Moderator: Redaktörer
JM skrev:Resonanser under 80 Hz verkar mest angripas med passiva lösningar i frekvensdomänen på faktiskt.se. Såg att Solhaga angriper problemet även i tidsdomänen.
Hur kommer det sig att lösningar i tidsdomänen är så sällsynta?
JM
JM skrev:Resonanser under 80 Hz verkar mest angripas med passiva lösningar i frekvensdomänen på faktiskt.se. Såg att Solhaga angriper problemet även i tidsdomänen.
JM
Svante skrev:JM skrev:Resonanser under 80 Hz verkar mest angripas med passiva lösningar i frekvensdomänen på faktiskt.se. Såg att Solhaga angriper problemet även i tidsdomänen.
JM
Frågan är felställd. Alla lösningar angriper problemet både i frekvens- och tidsdomänen, det går inte att ändra saker i den ena domänen utan att det ändras på motsvarande sätt i den andra.
Svante skrev:Frekvens- och tidsdomän är bara olika betraktelsesätt, inte olika sätt att processa signalen.
Svante skrev:Men. Det är förmodligen vanligare att betrakta problemet i frekvensdomänen, eftersom örat är mycket mer känsligt för amplitudförändringar än fasförändringar. Frekvensdomänsbetraktelsen består alltså av två delar, varav den ena är viktig och den andra inte särskilt. Man väljer ofta att bara titta på amplituddelen av spektrum och sållar på så sätt bort relativt oviktig information.
Tittar man på vågformen, alltså i tidsdomänen, blir den kraftigt påverkad även av fasdelen, man får alltså en bild av signalen som är starkt färgad av något som hörs väldigt lite, om alls. Detta är därför ett sämre verktyg än att titta i frekvensdomänen, och kan leda till felaktiga optimeringar. Man behöver en mycket god förståelse av de båda domänerna och vad som är hörbart för att kunna dra nytta av en vågformstitt. Det är jättevanligt att man gör fel när man utgår från vågformstittande.
JM skrev:Håller med om att vi sällan hör fasfel. Vi hör ...
...
[länkar till artiklar om CABS]
...
JM
Svante skrev:Förtydligande: Frekvensdomänen innehåller information om amplitud och fas. Tillsammans är de fullständigt ekvivalenta med vågformen. Även ett allpassfilter ger alltså påverkan även i frekvensdomänen, men bara på fasgången.
Svante skrev:Enkla allpassfilter är också oftast väldigt svåra att höra någon påverkan av, vilket belyser fasgångens relativa oviktighet. Det är å andra sidan lätt att skapa exempel som visar på fasinnehållets viktighet, ta ett frekvenssvep som spelas upp baklänges, det är fasinnehållet som skiljer de två svepen åt i frekvensdomänen. Men "vanliga analoga prylars" faspåverkan är som regel mycket svår att höra.
IngOehman skrev:1. Om du är intresserad av artiklar där någon skriver saker, så kan du läsa de jag skrev för en halv evighet sedan (före Toole) om nyttan av att placera högtalare i rumshörnen, nyttan "mätmässigt" alltså. I artikeln ifråga kan du lära dig de fysikaliska effekterna av olika placeringar. Dock behandlar den inte (lika lite som Tooles senare artiklar i samma ämne) de psykoakustiska aspekterna av att placera basar på det sättet.
2. Om du vill veta vad samma författare (fortfarande undertecknad) idag och med många, många år mera erfarenhet, har för uppfattning om problemen med samma placering, det vill säga skälet till att det ofta (men inte alltid) är en poäng att undvika sådan placering, så har jag skrivit rätt så mycket om det också, men annars är det bara att fråga, jag berättar gärna.
3. Jag förstår/ser att du vill ha ett enkelt tumregelsvar på hur basar skall placeras, men det finns inga sådana enkla svar som är riktiga. Det beror nämligen på och det beror på mycket.
4. Du använder fortfarande en terminologi som berättar att du inte förstår begreppen frekvensdomän och tidsdomän. Man kan av det skälet misstänka att du kanske talar om saker som du inte begriper. Oavsett vilket så är det omöjligt eller i varje fall svårt att diskutera med en person som antingen inte begriper fysiken runt det man diskuterar, eller förstår som den men av något underligt skäl ändå pratar på ett sätt som inte går att förstå för någon som förstår frågan.
- - -
Vilken placering av basar som är "bäst" beror som sagt på, och skall man koka ned det till någonting lite mera lättfattligt, så beror det mest på två saker - om resonansen mellan högtalarvägg och lyssnarvägg är omhändertagen (med akustiska metoder helst, men även en kombination mellan akustiska metoder och eq kan ha fördelar) och om bassystemet spelar frekvenser högre än 80 Hz eller inte. Det senare har betydelse eftersom det berättar om bassystemet kan exitera resonanser över 80 Hz eller inte.
Vh, iö
- - - - -
PS. Det kan nämnas att på den tiden då jag skrev artiklarna om hur olika placeringar av multipla basar påverkar överföringsfunktionen från dem till örat, så var resten av världen av uppfattningen (storheter som Tole och Carver inkluderade) av uppfattningen att man skall använda EN basmodul och att den skall placeras i ett hörn. OM man köper en till så man har två så var oftast rekommendationen att placera den andra på den första.
solhaga skrev:Det är också enklare att finjustera systemet med baselement + elektronik samt att flytta med sig vid nytt boende eller nytt rum.
JM skrev:solhaga skrev:Det är också enklare att finjustera systemet med baselement + elektronik samt att flytta med sig vid nytt boende eller nytt rum.
Hur är bashögtalarna placerade och delade? Hur och vad justerar du?
Vilken är den mätbara/hörbara skillnaden mot tidigare?
JM
Adhoc skrev:Tycker också Tarzans sammanfattning var bra. Om man ska göra en bedömning om inköpskostnaden mellan att bygga den enorma basfällan vid vägg bakom lyssningsplats mot flera baselement + förstärkare + aktivt filter, då vinner basfällan i lägre kostnad. (I alla fall om man tänker sig en lättbyggd DIY-variant med ca 6 m³ isolering, plus reglar och tyg. ”Typ” för ca 4 m brett rum med 2,4 m takhöjd och djup 0,6 m).
Har man en dörr nära hörnet som man vill gå in igenom, kan separata baselement + elektronik vara lämpligare. Man även fundera på om man kan / vill avvara ca 2,5 m² golvarea som kan ha kostat dyra pengar om det är en bostadsrätt eller hus. M²-priset låg 2016 kring 70K i genomsnitt i Stockholm för en bostadsrätt, andra priser på andra ställen men det är ändå stora värden för ytor som man kanske vilja utnyttja bättre än att husera isolering. Då kan ytterligare baselement + elektronik plötsligt te sig som ett prisvärt alternativ.
solhaga skrev:JM skrev:solhaga skrev:Det är också enklare att finjustera systemet med baselement + elektronik samt att flytta med sig vid nytt boende eller nytt rum.
Hur är bashögtalarna placerade och delade? Hur och vad justerar du?
Vilken är den mätbara/hörbara skillnaden mot tidigare?
JM
Kvarts bredd in i rummet och på kvarts höjd.
Delar kanske lite väl högt, 120 Hz.
Tidsfördröjningen är 9,4 ms.
Lite PEQ också:
Här är en gammal mätning med ofiltrerade fyra basarna (röd) i front jämfört med CABS (lila):
[ Bild ]
Det ser bra ut under 100 Hz. Över 100 Hz är responsen väldigt mikrofonplaceringskänslig.
Subjektivt finns det mer ljudenergi i rummet än från rummet med bakbasarna på.
solhaga skrev:Ja, det fungerade i mitt lilla "litet rum".
Solida träväggar (75 mm plankvägg) med tretexskivor invändigt var dock en bra start.
Måser på golvet och några Ecophonskivor i taket gjorde säkerligen sitt till också.
Så värst billigt blev det inte.
Med åttakanalig DAC, extra slutsteg och subbar, visserligen självbyggen, blir nog summan över vad en rumsombyggnad kostar.
Skulle man köpa detta i färdig så talar vi nog om mer än 50 kSEK; kanske närmare 75 kSEK om man vill ha Acoustic Elegance-element.
IngOehman skrev:Problemet med den här tråden, som jag ser den, är att den verkar ha startats med syftet att framställa verkligheten som att alla gör fel, och sen presenteras någon sorts tumregellösning som "det som alla behöver".![]()
![]()
Och det är lätt att få känslan att man bara får ha synpunkter på det om man presenterar en annan lika dum tumregellösning! Men saken är ju den att verkligheten är komplicerad och någon fungerande standardlösning finns inte.
I verkligheten är ju varje rum en ny utmaning och varje rum förtjänar att analyseras och få den lösning som passar bäst där - givet de specifika förutsättningarna.
Vh, iö
Harryup skrev:Problemet med basar bak ser jag enligt följande:
Vad skall basarna bak ha för frekvensgång och delay? Och vilken signal skall dom matas med?
I höger bakhörn hör man inte bara höger framhögtalare. Man hör också vänster framhögtalare även då höger fram spelar. Och hur skall man träffa ”rätt” med delayen? Avståndet mellan framvägg och bakvägg duger inte eftersom det tar tid att processa framkanalen men också bakkanalen och den tiden behöver inte alls vara lika för de båda kanalerna. Dessutom fasvänder man höger fram så skall alltså den också ta bort vänster frams bidrag i höger bakhörn som har ett annat gångavstånd och en annan frekvensgång.
Om man skall använda en sådan uppställning så skulle jag personligen använda mig av den uppställning som Nelson Pass tog fram med mikrofoner i bakhörnen så att man verkligen ” tog bort” det ljud som finns just där just precis då.
Annars ser jag det som risken är väldigt stor att bakhögtalarna inte bara försöker ta bort rumsresonanser med ”gammalt ljud” utan även spelar nytt ljud fel i tid som inte finns fram just då och som då blir hörbart.
Personligen sympatiserar jag väldigt mycket med att använda digitala filters och delayer för register vilket jag gjort i mer än 10 år och jag har också testat just detta på ett par olika ställen en hel del, och vi fick aldrig till det att funka. Även om det mätte bättre än innan så tappade musiken sitt glöd när vi testade. Så personligen så använder inte jag sådant system även om jag redan har grejor för det. Men eftersom det är rumsberoende och så inställningskänsligt så utesluter jag helller inte att andra kan få det att fungera bra.
/harryup
Harryup skrev:Ja, der är det jag personligen inte förstår varför dom skall ha eftersom dom då kommer både spela ljud i bakre hörnen som akustiskt inte kommer finnas där vid just den tiden. Dels därför att frekvensgången i bakre hörnen måste processas på annat sätt än fram och man får tidskillnader. Har du prövat med mickar till bakre kanalerna?
Mvh/Harryup
JM skrev:Finessen med 4 subbasar varav 2 baktill är att utnyttja interferens för att ta bort hörbara toppar och dippar i lyssningspositionen. Skillnaden i fas och amplitus ger rak tonkurva i lyssningspositionen.
Har aldrig sett att korrekt filtrerade subbasar kan lokaliseras i lyssningsrum. Det finns studier som påvisar lokalisation under 80 Hz på öppna fält men inga i rum.
JM
JM skrev:Finessen med 4 subbasar varav 2 baktill är att utnyttja interferens för att ta bort hörbara toppar och dippar i lyssningspositionen. Skillnaden i fas och amplitus ger rak tonkurva i lyssningspositionen.
JM skrev:Har aldrig sett att korrekt filtrerade subbasar kan lokaliseras i lyssningsrum.
JM skrev:Det finns studier som påvisar lokalisation under 80 Hz på öppna fält men inga i rum.
solhaga skrev:Subbasarna är placerade på "Kvarts bredd in i rummet och på kvarts höjd."
Johan_Lindroos skrev:Placering på halva rumshöjden skulle vara bättre., för att inte excitera fundamentalresonansen mellan golv och tak.
rajapruk skrev:Tarzan har provat CABS, och fick inte till det, vill jag minnas.
solhaga skrev:Två fram och två bak.
rajapruk skrev:solhaga skrev:Två fram och två bak.
CABS kräver 4 fram och 4 bak. Minst. Det finns en formel för hur många som behövs, beroende på frontväggens storlek och woofer-storlek.
Som jag fattat det. Annars har du inte 1/4-placering från både väggar, golv och tak. Och det blir inte 1 homogen ljudvåg från frontvägg till bakvägg.
Jag tror också placering på mitten av rumshöjden vore bättre med bara 2 fram och 2 bak.
paa skrev:
Nån som vill diskutera "bakvägg"?
paa skrev:Johan_Lindroos skrev:Placering på halva rumshöjden skulle vara bättre., för att inte excitera fundamentalresonansen mellan golv och tak.
Det låter ju väldigt självklart, men jag har inte sett den rekommendationen tidigare. Finns det något aber?
IngOehman skrev:2. Två basar på främre väggen på 1/4 rumshöjd, och två på 3/4 rumshöjd (eller två på golvet därframme och två uppe vid taket därbak) ger dessutom OCKSÅ exitationsfrihet av halvvågsresonansen mellan golv och tak. Det behöver alltså inte spelar just i mitten, lika mycket över och under fungerar lika bra.
IngOehman skrev:...
Personligen så förespråkar jag att basar placerade långt bak i lyssningsrummet (om vi tar de fall där det alls är en bra ide) även bör placeras så högt upp som möjligt. Poängen med detta är att de kommer så sent som möjligt när man backar i rummet, och därför bibehålls upplevelsen att basen kommer framifrån.
...
Vh, iö
Belker skrev:Om man gör detta (fyra fram och två bak), men sitter säg en meter närmare bakbasarna, behöver man då inte ha delay på dessa?
Belker skrev:Jo, det blir ca 3ms, men får man effekten av minskad utsläckning då? Om man t.ex simulerar detta i REW ser frekvenskurvan mycket jämnare ut om man inte tar med delay, därav min fråga. Hur blir det i prakriken? Kompenserar man det faktum att bakbasarnas ljud når en först enbart med mer nivå framifrån eller måste man även delaya, och i så fall, åtnjuter man jämnare frekvensgång? REW antyder att så inte är fallet.
Belker skrev:IngOehman skrev:...
Personligen så förespråkar jag att basar placerade långt bak i lyssningsrummet (om vi tar de fall där det alls är en bra ide) även bör placeras så högt upp som möjligt. Poängen med detta är att de kommer så sent som möjligt när man backar i rummet, och därför bibehålls upplevelsen att basen kommer framifrån.
...
Vh, iö
Om man gör detta (fyra fram och två bak), men sitter säg en meter närmare bakbasarna, behöver man då inte ha delay på dessa?
JM skrev:En vanlig setup på faktiskt.se är 4 subbasar placerade utmed fronthögtalarnas vägg. Sannolikt den sämsta uppställningen om det gäller att undvika hörbara resonanser i rummet. Har aldrig sett en seriös rekommendation att göra denna uppställning utanför detta forum.
solhaga skrev:Jag för min del lyckades aldrig få ut något vettigt eller användningsbart ur REWS Room Simulator.
Jag försökte då med fördröjningar för alla högtalare, frontar såväl som basar, optimerat för lyssningsplatsen.
Det var först när jag insåg att CABS skall spela för rummet och frontarna skall spela för mig, som allt föll på plats.
IngOehman skrev:Tycker allt det du skriver är förnuftigt. Visst kan det bli väldigt bra med basarna placerade så. Men det beror på och det beror på mycket.
Om man inte analyserar och reflekterar över allt det som spelar in innan man väljer lösning, så kan det ju ändå vara så att man har lite tur också!![]()
Med tur kan det bli väldigt bra. Men tur kommer aldrig att hjälpa alla.solhaga skrev:Jag för min del lyckades aldrig få ut något vettigt eller användningsbart ur REWS Room Simulator.
Jag försökte då med fördröjningar för alla högtalare, frontar såväl som basar, optimerat för lyssningsplatsen.
Det var först när jag insåg att CABS skall spela för rummet och frontarna skall spela för mig, som allt föll på plats.
Ligger något i det där.
Men en annan kul sak som anknyter lite till det, som man också kan fundera på, är att för statiska signaler så är en fördröjning om en halv våglängd samma sak som att fasa om 180 grader. Men för statiska signaler så är det inte alls så. Och sen finns det ju ett MYCKET starkt frekvensberoende också - 180 grader motsvarar bara 1/4 så mycket tid vid 80 Hz som vid 20.
Konsekvenserna av skillnaden är ofta den motsatta till vad folk tror.![]()
- - -
En fördröjd matning av fasvända bakbasar kan verka som ett prima recept för att eliminera reflexen från bakre väggen, men det bildas av en sådan manöver även en HP-funktion som man kanske vill slippa? Det finns i och för sig lösningar på det också, men jag har nog inte stött på något fall där inte akustiska lösningar, möjligen tillsammans med en bra eq, inte gjort ett bättre jobb.
Problemet är att reflexen från den bakre väggen faktiskt är en nyttosignal sett psykoakustiskt. Det är framväggens ANDRA reflex som är det verkliga problemet.![]()
Man kanske borde marknadsföra sin gamla ide om att att mata ett frammonterat system med både den vanliga bassignalen och en motfasig signal fördröjd TVÅ rumslängder...
Problemet är att den resulterande tonkurvan är så svår att övertyga folk om att det faktiskt är rätt (förklaring kommer strax).
Ett annat problem (eller problem kanske är fel ord) är att likheten med att komplettera med ett notchfilter blir så stor att man kan fråga sig om inte eq-lösningen i kraft av sin större enkelhet är bättre?
- - -
Exempel - med ett rumsdjup om säg 3,43 meter (trist kort svenskt rum) så får vi en halvvågsresonans vid 50 Hz. Denna kan man bekömpa på många olika sätt. Här är några:
1. Använd bara basar på högtalarväggen. Dämpa väggen bakom lyssningar så att den signifikant absorberar 50 Hz. Se till att få tillräckligt mycket reflexer vid högre frekvenser så att akustisk förankring sker.
2. Sätt aktiva basar på väggen bakom lyssnarna, som spelar i fas (med de på främre väggen) och inte är fördröjda.
3. Sätt aktiva basar på väggen bakom lyssnarna, som spelar ur fas (med de på främre väggen), och är 10 ms fördröjda.
Och nu - Version 4 och 5 - som bygger på 1:
4. Använd bara basarna på främre väggen, försök åstadkomma rimligt mycket basabsorption på väggen bakom lyssnaren, och komplettera med en eq (som gör en notch vid halvvägsresonansen djupledes).
5. Använda basarna på främre väggen, men mata dem med både den normala bassignalen och en fasvänd som är 20 ms fördröjd. Det ger också en notch vid 50 Hz.
- - -
Variant 1 är tämligen perfekt då väggen fortfarande ger stöd (kavitetseffekt) för frekvenser lägre än lägsta resonansfrekvensen. Den kan även ge lagom mycket reflexioner för högre frekvenser för att hjälpa lyssnaren att uppleva en akustisk förankring på så vis att det känns som om inspelningsvärlden och den egna logen hänger ihop. Nackdelen är att det blir ett stort bygge, som även stjäl en del rumsvolym. Men så dyrt behöver det inte bli.
Variant 2 är bra på så vis att den inte heller tar ifrån rummet kavitetseffekten, och basarna ökar i själva verket systemets kapacitet för "nyttoljud" förutsatt att man som lyssnaren inte sätter alltför långt bak i rummet.
Variant 3 ser tekniskt "perfekt ut" (om man tittar på en simulering och värderar det man ser som man fått veta att man skall) - läs; som om man inte hade haft någon bakvägg. Det är också konceptets största nackdel, då kan sittande i ett rum förväntar sig att höra rummet och det handlar om tidiga reflexer och inte rumsresonanser (de senare tillför ingenting gott).
Variant 4 är en lösning som inte kräver basar på bakre väggen, som inte kräver en så voluminös basfälla, och som hanterar all "antisignal" (en resonans i motfas är samma sak som en notch) i den elektroniska världen, således att en utsläckning inte blir en effektförlust utan bara "mindre signal". Av alla varianter får denna högst effektivitet, tillsammans med:
Variant 5 är en lösning som inte kräver basar på bakre väggen, som inte kräver en så voluminös basfälla, och som hanterar all "antisignal" (den fördröjda motfassignalen) i den elektroniska världen, således att en utsläckning inte blir en effektförlust utan bara "mindre signal". Samma effektivitet som version 4 men en oönskad HP-funktion skapas. dock spelar det mindre roll eftersom det sker i den elektroniska världen och kan kompenseras om man vill. Beteendena för 4 och 5 blir likartade, och man kan argumentera för båda 4 och 5...
Men version 4 kan allting åstadkomma med helt analoga lösningar. Man har även en möjlighet att fintrimma Q-värdet på notchen, det blir en fri faktor då notchen inte är åstadkommen som en del av ett kamfilter. Med version 5 kan man å andra sidan argumentera att korrektionen inte behöver ha justerbart Q-värde eftersom den per automatik blir "rätt" om nivån för kamfilterskapandet läggs rätt. Ju större rum, desto starkare föredrar jag 5 framför 4, eftersom 5 automatiskt skapar multipla notcher och ett större rum gör att flera av dem hamnar under delningsfrekvensen.
- - -
Jag har provat alla fem lösningar och föredrar 1, 2, 4 och 5 framför version 3 (som just nu verkar vara på modet). Men alla fem varianter gör någonting som förbättrar. Så jag förstår att den som testar vilken som helst av dem och jämför med en "ofixad" uppställning, blir positiv till resultatet.
Men som sagt - om jag skulle tvingas välja bort en av de fel så blev det 3. Och detta alltså av prykoakustiska skäl. Man vill ta bort resonansen, men inte varseblivningen av väggen man har bakom sig, via tidiga reflexer. Skall resonansen tas ned tillräckligt med det konceptet så kommer reflexen från nämnd vägg att bli för svag. Den blir dessutom väldigt diskontinuerlig då den ändrar sig kraftigt då man passerar delningsfrekvensen... Inte bra.
Man kan tro att även 5 drabbar på samma sätt, men då högtalarväggen normalt är så dämpad vid frekvenser över delningsfrekvensen så blir det inte så. Snarare blir allt i harmoni nästan av sig själv.
Vh, iö
solhaga skrev:5:an verkar intressant ehuru jag varken har plats för eller vill bygga statiska basfällor.
Enkelt att testa med befintlig konfiguration, JRMC's DSP borde kunna klara det.
@AdHoc: Ja.
solhaga skrev:5:an verkar intressant ehuru jag varken har plats för eller vill bygga statiska basfällor.
Enkelt att testa med befintlig konfiguration, JRMC's DSP borde kunna klara det.
@AdHoc: Ja.
IngOehman skrev:Ja, och?
Vh, iö
Svante skrev:Kan du förklara på vilket sätt kurvorna har blivit optimala i bilderna du visar? Jag tycker att det verkar som att det är ganska mycket kvar av rumsresonanserna.
Nattlorden skrev:Hur tillser man en upplevelse av första vågfront anländandes framifrån för alla stolarna med basarna placerade enligt exemplet, JM? Det är ju en sak att tillfredställa en mikrofon och en annan att tillfredställa en människa...
Kraniet skrev:Vet inte om jag missar något men vad är det som gör lösning 5 så speciell? Är det att det går att (enkelt?) lösa analogt som gör det så bra?
Om jag tar min anläggning som exempel så har jag en minDSP inkopplad där jag lagt in notchar för att mildra rummets toppar. Är det en dålig lösning? Blir inte det praktiska resultatet detsamma? Eller är det nåt med tidsfördröjningen som gör förslag 5 så mycket bättre? I miniDSP är det frekvens, Q och nivå som finns att justera.
JM skrev:Nattlorden skrev:Hur tillser man en upplevelse av första vågfront anländandes framifrån för alla stolarna med basarna placerade enligt exemplet, JM? Det är ju en sak att tillfredställa en mikrofon och en annan att tillfredställa en människa...
Visa att vågfronter upplevs under 80 Hz.
JM
JM skrev:Svante skrev:Kan du förklara på vilket sätt kurvorna har blivit optimala i bilderna du visar? Jag tycker att det verkar som att det är ganska mycket kvar av rumsresonanserna.
Att minska resonanser med 20 dB skillnad till 4,2 dB skillnad är en hörbar förbättring (se text).
JM skrev:PEQ med variabelt Q värde tar bort återstående toppar och dippar. Känsligheten för skapad distorsion i subbasområdet är relativt låg.
JM skrev:Finner det intressant att så många på faktiskt.se krampaktigt vidhåller en rumsförstörande och ålderdomlig metod att fixa en bra subbas.
JM skrev:Att det finns kommersiella intressen och undermedvetna konformitets lojaliteter som påverkar åsikterna är helt uppenbart.
JM skrev:Till skillnad från "drevet" på faktiskt.se råder konsensus sedan årtionden med Floyd Toole i spetsen att det finns ingen mening längre med att fylla lyssningsrummet med allehanda basfällor och tjocka bas-absorbanter. Passiva metoden är tillräckligt bra men går att förfina med aktiv metod.
JM skrev:Nattlorden skrev:Hur tillser man en upplevelse av första vågfront anländandes framifrån för alla stolarna med basarna placerade enligt exemplet, JM? Det är ju en sak att tillfredställa en mikrofon och en annan att tillfredställa en människa...
JM
JM
JM skrev:JM skrev:Nattlorden skrev:Hur tillser man en upplevelse av första vågfront anländandes framifrån för alla stolarna med basarna placerade enligt exemplet, JM? Det är ju en sak att tillfredställa en mikrofon och en annan att tillfredställa en människa...
JM
Kan du inte lokalisera rätt filtrerad subbas kan du inte lokalisera en vågfront.
JM
IngOehman skrev:*För att skapa 160 dB i fritt fält en meter från en ljudkälla behöver ljudkällan pumpa 8 kubikmeter luft p-p. Med reservation för att jag överslår slarvig (är på Hornbach och handlar).
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:*För att skapa 160 dB i fritt fält en meter från en ljudkälla behöver ljudkällan pumpa 8 kubikmeter luft p-p. Med reservation för att jag överslår slarvig (är på Hornbach och handlar).
Räcker att generera en kvarts våglängd för testets skull... så en silo där man kan släppa ned ett våningsplan som en kolv lagom fort och en dörr ut mot försöksperson ?
JM skrev:JM skrev:Nattlorden skrev:Hur tillser man en upplevelse av första vågfront anländandes framifrån för alla stolarna med basarna placerade enligt exemplet, JM? Det är ju en sak att tillfredställa en mikrofon och en annan att tillfredställa en människa...
JM
Kan du inte lokalisera rätt filtrerad subbas kan du inte lokalisera en vågfront.
JM
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:IngOehman skrev:*För att skapa 160 dB i fritt fält en meter från en ljudkälla behöver ljudkällan pumpa 8 kubikmeter luft p-p. Med reservation för att jag överslår slarvig (är på Hornbach och handlar).
Räcker att generera en kvarts våglängd för testets skull... så en silo där man kan släppa ned ett våningsplan som en kolv lagom fort och en dörr ut mot försöksperson ?
Jag vet ju att du skojar, men för dem som, baserat på det du skriver, kanske tror att en kvart vågläng av en viss frekvens "är" den frekvensen, kan en kommentar vara nyttig:
En kvart våglängd av en frekvens, säg 50 Hz, blir inte en ton utan det blir en aperiodisk transient med ett spektrum som sträcker sig kontinuerligt upp till 200 Hz. Sen blir det en massa ljud även vid högre frekvenser.
Vh, iö
Tarzan skrev:Jag vill också tacka för inlägget med de fem olika alternativen, Ingvar. Jag blir väldigt sugen på att testa variant 5 även om jag har ett ganska dämpat rum redan.
I och med min minidsp nanoavrHDA har jag ju möjligheten att få ut både en riktig signal och en signal som är två gånger rumslängden fördröjd och fasvänd. Vad jag däremot inte riktigt är med på är om jag med min Behringer inuke NU3000dsp kan få den att spela den ihopmixade signalen på båda utgångarna. Så här säger manualen:
solhaga skrev:Fann att det nog kan bli svårt med JRMCs DSP eftersom jag skulle behöva ett par virtuella kanaler för att enkelt kunna implementera femman.
Det går nog att fixa till för testens skull genom att låna en reell kanal, men jag behöver i slutändan alla reella kanaler.
Så Ockhams rakkniv åkte fram och jag testade det allra enklaste, att bara stänga av CABSs bakkanaler utan att tillämpa någon ytterligare PEQ.
Mr. Clean snurrade några gånger i båda konfigurationerna. Ingen märkbar skillnad.
Då känns det som ett stort slöseri att ha två subbasar där bak som inte tillför något.
Bättre att de är där fram och att samtliga spelar på halva styrkan = lägre distorsion och större medbringande yta.
Så det blir nog till att proppa upp baksubbasarna ovanpå frontdito och sedan PEQ:a bort eventuella resonanser. Elementen hamnar då på halva höjden(gamla bak) samt en fjärdedel (befintliga fram).
Detta utesluter inte att jag kan testa femman senare.
nuffe skrev:solhaga skrev:Fann att det nog kan bli svårt med JRMCs DSP eftersom jag skulle behöva ett par virtuella kanaler för att enkelt kunna implementera femman.
Det går nog att fixa till för testens skull genom att låna en reell kanal, men jag behöver i slutändan alla reella kanaler.
Så Ockhams rakkniv åkte fram och jag testade det allra enklaste, att bara stänga av CABSs bakkanaler utan att tillämpa någon ytterligare PEQ.
Mr. Clean snurrade några gånger i båda konfigurationerna. Ingen märkbar skillnad.
Då känns det som ett stort slöseri att ha två subbasar där bak som inte tillför något.
Bättre att de är där fram och att samtliga spelar på halva styrkan = lägre distorsion och större medbringande yta.
Så det blir nog till att proppa upp baksubbasarna ovanpå frontdito och sedan PEQ:a bort eventuella resonanser. Elementen hamnar då på halva höjden(gamla bak) samt en fjärdedel (befintliga fram).
Solhaga, glöm inte bort att ditt rum är mycket bra dämpat, kanske bara något litet i problem i basen. Som jag sagt tidigare, de allra flesta, inklusive mig själv, är nog avundsjuka på ett så bra rum.![]()
Henrik
solhaga skrev:nuffe skrev:Solhaga, glöm inte bort att ditt rum är mycket bra dämpat, kanske bara något litet i problem i basen. Som jag sagt tidigare, de allra flesta, inklusive mig själv, är nog avundsjuka på ett så bra rum.![]()
Henrik
Jo, precis. Och då känns ju CABS som lite onödigt.
Här är en gammal mätning med ofiltrerade fyra basarna (röd) i front jämfört med CABS (lila):
IngOehman skrev:Jag tror det finns skäl att säga något om börvärden för mätningarna vid det här laget...
Om önskemålet är att skapa en återgivning som representerar ett perfekt framifrån kommenade ljud, alltså perfekta oskamferade vågfronter, så SKALL de ståendevågor som uppstår mot bakre väggen och kamfiltereffekterna som blir resultatet av det, synas på mätningen. Gör de det inte så är direktljudet skadat.
Nämner detta eftersom det är lätt att få för sig att en rak tonkurva för totalljudet är riktigast. Men så är det ju inte. Bäst återgivning av ljudhändelsen därframme i ljudbilden har man när ljudet därifrån är opåverkat.
Så när man bedömmer tonkurvan man mäter och även när man justerar systemet, så behöver man ha lärt sig att skilja mellan hur djupledes resonanser och hur ståendevågorna/kanfiltereffekterna mot bakre vägger ser ut. De förstnämna är onda, de sistnämnda är goda.
Näste steg är svårare - att bestämma hur man gillar sin bakre vägg... vad är maximalt trevliga egenskaper för väggen man har bakom sig? En helt platt en meter tjock betongvägg är inte vad jag vill ha. Sitter man en meter framför en betongvägg så kommer 100 Hz att försvagas extremt.
Så bara för att receptet att eliminera väggen man har framför sig (högtalarväggen) med hjälp av en motfassignal fördröjd två rumslängder*, är ett enkelt recept, betyder det inte att det är självklart hur bakre delen av rummer ser ut optimalt.
Vh, iö
- - - - -
*Eller den förenklade varianten - en notch (i större rum två, men då är oftast delayen bättre).
Kraniet skrev:Men det ser ut som att nivån är ca 5dB högre utan CABS. Det är ju enormt mycket.
IngOehman skrev:Jag tror det finns skäl att säga något om börvärden för mätningarna vid det här laget...
Om önskemålet är att skapa en återgivning som representerar ett perfekt framifrån kommenade ljud, alltså perfekta oskamferade vågfronter, så SKALL de ståendevågor som uppstår mot bakre väggen och kamfiltereffekterna som blir resultatet av det, synas på mätningen. Gör de det inte så är direktljudet skadat.
Nämner detta eftersom det är lätt att få för sig att en rak tonkurva för totalljudet är riktigast. Men så är det ju inte. Bäst återgivning av ljudhändelsen därframme i ljudbilden har man när ljudet därifrån är opåverkat.
Så när man bedömmer tonkurvan man mäter och även när man justerar systemet, så behöver man ha lärt sig att skilja mellan hur djupledes resonanser och hur ståendevågorna/kanfiltereffekterna mot bakre vägger ser ut. De förstnämna är onda, de sistnämnda är goda.
Näste steg är svårare - att bestämma hur man gillar sin bakre vägg... vad är maximalt trevliga egenskaper för väggen man har bakom sig? En helt platt en meter tjock betongvägg är inte vad jag vill ha. Sitter man en meter framför en betongvägg så kommer 100 Hz att försvagas extremt.
Så bara för att receptet att eliminera väggen man har framför sig (högtalarväggen) med hjälp av en motfassignal fördröjd två rumslängder*, är ett enkelt recept, betyder det inte att det är självklart hur bakre delen av rummer ser ut optimalt.
Vh, iö
- - - - -
*Eller den förenklade varianten - en notch (i större rum två, men då är oftast delayen bättre).
solhaga skrev:Tarzan skrev:Jag vill också tacka för inlägget med de fem olika alternativen, Ingvar. Jag blir väldigt sugen på att testa variant 5 även om jag har ett ganska dämpat rum redan.
I och med min minidsp nanoavrHDA har jag ju möjligheten att få ut både en riktig signal och en signal som är två gånger rumslängden fördröjd och fasvänd. Vad jag däremot inte riktigt är med på är om jag med min Behringer inuke NU3000dsp kan få den att spela den ihopmixade signalen på båda utgångarna. Så här säger manualen:
Spännande, då kanske du blir först ut att testa detta.
Och tack Ingvar för att du delar med dig.
mawes skrev:Den här tråden blev till något av det bättre på länge. Tack Ingvar, väldigt kul och intressant läsning, jag ska prova nummer 5 vid tillfälle.
solhaga skrev:Fann att det nog kan bli svårt med JRMCs DSP eftersom jag skulle behöva ett par virtuella kanaler för att enkelt kunna implementera femman.
snip
Tarzan skrev:IngOehman skrev:Jag tror det finns skäl att säga något om börvärden för mätningarna vid det här laget...
Vh, iö
- - - - -
Hur gör man bäst för att mäta hur den frontalt anländande ljudvågen ser ut då?
Jag förstår att man kan förstå hur den ser ut om man har koll på rummets dimentioner i kombination med mikrofonplacering och basplacering. Man kan då komma fram hur ljudvågen måste ha sett ut om den skapar de inferensmönster man kan se i mätningen. Men en sådan mätning går det inte att övertyga någon med. Därför undrar jag om det finns något sätt att mäta själva vågfronten endast på?
rajapruk skrev:I nummer 5 måste gain sänkas på den fördröjda motfassignalen motsvarande gainförlusten för gångvägen 2 rumslängder med väggstuds också, antar jag.
Xenod skrev:En kopp kaffe och ditt inlägg IÖ om de fem metoderna på sidan 3 gjorde min dag igår! Lysande inlägg, som oftast!![]()
Jag tycker mig märka att du är ganska återhållsam med din kunskap (av förståeliga skäl) i många av dina inlägg, men när du "släpper på lite mer" och berättar så blir det så djävulskt intressant!
JM skrev: Analysen borde mer fokusera på tryckförändringar som vi faktiskt hör och undvika ett spekulativt tänkande kring "ljudrörelsefenomen" som vi faktiskt inte hör.
Örat är som alla vet en trycksensor och inte en luftrörelsesensor.
Vid långa våglängder sker betydande partikelrörelser runt jämnviktslägen utan faktiska förflyttningar i rummet över tiden.
En fullständig 3D-bild med rummets relevanta tryckgradienter borde gå att simulera fram utifrån givna mått på rummet och placeringar av subbasar.
Att mäta tryckgradienterna runt lyssningspositionen kan sannolikt ge värdefull information om relationen till tryckmaxima/minima/frekvens.
JM
solhaga skrev:Xenod skrev:En kopp kaffe och ditt inlägg IÖ om de fem metoderna på sidan 3 gjorde min dag igår! Lysande inlägg, som oftast!![]()
Jag tycker mig märka att du är ganska återhållsam med din kunskap (av förståeliga skäl) i många av dina inlägg, men när du "släpper på lite mer" och berättar så blir det så djävulskt intressant!
IÖ är mer av en professor. Så IngOehman kanske skulle byta nick till ProfOehman, så kanske vi kan få lite mer kunskap PÖ om PÖ.
philipbtz skrev:Otroligt informationsrik och intressant tråd!
De problem och lösningar som dikuteras har jag funderat på och labbat med under ca. 1-2 års tid. Jag vet inte ifall jag blivit något klokare av mina egna experiment men jag har dock hört skillnaderna av olika koncept jag testat. Efter Ingvars inlägg så känner jag att jag nästan börjar förstå saker och ting. Tror jag börjar förstå hur svårt det kan vara att tolka mätningar och hur lite de säger för ett otränat öga. Tyvärr inser jag att jag är totalt nybörjare där
Mitt rum är helt i betong - varenda yta i rummet. Det är dock ombyggt enligt Ingvars ritningar och det blev bättre men jag har haft det där problemet med 50Hz, som då även Ingvar nämnde att jag kanske kunde få redan när han var där och undersökte saker och ting. Mitt rum är 3.5 x 5.6 .x 2.1 meter och jag högtalarna spelar längs en av långväggarna. Sittplatsen är något försjuten åt sidan från mitten. Det blev så av många anledningar som jag inte kommer gå in på men tro mig det är den placeringen som ger minst kompromisser.
Efter all ombyggnad osv. så har jag ca. 3 meter mellan högtalare och lyssningsplats med en betongvägg precis bakom huvudet. Det är alltså totalt opraktiskt/omöjligt att fixa problemen i basen som uppstår i den ledden av rummet med mer ombyggnad av rummet.
Enligt rekommendation från Ingvar skulle jag placera två basar nära ihop på framväggen och två bredd isär läggs lyssningsväggen- alltså två fram och två bak. När jag gjorde detta så såg mätningar fina ut men jag uppleva basen som för tok för svag och det lät liksom fel dessutom. Antar att det skulle kunna vara så enkelt som att mina hembyggna slutna L26ROY har för lite kapacitet helt enkelt men jag tror inte bara det är det utan det lät även konstigt i basen.
Efter väldigt mycket labbande kom jag fram till att det som verkar vara bäst utgångspunkt var att placera alla fyra basar längs framväggen med elementen så nära golvet som möjligt. Då fick jag EXTREMT mycket mer output, speciellt i djupbasen. De problem som uppstod var dock likväl störande. Det lät som att basen kom från höger (den sidoväggen jag sitter närmast) samt problem runt 50Hz och 100Hz som stod ut väldigt mycket.
För att lösa detta har jag testat typ alla tänkbara kombinationer av cr80s, miniDSP samt Dirac. Det jag landade i och som är bäst hittills men ändå inte helt bra är följande. Mina två högra basar fördöjer jag med 7.5ms i miniDSP(jag har ingen aning varför detta verkar funka men det hjälper) sedan körde jag Dirac på alla basar i mono med en egen målkurva där jag ökar basen i Dirac ganska kraftigt under 30Hz. Jag gör alltså ingen EQ för att lyfta de undre frekvenserna av de slutna basarna i miniDSP utan låter Dirac göra det.
Resultatet av det hela är att jag inte längre har några störande frekvenser som sticker ut och basen upplevs inte komma från höger mera. Jag har utsträckning ner till 20Hz där jag sedan har ett 48db/okt BW filter. Det går att spela ganska starkt och distorsionsfritt nu.
Det jag saknar lite är att ha liksom ännu mer av det där luftiga trycket i basen som jag upplever det svårt att få i mitt rum. Jag vet inte hur jag bättre skall förklara det. Typ den egenskapen man får när man har ett mycket större rum med en väldämpad vägg ett par meter bakom en.
Jag vet inte riktigt vad mer jag kan göra i det här rummet men jag gissar lite på att om jag hade haft 6 basar istället för 4 och placerat 4 fram och 2 bak så skulle det lösa många problem. Infra Y-6 hade antagligen suttit fint
Nu skall jag nog läsa om Ingvars inlägg igen och se vad jag kan hitta på utifrån det.
petersteindl skrev:JM skrev: Analysen borde mer fokusera på tryckförändringar som vi faktiskt hör och undvika ett spekulativt tänkande kring "ljudrörelsefenomen" som vi faktiskt inte hör.
Örat är som alla vet en trycksensor och inte en luftrörelsesensor.
Vid långa våglängder sker betydande partikelrörelser runt jämnviktslägen utan faktiska förflyttningar i rummet över tiden.
En fullständig 3D-bild med rummets relevanta tryckgradienter borde gå att simulera fram utifrån givna mått på rummet och placeringar av subbasar.
Att mäta tryckgradienterna runt lyssningspositionen kan sannolikt ge värdefull information om relationen till tryckmaxima/minima/frekvens.
JM
Hej JM, jag har en undran. Å ena sidan skriver du att man bör fokusera på tryckförändringar och inte på ljudrörelsefenomen. Å andra sidan skriver du om att mäta tryckgradienter. Menar du att tryckgradienter inte skulle vara ett ljudrörelsefenomen? Jag förmodar att du med tryckgradienter menar gradienten av akustiska ljudvågor i luften.
Gradienten inom matematiken är en vektorvärd funktion av ett skalärfält. En funktions gradient är en vektor vars riktning är den riktning i vilken förändringen av funktionen är som störst och vektorns storlek är proportionell mot förändringens storlek.
Dock är det skillnad på stående vågor och propagerande vågor. Jag kan dock inte riktigt se vad du menar.
För övrigt anser jag att man bör skilja på högtalaregenskaper och rumsegenskaper till följd av ljudåtergivning med högtalare i lyssningsrum.
Direktljudet är för mig alltid en högtalaregenskap. All påverkan på direktljudet ingår i högtalaregenskaper. Om närliggande väggars reflexer påverkar direktljudet inom hela tonfrekvensområdet eller inom vissa frekvensintervall så utgör dessa väggar en del av högtalarbaffeln. Så ser jag på saken.
PeterSteindl skrev:Efter direktljudet kommer rummet in och lägger till sin egen överföringsfunktion med rumsegenskaper. Efterklang är en sådan rumsegenskap. Stående vågor är en annan rumsegenskap och även rumsresonanser. Tidiga reflexer som inte påverkar direktljudet är också en rumsegenskap.
PeterSteindl skrev:Om man koncentrerar sig på att förstå principen för stående vågor och rumsresonanser så bör man därefter kunna komma långt i problemlösningen hur man eliminerar, undviker eller minimerar stående vågor och rumsresonanser utan att det medför förändring av direktljudet.
PeterSteindl skrev:Kvar blir direktljudet och tidiga reflexer som rumsegenskap i lyssningsrummet som man antingen kan anse nyttiga eller onyttiga för ljudåtergivningen. Oavsett om de anses vara nyttiga eller onyttiga så finns de inte i inspelningen. De påförs på alla uppspelningar i lyssningsrummet. De som anser att dessa nyttiga tidiga reflexer som tillhör rumsegenskaper bör finnas med, bör även kunna motivera varför. Jag tillhör dem som anser att dessa nyttiga tidiga reflexer som tillhör rumsegenskaper i lyssningsrummet bör finnas med om man vill återge en akustisk ljudhändelse på sådant sätt som man skulle uppleva det som om man närvarade vid inspelningen. Jag har dock ännu inte motiverat eller gett förklaringen varför även fast jag sedan en tid tillbaka vet varför. Ingen som jag sett eller hört har ännu kunnat förklara varför och det kunde inte heller Stig Carlsson. Han pratade om di tidiga reflexerna som måste finnas med från inspelningslokalen i inspelningen men även från uppspelningslokalen vid uppspelning. Men varför?![]()
PeterSteindl skrev:Däremot är stående vågor i små rum och rumsresonanser besvärliga och lyssningsrummet bör inte ha för lång efterklangstid.
PeterSteindl skrev:Om man löser alla dessa problem till 100 % så har man kommit en bra bit på väg, i alla fall om man dessutom löser/eliminerar/minimerar/optimerar stereofoniproblemen med fantomprojicering av ljudobjekt.
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:Tarzan skrev:IngOehman skrev:Jag tror det finns skäl att säga något om börvärden för mätningarna vid det här laget...
Vh, iö
- - - - -
Hur gör man bäst för att mäta hur den frontalt anländande ljudvågen ser ut då?
Jag förstår att man kan förstå hur den ser ut om man har koll på rummets dimentioner i kombination med mikrofonplacering och basplacering. Man kan då komma fram hur ljudvågen måste ha sett ut om den skapar de inferensmönster man kan se i mätningen. Men en sådan mätning går det inte att övertyga någon med. Därför undrar jag om det finns något sätt att mäta själva vågfronten endast på?
Två sätt kan man testa med.
1. Mät nära ljudkällorna. Det är en metod som ganska väl berättar om direktljudets kvalitet, men den fungerar inte så bra om ljudkällorna inte är ganska punktformiga. Men linjekällor eller planvågsstrålare får man väldigt felaktig bild av direktljudet när man mäter på nära håll.
Men man bör också (det är nästan till och med viktigare):
2. Mäta med mikrofonen mot bakre väggen! (Och ignorera artefakter över 5-10 kHz, som bara är en bieffekt av att mikrofoner inte är oändligt små.)
Det senare låter kanske konstigt, men det är faktiskt ett väldigt bra sätt att få koll på resonanserna utan att mätningen obskyreras av interferenser (som ger kamfiltereffekter) från bakre väggen. Så med mikrofonen mot väggen får man en väldigt bra bild av vilken eq som man behöver ta till. Normalt domineras felet av djupledsresonansen - som med fördel bekämpas - med metod 1, 4 eller 5.
Vh, iö
solhaga skrev:Så detta måste testas.
Lyfte upp de bakre basarna på de främre:
[ Bild ]
Mätte subbasarnas respons vid sweetspot utan någon delay, polaritetsskifte eller PEQ:
[ Bild ]
Delay 18,8 ms samt polaritetsskifte:
[ Bild ]
Resonansen vid 48 Hz försvann men den utsläckning som Tarzan jämte kamfilterrespons nämner dök upp.
Jag lade till ett notchfilter vid 53 Hz enligt Tarzans recept:
[ Bild ]
Utsläckningen vid 53 Hz försvann, men dippen vid 66 Hz är kvar.
Så här såg det ut när jag hade CABS implementerat:Spoiler:Visa
petersteindl skrev:solhaga skrev:Ja, det fungerade i mitt lilla "litet rum".
Solida träväggar (75 mm plankvägg) med tretexskivor invändigt var dock en bra start.
Måser på golvet och några Ecophonskivor i taket gjorde säkerligen sitt till också.
Så värst billigt blev det inte.
Med åttakanalig DAC, extra slutsteg och subbar, visserligen självbyggen, blir nog summan över vad en rumsombyggnad kostar.
Skulle man köpa detta i färdig så talar vi nog om mer än 50 kSEK; kanske närmare 75 kSEK om man vill ha Acoustic Elegance-element.
Vad jämför du kostnadsmässigt egentligen? Är det extrakostnaden för basmoduler inklusive elektronik, eller? Om du jämför extrakostnaden mellan att ha befintliga basmoduler på samma vägg kontra att ha dem vid bakre vägg?
Jämför kostnaden där du har alla basar men antingen väljer du alternativ 1. Att ha dem på samma vägg samt att göra akustiska ingrepp eller alternativ 2. Att ha 2 basar fram och 2 basar på bakre vägg och tidsfördröja de bakre såsom du gjort.
Hur blir prisskillnaden mellan alternativ 1 och alternativ 2? Och hur anser du skillnaden i resultat blir mellan alternativ 1 och alternativ 2?
Med vänlig hälsning
Peter
rajapruk skrev:Ja hur gick det för Tarzan med detta?
rajapruk skrev:Nackdelen med PEQ är att direktljudet sabbas. Det tror jag är anledningen till att jag aldrig har fått till den metoden att fungera tillfredställande.
IngOehman skrev:Fast det påstådda stämmer faktiskt inte, om man gör precis rätt.
Väljer man en notch med rätt q-värde så har även notchen en insvängningstid. En som matchar uppbyggnaden av resonansen i rummet = direktljudet blir rätt!
Kort sagt: så länge man bara använder parametrisk eq vid låga frekvenser och mot faktiska problem, och ordnar problemen i rummet vid högre frekvenser rumsakustiskt, så kommer eq-insatsen tämligen exakt att motsvara den effekt med får av en för registret under basmoduldelningen adderad motfasig två rumslängder fördröjd signal, och det gäller både beteendet i frekvens- och tidsdomän!
Jag kan förstå att den som inte är påläst i reglerteknik kan ha svårt att tro det. Men icke desto mindre är de så!
Fördelen med att arbeta med en riktig delayad signal är att man oftast (att de flesta) lättare förstå vad den gör och kan ställa in den genom att bara mäta en sträcka. Men en insats med en eq (analog) är typ lika effektiv och ger praktiskt taget samma resultat, men det kan kräva med av den som skall ställa in den...
Vh, iö
IngOehman skrev:Fast... kanske kan jag ändå presentera en grundprincip (något som är grundläggande och sant, snarare än före klat och falskt, som en tumregel)... typ:
Bra resultat får man om man med akustiska metoder åstadkommer ett rimligt bra rum, sen kan man finputsa med lite eq - om det är svårt att få stil på framförallt halvvågsresonansen djupledes, och i få fall även helvågsresonansen höjdledes och sidledes.
Höjdledesproblem beror oftast på felkonstruerade högtalare (om de är golvstående), sidledesproblem beror oftast på att det är svårt att få ihop den triangulära geometrin med rumsbredden.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 33 gäster