samtidigt, utan vid olika tillfällen).
Har du några tips på hur man ska få basmodulplacering i bakre delen av rummet att fungera ?
Det är ju en oerhört fin lösning om man får det att fungera, redan 8fram/2bak gjorde stor positiv skillnad på längsgående resonansen.
Men tyvärr så spelade det ju på ett mindre självklart och naturligt vis... så dom bakre basarna kopplades ur igen.
Jag har misstänkt att det är något i min perception som stör sig på energin som kommer från bakre delen av rummet, det är ju där framme som "det händer" liksom...
Och att min hjärna därför tappar förtroendet för äktheten av det den hör, den blir besviken och känner sig lurad helt enkelt
rajapruk skrev:Frågan är hur man (jag) ska tänka vad gäller basar bakom lyssningsposition.
Antingen tänker man 1. att de är till för att släcka ut det som kommer framifrån, med hjälp av delay som motsvarar avstånden mellan framvägg och bakvägg. Detta gör att bakväggen inte "finns" i låga frekvenser.
eller så tänker man 2. att de är till för att öka det stokastiska inslaget under schröderfrekvensen
eller så tänker man 3. att de är till för att excitera så många moder som möjligt, så jämnt som möjligt.
Eller möjligtvis en kombination av dessa!
Jag tänker mig att 2 och 3 sannolikt kan ge tidsutsmetning och kan pajja transienter. Delayen på basarna bakom är nog extremt viktigt att få till så "krocken" blir exakt i lsyysninsgspositionen.
Tror också att Nivån på basarna bakom bör vara satta lägre en de fram i både 1,2,3, så att de bara hjälper till lite, fram bör dominera.
Eller nått...
rajapruk skrev:Jag uppdaterade lite, hoppas du fortfarande håller med.
Jag tror själv att CABS / Double Bass Array är det bästa konceptet, om rummet lämpar sig för det. Det hade varit grymt kul att få testa det någon gång.
rajapruk skrev:Jasså du har DBA? Coolt. Vilken del av landet bor du i, framsidan eller baksidan? ( bor du på baksidan släcks allt du skriver ut, och det jag skriver blir jämnt och fint!).
Ja, kan tänka mig att integreringen kan bli lurigt. Ett alternativ är kanske att sänka nivån bak tills efterklangen matchas. Ett stort rum med Schröder långt ner är nog inte då dumt heller.
rajapruk skrev:Malmö = ground plane
Single bass array med absurt mycket dämpning bak, och ribbor eller nåt framför som bibehåller klangen i rummet, är definitivt en kandidat för mig i framtiden.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 23 gäster