Lyssnar ni normalt sett med centerhögtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

Lyssnar ni normalt sett med centerhögtalare?

Inläggav dawelito » 2017-04-25 21:06

hejsan.

Kollar en rätt ofta på inspelningar ifrån folks hifi anläggningar på youtube och nästan alla har en center (även jag faktiskt). Tanken slog mig, lyssnar man / ni normalt sett på musik med centerhögtalaren inkopplad + frontar och ev sub eller är centern en renodlad filmhögtalare?

I min intregra dtr kan man bl.a välja att endast köra fontar + center , blir centern en typ monohögtalare då?

Ni som har ett helt 7.1 system antar jag bara använder surroundhögtalarna till film?

Bara några funderingar..

Ha det fint!
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Lyssnar ni normalt sett med centerhögtalare?

Inläggav Perfector » 2017-04-25 21:13

Ingen center.
Men du kan ju koppla Passiv center om du vill
plus till höger och vänster kanal.
minus mellan högtalarna.
1 högtalare som center
Anslut minus till center plus och center minus till förstärkarens minus.
Nu har du en absolut vänster höger utan överspill från andra kanalen.
Centern blir en absolut center.
Efter att ha lyssnat så blir det jevvligt svårt att gå tillbaks till 2-kanalig stereo.
Du kan tom koppla 4-kanal om du vill efter schemat.
Bilagor
034.png
034.png (195.58 KiB) Visad 4906 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-25 21:32

Perfector, jag tror nog att dawelito redan har ett mångkanalsystem.

Det du visar är nog heller inget som någon använder nuförtiden, i dessa tider av billiga bioförstärkare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-25 21:56

Om det är musik inspelad i mångkanalljud så lyssmar jag definitivt med center. Ibland kan jag tycka det är kul att slå på 7-channel stereo också. Hade jag haft AuroMatic så kanske jag hade valt att även köra 2-kanalsljud via fler kanaler, men det är ett starkt kanske. På film lyssnar jag i princip uteslutande med center.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-25 22:06

PerStromgren skrev:Perfector, jag tror nog att dawelito redan har ett mångkanalsystem.

Det du visar är nog heller inget som någon använder nuförtiden, i dessa tider av billiga bioförstärkare.

Det är mycket roligare att göra det utan extra elektronik som sabbar ljudet.
Dessutom är det ett kul exempel som kan provas utan att något blir förstört på kuppen, vilket inte är helt vanligt idag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-25 23:00

Perfector skrev:Dessutom är det ett kul exempel som kan provas utan att något blir förstört på kuppen, vilket inte är helt vanligt idag.

Jag kopplade surroundhögtalare så där mellan plus och plus på två Sentec PA9 monosteg, men det lät ingenting.
Då tänkte jag att dom kanske borde jordas ihop på minusutgångarna för att få en referens att lira mot, men då brann det ena slutsteget direkt med ljus- och röksensationer!
Så att inget blir förstört på kuppen är nog lite väl mycket sagt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-25 23:24

paa skrev:
Perfector skrev:Dessutom är det ett kul exempel som kan provas utan att något blir förstört på kuppen, vilket inte är helt vanligt idag.

Jag kopplade surroundhögtalare så där mellan plus och plus på två Sentec PA9 monosteg, men det lät ingenting.
Då tänkte jag att dom kanske borde jordas ihop på minusutgångarna för att få en referens att lira mot, men då brann det ena slutsteget direkt med ljus- och röksensationer!

Höger och vänster kanal måste ha gemensam jord för att det skall kunna funka. Bryggkopplade slutsteg funkar inte.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-25 23:29

För att inte tala om när jag fulkopplade ett par Senheiserlurar till högtalarutgången på min Beolab 5000 stärkare . . . blev inge bra då steget var ena kvasikomplementärt alt. bryggat ett(?)* . . . typ. Blev inte så många sekunder ljud där inte, men lurarna klarade sig. :D

*Ena perfekter kortslutning av utgången

Ps Peter, den illern, hann före. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-25 23:45

petersteindl skrev:
paa skrev:

Höger och vänster kanal måste ha gemensam jord för att det skall kunna funka. Bryggkopplade slutsteg funkar inte.

Med vänlig hälsning
Peter

Tror du att Sentec PA9 är bryggkopplade?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-26 00:11

paa skrev:
petersteindl skrev:
paa skrev:Jag kopplade surroundhögtalare så där mellan plus och plus på två Sentec PA9 monosteg, men det lät ingenting.

Med vänlig hälsning
Peter

PA-9 är inte bryggkopplat så vitt jag minns. Jag tror att Sentec PA-9 är monosteg och då har de separata jordsystem mellan höger och vänster kanal. De jordas samman i försteget om inte försteget också har separat jord mellan höger och vänster kanal.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2017-04-26 00:36

Jag har en förförstärkare från Meridiian (G68ADV) och därmed tillgång till deras Trifield, som spelar med alla tre kanalerna fram och även lite i de två bak. Har testat detta lite fram och tillbaka för musik i två kanaler och kommit fram till att jag tycker om det ibland....

Tidigare hade Mirage M-1si och OM-C2 fram. Med denna betydande skillnad i storlek på högtalarna och skillnad på höjd så tyckte jag att ljudbilden föll ihop totalt, Trifield funkade inte alls för musik där källan var två kanaler. De stora högtalarna från Mirage skapade ett ljud med mycket större både djup och bredd utan en center som ställde till det.

För några år sen bytte jag till Revel Performa3, F208 på sidorna och C208 i mitten. Dessa matchar varandra betydligt bättre i storlek, golvhögtalarna är lägre och centern större så skillnaden i höjd är inte så stor. Jag har dessutom vinklat centern så de träffar rätt lika där man har huvudet. Delning mot subben i alla tre vid 80 Hz, och lite EQ på dem för att kompensera för rummet.

Det här funkar betydligt bättre med Trifield, ljudet håller ihop på ett mycket bättre sätt när man sitter mitt i soffan. Sitter man där så tycker jag dock fortfarande att det låter bäst att bara låta golvhögtalarna spela, ger åter mer både djup och bredd. Men, om man sitter lite vid sidan om och lyssnar så funkar Trifield mycket bättre för musik från tvåkanaler än med bara sidohögtalarna. Man får en mycket bättre ljudbild där den högtalare man sitter närmast inte alls blir dominant på samma sätt.

Min grundinställning är nu Trifield för musik i två kanaler. När jag slölyssnar med en tidning eller datorn sitter jag oftast i hörnen och då är alltså Trifield bäst, men sätter jag mig i mitten för att lyssna så slår jag om till stereoläge.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2017-04-26 00:58

Körde ofta med Multichannel-stereo på Denon recievern men med Primare SPA22 har jag bara testat Party läget.
Center kanalen gör ett bättre jobb med XTZ Spirit 6 som högtalare och det märks vid film och undantaget Isao Tomita's Dolby surround kodade CD-skivor, men även mono inspelningar på PC'n.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-04-26 06:21

Jag lyssnar aldrig med center.
Har testat, men konstaterat att jag föredrar att låta bli :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-26 06:34

Har precis blivit med centerhögtalare efter att ha kört utan några år, och jag tycker det funkar bättre till film & TV. Dialog och annat låser sig till TV:n och framförallt när man sitter snett så hänger ljudet och bilden ihop bättre.

Har bara lyssnat ett par spår på multikanal musik med centern på, och det lät bra också. Får spela lite mer och se om intrycken håller i sig, men musik i flerkanalsljud är en försvinnande liten del av lyssnandet.

För vanlig stereolyssning är inte biorecievern på alls och därmed inte centerhögtalaren heller.

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2017-04-26 09:16

Kör också med Meridians trifield där det kommer mycket musik från centern och pyttelite i bakhögtalarna. Testar ibland att köra i stereo-läget, men hamnar alltid tillbaka till trifield ganska snart, oavsett var jag sitter någonstans. Ljudbilden blir så mycket trevligare och allt blir tydligare. Blev ännu bättre och mer skillnad mellan stereo/trifield efter jag uppdaterade centern till den större modellen som faktiskt är snäppet större rent fysiskt än frontarna.
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-26 09:21

Kör alltid center med bild och aldrig när det är bara musik. OM nu centerns skall återge alla ljud av det som händer på duken/tv'n så går det inte att kompromissa men centern. Tror att många missnöjda som testat har använt lite för klen center jämfört med sina övriga högtalare.

/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-26 09:21

petersteindl skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

PA-9 är inte bryggkopplat så vitt jag minns. Jag tror att Sentec PA-9 är monosteg och då har de separata jordsystem mellan höger och vänster kanal. De jordas samman i försteget om inte försteget också har separat jord mellan höger och vänster kanal.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag gissar att minus på högtalarutgången på PA9 i alla fall inte är kopplat till jord på ingången, annars hade det inte gått så illa.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-26 09:26

Musik är en viktig ingrediens även i filmerna, och med mitthögtalaren inkopplad så brukar ljudbildens djup sjunka ihop och musiken bli platt.
Mitthögtalaren framträder också så att dialogen mer "låter högtalare" än om man kör med bara höger och vänster fram.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-04-26 09:36

Jag har inte centerhögtalare. Och ingen TV heller. Men jag gillar egentligen konceptet som sådant och menar nog att sterosystemet skulle kanske ha mått bra av att vara 3-kanal ffrån början. Det hade förståss varit utmanande att lösa på den tiden systemet togs fram och grammorfonskivor var det dominerande mediet, men hade ju gått att lösa med dubbla spår på skivorna och 2 pickuper och...
OK, center var det.

Vi har ett problem. I alla fall ett potentiellt problem. På lyssningplats så lyssnar vi på:
- Direkt ljud
- Reflekterat ljud

Det reflekterade ljudet påverkas i mycket stor grad av högtalarnas spridningsegenskaper. Normalt sett så har sidorhögtalarna och centern helt olika spridningsegenskaper och centern är ofta lågt placerad med tillhörande golvreflex (som dock kan (delvis) åtgärdas med en matta och kanske också slås sönder med ett elegant soffbord.

Därför finns konceptet fantomcenter. (kan finnas flera orsaker till fantomcenter)

Men hur är det på inspelningar med centerkanal? Tar man hänsyn i mixen till att man kan förvänta sig helt annan klang från reflexionerna från centerkanalen än sidoburkarna?
I dom mixningsrum jag har sett för 5.1, 7.1 osv så har man haft samma typ av högtalare för centern som för sidokanalerna, man jag har bara sett ett fåtal exempel så det finns förståss andra som är annorlunda.

Vd säger faktiskt.ses fantastiska experter om det här?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-26 09:38

paa skrev:

Du ska ha en stereoförstärkare, inte 2 monoblock.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-26 11:12

paa skrev:
petersteindl skrev:
paa skrev:Tror du att Sentec PA9 är bryggkopplade?

Med vänlig hälsning
Peter

Jag gissar att minus på högtalarutgången på PA9 i alla fall inte är kopplat till jord på ingången, annars hade det inte gått så illa.

PA-9 är väl en typisk normal OP-amp koppling d v s en diffingång som är jordrelaterad och med återkoppling från utgång till andra sidan på diffsteget på ingång som är jordrelaterat med resistor. Sedan är det på något sätt jordat i nätdelens jord. Så minns jag deras koppling. Med monosteg är det som bäddat med extra jordslingor om man kopplar ihop högtalarjordarna utan att ha nätdelsjordarna direkt ihopkopplade. Det är min gissning. Finns det något komplett schema på PA-9?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-26 11:30

petersteindl skrev:Finns det något komplett schema på PA-9?
Mvh
Peter

Det fanns ett schema i XTF-tråden som kanske stämmer, eller kanske är en moddning:

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2017-04-26 11:42

Det där schemat ser bara ut som ett försteg...
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-26 12:02

gonkius skrev:Det där schemat ser bara ut som ett försteg...

Njae... BD135/136 räcker väl gott till för den?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-26 12:41

Jag tycker sällan att EN centerhögtalare är så lyckat, delvis för att ljudet tenderar att komma från en enda punkt (ok bara för en liten TV), delvis för att ljudet från centern ändrar karaktär lite för mycket när man vrider på huvudet. Dessa bieffekter kan naturligtvis mildras med en hög rätt tidiga reflexer men sådana spretar ju tyvärr även till direktljudet negativt.
Om valet för ljudet framifrån är mellan EN center (med separerad dialog etc)+ ett stereopar och bara ett stereopar i ett rum med i mitt tycke hyggligt akustik, så föredrar jag nog oftast det lite diffusare centerljudet från stereoparet.
Sen finns klart en massa situationer där det kan vara vettigt att göra avkall på ljudet för den som sitter rakt framför duken/TV:n till förmån för den som får en sämre plats.
Någon gång har jag hört lite svagare inmixat monoljud via en centerhögtalare (eller inmixad dialog i stereohögtalarna som får det mesta av den) och det kan vara en bättre kompromiss än att helt separera dialog/centerljudet till enbart centerhögtalaren. Med då blir det till att meka och experimentera lite själv.
Senast redigerad av RogerJoensson 2017-04-26 12:47, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-26 12:45

Hur kopplade Paul Klipsch sin center? Mono? google...google...google...

Japp, så verkar det! En beskrivning finns här: http://www.whatsbestforum.com/showthrea ... lipschorns
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-04-26 12:50

Jag har en Centerhögtalare som alltid är på för tv-ljudet och om det spelas flerkanalsljud. Även surroundkanalerna är på vid tv-tittande. Däremot om 2kanalsljud spelas är det mycket ovanligt att center och surround används via någon form av avcodare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-26 13:08

paa skrev:
petersteindl skrev:Finns det något komplett schema på PA-9?
Mvh
Peter

Det fanns ett schema i XTF-tråden som kanske stämmer, eller kanske är en moddning:

[ Bild ]

Jag tror inte det där är schemat till PA-9.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2017-04-26 13:11

Nattlorden skrev:
gonkius skrev:Det där schemat ser bara ut som ett försteg...

Njae... BD135/136 räcker väl gott till för den?

Med 33+15=48 Ohm i utimpedans, tror inte det.

Håller med Peter, kan inte vara PA-9, kanske är det lilla förstegskortet enbart?
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-26 13:25

PerStromgren skrev:Hur kopplade Paul Klipsch sin center? Mono? google...google...google...

Japp, så verkar det! En beskrivning finns här: http://www.whatsbestforum.com/showthrea ... lipschorns

Han hade den lite olika kopplad vid olika tidsepoker. Den var dels differenskopplad mellan höger och vänster dels summakopplad. Jag har sett schema någonstans, men jag minns inte var.

Han spelade med center långt före stereoepoken d v s då alla andra endast körde med 1 högtalare. Snacka om försprång.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-04-26 13:25

petersteindl skrev:Jag tror inte det där är schemat till PA-9.

Med vänlig hälsning
Peter

Nej, det är allt utom utgångssteget omritat dvs "Input Driver Board PA-91" utan "Main Board PA-90". Det riktiga schemat ser inte ut på det viset.

gonkius skrev:Håller med Peter, kan inte vara PA-9, kanske är det lilla förstegskortet enbart?

Japp.
Senast redigerad av UrSv 2017-04-26 13:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-26 13:26

Med vänlig hälsning
Peter

Hittade den här PDF-filen där det finns ett schema några sidor ner:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20PA-9.pdf
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-26 13:43

paa skrev:
Med vänlig hälsning
Peter

Japp, det där är schemat. Där syns klart och tydligt att högtalarjord är kopplat till ingångsjord och till mittpunkten på nättrafon och mittpunkten mellan lytarna och till chassiet. Sedan är återkopplingsslingan jordrelaterad vid ingångssteget som sig bör. Jag minns inte om main input har skyddsjord kopplat till chassiet? Nu är frågan hur det praktiskt är hopkopplat per slutsteg och hur strömmarna flyter och hur det påverkas om man kopplar ihop högtalarjordarna mellan höger och vänster slutsteg? Det är inte helt uppenbart att inte stabiliteten skulle kunna påverkas, tror jag.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-26 13:50

Jag hittade detta inlägg om centerhögtalare i en gammal tråd:

IngOehman skrev:Ett vanligt missförstånd är att man skulle ha center för att ljudet ska bli
bättre, men det är ju precis tvärtom - man använder centerhögtalar för
att ljudet skall bli sämre, närmare bestämt plattare*.

Målet är ju att det skall bli lika platt som bilden, så de passar ihop.

Vh, iö

- - - - -

*Ett intrinsiskt djup kan dock ljudet fortfarande ha, men det holografiska
(om man har haft ett till att börja med) försvinner, vilket gör att ljudet då
passar ihop med bilden som ju också kommer från en platt yta (och så är
det vare sig man tittar på 2D eller 3D).
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-26 13:57

petersteindl skrev:
paa skrev:
Med vänlig hälsning
Peter

Japp, det där är schemat. Där syns klart och tydligt att högtalarjord är kopplat till ingångsjord och till mittpunkten på nättrafon och mittpunkten mellan lytarna och till chassiet. Sedan är återkopplingsslingan jordrelaterad vid ingångssteget som sig bör. Jag minns inte om main input har skyddsjord kopplat till chassiet? Nu är frågan hur det praktiskt är hopkopplat per slutsteg och hur strömmarna flyter och hur det påverkas om man kopplar ihop högtalarjordarna mellan höger och vänster slutsteg? Det är inte helt uppenbart att inte stabiliteten skulle kunna påverkas, tror jag.

Med vänlig hälsning
Peter

Så här ser den i alla fall ut inuti:

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-26 14:13

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:Hur kopplade Paul Klipsch sin center? Mono? google...google...google...

Han hade den lite olika kopplad vid olika tidsepoker. Den var dels differenskopplad mellan höger och vänster dels summakopplad. Jag har sett schema någonstans, men jag minns inte var.

Han spelade med center långt före stereoepoken d v s då alla andra endast körde med 1 högtalare. Snacka om försprång.

Med vänlig hälsning
Peter

Här ett Klipsch-schema från 1958, det ser ut som han lägger ambienskanalen i mitthögtalaren, bilden är stor så jag lägger in bara länken:

http://3.bp.blogspot.com/_NVQujPOPx2c/S ... Stereo.jpg
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-26 15:05

Jättebra! Här har han annan högtalare för höger kanal jämförelse med vänster. Det har jag inte sett förut.

Här ser man att han kopplar ihop båda kanalernas jord/minus/0 efter utgångstransformatorerna.

Har du sida 1 också? :)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-26 15:44

Nej, däremot hittade jag en PDF med "Dope from Hope" från 1974 med inkopplingsschema för lågnivåsidan, fortfarande med ambiens-signalen till centern:
http://assets.klipsch.com/files/Dope_740700_v14n4.pdf
Numera pensionär.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-26 16:18

Ambienssignalen? Jag tycker att det enl. schemat ser ut som mono (L+R) till centern. Vanlig stereo alltså, plus inmixad mono i mitthögtalaren.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-26 16:46

RogerJoensson skrev:Ambienssignalen? Jag tycker att det enl. schemat ser ut som mono (L+R) till centern. Vanlig stereo alltså, plus inmixad mono i mitthögtalaren.

Ja, så är det förstås.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-04-26 23:29

Utan center om jag lyssnar på musik och med center när jag kollar på film. Höger och vänster ur fas när jag slölyssnar i hobbyrummet och i något av mina fyra sovrum och två gästrum " praktiskt med fyra sovrum och två gästrum om man är singel och inte vill städa så ofta"
Jätteskönt när ljudet kommer från en obestämd plats i rummet!
:D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-04-27 00:14

För att återgå till ursprungsfrågan,
mitt svar är nej.
Centerhögtalare använder jag nästan enbart för att lyssna på gamla amerikanska 3-kanals-inspelningar, t.ex. RCA Living Stereo, som återtgivits på multikanals SACD. De ordinära hembioförstärkare jag har provlyssnat har låtit processat och onaturligt. Därför har jag aldrig ägt någon sådan. I stället ansluter jag monoslutsteg direkt till de obalanserade analoga utgångarna på min Oppo BDP-95 som driver ganska väl matchade Carlssonhögtalare, de ger mig ett mycket mer naturligt och oprocessat ljud.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-04-27 08:42

Nej här också. Lyssnar faktiskt mer på surroundmusik än tittar på filmer med grymma surroundspår, och på musik tycker jag oftast det blir sämre med center.

petersteindl, hur lyssnar du? Har du fått till din centerlösning med Bremen, tycker du?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2017-04-27 10:46

Ja. Normalt sett med film och musik i surround och ibland med ett dsp läge som 7ch stereo.
Nu när jag testar med 4 st OD 11 som center så tror jag centerns största problem är att dom ofta är för klena jämfört med frontarna.

Jag har upptäckt att mycket musik i surround är hyfsat tråkiga.
Två skivor som jag nyss upptäckt som inte är tråkiga är, Steven Wilson - Grace For Drowning och Adele-Live at the Royal Albert Hall 2011.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-27 11:17

Almen skrev:Nej här också. Lyssnar faktiskt mer på surroundmusik än tittar på filmer med grymma surroundspår, och på musik tycker jag oftast det blir sämre med center.

Vad har du för källa till surroundmusiken, SACD?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-04-27 11:24

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Nej här också. Lyssnar faktiskt mer på surroundmusik än tittar på filmer med grymma surroundspår, och på musik tycker jag oftast det blir sämre med center.

SACD, DVD-A och DTS, och i ett fåtal förekommande fall, DD.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-27 11:27

Almen skrev:
PerStromgren skrev:

SACD, DVD-A och DTS, och i ett fåtal förekommande fall, DD.

Aha. Klarar din spelare alla format? (Fast det kanske är vanligt, min fråga kanske visar min okunnighet på området. :oops: )
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-04-27 11:34

Ja, det är nog ganska vanligt. Det är en drygt 10 år gammal Denon.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-27 12:15

petersteindl, hur lyssnar du? Har du fått till din centerlösning med Bremen, tycker du?

Jag håller på med en ny DAC. Jag vill köra mina lösningar digitalt. Under utvecklingsfasen jobbar jag med 2 kanaler. Då denna är godkänd blir det en DAC med fler kanaler.

Därför lyssnar jag just nu utan center, men det är inte i närheten av det totalljud som jag kan uppnå med center. Jag saknar centerhögtalaren. Det skall bli skönt att få helheten klar. Svårt att leva utan då man hört resultatet. Centerhögtalaren bör vara lika bra som höger/vänster front och för optimalt resultat kunna spela lika starkt som höger/vänster front tillsammans. Dessutom bör centerhögtalaren på direktljudet ha samma fasgång och tonkurva som höger/vänster front. Då blir det ett integrerat system med en sömlös integrering från höger till vänster.

Med vänlig hälsning
Peter

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-27 12:39

petersteindl skrev:

Jag håller på med en ny DAC. Jag vill köra mina lösningar digitalt. Under utvecklingsfasen jobbar jag med 2 kanaler. Då denna är godkänd blir det en DAC med fler kanaler.

Därför lyssnar jag just nu utan center, men det är inte i närheten av det totalljud som jag kan uppnå med center. Jag saknar centerhögtalaren. Det skall bli skönt att få helheten klar. Svårt att leva utan då man hört resultatet. Centerhögtalaren bör vara lika bra som höger/vänster front och för optimalt resultat kunna spela lika starkt som höger/vänster front tillsammans. Dessutom bör centerhögtalaren på direktljudet ha samma fasgång och tonkurva som höger/vänster front. Då blir det ett integrerat system med en sömlös integrering från höger till vänster.

Med vänlig hälsning
Peter

Hur många Centrisar kan detta? Är det vanligt?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-04-27 13:39

petersteindl: Din demo av Bremen 3D8 tillsammans med centerprototyp på Sheraton (tror jag det var?) är fortfarande den bästa 3D8-lyssningen jag bjudits på, det var verkligen en fantastisk upplevelse. De ytterligare fyra lyssningstillfällen jag varit på har också varit mycket trevliga, men inte riktigt nått upp till den fantastiska nivån.

Slutsats: Din center gör mycket gott tillsammans med den dedikerade elektroniken. :mrgreen:
2021 maj på Spotify

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-27 14:48

petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Vad lägger du ut i centern? Summan av L+R?

Jag använder center till film. Just nu har jag en mycket större och bättre center-högtalare än L och R (temporärt). Det fungerar förvånansvärt bra i film. Det kanske stämmer att 80% i snitt av filmljud går i centerkanalen?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-04-27 15:19

shifts skrev:petersteindl: Din demo av Bremen 3D8 tillsammans med centerprototyp på Sheraton (tror jag det var?) är fortfarande den bästa 3D8-lyssningen jag bjudits på, det var verkligen en fantastisk upplevelse. De ytterligare fyra lyssningstillfällen jag varit på har också varit mycket trevliga, men inte riktigt nått upp till den fantastiska nivån.

Slutsats: Din center gör mycket gott tillsammans med den dedikerade elektroniken. :mrgreen:

Håller med, Sheraton var en speciell upplevelse som biter sig kvar i minnet. Jag tänker att Bremen och Peter har ambitionen att göra något mer speciellt med sin center än mer traditionella lösningar, för att understödja totalupplevelsen till sin oortodoxa sidoväggsplacering av höger och vänster kanal med betydligt större stereovinkel än gänse tumregler.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-04-27 15:23

petersteindl skrev:

Därför lyssnar jag just nu utan center...

OK.

...det är inte i närheten av det totalljud som jag kan uppnå med center. Jag saknar centerhögtalaren. Det skall bli skönt att få helheten klar. Svårt att leva utan då man hört resultatet. Centerhögtalaren bör vara lika bra som höger/vänster front och för optimalt resultat kunna spela lika starkt som höger/vänster front tillsammans. Dessutom bör centerhögtalaren på direktljudet ha samma fasgång och tonkurva som höger/vänster front. Då blir det ett integrerat system med en sömlös integrering från höger till vänster.

Med vänlig hälsning
Peter

Nu tänker jag nog galet, men om frontarna sitter på sidoväggarna skall då centern ha samma karakteristik rakt fram som frontarna i - vad det nu blir, 30 grader? Eller ämnar du enbart ha centern identisk men med 3 dB högre känslighet? Eller 3 dB högre effekttålighet? (Eller blir det 6 dB...? :?)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-27 15:45

rajapruk skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Vad lägger du ut i centern? Summan av L+R?

Jag använder center till film. Just nu har jag en mycket större och bättre center-högtalare än L och R (temporärt). Det fungerar förvånansvärt bra i film. Det kanske stämmer att 80% i snitt av filmljud går i centerkanalen?

Hej rajapruk, jag kan tyvärr inte kommentera något vad som läggs ut i centern och övriga högtalare. Det jag kan säga är att systemet är helt transparent d v s 2 kanaler går till 3 kanaler och summan av dessa 2 kanaler = summan av de 3. Man kan gå baklänges och få tillbaka ursprunget. Sedan kan man se på det som energimängd eller som spänning. Eftersom hela systemet ändock bygger på fantomprojicering så är det nödvändigt att direktljudet från alla 3 högtalare i stort sett är identiskt om bästa resultat skall uppnås. Dessutom är det så att lyssningseffekten limiteras till det område som begränsas av högtalarnas placering. Sitter höger högtalare på höger sidovägg och vänster högtalare på vänster sidovägg och centerhögtalaren på väggen framför lyssnaren d v s den vägg jag kallar för ljudfondvägg, så utgör detta område hela rummet, från sidovägg till sidovägg och från ljudfondvägg till bakre vägg.

Vad gäller film så kan man ibland välja att spela upp med 4.1 eller med 4.0 d v s den info som ligger i centerkanalen distribueras till sidofronthögtalarna och blir då mono. Då kan man med denna BREMEN 3D få in signalen till centerhögtalaren. Huruvida det blir bättre eller sämre än att köra 5.1 har jag inte provat ut, men min förhoppning är att det skall kunna bli bättre.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-27 16:05

Almen skrev:
petersteindl skrev:

Därför lyssnar jag just nu utan center...

OK.

...det är inte i närheten av det totalljud som jag kan uppnå med center. Jag saknar centerhögtalaren. Det skall bli skönt att få helheten klar. Svårt att leva utan då man hört resultatet. Centerhögtalaren bör vara lika bra som höger/vänster front och för optimalt resultat kunna spela lika starkt som höger/vänster front tillsammans. Dessutom bör centerhögtalaren på direktljudet ha samma fasgång och tonkurva som höger/vänster front. Då blir det ett integrerat system med en sömlös integrering från höger till vänster.

Med vänlig hälsning
Peter

Nu tänker jag nog galet, men om frontarna sitter på sidoväggarna skall då centern ha samma karakteristik rakt fram som frontarna i - vad det nu blir, 30 grader? Eller ämnar du enbart ha centern identisk men med 3 dB högre känslighet? Eller 3 dB högre effekttålighet? (Eller blir det 6 dB...? :?)

Direktljudet från frontarna skall vara lika som centerns direktljud. Sitter man framför centern så är centerns direktljud = centerns On-Axis, höger respektive vänster fronts On-Axis är normalen mot respektive sidovägg. Om lyssningsvinkeln är 30 grader till sidohögtalarna så motsvarar det 60 grader Off-Axis. Om lyssningsvinkeln är 45 grader till sidohögtalarna så motsvarar det 45 grader Off-Axis. Vad gäller antal dB så får man antingen tänka i utstrålad energi eller i ljudtryck i given position. Exakt hur fördelningen ser ut i BREMEN 3D vill jag ännu inte gå in på.

Med vänlig hälsning
Peter

Tell

Inläggav Tell » 2017-04-27 16:51

På den tiden som jag hade ett 5.1-system så hade jag alltid gång "Dolby Pro Logic II: Music" läget på receivern, så det blev alltså musik i både centern o surround-högtalarna också. Blev lixom större o najsare ljudbild så. Möjligt att det inte passar till vanlig inspelad musik, men till goa o psytrance så funkar det riktigt fint imo :)

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-27 17:52

skiter i centerhögtalare då :) Kollar nästan aldrig film!

Mer pengar till subbar :mrgreen:
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-04-28 11:05

För över 4 år sedan hörde jag ett 3-kanaligt prototypsystem hemma hos Peter.
Redan då var det magiskt bra.
Det skulle vara väldigt spännande att prova hur väl denna center

Bild

skulle funka mellan mina OA52 med Peters elektronik.
Alternativt testobjekt kan vara ett par "felvända" OA52 i mitten.

Idealet enligt vad Peter nämnt ovan borde väl vara en omdesignad centerlåda med två utåtvinklade
bas/mellanregisterelement och en domediskant både beträffande känslighet och ljudtryckskapacitet?
Hmm, kanske bäst att inte sälja av mina extra OA52 ännu,
om Peters elektronik blir tillgänglig det här decenniet, vill säga?

Jag har nämligen inga lediga väggar för äggen,
frontväggen består helt av fönster,
vänsterväggen tas helt upp av min specialdesignade bok-, skiv- och apparathylla
högerväggen "finns inte", eller rättare sagt, den är drygt 3m längre bort.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-04-28 11:08

petersteindl skrev:
Almen skrev:...om frontarna sitter på sidoväggarna skall då centern ha samma karakteristik rakt fram som frontarna i - vad det nu blir, 30 grader? Eller ämnar du enbart ha centern identisk men med 3 dB högre känslighet? Eller 3 dB högre effekttålighet? (Eller blir det 6 dB...? :?)

Direktljudet från frontarna skall vara lika som centerns direktljud. Sitter man framför centern så är centerns direktljud = centerns On-Axis, höger respektive vänster fronts On-Axis är normalen mot respektive sidovägg. Om lyssningsvinkeln är 30 grader till sidohögtalarna så motsvarar det 60 grader Off-Axis. Om lyssningsvinkeln är 45 grader till sidohögtalarna så motsvarar det 45 grader Off-Axis. Vad gäller antal dB så får man antingen tänka i utstrålad energi eller i ljudtryck i given position. Exakt hur fördelningen ser ut i BREMEN 3D vill jag ännu inte gå in på.

Med vänlig hälsning
Peter

OK, tack för svar.

JM

Inläggav JM » 2017-05-01 07:59

petersteindl skrev:
Hej rajapruk, jag kan tyvärr inte kommentera något vad som läggs ut i centern och övriga högtalare. Det jag kan säga är att systemet är helt transparent d v s 2 kanaler går till 3 kanaler och summan av dessa 2 kanaler = summan av de 3. Man kan gå baklänges och få tillbaka ursprunget. Sedan kan man se på det som energimängd eller som spänning. Eftersom hela systemet ändock bygger på fantomprojicering så är det nödvändigt att direktljudet från alla 3 högtalare i stort sett är identiskt om bästa resultat skall uppnås. Dessutom är det så att lyssningseffekten limiteras till det område som begränsas av högtalarnas placering. Sitter höger högtalare på höger sidovägg och vänster högtalare på vänster sidovägg och centerhögtalaren på väggen framför lyssnaren d v s den vägg jag kallar för ljudfondvägg, så utgör detta område hela rummet, från sidovägg till sidovägg och från ljudfondvägg till bakre vägg.

Vad gäller film så kan man ibland välja att spela upp med 4.1 eller med 4.0 d v s den info som ligger i centerkanalen distribueras till sidofronthögtalarna och blir då mono. Då kan man med denna BREMEN 3D få in signalen till centerhögtalaren. Huruvida det blir bättre eller sämre än att köra 5.1 har jag inte provat ut, men min förhoppning är att det skall kunna bli bättre.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag misstänker att du Peter är på rätt väg med centerkanal vid stereolyssnande. Mitt-ljudet vid lyssnade på stereo med 2 högtalare har som är allmänt bekant inneboende problem med en mätbar inte oväsentligt orak ljudkurva med en ljud-dipp och ofta ett diffust mitt-ljud. Detta är mycket olyckligt då mycket av ljudet i stereoinspelningar förläggs i mitten.
Trio-ljud hade klart varit bättre.
En syntetisk välfungerande mitt-kanal utifrån stereo-inspelning kan som Peter antyder bli ett stort steg framåt mot bättre/korrektare stereo-upplevelse.
Har inte tillgång till mitt arkiv men har för mig att några Finländare publicerade en artikel hur centerkanalen bäst kan optimeras vid stereolyssnande map bla ljudstyrka för att optimal stereobild. Har för mig att du hade åsikter om artikeln.
Har du referensen?
Har någon annan förslag/erfarenhet till hur en välfungerande centerkanal vid stereo-lyssnande skall utformas som kan konkurrera med Peters hemliga centerkanal.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-03 23:16

JM skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Jag misstänker att du Peter är på rätt väg med centerkanal vid stereolyssnande. Mitt-ljudet vid lyssnade på stereo med 2 högtalare har som är allmänt bekant inneboende problem med en mätbar inte oväsentligt orak ljudkurva med en ljud-dipp och ofta ett diffust mitt-ljud. Detta är mycket olyckligt då mycket av ljudet i stereoinspelningar förläggs i mitten.
Trio-ljud hade klart varit bättre.
En syntetisk välfungerande mitt-kanal utifrån stereo-inspelning kan som Peter antyder bli ett stort steg framåt mot bättre/korrektare stereo-upplevelse.
Har inte tillgång till mitt arkiv men har för mig att några Finländare publicerade en artikel hur centerkanalen bäst kan optimeras vid stereolyssnande map bla ljudstyrka för att optimal stereobild. Har för mig att du hade åsikter om artikeln.
Har du referensen?
Har någon annan förslag/erfarenhet till hur en välfungerande centerkanal vid stereo-lyssnande skall utformas som kan konkurrera med Peters hemliga centerkanal.

JM

Du kanske kan gräva vidare utifrån detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trifield

Meridian förespråkar ju ofta "trifield".

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2017-05-07 20:01

Är det någon som labbat med två centerkanaler?

Har en lägenhet som en kompis kommer att bo i några månader med sin son. Därav tyckte jag att det var en bra ide att plocka bort mina Guru från vardagsrummet. Kvar hade jag en bunt identiska Samsung högtalare och sub från ett något "hyfsat" ljudpaket. Samt en Marantz receiver att driva kalaset med

Pga att tvn sitter på ett utstick från väggen, så ryms inte en center under. Kopplade därför två högtalare som center ca 1,5m isär. Frontarna hamnade runt 4m isär, trots ett lyssningsavstånd på bara 2,5m.

I stereo låter det..peck. Men med Prologic inkopplat lät det faktiskt plötsligt väldigt homogent 8O
Sång och röster hamnade fint centrerat mot mitten, utan det traditionella "trattliknande" upplevelsen som jag normalt brukar förnippa med center. Dessutom blev det en väldig rymd och bredd i ljudbilden totalt sett pga den breda placeringen.

Skulle gärna labba lite mer med bättre högtalare i en liknande uppställning, för detta gav helt klart mersmak.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-05-08 00:27

Kan inte den "trattliknande" upplevelsen bero på att många kompletterar med en alldeles för dålig centerhögtalare och inte en som är så lik höger och vänster front som möjligt (eller bättre).

Återgå till Generellt om hifi