Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Tragisk utveckling.
Morello skrev:Tragisk utveckling.
mx skrev:Morello skrev:Tragisk utveckling.
Varför då?
Max_Headroom skrev:mx skrev:Morello skrev:Tragisk utveckling.
Varför då?
- För att man har noll koll på vad den som tillhanda har strömmningen skickar ut.
- Det är mycket krångel om man vill fånga strömmen och lägga den på skiva eller USB och ha i bilen, föra över till telefon etc. Visst, det går, i värsta fall med analog-ripp, men ändå. Så mycket enklare med CD.
- Din muzak kan när som helst bli omöjlig att ladda ned om den som äger rättigeheterna och leverantören inte kommer överens om betalningen.
Så mitt tips: Kör du med strömmad musik och vill lyssna på det i framtiden, spara på lokal hårddisk, så du har en kopia.
goat76 skrev:Max_Headroom skrev:mx skrev:Varför då?
- För att man har noll koll på vad den som tillhanda har strömmningen skickar ut.
- Det är mycket krångel om man vill fånga strömmen och lägga den på skiva eller USB och ha i bilen, föra över till telefon etc. Visst, det går, i värsta fall med analog-ripp, men ändå. Så mycket enklare med CD.
- Din muzak kan när som helst bli omöjlig att ladda ned om den som äger rättigeheterna och leverantören inte kommer överens om betalningen.
Så mitt tips: Kör du med strömmad musik och vill lyssna på det i framtiden, spara på lokal hårddisk, så du har en kopia.
Och varför skulle streamingtjänsterna vara alternativet till CD och Vinyl, jag kan inte förstå varför så många fastnar vid det?
Det motsvarande ägandet av musik som är den direkta jämnförelsen med att äga en CD eller en Vinyl är rippade eller köpta filer lagrade på hårddisk, inte vad streamingtjänsterna tillhandahåller.
Max_Headroom skrev:goat76 skrev:Max_Headroom skrev:
- För att man har noll koll på vad den som tillhanda har strömmningen skickar ut.
- Det är mycket krångel om man vill fånga strömmen och lägga den på skiva eller USB och ha i bilen, föra över till telefon etc. Visst, det går, i värsta fall med analog-ripp, men ändå. Så mycket enklare med CD.
- Din muzak kan när som helst bli omöjlig att ladda ned om den som äger rättigeheterna och leverantören inte kommer överens om betalningen.
Så mitt tips: Kör du med strömmad musik och vill lyssna på det i framtiden, spara på lokal hårddisk, så du har en kopia.
Och varför skulle streamingtjänsterna vara alternativet till CD och Vinyl, jag kan inte förstå varför så många fastnar vid det?
Det motsvarande ägandet av musik som är den direkta jämnförelsen med att äga en CD eller en Vinyl är rippade eller köpta filer lagrade på hårddisk, inte vad streamingtjänsterna tillhandahåller.
Jovisst, men det är ju långt ifrån alltid en nedladdningsbar fil finns att få tag i.
Vinylens återkommst är dock en tragisk histora, sett till välljud. Som entusiastgrej är det ju lite kul men ändå. Att skivbolagen knasar CD-utgåvor och har bättre masters till vinyl är nog att man vill ha bort CD-systemet helt och hållet. Vinyl håller för dålig kvaltet för att vara intressant att rippa och sprida. Mer jobb med det också.
Thomas_A skrev:Hur många av de nämnda vinylförsäljningarna kommer med digitala filer också?
Thomas_A skrev:Hur många av de nämnda vinylförsäljningarna kommer med digitala filer också?
Morello skrev:2030 beräknas stenkakan kliva om vinylen.
hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar(lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)
Conan skrev:hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar(lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.
Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.
RogerGustavsson skrev:Ni som handlar över disk måste vara en liten krets. Är säkert mer än 10 år sedan jag var inne i en butik som sålde fysiska fonogram på min hemort.
Conan skrev:hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar(lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.
Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.
goat76 skrev:Conan skrev:hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar(lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.
Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.
Jag håller med dig om det mesta där, MEN...
För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?
Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?
petersteindl skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.
Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.
Jag håller med dig om det mesta där, MEN...
För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?
Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?
Om jag lägger ned tid av mitt liv på att göra något så vill jag inte att det skall vara bortkastad tid. Därför vill jag ha kontrollen över i vilket skick musiken är som jag lyssnar till. Jag köper då den mastering/pressning/gravering som jag anser vara bäst. Med streaming blir det andra som prackar på mig deras befintliga alster av burkförpackad musik. Det kan i och för sig vara ok under förutsättning att jag ser det som ett konsultjobb som jag kan ta betalt för, typ 1500 kr i timmen för att lyssna på deras musikutbud. Då ställer jag upp.Jag kanske skall fråga Spotify och Tidal om de accepterar mina villkor. Betalningsvillkor är 50% i förskott 0ch resterande 50 % på faktura 30 dagar netto.
Mvh
Peter
goat76 skrev:Conan skrev:hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar(lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.
Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.
Jag håller med dig om det mesta där, MEN...
För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?
Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?
petersteindl skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.
Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.
Jag håller med dig om det mesta där, MEN...
För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?
Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?
Om jag lägger ned tid av mitt liv på att göra något så vill jag inte att det skall vara bortkastad tid. Därför vill jag ha kontrollen över i vilket skick musiken är som jag lyssnar till. Jag köper då den mastering/pressning/gravering som jag anser vara bäst. Med streaming blir det andra som prackar på mig deras befintliga alster av burkförpackad musik. Det kan i och för sig vara ok under förutsättning att jag ser det som ett konsultjobb som jag kan ta betalt för, typ 1500 kr i timmen för att lyssna på deras musikutbud. Då ställer jag upp.Jag kanske skall fråga Spotify och Tidal om de accepterar mina villkor. Betalningsvillkor är 50% i förskott 0ch resterande 50 % på faktura 30 dagar netto.
Mvh
Peter
Conan skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Jag tror inte den dåliga mastringen har sabbat CD-försäljningen nämnvärt, utan det är nog den smidiga lyssningen med strömmande tjänster som helt enkelt har konkurrerat ut polykarbonat-bitarna. Den stora massan lyssnare hade inget stort bibliotek av CD-skivor heller, handen på hjärtat, utan medelsvensson lägger nog mer pengar på musik nu (en hundring för Spotify/Tidal/Apple Music eller ett par hundra för ett familjeabonnemang) än man nånsin gjorde på CD eller vinylskivor.
Vinyl är för glada (& köpstarka) nördar som sagt och musik på CD måste nog också försöka bli mera exklusivt med inriktning på köpstarka grupper. Kanske SACD kan bli räddningen här och också om musiken kan ges ut i "audiofil-utgåvor" med bättre ljud än de strömmade versionerna. Att sälja CD till stora massan lyssnare är helt kört.
Jag håller med dig om det mesta där, MEN...
För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?
Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?
För skivbolagen är väl CD inte ett format som behöver räddas egentligen. Det är ju vi som tycker om att spela CD som blir lidande bara. Men jag tror att skivbolagen skulle kunna tjäna pengar på att ge ut skivorna om man skulle erbjuda kunderna nåt extra. Kör ut musiken på CD/SACD-hybrid som är belagda med guld i.st.f. aluminium och gör "audiofila" utgåvor som är mer dynamiskt mastrat från originalbanden. Kanske t.o.m. i multikanal. 299:- för en skiva och jag tror det skulle sälja som smör till ljudnördar.
goat76 skrev:Conan skrev:goat76 skrev:
Jag håller med dig om det mesta där, MEN...
För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?
Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?
För skivbolagen är väl CD inte ett format som behöver räddas egentligen. Det är ju vi som tycker om att spela CD som blir lidande bara. Men jag tror att skivbolagen skulle kunna tjäna pengar på att ge ut skivorna om man skulle erbjuda kunderna nåt extra. Kör ut musiken på CD/SACD-hybrid som är belagda med guld i.st.f. aluminium och gör "audiofila" utgåvor som är mer dynamiskt mastrat från originalbanden. Kanske t.o.m. i multikanal. 299:- för en skiva och jag tror det skulle sälja som smör till ljudnördar.
Men varför då inte bara släppa samma audiofil-version i flac-format (kanske t.o.m. i multikanal) vilket når ut till en betydligt större kundkrets, kanske till något lägre pris men trots det få ut betydligt större vinst?
Utöver det kan musiken släppas i den upplösning som musikproduktionen hade i sin ursprungliga form, vilket inte går med CD p.g.a de tekniska begränsningarna. Som ljudnörd vill man väl komma åt den maximalt bästa möjliga versionen?
hifikg skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
För skivbolagen är väl CD inte ett format som behöver räddas egentligen. Det är ju vi som tycker om att spela CD som blir lidande bara. Men jag tror att skivbolagen skulle kunna tjäna pengar på att ge ut skivorna om man skulle erbjuda kunderna nåt extra. Kör ut musiken på CD/SACD-hybrid som är belagda med guld i.st.f. aluminium och gör "audiofila" utgåvor som är mer dynamiskt mastrat från originalbanden. Kanske t.o.m. i multikanal. 299:- för en skiva och jag tror det skulle sälja som smör till ljudnördar.
Men varför då inte bara släppa samma audiofil-version i flac-format (kanske t.o.m. i multikanal) vilket når ut till en betydligt större kundkrets, kanske till något lägre pris men trots det få ut betydligt större vinst?
Utöver det kan musiken släppas i den upplösning som musikproduktionen hade i sin ursprungliga form, vilket inte går med CD p.g.a de tekniska begränsningarna. Som ljudnörd vill man väl komma åt den maximalt bästa möjliga versionen?
Är inte risken för "fildelning" väldigt stor? Då blir inkomsterna decimerade. SACD är ganska bra på det viset (för producenterna) det är svår-rippat och därmed sprids (tror jag) inte SACD-filer lika flitigt som vanliga CD-filer.
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:
Men varför då inte bara släppa samma audiofil-version i flac-format (kanske t.o.m. i multikanal) vilket når ut till en betydligt större kundkrets, kanske till något lägre pris men trots det få ut betydligt större vinst?
Utöver det kan musiken släppas i den upplösning som musikproduktionen hade i sin ursprungliga form, vilket inte går med CD p.g.a de tekniska begränsningarna. Som ljudnörd vill man väl komma åt den maximalt bästa möjliga versionen?
Är inte risken för "fildelning" väldigt stor? Då blir inkomsterna decimerade. SACD är ganska bra på det viset (för producenterna) det är svår-rippat och därmed sprids (tror jag) inte SACD-filer lika flitigt som vanliga CD-filer.
Men hur stor är marknaden för SACD tror du, hur många procent betalande kunder av den digitala filen tror du det behövs för att överskrida den totala försäljningsvinsten av en SACD-utgåva?
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Är inte risken för "fildelning" väldigt stor? Då blir inkomsterna decimerade. SACD är ganska bra på det viset (för producenterna) det är svår-rippat och därmed sprids (tror jag) inte SACD-filer lika flitigt som vanliga CD-filer.
Men hur stor är marknaden för SACD tror du, hur många procent betalande kunder av den digitala filen tror du det behövs för att överskrida den totala försäljningsvinsten av en SACD-utgåva?
Vet inte. Vet du?
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:
Jag håller med dig om det mesta där, MEN...
För vem på produktionssidan/musikersidan är CD ett viktigt format och varför skulle just det formatet behöva räddas? Vem gagnas egentligen av ett format som inte har några ljudliga fördelar alls jämfört med samma version på flac-fil, är dyrare att producera och därmed dyrare för slutkund, mer problematisk att distribuera vilket gör musiken mindre tillgänglig i stora delar av världen, vilket i sin tur begränsar aristernas möjligheter att skapa sig en publik även i delar där de ändå inte skulle dyka upp någon CD av deras album?
Varför behövs en plastbit som inte för med sig några som helst fördelar?
Om jag lägger ned tid av mitt liv på att göra något så vill jag inte att det skall vara bortkastad tid. Därför vill jag ha kontrollen över i vilket skick musiken är som jag lyssnar till. Jag köper då den mastering/pressning/gravering som jag anser vara bäst. Med streaming blir det andra som prackar på mig deras befintliga alster av burkförpackad musik. Det kan i och för sig vara ok under förutsättning att jag ser det som ett konsultjobb som jag kan ta betalt för, typ 1500 kr i timmen för att lyssna på deras musikutbud. Då ställer jag upp.Jag kanske skall fråga Spotify och Tidal om de accepterar mina villkor. Betalningsvillkor är 50% i förskott 0ch resterande 50 % på faktura 30 dagar netto.
Mvh
Peter
1. Vad är det som hindrar dig från att ha den versionen du anser vara bäst på digital fil lagrad på hårddisk,
2. varför är det viktigt att den är lagrad på en plastbit?
3. Och vad har streaming med formatet att göra?
hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar(lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)
music4ever skrev:hifikg skrev:Det beror inte på att vinyl ökar särskilt drastiskt, det är CD som är på väg att försvinna. Musikindustrin har lyckats mastra sönder musiken till den grad att det inte längre är lönt att köpa plastbitar längre. Vinyl är för glada nördar(lirar själv vinyl några timmar om året o har köpt en o annan LP)
Nja, senaste 10 åren så har väl vinyl ökat med två siffrigt stort sett varje år. Så nog har det ökat, men självklart så har även CD minskat. Tror CD ligger på 2-3% av sin topp som var 2000.
petersteindl skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:
Om jag lägger ned tid av mitt liv på att göra något så vill jag inte att det skall vara bortkastad tid. Därför vill jag ha kontrollen över i vilket skick musiken är som jag lyssnar till. Jag köper då den mastering/pressning/gravering som jag anser vara bäst. Med streaming blir det andra som prackar på mig deras befintliga alster av burkförpackad musik. Det kan i och för sig vara ok under förutsättning att jag ser det som ett konsultjobb som jag kan ta betalt för, typ 1500 kr i timmen för att lyssna på deras musikutbud. Då ställer jag upp.Jag kanske skall fråga Spotify och Tidal om de accepterar mina villkor. Betalningsvillkor är 50% i förskott 0ch resterande 50 % på faktura 30 dagar netto.
Mvh
Peter
1. Vad är det som hindrar dig från att ha den versionen du anser vara bäst på digital fil lagrad på hårddisk,
2. varför är det viktigt att den är lagrad på en plastbit?
3. Och vad har streaming med formatet att göra?
1. Inget.
2. Då är det min egendom som jag förfogar över och som jag valt och som jag betalat. Det handlar om legal verksamhet och att artister får betalt enligt föreskriven lag. Sedan kan jag rippa mina CD till HD och spela musiken från HD.
3. Streaming som företeelse ser jag som en tjänst, där där denna tjänst tillhandahålls av olika konkurrerande företag, t.ex. Spotify och/eller Tidal.
Om du vill ha utförligare svar på 3. så definiera vad du anser företeelsen 'streaming' vara och även begreppet 'format'.
Mvh
Peter
Harryup skrev:Jag ser försäljning av nya CD som ett hot mot gamla bra inspelningar.
OM man istället kunde köpa den version av filen man vill ha så skulle artister fortfarande få betalt för gamla "skivor" som inte finns till försäljning längre.
Vill man ha nya versionen, välj den, vill man ha den gamla välj den.
Att jaga gammal plast är så förlegat när det är filversionen som är intressant.
Conan skrev:Harryup skrev:Jag ser försäljning av nya CD som ett hot mot gamla bra inspelningar.
OM man istället kunde köpa den version av filen man vill ha så skulle artister fortfarande få betalt för gamla "skivor" som inte finns till försäljning längre.
Vill man ha nya versionen, välj den, vill man ha den gamla välj den.
Att jaga gammal plast är så förlegat när det är filversionen som är intressant.
Historiskt sett har väl CD med gamla "digitally remastered" inte inneburit nån fördel vad gäller ljudkvalitet.
Morello skrev:Nej, men nya kompaktskivor renderar intäkter fört musiker.
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:
1. Vad är det som hindrar dig från att ha den versionen du anser vara bäst på digital fil lagrad på hårddisk,
2. varför är det viktigt att den är lagrad på en plastbit?
3. Och vad har streaming med formatet att göra?
1. Inget.
2. Då är det min egendom som jag förfogar över och som jag valt och som jag betalat. Det handlar om legal verksamhet och att artister får betalt enligt föreskriven lag. Sedan kan jag rippa mina CD till HD och spela musiken från HD.
3. Streaming som företeelse ser jag som en tjänst, där där denna tjänst tillhandahålls av olika konkurrerande företag, t.ex. Spotify och/eller Tidal.
Om du vill ha utförligare svar på 3. så definiera vad du anser företeelsen 'streaming' vara och även begreppet 'format'.
Mvh
Peter
1. Precis, plastbiten behövs inte.
2. All musik jag köper är digitala filer kommer från olika affärer på nätet, dessa filer är lika mycket min egendom som om de hade köpts i ett fysiskt format. Jag kan med minimal ansträngning kopiera dessa filer från sin ursprungliga form i hur många exemplar som helst för backup. En ytterligare fördel är att ifall jag skulle förlora alla mina exemplar så jan jag i de flesta fall logga in på ett konto där jag köpt musiken och ladda ner den igen.
Det är i överlag långt många fler artister som nu har möjlighet att tjäna pengar på försäljningen av sin musik då det inte längre är ett fysiskt format som behöver produceras och distribueras. Inget svinn och inget behov av lagerhållning.
3. Det är du som pratar om streaming i form av streamingtjänster som Tidal och Spotify, själv blandar jag inte in dessa plattformar alls när man som vi nu diskuterar format mot format, jämförelsen är då CD mot en lokalt lagrad musikfil på hårddisk, exempelvis flac.
E skrev:Varför startar inte någon en strömningstjänst med endast fina originalutgåvor?
Mvh E*
Harryup skrev:"Självklart är dagens definition på begreppet 'streaming' = En tjänst som tillhandahåller lagrad musik och distribuerar denna musik till konsument direkt i real(o)tid då konsument vill/skall lyssna på vald musik via digital streaming till konsumentens apparatur. Exempel på streamingtjänst är Tidal och Spotify."
Njaee, man streamar även ifrån sin NAS t.ex. Skulle snarare säga att definitionen borde innehålla att man spelar upp musik som ligger lagrat på något sätt som går att nå över ett nätverk eller via en lokal disk.
RogerGustavsson skrev:E skrev:Varför startar inte någon en strömningstjänst med endast fina originalutgåvor?
Mvh E*
Tror inte det är så enkelt. Ny musik är alltför ofta endast tillgänglig i rätt "förstörda" utgåvor.
Conan skrev:Jag vet inte hur det ligger till men kanske har skivbolaget tillgång till flerkanalsbanden (-filerna) från inspelningen och skulle kunna mixa och mastra om i dag. Skulle nog kunna tänka mig att förstautgåvan på CD från 80-talet på nåt album, även det skulle kunna förbättras. Ta dom där Sting-albumen som många tyckte var lite väl slanka i basen. Finns väl inget som hindrar att man mixar om dessa till att bli mer balanserade och välljudande t.ex?
RogerGustavsson skrev:Conan skrev:Jag vet inte hur det ligger till men kanske har skivbolaget tillgång till flerkanalsbanden (-filerna) från inspelningen och skulle kunna mixa och mastra om i dag. Skulle nog kunna tänka mig att förstautgåvan på CD från 80-talet på nåt album, även det skulle kunna förbättras. Ta dom där Sting-albumen som många tyckte var lite väl slanka i basen. Finns väl inget som hindrar att man mixar om dessa till att bli mer balanserade och välljudande t.ex?
De gånger jag köper gamla CD, brukar jag sikta in mig på så tidigt utgivningsdatum som möjligt. Det tricket fungerar inte på album utgivna efter ca 1995. Det finns ommixade album som Beatles utgivna 2009. Det är sällsynt. Finns även senare utgåvor av CD som låter bättre än de första t.ex. Nina Hagen som är slanka i basen. Numera är även jazz drabbat av mastringseländet. Klassisk musik kan låta lite hur som helst. Har gått igenom ett antal olika utgåvor av samma musik och ibland är det väldigt stora skillnader på hur det låter. En del äldre inspelningar kan vara riktig bra eller tvärtom!
Conan skrev:RogerGustavsson skrev:Conan skrev:Jag vet inte hur det ligger till men kanske har skivbolaget tillgång till flerkanalsbanden (-filerna) från inspelningen och skulle kunna mixa och mastra om i dag. Skulle nog kunna tänka mig att förstautgåvan på CD från 80-talet på nåt album, även det skulle kunna förbättras. Ta dom där Sting-albumen som många tyckte var lite väl slanka i basen. Finns väl inget som hindrar att man mixar om dessa till att bli mer balanserade och välljudande t.ex?
De gånger jag köper gamla CD, brukar jag sikta in mig på så tidigt utgivningsdatum som möjligt. Det tricket fungerar inte på album utgivna efter ca 1995. Det finns ommixade album som Beatles utgivna 2009. Det är sällsynt. Finns även senare utgåvor av CD som låter bättre än de första t.ex. Nina Hagen som är slanka i basen. Numera är även jazz drabbat av mastringseländet. Klassisk musik kan låta lite hur som helst. Har gått igenom ett antal olika utgåvor av samma musik och ibland är det väldigt stora skillnader på hur det låter. En del äldre inspelningar kan vara riktig bra eller tvärtom!
Stämmer med mina erfarenheter också och visst skulle det finnas utrymme för ännu ett omtag på många album om nån med gott omdöme, god hörsel och god monitorlyssning gjorde albumen så välljudande som möjligt för musikälskare och audiofiler som faktiskt är intresserade av såna saker.
RogerGustavsson skrev:E skrev:Varför startar inte någon en strömningstjänst med endast fina originalutgåvor?
Tror inte det är så enkelt. Ny musik är alltför ofta endast tillgänglig i rätt "förstörda" utgåvor.
Harryup skrev:Njaee, man streamar även ifrån sin NAS t.ex.
E skrev:Harryup skrev:Njaee, man streamar även ifrån sin NAS t.ex.
I så fall strömmar man från sina kompaktskivor också. Och alla andra källor.
Mvh E*
E skrev:Harryup skrev:Njaee, man streamar även ifrån sin NAS t.ex.
I så fall strömmar man från sina kompaktskivor också. Och alla andra källor.
Mvh E*
E skrev:Harryup skrev:Njaee, man streamar även ifrån sin NAS t.ex.
I så fall strömmar man från sina kompaktskivor också. Och alla andra källor.
Mvh E*
E skrev:Harryup skrev:Njaee, man streamar även ifrån sin NAS t.ex.
I så fall strömmar man från sina kompaktskivor också. Och alla andra källor.
Mvh E*
Bill50x skrev:För mig är "streaming" att man spelar från extern källa. Om jag spelar hemma från CD-spelare, vinylspelare eller NAS är mindre viktigt, det är interna spelare. Men det är inte helt lätt, är lyssning från en FM-tuner "streaming"?
/ B
petersteindl skrev:Bill50x skrev:För mig är "streaming" att man spelar från extern källa. Om jag spelar hemma från CD-spelare, vinylspelare eller NAS är mindre viktigt, det är interna spelare. Men det är inte helt lätt, är lyssning från en FM-tuner "streaming"?
Anser du att Dahlqvist DQ10 är streaminghögtalare och borde ha marknadsförts som streaminghögtalare?
Morello skrev:Du menar strömningshögtalare?
Morello skrev:Du menar strömningshögtalare?
Morello skrev:Det är ju just det som är problemet - den slentrianmässiga svengelskan håller på att ta död på vårt språk.
E skrev:Strömningstjänst är oerhört vedertaget.
E skrev:Strömningstjänst är oerhört vedertaget på svenska. Journalister som i förekommande fall blandar in onödig svengelska får mig att höja på ögonbrynen.
Vad kidsen använder för slang är väl en annan femma.
Mvh E*
Morello skrev:Det är ju just det som är problemet - den slentrianmässiga svengelskan håller på att ta död på vårt språk.
Låt oss stävja förfallet.
hifikg skrev:Morello skrev:Det är ju just det som är problemet - den slentrianmässiga svengelskan håller på att ta död på vårt språk.
Låt oss stävja förfallet.
Second that!
Morello skrev:Söte jesus!
Dra på trissor!
Det var som Sören!
Morello skrev:Söte jesus!
Dra på trissor!
Det var som Sören!
E skrev:Finns det någon screamingtjänst?
Mvh E*
RJohan skrev:Loudness war?
E skrev:Är det någon plastskatt på kompaktskivor och hur är klimatpåverkan från vinyl?
mhr1229 skrev:E skrev:Är det någon plastskatt på kompaktskivor och hur är klimatpåverkan från vinyl?
Att allt som är trevligt ska vara skadligt för hälsan eller miljön!
mhr1229 skrev:E skrev:Är det någon plastskatt på kompaktskivor och hur är klimatpåverkan från vinyl?
Att allt som är trevligt ska vara skadligt för hälsan eller miljön!
HenrikTornquist skrev:mhr1229 skrev:E skrev:Är det någon plastskatt på kompaktskivor och hur är klimatpåverkan från vinyl?
Att allt som är trevligt ska vara skadligt för hälsan eller miljön!
Nuppa är väl tämligen harmlöst, om inte hälsan är i farozonen redan från början?
HenrikTornquist skrev:mhr1229 skrev:E skrev:Är det någon plastskatt på kompaktskivor och hur är klimatpåverkan från vinyl?
Att allt som är trevligt ska vara skadligt för hälsan eller miljön!
Nuppa är väl tämligen harmlöst, om inte hälsan är i farozonen redan från början?
mhr1229 skrev:HenrikTornquist skrev:mhr1229 skrev:
Att allt som är trevligt ska vara skadligt för hälsan eller miljön!
Nuppa är väl tämligen harmlöst, om inte hälsan är i farozonen redan från början?
Minns du inte sången ”härligt, härligt men farligt, farligt” med Björn Skifs. Kan leda till livslånga problem (som dessutom överlever en)!
music4ever skrev:Vinylen går starkt fram i USA. 2020 så ökade vinylförsäljningen med hela 23,6% mot 2019, trots covid-19 pandemin.![]()
För CDn så går det sämre. Försäljningen sjönk med hela 33,6% mot 2019.
https://www.riaa.com/wp-content/uploads/2021/02/2020-Year-End-Music-Industry-Revenue-Report.pdf
Sen ska man inte glömma bort att RIAA's system har stora brister och en stor del av försäljningen rapporteras inte till RIAA.
hifikg skrev:music4ever skrev:Vinylen går starkt fram i USA. 2020 så ökade vinylförsäljningen med hela 23,6% mot 2019, trots covid-19 pandemin.![]()
För CDn så går det sämre. Försäljningen sjönk med hela 33,6% mot 2019.
https://www.riaa.com/wp-content/uploads/2021/02/2020-Year-End-Music-Industry-Revenue-Report.pdf
Sen ska man inte glömma bort att RIAA's system har stora brister och en stor del av försäljningen rapporteras inte till RIAA.
Och ändå är CD försäljningen mycket större än vinyl (i antal). Men både vinyl och cd för en tynande tillvaro jämfört med streaming. Det är den där lilla andelen på 9% som medierna delar på. Trots att vinyl säljs i mycket färre exemplar drar den delen in mer pengar än CD. De få som köper fysiska fonogram är alltså beredda att betala mycket mer för vinyl än för CD. Why?
goat76 skrev:hifikg skrev:music4ever skrev:Vinylen går starkt fram i USA. 2020 så ökade vinylförsäljningen med hela 23,6% mot 2019, trots covid-19 pandemin.![]()
För CDn så går det sämre. Försäljningen sjönk med hela 33,6% mot 2019.
https://www.riaa.com/wp-content/uploads/2021/02/2020-Year-End-Music-Industry-Revenue-Report.pdf
Sen ska man inte glömma bort att RIAA's system har stora brister och en stor del av försäljningen rapporteras inte till RIAA.
Och ändå är CD försäljningen mycket större än vinyl (i antal). Men både vinyl och cd för en tynande tillvaro jämfört med streaming. Det är den där lilla andelen på 9% som medierna delar på. Trots att vinyl säljs i mycket färre exemplar drar den delen in mer pengar än CD. De få som köper fysiska fonogram är alltså beredda att betala mycket mer för vinyl än för CD. Why?
Why?
För att det ofta föreligger en skillnad i hur människor tycker att vinyl "låter", samt att det formatet har fått stämpeln som det "äkta" och riktiga sättet att lyssna på musik. ...
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Och ändå är CD försäljningen mycket större än vinyl (i antal). Men både vinyl och cd för en tynande tillvaro jämfört med streaming. Det är den där lilla andelen på 9% som medierna delar på. Trots att vinyl säljs i mycket färre exemplar drar den delen in mer pengar än CD. De få som köper fysiska fonogram är alltså beredda att betala mycket mer för vinyl än för CD. Why?
Why?
För att det ofta föreligger en skillnad i hur människor tycker att vinyl "låter", samt att det formatet har fått stämpeln som det "äkta" och riktiga sättet att lyssna på musik. ...
Fast vi som är upplysta och verkligen lyssnar på musik vet ju att det bara är nys, eller hur
hifikg skrev:Och ändå är CD försäljningen mycket större än vinyl (i antal). Men både vinyl och cd för en tynande tillvaro jämfört med streaming. Det är den där lilla andelen på 9% som medierna delar på. Trots att vinyl säljs i mycket färre exemplar drar den delen in mer pengar än CD. De få som köper fysiska fonogram är alltså beredda att betala mycket mer för vinyl än för CD. Why?
goat76 skrev:Det är egentligen ganska löjligt att ens prata om att försäljningen av vinyl är si eller så mycket större än CD-försäljningen, då de som du säger endast delar på 9% av den totala musikkonsumtionen. Fysiska musikformat är sedan längfe i stora drag stendöda.
hifikg skrev:Fast vi som är upplysta och verkligen lyssnar på musik vet ju att det bara är nys, eller hur
Morello skrev:För oss som köper begagnade fonogram (CD eller LP) är det klart dumt med "brexit" - nu kostar det en hundring extra att få hem en skiva från England.
music4ever skrev:Verkar som LP försäljningen går bra. Analogue productions nästa UHQR släpp är Miles Davis - Kind of blue, som är baserad på Bernie Grundmans 90-tals gravering från trespårsmastern. Det intressanta är att de kommer släppa 25 000 st(!!) för 100-125$ st!![]()
Och då är detta en skiva som släppts extremt många gånger, även från audiofilbolag (senaste är väl mofi's 45RPM version).
Så det verkar som försäljningen har ökar rejält under covid-19.
Rydberg skrev:music4ever skrev:Verkar som LP försäljningen går bra. Analogue productions nästa UHQR släpp är Miles Davis - Kind of blue, som är baserad på Bernie Grundmans 90-tals gravering från trespårsmastern. Det intressanta är att de kommer släppa 25 000 st(!!) för 100-125$ st!![]()
Och då är detta en skiva som släppts extremt många gånger, även från audiofilbolag (senaste är väl mofi's 45RPM version).
Så det verkar som försäljningen har ökar rejält under covid-19.
Billigt! De brukar kosta ca 200€ i Europa.
music4ever skrev:Rydberg skrev:music4ever skrev:Verkar som LP försäljningen går bra. Analogue productions nästa UHQR släpp är Miles Davis - Kind of blue, som är baserad på Bernie Grundmans 90-tals gravering från trespårsmastern. Det intressanta är att de kommer släppa 25 000 st(!!) för 100-125$ st!![]()
Och då är detta en skiva som släppts extremt många gånger, även från audiofilbolag (senaste är väl mofi's 45RPM version).
Så det verkar som försäljningen har ökar rejält under covid-19.
Billigt! De brukar kosta ca 200€ i Europa.
Med frakt och tull och moms kanske? Tror alla nya UHQR har sålt slut direkt på pre-order innan så många säljs nog för dyrare priser nu.
music4ever skrev:Måste erkänna att jag blir sugen.[ YouTube ]
This week, Evermore sold 102,000 vinyl copies, and calling that sum just a new record would be doing the musician and her fan base a disservice. Swift doesn’t just rewrite history with her impressive sales frame, she completely decimates the previous record holder, which nobody has been able to beat for years.
Before this frame, the title that sold the most copies on vinyl in a single week since tracking properly began in 1991 was Jack White’s Lazaretto. That record once upped the previous best showing by selling 40,000 copies in one frame. Swift more than doubles that showing, beating the rocker’s record two and a half times over.
hifikg skrev:Ja nu när alla streamar cd-kvalitet lär cd-försäljningen inte vända uppåt på länge.
music4ever skrev:hifikg skrev:Ja nu när alla streamar cd-kvalitet lär cd-försäljningen inte vända uppåt på länge.
Det roliga är att även CD försäljningen hade ökat, lite. Tror det var 2,2%.
Kronkan skrev:Men den är inspelad 1959. Vad har hänt sedan dess? Blev mainstream bättre? Kom utgivningarna på cd att ge rättvisa åt världens fantastiska musikarv.
PekkaJohansson skrev:Kronkan skrev:Men den är inspelad 1959. Vad har hänt sedan dess? Blev mainstream bättre? Kom utgivningarna på cd att ge rättvisa åt världens fantastiska musikarv.
"Kind of blue", som för övrigt avhandlas i en egen tråd, har som mycket annat utsatts för mer eller mindre processering genom åren. Det finns en på begagnatmarknaden mycket kostsam tidig japansk utgåva (1983) som skulle kunna vara relativt oanfrätt.
PekkaJohansson skrev:Kronkan skrev:Men den är inspelad 1959. Vad har hänt sedan dess? Blev mainstream bättre? Kom utgivningarna på cd att ge rättvisa åt världens fantastiska musikarv.
"Kind of blue", som för övrigt avhandlas i en egen tråd, har som mycket annat utsatts för mer eller mindre processering genom åren. Det finns en på begagnatmarknaden mycket kostsam tidig japansk utgåva (1983) som skulle kunna vara relativt oanfrätt. Generellt om utgivningar på cd kan sägas att det vimlar av goda utgivningar, inte minst av just jazz, från 1980-talet som överglänser motsvarande tidigare vinylutgåvor.
Med vänlig hälsning
Pekka
goat76 skrev:Jag förstår verkligen tjusningen med vinyl och dragningskraften till fullt analoga saker, det är vackert på något vis att hantera dessa stora och relativt ömtåliga skivorna som måste skötas om på ett helt annat sätt för att skicket ska bevaras.
Vinyl anses nog fortfaranda av många som det mest genuina formatet för musiklyssning, det är synomymt med "riktig" musikåtergivning.
goat76 skrev:Jag förstår verkligen tjusningen med vinyl och dragningskraften till fullt analoga saker, det är vackert på något vis att hantera dessa stora och relativt ömtåliga skivorna som måste skötas om på ett helt annat sätt för att skicket ska bevaras.
Vinyl anses nog fortfaranda av många som det mest genuina formatet för musiklyssning, det är synomymt med "riktig" musikåtergivning.
FBK skrev:goat76 skrev:Jag förstår verkligen tjusningen med vinyl och dragningskraften till fullt analoga saker, det är vackert på något vis att hantera dessa stora och relativt ömtåliga skivorna som måste skötas om på ett helt annat sätt för att skicket ska bevaras.
Vinyl anses nog fortfaranda av många som det mest genuina formatet för musiklyssning, det är synomymt med "riktig" musikåtergivning.
Jag har inte spelat en LP sedan 1989 då jag sålde allt och gick över till CD. Och det kommer komma en dag när man kör streaming.. Men suget efter det är inte lika starkt som det var efter CD när det formatet kom. Men att sitta i en mycket bekväm stol hos hifikg och bara få allt uppspelat som man vill höra på nolltid var bekvämt...Det får man erkänna.
nuffe skrev:...Strömningen är bra för att hitta okänd musik.
Bill50x skrev:goat76 skrev:Jag förstår verkligen tjusningen med vinyl och dragningskraften till fullt analoga saker, det är vackert på något vis att hantera dessa stora och relativt ömtåliga skivorna som måste skötas om på ett helt annat sätt för att skicket ska bevaras.
Vinyl anses nog fortfaranda av många som det mest genuina formatet för musiklyssning, det är synomymt med "riktig" musikåtergivning.
Det ÄR ett genuint format med vinyl. Vad man sen tycker om vinyl är en annan sak. Men själva proceduren med avspelningen är ju en stor skillnad mot strömmande musik, lite mindre så med att spela CD. Själva hanteringen skapar ju en viss förväntan och man kan inte klicka bort den efter 10 sekunder. Så man tar det lugnt och lyssnar vidare.
/ B
MacBruce skrev:För mig har "stenkakor" tillfälligtvis gått om vinyl, sedan jag i en massa ärvda jazz-stenkakor från en morbror bl.a upptäckte originalet av "Dutch Swing College Blues, with Dutch Swing College Band and Sidney Bechet". Har sedan tidigare en "samlings-LP" (över Sidney Bechet) på vinyl med samma låt. Tyvärr är den senare försedd med en sådan mängd artificiella ekon, att den är olyssningsbar. Morbrodern, under sin aktiva tid en råbarkad kriminalare, har tydligen varit mycket ömsint när det gäller hantering av stenkakorna: det är ytterst sällan som jag kan upptäcka ett endaste "rasp" eller "sprak" på hans stenkakor...
Undrar om det är tillåtet att lägga upp några "megabajs" (för att citera styrelseordföranden i mitt förra företag) av stenkakekopior på forummedlemmens ftp-utrymme? Så småningom avser jag att dedikera någon av mina Mac-maskiner till sådant, men det kan ta lite tid. (Hade tidigare en sådan server, konfigurerad som terminalserver för betrodda medlemmar av fufug (Flex & UniFlex User Group, (otroligt nog är "hemsidan" fortfarande intakt http://www.flexusergroup.com/flexusergroup/default.htm )), så att de via den kunde ansluta till en maskin med FLEX/UniFLEX OS). Det verkade faktiskt som om jag var den ende på hela "klotet", som hade en fungerande UniFLEX-maskin i original...
Har tidigare påpekat, hurusom stenkakor ofta förmedlar en "naturlig rumsinformation" som ofta(st) saknas i processade vinylkopior. Har varit tvungen att påpeka det i tidigare sammanhang i detta forum: stereo-information finns naturligtvis inte i monoinspelningar, men — "o-processad" rumsinformation är någonting annat: rummet självt informerar avståndet mellan instrument och mikrofon. Det känns mera "naturligt" så.
Kronkan skrev:...Det var ju i början så man lyssnade på musik. Med verkliga artister i riktiga lokaler.
hifikg skrev:Kronkan skrev:...Det var ju i början så man lyssnade på musik. Med verkliga artister i riktiga lokaler.
Har ni slutat med det? Jag har Stacey Kent på besök i afton, hoppas hon gillar lokalen!
Kronkan skrev:hifikg skrev:Kronkan skrev:...Det var ju i början så man lyssnade på musik. Med verkliga artister i riktiga lokaler.
Har ni slutat med det? Jag har Stacey Kent på besök i afton, hoppas hon gillar lokalen!
Nej, jag har ju en körsjungande popsnöre mycket närvarande. Hon går runt med lurar och sjunger.
Varför presenterar du inte artisten med liten video?
Kronkan skrev:[...]
lennartj spelar också stenkakor och lyssnat på någon sådantuppspelat av honom. Förvånansvärt lyssningsbart.
Det här med mono och stereo är intressant. Jag har lite monoskivor. Jag har tidigare skrivit om detta men kanske inte fått medhåll.
Om man spelar upp mono över två högtalare så hör åtminstone jag rumsinformationen bättre. Den finns ju där. Man var ju förr noggrann med att spela in i rum med god akustik. Det var ju i början så man lyssnade på musik. Med verkliga artister i riktiga lokaler.
nuffe skrev:Tragiskt att ett tekniskt underlägset medium, vinyl, fortfarande köps o marknadsförs.
Om man vill ha ett fysiskt medium, å det vill jag, är CDn överlägsen!
Strömningen är bra för att hitta okänd musik.
Henrik
music4ever skrev:nuffe skrev:Tragiskt att ett tekniskt underlägset medium, vinyl, fortfarande köps o marknadsförs.
Om man vill ha ett fysiskt medium, å det vill jag, är CDn överlägsen!
Strömningen är bra för att hitta okänd musik.
Henrik
Personligen så förstår jag inte poängen med ny CD. Då är vinyl klart bättre för fysisk kopia och streaming for digitalt.
hifikg skrev:music4ever skrev:nuffe skrev:Tragiskt att ett tekniskt underlägset medium, vinyl, fortfarande köps o marknadsförs.
Om man vill ha ett fysiskt medium, å det vill jag, är CDn överlägsen!
Strömningen är bra för att hitta okänd musik.
Henrik
Personligen så förstår jag inte poängen med ny CD. Då är vinyl klart bättre för fysisk kopia och streaming for digitalt.
Bättre? I vilket avseende då? Nostalgi?
Zappa skrev:En generell poäng med CD är att när streaming för tillfället inte fungerar är CD-spelaren nästan ett helt säkert kort.
goat76 skrev:Zappa skrev:En generell poäng med CD är att när streaming för tillfället inte fungerar är CD-spelaren nästan ett helt säkert kort.
Streaming fungerar alltid, om det skulle vara något problem med uppkopplingen till internet så streamar jag från det egna musikbiblioteket från NAS.
Zappa skrev:goat76 skrev:Zappa skrev:En generell poäng med CD är att när streaming för tillfället inte fungerar är CD-spelaren nästan ett helt säkert kort.
Streaming fungerar alltid, om det skulle vara något problem med uppkopplingen till internet så streamar jag från det egna musikbiblioteket från NAS.
Nja, jag har varit med om datorhaveri där t ex moderkortet plötsligt lade av en fredag kväll och ibland är det problem med uppkopplingen. Men oftast fungerar streamingen väl.
Zappa skrev:goat76 skrev:Zappa skrev:En generell poäng med CD är att när streaming för tillfället inte fungerar är CD-spelaren nästan ett helt säkert kort.
Streaming fungerar alltid, om det skulle vara något problem med uppkopplingen till internet så streamar jag från det egna musikbiblioteket från NAS.
Nja, jag har varit med om datorhaveri där t ex moderkortet plötsligt lade av en fredag kväll och ibland är det problem med uppkopplingen. Men oftast fungerar streamingen väl.
goat76 skrev:Zappa skrev:goat76 skrev:
Streaming fungerar alltid, om det skulle vara något problem med uppkopplingen till internet så streamar jag från det egna musikbiblioteket från NAS.
Nja, jag har varit med om datorhaveri där t ex moderkortet plötsligt lade av en fredag kväll och ibland är det problem med uppkopplingen. Men oftast fungerar streamingen väl.
Min Linn Akurate DSM är ett lika säkert kort som en CD-spelare, eller kanske ännu säkrare utan några mekaniska delar. Att både min NAS och uppkopplingen till Qobuz skulle strula samtidigt skulle vara höjden av otur.
MacBruce skrev:Zappa skrev:goat76 skrev:
Streaming fungerar alltid, om det skulle vara något problem med uppkopplingen till internet så streamar jag från det egna musikbiblioteket från NAS.
Nja, jag har varit med om datorhaveri där t ex moderkortet plötsligt lade av en fredag kväll och ibland är det problem med uppkopplingen. Men oftast fungerar streamingen väl.
Det var inte "modermodemet" som fallerade då?https://it-ord.idg.se/ord/modermodem/
Morello skrev:CD-boken innehåller ungefär samma information som LP-fodralet - jag öppnar ofta boken när jag lyssnar.
Morello skrev:CD-boken innehåller ungefär samma information som LP-fodralet - jag öppnar ofta boken när jag lyssnar. Det är även inspirerande att bläddra runt bland skivorna i fonoteket - CD eller LP spelar liten roll i detta avseende. Vinylens tillkortakommande ser jag ofta som ganska störande vid själva lyssningen.
Zappa skrev:MacBruce skrev:Zappa skrev:
Nja, jag har varit med om datorhaveri där t ex moderkortet plötsligt lade av en fredag kväll och ibland är det problem med uppkopplingen. Men oftast fungerar streamingen väl.
Det var inte "modermodemet" som fallerade då?https://it-ord.idg.se/ord/modermodem/
hifikg skrev:Zappa skrev:
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:CD-boken innehåller ungefär samma information som LP-fodralet - jag öppnar ofta boken när jag lyssnar.
Det är ju inte så att gamla vinylomslag hade en massa information på omslagen. Det är kanske något som möjligen kan vara fallet med "hippade" vinylalbum idag? Streamingtjänsterna skulle kunna vara bättre på den punkten. Har visserligen många vinyler, fast vi sa förstås LP-skivor förr, men jag blir oftast besviken på hur det låter när gamla favoriter plockas fram (alltmer sällan). Tidigare accepterade jag att det knastrade ibland men nu blir jag lätt irriterad.
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:CD-boken innehåller ungefär samma information som LP-fodralet - jag öppnar ofta boken när jag lyssnar.
Det är ju inte så att gamla vinylomslag hade en massa information på omslagen. Det är kanske något som möjligen kan vara fallet med "hippade" vinylalbum idag? Streamingtjänsterna skulle kunna vara bättre på den punkten. Har visserligen många vinyler, fast vi sa förstås LP-skivor förr, men jag blir oftast besviken på hur det låter när gamla favoriter plockas fram (alltmer sällan). Tidigare accepterade jag att det knastrade ibland men nu blir jag lätt irriterad.
Kronkan skrev:Men jag lyssnar ofta en liten stund på en tv-kanalen Mezzo LiveHD som sänder klassiska och jazzkonserter.
RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:Men jag lyssnar ofta en liten stund på en tv-kanalen Mezzo LiveHD som sänder klassiska och jazzkonserter.
Har varit intresserad av den TV-kanalen men är det fortfarande ett måste att köpa abonnemang för 500-700 kr/mån för att komma åt den?
Kronkan skrev:RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:Men jag lyssnar ofta en liten stund på en tv-kanalen Mezzo LiveHD som sänder klassiska och jazzkonserter.
Har varit intresserad av den TV-kanalen men är det fortfarande ett måste att köpa abonnemang för 500-700 kr/mån för att komma åt den?
Det ingår i ett abonnemang jag har från Comhem där jag kan välja 8 kanaler plus basutbudet.. Det blir då inte 500 kr utan något lägre. Kommer byta bolag dock. Måste kunna lättare bli flexibel. I mitt ny abonnemang kan jag ha 5 tv apparater. Skänker kanske bort två till barnen.
Jobbigt värre dock. Suck.
music4ever skrev:Verkar som LP försäljningen går bra. Analogue productions nästa UHQR släpp är Miles Davis - Kind of blue, som är baserad på Bernie Grundmans 90-tals gravering från trespårsmastern. Det intressanta är att de kommer släppa 25 000 st(!!) för 100-125$ st!![]()
Och då är detta en skiva som släppts extremt många gånger, även från audiofilbolag (senaste är väl mofi's 45RPM version).
Så det verkar som försäljningen har ökar rejält under covid-19.
goat76 skrev:…Eller på gränsen till sjukt att de än en gång lyckats lura på folk den ”ultimata versionen”, och sålt samma produkt till samma personer ännu en gång!
hifikg skrev:goat76 skrev:…Eller på gränsen till sjukt att de än en gång lyckats lura på folk den ”ultimata versionen”, och sålt samma produkt till samma personer ännu en gång!
Själv har jag tappat räkningen på hur många versioner av Jazz at the Pawnshop jag har. Har eller hade den även på vinyl en gång i tiden. CD i silver, CD i guld, 24/88 o 24/192 + en massa jubileumsutgåvor av olika slag, men Svalanders femtonhundrakronors version har jag inte skaffat. Än.
RogerGustavsson skrev:Finns det pengar att tjäna så är marknaden på plats.
I-or skrev:De lyxigare omslagen, vinyldoften och avspelningsritualen var det klart bästa med LP-tiden. Här kan CD inte konkurrera.
hifikg skrev:Finns den som DSD? Nedladdning alltså. En SACD har jag inte mycket glädje av.
Hittade
https://www.hdtracks.com/#/album/5ea86bb4d3644fbe97078c9c
music4ever skrev:LP-försäljningen fortsätter att öka. Nu släpper Mofi Michael Jackson's Thriller på en 100$ ultradisc one-step LP, limiterad till 40 000 ex.![]()
Dagarna med ett par tusen ex av audiofilpressar verkar vara helt över. Analogue productions två senaste 125$ UHQR släpp (Miles Davis och Jimi Hendrix) var limiterad till 25 000 ex.
https://mofi.com/collections/preorders/products/michael-jackson-thriller-ultradisc-one-step-33rpm
music4ever skrev:hifikg skrev:Finns den som DSD? Nedladdning alltså. En SACD har jag inte mycket glädje av.
Hittade
https://www.hdtracks.com/#/album/5ea86bb4d3644fbe97078c9c
Du inser att du föreslår en bil när någon är ute efter en motorcykel?
I-or skrev:De lyxigare omslagen, vinyldoften och avspelningsritualen var det klart bästa med LP-tiden. Här kan CD inte konkurrera.