Moderator: Redaktörer
i skrev:Då menar jag typ 2000W i 8 ohm och däröver. Såg t ex att någon, tror det var Komorok, som klagade på just effekttillgången och då har han ändå relativt känsliga Inohögtalare och Morellos RS2000 som förstärkare!
Jag vet att det finns såpass starka, t ex switchade förstärkare för professionellt bruk, men då är det tydligen priser i 50000:- klassen.
Vad är det som gör att det finns såpass få och dyra? Dålig efterfrågan i konsumentledet? Svåra och dyra att tillverka? Vad är i såfall den tekniska svårigheten?
Är just bara nyfiken.
Kevin_Mitnick skrev:i skrev:Då menar jag typ 2000W i 8 ohm och däröver. Såg t ex att någon, tror det var Komorok, som klagade på just effekttillgången och då har han ändå relativt känsliga Inohögtalare och Morellos RS2000 som förstärkare!
Jag vet att det finns såpass starka, t ex switchade förstärkare för professionellt bruk, men då är det tydligen priser i 50000:- klassen.
Vad är det som gör att det finns såpass få och dyra? Dålig efterfrågan i konsumentledet? Svåra och dyra att tillverka? Vad är i såfall den tekniska svårigheten?
Är just bara nyfiken.
Onödigt mycket effekt?
i skrev:Vad du menar är alltså dålig efterfrågan? Men jag kan tänka mig fall (förutom Komoroks ovan) där man har många effektkrävande basmoduler som har glädje av EN effektförstärkare i stället för kanske 4 eller 6 som det kan vara frågan om. (En praktisk möbleringsfråga kanske.)
AndreasArvidsson skrev:Få kunder som har det behovet och de är dyra att tillverka skulle jag gissa är största anledningarna.
AndreasArvidsson skrev:i skrev:Vad du menar är alltså dålig efterfrågan? Men jag kan tänka mig fall (förutom Komoroks ovan) där man har många effektkrävande basmoduler som har glädje av EN effektförstärkare i stället för kanske 4 eller 6 som det kan vara frågan om. (En praktisk möbleringsfråga kanske.)
Bara för att en förstärkare kan ge mycket effekt i 4-8ohm betyder inte att den kommer klara av att lastas så lågt som många parallellkopplade basar ger. Kopplar man dem i serie så finns det ju en vinst, men det vill man kanske inte göra.
AndreasArvidsson skrev:i skrev:Vad du menar är alltså dålig efterfrågan? Men jag kan tänka mig fall (förutom Komoroks ovan) där man har många effektkrävande basmoduler som har glädje av EN effektförstärkare i stället för kanske 4 eller 6 som det kan vara frågan om. (En praktisk möbleringsfråga kanske.)
Bara för att en förstärkare kan ge mycket effekt i 4-8ohm betyder inte att den kommer klara av att lastas så lågt som många parallellkopplade basar ger. Kopplar man dem i serie så finns det ju en vinst, men det vill man kanske inte göra.
Perfector skrev:2x1100 watt i 4 Ohm borde väl räcka en stund?
http://www.monacor.se/produkter/pa-foer ... nr/250490/
Tex.
i skrev:Perfector skrev:2x1100 watt i 4 Ohm borde väl räcka en stund?
http://www.monacor.se/produkter/pa-foer ... nr/250490/
Tex.
Ja för köksradion möjligen.
i skrev:Vad är det som gör att det finns såpass få och dyra? Dålig efterfrågan i konsumentledet? Svåra och dyra att tillverka? Vad är i såfall den tekniska svårigheten?
Är just bara nyfiken.
DQ-20 skrev:i skrev:Vad är det som gör att det finns såpass få och dyra? Dålig efterfrågan i konsumentledet? Svåra och dyra att tillverka? Vad är i såfall den tekniska svårigheten?
Är just bara nyfiken.
Jag funderade på det där för ett par år sedan och kom fram till tre saker.
1. Materialkostnaden "typ" linjärt men ljudtrycket är logaritmiskt. Man får betala mycket för de sista decibelen. Man borde kunna roa sig med att räkna ut "kilopriset". Då skiljer det nog mindre.
2. Höga effekter kräver höga matningsspänningar vilket gör att materialkostnaden ökar mer än linjärt per watt. Man kan komma undan med lägre matningsspänningar genom att göra förstärkaren "internt bryggkopplad", vilket komplicerar kretsarna eftersom man måste bygga två förstärkare per kanal.
3. Små serier
Ja, det var mina amatörmässiga funderingar.
/DQ-20
Kalejdokom skrev:https://www.aliexpress.com/item/audio-power-amplifier-circuit-design-lab-gruppen-fp14000-amplifier-with-3-years-warranty/32600229265.html?spm=2114.01010208.3.305.u5lBfR&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10091_10090_10088_10089,searchweb201603_1&btsid=2377909b-e520-4b1f-acb2-72797d7c32d4
Frågor på det?
Svante skrev:Svar på trådfrågan: Genomsnittskonsumenten lyssnar bara på tokmastrat marginal med 10 dB lägre toppfaktor än behövligt. Det reducerar effektbehovet med en faktor 10. Dessutom är det olidligt att lyssna på tokmastrat material starkt, vilket ytterligare sänker effektbehovet.
De som egentligen vill lyssna starkast (hårdrocksgenren) är värst drabbade av tokmasteringen, följaktligen är marknaden för stora slutsteg liten. Det gör att de kostar mycket och det gör dem ännu mindre köpbara.
i skrev:Hur stor effekt på den? (Äkta lab gruppen eller kinakopia?)
BPM skrev:Och, återigen, varför gäller det inte förstärkare i allmänhet utan just PA vs "hifi"?
i skrev:Svante skrev:Svar på trådfrågan: Genomsnittskonsumenten lyssnar bara på tokmastrat marginal med 10 dB lägre toppfaktor än behövligt. Det reducerar effektbehovet med en faktor 10. Dessutom är det olidligt att lyssna på tokmastrat material starkt, vilket ytterligare sänker effektbehovet.
De som egentligen vill lyssna starkast (hårdrocksgenren) är värst drabbade av tokmasteringen, följaktligen är marknaden för stora slutsteg liten. Det gör att de kostar mycket och det gör dem ännu mindre köpbara.
Kan vara så. Fast genomsnittskonsumenten är kanske inte den målgrupp vi talar om här; de köper väl snarare bioreceivrar än slutsteg.
i skrev:Kalejdokom skrev:https://www.aliexpress.com/item/audio-power-amplifier-circuit-design-lab-gruppen-fp14000-amplifier-with-3-years-warranty/32600229265.html?spm=2114.01010208.3.305.u5lBfR&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10091_10090_10088_10089,searchweb201603_1&btsid=2377909b-e520-4b1f-acb2-72797d7c32d4
Frågor på det?
(Äkta lab gruppen eller kinakopia?)
RogerGustavsson skrev:Var tillverkar LAB-Gruppen sin elektronik? Idag står det ofta "Made in China" på nästan allt. Många stora varumärken gör inget utanför Asien.
RogerGustavsson skrev:Var tillverkar LAB-Gruppen sin elektronik? Idag står det ofta "Made in China" på nästan allt. Många stora varumärken gör inget utanför Asien.
i skrev:Hur stor effekt på den? (Äkta lab gruppen eller kinakopia?)
i skrev:Svante skrev:Svar på trådfrågan: Genomsnittskonsumenten lyssnar bara på tokmastrat marginal med 10 dB lägre toppfaktor än behövligt. Det reducerar effektbehovet med en faktor 10. Dessutom är det olidligt att lyssna på tokmastrat material starkt, vilket ytterligare sänker effektbehovet.
De som egentligen vill lyssna starkast (hårdrocksgenren) är värst drabbade av tokmasteringen, följaktligen är marknaden för stora slutsteg liten. Det gör att de kostar mycket och det gör dem ännu mindre köpbara.
Kan vara så. Fast genomsnittskonsumenten är kanske inte den målgrupp vi talar om här; de köper väl snarare bioreceivrar än slutsteg.
bakerman22 skrev:i skrev:Kalejdokom skrev:https://www.aliexpress.com/item/audio-power-amplifier-circuit-design-lab-gruppen-fp14000-amplifier-with-3-years-warranty/32600229265.html?spm=2114.01010208.3.305.u5lBfR&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10091_10090_10088_10089,searchweb201603_1&btsid=2377909b-e520-4b1f-acb2-72797d7c32d4
Frågor på det?
(Äkta lab gruppen eller kinakopia?)
Guangzhou Baiyun Xinbaosheng Professional Electroacoustic Equipment Factory.
Känner mig osäker.. Låter svenskt...
Harryup skrev:i skrev:Svante skrev:Svar på trådfrågan: Genomsnittskonsumenten lyssnar bara på tokmastrat marginal med 10 dB lägre toppfaktor än behövligt. Det reducerar effektbehovet med en faktor 10. Dessutom är det olidligt att lyssna på tokmastrat material starkt, vilket ytterligare sänker effektbehovet.
De som egentligen vill lyssna starkast (hårdrocksgenren) är värst drabbade av tokmasteringen, följaktligen är marknaden för stora slutsteg liten. Det gör att de kostar mycket och det gör dem ännu mindre köpbara.
Kan vara så. Fast genomsnittskonsumenten är kanske inte den målgrupp vi talar om här; de köper väl snarare bioreceivrar än slutsteg.
Hårdrockskonsumenter har nog i gemen inte den budget som en del här inne lägger på anläggningar, så oavsett vad som behövs eller inte när det gäller större steg så är nog kundkretsen ibland hårdrockare inte så stor.
Billiga och stora steg ger knappast ens HiFi.
/Harryup
bakerman22 skrev:Harryup skrev:i skrev:
Kan vara så. Fast genomsnittskonsumenten är kanske inte den målgrupp vi talar om här; de köper väl snarare bioreceivrar än slutsteg.
Hårdrockskonsumenter har nog i gemen inte den budget som en del här inne lägger på anläggningar, så oavsett vad som behövs eller inte när det gäller större steg så är nog kundkretsen ibland hårdrockare inte så stor.
Billiga och stora steg ger knappast ens HiFi.
/Harryup
Har hårdrockare mindre pengar än t.ex jazzgubbar menar du?
Harryup skrev:bakerman22 skrev:Harryup skrev:
Hårdrockskonsumenter har nog i gemen inte den budget som en del här inne lägger på anläggningar, så oavsett vad som behövs eller inte när det gäller större steg så är nog kundkretsen ibland hårdrockare inte så stor.
Billiga och stora steg ger knappast ens HiFi.
/Harryup
Har hårdrockare mindre pengar än t.ex jazzgubbar menar du?
Det vet jag inte men jag kan absolut tänka mig att de har färre.
mvh/Harryup
bakerman22 skrev:Harryup skrev:i skrev:
Kan vara så. Fast genomsnittskonsumenten är kanske inte den målgrupp vi talar om här; de köper väl snarare bioreceivrar än slutsteg.
Hårdrockskonsumenter har nog i gemen inte den budget som en del här inne lägger på anläggningar, så oavsett vad som behövs eller inte när det gäller större steg så är nog kundkretsen ibland hårdrockare inte så stor.
Billiga och stora steg ger knappast ens HiFi.
/Harryup
Har hårdrockare mindre pengar än t.ex jazzgubbar menar du?
Panelguy skrev:Oavsett om det är hårdrockare eller jazzgubbar så tror jag ett försvinnande fåtal har den budget ett par Boulder 3050 kräver; ...
Panelguy skrev:bakerman22 skrev:Harryup skrev:
Hårdrockskonsumenter har nog i gemen inte den budget som en del här inne lägger på anläggningar, så oavsett vad som behövs eller inte när det gäller större steg så är nog kundkretsen ibland hårdrockare inte så stor.
Billiga och stora steg ger knappast ens HiFi.
/Harryup
Har hårdrockare mindre pengar än t.ex jazzgubbar menar du?
Oavsett om det är hårdrockare eller jazzgubbar så tror jag ett försvinnande fåtal har den budget ett par Boulder 3050 kräver;
1,500 watts at 8 Ohms!
Pure Class A operation!
Fully balanced!
120 output devices!
450 pounds!
Dual 240-volt electric lines required!
6,000-watts maximum consumption!
Four toroidal power transformers!
Vanishing levels of distortion!
75-pound carved granite base!
Extensive mechanical resonance damping!
Bryston´s 28:or lär väl vara bland de mindre kostsamma om vi pratar "riktigt starka effektförstärkare" i HiFi-sammanhang
DVD-ai skrev:Panelguy skrev:bakerman22 skrev:
Har hårdrockare mindre pengar än t.ex jazzgubbar menar du?
Oavsett om det är hårdrockare eller jazzgubbar så tror jag ett försvinnande fåtal har den budget ett par Boulder 3050 kräver;
1,500 watts at 8 Ohms!
Pure Class A operation!
Fully balanced!
120 output devices!
450 pounds!
Dual 240-volt electric lines required!
6,000-watts maximum consumption!
Four toroidal power transformers!
Vanishing levels of distortion!
75-pound carved granite base!
Extensive mechanical resonance damping!
Bryston´s 28:or lär väl vara bland de mindre kostsamma om vi pratar "riktigt starka effektförstärkare" i HiFi-sammanhang
Inte jätte imponerande faktiskt...
Då skulle jag heldre köra ett par AMP27 bryggat eller kommande AMP38 eller RS2000 för den delen, mer effekt
Om nu effekten är målet menar jag
och nöjer man sig med bara 1000w (mäter 1450w/8ohm) så är nog Bryston 28B ett jävligt fint allternativ
Harryup skrev:bakerman22 skrev:Harryup skrev:
Hårdrockskonsumenter har nog i gemen inte den budget som en del här inne lägger på anläggningar, så oavsett vad som behövs eller inte när det gäller större steg så är nog kundkretsen ibland hårdrockare inte så stor.
Billiga och stora steg ger knappast ens HiFi.
/Harryup
Har hårdrockare mindre pengar än t.ex jazzgubbar menar du?
Det vet jag inte men jag kan absolut tänka mig att de har färre.
mvh/Harryup
Panelguy skrev:Det finns mer än effekt, ljudet tex....för att inte tala om den imponatoreffekt dessa skulle ge. Tyvärr till ett pris av ca $195.000
[ Bild ]
music4ever skrev:Panelguy skrev:Det finns mer än effekt, ljudet tex....för att inte tala om den imponatoreffekt dessa skulle ge. Tyvärr till ett pris av ca $195.000
[ Bild ]
Ljud, menar du då:
1. Hur någon upplever ett ljud som bra, trevligt, kul, etc?
Eller
2. Menar du vilken som är bäst att återge insignalen?
Om du menar nr 2, så vore det intressant och jämföra mätningar och F/E lyssningstest mellan RS2000, AMP27 och Boulder 3050.
Iqbad skrev:Finns det inga steg som drive med 3-fas? Då kanske man kan börja ta ut lite power..
Nattlorden skrev:Iqbad skrev:Finns det inga steg som drive med 3-fas? Då kanske man kan börja ta ut lite power..
GamuT hade ett.
Harryup skrev:Nja, om man kommer med fyra tusen vietnamesiska VND'er så får man faktiskt bara 1,95 svenska sek. Dessutom hörde jag igår för att återkoppla till tråden att man inte får sälja egen egendom för mer än 65' SEK per år innan man måste skatta för det. Är det verkligen så?
/HArryup
bakerman22 skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:
Har hårdrockare mindre pengar än t.ex jazzgubbar menar du?
Det vet jag inte men jag kan absolut tänka mig att de har färre.
mvh/Harryup
Nu försökte du göra dig rolig.
"Färre pengar" är ju klart bättre svenska...
Tror inte att du inser att du låter som 5000 år gammal när du skriver att hårdrockare har mindre pengar än folk som lyssnar på annan musik.
Men det är du kanske också...
Panelguy skrev:Jaha då var det den eviga transparensfrågan igen då. Jag har svårt att tänka mig att Boulder, Pass Labs, Spectral, Soulution, Constellation, Bryston, m.fl skulle konstruera förstärkare där målet är annat än verklighetstroget ljud. Jag kan tänka mig att samtliga dessa skiljer sig åt något ljudmässigt och att avgöra vilken som är mest trogen originalet tror jag inte låter sig göras via F/E-lyssning eller vilken som mäter bäst.
Harryup skrev:bakerman22 skrev:Harryup skrev:
Det vet jag inte men jag kan absolut tänka mig att de har färre.
mvh/Harryup
Nu försökte du göra dig rolig.
"Färre pengar" är ju klart bättre svenska...
Tror inte att du inser att du låter som 5000 år gammal när du skriver att hårdrockare har mindre pengar än folk som lyssnar på annan musik.
Men det är du kanske också...
Handlar inte om hur mycket dom äger eller tjänar, handlar om vad dom kan tänkas vilja lägga på ett slutsteg. Dvs budget för en förstärkare.
music4ever skrev:Panelguy skrev:Jaha då var det den eviga transparensfrågan igen då. Jag har svårt att tänka mig att Boulder, Pass Labs, Spectral, Soulution, Constellation, Bryston, m.fl skulle konstruera förstärkare där målet är annat än verklighetstroget ljud. Jag kan tänka mig att samtliga dessa skiljer sig åt något ljudmässigt och att avgöra vilken som är mest trogen originalet tror jag inte låter sig göras via F/E-lyssning eller vilken som mäter bäst.
Du svarar alltså nr 1. Ja, då kan det bli lite hur som helst. Räcker man bara "upplever" vilket mög som helst som verklighetstroget så är det så.
För mig är det nr 2 som gäller och jag skulle tro att RS2000 men även AMP27, slår många av de du drar upp i både mätningar och vid F/E-lyssning.
Harryup skrev:bakerman22 skrev:Harryup skrev:
Det vet jag inte men jag kan absolut tänka mig att de har färre.
mvh/Harryup
Nu försökte du göra dig rolig.
"Färre pengar" är ju klart bättre svenska...
Tror inte att du inser att du låter som 5000 år gammal när du skriver att hårdrockare har mindre pengar än folk som lyssnar på annan musik.
Men det är du kanske också...
Handlar inte om hur mycket dom äger eller tjänar, handlar om vad dom kan tänkas vilja lägga på ett slutsteg. Dvs budget för en förstärkare.
Harryup skrev:Empirisk forskning. Känner handlare och de bekanta jag har med större anläggningar har inte hårdrock som intresse i nån större utsträckning och det är i synnerhet inte därför som dom köpt bättre grejor. Faktisk är nog lite undantag med lite yngre medlemmar som vill kunna spela högt. Men ifrån att spela rock då och då till att vara hårdrockare är steget ganska långt.
bakerman22 skrev:Så det du pratar om är "gemene man"? Alltså dom som inte har något uttalat hifi-intresse över huvud taget?
Och där menar du att just hårdrockare har sämre riggar än dom som lyssnar på andra musikstilar?
BORIS skrev:Det är väl ingen nyhet att generation köttberg har en i det närmaste sjuklig tro på sin egen fantastiska förmåga när det gäller...allt. Det innebär så klart att de vet vad folk i allmänhet och hårdrockare i synnerhet både tjänar och har för märke på stereon.
De har aldrig träffat dessa hårdrockare men som med allt annat vet dom iaf...allt, där dom sitter i sin villa med sin fina pension och tänker tillbaka på 68-rörelsen och sina glansdagar. Att deras världsbild passar bättre för korsordslösning och knyppling är de lyckligt ovetande om när de svingar golfklubban, spisar lite jazz och spyr galla över ''dagens ungdom'' och annat de inte har en aning om, som t.ex. hårdrockare
i skrev:Då menar jag typ 2000W i 8 ohm och däröver. Såg t ex att någon, tror det var Komorok, som klagade på just effekttillgången och då har han ändå relativt känsliga Inohögtalare och Morellos RS2000 som förstärkare!
Jag vet att det finns såpass starka, t ex switchade förstärkare för professionellt bruk, men då är det tydligen priser i 50000:- klassen.
Vad är det som gör att det finns såpass få och dyra? Dålig efterfrågan i konsumentledet? Svåra och dyra att tillverka? Vad är i såfall den tekniska svårigheten?
Är just bara nyfiken.
IngOehman skrev:Ogillar ju tumregler, men tittar man på respektive högtalarmodells effettålighetskarakteristik och bortser ifrån att de i princip allihopa man hantera transienter på flera tusen watt, så kan man komma fram till att följande effekter är rimliga omän alls inte nödvändiga:
Ino pi60 - 100 W
Ino pi60s - 200 W
Ino i14 - 150 W
Ino i28 - 150 W
Ino i56 - 600 W
Ino i16s - 300 W
Ino i32s - 350 W
Ino i64s - 1400 W
Ino i34es - 350 W
Ino i68es - 1400 W
Alla angivna effekter är 8-ohmseffekt. Och det är alltså ett sätt att ange en RMS-spänningsnivå.
Någon kan kanske tycka att det är märkligt att jag anger samma lämpliga effekt för t ex i14 och i28, men det beror på att i28 för samma spänningssving absorberar mera effekt från förstärkaren, och dessutom ju har en större känslighet således att en 2,5 gånger större akustiskt uteffekt skapas.
De största "5-högtalarna" har samma känslighet som "3-högtalarna" och en högre impedans. Så de behöver matas med en större maximal 8-ohmseffekt om man skall få ut vad de maximalt kan leverera.
Då alla högtalarna de ovanstående högtalarna har förhållandevis hög verkningsgrad behöver de för de lyssningsnivåer som jag normalt själv använder vid musiklyssning, bara några få watt dock.
Vh, iö
music4ever skrev:Panelguy skrev:Jaha då var det den eviga transparensfrågan igen då. Jag har svårt att tänka mig att Boulder, Pass Labs, Spectral, Soulution, Constellation, Bryston, m.fl skulle konstruera förstärkare där målet är annat än verklighetstroget ljud. Jag kan tänka mig att samtliga dessa skiljer sig åt något ljudmässigt och att avgöra vilken som är mest trogen originalet tror jag inte låter sig göras via F/E-lyssning eller vilken som mäter bäst.
Du svarar alltså nr 1. Ja, då kan det bli lite hur som helst. Räcker man bara "upplever" vilket mög som helst som verklighetstroget så är det så.
För mig är det nr 2 som gäller och jag skulle tro att RS2000 men även AMP27, slår många av de du drar upp i både mätningar och vid F/E-lyssning.
RogerGustavsson skrev:Det är t.o.m. så att Nelson Pass nästan skyltar med att han inte eftersträvar transparens utan vill att det ska låta trevligt.
philipbtz skrev:Men vissa har ju lyckats klippa RS2000 till i32s...
AndreasArvidsson skrev:philipbtz skrev:Men vissa har ju lyckats klippa RS2000 till i32s...
Observera att Ingvar skriver "hantera transienter på flera tusen watt".
Musik är transienter. Lyssnar du bara på sinusar så klarar du dig med hundra watt och de flesta högtalare går på knäna, men spelar du musik med hög transientdynamik så kan du klippa väldigt stora slutsteg.
Jag har klippt min 208 med ett par r14 utan att det var obehagligt starkt, men det krävs rätt fonogram. Till en modern hårdrocksplatta så går slutstegen på tomgång nästan.
philipbtz skrev:Alla har vi olika prioriteringar.
darkg skrev:philipbtz skrev:Alla har vi olika prioriteringar.
Inte jag!
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Det är t.o.m. så att Nelson Pass nästan skyltar med att han inte eftersträvar transparens utan vill att det ska låta trevligt.
"Nästan"?
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Det är t.o.m. så att Nelson Pass nästan skyltar med att han inte eftersträvar transparens utan vill att det ska låta trevligt.
"Nästan"?
Inte om du tittar broschyrerna men om du läser det han skriver på forum.
music4ever skrev:Du svarar alltså nr 1. Ja, då kan det bli lite hur som helst. Räcker man bara "upplever" vilket mög som helst som verklighetstroget så är det så.
För mig är det nr 2 som gäller och jag skulle tro att RS2000 men även AMP27, slår många av de du drar upp i både mätningar och vid F/E-lyssning.
Panelguy skrev:Gissar att det i sådana fall är väldigt många av de sk tyngre märkena som eftersträvar ett "trevligt och kul" ljud då de skiljer sig ljudmässigt från det enligt F/E korrekta Bryston. "Trevligt och kul", låter som vi pratar om en sketen receiver med loudness och förinställda knappar för mer rymd, etc och inte de mer ansedda high-end stegen....men så är vi ju också på faktiskt
Harryup skrev:Panelguy skrev:Gissar att det i sådana fall är väldigt många av de sk tyngre märkena som eftersträvar ett "trevligt och kul" ljud då de skiljer sig ljudmässigt från det enligt F/E korrekta Bryston. "Trevligt och kul", låter som vi pratar om en sketen receiver med loudness och förinställda knappar för mer rymd, etc och inte de mer ansedda high-end stegen....men så är vi ju också på faktiskt
Numera korrekta Bryston, om det nu fortfarande gäller. Bryston hördes ju också i F/E-testen först. Så utan att testa de nyare modellerna kan man inte dra slutsatsen att det fortfarande gäller.
/Harryup
Panelguy skrev:Harryup skrev:Panelguy skrev:Gissar att det i sådana fall är väldigt många av de sk tyngre märkena som eftersträvar ett "trevligt och kul" ljud då de skiljer sig ljudmässigt från det enligt F/E korrekta Bryston. "Trevligt och kul", låter som vi pratar om en sketen receiver med loudness och förinställda knappar för mer rymd, etc och inte de mer ansedda high-end stegen....men så är vi ju också på faktiskt
Numera korrekta Bryston, om det nu fortfarande gäller. Bryston hördes ju också i F/E-testen först. Så utan att testa de nyare modellerna kan man inte dra slutsatsen att det fortfarande gäller.
/Harryup
Antagligen inte. Enligt de jag frågat som jämfört SST2 med nya Cubed3 lär den senare vara lite mer laid back och ha en något varmare karaktär. Kanske lite trevligare... ett kul ljud helt enkelt
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Harryup skrev:
Numera korrekta Bryston, om det nu fortfarande gäller. Bryston hördes ju också i F/E-testen först. Så utan att testa de nyare modellerna kan man inte dra slutsatsen att det fortfarande gäller.
/Harryup
Antagligen inte. Enligt de jag frågat som jämfört SST2 med nya Cubed3 lär den senare vara lite mer laid back och ha en något varmare karaktär. Kanske lite trevligare... ett kul ljud helt enkelt
Fast nu är det ju en lång kedja av apparater man lyssnar på. Att några kombinationer kan låta trevligt är ju inte konstigt, inte ens om det sitter någon grunka med helt "fel" egenskaper. I min audiovärld hittar man inte de största variablerna hos just effektförstärkarna så länge man håller sig inom deras möjlighet till uteffekt eller lasttolerans. I en del fall är slutavstämningen (voicingen) gjord med vissa apparater och i ett visst rum. Ändra på något och det kommer att låta annorlunda, bättre eller sämre. I slutändan är det även lyssnarens preferenser som spelar in och inte minst de fonogram som spelas. Vet att några tror att vissa kombinationer med automatik låter "bra", "trevligt" eller vad man ni kallar det.
Panelguy skrev:De som tror att vissa kombinationer per automatik låter bra skulle nog snarare säga att det är ett transparent ljud, "trevligt" är väl ett skällsord i transparenskretsar.
Visst är det en lång kedja man lyssnar på och komponenterna i kedjan måste passa ihop. Som jag sagt förr tycker jag skillnaden på slutsteg kan vara rätt stor, inte minst med Magneplanarer där förmågan att få liv i basen kan skifta en del.
Panelguy skrev:Gissar att det i sådana fall är väldigt många av de sk tyngre märkena som eftersträvar ett "trevligt och kul" ljud då de skiljer sig ljudmässigt från det enligt F/E korrekta Bryston. "Trevligt och kul", låter som vi pratar om en sketen receiver med loudness och förinställda knappar för mer rymd, etc och inte de mer ansedda high-end stegen....men så är vi ju också på faktiskt
music4ever skrev:Panelguy skrev:Gissar att det i sådana fall är väldigt många av de sk tyngre märkena som eftersträvar ett "trevligt och kul" ljud då de skiljer sig ljudmässigt från det enligt F/E korrekta Bryston. "Trevligt och kul", låter som vi pratar om en sketen receiver med loudness och förinställda knappar för mer rymd, etc och inte de mer ansedda high-end stegen....men så är vi ju också på faktiskt
Till skillnad mot dig så har vi klart bättre koll på hifi-egenskaperna. Det är nog därför det låter så fruktansvärt mycket bättre hos "oss" än hos genomsnittliga "lyssna-tyck" gänget som kan "uppleva" vilket mög som helst som hifi.
music4ever skrev:Panelguy skrev:Gissar att det i sådana fall är väldigt många av de sk tyngre märkena som eftersträvar ett "trevligt och kul" ljud då de skiljer sig ljudmässigt från det enligt F/E korrekta Bryston. "Trevligt och kul", låter som vi pratar om en sketen receiver med loudness och förinställda knappar för mer rymd, etc och inte de mer ansedda high-end stegen....men så är vi ju också på faktiskt
Till skillnad mot dig så har vi klart bättre koll på hifi-egenskaperna. Det är nog därför det låter så fruktansvärt mycket bättre hos "oss" än hos genomsnittliga "lyssna-tyck" gänget som kan "uppleva" vilket mög som helst som hifi.
Panelguy skrev:Det är din och kanske en del andra faktianers uppfattning där high-end är något fult, den delas nog dock inte av de som har "mög" som Boulder, Spectral och Soulution
Goldfinger skrev:Då klarar du också att peka ut och föredra ditt sk "transparenta" steg om man slumpade in det tillsammans med andra i ett speciellt system där du inte vet vilket du lyssnar på?
Jag lyfter på hatten om du har sån fantastisk koll och förmåga.
Visst kan man ha en strävan efter något i sin återgivning men att resonera som ovan tyder på att erfarenheten runt apparatur är begränsad.
Ett resultat av f/e test är dessutom kopplat till riggen där testen utfördes, nya omgivningar ger nya förutsättningar.
Hellre lyssna, tyck och ev förstå än slänga upp förutbestämda prylar utan skepsis och tro att utbytet är maximalt.
Det är ändå musiken som är attraktionen, för att skapa en fast stabil referens för återgivning och som håller över tid krävs ett urval av intryck att sortera ur.
Det är lätt att ha en ideologi, men hur många är beredda att sätta den på prov i praktisk mening?
Harryup skrev:Finns det ens någonsin testat att ett försteg och ett slutsteg som båda anses ha testats med icke hörbar påverkan ger fortfarande icke hörbar påverkan kopplade tillsammans? Och gäller det alla kombinationer av de hittills funna som ger ohörbar påverkan? Och ger en moddad 208 precis samma ljudkaraktär som en moddad Bryston med valfria högtalare? Finns väl folk som gått ifrån 208 till andra "godkända" slutsteg och funnit att det låter annorlunda i vart fall.
/Harryup
sprudel skrev:Har ni roligt?
boom skrev:Harryup skrev:Finns det ens någonsin testat att ett försteg och ett slutsteg som båda anses ha testats med icke hörbar påverkan ger fortfarande icke hörbar påverkan kopplade tillsammans? Och gäller det alla kombinationer av de hittills funna som ger ohörbar påverkan? Och ger en moddad 208 precis samma ljudkaraktär som en moddad Bryston med valfria högtalare? Finns väl folk som gått ifrån 208 till andra "godkända" slutsteg och funnit att det låter annorlunda i vart fall.
/Harryup
Vad är godkända slutsteg! Det finns hörbar skillnad i mellan 208 och ett icke Godkänt steg.
Harryup skrev:boom skrev:Harryup skrev:Finns det ens någonsin testat att ett försteg och ett slutsteg som båda anses ha testats med icke hörbar påverkan ger fortfarande icke hörbar påverkan kopplade tillsammans? Och gäller det alla kombinationer av de hittills funna som ger ohörbar påverkan? Och ger en moddad 208 precis samma ljudkaraktär som en moddad Bryston med valfria högtalare? Finns väl folk som gått ifrån 208 till andra "godkända" slutsteg och funnit att det låter annorlunda i vart fall.
/Harryup
Vad är godkända slutsteg! Det finns hörbar skillnad i mellan 208 och ett icke Godkänt steg.
Nu skrev jag "godkända" och inte godkända. Jag är övertygad om att du förstår skillnaden då diskussionen i tråden även berör F/E.
Dessutom så använder ju du själv ordet godkänt i nästa mening.
Harryup skrev:sprudel skrev:Har ni roligt?
Tycker faktiskt frågan om kombinationseffekter som inte testas alls men på något vis tas för givet att de inte existerar som intressant.
Du har ju själv erfarenhet av att slutsteg inte alltid låter som man tror under dina tester. Och du har ju också hört skillnaden på att det låter bättre om man lägger till ett bra försteg. Detta är ju frågor som tassar mellan subjektiva och objektiva frågor och svar. Personligen har jag inte sett något bevis för att kombinationseffekter är testade och utredda, ändå tas det för givet att de är närmast obefintliga.
Personligen så ser jag inget vetenskapligt att dra sådana slutsatser.
mvh/Harryup
sprudel skrev:..men i paritet med den generalla tendensen i dagens samhälle att offentligt ge uttryck för en åsikt som anses "pk" enligt i rådande kontext..
sprudel skrev:En annan kul observation är ju att bland dem som hävdar att det inte går att skilja olika slutsteg eller kablar åt i blindtester finns det personer som enbart köper prylar som har hög status i F/E-tester, och enbart har RG 62 eller CT100.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:En annan kul observation är ju att bland dem som hävdar att det inte går att skilja olika slutsteg eller kablar åt i blindtester finns det personer som enbart köper prylar som har hög status i F/E-tester, och enbart har RG 62 eller CT100.
Nu blandar du nog ihop saker och ting här.... De som har högt förtroende för F/E och kör på RG62 eller CT100 vet mycket väl att olika slutsteg normalt sett hörs skillnad på. Och att kablar man hör skillnad på aldrig är till det bättre. Att det finns andra som påstår man inte hör skillnad på saker - blanda inte ihop det med LTS/FE....
sprudel skrev:Nattlorden skrev:sprudel skrev:En annan kul observation är ju att bland dem som hävdar att det inte går att skilja olika slutsteg eller kablar åt i blindtester finns det personer som enbart köper prylar som har hög status i F/E-tester, och enbart har RG 62 eller CT100.
Nu blandar du nog ihop saker och ting här.... De som har högt förtroende för F/E och kör på RG62 eller CT100 vet mycket väl att olika slutsteg normalt sett hörs skillnad på. Och att kablar man hör skillnad på aldrig är till det bättre. Att det finns andra som påstår man inte hör skillnad på saker - blanda inte ihop det med LTS/FE....
Nope! Jag påstår att det finns de som samtidigt hör till båda dessa kategorier. Hade varit som du skriver hade jag inte påstått det jag gör.
sprudel skrev:Guess who!
sprudel skrev:Guess who!
ChristianAndersson skrev:Använder de kablar,
ser inga i videon...
sprudel skrev:En annan kul observation är ju att bland dem som hävdar att det inte går att skilja olika slutsteg eller kablar åt i blindtester finns det personer som enbart köper prylar som har hög status i F/E-tester, och enbart har RG 62 eller CT100.
Har man åsikten att det inte finns några skillnader så kan ju ha vilket "mög" som helst. Man kan ju inte höra skillnad utan får förlita sig på vad andra hört! Inte särskilt konsekvent agerande, men i paritet med den generalla tendensen i dagens samhälle att offentligt ge uttryck för en åsikt som anses "pk" enligt i rådande kontext men agera tvärtom är det ju inte förvånande alls.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Guess who!
Inte intresserad av trams. Antar att du inte vet, utan bara höftar när du kommer med ett sådant svar.
/plus 400000 tramsinlägg*
sprudel skrev:Guess who!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster