Moderator: Redaktörer
matssvensson skrev:JM skrev:En slutsats blir att dipoler har bättre förutsättningar än monopoler att bibehålla mer av precedence effekten och minska TED-reflexer.
Som i andra studier tolkar jag att resultatet förespråkar direktljudslika reflexer från sidan och att försöka undvika dem i direktljudsriktningen. Hur får du till slutsatsen att dipoler med sin koncentrerade spridning framåt/bakåt och begränsad spridning åt sidorna med det skulle ha bättre förutsättningar att bibehålla precedence effekten och minska TED-reflexer för återgivningen? I Tooles bok som du gillar att referera till faller väl just Quad ESL-63 illa ut i deras kontrollerade blinda lyssningutvärdering.
mvh, mats
petersteindl skrev:Uppriktigt sagt, förstår ni vad ni läser? Jag menar faktiskt alla. Finnarnas studier är bra och på rätt väg. Jag rekommenderar att lusläsa artikeln och gå till botten med varje enskilt uttalande som står i artikeln. Deras största fel är att de använder ordet envelope för två olika separata fenomen. Ordet betyder i och för sig omslutande men det är å ena sidan ett matematiskt begrepp inom vågrörelseläran, gällande funktioner frekvens som funktion av tiden t, och använder man det på så sätt vid ett tillfälle bör man inte senare använda ordet för ett annan begrepp.
Om det finns någon högtalarprincip som uppfyller kravet på att dess ljudspridning/riktningskarakteristik hos de olika vinklarna ovillkorligen skall ha identiskt och exakt samma fas som direktljudet och exakt samma amplitud som direktljudet oavsett frekvens, så får ni gissa vilken högtalarprincip som motsvarar detta villkor och därefter härleda vilken högtalarprincip som är raka motsatsen.
Facit: Den högtalare som är totalt och i sin helhet rundstrålande motsvarar villkoren d v s en monopol. Den högtalare som principiellt är motsatsen till en monopol är en dipol. Den har riktningsmässigt ett fassprång på 180 grader vilket är helt förkastligt. På något annat sätt är det inte! Antingen har de fel i sin undersökning eller också är det bara att gilla läget. Jag gillar läget eftersom jag vet att de d v s våra östra grannar är på rätt spår.
Däremot krävs det förklaringsmodeller till deras resultat och de finns. Varför är det så såsom de beskriver? Jag har svaren sedan 2008 och jag konstruerar mina högtalare utifrån den förklaringsmodellen.
Jag väljer nu att abrupt avsluta detta inlägg istället för att skriva ett långt förklarande inlägg som inte verkar ge någon respons hos läsaren, annat än från Tarzan och matssvensson. Jag har faktiskt redan tidigare gett förklaringsmodellen i denna tråd. Just det. Jag har i princip redan berättat för mycket, men jag ser att ingen troligtvis förstått. Det är helt ok. Det kanske till och med är bra.
Bra tyska lärare i skolorna i Tyskland uppmanar till: Machen Sie sich Gedanken!
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Mängden tidiga laterala reflexer blir på detta sätt mindre med den vinklade dipolen än monopolen vilket ger färre maskerande reflexer.
Dipolens frekvenslika reflexer ffa bakåt ger mer precedence vänliga reflexer än monopolen.
matssvensson skrev:JM skrev:Mängden tidiga laterala reflexer blir på detta sätt mindre med den vinklade dipolen än monopolen vilket ger färre maskerande reflexer.
Dipolens frekvenslika reflexer ffa bakåt ger mer precedence vänliga reflexer än monopolen.
Jag läser Lokkios artikel precis tvärtom, att frekvenslika laterala reflexer skulle gagna precedenceeffekten medans reflexer från samma riktning som direktljudet försvårar. petersteindl belyser också fassprånget på 180 grader mellan fram och bakstrålning hos en dipol som en graverande egenskap för att uppnå positiva effekter.
Jag förstår inte hur du kommer fram till slutsatsen att dipoler på något vis per definition skulle vara bättre återgivare än monopoler. Jag änvänder själv dipoler och är nöjd med resultatet. Men jag vill gärna tro att ett potentiellt framgångsrikt resultat främst beror på en lyckad balans av en mängd olika förmågor, snarare än att just en egenskap skulle vara principiellt bättre än alla andra.
mvh, mats
paa skrev:Det speciella med äggen (och andra väggnära lösningar) är att de avsevärt kan minska problemen med interferensen från närmaste vägg, vilket inte monopoler som är placerade en bit ut ifrån väggen, eller dipoler kan.
Tangband skrev:Paa- insikten vid egna inspelningar att det mycket lätt kan bli " kala på kaka" med avseende på dubbel akustik ( inspelningens och lyssningsrummets ) har väl lett till det dämpade logetänkandet i lyssningsrummet och i studion. Och det är mycket logiskt.
Vid inspelningar spelas ju inte bara instrumenten in, utan även rummet och reflektionerna från golvet finns på inspelningen.
En violinist eller konsertpianist, eller kör står inte på en heltäckningsmatta då de sjunger. Mikrofonen tar upp reflexerna från de stora odämpade ytorna i konsertlokalen vid inspelningen - även golvet.
Bör man då lägga till ytterligare ett odämpat golv då man sedan lyssnar till inspelningen?
Svaret är: naturligtvis inte !
Har man stora odämpade ytor i rummet där man lyssnar så blir resultatet därför väldigt olikt den verklighet som fanns på inspelningen.
Lyssningsrum med stora odämpade golvytor har därför, efter min insikt med dessa inspelningar, inget med High fidelity att göra.
Edit: en fråga.
Finns det i Tooles skrifter något alls skrivet om dubbel akustik, mikrofonteknik och förståelse för hur inspelningar påverkar det slutliga resultatet i ett lyssningsrum? Om det inte gör det, anser jag att det är en mycket stor brist i det tänkande Harmangruppen presenterat.
Tangband skrev:Jag menar den dubbla akustiken som kan fås, om man inte är försiktig , både på inspelningen och även hemma - läs vardagsrumsgolvet odämpat utan matta.
petersteindl skrev:Tangband skrev:Jag menar den dubbla akustiken som kan fås, om man inte är försiktig , både på inspelningen och även hemma - läs vardagsrumsgolvet odämpat utan matta.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Menar du att man får både inspelningens och uppspelningens akustik där dessa bådas akustik summeras med varandra och att det är denna summering som du kallar för dubbla akustiken, eller menar du något annat?
Med vänlig hälsning
Peter
Tangband skrev:petersteindl skrev:Tangband skrev:Jag menar den dubbla akustiken som kan fås, om man inte är försiktig , både på inspelningen och även hemma - läs vardagsrumsgolvet odämpat utan matta.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Menar du att man får både inspelningens och uppspelningens akustik där dessa bådas akustik summeras med varandra och att det är denna summering som du kallar för dubbla akustiken, eller menar du något annat?
Med vänlig hälsning
Peter
Nej, inte nåt annat, utan som du beskriver.
Spelar jag in en tvärflöjt får jag med en massa reflexer från golvet i kyrkan på inspelningen. Spelar jag sedan upp den inspelade musiken i anläggningen hemma får jag även med golvreflexen från lyssningrummet- om golvet är odämpat utan matta. Då låter det inte lika bra som i kyrkan där inspelningen ägde rum.
JM skrev:Viktigt att klart skilja ut psykologiska variabler från mätbara fysiska variabler för att korrekt förstå hur vi hör i olika och fysikt lika rum.
Återigen en mycket bra artikel av Lokkia där han visar på betydelsen av att precedence effekten bör vara intakt för att skapa spatial "närhet" i ljudet av musik (inte korta klickljud). Musik har längre tidsfönster under vilken precedence effekter är intakt.
Kommer reflexerna för tidigt/är för dominerande/frekvensolikt/fasolikt/felriktat minskar precedence effekten och direktljudet maskeras delvis av reflexerna........
---------Kan vi skapa detta i det lilla rummet. Sannolikt till viss del men det blir svårt.........
JM
jansch skrev:JM skrev:Viktigt att klart skilja ut psykologiska variabler från mätbara fysiska variabler för att korrekt förstå hur vi hör i olika och fysikt lika rum.
Återigen en mycket bra artikel av Lokkia där han visar på betydelsen av att precedence effekten bör vara intakt för att skapa spatial "närhet" i ljudet av musik (inte korta klickljud). Musik har längre tidsfönster under vilken precedence effekter är intakt.
Kommer reflexerna för tidigt/är för dominerande/frekvensolikt/fasolikt/felriktat minskar precedence effekten och direktljudet maskeras delvis av reflexerna........
---------Kan vi skapa detta i det lilla rummet. Sannolikt till viss del men det blir svårt.........
JM
Precendence effekten är ju väl studerad och definierad och kan därför t o m beskrivas med "fysiska variabler". "Psykologi" som det går att räkna på....det är ovanligt!
I normala lyssningsrum handlar det ju "bara" om att reflexen, som kommer från en annan vinkel än direktljudet är minst (ungefär) 2 millisekunder fördröjda.
Under 2 millisekunder kommer "fantomprojicering" att uppstå, alltifrån att ljudkällan panoreras ut i ljudbilden till ett "mellanläge" där det låter "luddigt" och inte tillför något positivt.
Alltså mata INTE hörseln med fördröjningar som varken tolkas som panorerad ljudbild eller "rumslighet" (reflexer som inte ger presendence effekt.)
Du skriver: "musik har längre tidsfönster under vilken presendence effekten är intakt". Detta förstår jag inte...
- Nästan alla musik instrument och även i viss mån röster har en transient (ett anslag)
- Vår största känslighet för riktning ligger i övre mellanregistret/presensområdet, ganska höga toner om vi talar om grundtoner. Däremot har de flesta musikinstrument ett övertonsrikt anslag som ligger i detta område.
- När väl vår hörsel har bestämt sig för en riktning är det svårt att "lura hörseln " att ändra riktning. Jag har ingen aning om HUR LÄNGE "låsningen" till en riktning gäller men det handlar åtminstone om 1 sekund. Jag brukar se det som en målsökande robot - har hörseln "låst" på målet så gäller den riktningen.
Jag har många gånger kört elbas via stereon (typiskt Fender P-bas ljud med plektrum) för att testa och mäta olika saker och då märker man hur väl hörseln "låser" på anslaget, sedan kan man vrida på balansen och riktningen som hörseln pekat ut kvarstår.
För väldigt många år sedan gjorde jag en hörsel/riknings-test med universitetsstuderande i Dortmund, Tyskland. Har beskrivit det i en annan tråd för länge sedan där jag hävdade att det är extremt svårt att definiera riktning i ett normalt lyssningsrum under 200Hz (fick massa skit för det!).
Nåväl, det visade sig först att alla studenter kunde identifiera riktning väldigt bra i ett frifältsrum för alla toner ner till 32Hz (frifältsrummets undre gränsfrekvens var då knappt 30Hz). Problemet var att varje ton som spelades upp startade med en typisk "elektronikknäpp". Vi fick spela in alla toner på en Studer B77 (tror jag bandmaskinen hette) och utsignalen filterades via ett tersfilter innan den gick till högtalarna (4 eller 6 st. JBL K140 i kort horn som var vända från testpersonen). Vi fick då bort "knäpparna". Efter denna modifikation av utrustningen visade sig att de flesta hade problem att peka ut någorlunda rätt riktning uppåt 200Hz och var extremt "lättlurade" med knäppar från högtalarna. På den tiden hade jag inte studerat presendece effekten annat än som en lagom trist läxa, nu inser jag "kraften" i första vågfront.
En sak jag inte har läst om /hittat forskning om är att presendece effekten inte bara gäller rena toner utan som jag nämnt ovan - "känner igen" musikinstrument. Alltså, när hörseln har "låst" riktning på t.ex. en elbas verkar hörseln känna igen instrumentet utan transient. Transienterna har ju klingat ut och likt förbannat så uppfattar hörseln att det är elbasen som ger reflexer från t.ex. väggar.
Detta för mej är väldigt "fantastiskt". Gör en test med t.ex en Fender Stratocaster - Dra av volymen på gitarren, slå an en sträng och dra på volymen.... Hur många kan identifiera att tonen kommer från en gitarr?
Vad jag egentligen ville säga - undvik/minimera alla reflexer under (helst) 2ms så blir det bra, även i ett litet lyssningsrum. Dock det kan ju vara fysikaliskt svårt...
Tangband skrev:jansch skrev:JM skrev:Viktigt att klart skilja ut psykologiska variabler från mätbara fysiska variabler för att korrekt förstå hur vi hör i olika och fysikt lika rum.
JM
Precendence effekten är ju väl studerad och definierad och kan därför t o m beskrivas med "fysiska variabler". "Psykologi" som det går att räkna på....det är ovanligt!
I normala lyssningsrum handlar det ju "bara" om att reflexen, som kommer från en annan vinkel än direktljudet är minst (ungefär) 2 millisekunder fördröjda.
Under 2 millisekunder kommer "fantomprojicering" att uppstå, alltifrån att ljudkällan panoreras ut i ljudbilden till ett "mellanläge" där det låter "luddigt" och inte tillför något positivt.
Alltså mata INTE hörseln med fördröjningar som varken tolkas som panorerad ljudbild eller "rumslighet" (reflexer som inte ger presendence effekt.)
Du skriver: "musik har längre tidsfönster under vilken presendence effekten är intakt". Detta förstår jag inte...
- Nästan alla musik instrument och även i viss mån röster har en transient (ett anslag)
- Vår största känslighet för riktning ligger i övre mellanregistret/presensområdet, ganska höga toner om vi talar om grundtoner. Däremot har de flesta musikinstrument ett övertonsrikt anslag som ligger i detta område.
- När väl vår hörsel har bestämt sig för en riktning är det svårt att "lura hörseln " att ändra riktning. Jag har ingen aning om HUR LÄNGE "låsningen" till en riktning gäller men det handlar åtminstone om 1 sekund. Jag brukar se det som en målsökande robot - har hörseln "låst" på målet så gäller den riktningen.
Jag har många gånger kört elbas via stereon (typiskt Fender P-bas ljud med plektrum) för att testa och mäta olika saker och då märker man hur väl hörseln "låser" på anslaget, sedan kan man vrida på balansen och riktningen som hörseln pekat ut kvarstår.
För väldigt många år sedan gjorde jag en hörsel/riknings-test med universitetsstuderande i Dortmund, Tyskland. Har beskrivit det i en annan tråd för länge sedan där jag hävdade att det är extremt svårt att definiera riktning i ett normalt lyssningsrum under 200Hz (fick massa skit för det!).
Nåväl, det visade sig först att alla studenter kunde identifiera riktning väldigt bra i ett frifältsrum för alla toner ner till 32Hz (frifältsrummets undre gränsfrekvens var då knappt 30Hz). Problemet var att varje ton som spelades upp startade med en typisk "elektronikknäpp". Vi fick spela in alla toner på en Studer B77 (tror jag bandmaskinen hette) och utsignalen filterades via ett tersfilter innan den gick till högtalarna (4 eller 6 st. JBL K140 i kort horn som var vända från testpersonen). Vi fick då bort "knäpparna". Efter denna modifikation av utrustningen visade sig att de flesta hade problem att peka ut någorlunda rätt riktning uppåt 200Hz och var extremt "lättlurade" med knäppar från högtalarna. På den tiden hade jag inte studerat presendece effekten annat än som en lagom trist läxa, nu inser jag "kraften" i första vågfront.
En sak jag inte har läst om /hittat forskning om är att presendece effekten inte bara gäller rena toner utan som jag nämnt ovan - "känner igen" musikinstrument. Alltså, när hörseln har "låst" riktning på t.ex. en elbas verkar hörseln känna igen instrumentet utan transient. Transienterna har ju klingat ut och likt förbannat så uppfattar hörseln att det är elbasen som ger reflexer från t.ex. väggar.
Detta för mej är väldigt "fantastiskt". Gör en test med t.ex en Fender Stratocaster - Dra av volymen på gitarren, slå an en sträng och dra på volymen.... Hur många kan identifiera att tonen kommer från en gitarr?
Vad jag egentligen ville säga - undvik/minimera alla reflexer under (helst) 2ms så blir det bra, även i ett litet lyssningsrum. Dock det kan ju vara fysikaliskt svårt...
Jansch- ditt inlägg var helt suvveränt formulerat, såhär i efterhand då jag lärt mig mer. Hjärnan och hörseln fungerar verkligen annorlunda än tex hur mikrofonen ”hör”.
Thomas_A skrev:Åter ett par påstånden så de reds ut.
1 Laterala reflexer är bra om de inte kommer för tidig inte är för starka och är frekvensmässigt likartat direktljudet. De bidrar till en bättre spatial upplevelse och minskar stereosystemfelen.
2 Reflexer från där ljudet kommer ifrån dvs högtalaren bidrar inte med något positivt även om de är > 2 ms. Det som händer är att direktljudet blir färgat eftersom väggreflexen 1) inte är frekvenslik direktljudet 2) den orsakar kamfilterreflexer som släcker ut bas vid en viss frekvens i princip likartat oavsett om du rör på dig lite vid lyssningspoaitionen.
En väggnära högtalarposition i kombination med rätt dämpning bakom högtalaren torde minska problemen med 2. Övrig akustikfix i rummet bör göras med föriskighet och eftertanke.
Fel eller rätt?
Edit. Gäller en konventionell högtalare och inte en rundstrålande.
JM skrev:Intressant artikel map undre hörbara gränser för reflexer.
EARLY REFLECTION THRESHOLDS FOR VIRTUAL SOUND SOURCES
[url]http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.23.5007&rep=rep1&type=pdf[/url]
Vad gäller?
Vid vilket SPL/avstånd blir reflexer vid 0, 72 resp 180 grader ohörbara vid 16 o 30 ms?
Skippa vad de påstår om vid 3 ms - nya rön gör att data inte är att lita på.
JM
JM skrev:Thomas_A skrev:Åter ett par påstånden så de reds ut.
1 Laterala reflexer är bra om de inte kommer för tidig inte är för starka och är frekvensmässigt likartat direktljudet. De bidrar till en bättre spatial upplevelse och minskar stereosystemfelen.
2 Reflexer från där ljudet kommer ifrån dvs högtalaren bidrar inte med något positivt även om de är > 2 ms. Det som händer är att direktljudet blir färgat eftersom väggreflexen 1) inte är frekvenslik direktljudet 2) den orsakar kamfilterreflexer som släcker ut bas vid en viss frekvens i princip likartat oavsett om du rör på dig lite vid lyssningspoaitionen.
En väggnära högtalarposition i kombination med rätt dämpning bakom högtalaren torde minska problemen med 2. Övrig akustikfix i rummet bör göras med föriskighet och eftertanke.
Fel eller rätt?
Edit. Gäller en konventionell högtalare och inte en rundstrålande.
En konventionell högtalarlåda 30 cm från bakomvarande vägg är rundstrålande under ca 1000 Hz. Dvs massor med icke önskade reflexer kommer från bakväggen för tidigt, för frekvensolikt och med för hög ljudstyrka. Inom 1-2 ms adderas reflexerna till direktljudet utan precedens effekt. Dvs en simpel summering. Direktljud + reflexljud = nytt väsensskilt ljud med vanligen försämrat direktljud.
Upplevda direktljudet blir väsentligen likt mikrofonens tonkurva förutsatt att inga andra senare reflexer når mikrofonen.
Det är inte så att direktljudet upplevs som förbättrat direktljud som vid precedens effekten.
Direktljud + spatial upplevelse = bättre direktljud.
Lokki visar att huvudsakligen vissa laterala reflexer bidrar med något positivt i ljudupplevelsen.
https://asa.scitation.org/doi/10.1121/1.3579145#v1
Övriga reflexer uppfattas av hjärnan som väsensskilda ljud och maskerar direktljudet i olika grad.
Väggen bakom bör vara ca 5 m bakom högtalaren - då har reflexerna minskat med ca 30 dB och är ohörbara.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5508001561
Eller väggnära som du föreslår med beaktande av baslyftet och att ingen spatial precedenseffekt skapas från bakvägen. Sannolikt skapas i ett vanligt litet lyssningsrum för starka o för tidiga reflexer från ffa sidoväggar och till viss del tak. Ljudtrycket kan dämpas men skapar frekvensolika reflexer och tidsproblemet kvarstår.
Dvs vanligen sämre direktljud i litet rum pga maskerande reflexer än i ett stort rum.
JM
jansch skrev:JM skrev:Viktigt att klart skilja ut psykologiska variabler från mätbara fysiska variabler för att korrekt förstå hur vi hör i olika och fysikt lika rum.
JM
Tangband skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect
”Haas found that humans localize sound sources in the direction of the first arriving sound despite the presence of a single reflection from a different direction. A single auditory event is perceived. A reflection arriving later than 1 ms after the direct sound increases the perceived level and spaciousness (more precisely the perceived width of the sound source). A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo). This time span varies with the reflection level. If the direct sound is coming from the same direction the listener is facing, the reflection's direction has no significant effect on the results. A reflection with attenuated higher frequencies expands the time span that echo suppression is active.[clarification needed] Increased room reverberation time also expands the time span of echo suppression.[7]
Thomas_A skrev:Det handlar om flera saker samtidigt här. Dels handlar det om reflexer hur de påverkar ljudets riktning (map tidsdomänen). Över en viss gräns blir det två ljud, eko. I precedence-regionen handlar det om att det först anlända ljudet bestämmer riktning. Reflexerna om de är rätt fördelade bidrar i övrigt till något annat, rumslighet eller vad nu man vill kalla det. Men reflexens infallsvinkel borde spela en stor roll. Kommer den från samma källa som ursprungsljudet torde den maskeras mer av direktljudet än om den inkommer ex från en sidovägg.
En annan bit handlar om hur många och komplexa reflexerna är, riktningar, och nivåer. De inte vara för starka eller heller inte för få/begränsade frekvensband. Då kommer de att färga ljudet negativt snarare än att bidra till rumslighet. Reflexer från bakvägg är relativt begränsad till nedre registren som ger en kraftig färgning, och bör undvikas som jag ser det. Sidoväggarna ger förhoppningsvis reflexer mer utspridda i frekvens och bidrar mer positivt till ljudet. Sedan är de positiva effekterna/rumslighet också begränsat till högre frekvenser än de som är problematiska för bakväggens interferens, om jag förstått det rätt. När det gäller att få "rätt balans" av sidoreflexerna så jag har nästan 45° invinkling av mina högtalare så att direktljudet till lyssningsposition har samma infallsvinkel som reflexstudsen på "motstående sidovägg" har (alltså identisk frekvenskurva). Pga invinklingen blir reflexen från närmaste vägg ganska dämpad. Idag har jag också filtremsor vid sidan om diskanten för att dämpa 2-5 kHz lateral spridning som har ökat tydligheten genom att minska andelen reflexer som ligger nära i tid (lateralt)
Den tredje biten är att reflexerna inte bara bidrar till rumslighet utan hjälper även till att dölja en del stereosystemfel. Återigen, dessa fel ligger inte i basregionen utan i 1-8 kHz regionen (Shirley et al). Det finns säkert fler fel, men detta är ett exempel.
I det stora hela kan jag inte se något logiskt kring att reflexen från bakväggen bidrar till något positivt alls, varken utifrån ovan och hur musiken inspelas i studio eller live och är tänkt att spelas upp i hemmamiljö. Sådan reflex finns inte naturligt, "mina" musiker står inte på rad längs en vägg och spelar. Möjligen är väggen 3-4 meter bakom dem, men något sådant rum har jag inte. Inte så många andra heller skulle jag tro. Och den väggen finns nog vid inspelningen, och även om dessa reflexer inte kan placeras korrekt utifrån infallsvinkel så tycker jag att hjärnan kan luras ändå och ge en viss rumslighet från inspelningstillfället.
Det är mina tankar utan att ha läst särskilt mycket från forskningsfältet. Det mesta kommer från experiment och tester jag gjort under mina år som Hifi-intresserad.
Ted_B skrev:Thomas_A skrev:Det handlar om flera saker samtidigt här. Dels handlar det om reflexer hur de påverkar ljudets riktning (map tidsdomänen). Över en viss gräns blir det två ljud, eko. I precedence-regionen handlar det om att det först anlända ljudet bestämmer riktning. Reflexerna om de är rätt fördelade bidrar i övrigt till något annat, rumslighet eller vad nu man vill kalla det. Men reflexens infallsvinkel borde spela en stor roll. Kommer den från samma källa som ursprungsljudet torde den maskeras mer av direktljudet än om den inkommer ex från en sidovägg.
En annan bit handlar om hur många och komplexa reflexerna är, riktningar, och nivåer. De inte vara för starka eller heller inte för få/begränsade frekvensband. Då kommer de att färga ljudet negativt snarare än att bidra till rumslighet. Reflexer från bakvägg är relativt begränsad till nedre registren som ger en kraftig färgning, och bör undvikas som jag ser det. Sidoväggarna ger förhoppningsvis reflexer mer utspridda i frekvens och bidrar mer positivt till ljudet. Sedan är de positiva effekterna/rumslighet också begränsat till högre frekvenser än de som är problematiska för bakväggens interferens, om jag förstått det rätt. När det gäller att få "rätt balans" av sidoreflexerna så jag har nästan 45° invinkling av mina högtalare så att direktljudet till lyssningsposition har samma infallsvinkel som reflexstudsen på "motstående sidovägg" har (alltså identisk frekvenskurva). Pga invinklingen blir reflexen från närmaste vägg ganska dämpad. Idag har jag också filtremsor vid sidan om diskanten för att dämpa 2-5 kHz lateral spridning som har ökat tydligheten genom att minska andelen reflexer som ligger nära i tid (lateralt)
Den tredje biten är att reflexerna inte bara bidrar till rumslighet utan hjälper även till att dölja en del stereosystemfel. Återigen, dessa fel ligger inte i basregionen utan i 1-8 kHz regionen (Shirley et al). Det finns säkert fler fel, men detta är ett exempel.
I det stora hela kan jag inte se något logiskt kring att reflexen från bakväggen bidrar till något positivt alls, varken utifrån ovan och hur musiken inspelas i studio eller live och är tänkt att spelas upp i hemmamiljö. Sådan reflex finns inte naturligt, "mina" musiker står inte på rad längs en vägg och spelar. Möjligen är väggen 3-4 meter bakom dem, men något sådant rum har jag inte. Inte så många andra heller skulle jag tro. Och den väggen finns nog vid inspelningen, och även om dessa reflexer inte kan placeras korrekt utifrån infallsvinkel så tycker jag att hjärnan kan luras ändå och ge en viss rumslighet från inspelningstillfället.
Det är mina tankar utan att ha läst särskilt mycket från forskningsfältet. Det mesta kommer från experiment och tester jag gjort under mina år som Hifi-intresserad.
Mycket intressant inlägg, tycker ni andra detta stämmer?
Ted_B skrev:Thomas_A skrev:Det handlar om flera saker samtidigt här. Dels handlar det om reflexer hur de påverkar ljudets riktning (map tidsdomänen). Över en viss gräns blir det två ljud, eko. I precedence-regionen handlar det om att det först anlända ljudet bestämmer riktning. Reflexerna om de är rätt fördelade bidrar i övrigt till något annat, rumslighet eller vad nu man vill kalla det. Men reflexens infallsvinkel borde spela en stor roll. Kommer den från samma källa som ursprungsljudet torde den maskeras mer av direktljudet än om den inkommer ex från en sidovägg.
Mycket intressant inlägg, tycker ni andra detta stämmer?
Tangband skrev:Jag tycker även att alla som har möjlighet testar att spela in ett akustiskt instrument i en konsertsal själva. För att se hur stor skillnad det är mellan hörseln och mikrofonen.
Tangband skrev:Läs även på om vad ”critical distance” innebär. Bilden visar att det inte är högtalaren man mäter längre, om mikrofonen placeras på lyssningsplatsen 3-5 meter ifrån högtalaren. Det är rummets akustik som dominerar kraftigt.
Ofta är critical distance bara kring en meter ( beroende på rummet ) där mikrofonen börjar ta upp mer än 50% av rummets akustik.
Läs även på om detta: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Inverse-square_law
Tangband skrev:
Läs även på om vad ”critical distance” innebär.
Thomas_A skrev:Det som uppfattas blir mer likt nedan kurva:
Nattlorden skrev:Thomas_A skrev:Det som uppfattas blir mer likt nedan kurva:
[ Bild ]
Skulle man sikta efter denna kurva även i en bil, anser du?
petersteindl skrev:Jag tittar ibland in i tråden för att se vad som står. Jag blir dock bara ledsen eftersom i princip allt är helt felaktigt. Det tar dessutom för lång tid att korrigera allas missuppfattningar. Det är väldigt trist.
Thomas A ligger kanske närmast det som jag kallar korrekt. Men då ordet ”frekvenslikt” används för fenomen som inte har ett dugg med ”frekvenlik” att göra så faller allt som ett korthus.
JM började en gång använda det ordet då egentligen ”amplitudlikt” för given frekvens menas och många på forumet har tagit efter detta i mitt tycke extrema ofog, även Thomas A.
Det betyder att ni inte ens ser skillnaden mellan frekvens och amplitud. Varför inte använda korrekt nomenklatur, åtminstone inom fysikens lagar?
E
Då blir det svårt med förklaringar med korrekt nomenklatur.
Tag t.ex. 880 Hz och 90 dB. Kalla den för ton A. Är 890 Hz 90 dB frekvenslikt med ton A? Är 900 Hz 90 dB frekvenslikt med ton A? Är 880 Hz 40 dB frekvenslikt med ton A?
Ni använder ju ordet ”frekvenslikt”, så ni bör veta.
Sedan står det en massa gallimatias om tidsintervall och reflexer och preceedens och summation och fantomprojicering.
Gör det enkla experimentet. Stereo eller monosignal. Enklast är det med en röst.
1. Lyssna i sweetspot. Stäng sedan av höger högtalare så att enkom ljud hörs från vänster högtalare. Lyssna från samma lyssningsposition som nyss. Peka på den punkt varifrån ni upplever ljudet komma.
2. Sidoförflytta er i sidled mot höger sidovägg. Titta hela tiden rakt fram. Peka på den punkt varifrån ni hör ljudet komma.
3. Placera er så att ert huvud är nära sidovägg. Höger öra ingefära 5-8 cm från höger sidovägg och titta fortfarande rakt fram. Reflexen från sidoväggen ligger nu inom 1-2 ms från direktljudet och är nästan lika starkt. Om ni skulle ha rätt angående hur fantomprojicering funkar och preceedence så skulle ni inte längre peka på vänster högtalare utan på en plats framför er nära höger sidovägg. Tror ni det blir så?![]()
Gör om samma experiment att fortfarande förflytta er mot höger sidovägg, men nu med vänster högtalare avstängd.
I båda fallen kommer ni höra ljudet komma från respektive högtalare nära högtalarelementen.
Men, om man skulle ha kunnat ta bort höger vägg medans ni står där tätt intill väggen och istället för väggreflex även spelat på en likadan riktig högtalare på respektive högtalares spegelbild i väggen så hade ovillkorligen ljudbilden ändrats radikalt så att fantomprojicering inträffat och ni inte längre hört ljudkällorna, men däremot ett ljudobjekt mellan högtalarna.
Hörseln hör inte på det sätt ni tror genom att extrapolera forskningsresultat på helt andra saker än förutsättningarna för mätningarna då forskningen gjordes.
Hörseln är ett instrument som bygger på sortering av signal som alstras genom inkommande retningar av sensorer och där olika signalers korrelation bestämmer sorteringen och i vilka nervbanor signalen då hamnar i. Beroende på i vilka nervbanor signalen hamnar i så ändras upplevelsen. Man kallar det för platsberoende. Samma signal i två olika nervbanor ger två olika upplevelser. Det är platsen av nerven i hjärnan som bestämmer.
Riktningshörande gällande det spatiella där hörseln placerar ljudobjekten är information som tillhör vårt inre koordinatsystem gällande hörseln. Det vanliga kartesiska koordinatsystemet x,y,z där origo är mitt i huvudet.
Klangen däremot är inte på samma sätt relaterat till koordinatsystemet.
Det är två skilda separata fenomen. I det lilla experimentet jag beskrivit så kommer en klangförändring höras då huvudet är nära vägg, men om väggen tas bort och ersätts av dess spegelbild så blir klangförändringen minimal, medans upplevda riktningen förändras maximalt. Informationen på respektive trumhinna och från sensorerna har sorterats helt olika högre upp i hjärnan. Sorteringen har skett helt annorlunda.
Görs experimentet ekofritt med enkom 1 vägg så blir resultatet helt annorlunda eftersom förutsättningarna är helt annorlunda. Utan att ha analyserat förutsättningarna grundligt så att dessa till fullo förstås så kan inga extrapolationer göras om man vill att de skall vara korrekta.
Mer har jag inte tid till att skriva för stunden.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Gör det enkla experimentet. Stereo eller monosignal. Enklast är det med en röst.
1. Lyssna i sweetspot. Stäng sedan av höger högtalare så att enkom ljud hörs från vänster högtalare. Lyssna från samma lyssningsposition som nyss. Peka på den punkt varifrån ni upplever ljudet komma.
2. Sidoförflytta er i sidled mot höger sidovägg. Titta hela tiden rakt fram. Peka på den punkt varifrån ni hör ljudet komma.
3. Placera er så att ert huvud är nära sidovägg. Höger öra ingefära 5-8 cm från höger sidovägg och titta fortfarande rakt fram. Reflexen från sidoväggen ligger nu inom 1-2 ms från direktljudet och är nästan lika starkt. Om ni skulle ha rätt angående hur fantomprojicering funkar och preceedence så skulle ni inte längre peka på vänster högtalare utan på en plats framför er nära höger sidovägg. Tror ni det blir så?![]()
Gör om samma experiment att fortfarande förflytta er mot höger sidovägg, men nu med vänster högtalare avstängd.
I båda fallen kommer ni höra ljudet komma från respektive högtalare nära högtalarelementen.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Jag tycker även att alla som har möjlighet testar att spela in ett akustiskt instrument i en konsertsal själva. För att se hur stor skillnad det är mellan hörseln och mikrofonen.
Hur tror du detta är inspelat? http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... kwitz4.wav
Eller detta? http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... e4ndel.wavTangband skrev:Läs även på om vad ”critical distance” innebär. Bilden visar att det inte är högtalaren man mäter längre, om mikrofonen placeras på lyssningsplatsen 3-5 meter ifrån högtalaren. Det är rummets akustik som dominerar kraftigt.
Ofta är critical distance bara kring en meter ( beroende på rummet ) där mikrofonen börjar ta upp mer än 50% av rummets akustik.
Jo, men ibland vill man ju mäta hur högtalare och rum beter sig tillsammans. Att bara mäta en högtalare i närfält säger inte allt om hur den låter i ett rum. Stig Carlsson mätte med rum och utomhus.
Tangband skrev:Jag tycker ett elementärt, grundläggande krav är att man ska se till att frekvenskurvan ca 1,2 meter ifrån stativ-högtalaren med mikrofonen siktad mellan diskanten och boomern ska vara rak inom +-2 dB mellan ca 600 -20000 Hz med ett helt vanligt logaritmiskt sinussvep med användande av peakhold funktionen.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Jag tycker ett elementärt, grundläggande krav är att man ska se till att frekvenskurvan ca 1,2 meter ifrån stativ-högtalaren med mikrofonen siktad mellan diskanten och boomern ska vara rak inom +-2 dB mellan ca 600 -20000 Hz med ett helt vanligt logaritmiskt sinussvep med användande av peakhold funktionen.
Varför peakhold? Att mäta omfånget över 600 Hz låter sig väl göras med betydligt större avstånd med gatingteknik? Stora högtalare kan vara knepiga på korta avstånd.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Jag tycker ett elementärt, grundläggande krav är att man ska se till att frekvenskurvan ca 1,2 meter ifrån stativ-högtalaren med mikrofonen siktad mellan diskanten och boomern ska vara rak inom +-2 dB mellan ca 600 -20000 Hz med ett helt vanligt logaritmiskt sinussvep med användande av peakhold funktionen.
Varför peakhold? Att mäta omfånget över 600 Hz låter sig väl göras med betydligt större avstånd med gatingteknik? Stora högtalare kan vara knepiga på korta avstånd.
Visst kan man mäta med puls med begränsat Window till ungefär 10 ms och 1/12 okt smoothing så att man kan se tydligare tendenserna i frekvensgången. Jag skrev stativhögtalare i mitt inlägg för du har helt rätt i att en stor högtalare behöver längre avstånd för att elementen ska summera rätt. Men då bör man också vara medveten om att mikrofonen i rummet har en critical distans där mätresultaten efter ett visst avstånd inte korrelerar lika bra längre mot hur örat hör.
Då blir utomhusmätning enda alternativet. Som i sin tur inte är speciellt likt hur det sedan kommer att låta i rummet man lyssnar i.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Jag tycker även att alla som har möjlighet testar att spela in ett akustiskt instrument i en konsertsal själva. För att se hur stor skillnad det är mellan hörseln och mikrofonen.
Hur tror du detta är inspelat? http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... kwitz4.wav
Eller detta? http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... e4ndel.wavTangband skrev:Läs även på om vad ”critical distance” innebär. Bilden visar att det inte är högtalaren man mäter längre, om mikrofonen placeras på lyssningsplatsen 3-5 meter ifrån högtalaren. Det är rummets akustik som dominerar kraftigt.
Jo, men ibland vill man ju mäta hur högtalare och rum beter sig tillsammans. Att bara mäta en högtalare i närfält säger inte allt om hur den låter i ett rum. Stig Carlsson mätte med rum och utomhus.
Jag håller med dig. Då man mäter on axis, eller off axis på en högtalare 1 meter ifrån , inom critical distance, bör de närmaste 5-10 ms tas med i mätningen, dvs de närmast angränsade ytorna - med högtalaren på lyssningsplats, eftersom vi ju alltid lyssnar i ett rum.
Omvänt kommer en högtalare som mäter perfekt i ett totalt ljuddött rum låta väldigt illa i ett normalt rum.
Jag tycker ett elementärt, grundläggande krav är att man ska se till att frekvenskurvan ca 1,2 meter ifrån stativ-högtalaren med mikrofonen siktad mellan diskanten och boomern ska vara rak inom +-2 dB mellan ca 600 -20000 Hz med ett helt vanligt logaritmiskt sinussvep med användande av peakhold funktionen. Tex detta:
http://www.lts.a.se/pub/test_tones/20-2 ... 0s_log.wav
Använd smoothing 1/12 okt för att se tydligare. Är det krokigt- åtgärda felet. Jag rycker det korrelerar ohyggligt väl med riktiga lyssningsintryck från lyssningsplats. Viktigt är att högtalaren man mäter på är placerad där den är tänkt att stå då man spelar musik.
Jag kan förövrigt rekommendera John atkinssons artikelserie measuring loudspeakers. Tooles arbete är också väldigt intressant där han ägnar många sidor åt precedenceeffekten, bla Reflections, Images, and the Precedence Effect
sid 73 kapitel 6 och framåt.
Thomas_A skrev:Bara en liten brasklapp kring grafen ovan som jag själv är skyldig till. Förstärkningen bör nog vara 6 dB och inte 3 dB. Det är väl ca 6 dB per vägg maximalt exkl förluster.
Thomas_A skrev:Bara en liten brasklapp kring grafen ovan som jag själv är skyldig till. Förstärkningen bör nog vara 6 dB och inte 3 dB. Det är väl ca 6 dB per vägg maximalt exkl förluster.
Ted_B skrev:Om man som jag i mitt rum saknar lite fyllighet i röstregistret och det lätt låter skränigt om jag höjer volymen, ska jag då enligt Öhmans bild flytta högtalarna lite mer ut från väggen eller lite mer in mot väggen för att minska dippen i det området?
Nu står de knappt 20 cm från en vägg som är dämpad med aco-skiva och 70 mm stenull bakom denna.
Rummet är ca 370x685 och jag spelar från kortväggen.
jansch skrev:Diskussionen i denna tråd är mycket bra för för att "vidga tankar och slutledningar". Dock blir det ganska mycket förenklingar då de flesta argumenten innefattar åsikter om hur en fördröjd signal uppfattas av hörseln eller hur en förändrad frekvenskurva (vid t.ex reflektion) påverkar hörseln.
Det har flera gånger framhållits att en mikrofon (eller ett mikrofonpar) inte registrerar som vi hör och det borde vara fundamentalt i denna diskussion.
Eller! Fundera över varför Peter skriver/beskriver det han gör. Börja med den enkla frågan: Varför "fungerar" inte precedenseffekten om du håller huvudet 10cm från sidoväggen och håller huvudet i väggens riktning?
Svaret är väldigt enkelt:
Man kan som vanligt inte isolera en egenskap från helheten och tro att man då ser sanningen. (och va faen betyder det då kan man ju undra....)
En helt annan kommentar:
Väldigt viktigt när man utvärderar mätresultat på högtalare är att analysera och värdera utfallet på korrekt sätt.
Tangband - du har många kloka kommentarer och suger i dej all kunskap. "Inlärningskurvan" har gått brant uppåt. jag vill bara i all ödmjukhet korrigera 2 "saker" i dina inlägg:
- En högtalare som mäter bra i ett frifältsrum kan låta allt mellan jättebra och halvkasst i ett lyssningsrum. Med mäta bra menar jag rak frekvensgång. De flesta konstruktörer vet nog också om att det är lämpligt att kompensera för åtminstone golv och bakvägg på mätningarna samt ha en lite fallande kurva (det som beskrevs i en Technical Bulletin från Bruel&Kjaer på 70-talt (var det tror jag).
Den stora bristen i en frifältsmätning (frekvenssvep) är brist på information om totalt utstrålad energi vi olika frekvenser. Några få polardiagram som oftast kompletterade frekvensmätningen förr i världen var allt för lite för att få koll på total energi PÅ HÖGTALARE MED 2 ELLER FLERA ELEMENT.
- Som Roger också nämner - Att ha mätavstånd 1 meter eller 1,2 meter vid gatead mätning och meD högtalare som har 2 ELLER FLERA ELLEMENT ger onödiga brister i resultatet. Försök köra med lyssningsavstånd. Du har alltid interferens mellan 2 element och detta är klart avståndsberoende.
JM skrev:I princip ger alla reflexer maskering lite olika varifrån de kommer och hur.
Alla reflexer av tal o gles musik starkare -6 dB och inom 10 ms o bortom 50 ms har ljudförstörande effekt på direktljudet i varierande grad enligt Barron.
Mer kompakt och diffus musik utan tydliga upplevda luckor i musiken ger mindre framträdande maskering och ekoeffekter senare i tiden.
I princip bör endast laterala reflexer kring 20 ms finnas ett optimalt lyssningsrum. Blir ganska stort rum.
JM
Tangband skrev:JM skrev:I princip ger alla reflexer maskering lite olika varifrån de kommer och hur.
Alla reflexer av tal o gles musik starkare -6 dB och inom 10 ms o bortom 50 ms har ljudförstörande effekt på direktljudet i varierande grad enligt Barron.
Mer kompakt och diffus musik utan tydliga upplevda luckor i musiken ger mindre framträdande maskering och ekoeffekter senare i tiden.
I princip bör endast laterala reflexer kring 20 ms finnas ett optimalt lyssningsrum. Blir ganska stort rum.
JM
Hur får du ihop det med 20 ms om du förespråkar stora kala reflekterande golvytor ?
Nattlorden skrev:20ms = 6 meter, antar vi talar till till öra, så då rör det sig om avstånd högtalare vägg på 3meter.
Stort, men för de som då och då frågar om vilken storlek man skall ha om man skall bygga ett bra lyssningsrum - då kan ju det vara en inparameter.
( Vad sägs om vertikala reflexer då? )
--
Eller så får man ta sig an de där -6dB och se till att reflexerna är dämpade minst så mycket?
Nattlorden skrev:20ms = 6 meter, antar vi talar till till öra, så då rör det sig om avstånd högtalare vägg på 3meter.
Stort, men för de som då och då frågar om vilken storlek man skall ha om man skall bygga ett bra lyssningsrum - då kan ju det vara en inparameter.
( Vad sägs om vertikala reflexer då? )
--
Eller så får man ta sig an de där -6dB och se till att reflexerna är dämpade minst så mycket?
JM skrev:Tangband skrev:JM skrev:I princip ger alla reflexer maskering lite olika varifrån de kommer och hur.
JM
Hur får du ihop det med 20 ms om du förespråkar stora kala reflekterande golvytor ?
Läs Barron studien så skingras dimman.
Övriga vägg-/takreflexer bör ha mer än 30 ms till första mätbara reflex i lyssningspositionen dvs reflexerna är knappt hörbara enligt tidigare studie i den här tråden. Gäller ej golvreflexen från direktljudet. Golvreflexen är mätbar men ej hörbar pga intracerebral maskering. Dvs mikrofonmätningar skiljer sig markant från hörbart ljud.
JM
JM skrev:Min personliga skattade rangordning av olika reflexers betydelse på negativ spatial upplevelse vilka når lyssningspositionen men en tonkurva liknade direktljudets efter ca 20 ms blir - väggreflex bakom fronthögtalarna - väggreflex bakom lyssningspositionen - takreflex - latral reflex - golvreflex.
Thomas_A skrev:När det gäller multikanal blir det lite andra förutsättningar då man har fler högtalare som står för ljudet runtomkring, även om principer naturligtvis är samma. Toole förespråkar multikanal och det känns som han gett upp stereo pga av alla "problem". Men jag tycker just det är mer preferens. "Stereo" skulle vinna mycket på att ha tre kanaler, center och sidohögtalare men inte nödvändigtvis surroundkanaler (om det inte finns dedikerade inspelningar).
Nattlorden skrev:Thomas_A skrev:När det gäller multikanal blir det lite andra förutsättningar då man har fler högtalare som står för ljudet runtomkring, även om principer naturligtvis är samma. Toole förespråkar multikanal och det känns som han gett upp stereo pga av alla "problem". Men jag tycker just det är mer preferens. "Stereo" skulle vinna mycket på att ha tre kanaler, center och sidohögtalare men inte nödvändigtvis surroundkanaler (om det inte finns dedikerade inspelningar).
Iofs.... fast jag spelar stereo där också.... så bara för att rummet är en bio så betyder det inte multikanal i detta fallet.
Tangband skrev:JM skrev:Tangband skrev:
Läs Barron studien så skingras dimman.
Övriga vägg-/takreflexer bör ha mer än 30 ms till första mätbara reflex i lyssningspositionen dvs reflexerna är knappt hörbara enligt tidigare studie i den här tråden. Gäller ej golvreflexen från direktljudet. Golvreflexen är mätbar men ej hörbar pga intracerebral maskering. Dvs mikrofonmätningar skiljer sig markant från hörbart ljud.
JM
Golvreflexen är väldigt hörbar. Det du skriver stämmer inte alls
Thomas_A skrev:Nattlorden skrev:Thomas_A skrev:När det gäller multikanal blir det lite andra förutsättningar då man har fler högtalare som står för ljudet runtomkring, även om principer naturligtvis är samma. Toole förespråkar multikanal och det känns som han gett upp stereo pga av alla "problem". Men jag tycker just det är mer preferens. "Stereo" skulle vinna mycket på att ha tre kanaler, center och sidohögtalare men inte nödvändigtvis surroundkanaler (om det inte finns dedikerade inspelningar).
Iofs.... fast jag spelar stereo där också.... så bara för att rummet är en bio så betyder det inte multikanal i detta fallet.
Då kan det bli lite krångligare. Jag tycker efter mina tester att jag föredrar att ha "normalt" möblerat i lyssningsdelen av rummet, alltså ingen särskild/extra behandling på väggar, golv och tak. Nu har jag inte testat allt men tycker det blir för obehaglig miljö att ha det för dämpat runtomkring. Lagom är bäst. Det enda lilla speciella är min kraftiga invikning av högtalarna nästan 45°, samt ca 1 cm filtremsor vid sidan av diskanterna, samt dämppaneler bakom högtalarna (som borde vara lite mer av men men, det är en estetisk kompromiss). Det är nog långt ifrån optimalt, men det blir kompromisser från förutsättningarna. Har inget särskilt som sticker ut vid lyssningsplats, utom registret under ca 100 Hz (rumsnoder). Får också en bra ljud från dialoger på TV, ingen kantring som stör särskilt mycket.
Belker skrev:Men nu börjar det likna halmgubbe här, Tangband! Vi alla fattar att rummet påverkar från lyssningsplats. Ingen tror att man kan mäta högtalare från långt håll i ett rum med reflexer. Däremot är mätning med tidsfönster användbar i det vi diskuterar. I ett ETC diagram ser man reflexerna som hela tråden handlar om.
Tangband skrev:Jag tycker det verkar som väldigt få förstått betydelsen av critical distance vad gäller mikrofoner, och vad som händer om man mäter på en högtalare med längre avstånd än 1- 1,5 meter i ett normalt rum .
Det som händer är att mikrofonen vid längre avstånd tar upp kanske 80 % akustik och 20 % av högtalarens direktljud i ett normalt rum. Medan hörseln fungerar annorlunda och ”låser” på första ljudvågen från lyssningsplats och istället tar upp kanske 80 % av direktljudet från högtalaren och uppfattar bara 20 % av akustiken. Precedenceeffekten gör att ljud som kommer efter första ljudvågen upplevs 10 dB svagare än högtalarens direktljud.
Därför är det vilseledande att mäta en högtalare från lyssningsplats, om man inte bara mäter rumsresonanser under 80 Hz.
petersteindl skrev:
Det där är helt uppåt väggarna fel!
Thomas_A skrev:Tangband,
jag förstår vad du menar, men din formulering innan misstolkas. Läser man den rakt av så blir det fel. Mikrofonen tar upp allt, inte en del av ljudet. Likaså öronen. Hjärnan sorterar.
JM skrev:Blauerts uppställning har inget med verkliga reflexer att göra. Bägge ljudkällorna har samma ljudstyrka. Det är bara tiden som varierar. Det är visserligen korrekt, men det är vedertaget att man håller nivån konstant och enbart varierar tidsdifferensen i vetenskapliga sammanhang då man gör undersökningar gällande precedence effekten. Det är i stort sett standard mätförfarande. Blauerts undersökning i detta fall ger som jag ser det en bild över riktningshörandet och det sätts mellan 0 och 1 ms tidsdifferens mellan öronen ITD. Det kan klart och tydligt ses i hans kurvor och diagram. Han kallar det summing localization. Han är i detta fall inte i första hand ute efter att detaljstudera efterföljande tidsdifferensområde. Mellan 0 - 1 ms varierar localization från mittfram till rakt till höger eller rakt till vänster. I hans fall står högtalarna inte +/- 90 grader utan +/- 40 grader. Då är egentligen tidsdifferensen snävare, ungefär från 0 till 0,33 ms. Jag bifogar bild nedan.
I verkligheten är aldrig reflexljudet lika starkt som direktljudet. Reflexljudet är alltid svagare än direktljudet. Det är inte korrekt. Kupoler i kyrkor och i andra stora lokaler kan bidra med betydligt starkare reflexer än direktljudet. Normalt med plana väggar är direktljudet starkare än reflexerna på grund av avståndslagen.
Jag är glad att du Peter tar upp Blauerts exempel. Antag att lyssnaren och högtalarna befinner sig i var sitt hörn i en liksidig triangel med sidan 3.5 m och att ljudet i högtalarna är lika starkt och kommer utan fördröjning likt i Blauerts testuppställning. Lyssnaren kommer då att uppleva att ljudet kommer mittemellan högtalarna på samma sätt som i Blauerts testsituation. Det är korrekt.
Om lyssnaren förflyttar sig mer än 60 cm åt sidan, parallellt med en linje dragen mellan högtalarna och ljudet i högtalarna är oförändrat, kommer upplevda ljudet att förflytta sig till närmste högtalaren. Faktiska tidsskillnaden mellan ljudkällorna överstiger då 1 ms. Detta förstår jag inte varifrån du får? Ditt påstående är missvisande. 34 cm motsvarar 1 ms. Förflyttar man sig 10 cm utmed den linje såsom du beskriver så kommer man ungefär, dels 10 cm närmare ena högtalaren dels 10 cm längre bort från den andra. Avståndsdifferensen blir då 20 cm och motsvarar 0,59 ms. Det är alltså huvudets diameter och ungefärligt avstånd mellan öronen (I själva verket är diametern mindre men ljudvågen går runt huvudet längs periferin). Då har det fantomprojicerade ljudobjektet förflyttat sig från att vara rakt fram till att kunna vara 80 grader från mitten. Det är för länge sedan långt ute i ena högtalaren. Så funkar det i ekofri miljö.
Blauerts forskning i detta exempel visar:
1. Lyssningspositionen vid lyssnande på stereohögtlare är ytterst begränsad. Dvs sweetspot är bara ca +/- 60 cm i detta fall. Helt fel slutsats. +/- 60 cm är helt fel siffra. Jag vet dock inte hur du definierar sweet spot, men jag vill nog att ett ljudobjekt som jag upplever komma rakt framifrån mitt emellan högtalarna max får förflytta sig 5-10 cm i sidled mellan högtalarna innan jag tycker sångaren hamnar helt snett. Då blir det knappast +/- 60 cm som jag kan förflytta mitt huvud, utan snarast +/- 1 cm som jag kan förflytta huvudet utan att hamna utanför sweet spot. Då det gäller vetenskapliga undersökningar så går man på JND d v s Just Noticeable Difference och då skulle jag kunna tänka mig att man får fram synnerligen snäva resultat, t.ex. +/- 2 mm. I vetenskapliga sammanhang skulle sweetspot i så fall definieras +/- 2 mm från ekvidistans i nämnda fall. Då pratar vi om undersökningar i ekofria rum. I rum med reflexer så kan du glömma allt det här. Rum med reflexer måste först definieras noggrant innan man kan använda sådana i vetenskapligt syfte.
2. Stereoupplevelsen av ljud är inte skapad av tidsvariationer utan av ljudintensitetsskillnader i högtalarna. Helt fel! Verkligen ett totalt missförstånd. Jag vet inte ens vad du vill ha sagt? Det är i alla fall helt fel. Blauert har konstant ljudintensitet från högtalarna i denna undersökning och du skriver ju det själv ovan.
Många upplever att sweetspot är större och detta är korrekt för icke transienta och icke prominenta ljud. Precedence effekten gäller inte för diffusa ljud. (Litorvski el al 1999) Jag vill korrigera. Du hänvisar nu till (Litovsky et al 1999, The precedence effect) Intressant, jag har ofta hänvisat till hennes arbete och just denna artikel publicerat i The Journal of the Acoustical Society of America. Det anser jag vara det bästa som skrivits i ämnet. Du har dock tidigare vid varje tillfälle rankat ned på hennes artikel och arbete då jag hänvisat till Litovsky. Jag vet att i stort sett samtliga som forskar angående precedence använder sig av hennes artikel och hennes nomenklatur.
JM
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Tangband,
jag förstår vad du menar, men din formulering innan misstolkas. Läser man den rakt av så blir det fel. Mikrofonen tar upp allt, inte en del av ljudet. Likaså öronen. Hjärnan sorterar.
Håller med
Eftersom mikrofonen inte sorterar ljud , men hjärnan gör det, så behandlas och upplevs ljudet annorlunda bortanför critical distance . Precedence effekten spelar en ohyggligt stor roll . Man bör se till att närmast reflekterade yta befinner sig minst 2 ms från högtalaren.
Angående critical distance med mikrofoner-
Två exempel på skillnader mellan mikrofoner och lyssnare på en och samma konsertinspelning:
Vid inspelningen av en flygel- där bästa resultat med mikrofonen upplevs med placering av denna ca 70 cm från flygeln.
Vid samma inspelning upplevs istället bästa LYSSNINGSPOSITION i lokalen vara 8 meter ifrån flygeln.
Vid uppspelning av inspelningen med två högtalare hemma upplevs alltså mikrofonplaceringen 70 cm från flygeln som om man satt 8 meter ifrån och lyssnade i konsertsalen.
Tangband skrev:Peter:
Naturligtvis tar mikrofonen och örat upp 100 % av allting, men behandlingen av informationen av mikrofonen-hjärnan är helt olika. Det var det jag försökte förklara, omän kanske klumpigt.
Reflexen UPPLEVS 10 dB svagare än direktljudet inom 5-30 ms , fast mätningen från mikrofonen visar att de är lika starka.
”Haas found that humans localize sound sources in the direction of the first arriving sound despite the presence of a single reflection from a different direction. A single auditory event is perceived. A reflection arriving later than 1 ms after the direct sound increases the perceived level and spaciousness (more precisely the perceived width of the sound source). A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo). This time span varies with the reflection level. If the direct sound is coming from the same direction the listener is facing, the reflection's direction has no significant effect on the results. A reflection with attenuated higher frequencies expands the time span that echo suppression is active.[clarification needed] Increased room reverberation time also expands the time span of echo suppression.[7]
Tangband skrev:Vid inspelningen av en flygel- där bästa resultat med mikrofonen upplevs med placering av denna ca 70 cm från flygeln.
Vid samma inspelning upplevs istället bästa LYSSNINGSPOSITION i lokalen vara 8 meter ifrån flygeln.
Vid uppspelning av inspelningen med två högtalare hemma upplevs alltså mikrofonplaceringen 70 cm från flygeln som om man satt 8 meter ifrån och lyssnade i konsertsalen.
Johan_Lindroos skrev:Faktiskt.io = Samma sak som psykflummarnas paradis.
goat76 skrev:Tangband skrev:Vid inspelningen av en flygel- där bästa resultat med mikrofonen upplevs med placering av denna ca 70 cm från flygeln.
Jag vet att Peter kommenterade det där, men jag vill bara flika in att jag tror du har missförstått det där en aning.
Det är ju inte riktigt så att en mikrofon placerad 70 cm ifrån flygeln kommer uppfattas låta som det låter från en lyssningsplats 8 meter bort, med denna ensamma mikrofonen så kommer det på inspelningen bara låta ganska precis så som det låter om man själv skulle sitta och lyssna på ett avstånd på endast 70 cm.
Man kan som jag vet att du också har upptäckt sällan placera en ensam mikrofon 8 meter bort från flygeln och förvänta sig att det på inspelningen kommer låta precis så som det låter om man själv skulle sitta 8 meter bort, det saknas då oftast fokus på det fundamentala i instrumentets ljud.
För att få det helhetets-ljud så som hörseln uppfattar flygeln låta från 8 meters avstånd så behöver man oftast använda 2 stycken mikrofoner, en på det korta avståndet och en på just 8 meters avstånd, då får man med både det fundamentala som det närmickade ger, plus den rumsliga informationen som mikrofonen på 8 meters avstånd tar upp.
Sen vill jag även tillägga att det garanterat måste finnas situationer då det fungerar alldeles ypperligt att fånga upp ljudet från diverse ljudkällor på optimalt lyssningsavstånd, beroende på det specifika instrumentet och lokalens akustik.
Jag vet faktiskt inte varför hörseln har denna förmåga att fokucera på en ljudkälla på ett längre avstånd vid musik framförd live och uppfatta det som om man befinner sig betydligt närmare, men jag kan tänka mig att det har en viss del har med att man helt enkelt ser när exempelvis basisten spelar på strängarna och därav är man "beredd" och kan fokusera på just det instrumentet, och det i en så pass hög grad att man nästan helt kan utesluta resten av instrumenten om det är flera som spelar.
Det är såklart inte bara synen som hjälper en att fokusera på det viset, det är nog snarare så att alla andra sinnen påverkar och hjälper till lika mycket till helheten, det är ju självklart så, och därför kommer såklart mikrofoner till korta utan all denna samlade information som alla våra sinnen bygger ihop.
petersteindl skrev:Gör det enkla experimentet. Stereo eller monosignal. Enklast är det med en röst.
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Gör det enkla experimentet. Stereo eller monosignal. Enklast är det med en röst.
Har nu gjort experimentet, det blir som du säger.
Belker skrev:Du får ju räkna på deltat reflekterat - direkt. Det blir ju bara några cm, dvs nästan lika starkt.
Tangband skrev:Belker skrev:Du får ju räkna på deltat reflekterat - direkt. Det blir ju bara några cm, dvs nästan lika starkt.
Jag tycker det är betydligt mindre långsökt att testa att prova flytta fram högtalarna från bakväggen. Vid ett visst avstånd, från 34 cm och längre ifrån, så låter det mindre utsmetad och betydligt tydligare än med högtalaren närmare väggen, om denna är odämpad. 34 cm från bakvägg motsvarar 68 cm färdväg för ljudet innan destruktiv reflex som interfererar med direktljudet infaller, dvs 2 ms.
2 ms avstånd åt alla håll är, precis som Jansch skriver, en bra minimigräns för första reflexen i ett mindre rum. Det kan man klara med en stativhögtalare som har ett 50 cm högt stativ, som står minst 34 cm från bakväggen, gärna mer.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Gör det enkla experimentet. Stereo eller monosignal. Enklast är det med en röst.
Har nu gjort experimentet, det blir som du säger.
”nästan lika starkt”![]()
??
Det där är ju helt fel- sådär kan man inte räkna eller testa alls ! Jo, det går alldeles utmärkt!
Pga av avståndslagen så är reflexen från sidoväggen betydligt svagare - dvs 6 dB svagare per avståndsfördubbling. Precis och det gäller även för direktljudet! Är höger öra 5 cm från väggen så är ljudtrycksskillnaden mellan direktljud och reflex minimal eftersom det endast skiljer några cm i vägsträcka mellan direktljudet och reflexen man får från väggen. Tidsskillnaden är under 0,3 ms till örat närmast väggen.
Läs här:
viewtopic.php?t=11454
Rogergustavsson, såhär skrev du själv i den länkade tråden:
”På 3 m brukar man tappa 8.5 dB i ett vanligt rum och konventionella högtalare. Har man dipoler blir tappet mindre. Tappet är inte lika för alla frekvenser. Kommer inte ihåg om det var mindre tapp i mot lägre frekvenser eller om tappet vid högre var större. Det blir i varje fall lite mindre diskantbetonat på längre avstånd.”
Jag tycker alla ska ta sig en rejäl funderare om inte dethär med precedenceeffekten ändå är korrekt beskrivet av Wikipedia. Både Toole och Jansch beskriver effekten precis som Wikipedia gör. Problemet är att du varken förstått Wiki eller Toole. Jag skall försöka förklara i kommande inlägg.Det är ett svårt område och kräver vissa förkunskaper i akustik, fysik och matematik speciellt vektorlära.
Tangband skrev:Rogergustavsson, såhär skrev du själv i den länkade tråden:
”På 3 m brukar man tappa 8.5 dB i ett vanligt rum och konventionella högtalare. Har man dipoler blir tappet mindre. Tappet är inte lika för alla frekvenser. Kommer inte ihåg om det var mindre tapp i mot lägre frekvenser eller om tappet vid högre var större. Det blir i varje fall lite mindre diskantbetonat på längre avstånd.”
goat76 skrev:Vilka utsläckningar kan man förvänta sig med högtalarna hyfsat långt ut som jag har det med ett avstånd på 95,5 centimeter mellan vägg och högtalarens frontbaffel?
Tangband skrev:goat76 skrev:Vilka utsläckningar kan man förvänta sig med högtalarna hyfsat långt ut som jag har det med ett avstånd på 95,5 centimeter mellan vägg och högtalarens frontbaffel?
0,343/0,955 /2 = destruktiv reflex vid 179,6 Hz
Helt oproblematiskt - du ligger mer än 5 ms ifrån direktljudet och destruktiv reflex blir under schröderfrekvensen.
Du behöver troligen ingen dämpning på väggen bakom högtalaren.
Tangband skrev:goat76 skrev:Vilka utsläckningar kan man förvänta sig med högtalarna hyfsat långt ut som jag har det med ett avstånd på 95,5 centimeter mellan vägg och högtalarens frontbaffel?
Helt oproblematiskt - du ligger mer än 5 ms ifrån direktljudet och destruktiv reflex blir under schröderfrekvensen.
Thomas_A skrev:Tangband skrev:goat76 skrev:Vilka utsläckningar kan man förvänta sig med högtalarna hyfsat långt ut som jag har det med ett avstånd på 95,5 centimeter mellan vägg och högtalarens frontbaffel?
Den första utsläckningen blir vid 1/4, 343/(0,955*4) ≈ 90 Hz, nästa vid 3/4 etc.
http://arqen.com/acoustics-101/speaker- ... erference/
petersteindl skrev:Tangband skrev:Jag tycker det verkar som väldigt få förstått betydelsen av critical distance vad gäller mikrofoner, och vad som händer om man mäter på en högtalare med längre avstånd än 1- 1,5 meter i ett normalt rum .
Det som händer är att mikrofonen vid längre avstånd tar upp kanske 80 % akustik och 20 % av högtalarens direktljud i ett normalt rum. Medan hörseln fungerar annorlunda och ”låser” på första ljudvågen från lyssningsplats och istället tar upp kanske 80 % av direktljudet från högtalaren och uppfattar bara 20 % av akustiken. Precedenceeffekten gör att ljud som kommer efter första ljudvågen upplevs 10 dB svagare än högtalarens direktljud.
Därför är det vilseledande att mäta en högtalare från lyssningsplats, om man inte bara mäter rumsresonanser under 80 Hz.
Det där är helt uppåt väggarna fel! Det är faktiskt så fel som det nånsin kan bli. Det är så mycket nu i tråden som är helt uppåt väggarna totalfel.
En rundkännande mätmikrofon tar upp 100 % av direktljudet och 100 % av reflexerna, oavsett avstånd till ljudkällan. Hörseln tar också upp 100 % av direktljudet och 100 % av reflexerna.
Ljud som kommer efter första ljudvågen d v s reflexer ökar upplevd loudness av ljudet betydligt. Detta gäller bortanför critical distance. Varifrån får du att reflexerna skulle vara 10 dB svagare än direktljudet?
Med vänlig hälsning
Peter
Tangband skrev:Peter:
Naturligtvis tar mikrofonen och örat upp 100 % av allting, men behandlingen av informationen av mikrofonen-hjärnan är helt olika. Det var det jag försökte förklara, omän kanske klumpigt.
Reflexen UPPLEVS 10 dB svagare än direktljudet inom 5-30 ms , fast mätningen från mikrofonen visar att de är lika starka.
Tanband skrev:Precedenceeffekten gör att ljud som kommer efter första ljudvågen upplevs 10 dB svagare än högtalarens direktljud.
Wiki skrev:A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo).
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Tangband skrev:
Den första utsläckningen blir vid 1/4, 343/(0,955*4) ≈ 90 Hz, nästa vid 3/4 etc.
Korrekt. Men du får även en peak vid dubbla frekvensen av 90 Hz, kring 180 Hz. Det var den jag räknade fram.
Thomas_A skrev:Tangband skrev:goat76 skrev:Vilka utsläckningar kan man förvänta sig med högtalarna hyfsat långt ut som jag har det med ett avstånd på 95,5 centimeter mellan vägg och högtalarens frontbaffel?
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Tangband skrev:
Korrekt. Men du får även en peak vid dubbla frekvensen av 90 Hz, kring 180 Hz. Det var den jag räknade fram.
goat76 skrev:Thomas_A skrev:Tangband skrev:
Tack till alla för uträkningarna.![]()
Jag har ljudabsorbenter ståndes i "spegel-position" snett bakom/innanför högtalarna och har alltid undrat om de egentligen tillför något just för den första reflexen, eller om de bara tar ner efterklangen i rummet rent allmänt. Jag tycker mig iallafall höra förbättringar med dem ståendes där.
Absorbenterna i fråga är Akustikmiljö "Single", storleken är 120x60 cm och är 5 cm tjocka och står upprätt på golvet med en luftspalt på 5 cm från väggen.
Tror ni dessa räcker för att minska de utsläckningarna ni nyss räknade ut?
Akustiska egenskaper finner man i produktbladet och i mitt fall är väl "konstruktionsshöjden" på 100mm (50mm luftspalt + 50mm tjocklek). https://www.akustikmiljo.se/sites/defau ... e_2019.pdf
Thomas_A skrev:goat76 skrev:Thomas_A skrev:
Jag har ljudabsorbenter ståndes i "spegel-position" snett bakom/innanför högtalarna och har alltid undrat om de egentligen tillför något just för den första reflexen, eller om de bara tar ner efterklangen i rummet rent allmänt. Jag tycker mig iallafall höra förbättringar med dem ståendes där.
Absorbenterna i fråga är Akustikmiljö "Single", storleken är 120x60 cm och är 5 cm tjocka och står upprätt på golvet med en luftspalt på 5 cm från väggen.
Akustiska egenskaper finner man i produktbladet och i mitt fall är väl "konstruktionsshöjden" på 100mm (50mm luftspalt + 50mm tjocklek). https://www.akustikmiljo.se/sites/defau ... e_2019.pdf
Den har ganska låg absorption vid 90 Hz, och börjar verka mer 200 Hz och uppåt. Du har visserligen också avståndslagen som gör att signalen "klingar av lite" men troligen skulle du vinna på att ha högtalaren så nära absorbenten som möjligt. Testa (och mät om du kan)!
JM skrev:
https://arxiv.org/pdf/1907.11425.pdf
Results show that intensity methods achieve a slightly lower localization uncertainty for a listener positionedexactly in the center of the sweet spot. As soon as the listener moves away from that position, the situation reverses, withtime-intensity methods achieving a lower localization uncertainty
Stereolyssnande i ett av hörnen i en liksidig triangel på tex 3 m, dvs i sweetspot, ger minsta osäkerhets lokalisation med intensitets metoden. Tidslokalisations metoden verkar vara bättre utanför sweetspot. Men redan vid 60 cm förflyttning utanför sweetspot upphör stereo-illusionen när ljudet förflyttas till närmaste högtalare. Att lyssna utanför +/- 60 cm är inte att rekommendera. Detta gäller inte under 80 Hz eller för rumsresonanser.
Moore - Psychology of hearing. uppl 6 - s 270.
JM
Tangband skrev:Thomas_A skrev:goat76 skrev:
Den har ganska låg absorption vid 90 Hz, och börjar verka mer 200 Hz och uppåt. Du har visserligen också avståndslagen som gör att signalen "klingar av lite" men troligen skulle du vinna på att ha högtalaren så nära absorbenten som möjligt. Testa (och mät om du kan)!
Goat 76: Det vore väldigt intressant att veta vad du tycker . Prova olika avstånd till den bakre väggen med och utan dämpning. Beskriv sedan vilken placering som låter bäst.
Jag är rätt så säker att dina högtalare är konstruerade för odämpad bakvägg samt placering en bit ut från väggen.
Nattlorden skrev:Klart de gör skillnad. Kanske inte i denna trådens topic, men dämpar de högre frekvenser så lär just de inte interferera i samma grad med (senare) direktljud. Och varenda dämpyta som finns minskar ju runtskvalpet av gammalt ljud.
goat76 skrev:Tangband skrev:Thomas_A skrev:
Goat 76: Det vore väldigt intressant att veta vad du tycker . Prova olika avstånd till den bakre väggen med och utan dämpning. Beskriv sedan vilken placering som låter bäst.
Jag är rätt så säker att dina högtalare är konstruerade för odämpad bakvägg samt placering en bit ut från väggen.
Exakt den placeringen de står på nu är den bästa på centimetern i mitt lyssningsrum, så det behöver jag inte testa mig fram till mer.![]()
Det är nog precis så som Thomas_A säger att den absorbenten inte gör någon direkt skillnad för den första reflexen, men den gör vad jag tycker en skillnad till det bättre ändå ljudmässigt, så kanske bidrar den till att ta ner den allmänna efterklangen i rummet med att tämja några andra- och tredje-vågs reflexer, ungefär som en matta på golvet gör.
Absorbenterna får väl stå kvar där då jag ändå inte har någon annan plats att ha dom på.
Tangband skrev:JM skrev:
Results show that intensity methods achieve a slightly lower localization uncertainty for a listener positionedexactly in the center of the sweet spot. As soon as the listener moves away from that position, the situation reverses, withtime-intensity methods achieving a lower localization uncertainty
Stereolyssnande i ett av hörnen i en liksidig triangel på tex 3 m, dvs i sweetspot, ger minsta osäkerhets lokalisation med intensitets metoden. Tidslokalisations metoden verkar vara bättre utanför sweetspot. Men redan vid 60 cm förflyttning utanför sweetspot upphör stereo-illusionen när ljudet förflyttas till närmaste högtalare. Att lyssna utanför +/- 60 cm är inte att rekommendera. Detta gäller inte under 80 Hz eller för rumsresonanser.
JM
Det där var mycket klargörande, JM.
Peter- anser du att detta är fel ?
petersteindl skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:
Exakt den placeringen de står på nu är den bästa på centimetern i mitt lyssningsrum, så det behöver jag inte testa mig fram till mer.![]()
Det är nog precis så som Thomas_A säger att den absorbenten inte gör någon direkt skillnad för den första reflexen, men den gör vad jag tycker en skillnad till det bättre ändå ljudmässigt, så kanske bidrar den till att ta ner den allmänna efterklangen i rummet med att tämja några andra- och tredje-vågs reflexer, ungefär som en matta på golvet gör.
Absorbenterna får väl stå kvar där då jag ändå inte har någon annan plats att ha dom på.
Det är inte det som Thomas_A skrev. Det är just den första reflexen som absorbenten mestadels gör nytta på, dock inte den första destruktiva reflexen. Första reflexen gäller hela frekvensområdet, åtminstone där högtalaren är hyfsat rundstrålande. Den första destruktiva reflexen är vid ungefär 90 Hz. Men det är frekvensområdet upp till 1 kHz, beroende på högtalarens spridning, man vill försöka minska skador från från den väggen. Det påverkar både frekvensgång och ljudbild. Varje första reflex från den väggen talar om att väggen finns och hämmar djupperspektivet.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:
JM
goat76 skrev:Tangband skrev:Thomas_A skrev:
Tangband skrev:Thomas_A skrev:goat76 skrev:
petersteindl skrev:Jag skall försöka förklara lite.petersteindl skrev:Tangband skrev:Jag tycker det verkar som väldigt få förstått betydelsen av critical distance vad gäller mikrofoner, och vad som händer om man mäter på en högtalare med längre avstånd än 1- 1,5 meter i ett normalt rum .
Det där är helt uppåt väggarna fel! Det är faktiskt så fel som det nånsin kan bli. Det är så mycket nu i tråden som är helt uppåt väggarna totalfel.
En rundkännande mätmikrofon tar upp 100 % av direktljudet och 100 % av reflexerna, oavsett avstånd till ljudkällan. Hörseln tar också upp 100 % av direktljudet och 100 % av reflexerna.
Ljud som kommer efter första ljudvågen d v s reflexer ökar upplevd loudness av ljudet betydligt. Detta gäller bortanför critical distance. Varifrån får du att reflexerna skulle vara 10 dB svagare än direktljudet?
Med vänlig hälsning
PeterTangband skrev:Peter:
Du skriver: "Reflexen UPPLEVS 10 dB svagare än direktljudet inom 5-30 ms , fast mätningen från mikrofonen visar att de är lika starka." Detta ditt påstående är fullständigt felaktigt.
Jag tippar att du hänvisar till föjande i Wiki gällande precedence: "A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo)."
Detta i Wiki har överhuvudtaget intet att göra med det påstående du skriver!!!
Du blandar ihop loudness (upplevd ljudstyrkenivå) med sound source localization. Betrakta dessa som 2 skilda fenomen. Ljudstyrkan i SPL är en skalär storhet d v s ingen riktning finns, enbart en punkt. Sound Source Localization däremot beror på att det finns en vektoriell storhet inblandad som beror på att direktljudet har en vågfront och är en tryckgradient som alltid har riktning. Det är en vektor, precis som ljudintensiteten är en vektor och därmed har riktning.
Precedence riktningshörande
Direktljudet är en akustisk vågrörelse som har riktning! Direktljudet är således en vektor och det är direktljudets ljudtrycksgradient hos en vågrörelse, tryckfrontens gradient.
Gradienten är en matematisk storhet inom vektoranalysen och är en vektorstorhet och är således alltid en vektor d v s amplituden har även riktning. En amplitud utan riktning kallas Skalär inom vektoranalysen.
Det är denna riktning som precedence effekten handlar om. Precedence effekten hos den mänskliga hörseln gör så att den ursprungliga tryckgradientens riktning inte påverkas av reflexers olika riktningar!
Det som däremot händer är att reflexerna, som också är vektorer med respektive reflex tryckgradient, vars amplituder summeras med amplituden hos den ursprungliga gradienten från direktljudet i de punkter där vektorerna korsar varandra d v s sammanfaller.
Summering av amplituder sker matematiskt enligt superpositionsprincipen och den ursprungliga vektorn behåller hela tiden därvid sin riktning samt även reflexernas riktning bibehålls hos reflexerna!!!
Detta betyder att efter summationspunkten där reflexer och direktljud korsar varandra så fortskrider direktljudet opåverkat från reflexen så som direktljudet var dessförinnan reflexen fanns och detta gäller även varje respektive reflex efter summationspunkten. Så, summeringen enligt superpositionsprincipen i summationspunkterna gör att upplevd loudness ökar kraftigt med reflexerna, men direktljudets gradient d v s vektor bibehålls intakt!! Vågorna går omlott med varandra.
OBS! Detta gäller så länge som reflexen inte är vinkelrät mot vägg och direktljudet och reflex sammanfaller ungefärligen i riktning. Då har reflexen nämligen ungefär samma riktning som direktljudets riktning!! T.ex. en reflex från vägg bakom högtalare bidrar till kamfiltereffekt längs med hela vektorns riktning. Direktljudets våg och reflexens våg går i det fallet inte omlott med varandra. Då blir direktljudet korrupt hela vägen. Kamfiltereffekt har då överlagrats på direktljudet utmed hela vektorns riktning. Vad värre är att kamfiltereffekten ökar med ökat avstånd från ljudkällan. Säg att lyssningsavstånd är 4 meter. Säg att avstånd från högtalare till bakre vägg bakom högtalaren är 0,5 meter. Då kommer reflexen från väggen att tillryggalägga 5 meter till lyssnaren och direktljudet 4 meter. Däremellan är det 2 dB eller mindre i skillnad dem emellan. Men vid högtalaren kanske nivån är 20-30 dB starkare än reflexen och vid högtalaren blir kamfiltereffekten som minst. Sedan ökar den mot lyssnaren. Så, just en sådan reflex gör att direktljudet blir mer korrupt ju längre lyssningsavståndet är från högtalaren.
I och med precedence effekten har människan möjligheten att lokalisera en ljudkälla i ett rum med reflexer där ljudkällan för hörseln finns kvar på samma plats då reflexerna kommer. Men ljudtrycksnivån d v s det som på engelska heter loudness ökar med summation av reflexer!!!
Tidigare i tråden har jag lagt upp bilder från Blauerts föreläsning gällande precedence.
Jag hade tänkt att du/ni skulle läsa denna och begrunda. Jag har nu färgmarkerat samt strykit under samt gjort fet text samt har satt ordet "direction" med större typsnitt.
ORDET DIRECTION SOM ANVÄNDS BETYDER ATT DET ÄR EN VEKTORSTORHET! DET FINNS RIKTNING! EFTERSOM HÖRSELN KAN HÖRA RIKTNING SÅ KAN HÖRSELN DETEKTERA VEKTORSTORHETER OCH INTE ENDAST LJUDTRYCK I EN PUNKT SOM ÄR EN SKALÄR! TRUMHINNORNA DETEKTERAR LJUDTRYCK I RESPEKTIVE PUNKT SOM TRUMHINNORNA BEFINNER SIG I D V S 2 SKALÄRA STORHETER.
SÅ, RESPEKTIVE TRUMHINNA REGISTRERAR SKALÄRA STORHETER, NÄMLIGEN AKUSTISKT LJUDTRYCK. UTIFRÅN DESSA TVÅ SKALÄRER KAN VÅR HÖRSEL BERÄKNA VEKTORSTORHETER OCH DÄRMED RIKTNING.
Om det är intensitet eller tryckgradient låter jag vara osagt, jag håller dock en liten slant på tryckgradient, men i skrivandes stund vet jag inte.
(Det finns faktiskt tryckkännande mikrofoner d v s 2 skilda kapslar med avstånd mellan varandra i en speciell mikrofon samt tillhörande programvara från Bruel & Kjaer som i en speciell mikrofon kan mäta Intensitet som är en vektorstorhet d v s har riktning.)
HÖRSELN HAR MAX 1 ms PÅ SIG, SOM ÄR TIDSSKILLNADEN MELLAN ÖRONEN, ATT TA FRAM RIKTNING. DÄREFTER ADDERAS SKALÄRERNA ENLIGT SUPERPOSITIONSPRINCIPEN. DOCK SKALL MAN KOMMA IHÅG ATT SKALÄRERNA REDAN PÅ TRUMHINNORNA ÄR ADDERADE ENLIGT SUPERPOSITIONSPRINCIPEN PÅ RESPEKTIVE TRUMHINNA. SÅ HÖRSELN MÅSTE AVKODA RUBBET PÅ TRUMHINNORNA OCH KODA OM RUBBET INFÖR FÖLJANDE SUMMERING I HJÄRNAN AV INFORMATION FRÅN HÖGER OCH VÄNSTER ÖRA. DETTA SKER RÄTT SPECIELLT ENLIGT MYCKET SOFISTIKERAT SÄTT OCH INTE ALLS SOM MAN FÖRST KAN TRO.
Det är just denna summering som ligger till grund för hur jag bygger högtalare. Denna summering kände inte Stig Carlsson till.
Så småningom återkommer jag till hur det sker enligt den vetenskap som finns tillgänglig sedan en massa år sedan.
Här är början på Blauerts föreläsning med mina markeringar.
Nu följer min översättning av Blauerts lektion som jag anser vara väsentlig i sammanhanget. Jag har även lagt till mina egna förtydliganden.
1 Introduktion
I rum med ljudreflekterande väggar, kommer ljudvågorna som en ljudkälla avger att anlända till en mottagare via olika vägsträckor:
1.) Den direkta vägen som vanligen motsvarar det kortaste avståndet mellan källa och mottagare. Den kallas för Direktljudet.
2.) Det finns även multipla indirekta vägar/sträckor på grund av reflekterande vägar: Dessa kallas reflexer. Ljudvågorna längs dessa vägar ändrar sina riktningar när de träffar en reflekterande yta. Det innebär att de anländer till mottagaren från olika håll och med olika delay – jämfört med det direkta ljudet.
Detta gäller för alla reflexer utom för reflexer som kommer in vinkelrätt mot den reflekterande ytan.
Hörselsystemet är kapabel att i sådana situationer identifiera direktljudet. Inom vissa villkorade intervall bildar hörseln en homogen sammansmält hörselhändelse med den riktning som motsvarar ljudkällans position – och ignorerar förekomsten av riktningarna från de reflekterande ljuden. Detta komplexa och mycket olinjära fenomen kallas Precedence effekten – eller Lagen om första vågfronten.
En vågfront är en tryckgradient d v s en vektorstorhet. Bör beaktas.
2 Fenomenologi
För att påvisa Precedence effekten i laboratorium används ofta en försöksuppställning som består av två högtalare med visst avstånd mellan varandra som strålar i olika riktningar till en lyssnare men med lika avstånd till lyssnaren som visas i Fig. 1. Lyssnaren är på ekvidistans till Högtalarna.
Signalen till ena högtalaren (lead) kan steglöst fördröjas och spelas upp i den andra högtalaren (lag– tidsfördröjd med delay). För tidsfördröjning hos lag under ca 1 ms, så bidrar båda högtalarsignalerna till riktningen av hörselhändelsen (detta kallas summing localization summeringslokalisering, och det utnyttjas i stereo med fantomprojicering).
För längre tidsfördröjning är det fortfarande bara en och endast en upplevd ljudhändelse, men dess position motsvarar riktningen från högtalaren utan delay.
Riktningsinformationen i den tidsfördröjda högtalarsignalen ignoreras vanligtvis av hörseln. Det är dock viktigt att på denna punkt betona att detta åsidosättande endast gäller riktningsinformationen och inget annat än riktningsinformationen.
Att ett fördröjt ljud finns med uppfattas gott och väl av hörselsystemet och upplevs som ökad loudness d v s högre ljudtrycksnivå, en ändrad klangfärg (då kamfiltereffekt uppstår) samt en ökad rumslig omfattning av hörselhändelsen jämfört med vad som hörs när enbart högtalaren utan fördröjd signal spelas.
Hörselhändelsens bredd/utbredning är minimal för noll fördröjning och ökar monotoniskt linjärt med ökad tidsfördröjning. Detta gäller för bredbandssignaler såsom impulser, brus, tal och/eller musik.
När tidsfördröjningen av delay-signalen ökas ytterligare så kommer den upplevda ljudhändelsen slutligen att brytas upp till att bli 2 upplevda ljudhändelser, en primär ljudhändelse samt en sekundär i form av ett eko. Tröskeln för skönjbart eko varierar från 1 ms för mycket korta impulser upp till 80 ms för orgelmusik. Då skall man vara klar på att reflexerna spelas med samma ljudnivå som direktljudet.
Det har observerats att ekot är märkbart förskjuten till riktningen från den delayade signalen om tidsfördröjningen mellan lag och lead endast är något lite längre än tröskeln för eko. Med ytterligare ökad fördröjningstid så upphör denna förskjutning. För tidsdelay något under ekotröskeln så förflyttas den auditiva händelsen något mot mitten mellan högtalarna.
Vad som gäller för fallet med endast en simulerad reflex som beskrivits ovan, gäller också för scenarier med multipla reflexer. Inom ett brett spektrum av olika betingelser så är det verkligen enbart en enda homogen hörselhändelse, nämligen den med riktningen mot ljudkällan, d v s riktningen på den första inkommande vågfronten bestämmer riktningen för hörselhändelsen.
Uppenbarligen är styrkan hos vårt hörselsystem att hantera dessa situationer på ett sofistikerat sätt som utgör grunden för vår kompetens att lokalisera ljudkällor i slutna utrymmen och i andra miljöer med reflexer.
Detta är min översättning från Blauerts föreläsning.
@ Tangband: För att komma tillbaka till det du skriver:Tanband skrev:Precedenceeffekten gör att ljud som kommer efter första ljudvågen upplevs 10 dB svagare än högtalarens direktljud.
Där du refererar till Wiki:Wiki skrev:A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo).
Så hoppas jag att du redan nu om du läst mitt inlägg förstår att det du skriver är helt felaktigt. Men jag lägger upp denna bild ändå.
Högtalare A är den högra högtalaren i en stereouppsättning. Den är placerad 1 meter från sidovägg och lyssnaren är 3 meter från sidovägg. Lyssnaren är 4 väggmeter ifrån högtalare A d v s ungefär 4,5 meter från högtalare A. Reflexen i sidoväggen från högtalare A är ekvivalent med att det står en högtalare B som är spegelbild på högtalare A. Avstånd från lyssnare till högtalare B är ungefär 5,7 meter. Differens i sträcka mellan högtalare A och högtalare B fram till lyssnaren är ungefär 1,2 meter. Ungefär 3,5 ms differens mellan direktljud och reflex.
Normalt i nästan alla undersökningar jag sett så sätter man direktljudet och reflexen med samma amplitud på lyssnarplats. Reflexer i vanliga rum har lägre nivå på lyssnarplats, men man kör med en slags standardiserat mätförfarande.
Jag kan nämna att i början var det inte riktigt så, men. . . men. Så, om både direktljud och reflex har samma nivå på lyssnarplats så fås dessa tidsdifferenser för uppfattandet av eko då en första lateral reflex anländer mot lyssnaren. Eko vid tal mäts då att inträffa vid ungefär 80 ms. Men vad händer om reflexen är svagare än direktljudet? Jo då är tidsintervallet för precedence längre. Jag har sett sådana undersökningar och tiden är ungefär 100 ms. Men, men. . .
Nu gör vi experimentet att ta bort väggen och ersätta väggen med en verklig högtalare B. I övrigt lika. Det blir i stort sett samma effekt.
Nu hävdar du att om nivån i högtalare B hos lyssnaren är 9 dB starkare än nivån från högtalare A så hörs inte denna ljudstyrkeskillnad i förhållande till om man stänger av högtalare B. Vad jag förstått har du tolkat texten om precedence i Wiki på sådant sätt. Tror du det blir så?
Vad står det egentligen i Wiki som du refererar till? Jo, det står att om ljudtrycket från högtalare A = ljudtrycket från högtalare B på lyssnarplats och tidsskillnaden mellan direktljud d v s från högtalare A och reflex d v s högtalare B är mellan 5 och 35 ms så smälter ljuden samman till 1 ljudupplevelse som upplevs med riktningen från Högtalare A. Det som också inträffar är att hörselhändelsens ljudnivå höjs med denna reflex från högtalare B. Dock har vektorn kvar samma riktning som riktningen från högtalare A. Det är precedence effekten.
Om man nu istället ökar nivån i högtalare B så blir den upplevda ljudhändelsen starkare i nivå medans lokaliseringen av den upplevda ljudhändelsen fortfarande är från högtalare A.
En fråga uppstår; Hur mycket måste man nu öka nivån i högtalare B för att precedence skall upphöra? Jo, det visar sig att vid ungefär 10 dB starkare nivå från högtalare B på lyssnarplats så uppstår istället ett eko med högtalarnas tidsdifferens på lyssnarplats där första hörselhändelsen hörs från högtalare A som är direktljudet. Ekot kommer däremot att höras från en plats som är mellan högtalare A och högtalare B. Riktningen till ekot har inte samma riktning som direktljudet och i och med att ett eko inträffat så räknas det som 2 skilda hörselhändelser.
I det här fallet från min skiss skulle i så fall ekot höras 3,5 ms efter direktljudet. Vill man få fram 5 ms istället så är det bara att skala om ritningen.
Att utifrån detta hävda att Precedence effekten gör att ljud som kommer efter första ljudvågen upplevs 10 dB svagare än högtalarens direktljud med hänvisning till Wiki gör att åtminstone jag gör bedömningen att du inte förstått precedence och det som står i wiki och inte heller det som står i Toole. Skulle det vara så som du skriver så skulle den sammanlagda upplevda ljudnivån i stort sett inte ändras då alla reflexer läggs till och så är inte fallet. Du har fel i ditt antagande. Men om du befinner dig på exempelvis 30 cm från högtalaren och reflexerna kommer 30 ms senare så kan du räkna hur mycket reflexerna har minskat i nivå och hur stark summationen blir. Men det är knappast något som har med precedence effekten att göra.
Inlägget är lite långt och jag har inte orkat korrekturläsa det, så det får bli som det står.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Min son har haft 2 rum designade av Ingvar, Ingvar-rummen. Rikligt med dämpning bakom högtalarna samt lateralt. Ljudet var helt ok.
Att ta bort destruktiva och konstruktiva interferenser parallellt med direktljudet helst ner till -30 dB med rikligt med absorbanter och göra laterala reflexerna inte starkare än -6 dB, relativt direktljudet, är de 2 viktigaste åtgärderna i små rum vid beaktande hur vi hör enligt Moore och Toole samt min mångåriga erfarenhet. Första laterala reflexen bör inte komma före 10 ms. Att reflexerna har tonkurva skild från direktljudet minskar spatiala upplevelsen men går att leva med.
Ofta möjligt skapa ett bra ljud genom ointutiv placering av högtalarna utmed rummets långsida och med relativt liten lyssningstriangel dvs lyssningspositionen nära högtalarna. Ger ofta tillräckligt dämpade laterala reflexer utan absorbenter. Testa med ett antal Jysk madrasser bakom högtalarna och gärna några bakom lyssningspositionen. Jyskmadrasser och ointuitiv högtalarplacering lyfter fram nya detaljer i ljudet.
Basfällor behövs ej. Skaffa 4 likadana små subbasar - placeras i hörnen och lyssningsplatsen skall vara minst en 1/4 från alla väggar enligt Tools senaste bok. Rumsresonanserna minskar till med Eq hanterbara nivåer under 80 Hz.
Glöm det där med "rumskurva". Toole och Olive hade relativt stora rum jämfört med vad vi har i Sverige. Liknade kurvor skapade i små rum har för mycket av reflexer ffa bakom och lateralt relativt direktljudet.
Tyvärr är mina Quadar ur form. Lyssnar och förundras över att en högtalare för 895 skr kan låta så bra. Slår vissa hifi högtalare med råge. "Distorsionsfri" och med nära ofärgat ljud. Vid moderata lyssningsnivåer är Ikeas Eneby högtalare lika bra som LTS har mätt fram. Kräver lite trixande med placeringen. T.o.m. basen är för storleken ok.
Testat att ha 3 Eneby stackade på varande samt med på toppen en 4:e Eneby riktad bakåt ca 3 m från väggen bakom. Helt ok ljudstyrka och ljud jämfört med Quad 989.
JM
petersteindl skrev:Läser du mina inlägg överhuvudtaget? Om inte är det meningslös sysselsättning att skriva, om ingen läser.
Med vänlig hälsning
Peter
Tangband skrev:Jag tror att om tre högtalare ska bli bra, så krävs det en ljudstandard på tre helt separata spår. Jämför med dolby pro logik där en stereosignal splittas upp. Det blir aldrig bra.
Jag följer dogmen: två öron, två högtalare![]()
JM skrev:Tangband skrev:Jag tror att om tre högtalare ska bli bra, så krävs det en ljudstandard på tre helt separata spår. Jämför med dolby pro logik där en stereosignal splittas upp. Det blir aldrig bra.
Något haltande analogi.
JM
Tangband skrev:JM skrev:Tangband skrev:Jag tror att om tre högtalare ska bli bra, så krävs det en ljudstandard på tre helt separata spår. Jämför med dolby pro logik där en stereosignal splittas upp. Det blir aldrig bra.
Något haltande analogi.
JM
Håller med- det borde stått: två kanaler, två öron, två högtalare.
RogerGustavsson skrev:Körde inte Paul W. Klipsch med tre högtalare?
Thomas_A skrev:RogerGustavsson skrev:Körde inte Paul W. Klipsch med tre högtalare?
Jo det finns några exempel. Jag undrar bara hur Dolbys avkodning fungerar om man använder den, och bara front + center. Nu vill jag inte gå in och stänga av sidohögtalarna varje gång jag skulle vilja ha ljudet framifrån och låta rummet leva med. Skulle vilja ha möjlighet att välja stereo, 3-kanal eller tutti från receivern. Fungerar inte på nuvarande Marantz iaf.
Tangband skrev:Thomas_A skrev:RogerGustavsson skrev:Körde inte Paul W. Klipsch med tre högtalare?
Jo det finns några exempel. Jag undrar bara hur Dolbys avkodning fungerar om man använder den, och bara front + center. Nu vill jag inte gå in och stänga av sidohögtalarna varje gång jag skulle vilja ha ljudet framifrån och låta rummet leva med. Skulle vilja ha möjlighet att välja stereo, 3-kanal eller tutti från receivern. Fungerar inte på nuvarande Marantz iaf.
Tja, alla försök jag hört till att göra 3-kanal av tvåkanal har för mig varit en besvikelse. Återigen- jag tycker isådanafall att det behövs 3 helt separata kanaler .
qtp skrev:http://decoy.iki.fi/dsound/ambisonic/motherlode/source/Optimal%20Reproduction%20Matrices%20for%20Multispeaker%20Stereo.pdf
dewpo skrev:Nu ska jag bara hitta en ljud-genomsläpplig Tv sen skall fantomcentern bytas mot en riktig
Thomas_A skrev:Är det någon som testat DPL II med tre kanaler (frontar + center enbart) och jämfört med ren stereo?
rajapruk skrev:Någon som vet vad Meridian Trifield gör exakt? Hade varit kul att se en analys vad som skickas till centern i den algoritmen.
Patentet:
https://worldwide.espacenet.com/publica ... cale=en_EP
Massa intressant relaterat till detta:
https://www.audiosignal.co.uk/Gerzon%20archive.html
Thomas_A skrev:Är det någon som testat DPL II med tre kanaler (frontar + center enbart) och jämfört med ren stereo?
qtp skrev:Thomas_A skrev:Är det någon som testat DPL II med tre kanaler (frontar + center enbart) och jämfört med ren stereo?
Föredrar DTS Neo:6/music framför PL II.
Efter vad jag kan se så klarar NR1506 detta format. Bara att prova.
Thomas_A skrev:Jo jag vet, men får bygga mig en centerhögtalare först.
qtp skrev:Thomas_A skrev:Jo jag vet, men får bygga mig en centerhögtalare först.
En fråga. Får man bästa resultat om centerhögtalaren är exakt likadan som fronthögtalarna?
Eller, vilka egenskaper är önskvärda hos en center?
qtp skrev:Thomas_A skrev:Jo jag vet, men får bygga mig en centerhögtalare först.
En fråga. Får man bästa resultat om centerhögtalaren är exakt likadan som fronthögtalarna?
Nattlorden skrev:qtp skrev:Thomas_A skrev:Jo jag vet, men får bygga mig en centerhögtalare först.
Om fronthögtalarna inte är symmetriska går det ju bort på direkten.
Man vill inte ha lobning i horisontalplanet, vilket tyvärr blir en effekt av att ha element sidanom varandra, som så många centrar haft....
petersteindl skrev:qtp skrev:Thomas_A skrev:Jo jag vet, men får bygga mig en centerhögtalare först.
Alltså, vill man att centerkanalen skall vara en separat monokanal eller del av ett fantomprojicerat system? Vad är det man vill som skall uppnås?
Det verkar som ni inte har en susning om vad ni vill skall uppnås, utan det handlar mest om en ball pryl som kanske ger nyhetens behag för stunden.
Vad är det ni är missnöjda med som ni vill ha åtgärdat?
Först gör man en djup analys av befintliga systems styrkor och svagheter. Därefter försöker man bygga bort svagheter utan att minska styrkorna. Går inte det så får man göra en slags kompromiss och den optimala kompromissen är den kompromisslösa kompromissen.
Så, vad skall åstadkommas, tycker ni?
Vet ni exakt i detalj vad Gerzon åstadkommit? Vet ni exakt i detalj vad ambisonic är och hur det låter?Jag bara undrar.
Med vänlig hälsning
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 35 gäster