Direktljud - Reflexer - Maskering - Precedence

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7083
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav goat76 » 2019-09-22 00:29

Tangband skrev:Vid inspelningen av en flygel- där bästa resultat med mikrofonen upplevs med placering av denna ca 70 cm från flygeln.
Vid samma inspelning upplevs istället bästa LYSSNINGSPOSITION i lokalen vara 8 meter ifrån flygeln.
Vid uppspelning av inspelningen med två högtalare hemma upplevs alltså mikrofonplaceringen 70 cm från flygeln som om man satt 8 meter ifrån och lyssnade i konsertsalen.


Jag vet att Peter kommenterade det där, men jag vill bara flika in att jag tror du har missförstått det där en aning.


Det är ju inte riktigt så att en mikrofon placerad 70 cm ifrån flygeln kommer uppfattas låta som det låter från en lyssningsplats 8 meter bort, med denna ensamma mikrofonen så kommer det på inspelningen bara låta ganska precis så som det låter om man själv skulle sitta och lyssna på ett avstånd på endast 70 cm.

Man kan som jag vet att du också har upptäckt sällan placera en ensam mikrofon 8 meter bort från flygeln och förvänta sig att det på inspelningen kommer låta precis så som det låter om man själv skulle sitta 8 meter bort, det saknas då oftast fokus på det fundamentala i instrumentets ljud.

För att få det helhetets-ljud så som hörseln uppfattar flygeln låta från 8 meters avstånd så behöver man oftast använda 2 stycken mikrofoner, en på det korta avståndet och en på just 8 meters avstånd, då får man med både det fundamentala som det närmickade ger, plus den rumsliga informationen som mikrofonen på 8 meters avstånd tar upp.

Sen vill jag även tillägga att det garanterat måste finnas situationer då det fungerar alldeles ypperligt att fånga upp ljudet från diverse ljudkällor på optimalt lyssningsavstånd, beroende på det specifika instrumentet och lokalens akustik.



Jag vet faktiskt inte varför hörseln har denna förmåga att fokucera på en ljudkälla på ett längre avstånd vid musik framförd live och uppfatta det som om man befinner sig betydligt närmare, men jag kan tänka mig att det har en viss del har med att man helt enkelt ser när exempelvis basisten spelar på strängarna och därav är man "beredd" och kan fokusera på just det instrumentet, och det i en så pass hög grad att man nästan helt kan utesluta resten av instrumenten om det är flera som spelar.

Det är såklart inte bara synen som hjälper en att fokusera på det viset, det är nog snarare så att alla andra sinnen påverkar och hjälper till lika mycket till helheten, det är ju självklart så, och därför kommer såklart mikrofoner till korta utan all denna samlade information som alla våra sinnen bygger ihop. :)

JM
 
Inlägg: 5103
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav JM » 2019-09-22 10:14

Johan_Lindroos skrev:Faktiskt.io = Samma sak som psykflummarnas paradis.

Det är för mig viktigt att visa respekt för kunskap utanför sitt kunskapsområde.
Jag har respekt för personer vilka kan mer än mig i den fysikaliska domänen och andra områden om de kan på ett enkelt, trovärdigt och övertygande sätt kan antyda en förståelse.
För mig är det viktigt att ödmjukt försöka få andra att förstå ny kunskap genom validerade vetenskapliga artiklar.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2019-09-22 10:45

goat76 skrev:
Tangband skrev:Vid inspelningen av en flygel- där bästa resultat med mikrofonen upplevs med placering av denna ca 70 cm från flygeln.
Vid samma inspelning upplevs istället bästa LYSSNINGSPOSITION i lokalen vara 8 meter ifrån flygeln.
Vid uppspelning av inspelningen med två högtalare hemma upplevs alltså mikrofonplaceringen 70 cm från flygeln som om man satt 8 meter ifrån och lyssnade i konsertsalen.


Jag vet att Peter kommenterade det där, men jag vill bara flika in att jag tror du har missförstått det där en aning.


Det är ju inte riktigt så att en mikrofon placerad 70 cm ifrån flygeln kommer uppfattas låta som det låter från en lyssningsplats 8 meter bort, med denna ensamma mikrofonen så kommer det på inspelningen bara låta ganska precis så som det låter om man själv skulle sitta och lyssna på ett avstånd på endast 70 cm.

Man kan som jag vet att du också har upptäckt sällan placera en ensam mikrofon 8 meter bort från flygeln och förvänta sig att det på inspelningen kommer låta precis så som det låter om man själv skulle sitta 8 meter bort, det saknas då oftast fokus på det fundamentala i instrumentets ljud.

För att få det helhetets-ljud så som hörseln uppfattar flygeln låta från 8 meters avstånd så behöver man oftast använda 2 stycken mikrofoner, en på det korta avståndet och en på just 8 meters avstånd, då får man med både det fundamentala som det närmickade ger, plus den rumsliga informationen som mikrofonen på 8 meters avstånd tar upp.

Sen vill jag även tillägga att det garanterat måste finnas situationer då det fungerar alldeles ypperligt att fånga upp ljudet från diverse ljudkällor på optimalt lyssningsavstånd, beroende på det specifika instrumentet och lokalens akustik.



Jag vet faktiskt inte varför hörseln har denna förmåga att fokucera på en ljudkälla på ett längre avstånd vid musik framförd live och uppfatta det som om man befinner sig betydligt närmare, men jag kan tänka mig att det har en viss del har med att man helt enkelt ser när exempelvis basisten spelar på strängarna och därav är man "beredd" och kan fokusera på just det instrumentet, och det i en så pass hög grad att man nästan helt kan utesluta resten av instrumenten om det är flera som spelar.

Det är såklart inte bara synen som hjälper en att fokusera på det viset, det är nog snarare så att alla andra sinnen påverkar och hjälper till lika mycket till helheten, det är ju självklart så, och därför kommer såklart mikrofoner till korta utan all denna samlade information som alla våra sinnen bygger ihop. :)


Jag håller med dig i mycket. Min erfarenhet av ett tiotal inspelningar av flygel i konsertsal- där jag medvetet testade olika avstånd med min zoom iq6 inspelare för att se hur det lät hemma, har fått mig att dra vissa slutsatser. Jag använde stereomikrofoner. Mikrofonen fungerar som du vet inte alls som örat. Speciellt inte på längre avstånd där hjärnan går in och selekterar intrycken (precedence-effekten).

Du har helt rätt i att vi lyssnar med alla sinnen - Jansch inlägg är klockrena där han visar skillnaden mellan mikrofonen och hörseln.

Jag kan rekommendera denna läsning om inspelning av konsertflyglar: http://www.torgny.biz/Recording%20sound_1.htm
Senast redigerad av Tangband 2019-09-22 11:29, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2019-09-22 10:50

Angående mätningar, som ett litet sidospår till tråden: :)

John atkinssons measuring loudspeakers tycker jag är väldigt bra läsning.
Han har testat och mätt på över 320 högtalare genom åren.
Det har visat sig stämma bra om frekvenskurvan on axis och ett genomsnitt över 30 grader är rak med mikrofonen placerad på 50 tums avstånd ( 127 cm ) - att den högtalaren generellt ( med väldigt få undantag ! ) får positiva omdömen av stereophiles lyssningspanel.

Frekvensområdet man kan lita på vid en sån mätning är ned till rummets schröderfrekvens, alltså från ungefär 300-20000 Hz, beroende på rummets storlek.

Jag uppmanar alla på detta forum att mäta sina högtalare på det sättet och dra slutsatser av det.
Här är en bra testsignal: http://www.lts.a.se/pub/test_tones/20-2 ... 0s_log.wav

Eller puls och använda 5 ms gating: https://www.audiocheck.net/testtones_impulse.php
Man kan även använda rosa brus och köra smoothing 1/12 okt så man ser tydligare.

https://www.stereophile.com/content/mea ... ree-page-3

Fig.24 Typical MLS-derived response of a good-sounding loudspeaker at 50", averaged across a 30 degrees horizontal window on the tweeter axis, and spliced to the nearfield LF response.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23536
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-22 13:34

petersteindl skrev:Gör det enkla experimentet. Stereo eller monosignal. Enklast är det med en röst.
1. Lyssna i sweetspot. Stäng sedan av höger högtalare så att enkom ljud hörs från vänster högtalare. Lyssna från samma lyssningsposition som nyss. Peka på den punkt varifrån ni upplever ljudet komma.

2. Sidoförflytta er i sidled mot höger sidovägg. Titta hela tiden rakt fram. Peka på den punkt varifrån ni hör ljudet komma.

3. Placera er så att ert huvud är nära sidovägg. Höger öra ingefära 5-8 cm från höger sidovägg och titta fortfarande rakt fram. Reflexen från sidoväggen ligger nu inom 1-2 ms från direktljudet och är nästan lika starkt. Om ni skulle ha rätt angående hur fantomprojicering funkar och preceedence så skulle ni inte längre peka på vänster högtalare utan på en plats framför er nära höger sidovägg. Tror ni det blir så? :)

Gör om samma experiment att fortfarande förflytta er mot höger sidovägg, men nu med vänster högtalare avstängd.

I båda fallen kommer ni höra ljudet komma från respektive högtalare nära högtalarelementen.


Har nu gjort experimentet, det blir som du säger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2019-09-22 16:37

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Gör det enkla experimentet. Stereo eller monosignal. Enklast är det med en röst.
1. Lyssna i sweetspot. Stäng sedan av höger högtalare så att enkom ljud hörs från vänster högtalare. Lyssna från samma lyssningsposition som nyss. Peka på den punkt varifrån ni upplever ljudet komma.

2. Sidoförflytta er i sidled mot höger sidovägg. Titta hela tiden rakt fram. Peka på den punkt varifrån ni hör ljudet komma.

3. Placera er så att ert huvud är nära sidovägg. Höger öra ingefära 5-8 cm från höger sidovägg och titta fortfarande rakt fram. Reflexen från sidoväggen ligger nu inom 1-2 ms från direktljudet och är nästan lika starkt. Om ni skulle ha rätt angående hur fantomprojicering funkar och preceedence så skulle ni inte längre peka på vänster högtalare utan på en plats framför er nära höger sidovägg. Tror ni det blir så? :)

Gör om samma experiment att fortfarande förflytta er mot höger sidovägg, men nu med vänster högtalare avstängd.

I båda fallen kommer ni höra ljudet komma från respektive högtalare nära högtalarelementen.


Har nu gjort experimentet, det blir som du säger.


”nästan lika starkt” 8O 8O ??
Det där är ju helt fel- sådär kan man inte räkna eller testa alls !

Pga av avståndslagen så är reflexen från sidoväggen betydligt svagare - dvs 6 dB svagare per avståndsfördubbling.
Läs här:
viewtopic.php?t=11454

Rogergustavsson, såhär skrev du själv i den länkade tråden:

”På 3 m brukar man tappa 8.5 dB i ett vanligt rum och konventionella högtalare. Har man dipoler blir tappet mindre. Tappet är inte lika för alla frekvenser. Kommer inte ihåg om det var mindre tapp i mot lägre frekvenser eller om tappet vid högre var större. Det blir i varje fall lite mindre diskantbetonat på längre avstånd.”

Jag tycker alla ska ta sig en rejäl funderare om inte dethär med precedenceeffekten ändå är korrekt beskrivet av Wikipedia. Både Toole och Jansch beskriver effekten precis som Wikipedia gör.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect
Senast redigerad av Tangband 2019-09-22 16:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5523
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Belker » 2019-09-22 16:48

Du får ju räkna på deltat reflekterat - direkt. Det blir ju bara några cm, dvs nästan lika starkt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2019-09-22 16:54

Belker skrev:Du får ju räkna på deltat reflekterat - direkt. Det blir ju bara några cm, dvs nästan lika starkt.


Jag tycker det är betydligt mindre långsökt att testa att prova flytta fram högtalarna från bakväggen. Vid ett visst avstånd, från 34 cm och längre ifrån, så låter det mindre utsmetad och betydligt tydligare än med högtalaren närmare väggen, om denna är odämpad. 34 cm från bakvägg motsvarar 68 cm färdväg för ljudet innan destruktiv reflex som interfererar med direktljudet infaller, dvs 2 ms.

2 ms avstånd åt alla håll är, precis som Jansch skriver, en bra minimigräns för första reflexen i ett mindre rum. Det kan man klara med en stativhögtalare som har ett 50 cm högt stativ, som står minst 34 cm från bakväggen, gärna mer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7083
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav goat76 » 2019-09-22 17:09

Vilka utsläckningar kan man förvänta sig med högtalarna hyfsat långt ut som jag har det med ett avstånd på 95,5 centimeter mellan vägg och högtalarens frontbaffel?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5523
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Belker » 2019-09-22 17:15

Tangband skrev:
Belker skrev:Du får ju räkna på deltat reflekterat - direkt. Det blir ju bara några cm, dvs nästan lika starkt.


Jag tycker det är betydligt mindre långsökt att testa att prova flytta fram högtalarna från bakväggen. Vid ett visst avstånd, från 34 cm och längre ifrån, så låter det mindre utsmetad och betydligt tydligare än med högtalaren närmare väggen, om denna är odämpad. 34 cm från bakvägg motsvarar 68 cm färdväg för ljudet innan destruktiv reflex som interfererar med direktljudet infaller, dvs 2 ms.

2 ms avstånd åt alla håll är, precis som Jansch skriver, en bra minimigräns för första reflexen i ett mindre rum. Det kan man klara med en stativhögtalare som har ett 50 cm högt stativ, som står minst 34 cm från bakväggen, gärna mer.

Det du citerar mig på har inget med ditt inlägg att göra. Min kommentar gällde ditt uttalande om ”nästan lika starkt” och ”6dB per avståndsfördubbling”. Jag tycker det är jättebra att du skjuter vilt och startar intressanta diskussioner, men nån sorts ordning får det väl ändå vara :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41135
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav petersteindl » 2019-09-22 17:36

Men Tangband, kom igen nu. Jag korrigerar med fet text i blå färg i ditt inlägg.

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Gör det enkla experimentet. Stereo eller monosignal. Enklast är det med en röst.
1. Lyssna i sweetspot. Stäng sedan av höger högtalare så att enkom ljud hörs från vänster högtalare. Lyssna från samma lyssningsposition som nyss. Peka på den punkt varifrån ni upplever ljudet komma.

2. Sidoförflytta er i sidled mot höger sidovägg. Titta hela tiden rakt fram. Peka på den punkt varifrån ni hör ljudet komma.

3. Placera er så att ert huvud är nära sidovägg. Höger öra ingefära 5-8 cm från höger sidovägg och titta fortfarande rakt fram. Reflexen från sidoväggen ligger nu inom 1-2 ms från direktljudet och är nästan lika starkt. Om ni skulle ha rätt angående hur fantomprojicering funkar och preceedence så skulle ni inte längre peka på vänster högtalare utan på en plats framför er nära höger sidovägg. Tror ni det blir så? :)

Gör om samma experiment att fortfarande förflytta er mot höger sidovägg, men nu med vänster högtalare avstängd.

I båda fallen kommer ni höra ljudet komma från respektive högtalare nära högtalarelementen.


Har nu gjort experimentet, det blir som du säger.


”nästan lika starkt” 8O 8O ??
Det där är ju helt fel- sådär kan man inte räkna eller testa alls ! Jo, det går alldeles utmärkt!

Pga av avståndslagen så är reflexen från sidoväggen betydligt svagare - dvs 6 dB svagare per avståndsfördubbling. Precis och det gäller även för direktljudet! Är höger öra 5 cm från väggen så är ljudtrycksskillnaden mellan direktljud och reflex minimal eftersom det endast skiljer några cm i vägsträcka mellan direktljudet och reflexen man får från väggen. Tidsskillnaden är under 0,3 ms till örat närmast väggen.
Läs här:
viewtopic.php?t=11454

Rogergustavsson, såhär skrev du själv i den länkade tråden:

”På 3 m brukar man tappa 8.5 dB i ett vanligt rum och konventionella högtalare. Har man dipoler blir tappet mindre. Tappet är inte lika för alla frekvenser. Kommer inte ihåg om det var mindre tapp i mot lägre frekvenser eller om tappet vid högre var större. Det blir i varje fall lite mindre diskantbetonat på längre avstånd.”

Jag tycker alla ska ta sig en rejäl funderare om inte dethär med precedenceeffekten ändå är korrekt beskrivet av Wikipedia. Både Toole och Jansch beskriver effekten precis som Wikipedia gör. Problemet är att du varken förstått Wiki eller Toole. Jag skall försöka förklara i kommande inlägg. :) Det är ett svårt område och kräver vissa förkunskaper i akustik, fysik och matematik speciellt vektorlära.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect


Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23536
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-22 18:50

Tangband skrev:Rogergustavsson, såhär skrev du själv i den länkade tråden:

”På 3 m brukar man tappa 8.5 dB i ett vanligt rum och konventionella högtalare. Har man dipoler blir tappet mindre. Tappet är inte lika för alla frekvenser. Kommer inte ihåg om det var mindre tapp i mot lägre frekvenser eller om tappet vid högre var större. Det blir i varje fall lite mindre diskantbetonat på längre avstånd.”


Mindes lite fel, missade på 1 dB. Så här ser det ut i Ino-Manifestet:

ljudtryck rel. avstånd.jpg
ljudtryck rel. avstånd.jpg (153.77 KiB) Visad 4922 gånger


Har även mätt på en av mina dipoler i mitt vardagsrum, avstånd 1 resp. 4 m. Röd kurva på 1 m, blå på 4 m. Lite svårtolkat. Mellan 1 och 3 kHz händer ingenting, under och över det området händer en del. Intressant att nivån ökar i botten och det är också så man upplever det.

SPL 1 - 4 m.jpg
SPL 1 - 4 m.jpg (262.46 KiB) Visad 4922 gånger

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2019-09-22 19:39

goat76 skrev:Vilka utsläckningar kan man förvänta sig med högtalarna hyfsat långt ut som jag har det med ett avstånd på 95,5 centimeter mellan vägg och högtalarens frontbaffel?


0,343/0,955 /2 = destruktiv reflex vid 179,6 Hz

Helt oproblematiskt - du ligger mer än 5 ms ifrån direktljudet och destruktiv reflex blir under schröderfrekvensen. :)
Du behöver troligen ingen dämpning på väggen bakom högtalaren.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9853
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-22 21:23

Tangband skrev:
goat76 skrev:Vilka utsläckningar kan man förvänta sig med högtalarna hyfsat långt ut som jag har det med ett avstånd på 95,5 centimeter mellan vägg och högtalarens frontbaffel?


0,343/0,955 /2 = destruktiv reflex vid 179,6 Hz

Helt oproblematiskt - du ligger mer än 5 ms ifrån direktljudet och destruktiv reflex blir under schröderfrekvensen. :)
Du behöver troligen ingen dämpning på väggen bakom högtalaren.


Nu låter det väl som ett ytterligare gnälligt inlägg bland andra. Men det är det att det kommer många felaktigheter från din penna. Det blir liksom nästan besvärligt att ständigt behöva påpeka det. Jag vill ju inte att du ska tycka jag är en gnällspik. :) Till saken.

1. Ljudhastigheten är runt 340 m/s (temperaturberoende, kan också vara 343), inte 0,343 m/s.
2. Om man har tre värdesiffror hos insats värman inte ge svaret med fyra värdesiffror. Svaret kan dessutom i verkligheten bli något lägre eftersom högtalaren har en baffel med viss bredd.
3. Det blir kamfiltereffekter i alla fall som hörs.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7457
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Thomas_A » 2019-09-22 21:53

Tangband skrev:
goat76 skrev:Vilka utsläckningar kan man förvänta sig med högtalarna hyfsat långt ut som jag har det med ett avstånd på 95,5 centimeter mellan vägg och högtalarens frontbaffel?


0,343/0,955 /2 = destruktiv reflex vid 179,6 Hz

Helt oproblematiskt - du ligger mer än 5 ms ifrån direktljudet och destruktiv reflex blir under schröderfrekvensen. :)
Du behöver troligen ingen dämpning på väggen bakom högtalaren.


Den första utsläckningen blir vid 1/4, 343/(0,955*4) ≈ 90 Hz, nästa vid 3/4 etc.

http://arqen.com/acoustics-101/speaker- ... erference/
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36132
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Morello » 2019-09-22 22:11

Korrekt.

Lambda/2=2m -> lambda=4m

c/lambda=340/4= 85 Hz
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2019-09-22 22:25

Thomas_A skrev:
Tangband skrev:
goat76 skrev:Vilka utsläckningar kan man förvänta sig med högtalarna hyfsat långt ut som jag har det med ett avstånd på 95,5 centimeter mellan vägg och högtalarens frontbaffel?


0,343/0,955 /2 = destruktiv reflex vid 179,6 Hz

Helt oproblematiskt - du ligger mer än 5 ms ifrån direktljudet och destruktiv reflex blir under schröderfrekvensen. :)
Du behöver troligen ingen dämpning på väggen bakom högtalaren.


Den första utsläckningen blir vid 1/4, 343/(0,955*4) ≈ 90 Hz, nästa vid 3/4 etc.

http://arqen.com/acoustics-101/speaker- ... erference/


Korrekt. Men du får även en peak vid dubbla frekvensen av 90 Hz, kring 180 Hz. Det var den jag räknade fram.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41135
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav petersteindl » 2019-09-22 23:00

Jag skall försöka förklara lite.
petersteindl skrev:
Tangband skrev:Jag tycker det verkar som väldigt få förstått betydelsen av critical distance vad gäller mikrofoner, och vad som händer om man mäter på en högtalare med längre avstånd än 1- 1,5 meter i ett normalt rum .

Det som händer är att mikrofonen vid längre avstånd tar upp kanske 80 % akustik och 20 % av högtalarens direktljud i ett normalt rum. Medan hörseln fungerar annorlunda och ”låser” på första ljudvågen från lyssningsplats och istället tar upp kanske 80 % av direktljudet från högtalaren och uppfattar bara 20 % av akustiken. Precedenceeffekten gör att ljud som kommer efter första ljudvågen upplevs 10 dB svagare än högtalarens direktljud.

Därför är det vilseledande att mäta en högtalare från lyssningsplats, om man inte bara mäter rumsresonanser under 80 Hz.


Det där är helt uppåt väggarna fel! Det är faktiskt så fel som det nånsin kan bli. Det är så mycket nu i tråden som är helt uppåt väggarna totalfel.

En rundkännande mätmikrofon tar upp 100 % av direktljudet och 100 % av reflexerna, oavsett avstånd till ljudkällan. Hörseln tar också upp 100 % av direktljudet och 100 % av reflexerna.

Ljud som kommer efter första ljudvågen d v s reflexer ökar upplevd loudness av ljudet betydligt. Detta gäller bortanför critical distance. Varifrån får du att reflexerna skulle vara 10 dB svagare än direktljudet?

Med vänlig hälsning
Peter


Tangband skrev:Peter:
Naturligtvis tar mikrofonen och örat upp 100 % av allting, men behandlingen av informationen av mikrofonen-hjärnan är helt olika. Det var det jag försökte förklara, omän kanske klumpigt.

Reflexen UPPLEVS 10 dB svagare än direktljudet inom 5-30 ms , fast mätningen från mikrofonen visar att de är lika starka.

”Haas found that humans localize sound sources in the direction of the first arriving sound despite the presence of a single reflection from a different direction. A single auditory event is perceived. A reflection arriving later than 1 ms after the direct sound increases the perceived level and spaciousness (more precisely the perceived width of the sound source). A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo). This time span varies with the reflection level. If the direct sound is coming from the same direction the listener is facing, the reflection's direction has no significant effect on the results. A reflection with attenuated higher frequencies expands the time span that echo suppression is active.[clarification needed] Increased room reverberation time also expands the time span of echo suppression.[7]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect


Du skriver: "Reflexen UPPLEVS 10 dB svagare än direktljudet inom 5-30 ms , fast mätningen från mikrofonen visar att de är lika starka." Detta ditt påstående är fullständigt felaktigt.
Jag tippar att du hänvisar till föjande i Wiki gällande precedence: "A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo)."

Detta i Wiki har överhuvudtaget intet att göra med det påstående du skriver!!!

Du blandar ihop loudness (upplevd ljudstyrkenivå) med sound source localization. Betrakta dessa som 2 skilda fenomen. Ljudstyrkan i SPL är en skalär storhet d v s ingen riktning finns, enbart en punkt. Sound Source Localization däremot beror på att det finns en vektoriell storhet inblandad som beror på att direktljudet har en vågfront och är en tryckgradient som alltid har riktning. Det är en vektor, precis som ljudintensiteten är en vektor och därmed har riktning.

Precedence riktningshörande

Direktljudet är en akustisk vågrörelse som har riktning! Direktljudet är således en vektor och det är direktljudets ljudtrycksgradient hos en vågrörelse, tryckfrontens gradient.
Gradienten är en matematisk storhet inom vektoranalysen och är en vektorstorhet och är således alltid en vektor d v s amplituden har även riktning. En amplitud utan riktning kallas Skalär inom vektoranalysen.

Det är denna riktning som precedence effekten handlar om. Precedence effekten hos den mänskliga hörseln gör så att den ursprungliga tryckgradientens riktning inte påverkas av reflexers olika riktningar!

Det som däremot händer är att reflexerna, som också är vektorer med respektive reflex tryckgradient, vars amplituder summeras med amplituden hos den ursprungliga gradienten från direktljudet i de punkter där vektorerna korsar varandra d v s sammanfaller.

Summering av amplituder sker matematiskt enligt superpositionsprincipen och den ursprungliga vektorn behåller hela tiden därvid sin riktning samt även reflexernas riktning bibehålls hos reflexerna!!!

Detta betyder att efter summationspunkten där reflexer och direktljud korsar varandra så fortskrider direktljudet opåverkat från reflexen så som direktljudet var dessförinnan reflexen fanns och detta gäller även varje respektive reflex efter summationspunkten. Så, summeringen enligt superpositionsprincipen i summationspunkterna gör att upplevd loudness ökar kraftigt med reflexerna, men direktljudets gradient d v s vektor bibehålls intakt!! Vågorna går omlott med varandra.

OBS! Detta gäller så länge som reflexen inte är vinkelrät mot vägg och direktljudet och reflex sammanfaller ungefärligen i riktning. Då har reflexen nämligen ungefär samma riktning som direktljudets riktning!! T.ex. en reflex från vägg bakom högtalare bidrar till kamfiltereffekt längs med hela vektorns riktning. Direktljudets våg och reflexens våg går i det fallet inte omlott med varandra. Då blir direktljudet korrupt hela vägen. Kamfiltereffekt har då överlagrats på direktljudet utmed hela vektorns riktning. Vad värre är att kamfiltereffekten ökar med ökat avstånd från ljudkällan. Säg att lyssningsavstånd är 4 meter. Säg att avstånd från högtalare till bakre vägg bakom högtalaren är 0,5 meter. Då kommer reflexen från väggen att tillryggalägga 5 meter till lyssnaren och direktljudet 4 meter. Däremellan är det 2 dB eller mindre i skillnad dem emellan. Men vid högtalaren kanske nivån är 20-30 dB starkare än reflexen och vid högtalaren blir kamfiltereffekten som minst. Sedan ökar den mot lyssnaren. Så, just en sådan reflex gör att direktljudet blir mer korrupt ju längre lyssningsavståndet är från högtalaren.

I och med precedence effekten har människan möjligheten att lokalisera en ljudkälla i ett rum med reflexer där ljudkällan för hörseln finns kvar på samma plats då reflexerna kommer. Men ljudtrycksnivån d v s det som på engelska heter loudness ökar med summation av reflexer!!!

Tidigare i tråden har jag lagt upp bilder från Blauerts föreläsning gällande precedence.
Jag hade tänkt att du/ni skulle läsa denna och begrunda. Jag har nu färgmarkerat samt strykit under samt gjort fet text samt har satt ordet "direction" med större typsnitt.

ORDET DIRECTION SOM ANVÄNDS BETYDER ATT DET ÄR EN VEKTORSTORHET! DET FINNS RIKTNING! EFTERSOM HÖRSELN KAN HÖRA RIKTNING SÅ KAN HÖRSELN DETEKTERA VEKTORSTORHETER OCH INTE ENDAST LJUDTRYCK I EN PUNKT SOM ÄR EN SKALÄR! TRUMHINNORNA DETEKTERAR LJUDTRYCK I RESPEKTIVE PUNKT SOM TRUMHINNORNA BEFINNER SIG I D V S 2 SKALÄRA STORHETER.

SÅ, RESPEKTIVE TRUMHINNA REGISTRERAR SKALÄRA STORHETER, NÄMLIGEN AKUSTISKT LJUDTRYCK. UTIFRÅN DESSA TVÅ SKALÄRER KAN VÅR HÖRSEL BERÄKNA VEKTORSTORHETER OCH DÄRMED RIKTNING.
Om det är intensitet eller tryckgradient låter jag vara osagt, jag håller dock en liten slant på tryckgradient, men i skrivandes stund vet jag inte.

(Det finns faktiskt tryckkännande mikrofoner d v s 2 skilda kapslar med avstånd mellan varandra i en speciell mikrofon samt tillhörande programvara från Bruel & Kjaer som i en speciell mikrofon kan mäta Intensitet som är en vektorstorhet d v s har riktning.)

HÖRSELN HAR MAX 1 ms PÅ SIG, SOM ÄR TIDSSKILLNADEN MELLAN ÖRONEN, ATT TA FRAM RIKTNING. DÄREFTER ADDERAS SKALÄRERNA ENLIGT SUPERPOSITIONSPRINCIPEN. DOCK SKALL MAN KOMMA IHÅG ATT SKALÄRERNA REDAN PÅ TRUMHINNORNA ÄR ADDERADE ENLIGT SUPERPOSITIONSPRINCIPEN PÅ RESPEKTIVE TRUMHINNA. SÅ HÖRSELN MÅSTE AVKODA RUBBET PÅ TRUMHINNORNA OCH KODA OM RUBBET INFÖR FÖLJANDE SUMMERING I HJÄRNAN AV INFORMATION FRÅN HÖGER OCH VÄNSTER ÖRA. DETTA SKER RÄTT SPECIELLT ENLIGT MYCKET SOFISTIKERAT SÄTT OCH INTE ALLS SOM MAN FÖRST KAN TRO.

Det är just denna summering som ligger till grund för hur jag bygger högtalare. Denna summering kände inte Stig Carlsson till.
Så småningom återkommer jag till hur det sker enligt den vetenskap som finns tillgänglig sedan en massa år sedan.

Här är början på Blauerts föreläsning med mina markeringar.
Precedence effekt lecture by Blauert.jpg
Precedence effekt lecture by Blauert.jpg (1.03 MiB) Visad 4806 gånger


Nu följer min översättning av Blauerts lektion som jag anser vara väsentlig i sammanhanget. Jag har även lagt till mina egna förtydliganden.

1 Introduktion

I rum med ljudreflekterande väggar, kommer ljudvågorna som en ljudkälla avger att anlända till en mottagare via olika vägsträckor:
1.) Den direkta vägen som vanligen motsvarar det kortaste avståndet mellan källa och mottagare. Den kallas för Direktljudet.
2.) Det finns även multipla indirekta vägar/sträckor på grund av reflekterande vägar: Dessa kallas reflexer. Ljudvågorna längs dessa vägar ändrar sina riktningar när de träffar en reflekterande yta. Det innebär att de anländer till mottagaren från olika håll och med olika delay – jämfört med det direkta ljudet.

Detta gäller för alla reflexer utom för reflexer som kommer in vinkelrätt mot den reflekterande ytan.

Hörselsystemet är kapabel att i sådana situationer identifiera direktljudet. Inom vissa villkorade intervall bildar hörseln en homogen sammansmält hörselhändelse med den riktning som motsvarar ljudkällans position – och ignorerar förekomsten av riktningarna från de reflekterande ljuden. Detta komplexa och mycket olinjära fenomen kallas Precedence effekten – eller Lagen om första vågfronten.

En vågfront är en tryckgradient d v s en vektorstorhet. Bör beaktas.

2 Fenomenologi

För att påvisa Precedence effekten i laboratorium används ofta en försöksuppställning som består av två högtalare med visst avstånd mellan varandra som strålar i olika riktningar till en lyssnare men med lika avstånd till lyssnaren som visas i Fig. 1. Lyssnaren är på ekvidistans till Högtalarna.

Signalen till ena högtalaren (lead) kan steglöst fördröjas och spelas upp i den andra högtalaren (lag– tidsfördröjd med delay). För tidsfördröjning hos lag under ca 1 ms, så bidrar båda högtalarsignalerna till riktningen av hörselhändelsen (detta kallas summing localization summeringslokalisering, och det utnyttjas i stereo med fantomprojicering).

För längre tidsfördröjning är det fortfarande bara en och endast en upplevd ljudhändelse, men dess position motsvarar riktningen från högtalaren utan delay.
Riktningsinformationen i den tidsfördröjda högtalarsignalen ignoreras vanligtvis av hörseln. Det är dock viktigt att på denna punkt betona att detta åsidosättande endast gäller riktningsinformationen och inget annat än riktningsinformationen.

Att ett fördröjt ljud finns med uppfattas gott och väl av hörselsystemet och upplevs som ökad loudness d v s högre ljudtrycksnivå, en ändrad klangfärg (då kamfiltereffekt uppstår) samt en ökad rumslig omfattning av hörselhändelsen jämfört med vad som hörs när enbart högtalaren utan fördröjd signal spelas.
Hörselhändelsens bredd/utbredning är minimal för noll fördröjning och ökar monotoniskt linjärt med ökad tidsfördröjning. Detta gäller för bredbandssignaler såsom impulser, brus, tal och/eller musik.

När tidsfördröjningen av delay-signalen ökas ytterligare så kommer den upplevda ljudhändelsen slutligen att brytas upp till att bli 2 upplevda ljudhändelser, en primär ljudhändelse samt en sekundär i form av ett eko. Tröskeln för skönjbart eko varierar från 1 ms för mycket korta impulser upp till 80 ms för orgelmusik. Då skall man vara klar på att reflexerna spelas med samma ljudnivå som direktljudet.

Det har observerats att ekot är märkbart förskjuten till riktningen från den delayade signalen om tidsfördröjningen mellan lag och lead endast är något lite längre än tröskeln för eko. Med ytterligare ökad fördröjningstid så upphör denna förskjutning. För tidsdelay något under ekotröskeln så förflyttas den auditiva händelsen något mot mitten mellan högtalarna.

Vad som gäller för fallet med endast en simulerad reflex som beskrivits ovan, gäller också för scenarier med multipla reflexer. Inom ett brett spektrum av olika betingelser så är det verkligen enbart en enda homogen hörselhändelse, nämligen den med riktningen mot ljudkällan, d v s riktningen på den första inkommande vågfronten bestämmer riktningen för hörselhändelsen.

Uppenbarligen är styrkan hos vårt hörselsystem att hantera dessa situationer på ett sofistikerat sätt som utgör grunden för vår kompetens att lokalisera ljudkällor i slutna utrymmen och i andra miljöer med reflexer.


Detta är min översättning från Blauerts föreläsning.

@ Tangband: För att komma tillbaka till det du skriver:
Tanband skrev:Precedenceeffekten gör att ljud som kommer efter första ljudvågen upplevs 10 dB svagare än högtalarens direktljud.

Där du refererar till Wiki:
Wiki skrev:A single reflection arriving within 5 to 30 ms can be up to 10 dB louder than the direct sound without being perceived as a secondary auditory event (echo).

Så hoppas jag att du redan nu om du läst mitt inlägg förstår att det du skriver är helt felaktigt. Men jag lägger upp denna bild ändå.
exempel precedence.jpg
exempel precedence.jpg (693.05 KiB) Visad 4806 gånger

Högtalare A är den högra högtalaren i en stereouppsättning. Den är placerad 1 meter från sidovägg och lyssnaren är 3 meter från sidovägg. Lyssnaren är 4 väggmeter ifrån högtalare A d v s ungefär 4,5 meter från högtalare A. Reflexen i sidoväggen från högtalare A är ekvivalent med att det står en högtalare B som är spegelbild på högtalare A. Avstånd från lyssnare till högtalare B är ungefär 5,7 meter. Differens i sträcka mellan högtalare A och högtalare B fram till lyssnaren är ungefär 1,2 meter. Ungefär 3,5 ms differens mellan direktljud och reflex.

Normalt i nästan alla undersökningar jag sett så sätter man direktljudet och reflexen med samma amplitud på lyssnarplats. Reflexer i vanliga rum har lägre nivå på lyssnarplats, men man kör med en slags standardiserat mätförfarande.

Jag kan nämna att i början var det inte riktigt så, men. . . men. Så, om både direktljud och reflex har samma nivå på lyssnarplats så fås dessa tidsdifferenser för uppfattandet av eko då en första lateral reflex anländer mot lyssnaren. Eko vid tal mäts då att inträffa vid ungefär 80 ms. Men vad händer om reflexen är svagare än direktljudet? Jo då är tidsintervallet för precedence längre. Jag har sett sådana undersökningar och tiden är ungefär 100 ms. Men, men. . .

Nu gör vi experimentet att ta bort väggen och ersätta väggen med en verklig högtalare B. I övrigt lika. Det blir i stort sett samma effekt.

Nu hävdar du att om nivån i högtalare B hos lyssnaren är 9 dB starkare än nivån från högtalare A så hörs inte denna ljudstyrkeskillnad i förhållande till om man stänger av högtalare B. Vad jag förstått har du tolkat texten om precedence i Wiki på sådant sätt. Tror du det blir så?
Vad står det egentligen i Wiki som du refererar till? Jo, det står att om ljudtrycket från högtalare A = ljudtrycket från högtalare B på lyssnarplats och tidsskillnaden mellan direktljud d v s från högtalare A och reflex d v s högtalare B är mellan 5 och 35 ms så smälter ljuden samman till 1 ljudupplevelse som upplevs med riktningen från Högtalare A. Det som också inträffar är att hörselhändelsens ljudnivå höjs med denna reflex från högtalare B. Dock har vektorn kvar samma riktning som riktningen från högtalare A. Det är precedence effekten.

Om man nu istället ökar nivån i högtalare B så blir den upplevda ljudhändelsen starkare i nivå medans lokaliseringen av den upplevda ljudhändelsen fortfarande är från högtalare A.

En fråga uppstår; Hur mycket måste man nu öka nivån i högtalare B för att precedence skall upphöra? Jo, det visar sig att vid ungefär 10 dB starkare nivå från högtalare B på lyssnarplats så uppstår istället ett eko med högtalarnas tidsdifferens på lyssnarplats där första hörselhändelsen hörs från högtalare A som är direktljudet. Ekot kommer däremot att höras från en plats som är mellan högtalare A och högtalare B. Riktningen till ekot har inte samma riktning som direktljudet och i och med att ett eko inträffat så räknas det som 2 skilda hörselhändelser.

I det här fallet från min skiss skulle i så fall ekot höras 3,5 ms efter direktljudet. Vill man få fram 5 ms istället så är det bara att skala om ritningen.

Att utifrån detta hävda att Precedence effekten gör att ljud som kommer efter första ljudvågen upplevs 10 dB svagare än högtalarens direktljud med hänvisning till Wiki gör att åtminstone jag gör bedömningen att du inte förstått precedence och det som står i wiki och inte heller det som står i Toole. Skulle det vara så som du skriver så skulle den sammanlagda upplevda ljudnivån i stort sett inte ändras då alla reflexer läggs till och så är inte fallet. Du har fel i ditt antagande. Men om du befinner dig på exempelvis 30 cm från högtalaren och reflexerna kommer 30 ms senare så kan du räkna hur mycket reflexerna har minskat i nivå och hur stark summationen blir. Men det är knappast något som har med precedence effekten att göra.

Inlägget är lite långt och jag har inte orkat korrekturläsa det, så det får bli som det står.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41135
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav petersteindl » 2019-09-22 23:13

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:
Tangband skrev:
0,343/0,955 /2 = destruktiv reflex vid 179,6 Hz

Helt oproblematiskt - du ligger mer än 5 ms ifrån direktljudet och destruktiv reflex blir under schröderfrekvensen. :)
Du behöver troligen ingen dämpning på väggen bakom högtalaren.


Den första utsläckningen blir vid 1/4, 343/(0,955*4) ≈ 90 Hz, nästa vid 3/4 etc.

http://arqen.com/acoustics-101/speaker- ... erference/


Korrekt. Men du får även en peak vid dubbla frekvensen av 90 Hz, kring 180 Hz. Det var den jag räknade fram.


Du skriver destruktiv interferens och det var det du trodde du räknade fram, eller hur?
Tangband skrev:
goat76 skrev:Vilka utsläckningar kan man förvänta sig med högtalarna hyfsat långt ut som jag har det med ett avstånd på 95,5 centimeter mellan vägg och högtalarens frontbaffel?


0,343/0,955 /2 = destruktiv reflex vid 179,6 Hz

Helt oproblematiskt - du ligger mer än 5 ms ifrån direktljudet och destruktiv reflex blir under schröderfrekvensen. :)
Du behöver troligen ingen dämpning på väggen bakom högtalaren.


Sedan vill jag säga att destruktiv interferens inte är trevligt under schröderfrekvensen. Det är även trist i mellanregistret under 2-3 kHz. Dock beror det på om direktljudet har samma destruktiva interferens inbyggd hela vägen fram mot lyssnaren. Är det med helt annan infallsvinkel gentemot direktljudet så blir det inte problematiskt vid höga frekvenser. Det är själva vinkeln från reflexerna i förhållande till direktljudet som kommer in och sätter hörselupplevelsen.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7083
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav goat76 » 2019-09-22 23:18

Thomas_A skrev:
Tangband skrev:
goat76 skrev:Vilka utsläckningar kan man förvänta sig med högtalarna hyfsat långt ut som jag har det med ett avstånd på 95,5 centimeter mellan vägg och högtalarens frontbaffel?


0,343/0,955 /2 = destruktiv reflex vid 179,6 Hz

Helt oproblematiskt - du ligger mer än 5 ms ifrån direktljudet och destruktiv reflex blir under schröderfrekvensen. :)
Du behöver troligen ingen dämpning på väggen bakom högtalaren.


Den första utsläckningen blir vid 1/4, 343/(0,955*4) ≈ 90 Hz, nästa vid 3/4 etc.

http://arqen.com/acoustics-101/speaker- ... erference/


Tack till alla för uträkningarna. :)

Jag har ljudabsorbenter ståndes i "spegel-position" snett bakom/innanför högtalarna och har alltid undrat om de egentligen tillför något just för den första reflexen, eller om de bara tar ner efterklangen i rummet rent allmänt. Jag tycker mig iallafall höra förbättringar med dem ståendes där.
Absorbenterna i fråga är Akustikmiljö "Single", storleken är 120x60 cm och är 5 cm tjocka och står upprätt på golvet med en luftspalt på 5 cm från väggen.
Tror ni dessa räcker för att minska de utsläckningarna ni nyss räknade ut?

Akustiska egenskaper finner man i produktbladet och i mitt fall är väl "konstruktionsshöjden" på 100mm (50mm luftspalt + 50mm tjocklek). https://www.akustikmiljo.se/sites/defau ... e_2019.pdf

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3722
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Adhoc » 2019-09-23 02:46

Det beror på just det som det räknats på här ovanför. Alltså; avståndet från baffeln till den reflekterande väggen ger vilken frekvens som kommer emot dig 180 gr ur fas med direktljudet. Om reflexen ska dämpas bort helt och hållet behöver den resistiva absorbenten (+ eventuellt luftgap) bygga lika mycket som djupet från baffeln till vägg bakom. Tunnare än så betyder med ökande tunnhet ( :D !) en vartefter sämre absorbtion av väggreflexen och djupare dipp. Minsta byggdjup för "nämnvärd påverkan" anges i en del litteratur till minst 1/10 våglängd. Generellt; låga bastoner dämpas bäst med tjock (säg 25+ cm) fluffig isolering och lågt luftflödesmotstånd, kan man av praktiska skäl bara använda tunn isolering, typ 5-15 cm, gå upp densitet. Sen bör ju storleken vara tilltagen med hänsyn till våglängden för frekvensen också.

JM
 
Inlägg: 5103
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav JM » 2019-09-23 07:48

I!!! CTD-ICLD kurva +-1 ms 15 dB.png
I!!! CTD-ICLD kurva +-1 ms 15 dB.png (107.68 KiB) Visad 4757 gånger


https://arxiv.org/pdf/1907.11425.pdf

Results show that intensity methods achieve a slightly lower localization uncertainty for a listener positionedexactly in the center of the sweet spot. As soon as the listener moves away from that position, the situation reverses, withtime-intensity methods achieving a lower localization uncertainty

Stereolyssnande i ett av hörnen i en liksidig triangel på tex 3 m, dvs i sweetspot, ger minsta osäkerhets lokalisation med intensitets metoden. Tidslokalisations metoden verkar vara bättre utanför sweetspot. Men redan vid 60 cm förflyttning utanför sweetspot upphör stereo-illusionen när ljudet förflyttas till närmaste högtalare. Att lyssna utanför +/- 60 cm är inte att rekommendera. Detta gäller inte under 80 Hz eller för rumsresonanser.
Moore - Psychology of hearing. uppl 6 - s 270.

JM
Bilagor
20190923_071659.jpeg
20190923_071659.jpeg (736.68 KiB) Visad 4757 gånger
Senast redigerad av JM 2019-09-23 08:34, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36132
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Morello » 2019-09-23 08:31

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:
Tangband skrev:
0,343/0,955 /2 = destruktiv reflex vid 179,6 Hz

Helt oproblematiskt - du ligger mer än 5 ms ifrån direktljudet och destruktiv reflex blir under schröderfrekvensen. :)
Du behöver troligen ingen dämpning på väggen bakom högtalaren.


Den första utsläckningen blir vid 1/4, 343/(0,955*4) ≈ 90 Hz, nästa vid 3/4 etc.

http://arqen.com/acoustics-101/speaker- ... erference/


Korrekt. Men du får även en peak vid dubbla frekvensen av 90 Hz, kring 180 Hz. Det var den jag räknade fram.



Du destruktiv - du menade i så fall konstruktiv interferens.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7457
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Thomas_A » 2019-09-23 08:40

goat76 skrev:
Thomas_A skrev:
Tangband skrev:
0,343/0,955 /2 = destruktiv reflex vid 179,6 Hz

Helt oproblematiskt - du ligger mer än 5 ms ifrån direktljudet och destruktiv reflex blir under schröderfrekvensen. :)
Du behöver troligen ingen dämpning på väggen bakom högtalaren.


Den första utsläckningen blir vid 1/4, 343/(0,955*4) ≈ 90 Hz, nästa vid 3/4 etc.

http://arqen.com/acoustics-101/speaker- ... erference/


Tack till alla för uträkningarna. :)

Jag har ljudabsorbenter ståndes i "spegel-position" snett bakom/innanför högtalarna och har alltid undrat om de egentligen tillför något just för den första reflexen, eller om de bara tar ner efterklangen i rummet rent allmänt. Jag tycker mig iallafall höra förbättringar med dem ståendes där.
Absorbenterna i fråga är Akustikmiljö "Single", storleken är 120x60 cm och är 5 cm tjocka och står upprätt på golvet med en luftspalt på 5 cm från väggen.
Tror ni dessa räcker för att minska de utsläckningarna ni nyss räknade ut?

Akustiska egenskaper finner man i produktbladet och i mitt fall är väl "konstruktionsshöjden" på 100mm (50mm luftspalt + 50mm tjocklek). https://www.akustikmiljo.se/sites/defau ... e_2019.pdf


Den har ganska låg absorption vid 90 Hz, och börjar verka mer 200 Hz och uppåt. Du har visserligen också avståndslagen som gör att signalen "klingar av lite" men troligen skulle du vinna på att ha högtalaren så nära absorbenten som möjligt. Testa (och mät om du kan)!
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2019-09-23 09:11

Thomas_A skrev:
goat76 skrev:
Thomas_A skrev:
Den första utsläckningen blir vid 1/4, 343/(0,955*4) ≈ 90 Hz, nästa vid 3/4 etc.

http://arqen.com/acoustics-101/speaker- ... erference/


Tack till alla för uträkningarna. :)

Jag har ljudabsorbenter ståndes i "spegel-position" snett bakom/innanför högtalarna och har alltid undrat om de egentligen tillför något just för den första reflexen, eller om de bara tar ner efterklangen i rummet rent allmänt. Jag tycker mig iallafall höra förbättringar med dem ståendes där.
Absorbenterna i fråga är Akustikmiljö "Single", storleken är 120x60 cm och är 5 cm tjocka och står upprätt på golvet med en luftspalt på 5 cm från väggen.
Tror ni dessa räcker för att minska de utsläckningarna ni nyss räknade ut?

Akustiska egenskaper finner man i produktbladet och i mitt fall är väl "konstruktionsshöjden" på 100mm (50mm luftspalt + 50mm tjocklek). https://www.akustikmiljo.se/sites/defau ... e_2019.pdf


Den har ganska låg absorption vid 90 Hz, och börjar verka mer 200 Hz och uppåt. Du har visserligen också avståndslagen som gör att signalen "klingar av lite" men troligen skulle du vinna på att ha högtalaren så nära absorbenten som möjligt. Testa (och mät om du kan)!


Goat 76: Det vore väldigt intressant att veta vad du tycker . Prova olika avstånd till den bakre väggen med och utan dämpning. Beskriv sedan vilken placering som låter bäst.
Jag är rätt så säker att dina högtalare är konstruerade för odämpad bakvägg samt placering en bit ut från väggen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Tangband » 2019-09-23 09:15

JM skrev:
I!!! CTD-ICLD kurva +-1 ms 15 dB.png


https://arxiv.org/pdf/1907.11425.pdf

Results show that intensity methods achieve a slightly lower localization uncertainty for a listener positionedexactly in the center of the sweet spot. As soon as the listener moves away from that position, the situation reverses, withtime-intensity methods achieving a lower localization uncertainty

Stereolyssnande i ett av hörnen i en liksidig triangel på tex 3 m, dvs i sweetspot, ger minsta osäkerhets lokalisation med intensitets metoden. Tidslokalisations metoden verkar vara bättre utanför sweetspot. Men redan vid 60 cm förflyttning utanför sweetspot upphör stereo-illusionen när ljudet förflyttas till närmaste högtalare. Att lyssna utanför +/- 60 cm är inte att rekommendera. Detta gäller inte under 80 Hz eller för rumsresonanser.
Moore - Psychology of hearing. uppl 6 - s 270.

JM


Det där var mycket klargörande, JM.
Peter- anser du att detta är fel ?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7083
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav goat76 » 2019-09-23 09:42

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:
goat76 skrev:
Tack till alla för uträkningarna. :)

Jag har ljudabsorbenter ståndes i "spegel-position" snett bakom/innanför högtalarna och har alltid undrat om de egentligen tillför något just för den första reflexen, eller om de bara tar ner efterklangen i rummet rent allmänt. Jag tycker mig iallafall höra förbättringar med dem ståendes där.
Absorbenterna i fråga är Akustikmiljö "Single", storleken är 120x60 cm och är 5 cm tjocka och står upprätt på golvet med en luftspalt på 5 cm från väggen.
Tror ni dessa räcker för att minska de utsläckningarna ni nyss räknade ut?

Akustiska egenskaper finner man i produktbladet och i mitt fall är väl "konstruktionsshöjden" på 100mm (50mm luftspalt + 50mm tjocklek). https://www.akustikmiljo.se/sites/defau ... e_2019.pdf


Den har ganska låg absorption vid 90 Hz, och börjar verka mer 200 Hz och uppåt. Du har visserligen också avståndslagen som gör att signalen "klingar av lite" men troligen skulle du vinna på att ha högtalaren så nära absorbenten som möjligt. Testa (och mät om du kan)!


Goat 76: Det vore väldigt intressant att veta vad du tycker . Prova olika avstånd till den bakre väggen med och utan dämpning. Beskriv sedan vilken placering som låter bäst.
Jag är rätt så säker att dina högtalare är konstruerade för odämpad bakvägg samt placering en bit ut från väggen.


Exakt den placeringen de står på nu är den bästa på centimetern i mitt lyssningsrum, så det behöver jag inte testa mig fram till mer. :)

Det är nog precis så som Thomas_A säger att den absorbenten inte gör någon direkt skillnad för den första reflexen, men den gör vad jag tycker en skillnad till det bättre ändå ljudmässigt, så kanske bidrar den till att ta ner den allmänna efterklangen i rummet med att tämja några andra- och tredje-vågs reflexer, ungefär som en matta på golvet gör.
Absorbenterna får väl stå kvar där då jag ändå inte har någon annan plats att ha dom på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58030
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav Nattlorden » 2019-09-23 09:48

Klart de gör skillnad. Kanske inte i denna trådens topic, men dämpar de högre frekvenser så lär just de inte interferera i samma grad med (senare) direktljud. Och varenda dämpyta som finns minskar ju runtskvalpet av gammalt ljud.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7083
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav goat76 » 2019-09-23 10:17

Nattlorden skrev:Klart de gör skillnad. Kanske inte i denna trådens topic, men dämpar de högre frekvenser så lär just de inte interferera i samma grad med (senare) direktljud. Och varenda dämpyta som finns minskar ju runtskvalpet av gammalt ljud.


Jo, det blev lite OT här från min sida, ville bara passa på att fråga när det var så många experter på området i tråden. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41135
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Precedence - Maskering är helt avgörande för ett bra lju

Inläggav petersteindl » 2019-09-23 11:06

goat76 skrev:
Tangband skrev:
Thomas_A skrev:
Den har ganska låg absorption vid 90 Hz, och börjar verka mer 200 Hz och uppåt. Du har visserligen också avståndslagen som gör att signalen "klingar av lite" men troligen skulle du vinna på att ha högtalaren så nära absorbenten som möjligt. Testa (och mät om du kan)!


Goat 76: Det vore väldigt intressant att veta vad du tycker . Prova olika avstånd till den bakre väggen med och utan dämpning. Beskriv sedan vilken placering som låter bäst.
Jag är rätt så säker att dina högtalare är konstruerade för odämpad bakvägg samt placering en bit ut från väggen.


Exakt den placeringen de står på nu är den bästa på centimetern i mitt lyssningsrum, så det behöver jag inte testa mig fram till mer. :)

Det är nog precis så som Thomas_A säger att den absorbenten inte gör någon direkt skillnad för den första reflexen, men den gör vad jag tycker en skillnad till det bättre ändå ljudmässigt, så kanske bidrar den till att ta ner den allmänna efterklangen i rummet med att tämja några andra- och tredje-vågs reflexer, ungefär som en matta på golvet gör.
Absorbenterna får väl stå kvar där då jag ändå inte har någon annan plats att ha dom på.


Det är inte det som Thomas_A skrev. Det är just den första reflexen som absorbenten mestadels gör nytta på, dock inte den första destruktiva reflexen. Första reflexen gäller hela frekvensområdet, åtminstone där högtalaren är hyfsat rundstrålande. Den första destruktiva reflexen är vid ungefär 90 Hz. Men det är frekvensområdet upp till 1 kHz, beroende på högtalarens spridning, man vill försöka minska skador från från den väggen. Det påverkar både frekvensgång och ljudbild. Varje första reflex från den väggen talar om att väggen finns och hämmar djupperspektivet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster