Moderator: Redaktörer
U1 skrev:Undrar lite över hur man kopplar surroundhögtalare. Förr var det iaf populärt att koppla flera högtalare parallellt med varandra på samma kanal för att få en diffus ljudbild och för att man inte skulle höra var högtalarna satt. Håller på att bygga min bio och ska nu köpa bakhögtalare. I butiken fick jag förklarat för mig att man med dagens förstärkare (atmos) ska ha 1 högtalare per kanal, annars får systemet det svårt att räkna ut hur ljudet ska sprida sig, högtalarna ska också vara riktade, dvs inga dipoler eller liknande samt att de ska monteras lägre, runt 1.4m över golv om jag inte minns fel.
Vad säger ni om detta råd?
Vidare, om jag väljer en atmosförstärkare men spelar en film i ex 5.1, blir det fel då med högtalaruppställningen enligt ovan förslag eller nyttjas förstärkarens "atmos"-uträkning för detta? Känns fel att bygga hela anläggningen efter så få filmer som jag kommer se med atmos om så inte är fallet.
U1 skrev:Tack för svaret men jag tror jag får förtydliga.
IÖ har rekommenderat iaf tidigare flera högtalare parallellkopplade per surroundkanal, modellerna a1, a2 och även de gamla a3 om jag minns rätt. Dvs, långt fler antal högtalare än bakkanaler. När jag var i butik senast så avråddes jag från detta när man ska ha atmos eftersom förstärkaren har svårt att göra bra beräkningar då, stämmer detta?
AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.
U1 skrev:Ah, jag älskade Atmos och tyckte det var första gången surround verkligen funkade. Har själv haft ett gäng a1or men fick aldrig den känslan som Atmos gav när jag lyssnade på Atmos med Procella som är riktade. Nu satt jag dock mitt i prick och såg demorullar med bra Atmosljud.
Mina surroundhögtalare är riktade, får fundera på hur jag ska göra, kommer köpa 4st för Atmos men det hindrar ju inte att testa hur det skulle uplevas i 7.1 med 4 extra kanaler parallelt.
AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.
Evil_Homer skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.
Till trådskaparen!
Inte att glömma, det är i stort sett ( läs nu vad jag skriver, I STORT SETT ) endast här på faktiskt och personer med högtalare ifrån Ino detta förespråkas!
Evil_Homer skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.
Till trådskaparen!
Inte att glömma, det är i stort sett ( läs nu vad jag skriver, I STORT SETT ) endast här på faktiskt och personer med högtalare ifrån Ino detta förespråkas!
AndreasArvidsson skrev:Evil_Homer skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.
Till trådskaparen!
Jag har iof inte surroundhögtalare ifrån Ino, men Inos koncept fungerar väldigt bra anser jag.
Evil_Homer skrev:Yepp, och du är väl en typisk faktisktian och vurmare för Ino, så min lilla teori håller ganska bra tycker jag.
Man får tycka PRECIS som man vill för mig, inga problem alls!
MEN, jag vill informera TS att det är väldigt sällan denna lösningen rekommenderas om inte rekommendationen kommer härifrån ( läs faktiskt ) eller att den som rekommenderar är ägare av högtalare ifrån Ino.
DVD-ai skrev: jag har ej kört en Atmos med multipla högtalare/kanal men det borde kunna bli bäst såhär långt i mitt liv ?
Till trådskaparen!
Evil_Homer skrev:Nej nej, det är BARA Öhman som vet något om hembio![]()
rajapruk skrev:Jag "köper" inte surroundljud tyvärr. Inte ens på bio. Det blir någon sorts mismatch mellan den platta bilden och surroundljudet, för mig. Tror jag. Eller så har jag inte hört det göras tillräckligt bra ännu.
Det finns ju teoretiska fördelar att kunna få fejkade reflexer bakifrån rummet i senare tid än möjiigt annars i rummet, men jag undrar om surround används på det sättet?
Center är en annan femma, det tillför mycket tycker jag i film (om den är samma som L/R).
Till trådskaparen!
DVD-ai skrev:Evil_Homer
Nu talade vi om multipla högtalare för varje kanal, och att följa marknadens standarder.
Atmos är en standard och har fortfarande få högtalare/ kanal så ja...ä
Att du vill vinkla det till att vara en "ino grej" för att förminska den lösningen med multipla surround, när det egentligen ej stämmer.
DQ-20 skrev:Evil_Homer skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.
Till trådskaparen!
Kul att se lite klassiskt flame bait. Det är inte varje dag. Lite vintage-känsla faktiskt.
/DQ-20
Evil_Homer skrev:DVD-ai skrev:Evil_Homer
Nu talade vi om multipla högtalare för varje kanal, och att följa marknadens standarder.
Atmos är en standard och har fortfarande få högtalare/ kanal så ja...ä
Att du vill vinkla det till att vara en "ino grej" för att förminska den lösningen med multipla surround, när det egentligen ej stämmer.
Är inte med på vad du menar, vart ser du rekommendationerna runt detta om inte här på faktiskt och/eller ägare till Ino?
Ni får som jag sagt innan köra precis hur ni vill, men det jag säger till ts är just det jag skriver i raden ovan denna.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev: jag har ej kört en Atmos med multipla högtalare/kanal men det borde kunna bli bäst såhär långt i mitt liv ?
Problemet med det är att sätta 16 högtalarare i taket för 4 atmos kanaler blir väldigt många högtalare... och med viss risk att två skulle behöva sitta på samma ställe.... och om man inte monterar dolt så blir det väldigt "busy" i taket på ett normalt rum... Har själv inte ens "vågat" räkna på var 16st skulle behöva sitta i mitt rum....![]()
4st för Auro3D VoiceOfGod går däremot bra hos mig... men inte lika sugen på att flytta ned existerande surround för att ge plats åt mellanlagret.... får inte plats med min belysning då... plus att det vore icke-optimalt för äldre standarder...
man kan ju ställa sig frågan varför butiker som tjänar sitt levene på att jag och du handlar hos dom ändå väljer att rekommendera att inte använda mer högtalare, dom har ju knappast något att förlora på att sälja mer produkter, eller?
Fast det är klart, alla som står i butikerna är väl lite korkade och inte vet bättre antar jag
DVD-ai skrev:Fast jag är inte övertygad om att kanalerna för framtida format behöver många högtalare/kanal, det beror ju på hur man kodar och får dom olika kanalerna att arbeta ihop för att på så vis skapa en mer otydlig ljudkälla/ så att man inte hör dom individuella högtalarna.
Dock är det ju ett faktum att dom äldre och nuvarande formaten behöver multipla högtalare/kanal för att börja kunna återge ljud på ett sätt som är omslutande.
Jag tror på att framtida t.ex. 18st surround kanaler så duger det med 1st högtalare/kanal.
2st främre surround/ knyter ihop fronthögtalare och surround, 6st surround, 4st Back, 6st höjd kanaler.
Aldrig har jag hört en surround anläggning som inte har ett stort glapp mellan fronthögtalare och surround, därav tänker jag att man vill fylla i där på något vis ?!
Här över är det sniller spekulerar
philipbtz skrev:Evil_Homer skrev:Nej nej, det är BARA Öhman som vet något om hembio![]()
man kan ju ställa sig frågan varför butiker som tjänar sitt levene på att jag och du handlar hos dom ändå väljer att rekommendera att inte använda mer högtalare, dom har ju knappast något att förlora på att sälja mer produkter, eller?
Fast det är klart, alla som står i butikerna är väl lite korkade och inte vet bättre antar jag
Det är ju självklart att de rekommenderar i första hand en högtalare per kanal när de som finns att sälja inte är tillverkade för att parallellkopplas. Flera surround ligger på 4-6Ohm. Det min lokala butik kör är 4Ohm t.ex. Vilken stärkare hade du planerat skulle driva tre stycken sådana per kanal? Och som jag sa i mitt tidigare inlägg så har inte folk ambitionen att ha fler högtalare de vill ha så få som möjligt - helst en sound bar. Dessutom har de flesta inte råd. De mer seriösa väljer t.ex. att köra 7.1 med dipoler som säkert funkar utmärkt det med, speciellt om allt 5.1-material upmixas till 7.1. Men det vi pratar om här är väl ändå 5.1-system med 2 vanliga högtalare där bak. Detta duger inte, det vet alla som testat.
Men kollar jag på t.ex. https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... 2&istart=1 så ser jag att nu för tiden verkar det vara ganska vanligt med surround som sprider åt flera håll och även flera plattare modeller. Typ 10-15 år sedan fick man köpa vanliga stativhögtalare mer eller mindre. Så det händer lite ser det ut som. Vi får se vad som händer om 10-15 år till![]()
Vad tycker du om flera subbar kopplade till en kanal? Så som Ino har kört med i inte vet jag 20 år? Typ senaste 1-2 åren så har storbutikerna och forum börjat snacka mer om att jo man skall ha minst två basar. Vet du vad om några år till kommer det heta minst två helst fyra även i butikerna. Så som alla Ino-anläggningar kör med men även alla andra seriösa bios - forskningen på detta har ju funnits hur länge som helst men vanligt folk bryr sig inte. Alla seriösa kör minst två men ofta fler. Men det är klart detta var ju bara puckade Ino-nördar och folk med andra high-end anläggningar som körde några år sedan så det är nog bara trams
Evil_Homer skrev:philipbtz skrev:Evil_Homer skrev:Nej nej, det är BARA Öhman som vet något om hembio![]()
Det är ju självklart att de rekommenderar i första hand en högtalare per kanal när de som finns att sälja inte är tillverkade för att parallellkopplas. Flera surround ligger på 4-6Ohm. Det min lokala butik kör är 4Ohm t.ex. Vilken stärkare hade du planerat skulle driva tre stycken sådana per kanal? Och som jag sa i mitt tidigare inlägg så har inte folk ambitionen att ha fler högtalare de vill ha så få som möjligt - helst en sound bar. Dessutom har de flesta inte råd. De mer seriösa väljer t.ex. att köra 7.1 med dipoler som säkert funkar utmärkt det med, speciellt om allt 5.1-material upmixas till 7.1. Men det vi pratar om här är väl ändå 5.1-system med 2 vanliga högtalare där bak. Detta duger inte, det vet alla som testat.
Men kollar jag på t.ex. https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... 2&istart=1 så ser jag att nu för tiden verkar det vara ganska vanligt med surround som sprider åt flera håll och även flera plattare modeller. Typ 10-15 år sedan fick man köpa vanliga stativhögtalare mer eller mindre. Så det händer lite ser det ut som. Vi får se vad som händer om 10-15 år till![]()
Vad tycker du om flera subbar kopplade till en kanal? Så som Ino har kört med i inte vet jag 20 år? Typ senaste 1-2 åren så har storbutikerna och forum börjat snacka mer om att jo man skall ha minst två basar. Vet du vad om några år till kommer det heta minst två helst fyra även i butikerna. Så som alla Ino-anläggningar kör med men även alla andra seriösa bios - forskningen på detta har ju funnits hur länge som helst men vanligt folk bryr sig inte. Alla seriösa kör minst två men ofta fler. Men det är klart detta var ju bara puckade Ino-nördar och folk med andra high-end anläggningar som körde några år sedan så det är nog bara trams
Vet inte riktigt vad jag skall säga, men när du skriver ” så ser jag att nu för tiden verkar det vara ganska vanligt med surround som sprider åt flera håll och även flera plattare modeller.” Så verkar du inte ha haft koll på marknaden på väldigt länge.
Och tror du på riktigt att det skulle vara något problem för någon tillverkare att erbjuda modeller med ”annan ohm” om det skulle efterfrågas?!
Och pratar om multipla subbar som skall spela signaler ofta under 80hz och blanda in det i det i diskussionen, om du tror att set är något påfund Öhman har kommit på och är den enda som förespråkar så är du ute och snurrar rejält.
Undvik nu att svara som en politiker, utan säg nu rakt ut om jag har fel i mitt första påstående till ts?
Alltså inte svara på vilken lösning du tycker är bäst eller inte, utan bara infon jag gav till ts.
Evil_Homer skrev:philipbtz skrev:Evil_Homer skrev:Nej nej, det är BARA Öhman som vet något om hembio![]()
Vet inte riktigt vad jag skall säga, men när du skriver ” så ser jag att nu för tiden verkar det vara ganska vanligt med surround som sprider åt flera håll och även flera plattare modeller.” Så verkar du inte ha haft koll på marknaden på väldigt länge.
Och pratar om multipla subbar som skall spela signaler ofta under 80hz och blanda in det i det i diskussionen, om du tror att set är något påfund Öhman har kommit på och är den enda som förespråkar så är du ute och snurrar rejält.
Undvik nu att svara som en politiker, utan säg nu rakt ut om jag har fel i mitt första påstående till ts?
Alltså inte svara på vilken lösning du tycker är bäst eller inte, utan bara infon jag gav till ts.
Johan_Lindroos skrev:Bra, köp en sån!![]()
philipbtz skrev:Evil_Homer skrev:philipbtz skrev:
Misstänkte att du skulle missa att läsa allt jag skrev och trodde att min fetade text skulle synas, men det gjorde den inte? Jag har ingen aning vem som kom på multipla subbar och jag har skrivit flera gånger nu att alla seriösa kör så inte bara Ino-ägare - oavsett vad standarder eller tillverkare rekommenderar. Jag har ingestans påstått att Ingvar skulle ha hittat på detta. Varför drar du denna slutsats? Det jag dock skulle kunna påstå är att han som tillverkare av högtalare var extremt tidig med att rekommendera det.
Jag tyckte det var en bra liknelse för att det var samma veva några år sedan när det pratades om multipla basar i Ino-system. Att det bara var något IÖ hade hittat på för att han gillade att sälja högtalare. Givetvis är det inte så utan det är allmänt känt och alla som är pålästa kör så.
Vi är på ett forum där väldigt många äger eller har ägt Ino-högtalare. Många av de mest aktiva här är av en händelse också ägare till Ino-högtalare. Om man kommer hit för råd om surround-högtalare som får man faktiskt förvänta sig att många som bidrar till tråden kommer ge råd utifrån vad de själva har funnit funka bäst.
Så mitt svar på din fråga är ja det är främst Ino-ägare som ger detta råd på forumet men det är ganska onödigt och missvisande att påpeka detta med den ton som du gör. Som att det skulle vara ett konstigt råd.
philipbtz skrev:Datasat rs20i t.ex. kan redan idag kopiera input-kanaler till flera output-kanaler så att man får effekten av att parallellkoppla eller har jag missat något?
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Datasat rs20i t.ex. kan redan idag kopiera input-kanaler till flera output-kanaler så att man får effekten av att parallellkoppla eller har jag missat något?
Kan den kopiera mer än en input-kanal till samma output-kanal samtidigt också? Så en enskild högtalare kan ingå i en array för sidokanal OCH bakkanal samtidigt?
I have a 7.1 system. When I listen to 5.1 I copy the side surrounds to the back surrounds, or use both, or the sides only.
The RS20i has 16 very flexible channels - any input can be routed to any output, crossovers can be applied in various ways, one input channel can be mapped to multiple output channels, etc. The LS10 has 15 fixed outputs - Left, Center, Right, etc. up through 7.1, Neo:X 11.1 or Auro-3D 13.1.
philipbtz skrev:Jag är inte helt med på scenariot men t.ex. detta gör folk med sina datasats:I have a 7.1 system. When I listen to 5.1 I copy the side surrounds to the back surrounds, or use both, or the sides only.The RS20i has 16 very flexible channels - any input can be routed to any output, crossovers can be applied in various ways, one input channel can be mapped to multiple output channels, etc. The LS10 has 15 fixed outputs - Left, Center, Right, etc. up through 7.1, Neo:X 11.1 or Auro-3D 13.1.
så vem vet det kanske finns nu i deras 88A BM plugin. Enda problemet är att du behöver flera sådana á 10kkr.I was in contact with MiniDSP and they are planning to implement also the mapping of serval incoming channels to one output channel as well as a free mapping between incoming and output channels.
philipbtz skrev:Från det jag läst tror jag faktiskt att det är möjligt att göra även något såndant. Annars har du miniDSP där man kan göra otroligt avancerade grejer. Redan två år sedan skrevs dettaså vem vet det kanske finns nu i deras 88A BM plugin. Enda problemet är att du behöver flera sådana á 10kkr.I was in contact with MiniDSP and they are planning to implement also the mapping of serval incoming channels to one output channel as well as a free mapping between incoming and output channels.
Evil_Homer skrev:DQ-20 skrev:Evil_Homer skrev:Till trådskaparen!
Kul att se lite klassiskt flame bait. Det är inte varje dag. Lite vintage-känsla faktiskt.
/DQ-20
Inte det minsta, men det är allt lite underhållande att se hur det intas försvarsställning när man bara ger kortfattad info om att det är väldigt lokalt detta rekommenderas.
Evil_Homer skrev:DQ-20 skrev:Evil_Homer skrev:Till trådskaparen!
/DQ-20
Inte det minsta, men det är allt lite underhållande att se hur det intas försvarsställning när man bara ger kortfattad info om att det är väldigt lokalt detta rekommenderas.
AndersP skrev:"Inte det minsta, men det är allt lite underhållande att se hur det intas försvarsställning när man bara ger kortfattad info om att det är väldigt lokalt detta rekommenderas."
Kan ju vara så att huvuddelen av vissas kunskap består av innehållet i Ino Audios Manifest.
Evil_Homer skrev:DVD-ai skrev:Evil_Homer
...
Är inte med på vad du menar, vart ser du rekommendationerna runt detta om inte här på faktiskt och/eller ägare till Ino?
...
livsviktiga saker!KarlXII skrev:Tänk på retoriken grabbar... det är surroundhögtalare ni talar om. Inte krig eller kärlek.
Peace out /K12
Evil_Homer skrev:• An exception here is in very small houses, where there may be two on the back wall. In this case a total of eight surrounds (three on each side; two on the back wall) will be suffcient.
Evil_Homer skrev:Jag ger upp, fy fan vilken låg nivå det är just nu, blir det inte in med rödpennan och borttagning av inlägg här så kan K12 ta bort mitt konto!
Jag har varit saklig hela vägen och enbart sagt att det är i stort här på faktiskt som man ser dessa rekommendationerna.
Har ni annan åsikt så sluta kasta paj och visa så som Paa gjorde.
Harryup skrev:Hur man skall montera surrounder och hur många beror ju väldigt mycket på hur dom är konstruerade och vad man kör. 5.1 eller 7.1 är det i de flesta fall enligt mitt tycke inte särskilt stor skillnad på. Personligen har jag gärna en högtalare per kanal så att man kan justera in dom individuellt.
Evil_Homer skrev:Östberg, kalla inte mig lögnare så är du snäll!
Visa istället vart det annars brukar rekommenderas än där jag berättade för ts!
Harryup skrev:Jag justerar både tids och frekvensgång på bakhögtalarna om nödvändigt.