Moderator: Redaktörer
JM skrev:[ YouTube ]
Magnetic levitation är knappast obekant.
Optisk levitation gav Nobelpris.
Akustisk levitation visar här stående vågors utbredning i ett medium - luft. Notera här att synliga tryckmax finns alltid likt i våra rum invid reflekterande ytan och på samma position i rummet för varje stående våg beroende på frekvensen.
Något att beakta vid placering av lyssningspositionen, högtalarna och subbasar.
JM
IngOehman skrev: PS. Det är olyckligt att han blandar ihop ståendevågor och resonanser i videon (du gör det också). Men det är tyvärr legio att inte kunna hålla isär dem.
IngOehman skrev:JM: Varför tar du inte en chans att lära dig? Din föreläsande attityd i ämnen som du har ytterst begränsade kunskaper i, är inte till din fördel. Lyssna och lär istället! Fråga om det du vill lära dig!
IngOehman skrev:Du menar att det är en strategi?
IngOehman skrev:Det är inget trick. De svävar på riktigt. Det inte bara ser ut så.
Vh, iö
Baffel skrev:. Inte svårt att förklara hur det fungerar. .
Max_Headroom skrev:Baffel skrev:. Inte svårt att förklara hur det fungerar. .
Jo, tydligen. Eller så är jag ovanligt korkad. Men om det varit lätt att förklara så borde väl någon gjort det, snabbt och enkelt, så att även jag kunde förstå?
petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:Baffel skrev:. Inte svårt att förklara hur det fungerar. .
Jo, tydligen. Eller så är jag ovanligt korkad. Men om det varit lätt att förklara så borde väl någon gjort det, snabbt och enkelt, så att även jag kunde förstå?
Jag har del av förklaringen i mitt tidigare inlägg. Eftersom det är en forcerad våg då energi tillförs kontinuerligt till systemet via en förstärkare som driver högtalaren med sinusvåg som efter högtalaren blir till akustisk sinuston med specifik frekvens.
Den energin formar luftpartiklar i tryckmax och tryckmin. Eftersom man ställer in systemet till resonans så bibehålls den stående vågen i både tid och rum. Vågen står still och därmed fortplantar den sig inte. Dessutom är det en plan ljudvåg med givet ljudtryck. Tryck är kraft per yta d v s N/m^2. Bollarna har en massa som påverkas av jordens gravitation. Om kraften i ljudtrycket från ljudvågen är tillräcklig i förhållande till gravitationskraften som verkar på bollarna så kommer bollarna att surfa på den stående ljudvågen. I och med att det är resonans så går det att bygga upp väldigt höga ljudtryck som i det här fallet räcker. Märk också att luftmolekylerna inte förflyttar sig och inte heller har partikelhastighet så blir ljudintensiteten noll i en stående våg.
Detta är i en slags motsats till tryckluft som faktiskt förflyttar luftmolekyler i rummet. Det går även att skapa en tryckvåg. Märk då att hastigheten på tryckvågen är partikelhastigheten av luftmolekylerna som förflyttas mycket långsamt och har magnituder lägre hastighet än ljudvågors hastighet i luft.
Mvh
Peter
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:
Jag har del av förklaringen i mitt tidigare inlägg. Eftersom det är en forcerad våg då energi tillförs kontinuerligt till systemet via en förstärkare som driver högtalaren med sinusvåg som efter högtalaren blir till akustisk sinuston med specifik frekvens.
Den energin formar luftpartiklar i tryckmax och tryckmin. Eftersom man ställer in systemet till resonans så bibehålls den stående vågen i både tid och rum. Vågen står still och därmed fortplantar den sig inte. Dessutom är det en plan ljudvåg med givet ljudtryck. Tryck är kraft per yta d v s N/m^2. Bollarna har en massa som påverkas av jordens gravitation. Om kraften i ljudtrycket från ljudvågen är tillräcklig i förhållande till gravitationskraften som verkar på bollarna så kommer bollarna att surfa på den stående ljudvågen. I och med att det är resonans så går det att bygga upp väldigt höga ljudtryck som i det här fallet räcker. Märk också att luftmolekylerna inte förflyttar sig och inte heller har partikelhastighet så blir ljudintensiteten noll i en stående våg.
Detta är i en slags motsats till tryckluft som faktiskt förflyttar luftmolekyler i rummet. Det går även att skapa en tryckvåg. Märk då att hastigheten på tryckvågen är partikelhastigheten av luftmolekylerna som förflyttas mycket långsamt och har magnituder lägre hastighet än ljudvågors hastighet i luft.
Mvh
Peter
Ja, jo. Bättre förklaring än andra jag har sett, men ändå svårt att förstå hur den här surfningen går till. Nu har jag luskat ut det ändå, men det hela är ändå ganska djupt.
JM skrev:Nu var var min tanke med den här tråden att visa att det går att se tryckmax och att tryckmax alltid finns invid hårda reflekterande ytor likt i våra lyssningsrum.
Tanken var inte att förklara vad akustisk levitation är.
En ledtråd till hur akustisk levitation fungerar är att det som inte syns i videon som är ledtråden till kraften som motverkar gravitationskraften på partikeln.
JM
petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Jag har del av förklaringen i mitt tidigare inlägg. Eftersom det är en forcerad våg då energi tillförs kontinuerligt till systemet via en förstärkare som driver högtalaren med sinusvåg som efter högtalaren blir till akustisk sinuston med specifik frekvens.
Mvh
Peter
Ja, jo. Bättre förklaring än andra jag har sett, men ändå svårt att förstå hur den här surfningen går till. Nu har jag luskat ut det ändå, men det hela är ändå ganska djupt.
Jag vet inte vad du inte förstod tidigare som du nu verkar förstå. Då luften har förtätningar och förtunningar så är det luftens densitet som ändras. I varje tryckmax får luften hög densitet. Kan densiteten bli så hög att bollen inte faller igenom? I princip har jag utgått från linjär vanlig akustisk vågrörelselära. I just det här fallet tror jag dock att termoviskös akustik kan vara tillämpbar och då kommer ytterligare en massa parametrar in och speciellt i gränsskiktet närmast bollarna, t.ex. friktion d v s en del förluster.
Förklara gärna det du anser dig veta i frågan.
Med vänlig hälsning
Peter
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:
Jag vet inte vad du inte förstod tidigare som du nu verkar förstå. Då luften har förtätningar och förtunningar så är det luftens densitet som ändras. I varje tryckmax får luften hög densitet. Kan densiteten bli så hög att bollen inte faller igenom? I princip har jag utgått från linjär vanlig akustisk vågrörelselära. I just det här fallet tror jag dock att termoviskös akustik kan vara tillämpbar och då kommer ytterligare en massa parametrar in och speciellt i gränsskiktet närmast bollarna, t.ex. friktion d v s en del förluster.
Förklara gärna det du anser dig veta i frågan.
Med vänlig hälsning
Peter
Ja, jag kan ju försöka förklara lite, vad jag tror mig veta:
En sån här liten plastkula påverkas av i huvudsak 2 krafter när man släpper den i luften, vind för våg:
- Gravitation (det kan vi inte göra så mycket åt)
- Luftpariklar som bombarderar den från alla håll.
För att hålla den svävavande så måste kraften från partiklarna som krockar med ytan, på undersidan, bli större än kraften från "gravitationen + dom partiklar som krockar på ovansidan". Kraften från luftpartiklarna kan styras med 2 saker: antal partiklar och partiklarnas hastighet. Det vi vill ha är alltså fler partiklar (högre densitet) och högre hastighet.
Partiklarna i vågen rör sig uppåt och nedåt, liksom fladdrande. Men farten varierar. I några områden rör sig partiklarna knappt alls (mer än av temperaturen, precis som vilken molekyl i luften som helst, stående våg eller inte). Om partiklarna som kommer på nedsidan håller högre fart än dom som träffar på ovansidan så kommer vi att få en större kraft från dessa partikelrörelser på undersidan, alltså en kraft uppåt, mot gravitationen.
Så, kan jag komma till saken någon gång då, för fan? Jodå: Alltså, plastbollarna (i filmen) hänger därför i områden där man har hög hastighet och stor hastighetsderivata (alltså hastigheten ändrsa relativt snabbt från snabb till långsam när man tittat lite högre upp). Kort sagt: en sektor strax ovanför hastighetsmaximum kan hålla bollar uppe.
Det är väl ungefär detta som IngOeman sa i sitt lilla inlägg här ovan?
JM skrev:I min profession räcker det vanligen med 2 bilder för klarhet. Ibland behövs några få relaterande ord.
Skriver någon fler än 3 meningar anar vi oråd. Vid stora textmassor är det solklart att författaren är ute på djupt vatten.
https://www.researchgate.net/publicatio ... ar_objects
JM
JM skrev:goat76:
Ja - tonkurvan blir inte rak i lyssningspositionen.
Samma sak men omvänt med tryckminimum.
Dvs hitta en lyssningsposition utan hörbar påverkan på tonkurvan av tryckmax/min.
Endast subbasar placerade i tryckmax, hellst i alla 4 hörnen, kan under vissa förutsättningar ge bättre bas i lyssningspostionen.
JM
dewpo skrev:Jag vill ha det så här, Men jag vet inte om det är riktigt?
JM skrev:Nu var var min tanke med den här tråden att visa att det går att se tryckmax och att tryckmax alltid finns invid hårda reflekterande ytor likt i våra lyssningsrum. Dvs det är inte så smart att ha lyssningsplatsen invid en vägg.
JM skrev:Tanken var inte att förklara vad akustisk levitation är.
En ledtråd till hur akustisk levitation fungerar är att det som inte syns i videon som är ledtråden till kraften som motverkar gravitationskraften på partikeln.
JM
goat76 skrev:JM skrev:Nu var var min tanke med den här tråden att visa att det går att se tryckmax och att tryckmax alltid finns invid hårda reflekterande ytor likt i våra lyssningsrum.
JM
Det är klart intressant att få se hur det fungerar, speciellt det andra momentet där man även visuellt får se det vågmönster som uppstår.
I ett normalstort svenskt vardagsrum med ett par medelstora högtalare, hur långt ifrån bakre väggen bör man sitta för att man ljudligt sett ska hamna utanför tryckmax?
Med en lyssningsplats nära bakre vägg, är tryckmax måntro det jag upplever som just en tryckande känsla eller äts det problemet upp av andra fenomen som uppstår som t ex nära reflexer och dylikt?
Rent kortfattat, är tryckmax ett reellt problem man bör ta hänsyn till vid vanligt musiklyssnande?
IngOehman skrev:PS. Om något kan man hävda att det är svårt att få basregistret att fungera i ett halvlitet rum om man sitter i mitten, maximalt långt ifrån väggarna.
JM skrev:Nu var var min tanke med den här tråden att visa att det går att se tryckmax och att tryckmax alltid finns invid hårda reflekterande ytor likt i våra lyssningsrum. Dvs det är inte så smart att ha lyssningsplatsen invid en vägg.

Nattlorden skrev:JM skrev:Nu var var min tanke med den här tråden att visa att det går att se tryckmax och att tryckmax alltid finns invid hårda reflekterande ytor likt i våra lyssningsrum. Dvs det är inte så smart att ha lyssningsplatsen invid en vägg.
Onödigt omständligt. Måste väl räknas som gymnasiefysik? Vanligaste sättet att visa det väsentliga är väl typ så här:
[ Bild ]
goat76 skrev:[
Om man tar ett stängt rum som exempel, kan man anta att tryckminimum i ett sånt rum borde befinna sig ganska precis i mitten av rummet?
Om min första fråga stämmer, kan man då dra slutsatsen att den bästa balansen mellan tryckmax och tryckminimum då borde befinna sig mittemellan vägg och mittpunkten av längden på rummet?
När jag i mitt lyssningsrum utvärderade var det lät bäst balansmässigt råkade detta vara ganska precis 1/3 av rummets längd från bakre vägg. Är detta av en ren slump just i detta rum, eller kan det ha att göra med balansen tryckmax/tryckminimum?
Förlåt för mina novisfrågor i ämnet.
jansch skrev:Får man lufta några ideer utan att "bli kastad till vargarna".....
- Alltså ..... OM det finns statiska tryckmaxima och statiska tryckminima borde ju inte molekylerna i luften röra sig annat än slumpvis. Om dom gemensamt rör sig i en viss riktning förändras ju läget för tryckmaxima/tryckminima. I videon är tryckmaxima/tryckminima helt statiska - det är väl en stående våg som inte förflyttar sig!
jansch skrev:- Den direkta vågen för sig med 340m/s och den reflekterande med 340m/s. Resultatet blir att hastigheten för stående vågen blir 0m/s? ....Eller?
jansch skrev:- Om vågen står still finns det en (?) kraft som kan få lätta kulor (t.ex. frigolitkulor) att "flyta" på vågen och det är Arkimedes princip.
Skulle det inte kunna vara så att kulorna är lättare än luften i tryckmaxima och därför "flyter" kulorna på det höga lfttrycket?
jansch skrev:Har inte orkat räkna på hur stor densitet t.ex, lätta frigolitkulor har och vad det kan motsvara luftens densitet- maxima vid ett givet ljudtryck.....
jansch skrev:Det är något "lurt" med att kraften skulle vara riktad FRÅN ljudkällan vid stående-våg-reflektion. Vid reflektion borde den motsatta kraften vara (nästan) lika stor. Skillnaden vid hårda ytor och korta avstånd är i princip försumbar. Alltså, kraften som trycker ner blir lika stor som kraften som lyfter.
Om det nu skulle handla om en kraft som skapas av en rörelse (som påverkar frigolitkulorna) borde den vara ännu kraftigare utan reflektion....
Tacksam för kreativa kommentarer....
goat76 skrev:JM skrev:goat76:
Ja - tonkurvan blir inte rak i lyssningspositionen.
Samma sak men omvänt med tryckminimum.
Dvs hitta en lyssningsposition utan hörbar påverkan på tonkurvan av tryckmax/min.
Endast subbasar placerade i tryckmax, hellst i alla 4 hörnen, kan under vissa förutsättningar ge bättre bas i lyssningspostionen.
JM
Om man tar ett stängt rum som exempel, kan man anta att tryckminimum i ett sånt rum borde befinna sig ganska precis i mitten av rummet?
Om min första fråga stämmer, kan man då dra slutsatsen att den bästa balansen mellan tryckmax och tryckminimum då borde befinna sig mittemellan vägg och mittpunkten av längden på rummet?
När jag i mitt lyssningsrum utvärderade var det lät bäst balansmässigt råkade detta vara ganska precis 1/3 av rummets längd från bakre vägg. Är detta av en ren slump just i detta rum, eller kan det ha att göra med balansen tryckmax/tryckminimum?
Förlåt för mina novisfrågor i ämnet.
IngOehman skrev:
Jag fattar inte varför alla diskussioner i akustikämnet hela tiden försunkas med helt orimliga förenklingar, efterlysning av överförenklade tumregelsvar och ett absurt bortseende för hur människor är ”konstruerade” psykoakustiskt, och vilka konsekvenser allt detta får.
Vh, iö
jansch skrev:Det är något "lurt" med att kraften skulle vara riktad FRÅN ljudkällan vid stående-våg-reflektion. Vid reflektion borde den motsatta kraften vara (nästan) lika stor. Skillnaden vid hårda ytor och korta avstånd är i princip försumbar. Alltså, kraften som trycker ner blir lika stor som kraften som lyfter.
Om det nu skulle handla om en kraft som skapas av en rörelse (som påverkar frigolitkulorna) borde den vara ännu kraftigare utan reflektion....
sky_eye skrev:Men då blir det ju oftadt fel!
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
jansch skrev:Får man lufta några ideer utan att "bli kastad till vargarna".....
1. - Alltså ..... OM det finns statiska tryckmaxima och statiska tryckminima borde ju inte molekylerna i luften röra sig annat än slumpvis. Om dom gemensamt rör sig i en viss riktning förändras ju läget för tryckmaxima/tryckminima. I videon är tryckmaxima/tryckminima helt statiska - det är väl en stående våg som inte förflyttar sig!
2. - Den direkta vågen för sig med 340m/s och den reflekterande med 340m/s. Resultatet blir att hastigheten för stående vågen blir 0m/s? ....Eller?
3. - Om vågen står still finns det en (?) kraft som kan få lätta kulor (t.ex. frigolitkulor) att "flyta" på vågen och det är Arkimedes princip.
4. Skulle det inte kunna vara så att kulorna är lättare än luften i tryckmaxima och därför "flyter" kulorna på det höga lfttrycket?
Har inte orkat räkna på hur stor densitet t.ex, lätta frigolitkulor har och vad det kan motsvara luftens densitet- maxima vid ett givet ljudtryck.....
5. Det är något "lurt" med att kraften skulle vara riktad FRÅN ljudkällan vid stående-våg-reflektion. Vid reflektion borde den motsatta kraften vara (nästan) lika stor. Skillnaden vid hårda ytor och korta avstånd är i princip försumbar. Alltså, kraften som trycker ner blir lika stor som kraften som lyfter.
6. Om det nu skulle handla om en kraft som skapas av en rörelse (som påverkar frigolitkulorna) borde den vara ännu kraftigare utan reflektion....
Harvard Natural Sciences Lecture Demonstrations skrev:Images employing Schlieren optics are very sensitive to changes in the density of air, and these changes refract light into the camera. The air is more dense at the pressure antinodes of the acoustic standing wave and shows up as a band of light in the image.
Så småningom kanske du också inser det.PerStromgren skrev:sky_eye skrev:Men då blir det ju oftadt fel!
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Oftast? Jag är inte lika säker som du.
petersteindl skrev: Nu har jag en fråga. Om det jag nu skrivit är korrekt, är det verkligen så att det är samma fenomen som lyftkraften på vingar på flygplan? Jag är skeptisk. :
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:petersteindl skrev: Nu har jag en fråga. Om det jag nu skrivit är korrekt, är det verkligen så att det är samma fenomen som lyftkraften på vingar på flygplan? Jag är skeptisk. :
Med vänlig hälsning
Peter
Analogin med flygplansvingen är korrekt.
Alla fakta som behövs för att förklara fenomenet finns i de 4 interrelaterade bilderna.
Ta ett snack med lilltroll och involvera ljudintensiteten i förklaringen. Jag har en aning hur en förklaring kan se ut men för stunden är mina matematiska och fysikaliska kunskaper haltande. Misstänker starkt att lilltroll kan presentera en elegant förklaring där ljudintensiteten är "bärande". Sannolikt kan även Svante ge en liknande elegant förklaring.
JM
JM skrev:petersteindl skrev: Nu har jag en fråga. Om det jag nu skrivit är korrekt, är det verkligen så att det är samma fenomen som lyftkraften på vingar på flygplan? Jag är skeptisk. :
Med vänlig hälsning
Peter
Dvs ett relativt undertryck ovan partikeln/sfären skapar en motriktad vektor med identisk storlek med vektorn skapad av gravitationen på partikeln/sfären.
Din förklaring haltar betänkligt. Alla fakta som behövs för att förklara fenomenet finns i de 4 interrelaterade bilderna.
Ta ett snack med lilltroll och involvera ljudintensiteten i förklaringen. Jag har en aning hur en förklaring kan se ut men för stunden är mina matematiska och fysikaliska kunskaper haltande. Misstänker starkt att lilltroll kan presentera en elegant förklaring där ljudintensiteten är "bärande". Sannolikt kan även Svante ge en liknande elegant förklaring.
JM
Max_Headroom skrev:JM skrev:petersteindl skrev: Nu har jag en fråga. Om det jag nu skrivit är korrekt, är det verkligen så att det är samma fenomen som lyftkraften på vingar på flygplan? Jag är skeptisk. :
Med vänlig hälsning
Peter
Delvis. Det är flera faktirer som bidrar till att en flygplansvinge ger lyftkraft. Tryckskillnaden mellan över och undersida är en. Att tryckskillnaden över en flygplansvinge skapas på ett helt annat sätt är en annan sak, men visst, tryckskillnaden bidrar till lyftkraften.Alla fakta som behövs för att förklara fenomenet finns i de 4 interrelaterade bilderna.
Egentligen inte. Bilderna visar ett resultat. Inte någon orsak eller vilken mekanism som ligger bakom.
petersteindl skrev:
Resultatet bygger på vågrörelseläran. Det är mekanismerna i vågrörelseläran som ligger bakom. Är man lite insatt i vågrörelseläran så ter sig bilden som helt ok. Det viktiga att förstå är att kraften ligger i tryckgradienten i ljudvågen. Där är luftens partikelhastighet som störst.
Det bilden skulle kunna vara bättre på är att ha med längden på kraftvektorerna och mera belysa kraftfälten inklusive gravitationens kraftvektors längd i förhållande till tryckgradientens.
Mvh
Peter
Max_Headroom skrev:Max_Headroom skrev:JM skrev:Analogin med flygplansvingen är korrekt.
Delvis. Det är flera faktirer som bidrar till att en flygplansvinge ger lyftkraft. Tryckskillnaden mellan över och undersida är en. Att tryckskillnaden över en flygplansvinge skapas på ett helt annat sätt är en annan sak, men visst, tryckskillnaden bidrar till lyftkraften.
Max_Headroom skrev:Eller, nja, igen. Det var lite förhastat skrivet, inser jag nu. Men man kan säga att förklaringsmodellen med tryck (Bernoulli) inte är så bra.
Men vi skall inte gräva ned oss i det.
Michael skrev:Lilla okunniga (i detta ämne) jag vågar mig på en liten fråga, då jag inte är säker på en sak jag tror:
Blir det samma fenomen (med bollarna) om högtalare och reflektor byter plats?
//Michael
DQ-20 skrev:....
Come fly with me, we'll fly, we'll fly away
If you can use some exotic booze
There's a bar in far Bombay
Come on fly with me, we'll fly, we'll fly away
/DQ-20
Michael skrev:Lilla okunniga (i detta ämne) jag vågar mig på en liten fråga, då jag inte är säker på en sak jag tror:
//Michael
darkg skrev:Michael skrev:Lilla okunniga (i detta ämne) jag vågar mig på en liten fråga, då jag inte är säker på en sak jag tror:
//Michael
Det är en bra fråga. Faktiskt skulle jag tycka om en experimentuppställning där alltihop kan roteras. Jag förmodar att det blir samma sak upp-och-ned, men min förmodan är inte mycket att luta sig mot när det blåser kallt. Roterat någonstans mellan 0 och 180 grader tycker jag att bollarna bör rulla ner... fast kanske omsluts de som en pingisboll i en luftström och hålls uppe? De ser faktiskt ut att sitta ganska stabilt. Varför det, egentligen, i sidled alltså?
petersteindl skrev:darkg skrev:Michael skrev:Lilla okunniga (i detta ämne) jag vågar mig på en liten fråga, då jag inte är säker på en sak jag tror:
//Michael
Det är en bra fråga. Faktiskt skulle jag tycka om en experimentuppställning där alltihop kan roteras. Jag förmodar att det blir samma sak upp-och-ned, men min förmodan är inte mycket att luta sig mot när det blåser kallt. Roterat någonstans mellan 0 och 180 grader tycker jag att bollarna bör rulla ner... fast kanske omsluts de som en pingisboll i en luftström och hålls uppe? De ser faktiskt ut att sitta ganska stabilt. Varför det, egentligen, i sidled alltså?
Där har du en bra iakttagelse och en bra frågeställning.
Mera frågor?
JM skrev:En ytterligare variabel av betydelse är relativa partikelstorleken.
I sista forskningsrapporten jag refererar till beskrivs hur en CD-skiva kan levitera.
Partikelns utbredningen i z-led i de 4 figurerna ger lösningen.
Ljudintensiteten (vektor) = partikelhastigheten (vektor) x ljudtrycket (ej vektor)
JM
petersteindl skrev:Michael skrev:Lilla okunniga (i detta ämne) jag vågar mig på en liten fråga, då jag inte är säker på en sak jag tror:
//Michael
Ok, eftersom det är resonans och denna resonans är mellan två parallella ytor så spelar det ingen roll var högtalaren befinner sig mellan ytorna. Men, jag upprepar, men, högtalaren då den är i en vägg är i ett tryckmaxima. Då behövs inte lika mycket energitillförsel som om högtalaren inte vore i tryckmaxima.
petersteindl skrev:Så, högtalaren kan sitta högst upp. Resonansen är mellan väggarna och högtalaren är inte ens inblandad annat än som energitillförsel in i systemet som enkom och endast enkom består av två väggar. Det är så jag ser på saken. Dessutom kommer det funka även på södra halvklotet.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:Vad menar du med ”positivt respektive negativt tryckmax”?
Det han talar om som tryckmax är RMS-trycket. Det har ingen polaritet. Det är modulationen som är störst där, ibland i form av ett övertryck, ibland i form av ett undertryck. Växlingen sker med signalens frekvens. Det är till och med per definition detta som ÄR frekvensen, 1/tiden mellan övertrycken (eller undertrycken om man föredrar det). Alltså oftigheten.
Det jag talar om är de ”aerodynamiska trycken, alltså en liten förskjutning från normaltrycket som beror på medelpartikelhastigheten. Den har heller ingen polaritet utan är alltid positiv.
Vh, iö
Max_Headroom skrev:Är det bara jag som tycker att "velocity"-delen på bilden ser konstigt ut, att den egentligen är fel?
jansch skrev:Jag blir mer och mer förvirrad av alla kloka beskrivningar på hur det egentligen fungerar.....
Personligen vill jag alltid ha någon logik att stå på, inte bara acceptera att "så är det".
Finns det någon som kan svara på, eller kommentera nedanstående punkter? Vissa saker jag skriver är väldigt triviala men jag har svårt att beskriva vad jag menar om jag undviker dessa.
* När ljud skapas förskjuts molekylernas jämviksläge i luften/gasen. Tryckmax betyder ju att det just där är som tätast mellan molekylerna, och omvänt för tryckmin. Vad som händer är ju att molylerna i gasen "puttar på varann" så att de tillfälligt förflyttar sig en aning i vågens utbredningsriktning (och omvänt för tryckmin) . Luftens elastisitet/molekylernas tyngd gör ju att det tar lite tid för en molekyl att reagera och tillfälligt förskjuta sitt jämviktsläge något - rättare sagt det tar motsvarande 343m/s. Tryckskillnaden sprider sig som en kedjereaktion.....som om man har en massa magneter som ligger i en lång rad med den repellerande sidan mot varann - flyttar man den första magneten så kommer en kjedjereaktion att ske tills stabilt avstånd uppnås.
Min slutsats: För en ljudvåg som INTE kommer att reflekteras och INTE skapa en stående våg finns det en enda kraft (?) och det är ett ökat tillfälligt lufttryck som skapas av att molekylerna pressas samman/dras isär . Molekylerna har lika stor tillfällig rörelse "framåt" som bakåt i en helvåg.
* Vid en stående våg kommer den reflekterade vågen att trycka tillbaka molekylerna som vill breda ut sig.Molekylerna försöker ju att hitta sitt jämviktsläge/avstånd till andra molekyler.
Om man nu titta på magneterna igen (som jag skrev ovan) Vi trycker på dom yttersta magneterna (från båda håll)och då kommer magneterna att förflytta sig in mot mitten men den mittersta magneten kommer att vara stilla och till slut hittar alla magneter sitt jämviktläge. Detta gäller så länge samma tryck från båda sidor upprätthålls.
Min slutsats: Det den stående vågen skapar är stillastående tryckmaxima/minima. Molelylerna står stilla, förutom termisk rörelse förstås...
Vad är det som saknas?
Det vi tillför/föder stående vågen med är en ljudvåg, d v s vi ser till att luften kontinuerligt pressas ihop och dras isär. Givetvis finns det förluster som måste kompenseras.
Men om det inte fanns förluster i luften eller i de reflekterade ytorna, hade då "kulorna" tillfälligt kunnat levitera?
Kan någon intelligent varelse förklara hur och varför jag tänker fel??

IngOehman skrev:Njae... många småfel där. Den viktigaste: Att tryckavvikelsen dubblas (när vågen reflektrss tillbaka) så betyder det INTE att densiteten dubblas. Vid normala ljudtryck så är densiteten nästan oförändrad. Den ökar ju bara (och nu förenklar jag då jag bortser ifrån adiabatisk energiförflyttning inom systemet) som funktion av hur stort ljudtrycket är I FÖRHÅLLANDE till grundlufttrycket. Vid t ex ett ljudtryck om 90 dB (som refererar till refererar till 20 uPa) så är tryckmodulationen 0,632 pascal. Detta kan jämföras med det grundläggande lufttrycket om cirka 100 000 pascal. Så i tryckpeaken är tätheten 100 000,632/100 000 högre och i undertryckspeaken så är densiteten 99999,368/100 000. Maxdensiteten (påminner igen om förenklingen) är alltså 1,00000632 och mindensiteten är 0,99999368.
Och om vågen reflekteras så (ljud!)trycket dubblas då?
Ja då blir trycket i tryckmaxima i den stående vågen 96 dB och densiteten vid maxtryck ökar från 1,000 006 32 till 1,000 012 64, det är en faktor 1,0000063199600... inte en faktor 2 (dubbling).
Men viktigare - det lyftande tryck som är relevant här är INTE ljudtrycket alls!
Den lyftande kraften kommer av en påverkan av det statiska trycket, som beror på samma samband mellan hastighet och tryck som råder runt en flygplansvinge och som även får en färgspruta att fungera.
Kanske är det lättare för många att förstå fenomenet om man istället för att tala om krafter som beror av övertryck, talar om sugeffekter från undertryck vid hastighetsmodulationsmaximum? Längs ljudvågen är det absoluta trycket mindre intressant än deltatrycket.
Så där hastighetsmaxima (modulerat, notenbene) finns, finns också ett sug. Suget uppstår BÅDE då luften rör sig nedåt och uppåt, även om objektets påverkan från luften även skapar en nedåtriktad kraft då luften rör sig nedåt - men det spelar ingen roll då tussens massa gör att ett LP-filter bildas, således att dess läge höjdledes i huvudsak bestäms av medelkraften. Tussen vill vara i ljudtryckminimum, eftersom det är hastighetsmaxima, eftersom det ger ett statiskt undertryck. Fast på grund av tussens vikt så glider den lite nedåt i vågen tills jämnvikt råder mot krafterna från gravitationen.
Vh, iö
Harvard Natural Sciences Lecture skrev:Styrofoam balls of approximately 2mm in diameter can be levitated in this standing wave at the pressure antinodes. This is because the air is moving rapidly back-and-forth in the low pressure regions, thus pushing the ball into the high pressure region where the air is moving minimally. We can see the position of the balls relative to the pressure anti-nodes with the aid of our Schlieren optics set-up.
Images employing Schlieren optics are very sensitive to changes in the density of air, and these changes refract light into the camera. The air is more dense at the pressure antinodes of the acoustic standing wave and shows up as a band of light in the image.
Wiki skrev:Node (physics)
A standing wave.
A node is a point along a standing wave where the wave has minimum amplitude.
The opposite of a node is an anti-node, a point where the amplitude of the standing wave is a maximum. These occur midway between the nodes.
Standing waves result when two sinusoidal wave trains of the same frequency are moving in opposite directions in the same space and interfere with each other. They occur when waves are reflected at a boundary, such as sound waves reflected from a wall and particularly when waves are confined in a resonator at resonance.
In a standing wave the nodes are a series of locations at equally spaced intervals where the wave amplitude is zero. At these points the two waves add with opposite phase and cancel each other out. They occur at intervals of half a wavelength (λ/2).
Midway between each pair of nodes are locations where the amplitude is maximum. These are called the antinodes. At these points the two waves add with the same phase and reinforce each other.
dewpo skrev:Statiska bilder i all är men jag hittade denna animation =>
[ Bild ]
https://www.acs.psu.edu/drussell/demos/standingwaves/standingwaves.html
Jag hoppas den är korrekt
Baffel skrev:Grundläggande fysik.
I exempel ovan påverkas materia av olika krafter, Krafter kända sedan länge. Inte svårt att förklara hur det fungerar. . Detta skojar väl fysiklärare på tex högstadiet kidsen med.
IngOehman skrev:Peter: finns det något skäl at tro att det ljusa fältet representerar ett tryckmaxima (modulation) annat än att han påstår att så är fallet? Jag vill ju gissa att det är de transparenta fälten som representerar tryckmaxima och de ljusa som representerar undertrycken i vilka bollarna vill fastna.
Varför har jag fel?
Vh, iö
dewpo skrev:Blir det annorlunda om bollen är stor och våglängden kort?[ YouTube ]
OT: Grattis Peter själv är jag strikt förbjuden att självmedicinera
dewpo skrev:Statiska bilder i all är men jag hittade denna animation =>
[ Bild ]
https://www.acs.psu.edu/drussell/demos/standingwaves/standingwaves.html
Jag hoppas den är korrekt
Su Zhao and Jörg Wallaschek skrev:Levitation is a process by which an object is suspended in a stable position against gravity, without physical contact.
Levitation can be realized by various physical means, such as magnetic force, electrostatic force, aerodynamic force, acoustic radiation force and so on.
In this paper, one dimensional levitation methods utilizing high-intensive ultrasonic sound waves are discussed. An acoustic wave can exert a force on objects immersed in the wave field. These forces are normally weak, but they can become quite large when using high intensity waves due to the nonlinear characteristics. The forces can even be large enough to levitate substances against gravity force. This technique is called acoustic levitation or ultrasonic levitation, when the sound waves used are in the ultrasonic frequency range.
1.1 Different configurations of acoustic levitation
According to the working principles, two different configurations of acoustic levitation can be found in the literature:
1. standing wave levitation
2. squeeze film levitation (also called as near field acoustic levitation).
Standing wave levitation phenomenon was first observed in Kundt’s tube experiment in 1866, that small dust particles moved toward the pressure nodes of the standing wave created in a horizontal Kundt’s tube.
Bücks and Müller presented an experimental setup for acoustic levitation in 1933. A small particle was levitated at a position slightly below the pressure nodes of the standing wave between a radiator and a reflector.
A typical setup for standing wave levitation is shown in Fig. 1. As a result of multiple reflections between an ultrasonic radiator and a solid, flat or concave reflector, a standing wave with equally spaced nodes and anti-nodes of the sound pressure and velocity amplitude will be generated.
Solid or liquid samples with effective diameters less than a wavelength can be levitated below the pressure nodes. The axial suspension of the sample is an effect of the sound radiation pressure of a standing wave. Combining with a Bernoulli vacuum component, the sound wave can locate the samples laterally as well.
petersteindl skrev:JM, den dagen du går in i matematiken gällande akustiska vågrörelser och akustik och synar en formel och med synar menar jag att lägga korten på bordet så får du tillräckligt med insikt i ämnet så att du kan se sambanden och framför allt förstå skillnaden mellan formler som man förenklat kontra formeln i sin helhet. Den som sätter sig in i en formel och förstår formeln ser sambanden direkt. Speciellt då vektorstorheter finns blandat med skalära storheter.
Ett typexempel är den enkla formeln F=m*a. Acceleration är en derivata av hastighet. Vad är det för fysikalisk skillnad på om en bil har en fart på 100 km i timmen kontra om en bil har hastigheten 100 km i timmen?
En annan sak är t.ex. om en formel har flera termer där en av termerna påverkar resultatet med mindre än 1 % eller 1‰. När anser man att den termen är försumbar? Det beror på omständigheter. Det man däremot vet är att alla termer är korrekta. Tar man bort termen som knappt påverkar resultatet så blir övriga termer inte mindre korrekta för det.
Det du nu gör är att ogiltigförklara samtliga termer bara för att man förkortat formeln med en sista term som knappt påverkat resultatet. Du får själv göra bedömningen om du tycker det är förnuftigt eller oförnuftigt.
Du drar in cykelpump i sammanhanget och jämför det med vågrörelse. Tja. . . Har du lekt med tryckluft någon gång. Där kan man snacka om partikelhastighet. Men om du t.ex. står 5 meter från ett stearinljus som brinner och vill släcka det med tryckluftsprutan så går det bra. Det tar någon sekund innan tryckluften kommer fram till stearinljuset. Det är luftpartiklarnas hastighet. De rör sig långsamt framåt. Tar det 2,5 sekunder så är partikelhastigheten 2 meter per sekund.
Det är betydligt långsammare än en akustisk ljudvågs hastighet i luft. Hur hänger allt det här ihop? Hur ser olika samband ut? Jo de ges av matematiska formler som utgör fysikens lagar. Det är vägen till insikt och förståelse. Det finns tyvärr inga genvägar.
I vågrörelseläran är formler komplexa. Det betyder att man i vissa fall har både realdel och imaginärdel. Man inför talet i och för tydlighets skull används istället bokstaven j som tal eftersom man använder bokstaven i som storhet för ström som har enheten ampere. Du har säkert sett att det ofta står jω i ekvationer. (Ha, jag installerade precis även grekiskt tangentbord så nu blir det enklare att skriva formler på min iPhone), där j=Kvadratroten ur –1. Att förstå innebörden av j är inte det enklaste, men den matematiken är oumbärlig för att handskas med reaktiva förlopp inom exempelvis växelströmsläran såsom elektroniken eller elektroakustiken. Detta i kombination med vektoranalys ger ett kraftfullt instrument som kan användas vid djupare analys.
En annan sak att beakta är inom vilket frekvensintervall man vill betrakta företeelsen. Begränsar man från över 1 Hz så innebär det i alla fall 1 sekund. Men om man vill ta med exempelvis 0,00000001 Hz så hinner atmosfärstrycket förändras rätt mycket och betydligt mer än de ljudtryck man spelar på. Sådana långa tidskonstanter är helt meningslösa i sammanhanget. Jag vill belysa att man måste vara medveten om randvillkoren för formlers giltighet. Annars hamnar man lätt in absurdum. Uttrycket nonsens är från engelskan och kommer från no sense. Även en absolut sanning kan vara nonsens i sammanhanget.
Från mitt perspektiv är i stort sett allt i ditt inlägg nonsens då vi diskuterar återgivning av tal och musik och filmljud.
Däremot anser jag att för mina behov och min förståelse av ämnet behövs det en djupare matematisk och fysikalisk förståelse i vågrörelseläran än vad som populärvetenskapligt kan ge för att reda ut vissa begrepp som är vanligt förekommande i naturens verklighet.
Det får bli mitt svar.
Sedan har jag en fråga till alla. Hur i h-e skriver man matematiska formler med matematiska tecken på en iPhone? Jag vill ha tecknen direkt på tangentbordet.kvadratroten t.ex.
Mvh
Peter
dewpo skrev:Sök i appstore efter Math keyboard, Det kostar 10 SEK
JM skrev:petersteindl skrev:JM, den dagen du går in i matematiken gällande akustiska vågrörelser och akustik och synar en formel och med synar menar jag att lägga korten på bordet så får du tillräckligt med insikt i ämnet så att du kan se sambanden och framför allt förstå skillnaden mellan formler som man förenklat kontra formeln i sin helhet. Den som sätter sig in i en formel och förstår formeln ser sambanden direkt. Speciellt då vektorstorheter finns blandat med skalära storheter.
Ett typexempel är den enkla formeln F=m*a. Acceleration är en derivata av hastighet. Vad är det för fysikalisk skillnad på om en bil har en fart på 100 km i timmen kontra om en bil har hastigheten 100 km i timmen?
En annan sak är t.ex. om en formel har flera termer där en av termerna påverkar resultatet med mindre än 1 % eller 1‰. När anser man att den termen är försumbar? Det beror på omständigheter. Det man däremot vet är att alla termer är korrekta. Tar man bort termen som knappt påverkar resultatet så blir övriga termer inte mindre korrekta för det.
Det du nu gör är att ogiltigförklara samtliga termer bara för att man förkortat formeln med en sista term som knappt påverkat resultatet. Du får själv göra bedömningen om du tycker det är förnuftigt eller oförnuftigt.
Du drar in cykelpump i sammanhanget och jämför det med vågrörelse. Tja. . . Har du lekt med tryckluft någon gång. Där kan man snacka om partikelhastighet. Men om du t.ex. står 5 meter från ett stearinljus som brinner och vill släcka det med tryckluftsprutan så går det bra. Det tar någon sekund innan tryckluften kommer fram till stearinljuset. Det är luftpartiklarnas hastighet. De rör sig långsamt framåt. Tar det 2,5 sekunder så är partikelhastigheten 2 meter per sekund.
Det är betydligt långsammare än en akustisk ljudvågs hastighet i luft. Hur hänger allt det här ihop? Hur ser olika samband ut? Jo de ges av matematiska formler som utgör fysikens lagar. Det är vägen till insikt och förståelse. Det finns tyvärr inga genvägar.
I vågrörelseläran är formler komplexa. Det betyder att man i vissa fall har både realdel och imaginärdel. Man inför talet i och för tydlighets skull används istället bokstaven j som tal eftersom man använder bokstaven i som storhet för ström som har enheten ampere. Du har säkert sett att det ofta står jω i ekvationer. (Ha, jag installerade precis även grekiskt tangentbord så nu blir det enklare att skriva formler på min iPhone), där j=Kvadratroten ur –1. Att förstå innebörden av j är inte det enklaste, men den matematiken är oumbärlig för att handskas med reaktiva förlopp inom exempelvis växelströmsläran såsom elektroniken eller elektroakustiken. Detta i kombination med vektoranalys ger ett kraftfullt instrument som kan användas vid djupare analys.
En annan sak att beakta är inom vilket frekvensintervall man vill betrakta företeelsen. Begränsar man från över 1 Hz så innebär det i alla fall 1 sekund. Men om man vill ta med exempelvis 0,00000001 Hz så hinner atmosfärstrycket förändras rätt mycket och betydligt mer än de ljudtryck man spelar på. Sådana långa tidskonstanter är helt meningslösa i sammanhanget. Jag vill belysa att man måste vara medveten om randvillkoren för formlers giltighet. Annars hamnar man lätt in absurdum. Uttrycket nonsens är från engelskan och kommer från no sense. Även en absolut sanning kan vara nonsens i sammanhanget.
Från mitt perspektiv är i stort sett allt i ditt inlägg nonsens då vi diskuterar återgivning av tal och musik och filmljud.
Däremot anser jag att för mina behov och min förståelse av ämnet behövs det en djupare matematisk och fysikalisk förståelse i vågrörelseläran än vad som populärvetenskapligt kan ge för att reda ut vissa begrepp som är vanligt förekommande i naturens verklighet.
Det får bli mitt svar.
Sedan har jag en fråga till alla. Hur i h-e skriver man matematiska formler med matematiska tecken på en iPhone? Jag vill ha tecknen direkt på tangentbordet.kvadratroten t.ex.
Mvh
Peter
Tack för ditt svar. Noterar att du inte i sak inte negerar något av mina påståenden utan bara svepande utan fakta.
Nu har jag faktiskt läst all matte på KTH E/F och är inte obekant komplexa tal mm. Vektoranlysen var ett av mina starkaste ämnen. Trots/tack vare den kunskapen inser jag att någon med ännu mer mattekunskaper och fysikkunskaper kan ge ett betydligt bättre svar än jag.
Jag vidhåller att allt det som står i mitt inlägg gäller och hittills har ingen framfört fakta som motsäger detta.
Ser fram emot svar från någon med mer fysik och matte kunskaper.
JM
petersteindl skrev:Innan jag fortsätter, är du medveten om att den video du lade upp om levitation och den bild du lade upp är helt motstridiga mot varandra gällande hur bollar leviteras och den fysiska platsen för bollarnas levitation?
I videon sägs det att levitationen sker i antinoderna d v s där tryckmax inträffar.
Bilden säger att levitationen inträffar i noderna d v s i tryckmin och som är det statiska atmosfärstrycket.
Båda dessa kan inte vara korrekta! De är diametralt motsatta.
Är videon korrekt i sin information så är bilden för levitation felaktig.
Är bilden korrekt så är videon felaktig i sin information.
IngOehman skrev:Jag brukar säga att historia och geografi kan man lära sig.
Fysik och logik och några andra, måste man förstå.
Matematik och språk är verktyg, och dem behärskar man.
Att lära sig, förstå respektive behärska är olika saker. Alla är inte bra på alla.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag hänger inte med i den logiken.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Nåja, du har inte rekordet i oförstånd och ologik uppvisat i tråden i varje fall.
Vh, iö
JM skrev:1. Beranek skriver i inledningen till akustikens grundbult "Acoustics" 1956 att matematiska beskrivningen av fysiken för ljudprocessen bygger på förenklingar.
2. De ljudvågor vi mäter och räknar på speglar bara en matematisk förenkling av den faktiska fysiken.
3. Matematiska modellen speglar oftast bara tryckkomponenten av fysikaliskt ljud. Detta är helt ok utom vid vissa ljudprocesser.
4. Det är viktigt förstå att i den faktiska fysiken för ljud finns inga egentliga ljudvågor.
4a. Ljudvågor är bara en matematisk förenkling som gör det bekvämt att räkna och mäta.
5. Luftmolekyler rör sig alltid konstant runt ett jämviktsläge vid normalt lufttryck och temperatur i våra rum enligt allmänna gaslagen. Överförenklat.
6. En högtalare puttar på luftmolekyler ur ett rörelsejämviktsläge. Luftmolekylerna puttar i sin tur på sina grannmolekyler ur deras jämviktsläge och så vidare.
6a. En skenbar vågrörelse uppstår vilken vi matematiskt kan räkna på.
7. Någon noterbar temperaturförändring sker ej - processen är i princip adiabatisk.
8. Det sker ingen förflyttning av luftmolekylerna över tiden i rummet.
9. Beroende på frekvensen med vilken högtalarkonen puttas luftmolekylerna olika runt ett jämviktsläge.
10. Hastigheten med vilken luftmolekylerna rör sig (partikelhastigheten) långsammast är där högtalarkonen vänder vid ändläget framåt och bakåt (vid positiva och negativa "x-max").
11. Högsta hastigheten har luftmolekylerna där den icke aktiva högtalarkonen har sitt viloläge dvs mittemellan positiva och negativa "x-max".
12. Ljudintensiten = ljudtrycket x partikelhastigheten speglar bättre vad som sker fysikaliskt med ljud i rummet. I = p x v (W/m^2).
https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_intensity
13. Observera vi kan bara höra ljudtrycket och inte ljudintensiteten.
14A. I ett oändligt "luftrum" skapar en högtalarkon tryckvariationer och partikelhastighesvariationer i varje punkt framför högtalarens rörelseriktning över tiden med skenbara vandrande vågor.
14B. Stående vågor skapas i ett oändligt "luftrum" med en hård reflekterande yta på ett visst avstånd framför en aktiv högtalare vid vissa frekvenser och avstånd.
15. Högtalarkonen skapar inte längre variationer i rummet utan fixa olika stående tryck och partikelhastigheter i varje punkt framför högtalarkonen. Dvs vid den frekvens, vilken ger en stående våg, genereras olika fixt ljudtryck och partikelhastighet i varje punkt. Några skenbara vandrande vågor finns ej.
16. Allmänna gaslagen ger att trycket är direkt proportionell mot gasens densitet. pV=nRT.
17. Vita områden, i videon i mitt första inlägg, speglar områden där luftmolekylerna rör sig minst och trycket är som störst dvs där fixa partikeldensiteten är som störst. Synligt vid fixt tryckmaximum invid den hårda reflekterande ytan enligt I=p x v. Gasen på videon är så tät att gasen blir synlig.
18. Där luftmolekylerna rör sig mest är fixa partikeldensiteten som lägst. Dvs glest mellan luftmolekylerna. Gasen är inte synlig i videon.
19. Vid stående vågor varierar inte partikelhastigheten, i området mellan högtalarkonen och den reflekterande ytan, utan är konstant olika i varje punkt.
20. Då partikelhastigheten är en vektor, en kraft med en riktning, erhålls ett fält med vektorer med olika fix storlek i varje punkt.
21. Om högtalarkonen och den reflekterade ytan med en viss stående våg befinner sig i linje med gravitationens riktning kommer en partikel ,med en viss massa och storlek, påverkas i gravitationens samt partikelhastighetens vektorer.
22. Partikelhastighetens vektorer är olika på högtalarsidan och reflektorsidan.
22a. => När partikelhastighetens nettovektor, skapad av den stående vågen, är motriktad och med identisk storlek med gravitationsvektorn kommer partikeln att sväva.
Jag vidhåller att allt det som står i mitt inlägg gäller och hittills har ingen framfört fakta som motsäger detta.
Ser fram emot svar från någon med mer fysik och matte kunskaper.
JM
jansch skrev:3. Helt ”off topic” men i denna tråd hävdas att det är Beroulli effekten (eller heter det princip eller ekvation?) som gör att en flygplansvinge har lyftkraft. Detta är fel. Jag fick visserligen lära mej det på 70-talet då jag läste ”flygteori” men det är förlegat och framför allt fel. De teoretiska förutsättningarna för Bernoulli finns inte.
Lyftkraften kommer i huvudsak av den reaktionskraft som uppkommer genom att luften tvingas ändra riktning (neråt). Detta gäller inte bara för att vingen har en anfallsvinkel utan att också översidans luft leds/tvingas nedåt. Hade det bara varit undersidan hade inte stall varit så spektakulärt som det är.
jansch skrev:5. Ibland tycker jag kommentarerna om vad JM skriver är för ”tuffa”. Jag kan förstå att man kan skriva att ”ljudvågor” inte finns. I många animationer och bilder kan man ibland se sinusvågor som utgår från ljudkällan. Jag TROR att gemene man ser ljudvågor som en klassisk vågform = sinusvåg utan egentligen ”tänka till”
jansch skrev:Det var några dagar sedan jag hade tid/möjlighet att kommentera...
1.
Peter S - jag förstår tyvärr inte ditt svar till mej i lördags men det kan ju bero på att jag skriver otydligt. Vad jag skrev är egentligen samma sak som Devpos bild visar = hur molekyler rör sig vid en stående våg och därmed också skapar "delta"P, ett tryck som inte påverkas av atmosfärstrycket så länge "delta"P är väsentligt mindre än atmosfärstrycket som vi då kan kalla för P. (Jag saknar också matematiska tecken och hela grekiska alfabetet, det finns väl någonstans under "alt"..skift..etc.?).
För att vara tydlig mot alla som läser: Ja, det är en jäkla skillnad på molekylrörelse och luftrörelse. Därför skriver jag att ljudvågen fungerar som dominobrickor, det är kedjereaktionen mellan molekylerna som har ljudets hastighet i utbredningsriktningen. Molekylrörelsen som sådan är ju extremt liten, om man skall beskriva det väldigt enkelt kan ju inte molekylrörelsen som sådan ha en högre fart (alltså vektorlös riktning) än vad t.ex. ett högtalarmembran kan skapa. (Alltså inte lika med derivatan utan i vågutbredningens riktning)
2. Devpos animation är helt korrekt men för att man skall kunna se vad som händer är den rejält överdriven i rörelsen.
Om man försöker att omsätta ANIMATIONEN till verkligt ljudtryck, med tanke på förtätningen av "prickarna" vid ett statiskt normaltryck handlar det nog om bortåt 190dB.
Om vi nu hade animerat en bild som motsvarar ett rejält högt ljudtryck, t.ex. 120-130 dB hade vi varken sett att membranet/kolven till vänster hade rört sig eller att molekylernas avstånd (densiteten) hade förändrats.
Den stående vågen (varje helvåg) är extremt mycket längre än molekylernas rörelse vid ”delta-v-max”.
För att upprätthålla förutsättning för en stående våg (avståndet mellan ytorna) kan man alltså betrakta även membranet/kolven som en reflektionsyta som är ”fix”.
Dessutom, i verkligheten måste vi ju tillföra energi, annars hade vi ju aldrig kunnat studera fenomenet - vi hade aldrig sett att frigolitkulan (eller vad det är) hade leviterat under sådär max 10 reflektioner.
3. Helt ”off topic” men i denna tråd hävdas att det är Beroulli effekten (eller heter det princip eller ekvation?) som gör att en flygplansvinge har lyftkraft. Detta är fel. Jag fick visserligen lära mej det på 70-talet då jag läste ”flygteori” men det är förlegat och framför allt fel. De teoretiska förutsättningarna för Bernoulli finns inte.
Lyftkraften kommer i huvudsak av den reaktionskraft som uppkommer genom att luften tvingas ändra riktning (neråt). Detta gäller inte bara för att vingen har en anfallsvinkel utan att också översidans luft leds/tvingas nedåt. Hade det bara varit undersidan hade inte stall varit så spektakulärt som det är.
4. Om Bernoulli:s ekvation är förklaring till levitation i en stående ljudvåg är egentligen inte vektorn 90 grader fel?? Eller är det min begränsade hjärnkapacitet som spökar.
5. Ibland tycker jag kommentarerna om vad JM skriver är för ”tuffa”. Jag kan förstå att man kan skriva att ”ljudvågor” inte finns. I många animationer och bilder kan man ibland se sinusvågor som utgår från ljudkällan. Jag TROR att gemene man ser ljudvågor som en klassisk vågform = sinusvåg utan egentligen ”tänka till”
darkg skrev:Michael skrev:Lilla okunniga (i detta ämne) jag vågar mig på en liten fråga, då jag inte är säker på en sak jag tror:
//Michael
Max_Headroom skrev:jansch skrev:3. Helt ”off topic” men i denna tråd hävdas att det är Beroulli effekten (eller heter det princip eller ekvation?) som gör att en flygplansvinge har lyftkraft. Detta är fel. Jag fick visserligen lära mej det på 70-talet då jag läste ”flygteori” men det är förlegat och framför allt fel. De teoretiska förutsättningarna för Bernoulli finns inte.
På sätt och vis riktigt. Inte fel, men... Bernoulli's metod för att beskriva lyftkraft kan fungera som en teoritisk modell, under vissa förutsättningar, bland annat att vingen är oändligt bred. Man kan ha den till att se tryckfördelning och lufthastighet över en vingprofil, så det är inte helt bortkastat. Skall man räkna på lyftkraft på en riktig vinge så fungerar den inte som förklaringsmodell. Då måste man ha någon metod dom medger att man puttar in energi i Systemt, Euler t.ex.. Det blir väl likadant här, antar jag, där man har en högtalare som står oh krämar in enerig i Systemet hela tiden.jansch skrev:5. Ibland tycker jag kommentarerna om vad JM skriver är för ”tuffa”. Jag kan förstå att man kan skriva att ”ljudvågor” inte finns. I många animationer och bilder kan man ibland se sinusvågor som utgår från ljudkällan. Jag TROR att gemene man ser ljudvågor som en klassisk vågform = sinusvåg utan egentligen ”tänka till”
Ja, kommentarerna är lite tuffa. Men det beror nog mycket att JM skriver så konstigt, det är svårt att förstå vad karln menar.
Som när han skriver att ljudvågor inte finns... Det är nog som du skriver, han menar att ljudvågor så som dom ritas (som sinusvågor, vilket jag kan hålla med om är besvärande) inte finns. Ljudvågen ser inte ut som en sinus, eller likande, typ som en sträckt gummilina som man fjongar till så vågen fladdar iväg.
jansch skrev:Peter S - Min "domino"förklaring är lite halvdålig p g a att dominobrickor inte går tillbaka till ett "grundläge".
Se det såhär:
- Luftmolekyler strävar efter att ha samma avstånd till varann och detta avstånd är beroende av det statiska trycket. Att molekylerna rör sig och dessutom slumpvis förändrar inte detta faktum.
- Om man nu tvingar luftmolekyler att röra sig i en riktning, t.ex. med hjäp av ett högtalarmembran sätts jämvikten ur spel och de närmaste molekylerna kommer att försöka hitta nytt jämviktlsäge.
- Resultatet blir att en kedjereaktion bildas - även om jag "puttar" de första molekylerna med 1m/s kommer kedjereaktionen ske med 343 m/s
- dock den "sista" molekylen kommer givetvis att röra sig med 1 m/s , precis som den första.
Konstigt? Nä, absolut inte!
Hade nu inte luften varit elastisk och molekylern representerat en massa hade ju ljudhastigheten varit oändlig.
Man kan tänka sig ett helt oelastigt ämne (alltså inte ens stål eller diamant) t,ex i form av en lång stång. Puttar man i ena änden (på ytskiktets molekyler blir det ju) med 1m/s kommer andra änden av stången röra sig omedelbart med 1 m/s. Detta sker då omedelbart oavsett hur lång den ideala stången är = med oändlig hastighet "vidarebefordras" rörelsen i stången.
Så, jovisst! "Domino"förklaringen är inte optimal. Den förklarar bara att ljudhastigheten är en kedjereaktion mellan molekyler, inte molekylers hastighet.
Eller som jag skrev - molekylerna rör sig inte fortare än högtalarmembranet
JM skrev:4. Det är viktigt förstå att i den faktiska fysiken för ljud finns inga egentliga ljudvågor.
4a. Ljudvågor är bara en matematisk förenkling som gör det bekvämt att räkna och mäta.
5. Luftmolekyler rör sig alltid konstant runt ett jämviktsläge vid normalt lufttryck och temperatur i våra rum enligt allmänna gaslagen. Överförenklat.
6. En högtalare puttar på luftmolekyler ur ett rörelsejämviktsläge. Luftmolekylerna puttar i sin tur på sina grannmolekyler ur deras jämviktsläge och så vidare.
6a. En skenbar vågrörelse uppstår vilken vi matematiskt kan räkna på.
Skrev ner tankarna lite snabbt. Har jag missat något?
jansch skrev:Glömde skriva...
"luftmolekyler" är väl inte ett jättebra begrepp som jag använder (ber om ursäkt för det) - luft är ju en blandgas bestående av molekyler och atomer.....
IngOehman skrev:Det är mer än sannolikt, de olinjära fenomenen är påtagliga. Fakta.
Min huvudsakliga förenklingsinvändning gällde fjädrarna, som är för praktiskt bruk icke-existerande i en gas.
Vh, iö
jansch skrev:IngOehman skrev:Det är mer än sannolikt, de olinjära fenomenen är påtagliga. Fakta.
Min huvudsakliga förenklingsinvändning gällde fjädrarna, som är för praktiskt bruk icke-existerande i en gas.
Vh, iö
Ang "olinjära"
Allt är ju relativt! Jag antar att du och Peter menar att "peakdeltaP" inte längre är försumbart jämfört med det statiska trycket. Då borde ju ljudtrycket vara minst sådär 170dB....hmm....
Eller hur menar ni?
Ang "fjädrar"
Jag tänkte först också använda ordet "fjädrar" och ser inget fel i det. En pneumatisk fjäder nyttjar ju ju gasens egenskap att molekylerna/atomerna skapar en distans till varann som är tryck och tempberoende. Detta även om det rör sig om kollisioner (enligt gymnasiefysiken/gaslagen....eller är min kunskap för gammal?)
IngOehman skrev:
Om ditt inlägg före det senaste: Alltså... du varnade förvisso om att du skulle förenkla, men de där förenklingarna är möjligen avsevärt för stor.
Kan börja med detta: ”Molekylerna/atomerna har en viss bindning mellan varandra som ger elasticitet”
Grejen är den att de har de inte alls i en gas!![]()
Det finns heller inga fjädrar mellan biljardbollarna (well, som vi behöver bry oss om, när man förenklar gäller det att ta bort rätt sak;)). Det som finns mellan biljardbollarna är termiska rörelser!
IngOehman skrev:Anyway... Så även utan ljudvågor som passerar mediet (läs; när tystnad råder) så kolliderar luftmolekylerna med varandra. Det är faktiskt ett fenomen så påtagligt att det är hörbart! Inte för alla men för dem med bäst hörsel. Och det är till och med just denna termiska energi som gör gasen till en gas! Minskar man den successivt så blir luften till sist en vätska. Trycket vid marken minskar inte dock, bara tätheten. Den lägre kollisionsenergin kompenseras av en större oftighet.
Wiki skrev:This is a simulation of the Brownian motion of 5 particles (yellow) that collide with a large set of 800 particles. The yellow particles leave 5 blue trails of random motion and one of them has a red velocity vector.
IngOehman skrev:Men för praktiskt bruk så kan man kanske se det som bollar med fjädrar emellan, men då det är en (högeligen!) falsk förenkling så undrar jag varför man i så fall inte hellre ser luftens massa och fjädring som distribuerade parametrar?
jansch skrev:IngOehman skrev:Det är mer än sannolikt, de olinjära fenomenen är påtagliga. Fakta.
Vh, iö
Ang "olinjära"
Allt är ju relativt! Jag antar att du och Peter menar att "peakdeltaP" inte längre är försumbart jämfört med det statiska trycket. Då borde ju ljudtrycket vara minst sådär 170dB....hmm....
Eller hur menar ni?
Ang "fjädrar"
Jag tänkte först också använda ordet "fjädrar" och ser inget fel i det. En pneumatisk fjäder nyttjar ju ju gasens egenskap att molekylerna/atomerna skapar en distans till varann som är tryck och tempberoende. Detta även om det rör sig om kollisioner (enligt gymnasiefysiken/gaslagen....eller är min kunskap för gammal?)
jansch skrev:IÖ och Peter,
Vore tacksam om ni hade lust att svara på nedanstående från mitt förra inlägg...annars är jag "lost" i diskussionen.
IÖ - kommentera också gärna min syn på "fjädrarna" nedan.
Om det inte är "fjädring" mellan molekylerna som skapar en pneumatisk fjäder, vad är det då som fjädrar? (Boyles ekvation alltså)
Molekylerna/atomerna kan ju inte fjädra, då skulle ju elektronerna förändra sitt energiläge - som en atom med flera olika elektronskal...
Nu får man ju inte se det som varje molekyl har ett statiskt läge mot sina grannar, snarare som människor i en panikslagen folkmassa som kämpar för att få lite utrymme och alla är lika starka.
(faen vilka dåliga liknelser jag kommer på!)jansch skrev:IngOehman skrev:Det är mer än sannolikt, de olinjära fenomenen är påtagliga. Fakta.
Vh, iö
Ang "olinjära"
Eller hur menar ni?
Ang "fjädrar"
petersteindl skrev:IngOehman skrev:
Om ditt inlägg före det senaste: Alltså... du varnade förvisso om att du skulle förenkla, men de där förenklingarna är möjligen avsevärt för stor.
Kan börja med detta: ”Molekylerna/atomerna har en viss bindning mellan varandra som ger elasticitet”
Grejen är den att de har de inte alls i en gas!![]()
Det finns heller inga fjädrar mellan biljardbollarna (well, som vi behöver bry oss om, när man förenklar gäller det att ta bort rätt sak;)). Det som finns mellan biljardbollarna är termiska rörelser!
Alltså, jag undrar om du förstått att biljardbollarna i min liknelse representerar luftmolekyler. Om du förstått så förstår jag inte hur det skulle kunna finnas termiska rörelser mellan bollarna/luftpartiklarna. Det är bollarnas/luftpartiklarnas rörelser som i sig är det termiska. Ju högre temperatur desto mer rörelse hos partiklarna och vice versa. Så har jag förstått det. Menar du att det skulle finnas termiska rörelser av "ingenting" i området/volymen mellan luftpartiklarna? Bortser man från luftpartiklarna så återstår vakuum i övriga volymen.
IngOehman skrev:Anyway... Så även utan ljudvågor som passerar mediet (läs; när tystnad råder) så kolliderar luftmolekylerna med varandra. Det är faktiskt ett fenomen så påtagligt att det är hörbart! Inte för alla men för dem med bäst hörsel. Och det är till och med just denna termiska energi som gör gasen till en gas! Minskar man den successivt så blir luften till sist en vätska. Trycket vid marken minskar inte dock, bara tätheten. Den lägre kollisionsenergin kompenseras av en större oftighet.
Det är väl självklart att luftmolekylerna kolliderar med varandra vid atmosfärstryck d v s jämvikt. Om vi tar luft kring 300 grader Kelvin.
Hörbart? Vad menar du är hörbart? Menar du luftpartiklarnas kollisioner mot varandra eller menar du luftpartiklarnas kollisioner mot trumhinnorna? Jag vill påpeka att vi har atmosfärstryck även på insidan av trumhinnorna d v s i mellanörat. Då handlar det om viss tryckskillnad det kan uppstå mellan utsida och insida av trumhinnorna.
Då equilibrium/jämvikt i luft råder, det som man kallar statiskt förhållande, är knappast statiskt på partikelnivå vid normal rumstemperatur. I det här myllret skall det frambringas en akustisk ljudvåg där vågen i sig har sin uppsättning parametrar. För att denna ljudvåg skall kunna uppstå så måste mediet vara elastiskt, eller måste uppföra sig som det vore elastiskt. I det här fallet är krockarna mellan luftmolekylerna att ses som elastiska, fast även detta är en förenkling.
Tidigare skrev jag att jag i mitt nästa inlägg kommer skriva lite om Brownsk rörelse. Så jag gör det nu.
Luftpartiklarna har det man kallar en Brownsk rörelse, som är den slumpmässiga rörelse som främst kan iakttas hos mycket små partiklar som svävar i en fluid (vätska eller gas). De första studierna av det som kallas Brownsk rörelse företogs år 1827; den förste som lyckades förklara fenomenet var Albert Einstein 1905.
Rörelserna hos partiklarna är slumpmässiga. Rörelsen uppkommer hos partiklar som är så små att det finns en markant sannolikhet för att mycket färre molekyler från omgivningen stöter emot partikelns ena sida, än på motsatt sida. Resultatet blir att partikeln får en "knuff" i riktning mot det lägre antalet molekyler.
Wienerprocess är en stokastisk process som exempelvis används för modellering av Brownsk rörelse. Matematiken bakom, används exempelvis vid beräkningar av diffusion. Wienerprocessen beskriver en process i kontinuerlig tid. Förändringar styrs av sinsemellan oberoende slumpvärden.
Brownsk rörelse: Förklaring på engelska står under bilden.
[ Bild ]Wiki skrev:This is a simulation of the Brownian motion of 5 particles (yellow) that collide with a large set of 800 particles. The yellow particles leave 5 blue trails of random motion and one of them has a red velocity vector.
Vid equilibrium/jämvikt rör sig luftmolekylerna och deras rörelse är en tidskontinuerlig slumpmässig/stokastisk process. Detta stokastiska mönster i en fluid vid termisk jämvikt/equilibrium och som definieras av/vid en given temperatur. Ökas temperaturen rör sig luftpartiklarna med högre hastighet.IngOehman skrev:Men för praktiskt bruk så kan man kanske se det som bollar med fjädrar emellan, men då det är en (högeligen!) falsk förenkling så undrar jag varför man i så fall inte hellre ser luftens massa och fjädring som distribuerade parametrar?
Vad menar du att distribuerade parametrar skulle innebära i detta fall? Inte för att jag skulle misstro det du säger, men jag söker förstå. Det klassiska angreppssättet är ju ganska långt ifrån det nutida, moderna senaste synsättet. Vi lever ju så att säga i en luftbubbla med allt vad det innebär, t.ex. 10 ton/kvm i tryck från en och annan luftpartikel. Det blir ju några.![]()
För övrigt kan man ur allt detta lätt härleda huruvida man skall sitta vid vägg eller inte, vilket lätt inses.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Hej jansch
I gaser, och jag kommer i princip enbart relatera till luft, så är det ganska komplicerat och det behövs en längre förklaringsmodell. Den tar lite tid att skriva. Boyles lag är passé om jag inte minns fel. Den viktigaste ingrediensen är att partiklarnas genomsnittsfart i Brownsk rörelse är drygt 20 % högre än våghastigheten. Det är statistiskt över alla luftmolekyler. Vissa luftmolekyler kommer upp till 2000 m/s, andra har 20 m/s och ännu lägre. Då kan man få en binomialfördelning som blir drygt 400 m/s. OBS! Det är farten! Genomsnittshastigheten är noll. Det beror på att hastighet är en vektor, medans fart är en skalär. Lägger man ihop alla vektorer så skall de ta ut varandra. Det är så att säga det statiska jämviktsläget. Jag frågade tidigare om skillnaden mellan fart och hastighet. Brownsk rörelse är kanske det mest perfekta exemplet att illustrera skillnaden mellan fart och hastighet. Detta gäller även om väggar omsluter luftmängden eftersom man kan se väggen som spegel med Brownsk rörelse på andra sidan.
Sedan utreder man huruvida krockarna mellan luftmolekylerna är elastiska. Om detta får jag återkomma senare.
Då en ljudvåg introduceras i ett sådant system så införs en överlagrad långsam partikelhastighet. Farten på partiklarna i den Brownska rörelsen är proportionell mot temperatur. Så är även våghastigheten där vågen är en tryckgradient.
Om du skall köra bil över ett berg från A till B så går bilen i serpentiner och tillryggalägger en betydligt längre sträcka än fågelvägen. Gradienten är fågelvägen, bilen går i kringelikrok. Partikelhastigheten i vågen är betydligt långsammare än farten på partiklarna.
Nu måste jag åka till revisorn. Återkommer senare.
Mvh
Peter
jansch skrev:petersteindl skrev:Hej jansch
I gaser, och jag kommer i princip enbart relatera till luft, så är det ganska komplicerat och det behövs en längre förklaringsmodell. Den tar lite tid att skriva. Boyles lag är passé om jag inte minns fel. Den viktigaste ingrediensen är att partiklarnas genomsnittsfart i Brownsk rörelse är drygt 20 % högre än våghastigheten. Det är statistiskt över alla luftmolekyler. Vissa luftmolekyler kommer upp till 2000 m/s, andra har 20 m/s och ännu lägre. Då kan man få en binomialfördelning som blir drygt 400 m/s. OBS! Det är farten! Genomsnittshastigheten är noll. Det beror på att hastighet är en vektor, medans fart är en skalär. Lägger man ihop alla vektorer så skall de ta ut varandra. Det är så att säga det statiska jämviktsläget. Jag frågade tidigare om skillnaden mellan fart och hastighet. Brownsk rörelse är kanske det mest perfekta exemplet att illustrera skillnaden mellan fart och hastighet. Detta gäller även om väggar omsluter luftmängden eftersom man kan se väggen som spegel med Brownsk rörelse på andra sidan.
Sedan utreder man huruvida krockarna mellan luftmolekylerna är elastiska. Om detta får jag återkomma senare.
Då en ljudvåg introduceras i ett sådant system så införs en överlagrad långsam partikelhastighet. Farten på partiklarna i den Brownska rörelsen är proportionell mot temperatur. Så är även våghastigheten där vågen är en tryckgradient.
Om du skall köra bil över ett berg från A till B så går bilen i serpentiner och tillryggalägger en betydligt längre sträcka än fågelvägen. Gradienten är fågelvägen, bilen går i kringelikrok. Partikelhastigheten i vågen är betydligt långsammare än farten på partiklarna.
Nu måste jag åka till revisorn. Återkommer senare.
Mvh
Peter
Peter,
Först tyckte jag att du blandade ihop olika begrepp, MEN det kan finnas en "knorr" på det du skriver så jag hoppas du orkar läsa nedanstående.
Först och främst några kommentarer:
* Boyles lag är ju ganska enkel och lättfattlig, men om den är passe' verkar konstigt. Den sätter ju sambandet mellan volym och tryck för en gas. Inom rimliga gränser.
* Angående hastighet och fart. Enkelt uttryckt som flygintresserad: Det är en jäkla skillnad på "indikerad fart" och den hastighet man har på flygrutten om det blåser. Dessutom borde man flyga åt rätt håll! Det gäller att hålla isär begreppen om vektorer blir inblandade.
*Angående elaststicitet. Med elasticitet menas ju att ingen energi omsätts. Skulle det bli värme? Eller öka energipotentialen i molekylerna? Om man inte förutsätter elasticitet faller hela gaslagen.
* Brownsk rörelse är en riktig "favorit" för mej och har fascinerat mej i över 40 år! Då jag har mätmikrofoner mätteknik med mätmikrofoner som hobby handlar ju mycket om bruströskel och "brunt brus" (Alltså - egentligen en felöversättning, bruset som skapas är rött om man nu skall beskriva brus med färger).
De klassiska samlade kraven på en mätmikrofon såsom litenhet (för frifältsmikrofoner), övre gränsfrekvens, omni egenskaper och låg bruströskel i kombination med stor dynamik är inte lätt att uppnå just p g a den Brownska rörelsen.
För andra som inte är insatta i Brownska rörelsen - Små partiklar i luften kommer att röra sig slumpvis (stokastiskt, om vi skall använda "finord"). Detta då luftmolekyler kontinuerligt bombarderar de små partiklarna och sannolikheten att molekylerna bombarderar partiklarna ojämt från olika håll blir större ju mindre partiklarna är.
Nu kommer grejen! (och som kanske förklarar varför du pratar om brownska rörelsen?)
Bronska rörelsen är ju stokastisk.......eller är den verkligen det??? Jo, när gasen är i VILOLÄGE är rörelsen stokastisk!
I fallet med akustisk stående våg är inte gasen i viloläge utan har omväxlande lågt och högt tryck, noderna står stilla relativt reflektionsytan.
Detta betyder att det finns betydligt mer luftmolekyler som vill putta små partiklar till områden med lågt tryck än tvärt om!
Nu gäller ju inte Brownska rörelsen för "stora partiklar" (t.ex. frigolitkulor)....eller gör den det? Jovisst gör den det! OM gasen/luften inte är homogen vilket den inte är i en stående våg och därför kommer betydligt fler luftmolekyler försöka putta frigolitkulorna, från området med högt tryck än molekyler från "lågtrycksområdet".
Inte nog med det, de små partiklarna som svävar i luften kommer ju också att i viss mån (i början) trycka frigolitkulan mot lågtrycksområde.
Brownska rörelsen förklara då också varför man kan se stående vågorna med hjälp av rök (eller andra små partiklar). Lågtrycksområdena borde innehålla mer rökpartiklar....eller?
Något som jag dock inte blir klok på.....
Kan man verkligen se frigolitkulans levitation som effekten av en Brownsk rörelse???? Personligen blir jag lite "kluven", Måste nog fundera lite till.
Så frågan till dej Peter: Anser du att levitationen uppkommer p g a en Brownsk förklaring?
jansch skrev:rök
IngOehman skrev:Stämmer, i princip. Även om jag inte är på det klara med varför du tycker att partikelhatigheten i den brownska rörelserna är förvånansvärt hög.Menar tvärtom att det hade varit mycket märkligt om den varit lägre.
En intressant bieffekt av rörelserna är att vätgas inte kan hållas kvar på jorden, trots att gaserna i atmosfären är lösbara i varandra.
Orsaken är att den vätets ensamma protonen (bortser ifrån elektronen) trots att de understundom och för det mesta parar sig två och två, är så lätta att de av kollisionerna med de tyngre atomerna/molekylerna (bland annat... energi utifrån är viktigast, så vi talar om >300K), uppnår hastigheter så höga att de lämnar jorden, framförallt från polområdena. Även syre lämnar faktiskt jorden i viss mån!
Men det är kuriosa.
Vh, iö

IngOehman skrev:Håller inte med dig, om nästan något av det där. Brownska rörelser finns i alla gaser inneslutna av något, t ex väggar eller gravitation eller...
Vh, iö
IngOehman skrev:Håller inte med dig, om nästan något av det där. Brownska rörelser finns i alla gaser inneslutna av något, t ex väggar eller gravitation eller...
Och jag ogillar fjäder-liknelsen eftersom den tappar bort just det som defakto händer - ingenting - - - kollision - ingenting - - kollision...
Det finns inga fjädrar! Kraftutbyte (av betydelse) finns bara under kollisionerna, som impulser.
Vh, iö
sprudel skrev:Mycket intressant tråd.
Fråga till Jansch:
Vad menar du med partiklar? Du verkar skilja på partiklar och molekyler? Eller missförstår jag?
Brownska rörelsen har jag alltid sett som molekylrörelse, värme, som resulterar i att molekylerna ”randomly” repellerar varandra. Mer värme, mer rörelse, mer krockar, mer tryck om gasen är innesluten.
I min syn är fjäderanalogin utmärkt. Dvs att ökar du trycket så påverkar du effekten av molekylrörelsen. pV=nRT
darkg skrev:sprudel skrev:Mycket intressant tråd.
Fråga till Jansch:
Vad menar du med partiklar? Du verkar skilja på partiklar och molekyler? Eller missförstår jag?
Brownska rörelsen har jag alltid sett som molekylrörelse, värme, som resulterar i att molekylerna ”randomly” repellerar varandra. Mer värme, mer rörelse, mer krockar, mer tryck om gasen är innesluten.
I min syn är fjäderanalogin utmärkt. Dvs att ökar du trycket så påverkar du effekten av molekylrörelsen. pV=nRT
Typiskt menar man nog små partiklar men inte atom- eller fåmolekyl-små. (?). Brown själv tittade på ljusmikroskop-synliga organiska partiklar. Fast det supermassiva svarta hålet i Vintergatans mitt anses röra sig brownskt det också.
Fråga till Jansch:
RogerJoensson skrev:Råder koncensus nu om att de där tussarna "svävar" i lågtrycksskikten eller är det fortfarande skilda meningar i frågan?
IngOehman skrev:sprudel skrev:Mycket intressant tråd.
Fråga till Jansch:
Alltså.. brownsk rörelse upptäcktes ju innan man visste (bevisat) att atomer och molekyler fanns. Upptäckten hjälpte dock till att trovärdiggöra hypoteserna om atomer och molekyler, eftersom just den struktur sådana borde ge, skulle förklara den brownska rörelsen.
Att mäta en rörelse hos en enskild molekyl eller atom är dock svårt utan att störa den, men utgångspunkten är att inte att bara partiklar utan varje enskild molekyl och atom gör brownska rörelser i en fluid (=gas eller vätska).
I själva verket är de enskilda atomernas och molekylernas rörelser mycket extremare (har mycket större hastigheter och rör sig längre sträckor mellan kollisioner) än de för en större partikel i gasen (eller vätskan) men även dessa rörelser är brownska.
De går att simulera och gör man det och introducerar en störning i form av en större partikel i simuleringen, så stämmer dess rörelse med vad man kan observera från verkligheten. Så vinner en hypotes teoristatus.![]()
Vh, iö
Fråga till Jansch:
Alltså.. brownsk rörelse upptäcktes ju innan man visste (bevisat) att atomer och molekyler fanns. Upptäckten hjälpte dock till att trovärdiggöra hypoteserna om atomer och molekyler, eftersom just den struktur sådana borde ge, skulle förklara den brownska rörelsen.
IngOehman skrev:Peter: När man leviterar saker med ljud så är man långt utanför dina ramar. Det vet du kanske? Svar: Det är väl självklart. Jag har skrivit det flera gånger. Det är just därför jag vill separera resonemangen. De hör helt enkelt inte ihop! Linjära förlopp har en matematik, olinjära förlopp en annan.
När man talar om lämplig lyssningsplats i ett HiFi-rum/en hemmabio så är man däremot innanför dina ramar*. Var det rent av detta som var din poäng? Svar: Absolut är det så!
Om så så håller jag med.
Det vill säga jag delar i så fall din synpunkt om den är; att det som spelar huvudrollen i trådens förstainläggs (videon) är snömos visavi synpunkten att man inte skall sitta nära en vägg. Svar: Så är det!
Vh, iö
- - - - -
*Well kind of, det är ju både subjektivt och beroende på ens gräns för att tycka att något är försumbart, och beroende på vad man involverar i lyssningsrumssituationen (120 dB på lyssningsplats betyder typiskt väldigt mycket högre ljudtryck inuti de högtalare som skapar ljuden). Svar: Exakt! Det får en konsekvens. Den dominanta distorsionen kan bli från luften i sig som medium och inte från högtalarelementet (under förutsättning att högtalarelementet har mycket låg distorsion. Slutsats: I det fallet hjälper det inte att göra högtalarelementet bättre. Använd fler högtalarelement istället.)
IngOehman skrev:Blev för övrigt frestad av ditt inlägg att slänga in lite ekvationer för matematiken som beskriver en Wienerprocess, appropå brownsk rörelse... (Ja, gäller atomära rörelser.)
Men jag tycker det är bättre om man klarar sig utan ekvationer, med bara bilder och ord, i en diskussion. Gillar Hawkings grepp att i sin bok ’Kosmos : en kort historik’, bara ha med en enda ekvation.
Men jag kan ju alltid hänvisa till:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wiener_process
petersteindl skrev:Tidigare skrev jag att jag i mitt nästa inlägg kommer skriva lite om Brownsk rörelse. Så jag gör det nu.
Luftpartiklarna har det man kallar en Brownsk rörelse, som är den slumpmässiga rörelse som främst kan iakttas hos mycket små partiklar som svävar i en fluid (vätska eller gas). De första studierna av det som kallas Brownsk rörelse företogs år 1827; den förste som lyckades förklara fenomenet var Albert Einstein 1905.
Rörelserna hos partiklarna är slumpmässiga. Rörelsen uppkommer hos partiklar som är så små att det finns en markant sannolikhet för att mycket färre molekyler från omgivningen stöter emot partikelns ena sida, än på motsatt sida. Resultatet blir att partikeln får en "knuff" i riktning mot det lägre antalet molekyler.
Wienerprocess är en stokastisk process som exempelvis används för modellering av Brownsk rörelse. Matematiken bakom, används exempelvis vid beräkningar av diffusion. Wienerprocessen beskriver en process i kontinuerlig tid. Förändringar styrs av sinsemellan oberoende slumpvärden.
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:Men alltså... Fjäderanalogin ÄR ju just en som antyder elastiska element, och det är fel/missvisande! Eller missförstår jag dig? Vad vinner man på att byta ordet fjäder till elesticitet? Min poäng är att det är en falsk/felaktig modell på nanonivån! Den ger en helt falsk bild av hur luft fungerar!
IngOehman skrev:Mitt favoritsätt att visa den är att levitera en pingisboll på luftströmmen ut från en dammsugarslang som är bakåframkopplad och uppåtriktad. Bernoulli-effekten gör inte att bollen leviterar (det är trycket underifrån på grund av bollens ivägenvarande i den uppåtritade luftströmmen, som gör det)
RogerJoensson skrev:Jag menade inte att gravitationen som verkar här på jorden ÄR som ett elastiskt snöre, men att dragningskraften gör att bollen beter sig som om den är förankrad nedåt, fäst med ett elastiskt snöre.
RogerJoensson skrev:Jag är fortfarande inte övertygad om att jag har fel vad gäller drag och sugkrafterna på bollen längs blåsrikningen.
RogerJoensson skrev:Det borde vara en hållbar (del)förklaring om det som sker när bollen befinner sig i mitten av luftstrålen. Kanske rör det sig om en kombination av det du skrev (som jag inte förkastar) och det jag skrev (som du menar är fel). Får fundera vidare.
IngOehman skrev:Okej... du säger att du inte menar att gravitationen är som ett elastiskt snöre, utan att den är som ett elastiskt snöre. Vad är det för skillnad mellan ett elastiskt snöre och ett elastiskt snöre menar du?
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Jag är fortfarande inte övertygad om att jag har fel vad gäller drag och sugkrafterna på bollen längs blåsrikningen.
Har någon påstått det då?
RogerJoensson skrev:Sök och finn svaret man söker..."Snubben i videon igen"
![]()
Coanda Effect - Harvard Natural Sciences Lecture Demonstrations -
"molecules that are sitting underneath the airflow feel a friction force to get dragged along with the airflow and leave that area, producing a reduced pressure [...]"
(Han pratar i citatet vid 1:45 om sidan där luftströmmen lämnar objektet)
Har verkligen inte denna dragkraft (på frånsidan) med saken at göra?[ YouTube ]
Vad kallas förresten den är spegelgrejen som används i demonstrationen? Han uttrycker det visserligen, men jag är inte människa att urskilja vad som sägs. Schler'noptics setup är det nog inte, inte heller FLIR and optics som automatöversättningen menar.
Wiki skrev:The classical implementation of an optical schlieren system uses light from a single collimated source shining on, or from behind, a target object. Variations in refractive index caused by density gradients in the fluid distort the collimated light beam. This distortion creates a spatial variation in the intensity of the light, which can be visualised directly with a shadowgraph system.
In classical schlieren photography, the collimated light is focused with a converging optical element (usually a lens or curved mirror), and a knife edge is placed at the focal point, positioned to block about half the light. In flow of uniform density this will simply make the photograph half as bright. However, in flow with density variations the distorted beam focuses imperfectly, and parts that have been focused in an area covered by the knife edge are blocked. The result is a set of lighter and darker patches corresponding to positive and negative fluid density gradients in the direction normal to the knife edge. When a knife edge is used, the system is generally referred to as a schlieren system, which measures the first derivative of density in the direction of the knife edge.
RogerJoensson skrev:Ahh. -Han sa alltså "Schlieren Optics"! -Och det är alltså bara en konkav spegel med lite trix som behövs.![]()
https://sciencedemonstrations.fas.harva ... ren-optics
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Ahh. -Han sa alltså "Schlieren Optics"! -Och det är alltså bara en konkav spegel med lite trix som behövs.![]()
https://sciencedemonstrations.fas.harva ... ren-optics
Ja, det är en klassisk metod för att illustrera densitetsskillnader i gaser, som ju är kopplade till trycket. Hittades på på 40-talet tror jag.
Vh, iö
. . . så skulle det innebära det som jag sa på telefon att området mellan ljust och mörkt är antinoderna d v s där derivatan är lägst d v s tryckmax och det ljusa och det mörka områdena är omväxlande med positiv eller negativ tryckgradient.The result is a set of lighter and darker patches corresponding to positive and negative fluid density gradients in the direction normal to the knife edge.
IngOehman skrev:Perer: Det du kallar ljust (jag kallar det rökigt/opakt, alltså där röken samlas) är lågtryckszonerna. Det du kallar mörkt (jag kallar det transparent) är högtryckszonerna. Tror jag.
Vh, iö
jansch skrev:Ref: Inlägget av darkg tor jan 17, 2019 4:40 pm
jansch skrev: rök
Det var intressant! I brist på bra spegel för Schlieren-apparat skulle det kanske vara en framkomlig väg. Vet du mer om hur man kan göra i praktiken?
--------------------------------------------
Dark:
Äntligen lite ledigt! Ledsen att jag inte svarat det tidigare...
Först och främst - Jag TRODDE att effekten vi kan se på videon kommer från rök. Det gör den inte då han nämner Schlier och man kan ju se spegeln! Borde tittat/lyssnat noggrannare...
Jag lurades av att det finns "rökmoln" vid hans händer och vid högtalarelementet vilket väl är är uppvärmd luft. En klar miss från min sida!
Jag har aldrig sett Schlier-effekten i verkligheten utan bara på bild. Det var också första gången jag såg den filmad. De bilder jag har sett kommer genom mitt flygintresse och då är det bilder tagna i vindtunnlar, då finns ju inget annat än luften vid testobjektet som bryter ljuset.
Vi kan nog förutsätta att det inte finns någon rök på videon.
Nu till din fråga.
Brownska rörelsen är visserligen slumpartad (och partiklar fördelas någorlunda jämt) men det förutsätter att gasen (eller vätskan) är i vila och trycket är lika i t.ex. hela luftmassan. OM, som i stående våg fallet, gasen har varierat tryck kommer partiklarna att röra sig mot lågtryck. Detta sker genom att färre molekyler har möjlighet att träffa partikeln på "lågtrycksidan" än på "högtrycksidan".
Frågan är ju bara då om skillnaden blir så stor att man visuellt kan se t.ex. sotpartiklarnas fördelning. Jag vet inte....
En annan intressant med Schlier "effekten": Är ljusa eller mörka partier "högtryck" på bilden? Detta kan man ju egentligen inte veta om man inte själv arrangerar mätriggen.... Det beror väl på fokalpunktens läge och ljussättning..........eller ser jag det på fel sätt? Någon som vet?
JM skrev:[ YouTube ]
Akustisk levitation visar här stående vågors utbredning i ett medium - luft. Notera här att synliga tryckmax finns alltid likt i våra rum invid reflekterande ytan och på samma position i rummet för varje stående våg beroende på frekvensen.
JM
JM skrev:JM skrev:[ YouTube ]
JM
Jag har mätt avståndet mellan 2 mörka band och infogat avståndet i mitten av det högst belägna mörka bandet. Trots att kameran är inte parallell med glasskivan finns det inte plats för mörkt band under glasskivan. Nästa mörka band kommer i övre delen av glasskivan och ovanför. Under glasskivan finns endast ett ljust band.
Basal akustik ger att en stående våg alltid har ett tryckmaximum invid en hård reflekterande yta.
Således är det korrekt som framförs av Harvardprofessorn att de ljusa banden utgörs av tryckmaxima/minima. De mörka banden utgörs av områden med högst partikelhastighet.
JM skrev:JM skrev:[ YouTube ]
JM
Jag har mätt avståndet mellan 2 mörka band och infogat avståndet i mitten av det högst belägna mörka bandet. Trots att kameran är inte parallell med glasskivan finns det inte plats för mörkt band under glasskivan. Nästa mörka band kommer i övre delen av glasskivan och ovanför. Under glasskivan finns endast ett ljust band.
Basal akustik ger att en stående våg alltid har ett tryckmaximum invid en hård reflekterande yta.
Således är det korrekt som framförs av Harvardprofessorn att de ljusa banden utgörs av tryckmaxima. Luften har högst densitet i ett tryckmaximum vilket påverkar refraktionen av ljuset och skapar synliga tryckmaxima band i testsituationen.
JM
IngOehman skrev:Det handlar snarare om en tryckskillnad (högre tryck under än över) än om att flyta.
Även mycket fluffiga (gasfyllda) material väger oftast >10 kg/m^3, luft väger drygt 1 kg per kubikmeter.
IngOehman skrev:Därför att det förmodlingen inte är sant.
Det handlar snarare om en tryckskillnad (högre tryck under än över) än om att flyta.
Även mycket fluffiga (gasfyllda) material väger oftast >10 kg/m^3, luft väger drygt 1 kg per kubikmeter.
För att ge sammanhang kan nämnas att det helt normala lufttrycket kan lyfta 10 000 kg per kubikmeter, om det inte verkar något tryck på föremålets ovansida.
Vh, iö
petersteindl skrev:JM skrev:JM skrev:[ YouTube ]
JM
Således är det korrekt som framförs av Harvardprofessorn att de ljusa banden utgörs av tryckmaxima. Luften har högst densitet i ett tryckmaximum vilket påverkar refraktionen av ljuset och skapar synliga tryckmaxima band i testsituationen.
JM
Det finns ett icke-synbart utrymme strax under reflektorn. Det finns i alla fall plats för en viss del av ett mörkt band. Om det inte finns ett mörkt band där så måste det ljusa bandet fortsätta mot reflektorn. Ett halvt mörkt band skulle kunna rymmas som jag ser det, eller har du annan uppfattning?
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:Vaddå Z-ledd? Uppställningen är ju rotationssymmetrisk!
....
Jag påstår inte att den förklaringsmodellen är riktig, men jag påstår att både droppar och små kulor beter sig precis som jag förväntar mig, det vill säga sett från hur jag förvänar mig att det fungerar, och jag vill gärna att den som säger att den modellen är oriktig motiverar den uppfattningen.
Vh, iö
jansch skrev:Peter - vad är det som inte är linjärt?
Ljudtrycket kan väl inte vara så högt (" peak delta p") så att naturlig dist uppstår i någon högre grad? Känns inte rimlgt att trycket är i storleksklassen 170dB. En viss assymetri med lätt distade undertrycks-zoner blir det väl ("+ trycket" blir ju renare). Hur räknar man på det??
Dessutom - hur får man till ett sådant ljudtryck.....
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Jag har mätt avståndet mellan 2 mörka band och infogat avståndet i mitten av det högst belägna mörka bandet. Trots att kameran är inte parallell med glasskivan finns det inte plats för mörkt band under glasskivan. Nästa mörka band kommer i övre delen av glasskivan och ovanför. Under glasskivan finns endast ett ljust band.
JM
Det finns ett icke-synbart utrymme strax under reflektorn. Det finns i alla fall plats för en viss del av ett mörkt band. Om det inte finns ett mörkt band där så måste det ljusa bandet fortsätta mot reflektorn.
Ett halvt mörkt band skulle kunna rymmas som jag ser det, eller har du annan uppfattning?
Med vänlig hälsning
Peter
Om du kollar noga på videon jag presenterade i mitt initiala inlägg se du att den stående vågen reflekteras inte bara av glasskivan utan även av ytan runt högtalaren.
Det intressanta är, synligt invid högtalaren, att de ljusa bandet bara har halva utbredningen i z-led jämfört med banden fritt i luften. Detta är helt förenligt med tryckutbredningen i z-led enligt första figuren nertill. Detta styrker ytterligare att de ljusa banden är tryckmaximum.
Hur ser generella ekvationen ut om kulan har massa m och utbredning d i z-led för levitation?
Vektorn måste förstås vara -mg men hur och var ger de olika trycken denna vektor?
JM
petersteindl skrev: Jag har del av förklaringen i mitt tidigare inlägg. Eftersom det är en forcerad våg då energi tillförs kontinuerligt till systemet via en förstärkare som driver högtalaren med sinusvåg som efter högtalaren blir till akustisk sinuston med specifik frekvens.
Den energin formar luftpartiklar i tryckmax och tryckmin. Eftersom man ställer in systemet till resonans så bibehålls den stående vågen i både tid och rum. Vågen står still och därmed fortplantar den sig inte. Dessutom är det en plan ljudvåg med givet ljudtryck. Tryck är kraft per yta d v s N/m^2. Bollarna har en massa som påverkas av jordens gravitation. Om kraften i ljudtrycket från ljudvågen är tillräcklig i förhållande till gravitationskraften som verkar på bollarna så kommer bollarna att surfa på den stående ljudvågen. I och med att det är resonans så går det att bygga upp väldigt höga ljudtryck som i det här fallet räcker.
Mvh
Peter
jansch skrev:Javisst Peter, luften är inte linjär och över ungefär 191dB slår vi "i botten".
Visserligen adderas direktvågor och reflektioner vid stående våg men det finns ju också förluster
.
Nedanstående video visar levitation utan stående våg. 24st ljudkällor som ger vardera ca 110 - 120 dB riktade mot en fokalpunkt.
https://www.youtube.com/watch?v=6YV0lou4L4c
jansch skrev:Javisst Peter, luften är inte linjär och över ungefär 191dB slår vi "i botten".
jansch skrev:Visserligen adderas direktvågor och reflektioner vid stående våg men det finns ju också förluster
.
Nedanstående video visar levitation utan stående våg. 24st ljudkällor som ger vardera ca 110 - 120 dB riktade mot en fokalpunkt.
petersteindl skrev:jansch skrev:Javisst Peter, luften är inte linjär och över ungefär 191dB slår vi "i botten".
Visserligen adderas direktvågor och reflektioner vid stående våg men det finns ju också förluster
.
Jättebra!Var står ljudtryck och frekvens någonstans? Hörde inte att det sades. Hur specas 120 dB d v s var någonstans från membranet? Tippar att allt fokuseras i fas, även eventuella reflexer. En annan parameter förutom ljudtryck som även måste beaktas för linjäritet d v s även olinjäritet är frekvensen.
Det är dags att gräva fram en tjej som får förklara.Borde inte hon vara på Faktiskt.io? Hali, fixa!
[ YouTube ]
Så, leviteras kulor/bollar i trycknoder eller i antinoder/tryckbukar?I slutet d v s efter 6:45 sägs en del bra saker.
Förresten, var bor den där bönan någonstans?![]()
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Så, leviteras kulor/bollar i trycknoder eller i antinoder/tryckbukar?I slutet d v s efter 6:45 sägs en del bra saker.
Griff skrev:petersteindl skrev:jansch skrev:Javisst Peter, luften är inte linjär och över ungefär 191dB slår vi "i botten".
.
Jättebra!Var står ljudtryck och frekvens någonstans? Hörde inte att det sades. Hur specas 120 dB d v s var någonstans från membranet? Tippar att allt fokuseras i fas, även eventuella reflexer. En annan parameter förutom ljudtryck som även måste beaktas för linjäritet d v s även olinjäritet är frekvensen.
Det är dags att gräva fram en tjej som får förklara.Borde inte hon vara på Faktiskt.io? Hali, fixa!
[ YouTube ]
Så, leviteras kulor/bollar i trycknoder eller i antinoder/tryckbukar?I slutet d v s efter 6:45 sägs en del bra saker.
Förresten, var bor den där bönan någonstans?![]()
Med vänlig hälsning
Peter
40 kHz
Hon är från San Diego Californien och bor i Camebridge Massachusetts där hon har studerat vid MIT
Max_Headroom skrev:jansch skrev:Javisst Peter, luften är inte linjär och över ungefär 191dB slår vi "i botten".
Hur menar du "slår i botten"?jansch skrev:Visserligen adderas direktvågor och reflektioner vid stående våg men det finns ju också förluster
.
Videon visar en annan typ av akustik levitation än den som annars har diskuterats i tråden. Men videon verkar skojjig. Sitter på jobbet och har inte tid att kolla hela, men ser ju trevligt ut.
jansch skrev:Max_Headroom skrev:jansch skrev:Javisst Peter, luften är inte linjär och över ungefär 191dB slår vi "i botten".
Hur menar du "slår i botten"?jansch skrev:Visserligen adderas direktvågor och reflektioner vid stående våg men det finns ju också förluster
.
Videon visar en annan typ av akustik levitation än den som annars har diskuterats i tråden. Men videon verkar skojjig. Sitter på jobbet och har inte tid att kolla hela, men ser ju trevligt ut.
"slår i botten " är nog ett otydligt uttryck.....
Alltså, när "delta p", eller ännu tydligare, absolutbeloppet av "- peak delta p" är = p = aktuellt atmorsfärstryck. (Måste börja lära mej utantill vad matematiska tecken och grekiska finns på tangentbodet)
Såg ljudtrycket i form av en överlagrad sinusvåg på atmorsfärstrycket (tidsdomän) och då slår sinusen "i botten" alltså tangerar x-axeln.
Wiki skrev:Acoustic levitation
The practice of acoustic levitation would not be possible without understanding nonlinear acoustic phenomena. The nonlinear effects are particularly evident due to the high-powered acoustic waves involved.
Ultrasonic waves
Because of their relatively high amplitude to wavelength ratio, ultrasonic waves commonly display nonlinear propagation behavior.
Max_Headroom skrev:jansch skrev:Max_Headroom skrev:
Hur menar du "slår i botten"?
"slår i botten " är nog ett otydligt uttryck.....
Alltså, när "delta p", eller ännu tydligare, absolutbeloppet av "- peak delta p" är = p = aktuellt atmorsfärstryck. (Måste börja lära mej utantill vad matematiska tecken och grekiska finns på tangentbodet)
Såg ljudtrycket i form av en överlagrad sinusvåg på atmorsfärstrycket (tidsdomän) och då slår sinusen "i botten" alltså tangerar x-axeln.
Ja, det där förstod jag nog inte så mycket av. Tänkte du dig en sinus som svänger runt atmosfärstrycket?
Man kan förståss få mycket högre ljudnivåer än +/- 1 atm. Högtrycksdelen kan man ju öka mycket mer än vad man kan ta från "lågtrycksidan". Det som sker är att man får en distorsion som heter duga. Men med en yta som svänger fram och tillbaka så finns en praktisk gräns for hur höga (ljud)tryck som går att åstadkomma. Dette är beroende av ytans storlek och den frekvens som den fladdrar med. Borde bli en funktion av lyfttryck, storlek och frekvens. Funktionen är inte linjär. Jag kan inte lista ut nu hur funktionen ser ut, bara en del om dess egenskaper.
Jag kanske är helt fel ute, men jag tänker mig att om man börjar med en sinus och sedan ökar amplituden tills minus-sidan "klipper" så kommer vågformen att bli allt mer lik en pulsvåg, där toppen raskt blir smalare och högre. Till slut når man en nivå där en ännu högre topp helt enkelt inte hinner byggas upp, även om man ökar effekten in i systemet.
petersteindl skrev:[...] Man behöver egentligen inte tillföra kraft under bollen för att den skall kunna levitera. Det räcker med 2 sidokrafter med tillräcklig skjuvning så att friktionen vid bollens yta blir tillräckligt stor för levitation av bollen.
jansch skrev:Det sista ifrågasätter jag dock ("till slut når man en nivå.....). Vad är det som talar för det? Trycket oändligt högt eller grundfrekvensen oändligt låg?
(Det finns ju nog gränser av typ att gasmolekyler övergår till väskeform-fast form-plasma. Kan "ljudvågor" uppstå/förmedlas i plasma som tryck ?? En korkad men kul fråga).
Max_Headroom skrev:jansch skrev:Det sista ifrågasätter jag dock ("till slut når man en nivå.....). Vad är det som talar för det? Trycket oändligt högt eller grundfrekvensen oändligt låg?
(Det finns ju nog gränser av typ att gasmolekyler övergår till väskeform-fast form-plasma. Kan "ljudvågor" uppstå/förmedlas i plasma som tryck ?? En korkad men kul fråga).
RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:[...] Man behöver egentligen inte tillföra kraft under bollen för att den skall kunna levitera. Det räcker med 2 sidokrafter med tillräcklig skjuvning så att friktionen vid bollens yta blir tillräckligt stor för levitation av bollen.
Flödena går ju lika mycket åt båda hållen i lågtrycksfälten (om du tänker dig att det är där bollen svävar). Det kan väl inte ge någon fasthållande effekt? Om man tänker sig att det har med att vågen avtar i styrka längre ifrån ljudkällan, så händer något som borde ge en viss riktverkan, problemet är ju bara att vid resonans så får man ingen sådan riktning, åtminstone inte i alla fälten nära mitten och kraften som blir över pga avtagande styrka med ökande avstånd till ljudkällan borde vara extremt svag. Dessutom funkar detta ju upp och ner i förhållande till gravitationen.![]()
Eller tänker du att kraften liksom klämmer runt bollen från sidorna där trycktet är som högst? Hur nu det skulle gå till så borde det väl vara extremt instabilt och minsta lilla påverkan skulle få den att glida ur greppet och skjutas iväg?
Formen på vattendroppen med ökande tryck (innan den sprängs) säger mig att det inte är sidokrafter som håller fast objektet. -Baserat på hur det ser ut (för en lekman på området)...
petersteindl skrev:RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:[...] Man behöver egentligen inte tillföra kraft under bollen för att den skall kunna levitera. Det räcker med 2 sidokrafter med tillräcklig skjuvning så att friktionen vid bollens yta blir tillräckligt stor för levitation av bollen.
Flödena går ju lika mycket åt båda hållen i lågtrycksfälten (om du tänker dig att det är där bollen svävar). Det kan väl inte ge någon fasthållande effekt? Om man tänker sig att det har med att vågen avtar i styrka längre ifrån ljudkällan, så händer något som borde ge en viss riktverkan, problemet är ju bara att vid resonans så får man ingen sådan riktning, åtminstone inte i alla fälten nära mitten och kraften som blir över pga avtagande styrka med ökande avstånd till ljudkällan borde vara extremt svag. Dessutom funkar detta ju upp och ner i förhållande till gravitationen.![]()
Eller tänker du att kraften liksom klämmer runt bollen från sidorna där trycktet är som högst? Hur nu det skulle gå till så borde det väl vara extremt instabilt och minsta lilla påverkan skulle få den att glida ur greppet och skjutas iväg?
Formen på vattendroppen med ökande tryck (innan den sprängs) säger mig att det inte är sidokrafter som håller fast objektet. -Baserat på hur det ser ut (för en lekman på området)...
Då jag pratade med lilltroll igår så gjorde jag en analogi som han inte underkände/falsifierade, men man kan simulera. Vi har redan simulerat hur luften går runt ett huvud när det kommer ljudvågor, men vi simulerar i tonfrekvensområdet och med måttliga ljudtryck. Även så, så blir det (i verkligheten) d v s med mer noggranna formler än Euler, konstiga fenomen på grund av viskositet i gränsskiktet.
Tänk dig att du har en boll/klot. Tänk dig att du har 4 stänger där dessa är på varsin sida av klotet d v s 90 grader mellanrum. Stängerna nuddar klotet lätt. Klotet faller ner på grund av gravitationen. Om man då tillför en vibration i stängerna så de gör en kolvrörelse upp och ner och frekvensen är så hög att det blir stark värme i gränslandet mellan stång och klot på grund av friktion då kommer temperaturen stiga och viskositeten ändras med friktion som följd och förloppet blir stegrande tills friktionen blir så stark att den låser klotet mot stängerna. Om stängerna byts ut mot ett ihåligt rör så blir det ännu påtagligare och om röret dessutom skulle kunna krökas runt klotet så låser man klotet åt alla håll. Byts röret ut mot luft så skulle det möjligtvis kunna bli med ljudvågor i luft som propagerar runt ett klot eller i en stående ljudvåg runt klotet där ljudvågen har mycket stora ljudtryck och ultrafrekvens.
@ Max_Headroom: Det är som att pressa ihop två fingrar på varsin sida om en boll så att den kan falla ned om inte trycket mot bollen är tillräckligt högt samt friktion råder. Det med två fingrar är det som sägs i videon vid 7:02 jag länkade till och som jag tyckte verkar intressant, som svar på din tidigare kommentar.
Lilltroll trodde han kunde simulera detta med akustiska ljudvågor och liten boll/klot. Som jag skrivit tidigare så blir den akustiska impedansen helt annorlunda närmast ytan mot ett klot och fassprång på tryckgradienten syns tydligt vid simulering.
Med vänlig hälsning
Peter
jansch skrev:petersteindl skrev:RogerJoensson skrev:
Då jag pratade med lilltroll igår så gjorde jag en analogi som han inte underkände/falsifierade, men man kan simulera. Vi har redan simulerat hur luften går runt ett huvud när det kommer ljudvågor, men vi simulerar i tonfrekvensområdet och med måttliga ljudtryck. Även så, så blir det (i verkligheten) d v s med mer noggranna formler än Euler, konstiga fenomen på grund av viskositet i gränsskiktet.
Tänk dig att du har en boll/klot. Tänk dig att du har 4 stänger där dessa är på varsin sida av klotet d v s 90 grader mellanrum. Stängerna nuddar klotet lätt. Klotet faller ner på grund av gravitationen. Om man då tillför en vibration i stängerna så de gör en kolvrörelse upp och ner och frekvensen är så hög att det blir stark värme i gränslandet mellan stång och klot på grund av friktion då kommer temperaturen stiga och viskositeten ändras med friktion som följd och förloppet blir stegrande tills friktionen blir så stark att den låser klotet mot stängerna. Om stängerna byts ut mot ett ihåligt rör så blir det ännu påtagligare och om röret dessutom skulle kunna krökas runt klotet så låser man klotet åt alla håll. Byts röret ut mot luft så skulle det möjligtvis kunna bli med ljudvågor i luft som propagerar runt ett klot eller i en stående ljudvåg runt klotet där ljudvågen har mycket stora ljudtryck och ultrafrekvens.
@ Max_Headroom: Det är som att pressa ihop två fingrar på varsin sida om en boll så att den kan falla ned om inte trycket mot bollen är tillräckligt högt samt friktion råder. Det med två fingrar är det som sägs i videon vid 7:02 jag länkade till och som jag tyckte verkar intressant, som svar på din tidigare kommentar.
Lilltroll trodde han kunde simulera detta med akustiska ljudvågor och liten boll/klot. Som jag skrivit tidigare så blir den akustiska impedansen helt annorlunda närmast ytan mot ett klot och fassprång på tryckgradienten syns tydligt vid simulering.
Med vänlig hälsning
Peter
Det skulle betyda att frigolitkulan kan "fastna" var som helst där derivatan är så stor att ditt påstående uppfylls. Att frigolitkulorna INTE strävar mot en viss given punkt.
Det som "stör mej" i den beskrivningen då är:
- att det verkar som om frigolitkulorna "gungar in" till en viss punkt (eller rättare sagt skikt som av något skäl verkar ha en mittpunkt trots plana reflektionsytor). Svar: I videon med optiken är högtalarytan svagt konkav. Det verkar räcka och detta har påtalats på flera ställen i artiklar och videos.
- att det verkar finnas en kraft som håller kvar frigolitkulan i mitten av fältet även om vågfronten är plan. Vid minsta "obalans" borde frigolitkulan skjutas ut i sidled (parallellt med vågfronten). Svar: Se mitt svar ovan. Han säger i senaste videon att helt plana vågor blir svårt att behålla bollen på plats.
- Beskrivningen förutsätter också en stående våg... och fallet med "akustisk lins" skulle inte fungera. Svar: Jag förstår inte varför optisk lins inte skulle fungera. Det är väl snarast där det fungerar. Man låser kulan från tillräckligt många håll. Det måste vara mer än 180 grader och täcka mer än halva ytan
Jag har hela artikeln, men man får inte lägga lägga upp den.I AES, Bartłomiej Chojnacki skrev:The main idea of acoustic levitation is to hold small objects in the areas of the lowest pressure (nodes of the standing wave).
AES skrev:This Engineering Brief was selected on the basis of a submitted synopsis. The author is solely responsible for its presentation, and the AES takes no responsibility for its contents. All rights reserved. Reproduction of this paper, or any portion thereof, is not permitted without direct permission from the Audio Engineering Society.

American Institute of Physics skrev:In a typical setup, an upper cylinder will emit high-frequency sound waves that, when they hit the bottom, concave part of the device, are reflected back. The reflected waves interact with newly emitted waves, producing what are known as standing waves, which have minimum acoustic pressure points (or nodes), and if the acoustical pressure at these nodes is strong enough, it can counteract the force of gravity and allow an object to float.
American Institute of Physics skrev:In every levitation device made to date, the distance between the sound emitter and the reflector had to be carefully calibrated to achieve resonance before any levitation could occur. This meant that the separation distance had to be equal to a multiple of the half-wavelength of the sound waves. If this separation distance were changed even slightly, the standing wave pattern would be destroyed and the levitation would be lost.
The new levitation device does not require such a precise separation before operation. In fact, the distance between the sound emitter and the reflector can be continually changed in mid-flight without affecting the levitation performance at all.

JM skrev:Om du kollar noga på videon jag presenterade i mitt initiala inlägg se du att den stående vågen reflekteras inte bara av glasskivan utan även av ytan runt högtalaren.
Det intressanta är, synligt invid högtalaren, att de ljusa bandet bara har halva utbredningen i z-led jämfört med banden fritt i luften. Detta är helt förenligt med tryckutbredningen i z-led enligt första figuren nertill. Detta styrker ytterligare att de ljusa banden är tryckmaximum.
JM
jansch skrev:Peter,
ursäkta att jag är påstridig men.......
- i videon med "akustisk lins svävar frigolitkulan klart utanför en tänkt halvsfär. Fast, så blir det om man har ljudvågor från fler än en riktning. Vågorna går runt kulan. Det blir som om helheten av vågor vid kulan bildar en skål som är tillräckligt stor runt kulan. En enkel våg klarar inte det och vågor både bakifrån och framifrån klarar det galant.
- och varför "gungar " frigolitbollen in, i vågutbredningens riktning, till ett specifikt läge. Varför fastnar den inte i det första läge där derivatan blir tillräckligt stor för att uppfylla kravet på tillräcklig friktion? Tja, det tar en viss tid att värma luften kring kulan och sammanlagda krafter kanske bildar en andragradsekvation?
Du behöver inte svara.....jag bara funderar högt
petersteindl skrev:Det finns egentligen 2 dominanta alternativ samt andra mindre troliga alternativ, utifrån den kunskap i ämnet som presenteras alternativt vi i dagsläget besitter.
Det finns dock ett ofrånkomligt faktum, nämligen gravitationen. Den är en nedåtriktad kraft mot jordens masscentrum. Den är också att anses vara konstant vid givet avstånd från masscentrum.
Tryck = kraft per ytenhet.
I dessa 2 företrädelsevis dominanta olika alternativ skulle levitation te sig lite olika.
Levitation i trycknoder: I noderna som är jämviktsläget runt atmosfärstrycket skulle bollen stå helt stilla i en stående våg.
Levitation i antinoder: Där varierar atmosfärstrycket vilket resulterar i ett undertryck och ett övertryck runt atmosfärstrycket. Om levitation uppträder i antinoder så borde bollen röra sig upp och ner runt ett vertikalt jämviktsläge med samma frekvens som den stående vågen. Denna frekvens är så hög och rörelsen så liten att den inte syns för ögat och inte heller för kameran i försöksuppställningen i videon. Den skulle te sig som den leviterar istället för att falla nedåt.
Mvh
Peter
IngOehman skrev: Peter: Om man vänder uppåner på resonemanget då - vad är det som du INTE tycker är tillfredsställande i en förklaring som säger att levitering sker i hastighetsbuk - på grund av att man där får tryckminimum (statiskt tryck) och både under och över den punkten får man högre tryck. Därtill kommer gravitationen som gör att kulan vilar en bit ned i övertrycket under rörelsebuken (=tryck minima).
Till saken hör även att ljudtrycken för en våg som möter ett ivägenvarande objekt blir distorderas på grund av geometrisk distorsion, och maxövertrycket blir större än undertrycket. Det blir en kvadratisk komponent och ett medelvärde som är högre än luftens grundtryck.
Vh, iö
JM skrev:Ingen förutom jag har som jag ser det har förklarat vektoranalytsikt hur akustiska levitationen sker.
Max_Headroom skrev:JM skrev:Ingen förutom jag har som jag ser det har förklarat vektoranalytsikt hur akustiska levitationen sker.
Jo, jag gjorde det tidigt i tråden. På första sidan, vill jag minnas. Även om jag inte uttryckte mig med matematik utan mera semantiskt, typ. Detta eftersom jag inte behärskar dom matematiska verktyg som kvävs. Ny är ju dock matematik precis just det; ett verktyg och en metod för att beskriva något. Många gånger kan samma sak beskrivas med en annan metod (semantiskt, grafiskt etc), som i det här fallet. Själv gillar jag grafiska beskrivningar eftersom dom ofta passar bättre med min hjärna. Men vill någon slänga upp en matematisk beskrivning, så kör hårt. Deroende på vad det är kan jag kanske bena ut något av den, jag är inte HELT obildad, faktiskt.io, även om det kanske värkar så.
JM skrev:Ingen förutom jag har som jag ser det har förklarat vektoranalytsikt hur akustiska levitationen sker.
Bättre mer generell stringent matematisk analys efterlyses. Långa flummiga meningslösa ordsallader med pseudovetenskapliga inslag undanbedes.
JM
JM skrev:Max_Headroom skrev:JM skrev:Ingen förutom jag har som jag ser det har förklarat vektoranalytsikt hur akustiska levitationen sker.
Jo, jag gjorde det tidigt i tråden. På första sidan, vill jag minnas. Även om jag inte uttryckte mig med matematik utan mera semantiskt, typ. Detta eftersom jag inte behärskar dom matematiska verktyg som kvävs. Ny är ju dock matematik precis just det; ett verktyg och en metod för att beskriva något. Många gånger kan samma sak beskrivas med en annan metod (semantiskt, grafiskt etc), som i det här fallet. Själv gillar jag grafiska beskrivningar eftersom dom ofta passar bättre med min hjärna. Men vill någon slänga upp en matematisk beskrivning, så kör hårt. Deroende på vad det är kan jag kanske bena ut något av den, jag är inte HELT obildad, faktiskt.io, även om det kanske värkar så.
Håller med. Du uttryckte dig inte så dumt även om det inte är helt korrekt.
Max_Headroom skrev:
a, jag kan ju försöka förklara lite, vad jag tror mig veta:
En sån här liten plastkula påverkas av i huvudsak 2 krafter när man släpper den i luften, vind för våg:
- Gravitation (det kan vi inte göra så mycket åt)
- Luftpariklar som bombarderar den från alla håll.
För att hålla den svävavande så måste kraften från partiklarna som krockar med ytan, på undersidan, bli större än kraften från "gravitationen + dom partiklar som krockar på ovansidan". Kraften från luftpartiklarna kan styras med 2 saker: antal partiklar och partiklarnas hastighet. Det vi vill ha är alltså fler partiklar (högre densitet) och högre hastighet.
Partiklarna i vågen rör sig uppåt och nedåt, liksom fladdrande. Men farten varierar. I några områden rör sig partiklarna knappt alls (mer än av temperaturen, precis som vilken molekyl i luften som helst, stående våg eller inte). Om partiklarna som kommer på nedsidan håller högre fart än dom som träffar på ovansidan så kommer vi att få en större kraft från dessa partikelrörelser på undersidan, alltså en kraft uppåt, mot gravitationen.
Så, kan jag komma till saken någon gång då, för fan? Jodå: Alltså, plastbollarna (i filmen) hänger därför i områden där man har hög hastighet och stor hastighetsderivata (alltså hastigheten ändrsa relativt snabbt från snabb till långsam när man tittat lite högre upp). Kort sagt: en sektor strax ovanför hastighetsmaximum kan hålla bollar uppe.
Men det är en mer generell matematisk beskrivning jag efterfrågar.
JM
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster