Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Perfector, jag tror nog att dawelito redan har ett mångkanalsystem.
Det du visar är nog heller inget som någon använder nuförtiden, i dessa tider av billiga bioförstärkare.
Perfector skrev:Dessutom är det ett kul exempel som kan provas utan att något blir förstört på kuppen, vilket inte är helt vanligt idag.
paa skrev:Perfector skrev:Dessutom är det ett kul exempel som kan provas utan att något blir förstört på kuppen, vilket inte är helt vanligt idag.
Jag kopplade surroundhögtalare så där mellan plus och plus på två Sentec PA9 monosteg, men det lät ingenting.
Då tänkte jag att dom kanske borde jordas ihop på minusutgångarna för att få en referens att lira mot, men då brann det ena slutsteget direkt med ljus- och röksensationer!
Så att inget blir förstört på kuppen är nog lite väl mycket sagt!
petersteindl skrev:paa skrev:Perfector skrev:Dessutom är det ett kul exempel som kan provas utan att något blir förstört på kuppen, vilket inte är helt vanligt idag.
Jag kopplade surroundhögtalare så där mellan plus och plus på två Sentec PA9 monosteg, men det lät ingenting.
Då tänkte jag att dom kanske borde jordas ihop på minusutgångarna för att få en referens att lira mot, men då brann det ena slutsteget direkt med ljus- och röksensationer!
Höger och vänster kanal måste ha gemensam jord för att det skall kunna funka. Bryggkopplade slutsteg funkar inte.
Med vänlig hälsning
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Jag kopplade surroundhögtalare så där mellan plus och plus på två Sentec PA9 monosteg, men det lät ingenting.
Höger och vänster kanal måste ha gemensam jord för att det skall kunna funka. Bryggkopplade slutsteg funkar inte.
Med vänlig hälsning
Peter
Tror du att Sentec PA9 är bryggkopplade?
petersteindl skrev:paa skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Tror du att Sentec PA9 är bryggkopplade?
PA-9 är inte bryggkopplat så vitt jag minns. Jag tror att Sentec PA-9 är monosteg och då har de separata jordsystem mellan höger och vänster kanal. De jordas samman i försteget om inte försteget också har separat jord mellan höger och vänster kanal.
Med vänlig hälsning
Peter
paa skrev:Perfector skrev:Dessutom är det ett kul exempel som kan provas utan att något blir förstört på kuppen, vilket inte är helt vanligt idag.
paa skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Tror du att Sentec PA9 är bryggkopplade?
PA-9 är inte bryggkopplat så vitt jag minns. Jag tror att Sentec PA-9 är monosteg och då har de separata jordsystem mellan höger och vänster kanal. De jordas samman i försteget om inte försteget också har separat jord mellan höger och vänster kanal.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag gissar att minus på högtalarutgången på PA9 i alla fall inte är kopplat till jord på ingången, annars hade det inte gått så illa.
petersteindl skrev:Finns det något komplett schema på PA-9?
Mvh
Peter
gonkius skrev:Det där schemat ser bara ut som ett försteg...
paa skrev:petersteindl skrev:Finns det något komplett schema på PA-9?
Mvh
Peter
Det fanns ett schema i XTF-tråden som kanske stämmer, eller kanske är en moddning:
[ Bild ]
Nattlorden skrev:gonkius skrev:Det där schemat ser bara ut som ett försteg...
Njae... BD135/136 räcker väl gott till för den?
PerStromgren skrev:Hur kopplade Paul Klipsch sin center? Mono? google...google...google...
Japp, så verkar det! En beskrivning finns här: http://www.whatsbestforum.com/showthrea ... lipschorns
petersteindl skrev:Jag tror inte det där är schemat till PA-9.
Med vänlig hälsning
Peter
gonkius skrev:Håller med Peter, kan inte vara PA-9, kanske är det lilla förstegskortet enbart?
petersteindl skrev:Jag tror inte det där är schemat till PA-9.
Med vänlig hälsning
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Jag tror inte det där är schemat till PA-9.
Med vänlig hälsning
Peter
Hittade den här PDF-filen där det finns ett schema några sidor ner:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20PA-9.pdf
IngOehman skrev:Ett vanligt missförstånd är att man skulle ha center för att ljudet ska bli
bättre, men det är ju precis tvärtom - man använder centerhögtalar för
att ljudet skall bli sämre, närmare bestämt plattare*.
Målet är ju att det skall bli lika platt som bilden, så de passar ihop.
Vh, iö
- - - - -
*Ett intrinsiskt djup kan dock ljudet fortfarande ha, men det holografiska
(om man har haft ett till att börja med) försvinner, vilket gör att ljudet då
passar ihop med bilden som ju också kommer från en platt yta (och så är
det vare sig man tittar på 2D eller 3D).
petersteindl skrev:paa skrev:petersteindl skrev:Jag tror inte det där är schemat till PA-9.
Med vänlig hälsning
Peter
Hittade den här PDF-filen där det finns ett schema några sidor ner:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20PA-9.pdf
Japp, det där är schemat. Där syns klart och tydligt att högtalarjord är kopplat till ingångsjord och till mittpunkten på nättrafon och mittpunkten mellan lytarna och till chassiet. Sedan är återkopplingsslingan jordrelaterad vid ingångssteget som sig bör. Jag minns inte om main input har skyddsjord kopplat till chassiet? Nu är frågan hur det praktiskt är hopkopplat per slutsteg och hur strömmarna flyter och hur det påverkas om man kopplar ihop högtalarjordarna mellan höger och vänster slutsteg? Det är inte helt uppenbart att inte stabiliteten skulle kunna påverkas, tror jag.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Hur kopplade Paul Klipsch sin center? Mono? google...google...google...
Japp, så verkar det! En beskrivning finns här: http://www.whatsbestforum.com/showthrea ... lipschorns
Han hade den lite olika kopplad vid olika tidsepoker. Den var dels differenskopplad mellan höger och vänster dels summakopplad. Jag har sett schema någonstans, men jag minns inte var.
Han spelade med center långt före stereoepoken d v s då alla andra endast körde med 1 högtalare. Snacka om försprång.
Med vänlig hälsning
Peter
RogerJoensson skrev:Ambienssignalen? Jag tycker att det enl. schemat ser ut som mono (L+R) till centern. Vanlig stereo alltså, plus inmixad mono i mitthögtalaren.
Almen skrev:Nej här också. Lyssnar faktiskt mer på surroundmusik än tittar på filmer med grymma surroundspår, och på musik tycker jag oftast det blir sämre med center.
PerStromgren skrev:Almen skrev:Nej här också. Lyssnar faktiskt mer på surroundmusik än tittar på filmer med grymma surroundspår, och på musik tycker jag oftast det blir sämre med center.
Vad har du för källa till surroundmusiken, SACD?
Almen skrev:PerStromgren skrev:Almen skrev:Nej här också. Lyssnar faktiskt mer på surroundmusik än tittar på filmer med grymma surroundspår, och på musik tycker jag oftast det blir sämre med center.
Vad har du för källa till surroundmusiken, SACD?
SACD, DVD-A och DTS, och i ett fåtal förekommande fall, DD.
Almen skrev:Nej här också. Lyssnar faktiskt mer på surroundmusik än tittar på filmer med grymma surroundspår, och på musik tycker jag oftast det blir sämre med center.
petersteindl, hur lyssnar du? Har du fått till din centerlösning med Bremen, tycker du?
petersteindl skrev:Almen skrev:Nej här också. Lyssnar faktiskt mer på surroundmusik än tittar på filmer med grymma surroundspår, och på musik tycker jag oftast det blir sämre med center.
petersteindl, hur lyssnar du? Har du fått till din centerlösning med Bremen, tycker du?
Jag håller på med en ny DAC. Jag vill köra mina lösningar digitalt. Under utvecklingsfasen jobbar jag med 2 kanaler. Då denna är godkänd blir det en DAC med fler kanaler.
Därför lyssnar jag just nu utan center, men det är inte i närheten av det totalljud som jag kan uppnå med center. Jag saknar centerhögtalaren. Det skall bli skönt att få helheten klar. Svårt att leva utan då man hört resultatet. Centerhögtalaren bör vara lika bra som höger/vänster front och för optimalt resultat kunna spela lika starkt som höger/vänster front tillsammans. Dessutom bör centerhögtalaren på direktljudet ha samma fasgång och tonkurva som höger/vänster front. Då blir det ett integrerat system med en sömlös integrering från höger till vänster.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Almen skrev:Nej här också. Lyssnar faktiskt mer på surroundmusik än tittar på filmer med grymma surroundspår, och på musik tycker jag oftast det blir sämre med center.
Jag håller på med en ny DAC. Jag vill köra mina lösningar digitalt. Under utvecklingsfasen jobbar jag med 2 kanaler. Då denna är godkänd blir det en DAC med fler kanaler.
Därför lyssnar jag just nu utan center, men det är inte i närheten av det totalljud som jag kan uppnå med center. Jag saknar centerhögtalaren. Det skall bli skönt att få helheten klar. Svårt att leva utan då man hört resultatet. Centerhögtalaren bör vara lika bra som höger/vänster front och för optimalt resultat kunna spela lika starkt som höger/vänster front tillsammans. Dessutom bör centerhögtalaren på direktljudet ha samma fasgång och tonkurva som höger/vänster front. Då blir det ett integrerat system med en sömlös integrering från höger till vänster.
Med vänlig hälsning
Peter
shifts skrev:petersteindl: Din demo av Bremen 3D8 tillsammans med centerprototyp på Sheraton (tror jag det var?) är fortfarande den bästa 3D8-lyssningen jag bjudits på, det var verkligen en fantastisk upplevelse. De ytterligare fyra lyssningstillfällen jag varit på har också varit mycket trevliga, men inte riktigt nått upp till den fantastiska nivån.
Slutsats: Din center gör mycket gott tillsammans med den dedikerade elektroniken.
Därför lyssnar jag just nu utan center...
...det är inte i närheten av det totalljud som jag kan uppnå med center. Jag saknar centerhögtalaren. Det skall bli skönt att få helheten klar. Svårt att leva utan då man hört resultatet. Centerhögtalaren bör vara lika bra som höger/vänster front och för optimalt resultat kunna spela lika starkt som höger/vänster front tillsammans. Dessutom bör centerhögtalaren på direktljudet ha samma fasgång och tonkurva som höger/vänster front. Då blir det ett integrerat system med en sömlös integrering från höger till vänster.
Med vänlig hälsning
Peter
rajapruk skrev:petersteindl skrev:Almen skrev:Nej här också. Lyssnar faktiskt mer på surroundmusik än tittar på filmer med grymma surroundspår, och på musik tycker jag oftast det blir sämre med center.
Med vänlig hälsning
Peter
Vad lägger du ut i centern? Summan av L+R?
Jag använder center till film. Just nu har jag en mycket större och bättre center-högtalare än L och R (temporärt). Det fungerar förvånansvärt bra i film. Det kanske stämmer att 80% i snitt av filmljud går i centerkanalen?
Almen skrev:petersteindl skrev:Almen skrev:Nej här också. Lyssnar faktiskt mer på surroundmusik än tittar på filmer med grymma surroundspår, och på musik tycker jag oftast det blir sämre med center.
Därför lyssnar jag just nu utan center...
OK....det är inte i närheten av det totalljud som jag kan uppnå med center. Jag saknar centerhögtalaren. Det skall bli skönt att få helheten klar. Svårt att leva utan då man hört resultatet. Centerhögtalaren bör vara lika bra som höger/vänster front och för optimalt resultat kunna spela lika starkt som höger/vänster front tillsammans. Dessutom bör centerhögtalaren på direktljudet ha samma fasgång och tonkurva som höger/vänster front. Då blir det ett integrerat system med en sömlös integrering från höger till vänster.
Med vänlig hälsning
Peter
Nu tänker jag nog galet, men om frontarna sitter på sidoväggarna skall då centern ha samma karakteristik rakt fram som frontarna i - vad det nu blir, 30 grader? Eller ämnar du enbart ha centern identisk men med 3 dB högre känslighet? Eller 3 dB högre effekttålighet? (Eller blir det 6 dB...?)
petersteindl skrev:Almen skrev:...om frontarna sitter på sidoväggarna skall då centern ha samma karakteristik rakt fram som frontarna i - vad det nu blir, 30 grader? Eller ämnar du enbart ha centern identisk men med 3 dB högre känslighet? Eller 3 dB högre effekttålighet? (Eller blir det 6 dB...?)
Direktljudet från frontarna skall vara lika som centerns direktljud. Sitter man framför centern så är centerns direktljud = centerns On-Axis, höger respektive vänster fronts On-Axis är normalen mot respektive sidovägg. Om lyssningsvinkeln är 30 grader till sidohögtalarna så motsvarar det 60 grader Off-Axis. Om lyssningsvinkeln är 45 grader till sidohögtalarna så motsvarar det 45 grader Off-Axis. Vad gäller antal dB så får man antingen tänka i utstrålad energi eller i ljudtryck i given position. Exakt hur fördelningen ser ut i BREMEN 3D vill jag ännu inte gå in på.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:
Hej rajapruk, jag kan tyvärr inte kommentera något vad som läggs ut i centern och övriga högtalare. Det jag kan säga är att systemet är helt transparent d v s 2 kanaler går till 3 kanaler och summan av dessa 2 kanaler = summan av de 3. Man kan gå baklänges och få tillbaka ursprunget. Sedan kan man se på det som energimängd eller som spänning. Eftersom hela systemet ändock bygger på fantomprojicering så är det nödvändigt att direktljudet från alla 3 högtalare i stort sett är identiskt om bästa resultat skall uppnås. Dessutom är det så att lyssningseffekten limiteras till det område som begränsas av högtalarnas placering. Sitter höger högtalare på höger sidovägg och vänster högtalare på vänster sidovägg och centerhögtalaren på väggen framför lyssnaren d v s den vägg jag kallar för ljudfondvägg, så utgör detta område hela rummet, från sidovägg till sidovägg och från ljudfondvägg till bakre vägg.
Vad gäller film så kan man ibland välja att spela upp med 4.1 eller med 4.0 d v s den info som ligger i centerkanalen distribueras till sidofronthögtalarna och blir då mono. Då kan man med denna BREMEN 3D få in signalen till centerhögtalaren. Huruvida det blir bättre eller sämre än att köra 5.1 har jag inte provat ut, men min förhoppning är att det skall kunna bli bättre.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:
Hej rajapruk, jag kan tyvärr inte kommentera något vad som läggs ut i centern och övriga högtalare. Det jag kan säga är att systemet är helt transparent d v s 2 kanaler går till 3 kanaler och summan av dessa 2 kanaler = summan av de 3. Man kan gå baklänges och få tillbaka ursprunget. Sedan kan man se på det som energimängd eller som spänning. Eftersom hela systemet ändock bygger på fantomprojicering så är det nödvändigt att direktljudet från alla 3 högtalare i stort sett är identiskt om bästa resultat skall uppnås. Dessutom är det så att lyssningseffekten limiteras till det område som begränsas av högtalarnas placering. Sitter höger högtalare på höger sidovägg och vänster högtalare på vänster sidovägg och centerhögtalaren på väggen framför lyssnaren d v s den vägg jag kallar för ljudfondvägg, så utgör detta område hela rummet, från sidovägg till sidovägg och från ljudfondvägg till bakre vägg.
Vad gäller film så kan man ibland välja att spela upp med 4.1 eller med 4.0 d v s den info som ligger i centerkanalen distribueras till sidofronthögtalarna och blir då mono. Då kan man med denna BREMEN 3D få in signalen till centerhögtalaren. Huruvida det blir bättre eller sämre än att köra 5.1 har jag inte provat ut, men min förhoppning är att det skall kunna bli bättre.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag misstänker att du Peter är på rätt väg med centerkanal vid stereolyssnande. Mitt-ljudet vid lyssnade på stereo med 2 högtalare har som är allmänt bekant inneboende problem med en mätbar inte oväsentligt orak ljudkurva med en ljud-dipp och ofta ett diffust mitt-ljud. Detta är mycket olyckligt då mycket av ljudet i stereoinspelningar förläggs i mitten.
Trio-ljud hade klart varit bättre.
En syntetisk välfungerande mitt-kanal utifrån stereo-inspelning kan som Peter antyder bli ett stort steg framåt mot bättre/korrektare stereo-upplevelse.
Har inte tillgång till mitt arkiv men har för mig att några Finländare publicerade en artikel hur centerkanalen bäst kan optimeras vid stereolyssnande map bla ljudstyrka för att optimal stereobild. Har för mig att du hade åsikter om artikeln.
Har du referensen?
Har någon annan förslag/erfarenhet till hur en välfungerande centerkanal vid stereo-lyssnande skall utformas som kan konkurrera med Peters hemliga centerkanal.
JM
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster