Vad är det för fel på piezo-diskanter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Vad är det för fel på piezo-diskanter?

Inläggav i » 2016-11-05 13:11

Ja just det, vilka egenskaper är det som gör att piezo-diskanter inte används i högtalare med hifi-anspråk?
Finns det piezodiskanter som låter bra?

Världen undrar! :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Vad är det för fel på piezo-diskanter?

Inläggav PerStromgren » 2016-11-05 13:23

Tack, i! Det där har jag aldrig vågat fråga, trots att jag alltid undrat... :oops:

PS. Att de billiga piezohornen inte så låter så bra, har jag dock hört alldeles själv!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-05 13:31

Karaktären av en piezo är vass och stickig om man inte gör något åt det.
En piezo typ kzn 1038 som delar 3000 hz kan mjukas upp med ett motstånd 10 Ohm tvärs över hornet och en konding 4.7 uF i serie med signalen +
Då tas den nasala biten ur registret och känsligheten sjunker till Ca: 91 dB och den låter då väldigt likt en banddiskant.
En bas delad vid 3000 Hz med 0.5 mH på grov tråd och saken är klar.
Enligt HiFi-Connection Mälarhöjden var jag en av mycket få som fick hornen att låta musik.
Häng mig om ni vill, men jag gillar piezodiskanter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-11-05 13:47

Perfector skrev:Karaktären av en piezo är vass och stickig om man inte gör något åt det.
En piezo typ kzn 1038 som delar 3000 hz kan mjukas upp med ett motstånd 10 Ohm tvärs över hornet och en konding 4.7 uF i serie med signalen +
Då tas den nasala biten ur registret och känsligheten sjunker till Ca: 91 dB och den låter då väldigt likt en banddiskant.
Enligt HiFi-Connection Mälarhöjden var jag en av mycket få som fick hornen att låta musik.

Nej, nej, ingen ska hängas för sina åsikter!

Gjorde du några mätningar som visar vad som hände med tonkurvan efter montering av ditt kompensationsfilter?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-05 13:53

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Karaktären av en piezo är vass och stickig om man inte gör något åt det.

Gjorde du några mätningar som visar vad som hände med tonkurvan efter montering av ditt kompensationsfilter?

Det gjordes på HiFi-Connection.
Dock har jag inga papper kvar med det blev en mjukt fallande kurva över 16kHz med 4 dB mot 20 KHz
Den upplevedes som levande och harmonisk.
Bertil Hellsten på dåvarande HiFi & musik sa att det låter påfallande likt musik :)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-05 14:17

Det fanns en fransk piezodiskant från Audax utan horn med en elliptisk formad dome. Elfa sålde dessa. Tanken var att hela ytan expanderade såsom en ballong och därmed skulle spridningen vara bättre än hos en vanlig dome. Det ingick en transformator om jag minns rätt. De var dock ganska dyra och hade låg känslighet. Tyckte heller inte att spridningen var bättre än vanliga domediskanter. Färgen på membranet var guld
Senast redigerad av petersteindl 2016-11-05 14:25, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2016-11-05 14:20

Perfector, mina föräldrar i Järna har ett par högtalare byggda av dig i slutet av 70- talet. Jag tjatade mig till att du skulle bygga ett par för mina Coral Flat 8, du föreslog bestämt andra basar men det hade jag inte råd med som tonåring, så det blev Coral+ Piezodiskant. Togs över av "päronen" då jag bytte upp mig. De låter helt OK, inte stickigt alls.
När jag tänker efter har du en stor del i att jag fastnade för HiFi, minns lyssningssessioner med Inertia och NAD- förstärkare med kraftigt modifierade nätdelar med glädje. :D
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-05 14:37

oa51 skrev:Perfector, mina föräldrar i Järna har ett par högtalare byggda av dig i slutet av 70- talet. Jag tjatade mig till att du skulle bygga ett par för mina Coral Flat 8, du föreslog bestämt andra basar men det hade jag inte råd med som tonåring, så det blev Coral+ Piezodiskant. Togs över av "päronen" då jag bytte upp mig. De låter helt OK, inte stickigt alls.
När jag tänker efter har du en stor del i att jag fastnade för HiFi, minns lyssningssessioner med Inertia och NAD- förstärkare med kraftigt modifierade nätdelar med glädje. :D

Tack för den, det värmer.
Idag skulle jag inte säga emot om nån ville ha med Coral.
Jag hade väl lite förutfattade meningar då kan jag tro.
Och dom är nog anpassade med filtret beskrivet ovan.
Men det är ju trevligt att dom lever och mår bra.
Just nu är jag fast i Gamma-träsket och trivs storartat med det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-05 14:47

petersteindl skrev:Det fanns en fransk piezodiskant från Audax utan horn med en elliptisk formad dome. Elfa sålde dessa. Tanken var att hela ytan expanderade såsom en ballong och därmed skulle spridningen vara bättre än hos en vanlig dome. Det ingick en transformator om jag minns rätt. De var dock ganska dyra och hade låg känslighet. Tyckte heller inte att spridningen var bättre än vanliga domediskanter. Färgen på membranet var guld

Den kommer jag ihåg.
nästan 1000:- för ett par har jag för mig.
Provade aldrig men det var en intressant skapelse.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-05 15:08

Perfector skrev:
PerStromgren skrev:

Det gjordes på HiFi-Connection.
Dock har jag inga papper kvar med det blev en mjukt fallande kurva över 16kHz med 4 dB mot 20 KHz
Den upplevedes som levande och harmonisk.
Bertil Hellsten på dåvarande HiFi & musik sa att det låter påfallande likt musik :)

Jag vill rätta mig själv här.
Elektronikvärlden var det Bertil Hellsten jobbade på, inget annat.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2016-11-05 17:00

Många av diskanthornen, DKT11(Isophon), T35B(Electro Voice) samt Motorola KSN 1005, som användes på 70-talet hade ett gemensamt fel i sina konstruktioner nämligen att avståndet mellan membranet och hornhalsen/fas-pluggen var för stor. Detta gjorde att frekvenskurvan för elementen fick en markant dip i området 13-16 kHz. Avståndet mellan horn och membran var ofta i storleken 1 mm när de borde ha varit omkring 0,15 mm. Att man valde så stort avstånd berodde ofta på att man vill säkerställa att membranet inte slog i fas-pluggen. Dippen som var relativt smal, syns i de flesta fall inte i frekvenskurvan, skapade en fasvridning som började långt ner i frekvensbandet och hade ett djup omkring -20dB. För DKT11 och T35B så var dippen markant hörbar och gjorde att ljudet lät skarpt/vasst. Jag påpekade och visade på detta till Isophon och ELA-Ljud/Electro Voice 1977. Jag vet att Isophon ändrade på sin konstruktion av DKT11. EV's T35B uppvisade samma problem men Electro Voice ändra aldrig på sin konstruktion. Motorola likaså de ändrade inte på sin konstruktionen då, men jag vet inte hur det är idag.

I AES journaler så har Clifford Henriksen (då med JBL eller Altec) visat, med önskad tydlighet, de matematiska sambanden för dippens existens i en artikel eller preprint som handlade om en drivers bandbredd tror jag det var. Den som vill förkovra sig i piezo-drivern så har Jonatan Bost skrivit en artikel i AES om just hornet KSN 1005. Båda skrifterna är från 1970-talet.

Att piezo-driverna använde horn berodde till stor del på att de hade låg känslighet och att man med ett horn fick upp känsligheten till i närheten av vanliga element.

För den hugade experimentalisten/hempularen så finns det möjligheter att själv modifiera sitt horn så att dippen i frekvens förflyttas högt upp i frekvensregistret.

Hoppas att detta lilla inlägg kan belysa frågeställningen för "i"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-05 17:44

Jag tror att felet på piezo-diskanter är att de behöver ett horn. Jag har aldrig hört en hornhögtalare som låter bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-05 17:45

Svante skrev:Jag tror att felet på piezo-diskanter är att de behöver ett horn. Jag har aldrig hört en hornhögtalare som låter bra.

Har du hört någon högtalare med waveguide som du tycker låter bra?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-05 17:54

PeterAkemark skrev:Många av diskanthornen, DKT11(Isophon), T35B(Electro Voice) samt Motorola KSN 1005, som användes på 70-talet hade ett gemensamt fel i sina konstruktioner nämligen att avståndet mellan membranet och hornhalsen/fas-pluggen var för stor. Detta gjorde att frekvenskurvan för elementen fick en markant dip i området 13-16 kHz. Avståndet mellan horn och membran var ofta i storleken 1 mm när de borde ha varit omkring 0,15 mm. Att man valde så stort avstånd berodde ofta på att man vill säkerställa att membranet inte slog i fas-pluggen. Dippen som var relativt smal, syns i de flesta fall inte i frekvenskurvan, skapade en fasvridning som började långt ner i frekvensbandet och hade ett djup omkring -20dB. För DKT11 och T35B så var dippen markant hörbar och gjorde att ljudet lät skarpt/vasst. Jag påpekade och visade på detta till Isophon och ELA-Ljud/Electro Voice 1977. Jag vet att Isophon ändrade på sin konstruktion av DKT11. EV's T35B uppvisade samma problem men Electro Voice ändra aldrig på sin konstruktion. Motorola likaså de ändrade inte på sin konstruktionen då, men jag vet inte hur det är idag.

I AES journaler så har Clifford Henriksen (då med JBL eller Altec) visat, med önskad tydlighet, de matematiska sambanden för dippens existens i en artikel eller preprint som handlade om en drivers bandbredd tror jag det var. Den som vill förkovra sig i piezo-drivern så har Jonatan Bost skrivit en artikel i AES om just hornet KSN 1005. Båda skrifterna är från 1970-talet.

Att piezo-driverna använde horn berodde till stor del på att de hade låg känslighet och att man med ett horn fick upp känsligheten till i närheten av vanliga element.

För den hugade experimentalisten/hempularen så finns det möjligheter att själv modifiera sitt horn så att dippen i frekvens förflyttas högt upp i frekvensregistret.

Hoppas att detta lilla inlägg kan belysa frågeställningen för "i"

Intressant. Har inte hört det här tidigare. Har nog trott att det var just användandet av horn i sig som varit problemet men inte att det varit felkonstruktion av det som skapat problem.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-05 17:58

En sidofråga: varför är de så billiga? Är det en marknadsnishning eftersom de (i regel) är dåliga eller är de så billiga att tillverka?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-05 18:08

Svante skrev:Jag tror att felet på piezo-diskanter är att de behöver ett horn. Jag har aldrig hört en hornhögtalare som låter bra.

Beror det på just hornet som idé eller är det implementationen som brister tror du?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-05 18:10

i skrev:En sidofråga: varför är de så billiga? Är det en marknadsnishning eftersom de (i regel) är dåliga eller är de så billiga att tillverka?

Jag skulle säga det senare, men jag har inte koll på ev kvalitetsproblem.

Jag skulle egentligen säga som Svante, men jag tror nog faktiskt att det går att bygga bra horn/waveguides - det är nog ett av de områdena där man kan dra nytta av robotisering i produktionen som mest... Även svåra matematiska former går att fräsa fram med hög precision idag. Rent prinicipellt är fuktionen hos piezo trevligt, tyvärr är ju "slaglängden" begränsad - annars hade det varit en intressant princip för hela registret.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-05 19:13

Nattlorden skrev:
i skrev:En sidofråga: varför är de så billiga? Är det en marknadsnishning eftersom de (i regel) är dåliga eller är de så billiga att tillverka?

Jag skulle säga det senare, men jag har inte koll på ev kvalitetsproblem.

Jag skulle egentligen säga som Svante, men jag tror nog faktiskt att det går att bygga bra horn/waveguides - det är nog ett av de områdena där man kan dra nytta av robotisering i produktionen som mest... Även svåra matematiska former går att fräsa fram med hög precision idag. Rent prinicipellt är fuktionen hos piezo trevligt, tyvärr är ju "slaglängden" begränsad - annars hade det varit en intressant princip för hela registret.

KZN-1086? går från 800 Hz och kan användas med 15" Bas samt ett horn efter tycke och smak för drivern.,

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-05 20:12

Jag hade i min ungdom ett par Sperrling-högtalare (tror de hette DP-2) med 2 piezohorn och 2 baselement var. De var byggda enligt beskrivning som "gedämte box", dvs de hade slitsar på större delen av baksidan med isolering innanför.
Var då nöjd med dom. Tyckte de hade ganska bra "tryck". Har inget minne att jag var missnöjd med diskanten.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-05 20:20

Hittade nedanstående piezo på Hifikit, pratar de skit eller?

Citat:

SA 67 är ett exponential/bullet diskanthorn, som kombinerar en hög känslighet ihop med en exeptionellt mjuk karasterika. Diskanten har en ren och klar ljudkaraktär, med en hög upplösning över hela registret.

Märkeffekt: 120 W
Frekvensomfång: 3500-20000 Hz
Distorsion vid 105 dB: Mindre än 1%
Känslighet (1m, 1W): 95 dB
Vikt: 0.058 Kg
Monteringssätt: Framifrån
Monteringshål: Ø 65 mm
Yttermått: 88x88 mm
Djup: 55 mm

Obs! Koppla alltid ett motstånd i serie med diskanten pluspol.

Bild

59:- sek.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-05 20:25

i skrev:Hittade nedanstående piezo på Hifikit, pratar de skit eller?

Citat:

SA 67 är ett exponential/bullet diskanthorn, som kombinerar en hög känslighet ihop med en exeptionellt mjuk karasterika. Diskanten har en ren och klar ljudkaraktär, med en hög upplösning över hela registret.

Märkeffekt: 120 W
Frekvensomfång: 3500-20000 Hz
Distorsion vid 105 dB: Mindre än 1%
Känslighet (1m, 1W): 95 dB
Vikt: 0.058 Kg
Monteringssätt: Framifrån
Monteringshål: Ø 65 mm
Yttermått: 88x88 mm
Djup: 55 mm

Obs! Koppla alltid ett motstånd i serie med diskanten pluspol.

[ Bild ]

59:- sek.

De där kan vara användbart om man vill leka med piezodiskanter.
Bilagor
Piezo 2.jpg
Piezo 2.jpg (29.17 KiB) Visad 5518 gånger
Piezo 1.jpg
Piezo 1.jpg (68.91 KiB) Visad 5518 gånger

JM

Inläggav JM » 2016-11-05 20:55

Bild
Bild

Dahlquist DQ-10 ansågs vara en bra högtalare på sin tid. Notera piezo-diskanden.
Lite Quad ESL 57 liknande på utsidan.

JM
Senast redigerad av JM 2016-11-05 21:15, redigerad totalt 3 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2016-11-05 21:12

Bild
The piezofilm speaker kit is both educational and fun. The piezoelectric material is a thin flexible plastic sheet with metalized surfaces. When voltage is applied the piezofilm changes size. The kit incorporates a LM386 integrated circuit that amplifies an electrical sudio signal from an IPOD or similar device, and outputs the amplified signal to the piezoelectric film which generates audible sound.
Lyssna här
http://www.imagescompany.com/video/piez ... ker-lr.wmv
Mer info här
http://www.imagesco.com/piezoelectric/index.html
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-05 21:13

JM skrev:[ Bild ]
[ Bild ]

Dahlquist DC-10 ansågs vara en bra högtalare på sin tid. Notera piezo-diskanden.

JM

Se där! Originell konstruktion f ö.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-05 22:39

[ Bild ]

Dahlquist DQ-10 ansågs vara en bra högtalare på sin tid. Notera piezo-diskanden.

JM

Huva.
Det hornet hade och har en elak spik vid 5 kHz som inte går att fort om man inte delar ut/in vid den punkten.
A138 eller KZN 1038 vore bra mycket bättre.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-05 22:56

petersteindl skrev:

Har du hört någon högtalare med waveguide som du tycker låter bra?

Hmm. Jag har hört flera som inte har låtit bra. Jag kan inte påminna mig någon som jag har tyckt har låtit speciellt bra. En waveguide är ju som ett horn med "snabbare öppning" och jag tror, utan att veta, att det ger waveguiden aningen bättre förutsättningar än det traditionella hornet. Alltså att, i en överförenklad värld, en waveguide har bara lite av det dåliga med att sätta en tratt framför elementet.

Men jag har som sagt labbat för lite med waveguider själv för att det jag säger ska betyda något.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-05 23:01

i skrev:

Beror det på just hornet som idé eller är det implementationen som brister tror du?

Vet inte. Antingen beror det på att hornteori bygger på oändligt långa horn och att verkliga horn alltid är avkortade, eller så är det så att hörseln är väldigt duktig på att höra längden på och resonanser i rör. Hornet är ju ett rör som utvidgas och det låter liksom alltid resonant om horn i mina öron.

Så jag vet inte, det blev mycket spekulationer nu känner jag.

Till hornen fördel kan man ju räkna den höga verkningsgraden, och det är mycket lätt att "spela skjortan av" ett icke-hornsystem i direkt okalibrerad jämförelse. Lite samma effekt som loudness war.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-05 23:07

i skrev:Hittade nedanstående piezo på Hifikit, pratar de skit eller?

Ja.

All sådan där text är skit. Det är lika bra att inte tro på den utan ta reda på själv hur det är. Ibland kan det slumpa sig att man tycker som det står, men informationen är från början icke-information eftersom den i sådana fall inte skiljer sig från texten till en skithögtalare. Fåtalet riktiga texter går inte att skilja från de andra, de drunknar i bruset. Typiskt skrivs inte sådana texter med utgångspunkt från systemparametrar utan reflekterar vad kunden vill ha.

Lät jag bitter nu :D ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-05 23:10

JM skrev:Dahlquist DQ-10 ansågs vara en bra högtalare på sin tid. Notera piezo-diskanden.

Jag är övertygad om att jag inte skulle tycka att den låter bra. Vem var det som "ansåg"?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-11-05 23:26

i skrev:Ja just det, vilka egenskaper är det som gör att piezo-diskanter inte används i högtalare med hifi-anspråk?
Finns det piezodiskanter som låter bra?

Världen undrar! :wink:

Det fanns i alla fall tidigare högtalare med HiFi-anspråk som använde piezo-diskant, minns att mina gamla Infinity Column II hade sådana. Minns inte riktigt hur diskanten lät men basen, som jag på den tiden fokuserade på, var väldigt kraftfull.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-11-05 23:36

Perfector skrev:
[ Bild ]

JM

Huva.
Det hornet hade och har en elak spik vid 5 kHz som inte går att fort om man inte delar ut/in vid den punkten.

Notera att Dahlqvist delade piezon vid 12,5 kHz. Och det låter alldeles utmärkt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-05 23:36

Bill50x skrev:
Perfector skrev:
[ Bild ]

JM

Huva.

Notera att Dahlqvist delade piezon vid 12,5 kHz. Och det låter alldeles utmärkt.

/ B

Jo, där uppe hade den inga spikar i kurvan.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2016-11-06 09:30

i skrev:Intressant. Har inte hört det här tidigare. Har nog trott att det var just användandet av horn i sig som varit problemet men inte att det varit felkonstruktion av det som skapat problem.

Det är inte hornet i sig som ger resultatet som jag beskrev utan det faktum att det sitter ett föremål framför membranet. Du får samma effekt om du använder en dome-diskant med en plast-plupp framför membranet.

JM

Inläggav JM » 2016-11-06 10:06

Bill50x skrev:
Perfector skrev:
[ Bild ]

JM

Huva.

/ B

På 1970-talet som fattig student använde jag piezo-diskanter, delade över ca 10 000 Hz och lät frekvensen dala mjukt från ca 15000 Hz, i ett gäng disko-högtalare. Flera sk guldöron tyckte att ljudet var mycket bra. Jag berättade aldrig vilka element som satt i högtalarna.

Piezo diskanten är en alltför underskattad diskant men knepig att utnyttja korrekt.

JM

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-06 10:49

JM skrev:
Bill50x skrev:
Perfector skrev:Huva.

/ B

På 1970-talet som fattig student använde jag piezo-diskanter, delade över ca 10 000 Hz och lät frekvensen dala mjukt från ca 15000 Hz, i ett gäng disko-högtalare. Flera sk guldöron tyckte att ljudet var mycket bra. Jag berättade aldrig vilka element som satt i högtalarna.

Piezo diskanten är en alltför underskattad diskant men knepig att utnyttja korrekt.

JM

Piezo är enkel att hantera om man gör som jag beskrev i början av tråden.
Ett motstånd tvärs över och en seriekondensator som får förstärkaren att tro det är en magnetodynamisk last.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-06 17:04

Låt oss säga att man skulle bygga högtalare med:

Nämnda SA 67 piezo (57 sek),
MUPPS Vifa element (265 sek) och
Pro Audio SW 1230 från Hifkit (220 sek styck vid köp av 4),

- hur skulle en sådan högtalare göras?

Tänkte mig 2 SW 1230 per högtalare. "Open baffle" eller dämpad låda med slitsar bak?

Eller blir det för dåligt i förhållande till priset trots billiga element?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-06 17:13

i skrev:Låt oss säga att man skulle bygga högtalare med:

Tänkte mig 2 SW 1230 per högtalare. "Open baffle" eller dämpad låda med slitsar bak?

Jag skulle byta diskanten mot denna.
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... a-38-piezo
Sedan lägga motstånd tvärs över hornet och en konding för delningen. (större motstånd = mer effekt genom hornet och tvärtom)
Resten vet jag för lite om för att uttala mig.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-06 17:32

Perfector skrev:

Sedan lägga motstånd tvärs över hornet och en konding för delningen. (större motstånd = mer effekt genom hornet och tvärtom)

Varför tror du den är bättre?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-06 17:53

i skrev:
Perfector skrev:

För att jag har använt den i många år och den låter väldigt nära en banddiskant om man behandlar den rätt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-06 18:54

De fungerar fint i en applikation som Dahlqvist där de används från många Khz och uppåt.

Vid lägre frekvenser mosar de luften framför sig om man skall uttrycka det enkelt. Från 10Khz är de dock rätt okej.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-06 18:58

MagnusÖstberg skrev:De fungerar fint i en applikation som Dahlqvist där de används från många Khz och uppåt.

Vid lägre frekvenser mosar de luften framför sig om man skall uttrycka det enkelt. Från 10Khz är de dock rätt okej.

Ja det verkar vara samstämmigt att det är så de ska användas.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-06 18:59

Perfector skrev:
i skrev:
Perfector skrev:Jag skulle byta diskanten mot denna.

För att jag har använt den i många år och den låter väldigt nära en banddiskant om man behandlar den rätt.

Var brukar du dela den?
Mundus Vult Decipi

JM

Inläggav JM » 2016-11-06 19:13

Misstänker att det är samma diskant.

http://69.64.35.188/piezo/files/KSN-1038A-Datasheet.pdf

JM

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-11-06 20:03

Varför ens överväga att använda piezo-diskanter när man får riktigt fina dome-diskanter för ett par hundralappar?
I min föreställning använder man bara horndiskanter vid behov av överdrivet höga ljudtryck, typ disco/party och då kanske det kan vara ett alternativ till kompressorhorn (som ju kan kosta en slant).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-06 20:06

i skrev:
Perfector skrev:
i skrev:

Var brukar du dela den?

Jag delar där den naturligt delar i piezon.
Finns ingen anledning att dela om när den låter bra i sitt befintliga register.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-06 20:08

Kalejdokom skrev:Varför ens överväga att använda piezo-diskanter när man får riktigt fina dome-diskanter för ett par hundralappar?
I min föreställning använder man bara horndiskanter vid behov av överdrivet höga ljudtryck, typ disco/party och då kanske det kan vara ett alternativ till kompressorhorn (som ju kan kosta en slant).

Stämmer inte alls.
Med motstånd och konding så blir känsligheten Ca: 91 dB och det är knappast högt.
Man använder horn för att dom är billiga och låter förbaskat musikaliskt om man behandlar dom på rätt sätt.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-06 20:11

Kalejdokom skrev:Varför ens överväga att använda piezo-diskanter när man får riktigt fina dome-diskanter för ett par hundralappar?

Det kan ju finnas två anledningar: dels att se om man m h a piezoprincipen kan just t ex få högt ljudtryck, dels att - som sport - se hur billig och trots det kapabel högtalare man kan göra.

Och som i Dahlqvist-fallet kan det även förekomma i seriösa högtalarbyggen trots allt.
Mundus Vult Decipi

JM

Inläggav JM » 2016-11-06 22:16

i skrev:

Det kan ju finnas två anledningar: dels att se om man m h a piezoprincipen kan just t ex få högt ljudtryck, dels att - som sport - se hur billig och trots det kapabel högtalare man kan göra.

Och som i Dahlqvist-fallet kan det även förekomma i seriösa högtalarbyggen trots allt.

Jag skulle välja vanlig dome-diskant. Det har hänt lite sedan 1970-talet.

JM

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-06 22:28

JM skrev:
i skrev:Jag skulle välja vanlig dome-diskant. Det har hänt lite sedan 1970-talet.

JM
Dom flesta som köpte dem gjorde det nog på 80-talet, men med de priserna som finns idag....håller jag verkligen med dig. Det finns mycket bättre saker.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-06 22:45

En väl behandlad koppling med piezo låter lika fint som betydligt dyrare element.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-06 22:48

Perfector skrev:En väl behandlad koppling med piezo låter lika fint som betydligt dyrare element.

Att du tycker det, betyder inte att det är sant.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-06 22:51

MagnusÖstberg skrev:
Perfector skrev:En väl behandlad koppling med piezo låter lika fint som betydligt dyrare element.

Att du tycker det, betyder inte att det är sant.

Sant, men det är inte bara jag som tycker det.
Jag har byggt åt musiker och finsmakare som alla känner lyssningsglädje och undrar hur man gör.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-11-06 23:02

Jag har nu kopplat om de här enligt tredje alternativet uppifrån.
Bild

Jag har tidigare ersatt originaldiskanterna med piezohorn, med ett 47 ohms motstånd i serie. Generellt har det låtit skit, inte minst pga den höga känsligheten på piezohornen och den skrikiga karaktären.

Bild

Nu är de kopplade via originalfiltret med tillhörande L-pads.
Det är för tidigt att uttala sig om någon större ljudförbättring.
Dock är det väldigt positivt att nu kunna sänka diskantnivån :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

JM

Inläggav JM » 2016-11-07 07:15

Bild

1038 är silver varianten, 1 % dist vid 105 dB!

JM

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-07 13:46

1038 är silver varianten, 1 % dist vid 105 dB!

JM

Den, och A116 (kittens benämning) är dom bästa hornen.
Kzn 1086 som delar 800 Hz ihop med ett lämpligt horn är en underbar driver som kan bli en hypereffektiv 2-vägare med 15" bas i 160 liter basreflex.

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2016-11-08 00:42

Jag kopplade entusiastiskt med piezodiskanter på 80-talet, men det lät inget vidare, dom högtalare jag hört där piezoelementet lät bra hade alla det gemensamt att man använde ett riktigt delningsfilter som Dahlquist gjorde. Efter en del egna experiment insåg jag att det inte duger med dom enkla resistorkopplingarna, själva piezokristallen reagerar på alla frekvenser, dom reagerar även på DC, den minimala slaglängden och hornet gör att den akustiskt faller av på låga frekvenser men den stakars piezoklumpen dallrar på hela vägen ner, detta kan inte vara bra för ljudet alltså måste man dela bort dom låga frekvenserna, jag blev aldrig klar med mina försök och diskanterna ligger kvar i garderoben så sanningen hittades aldrig, detta var min egen hemsnickrade teori.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-11-08 21:14

MagnusÖstberg skrev:De fungerar fint i en applikation som Dahlqvist där de används från många Khz och uppåt.

En fråga; hur menar du mosa luften? Kan du utveckla?

Mvh
Ha en fortsatt trevlig dag.

Återgå till Generellt om hifi