Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Intressant tråd![]()
Den där inlärda referensen om hur något ska låta tror jag påverkar oss mycket då vi tex på en mässa lyssnar till olika högtalare. Är jag van att lyssna på tex magnetostater hemma så blir det omedvetet referensen för hur hjärnan vill att det ska låta , vilket innebär att högtalare gjorda efter andra principer får lägre omdömen.
En tiltat klangbalans i mitt eget system påverkar omedvetet min bias då jag lyssnar på andras högtalare i andra rum.
JM, jag tror det var du som skrev att hjärnan har förmågan att ” ställa om” inom 15 minuter, så att efter 15 minuter kan den okända högtalaren man lyssnar till låta riktigt bra. Om detta stämmer så är A/B jämförelser förkastligt som jag ser det. Då gäller istället längre lyssningar vid jämförelser.
Tangband skrev:JM, jag tror det var du som skrev att hjärnan har förmågan att ” ställa om” inom 15 minuter, så att efter 15 minuter kan den okända högtalaren man lyssnar till låta riktigt bra. Om detta stämmer så är A/B jämförelser förkastligt som jag ser det. Då gäller istället längre lyssningar vid jämförelser.
PerStromgren skrev:I uttrycket A/B-test ligger ofta en underton av att man hör A resp B under väldigt kort tidsrymd och att skiftet sker på sekunden. Så måste det inte alls vara, utan precis som B skriver kan - eller t.o.m. bör - en högtalare få spela under en längre tidsrymd.
Vårt ljudminne är dock rätt kort; F/E-lyssning (som ju bara är en speciell form A/B) som sker på elektronik oftast sker med mycket kort omkopplingstider för att kunna ge detektion.
Morello skrev:Tvärtom, AB visar en skillnad, FE visar vad som i förekommande fall inte är korrekt.
Bill50x skrev:F/E-lyssning handlar ju inte om vad som låter "rätt", som A/B gör, utan bara om man hör skillnad.
/ B
Almen skrev:Bill50x skrev:F/E-lyssning handlar ju inte om vad som låter "rätt", som A/B gör, utan bara om man hör skillnad.
/ B
Nä. Om du hör skillnad så kan du ju alltid bedöma vilket du föredrar.
Morello skrev:Tvärtom, AB visar en skillnad, FE visar vad som i förekommande fall inte är korrekt.
darkg skrev:Almen skrev:Bill50x skrev:F/E-lyssning handlar ju inte om vad som låter "rätt", som A/B gör, utan bara om man hör skillnad.
/ B
Nä. Om du hör skillnad så kan du ju alltid bedöma vilket du föredrar.
Nä... om skillnaden är helt liten kan det vara omöjligt att ha en preferens. Som när man jämför två nästan identiska färgnyanser; inte kan man normalt föredra den ena av dem?
PerStromgren skrev: Vårt ljudminne är dock rätt kort
hifikg skrev:Jag brukar kalla det för svag inre referens när jag efter en stunds lyssning kan uppleva nästan vad som helst som fullt acceptabelt, men jag kanske borde kalla det konsonans istället. En skön egenskap tycker jag, skyddar effektivt mot Audiophilia Neurosa, som ändå många på forat erkänt att de är drabbade av, i någon utsträckning, så ock jag.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=50115&start=30
JM skrev:hifikg skrev:Jag brukar kalla det för svag inre referens när jag efter en stunds lyssning kan uppleva nästan vad som helst som fullt acceptabelt, men jag kanske borde kalla det konsonans istället. En skön egenskap tycker jag, skyddar effektivt mot Audiophilia Neurosa, som ändå många på forat erkänt att de är drabbade av, i någon utsträckning, så ock jag.
Du har rätt hifikg. Vi alla är nog lite svaga i själen når det kommer till ljudminnen. Här och nu dominerar efter en stund.
Men lite ångest skärper våra sinnen. Var grannens bättre?
JM skrev:hifikg skrev:Jag brukar kalla det för svag inre referens när jag efter en stunds lyssning kan uppleva nästan vad som helst som fullt acceptabelt, men jag kanske borde kalla det konsonans istället. En skön egenskap tycker jag, skyddar effektivt mot Audiophilia Neurosa, som ändå många på forat erkänt att de är drabbade av, i någon utsträckning, så ock jag.
Du har rätt hifikg. Vi alla är nog lite svaga i själen når det kommer till ljudminnen. Här och nu dominerar efter en stund.
JM
Bill50x skrev:JM skrev:hifikg skrev:Jag brukar kalla det för svag inre referens när jag efter en stunds lyssning kan uppleva nästan vad som helst som fullt acceptabelt, men jag kanske borde kalla det konsonans istället. En skön egenskap tycker jag, skyddar effektivt mot Audiophilia Neurosa, som ändå många på forat erkänt att de är drabbade av, i någon utsträckning, så ock jag.
Att ljudminnet inte är bättre än annat blir man varse när man lyssnar på gamla vinyl, sådana som man tyckte lät superbra på den tiden det begav sig. Lyssnar man på dessa idag så vrider man sig i soffan... Å andra sidan har jag vinyler från gamla tider som faktiskt låter mycket bättre än jag minns.
Mao - minnet är inte mycket att lita på
/ B
JM skrev:Det borde finnas många exempel på där förväntningarna vid en viss tid och idag gjorde att vissa hifi-produkter trots icke optimala egenskaper lyftes fram pga av gruppförväntningar. Det är viktigt att i vissa sammanhang att vara konform med gruppnormen.
Sannolikt finns förvrängd konsonans inom faktiskt.io.
JM
AndersP skrev:JM skrev:Det borde finnas många exempel på där förväntningarna vid en viss tid och idag gjorde att vissa hifi-produkter trots icke optimala egenskaper lyftes fram pga av gruppförväntningar. Det är viktigt att i vissa sammanhang att vara konform med gruppnormen.
Sannolikt finns förvrängd konsonans inom faktiskt.io.
JM
Jag förstår att man kan roas av att dra igång heta diskussioner och jag finner ofta stort nöje i att läsa sånna trådar, men idet här fallet finner jag utgångspunkterna i din tråd utomordentligt trista.
Förvräng konsonans är en f***ing del av livet. Det förekommer i alla sammanhang och på alla forum. Irl eller på nätet.
Det du tycks hävda är att vissa synsätt inom audio är felaktiga och att majoriteten och/eller den "grupp* du tillhör bedömer dom här sakerna på ett bättre sätt.
Jag själv stimuleras av mångfalden. Jag vill lära mig mer. Den kunskapen kan jag hämta från alla åsiktsriktningar. Jag tycker att det är speciellt viktigt i sammanhang där det som är "rätt" är svårt att definiera eller som när det gäller upplevelser är irrelevant.
Fakta är tex att audio och musik är underhållning undantaget musikproduktion där andra saker gäller och att andratonsdistorsion kan låta väldigt trevligt och naturligt. Vissa blandningar av distorsionsformer likaså. Neutrala saker kan å andra sidan ibland låta ointressant och trist. Ändå sitter vissa och kämpar med att få till just det resultatet för att optimera återgivning. Det tycker jag är sympatiskt. Altså att man har ett mål och inte bara gissar.
Gruppnormer tycker jag är otroligt trista. Speciellt det faktum att folk känner sig tvingade att följa dom.
hifikg skrev:Bill50x skrev:Mao - minnet är inte mycket att lita på
Samma sak med bilder ibland. Jäklar tänker jag, nu ska jag ta fram min fantastiska bild på den där getingen/tjejen/järnbron o så när jag hittar den inser jag att minnet av henne/den/det var så mycket bättre än bilden.
matssvensson skrev:darkg skrev:Almen skrev:Nä. Om du hör skillnad så kan du ju alltid bedöma vilket du föredrar.
Nä... om skillnaden är helt liten kan det vara omöjligt att ha en preferens. Som när man jämför två nästan identiska färgnyanser; inte kan man normalt föredra den ena av dem?
Varför skulle det vara omöjligt att ha en preferens om skillnaden är liten?
Jag skulle säga att jag alltid kan göra ett aktivt val om vad jag föredrar oavsett hur lite skillnaden är, under förutsättning att jag kan detektera skillnaden. Jag kan däremot samtidigt bestämma mig för att skillnaden inte spelar någon roll för mig, och då kan jag göra ett val på andra premisser än just den detekterbara skillnaden - pris, bekvämlighet, tillgänglighet etc.
Almen skrev:Det utfördes en F/E-lyssning av ett rörslutsteg som färgade rätt så kraftigt, och där var lyssnarskaran delad i huruvida man föredrog F eller E. Inget konstigt alls, men kanske svårt att förstå om man inte satt sig in i hur F/E-lyssning funderar?
matssvensson skrev:Almen skrev:Det utfördes en F/E-lyssning av ett rörslutsteg som färgade rätt så kraftigt, och där var lyssnarskaran delad i huruvida man föredrog F eller E. Inget konstigt alls, men kanske svårt att förstå om man inte satt sig in i hur F/E-lyssning funderar?
Det där tycker jag är en jätteintressant diskussion i sig själv - hur påverkan/färgning kan bidra positivt till återgivningsupplevelsen. Kanske den heliga graalen många hifi-tillverkare söker efter, och det kan absolut vara helt rätt för mig som lyssnare. Men i min värld har man då lämnat den objektiva (påverkan/icke påverkan) bedömningsmetodiken i F/E-lyssning.
Bill50x skrev:matssvensson skrev:Almen skrev:Det utfördes en F/E-lyssning av ett rörslutsteg som färgade rätt så kraftigt, och där var lyssnarskaran delad i huruvida man föredrog F eller E. Inget konstigt alls, men kanske svårt att förstå om man inte satt sig in i hur F/E-lyssning funderar?
Det där tycker jag är en jätteintressant diskussion i sig själv - hur påverkan/färgning kan bidra positivt till återgivningsupplevelsen. Kanske den heliga graalen många hifi-tillverkare söker efter, och det kan absolut vara helt rätt för mig som lyssnare. Men i min värld har man då lämnat den objektiva (påverkan/icke påverkan) bedömningsmetodiken i F/E-lyssning.
Ett problem med F/E-lyssning är att den använda utrustningen kanske maskerar det som den testade produkten förmedlar. I bästa fall försvinner inget när man kopplar in slutsteget B (om A är det som finns i testsetupen) men vi vet ju faktiskt inte om slutsteget faktisk förmedlar andra valörer i musiken som A inte klarar av. Eller någon annan av länkarna i kedjan. Detta är den stora bristen i F/E-lyssning men det betyder inte att testförfarande är undermåligt, bara att man ska vara medveten om begränsningarna.
Morello skrev:ett nollresultat visar just ingenting
Morello skrev:Man behöver bara förstå att ett nollresultat visar just ingenting och det tror och hoppas jag att alla förstår.
Bill50x skrev:Morello skrev:Man behöver bara förstå att ett nollresultat visar just ingenting och det tror och hoppas jag att alla förstår.
Fel. Ett nollresultat visar bara att den tillkopplade apparaten inte förändrar signalen.
/ B
Bill50x skrev:Ett nollresultat visar bara att den tillkopplade apparaten inte förändrar signalen.
Morello skrev:en utebliven detektion i ett FE-test inte visar någonting, dvs det kan inte tas som intäkt för att apparaten de facto är transparent.
Bill50x skrev:Ett problem med F/E-lyssning är att den använda utrustningen kanske maskerar det som den testade produkten förmedlar. I bästa fall försvinner inget när man kopplar in slutsteget B (om A är det som finns i testsetupen) men vi vet ju faktiskt inte om slutsteget faktisk förmedlar andra valörer i musiken som A inte klarar av. Eller någon annan av länkarna i kedjan. Detta är den stora bristen i F/E-lyssning men det betyder inte att testförfarande är undermåligt, bara att man ska vara medveten om begränsningarna.
Morello skrev:Bill50x skrev:Fel. Ett nollresultat visar bara att den tillkopplade apparaten inte förändrar signalen.Morello skrev:Man behöver bara förstå att ett nollresultat visar just ingenting och det tror och hoppas jag att alla förstår.
Ett nollresultat medger inte att du drar den slutsatsen. Apparaten kanske visst färgar, men lyssnaren kanske inte hör det!
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Fel. Ett nollresultat visar bara att den tillkopplade apparaten inte förändrar signalen.
Ett nollresultat medger inte att du drar den slutsatsen. Apparaten kanske visst färgar, men lyssnaren kanske inte hör det!
Jag var nog lite otydlig där. Ett nollresultat innebär bara att den testade apparaten inte färgar inom det område som testutrustningen klarar av.
För övrigt är min diskussion teoretisk, dvs jag förutsätter att lyssnarna hör de skillnader som finns, eller att de går att mäta.
Jag har tidigare kritiserat åsikten att man kan använda vilken sunkig anläggning som helst i testen, för det är ju skillnaden man vill detektera. Som svar fick jag att vid de test som gjorts har man använt de allra bästa återgivare som går att uppbringa. Så helt plötsligt var det viktigt att man hade en bra testsetup?
Jag har en cd-spelare som i en vanlig lyssningstest spelar upp kaotisk musik mycket bättre än en annan, man hör tex mycket tydligare hur musikerna spelar och deras intentioner. HUR skulle jag lyssna fram detta i en F/E-lyssning?
/ B
Bill50x skrev:
Jag har tidigare kritiserat åsikten att man kan använda vilken sunkig anläggning som helst i testen, för det är ju skillnaden man vill detektera.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:
Jag har tidigare kritiserat åsikten att man kan använda vilken sunkig anläggning som helst i testen, för det är ju skillnaden man vill detektera.
/ B
Kan du berätta vem eller vilka som är av den åsikten att man "kan använda vilken sunkig anläggning som helst i testen, för det är ju skillnaden man vill detektera. "?
Jag har aldrig hört någon göra så gällande.
Morello skrev:Vem har skrivit den där artikeln?
petersteindl skrev:Kan du specificera vad du menar med testutrustningen. Om du skulle mäta på ett slutsteg så är ju testutrustningen den mätapparatur som används, exempelvis Audio Precision. I F/E-lyssning blir i så fall testutrustningen = lyssnarna.Var det så du tänkte?
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Kan du specificera vad du menar med testutrustningen. Om du skulle mäta på ett slutsteg så är ju testutrustningen den mätapparatur som används, exempelvis Audio Precision. I F/E-lyssning blir i så fall testutrustningen = lyssnarna.Var det så du tänkte?
Testutrustningen är den anläggning som man kopplar in det testade objektet i. Det är ju en lyssningstest eller hur?
/ B
Morello skrev:Kan du berätta vem eller vilka som är av den åsikten att man "kan använda vilken sunkig anläggning som helst i testen, för det är ju skillnaden man vill detektera. "?
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Kan du specificera vad du menar med testutrustningen. Om du skulle mäta på ett slutsteg så är ju testutrustningen den mätapparatur som används, exempelvis Audio Precision. I F/E-lyssning blir i så fall testutrustningen = lyssnarna.Var det så du tänkte?
Testutrustningen är den anläggning som man kopplar in det testade objektet i. Det är ju en lyssningstest eller hur?
B,är du bussig och läser https://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning , åtminstone flyktigt, och använder de termer som finns där, så kan vi lättare förstå hur du tänker.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Testutrustningen är den anläggning som man kopplar in det testade objektet i. Det är ju en lyssningstest eller hur?
B,är du bussig och läser https://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning , åtminstone flyktigt, och använder de termer som finns där, så kan vi lättare förstå hur du tänker.
Kollade som hastigast men hittar ingen benämning på den utrustning som används för en F/E-lyssning. Men jag ser den använda anläggningen som testutrustning.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Kan du berätta vem eller vilka som är av den åsikten att man "kan använda vilken sunkig anläggning som helst i testen, för det är ju skillnaden man vill detektera. "?
Ibland blir jag lite trött. Och jag är starkt medveten om att det är den som påstår något som har bevisbördan. Nu trädde ju PS in som en räddande ängel så jag slapp spendera några timmar på att leta efter bevis. TACK Per!
Men faktum är att när jag diskuterade F/E-lyssningen för några år sedan (kanske 15 år som Almen antydde) så var just denna fråga på tapeten. DÅ hävdades det den använda testanläggningens kvalitet inte alls var avgörande för testresultatet. När jag då resonerade lite kring det hela så var det helt plötsligt väldigt viktigt att poängtera att testutrustningen minsann var av absolut högsta kvalitet. Dessutom fick jag på tafsen för att jag kallade denna testanläggning för "referens" för det var det absolut inte. Det var ju bara en anläggning som skulle vissa skillnaden mellan en inkopplad apparat och utan denna.
Med ett logiskt resonemang kan man visa att F/E-lyssning klarar av att visa om den inkopplade apparaten är lika med eller sämre än den använda testanläggningen. Men inte om testobjektet är bättre än referensen. Och nu använder jag "referens" för att provocera, för det är ju vad testanläggningen faktiskt är. Oavsett vad F/E-anhängare tycker.
Alltså återigen, F/E-lyssning är en bra metod. Den är begränsad till vissa apparattyper och är också begränsad till vad man kan utröna om apparater. Precis som alla andra mätmetoder. Svårare än så är det inte. Jag har samma diskussion med anhängare av TuneDem bland Linn-gänget och förnimmer samma känsla (men aldrig gett mig in i debatten) när det gäller Naim och deras P.R.A.T.
/ B
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:PerStromgren skrev:B,är du bussig och läser https://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning , åtminstone flyktigt, och använder de termer som finns där, så kan vi lättare förstå hur du tänker.
Kollade som hastigast men hittar ingen benämning på den utrustning som används för en F/E-lyssning. Men jag ser den använda anläggningen som testutrustning.
Men vi behöver hålla isär testobjekt (den provade utrustningen, alltså) och lyssningsutrustning! Det som artikeln (och majoriteten här, tror jag) hävdar är lyssningsanläggningen inte nödvändigtvis måste vara bättre än apparaten som testas. Håller du med om det, eller inte?
Terminologin har vacklat; det är förmodligen källan till en massa missförstånd.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Kollade som hastigast men hittar ingen benämning på den utrustning som används för en F/E-lyssning. Men jag ser den använda anläggningen som testutrustning.
Men vi behöver hålla isär testobjekt (den provade utrustningen, alltså) och lyssningsutrustning! Det som artikeln (och majoriteten här, tror jag) hävdar är lyssningsanläggningen inte nödvändigtvis måste vara bättre än apparaten som testas. Håller du med om det, eller inte?
Terminologin har vacklat; det är förmodligen källan till en massa missförstånd.
Eftersom F/E-lyssning är en lyssningstest så är anläggningen som används testutrustning. Eller referens om du så vill, men det epitetet vill ju inte F/E-anhängarna acceptera.
Och ja, testanläggningen måste vara bättre än (det testade) objektet är. Hur ska man annars veta om objektet är bättre än det man har i sin referensanläggning?
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Fel. Ett nollresultat visar bara att den tillkopplade apparaten inte förändrar signalen.
Jag var nog lite otydlig där. Ett nollresultat innebär bara att den testade apparaten inte färgar inom det område som testutrustningen klarar av.
Morello skrev:Det du skriver ovan vittnar om att du inte är helt införstådd med hur ett FE-test går till.
Jag är själv tämligen ointresserad av andras FE-tester och ser hellre att tidningar etc. gör relevanta mätreportage.
DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Ett nollresultat medger inte att du drar den slutsatsen. Apparaten kanske visst färgar, men lyssnaren kanske inte hör det!
Nej. Ditt eviga svammel om att F/E-testerna är principiellt feltänkta pga "maskeringeffekter" har jag lärt mig leva med, men du har helt fel i hur du tolkar resultat från ett experiment och Morello har nästan helt rätt: nollresultat i ETT VISST EXPERIMENT visar endast att man I DET EXPERIMENTET inte lyckades detektera någon skillnad UNDER VISSA ANTAGANDEN om statistisk fördelning. Men ju fler experiment man gör utan att hitta någon skillnad desto mer säger det NÅGOT om chanserna att få en "detektion" i ytterligare experiment. För ett positivt resultat gäller liknande förutsättningar: att vi med hjälp av statistisk analys av en svarsserie visat på "detektion" är behäftat med en viss osäkerhet uttryckt som en p-värde. Det finns BÅDE falska positiva och falska negativa resultat. Det är generellt, statistiskt sett, lättare att påvisa skillnader än att påvisa att skillnaderna är så små att de är försumbara. Att med sannolikhetskalkyler visa att en effekt är noll går inte. Däremot kan vi sagt visa att effekten sannolikt är mycket liten. Men då får man göra ganska många försök.
/DQ-20
Bill50x skrev:Bygg en testrigg. Koppla in ditt försteg i denna. Vid omkoppling hör man ingen skillnad. Pah-dam! Ditt försteg är perfekt. Är det så enkelt? Nej, skulle jag säga. Men naturligtvis en bra bit på väg.
E skrev:Bill50x skrev:Bygg en testrigg. Koppla in ditt försteg i denna. Vid omkoppling hör man ingen skillnad. Pah-dam! Ditt försteg är perfekt. Är det så enkelt? Nej, skulle jag säga. Men naturligtvis en bra bit på väg.
Ingen (som förstår F/E) har påstått att det är så enkelt. Man kan exempelvis behöva ta till mer avslöjande testsignaler, eller testledaren kan ha varit dålig på att få lyssnarna att avslöja brister. Men nivåmatchningen har man sannolikt lyckats hyggligt med ...
E skrev:Men vem är det som påstått att det är så där enkelt (som du tar spjärn mot), menar du? Det är väl en halmgubbe alternativt ett påstående från någon som inte förstått?
Bill50x skrev:Jag har tidigare kritiserat åsikten att man kan använda vilken sunkig anläggning som helst i testen, för det är ju skillnaden man vill detektera. Som svar fick jag att vid de test som gjorts har man använt de allra bästa återgivare som går att uppbringa. Så helt plötsligt var det viktigt att man hade en bra testsetup?
Magnuz skrev:Bill50X skrev:Att man kan ha invändningar emot att, tex, det är svårt att urskilja om en förstärkare är bättre än de komponenter man kopplar in testobjektet i - möts av ingen förståelse
Har vi inte diskuterat det här några varv? Anledningen till att det blir som du skriver ovan är ju att testen inte är till för att ta reda på om den testade förstärkaren är bättre än den man kopplar in den i utan för att avgöra om den testade förstärkaren hörbart förändrar signalen (utöver att förstärka den, förstås). Man kan ju inte rimligen kräva att testen ska klara av sådant den inte är avsedd för. Jag undrar hur många gånger jag och andra har skrivit detta...Bill50X skrev:Jag skulle vilja säga, F/E-lyssnarnas förespråkare har inte förstått vad som är logiskt fel med testen och vilka fallgroparna är.
Jag tror jag har sett ca fyra-fem invändningar mot metoden som varit faktabaserade (eller vad man ska kalla det). I övrigt har det varit fråga om rena missförstånd eller väldigt märkliga argument i stil med att metoden måste vara dålig med tanke på att [insätt valfri apparat] klarade/inte klarade testen.
Almen skrev:Samma diskussion, runt, runt, runt...
AndreasArvidsson skrev:En bra anläggning förenklar säkerligen detektion, men du kan faktiskt detektera bättre apparater(dvs med mindre fel) än de som sitter i lyssningsanläggningen. Det är liksom en av de stora fördelarna med F/E lyssning. Jag har noll intresse att dras in i en lång dans om detta åter igen så jag bara slänger ut det här så får folk tänka efter och dra sina egna slutsatser.
Bill50x skrev:Jag har inte påstått att saker är "enkelt". [...]
Bill50x skrev:Bygg en testrigg. Koppla in ditt försteg i denna. Vid omkoppling hör man ingen skillnad. Pah-dam! Ditt försteg är perfekt. Är det så enkelt? Nej, skulle jag säga. Men naturligtvis en bra bit på väg.
Bill50x skrev:Morello skrev:Det du skriver ovan vittnar om att du inte är helt införstådd med hur ett FE-test går till.
Jag är själv tämligen ointresserad av andras FE-tester och ser hellre att tidningar etc. gör relevanta mätreportage.
Jag vet exakt hur ett F/E-test går till. Det du inte har förstått är vilka tillkortakommande detta lyssningstest har.
Bygg en testrigg. Koppla in ditt försteg i denna. Vid omkoppling hör man ingen skillnad. Pah-dam! Ditt försteg är perfekt. Är det så enkelt? Nej, skulle jag säga. Men naturligtvis en bra bit på väg.
Sedan gäller det att testa försteget på andra sätt för att veta vad det kan prestera. Mätningar tex, men också hur det låter i andra setup'er.
/ B
E skrev:Bill50x skrev:Jag har inte påstått att saker är "enkelt". [...]
Nej, och det har inte jag påstått (att du påstått) heller, men du gav sken av att andra påstått sådant. Har du glömt vad du skrivit?
Repris:Bill50x skrev:Bygg en testrigg. Koppla in ditt försteg i denna. Vid omkoppling hör man ingen skillnad. Pah-dam! Ditt försteg är perfekt. Är det så enkelt? Nej, skulle jag säga. Men naturligtvis en bra bit på väg.
Ingen (som förstår F/E) har påstått att det är så enkelt. Man kan exempelvis behöva ta till mer avslöjande testsignaler, eller testledaren kan ha varit dålig på att få lyssnarna att avslöja brister. Men nivåmatchningen har man sannolikt lyckats hyggligt med ...
Morello skrev:Den där analogin haltar betänkligt.
Bill50x skrev:Men F/E har sina begränsningar och det vore klädsamt om beivrarna erkände detta.
Bill50x skrev:Men nu är ju inte allt bara om frekvens. Har du en brusnivå på (som ett exempel) -70 dB i referensen så lär det vara svårt att höra hur mycket bättre testobjektet är. Sämre hör du för då ökar brusnivån. Och det är häri som begränsningen ligger med F/E-lyssningen.
Bill50x skrev:E skrev:Bill50x skrev:Jag har inte påstått att saker är "enkelt". [...]
Nej, och det har inte jag påstått (att du påstått) heller, men du gav sken av att andra påstått sådant. Har du glömt vad du skrivit?
Repris:Bill50x skrev:Bygg en testrigg. Koppla in ditt försteg i denna. Vid omkoppling hör man ingen skillnad. Pah-dam! Ditt försteg är perfekt. Är det så enkelt? Nej, skulle jag säga. Men naturligtvis en bra bit på väg.
Ditt resonemang påminner lite om diskussionen om Apple i Kungsan, där flera partier säger sig ogilla utformningen av byggnaden. Men att hela principen är fel tänker man inte på. Så är det med F/E också. Att tro att denna test ger någon form av sanning är naivt. Mycket av det som ger en musikalisk upplevelse hör man inte alls i testet. Ibland är det enkelt, tänk själva.
/ B
Bill50x skrev:
1 - jag svamlar inte. Jag anför ett logiskt resonemang till varför du/ni har fel.
2 - Resten av ditt svammel handlar om statistisk signifikans/validitet, inte om lyssningstestens reliabilitet. Om man i grunden har helt fel utgångsläge när man mäter något, oavsett om det sker med öronen eller med instrument, så blir resultatet osäkert eller fel.
Det är inte svårare än så.Tänk till en gång igen så kanske bilden klarnar.
/ B
petersteindl skrev:
Min ståndpunkt är den att så länge man genom vetskap kan lura testet för att få fram ett önskat resultat så är testförfarandet som jag ser det helt värdelöst.
Om t.ex. försökspersonerna känner till testobjektet så kan de kasta tärning vid knapptryckande och då blir det slumpen som avgör och sannolikheten för nollhypotesen styrs av annat än av hörselns detekteringsförmåga. Sådant måste ovillkorligen elimineras från testförfarandet om det skall ha något vetenskapligt värde.
Mvh
Peter
Morello skrev:Det är som sagt inte nollresultatet som intressant, utan de fall där man kan skilja på F och E.
Almen skrev:Nänä, men det är ju trivialt. Å andra sidan kan man ju inte heller i fallet detektion utesluta att det beror på slumpen (varav p-värdet anger sannolikheten för det).
Almen skrev:Morello skrev:Det är som sagt inte nollresultatet som intressant, utan de fall där man kan skilja på F och E.
I vilket avseende menar du "inte intressant" - statistiskt, filosofiskt eller praktiskt?
Nattlorden skrev:Almen skrev:Morello skrev:Det är som sagt inte nollresultatet som intressant, utan de fall där man kan skilja på F och E.
I vilket avseende menar du "inte intressant" - statistiskt, filosofiskt eller praktiskt?
Nollresultat är ett misslyckande för metoden, det man satt upp lyssningen för att finna har inte blivit funnet. Varför man inte lyckats kan metoden inte svara på. En svårfunnen detektering som dessutom kanske skett i ett fall som kan vara irrelevant för testläsaren är ett mycket bättre utfall ifrån lyssningssessionen. Eller ett så enkel detektion av sådan magnitud att det är lätt att avfärda testobjektet som intressant. (Tyvärr har LTS inte velat/kunnat publicera en sådan lista - även om jag kan förstå varför så hade den dock varit extremt värdefull...)
Nattlorden skrev:Almen skrev:Morello skrev:Det är som sagt inte nollresultatet som intressant, utan de fall där man kan skilja på F och E.
Nollresultat är ett misslyckande för metoden, det man satt upp lyssningen för att finna har inte blivit funnet.
Almen skrev:Fast så behöver det ju inte vara. Specifikt vid F/E-lyssning kan det ju mycket väl vara så att målet är att hitta ett slutsteg som inte kan detekteras såsom färgande - och då är det ju lyckat!Samma med till exempel en läkemedelsundersökning där målet är att man inte skall kunna detektera några biverkningar.
Nattlorden skrev:Almen skrev:Fast så behöver det ju inte vara. Specifikt vid F/E-lyssning kan det ju mycket väl vara så att målet är att hitta ett slutsteg som inte kan detekteras såsom färgande - och då är det ju lyckat!Samma med till exempel en läkemedelsundersökning där målet är att man inte skall kunna detektera några biverkningar.
Men man KAN inte få det svaret... jag förstår att folk gärna vill kunna dra den slutsatsen, men man kan omöjligt ha testat alla möjliga signaler som skulle kunna ge detektion i anläggningen i fråga, t.ex.
Man kan inte F/E-testa läkemedel....
Almen skrev:Nattlorden skrev:Almen skrev:I vilket avseende menar du "inte intressant" - statistiskt, filosofiskt eller praktiskt?
Nollresultat är ett misslyckande för metoden, det man satt upp lyssningen för att finna har inte blivit funnet.
Fast så behöver det inte vara. Specifikt vid F/E-lyssning kan det mycket väl vara så att målet är att hitta ett slutsteg som inte kan detekteras såsom färgande - och då är det ju lyckat!Samma med till exempel en läkemedelsundersökning där målet är att man inte skall kunna detektera några biverkningar.
För det andra så sätts lyssningen rent formellt upp med premissen att resultatet förväntas vara slumpmässigt. p-värdet anger ju sannolikheten för det erhållna resultatet, med förutsättningen att fördelningen är slumpmässig.
Så jag vet inte om det är nödvändigt eller ens lämpligt att värdera noll- respektive alternativhypotes på det sättet?
Nollresultat är ett misslyckande för metoden, det man satt upp lyssningen för att finna har inte blivit funnet. Varför man inte lyckats kan metoden inte svara på. En svårfunnen detektering som dessutom kanske skett i ett fall som kan vara irrelevant för testläsaren är ett mycket bättre utfall ifrån lyssningssessionen. Eller ett så enkel detektion av sådan magnitud att det är lätt att avfärda testobjektet som intressant. (Tyvärr har LTS inte velat/kunnat publicera en sådan lista - även om jag kan förstå varför så hade den dock varit extremt värdefull...)
Morello skrev:petersteindl skrev:
Min ståndpunkt är den att så länge man genom vetskap kan lura testet för att få fram ett önskat resultat så är testförfarandet som jag ser det helt värdelöst.
Om t.ex. försökspersonerna känner till testobjektet så kan de kasta tärning vid knapptryckande och då blir det slumpen som avgör och sannolikheten för nollhypotesen styrs av annat än av hörselns detekteringsförmåga. Sådant måste ovillkorligen elimineras från testförfarandet om det skall ha något vetenskapligt värde.
Mvh
Peter
Det är som sagt inte nollresultatet som intressant, utan de fall där man kan skilja på F och E.
Bill50x skrev:1 - jag svamlar inte. Jag anför ett logiskt resonemang till varför du/ni har fel.
2 - Resten av ditt svammel handlar om statistisk signifikans/validitet, inte om lyssningstestens reliabilitet. Om man i grunden har helt fel utgångsläge när man mäter något, oavsett om det sker med öronen eller med instrument, så blir resultatet osäkert eller fel.
Det är inte svårare än så.Tänk till en gång igen så kanske bilden klarnar.
/ B
Morello skrev:Det är som sagt inte nollresultatet som intressant, utan de fall där man kan skilja på F och E.
petersteindl skrev:Låt säga att man har 1000 testpersoner och så som det varit så räcker det med att 1 person och endast en person av testpersonerna har 7 konsekutiva rätt för att LTS skall anse att detektion har åstadkommits, vad jag förstått
Nu vet jag att det inte är 1000 testpersoner, men säg att det är 500 eller 100 eller 50 eller 20 eller 10 eller 5 eller 2 eller 1 testperson. Man bör kunna räkna ut vissa samband som har att göra med antalet testpersoner i samband med att det räcker att 1 och endast 1 person av dessa får rätt för att detektion skall anses ha uppkommit med tänkt signifikans.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Large och 60 gäster