Optimala förhållanden för rippning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2011-05-14

Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav olaume » 2019-03-24 15:15

Jag ska långt efter alla andra äntligen börja rippa min CD-samling. Nu undrar jag om det finns några knep för att krama ur bästa möjliga resultat. Att man ska rippa till förlustfritt format, typ flac, har jag redan förstått, men därutöver? Jag utläser diskursen på forumet som att det inte går att påverka ljudkvaliteten i en digital kedja. Det borde strängt taget innebära att så länge som en CD överhuvud taget är läsbar, blir ljudet ut detsamma vad man än gör. Om vi nu accepterar detta, finns det ändå något vid rippning man kan göra för att påverka ljudkvaliteten?
Senast redigerad av olaume 2019-03-24 16:59, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Tangband » 2019-03-24 15:24

Använd EAC då du läser in cd- skivorna.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7131
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav goat76 » 2019-03-24 16:18

Nu var det väldigt länge sen jag rippade min skivsamling men jag har för mig att jag följde någon guide för att få det helt rätt med alla inställningarna i EAC. Kanske behövs inte det längre i de senaste versionerna.
Det fina med EAC och liknande rippningsprogram är att de jämnför din rippning med en databank för kontroll om det blir korrekt.
EAC är ett gratisprogram med extremt många synliga inställningar som inte gör det direkt lättöverskådligt. Som alternativ finns dbpoweramp som kanske är mer lättanvänt(?) men det programmet kostar endel.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28178
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav hifikg » 2019-03-24 16:47

Nej, rippar du utan komprimering så hör du ingen skillnad. Själv rippar jag med en inbyggd CD/DVD läsare i en enkel Mac rakt in i iTunes. Bara för att jag är skrockfull har jag slagit på det som Apple kallar felkorrigering, tar något lite längre tid, men lite dum får man vara när man sysslar med audio :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav olaume » 2019-03-24 16:48

Jo, jag har EAC. Hade även dBPoweramp under en provperiod, men sedan ville programmet ha betalt. Det är dock fortfarande billigt, så om det är det minsta bättre än EAC är det absolut värt det, men är det det? Finns det något annat sätt att optimera ljudkvaliteten? Eftersom man kanske bara rippar skivorna en gång för alla, kan det ju vara värt att lägga ned en del kraft på att få det så perfekt som möjligt och sedan stoppa undan skivorna på vinden.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1426
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Mirage » 2019-03-24 17:16

Jag kör med EZ CD Audio Converter: https://www.poikosoft.com

Det har funktion för att kolla efter läsfel och datafel. Kan rippa till många olika format, omvandla mellan dem samt ändra taggar. Gratis att testa några veckor.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9873
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-03-24 19:42

olaume skrev:Jo, jag har EAC. Hade även dBPoweramp under en provperiod, men sedan ville programmet ha betalt. Det är dock fortfarande billigt, så om det är det minsta bättre än EAC är det absolut värt det, men är det det? Finns det något annat sätt att optimera ljudkvaliteten? Eftersom man kanske bara rippar skivorna en gång för alla, kan det ju vara värt att lägga ned en del kraft på att få det så perfekt som möjligt och sedan stoppa undan skivorna på vinden.


Idag finns inte längre många anledningar att oroa sig för extraktionskvaliteten. Det du kan fokusera på är istället hur du tänker dig ordna namnsättning och katalogisering, tycker jag.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav matssvensson » 2019-03-24 23:35

Jag använder dBPoweramp och är mycket nöjd. Testade också EAC för länge sen, men tyckte det var för krångligt och fick det aldrig att fungera lika smärtfritt som dBPoweramp. Jag rippar till FLAC utan komprimering och har ställt in DSP funktioner för att upptäcka och koda HDCD samt ta bort tystnad ("gömda" spår) för mer än -90 dB i över 3 sek.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15361
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Harryup » 2019-03-25 05:24

Såg i tyska Audio för något år sedan en test med mätningar och lyssningar av olika rippningsmjukvara och EAC var inte längre bäst utan ungefär lika bra som dBPoweramp. Men enkelheten hos den senare så föredrogs den.

/Harryup

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav olaume » 2019-03-25 09:52

Harryup skrev:Såg i tyska Audio för något år sedan en test med mätningar och lyssningar av olika rippningsmjukvara och EAC var inte längre bäst utan ungefär lika bra som dBPoweramp. Men enkelheten hos den senare så föredrogs den.

/Harryup


Kan olika program låta olika? Som sagt, verkar samstämmigheten här på forumet öronbedövande kring att digitala ettor och nollor inte kan påverkas, knappt ens av om man stampar på skivorna. Jag är iofs inte helt övertygad, men om vi nu utgår ifrån att så är fallet, hur skulle olika rippningsmjukvara kunna göra skillnad på ljudet?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15361
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Harryup » 2019-03-25 10:47

Ingen aning men det fanns mätningar som visade på skillnader men har inte kvar numret så jag kan inte kolla. Men blev lite förvånad själv.
Vet att när jag pratade med Daniel Weiss så poängterade han att bitperfect är bara ett av kraven för att signalen skall vara intakt som han tyckte var basic. Har poängterade att timingen var också viktig så bitperfect räcker inte. Ungefär som Peter säger eller kanske dom tycker precis lika.

/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28420
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav PerStromgren » 2019-03-25 11:48

När väl bittarna är på plats på lagringsplatsen finns det ingen tidsaspekt. Då kan man jämföra källan med kopian och om kopian är bitperfekt så är det färdigsnackat på just den punkten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28178
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav hifikg » 2019-03-25 13:09

PerStromgren skrev:När väl bittarna är på plats på lagringsplatsen finns det ingen tidsaspekt. Då kan man jämföra källan med kopian och om kopian är bitperfekt så är det färdigsnackat på just den punkten.


Är du säker på det? Är inte lagringen oerhört viktig? en HDD med rörliga delar är säkert helt förkastlig medan fullmånesnurrade USB-stickor, doppade i rätt kristallblandning, kan ge drägligt ljud. Fast större än 512 MB får de inte vara, så max ett album per sticka.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 942
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav ottovonkopp » 2019-03-25 14:24

Jag rippar med foobar2000 till flac default settings.

Efter rippning hämtar jag taggar från musicbrainz. Installera pluginet foo_musicbrainz.
Lägger även in ReplayGain i taggarna. Intallera pluginet foo_rgscan. Kanske finns med default? Ska tydligen använda R128 iaf.

Förslag till mapp-struktur\filnamn. Kanske funkar dåligt på klassiskt.
%genre%/%album artist%/%album%/%track%-%title%

Omslag i bra kvale, albumartexchange.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9910
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav sprudel » 2019-03-25 14:29

Kör med dB Poweramp sedan länge, lite enklare än med EAC, framförallt med taggningen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41223
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav petersteindl » 2019-03-25 14:46

PerStromgren skrev:När väl bittarna är på plats på lagringsplatsen finns det ingen tidsaspekt. Då kan man jämföra källan med kopian och om kopian är bitperfekt så är det färdigsnackat på just den punkten.

I det här fallet är väl källan en CD-skiva och audiodata ligger i ett för CD speciellt format. När CDn rippas så kan det göras till olika format. Antingen till WAV eller till FLAC eller till en råkopia av CDn. Det går säkert att välja andra format också.
Om rippningen skett helt utan missöden så finns det skäl att tro att checksumman är korrekt och att inga bitfel på musikkod finns.

År 1997 var jag dock med om en del konstigheter då jag blev ombedd av en musiker att bränna 10 CD för hans promoting och som skulle skickas till CD-tillverkning. Jag hade dåtidens bästa utrustning med både Yamaha och Plextor. I begynnelsen användes Yamaha professionellt och så även av Bertil Alving. Plextor kom lite senare och ansågs vara bättre och dessutom mycket snabbare. Nåväl, jag rippade musikerns CDR till WAV-filer för att kunna göra 10 kopior. Han ville att jag skulle bränna en först som han ville lyssna på först och godkänna. Jaha, tänkte jag och såg lätt på uppgiften. Jag använde dåtidens bästa CDR-skivor, samma som Bertil Alving eftersom han gjort mätningar på hur ofta som det fanns dropout i skivorna. Jag har för mig att det är trippel redundans och checkkod för uträkning av missade data och det är i ett slags matrissystem för extra säkerhet.
Resultatet blev i alla fall underkänt av musikern. Han lyssnade noggrant igenom hela de brända CDn jag gjort och förde anteckningar på alla fel han hörde. Jag fick tillbaka den brända CDn och hans nedskrivna notiser med exakta tidsangivelser på felen. Först trodde jag han skämtade, men jag lyssnade och hörde de missljud som fanns, men som inte fanns i hans original jag använt för att rippa. Naturligtvis så misstänkte jag bränningsprocessen, så jag brände ett exemplar till. Han lyssnade och lämnade tillbaka den. Samma fel som tidigare. Jaha, jag lyssnade och han hade rätt. Då lyssnade jag på den rippade filen och konstaterade att redan där fanns felet trots att det stod att rippningsprocessen varit felfri. Hans original var felfritt. Då förstod jag att det inte var så enkelt. Jag rippade hans original på nytt och felet försvann, men han upptäckte nya fel på andra låtar och tider. :o :x Jaha, då ställde jag in maximal safety vid rippning och vid bränning och började på nytt och då gick det bra. Han hörde inga fel längre. Han hade hela tiden lyssnat intensivt på varje spelsekund och hela förloppet tog ungefär en vecka till 10 dagar. Sedan kunde jag bränna 10 felfria kopior som han skickade ut för promoting. Han är amerikan och har spelat med Bruce Springsteen och var gitarrist med Eric Bibb på hans liveturne i USA.

Då fick jag respekt för hans intensiva lyssnande och för möjliga och omöjliga problem som av någon outgrundlig anledning kunde uppstå med det digitala. Även fast jag fick checksumma och Rippning utfört felfritt markering på min dataskärm så var det helt enkelt inte så.

Jag gissar att dessa gamla problem sedan länge inte finns kvar.

Men, sedan skall datat skyfflas vidare i en hel radda processer på väg till den analoga lyssningsdestinationen och den vägen är inte så felfri man kan tänkas tro.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav olaume » 2019-03-25 15:12

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:När väl bittarna är på plats på lagringsplatsen finns det ingen tidsaspekt. Då kan man jämföra källan med kopian och om kopian är bitperfekt så är det färdigsnackat på just den punkten.

I det här fallet är väl källan en CD-skiva och audiodata ligger i ett för CD speciellt format. När CDn rippas så kan det göras till olika format. Antingen till WAV eller till FLAC eller till en råkopia av CDn. Det går säkert att välja andra format också.
Om rippningen skett helt utan missöden så finns det skäl att tro att checksumman är korrekt och att inga bitfel på musikkod finns.

År 1997 var jag dock med om en del konstigheter då jag blev ombedd av en musiker att bränna 10 CD för hans promoting och som skulle skickas till CD-tillverkning. Jag hade dåtidens bästa utrustning med både Yamaha och Plextor. I begynnelsen användes Yamaha professionellt och så även av Bertil Alving. Plextor kom lite senare och ansågs vara bättre och dessutom mycket snabbare. Nåväl, jag rippade musikerns CDR till WAV-filer för att kunna göra 10 kopior. Han ville att jag skulle bränna en först som han ville lyssna på först och godkänna. Jaha, tänkte jag och såg lätt på uppgiften. Jag använde dåtidens bästa CDR-skivor, samma som Bertil Alving eftersom han gjort mätningar på hur ofta som det fanns dropout i skivorna. Jag har för mig att det är trippel redundans och checkkod för uträkning av missade data och det är i ett slags matrissystem för extra säkerhet.
Resultatet blev i alla fall underkänt av musikern. Han lyssnade noggrant igenom hela de brända CDn jag gjort och förde anteckningar på alla fel han hörde. Jag fick tillbaka den brända CDn och hans nedskrivna notiser med exakta tidsangivelser på felen. Först trodde jag han skämtade, men jag lyssnade och hörde de missljud som fanns, men som inte fanns i hans original jag använt för att rippa. Naturligtvis så misstänkte jag bränningsprocessen, så jag brände ett exemplar till. Han lyssnade och lämnade tillbaka den. Samma fel som tidigare. Jaha, jag lyssnade och han hade rätt. Då lyssnade jag på den rippade filen och konstaterade att redan där fanns felet trots att det stod att rippningsprocessen varit felfri. Hans original var felfritt. Då förstod jag att det inte var så enkelt. Jag rippade hans original på nytt och felet försvann, men han upptäckte nya fel på andra låtar och tider. :o :x Jaha, då ställde jag in maximal safety vid rippning och vid bränning och började på nytt och då gick det bra. Han hörde inga fel längre. Han hade hela tiden lyssnat intensivt på varje spelsekund och hela förloppet tog ungefär en vecka till 10 dagar. Sedan kunde jag bränna 10 felfria kopior som han skickade ut för promoting. Han är amerikan och har spelat med Bruce Springsteen och var gitarrist med Eric Bibb på hans liveturne i USA.

Då fick jag respekt för hans intensiva lyssnande och för möjliga och omöjliga problem som av någon outgrundlig anledning kunde uppstå med det digitala. Även fast jag fick checksumma och Rippning utfört felfritt markering på min dataskärm så var det helt enkelt inte så.

Jag gissar att dessa gamla problem sedan länge inte finns kvar.

Men, sedan skall datat skyfflas vidare i en hel radda processer på väg till den analoga lyssningsdestinationen och den vägen är inte så felfri man kan tänkas tro.

Mvh
Peter


Att det i ljudvärlden kan uppstå kvalitetsförändringar som verkar totalt ologiska och helt enkelt inte borde kunna finnas, är ett faktum. Ibland har man i efterhand kunnat se att tidigare mätmetoder har varit otillräckliga. Den analoga världen är full av sådant. Själv minns jag hur direktdrivna skivspelare på 70-talet ansågs som allena saliggörande eftersom de hade lägre mätbart svaj och därför måste låta bättre, trots att många musiker hävdade att remdrivna spelare lät mer musikaliskt. I efterhand har man förstått att det är skillnad på svaj och svaj och att musikerna nog hade rätt och hifi-nördarna som bara tittade på det de då kunde mäta fel. Därmed inte sagt att ljudet inte förklaras med mätningar, men man kanske inte alltid har förmågan att mäta rätt parametrar. I den digitala världen är det dock mer komplicerat - eller enklare. Ettor och nollor in på ett ställe (CD) och ut på ett annat (hårddisk) borde ju strängt taget inte kunna bli något annat än ettor och nollor. Det borde i så fall gälla ända fram till att signalen blir analog i d/a-omvandlaren. Kan man tycka. Innebär det att det då är totalt betydelselöst vilken CD-spelare (transport) man använder? Var Pioneers återupplivande av skivtallriken på CD-spelarna bortkastad? Liksom de som köpt Linn-spelare som kostat som en bättre begagnad bil? I princip borde ju en blueray-spelare från Rusta låta lika bra som en Linn eller Pioneer om de ansluts till samma d/a-omvandlare. Detta dock ett sidospår, men en variant på frågan. Finns det någon mjuk- eller hårdvara som kan påverka ljudet vid rippning?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28420
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav PerStromgren » 2019-03-25 16:43

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:När väl bittarna är på plats på lagringsplatsen finns det ingen tidsaspekt. Då kan man jämföra källan med kopian och om kopian är bitperfekt så är det färdigsnackat på just den punkten.

I det här fallet är väl källan en CD-skiva och audiodata ligger i ett för CD speciellt format. När CDn rippas så kan det göras till olika format. Antingen till WAV eller till FLAC eller till en råkopia av CDn.


Jag har nog aldrig funderat på hur man kan jämföra datat, bara att det är naturligt att det ska gå.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41223
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav petersteindl » 2019-03-25 17:20

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:När väl bittarna är på plats på lagringsplatsen finns det ingen tidsaspekt. Då kan man jämföra källan med kopian och om kopian är bitperfekt så är det färdigsnackat på just den punkten.

I det här fallet är väl källan en CD-skiva och audiodata ligger i ett för CD speciellt format. När CDn rippas så kan det göras till olika format. Antingen till WAV eller till FLAC eller till en råkopia av CDn.


Jag har nog aldrig funderat på hur man kan jämföra datat, bara att det är naturligt att det ska gå.


Det gick inte då, i alla fall, i det praktiska som jag utförde.
2008-02-17 skrev jag båda dessa inlägg. Det är 11 år sedan.
petersteindl skrev:Hej

Jag har hållit på i några år och har viss erfarenhet sen dåvarande grannen Brian Kramer från N.Y. som spelar gitarr kom ner en lördag å ville att jag skulle bränna några kopior från hans master som det skulle tillverkas CDn av. Kopiorna skulle skickas som promotion för olika ändamål. Grannen heter Brian Kramer och är som sagt från New York i USA och ackompanjerade Bruce Springsteen på gitarr på en av hans turnéer. Han har även kompat Eric Bibb på hans live turné.
Piece of cake tyckte jag. Jag rippade med Audiograbber och brände med Nero och gav sen skivan till min granne Brian.
På söndan kom Brian ner och sa att det inte är en kopia. Öh, vad då? De e ju bara ettor o nollor. Han hade ett dokument med nedskrivna felaktigheter som han hört i lurar. Ok, jag tog skivan och dokumentet och lyssnade. Till min förvåning hörde jag exakt samma problem vid varje enskild sekund som Brian hade specificerat. Till saken hör att jag fick loggar som var invändningsfria, både från Audiograbber vid rippning o från Nero vid bränning. Jag provade massor och turerna gick fram och tillbaks mellan Brian och mig under flera månader. Jag hörde felen som Brian hela tiden kom ner och tjatade om. Det underliga var att checksumman inte visade någon som helst diskrepans med originalet. Tomtar å troll. Alla kompisar med intellekt å jobb på Eriksson o Gud vet vad sa att det är omöjligt. Precis som jag själv menade.

Jaha, där står man. Det intressanta var att felen bestod av konstiga och klart detekterbara ljud som Brian exakt kunde specificera i tid och som vem som helst kunde höra.

Var uppstod felet? I bränningen med Nero eller redan vid rippningen med Audiograbber? Tja, jag hade ju filerna på hårddisk så det var ju bara att lyssna. Det intressanta var att samma fel fanns i filen på hårddisk. Men checksummorna uppvisade inga fel. Dock finns det i Audiograbber en funktion som visar probable faults som betyder att läsaren haft svårigheter att rippa. Då svårigheterna blev för stora blev checksumman felaktig men så var ej fallet med det som fanns på min hårddisk. Jag hade Plextors bästa scussigrejer och Seagate scussi hårddiskar speciellt gjorda för rippning av musik enligt alla konstens regler, åtminstone vad som sades på Anand’s och Tom’s och alla andra specialsajter för datorer.

Jag provade alla möjliga varianter och det var först då jag satte Plextorn att arbeta med konstant rotationshastighet på 4X som rippningen funkade klanderfritt. Då blev det zero possible problems. Nero kunde bränna och inga fel kunde detekteras vare sig på hårddisk eller på bränd skiva. Brian och jag var lyckliga men Brian hade hört sig till leda på sin musik i vår strävan att uppnå en situation där Brian med kort varsel kunde få skivor brända som fungerade som promotion material.

Ettor o nollor i all ära men jag har f-n inget förtroende för dess absoluta felfrihet. Känner mig alldeles för luttrad för att ta vad som helst för givet.
Ta det för vad ni vill men det är en av mina erfarenheter som jag delar med mig. Detta var 1998 skulle jag tro.

Väl mött
PS


petersteindl skrev:Magnuz

Alla CD-brännare var inte usla. Jag hade Yamaha och Plextor. Yamaha användes ofta i den professionella industrin för att bränna mastern som man levererade vidare. Då brände man med dubbla hastigheten.

Jag tror att Bertil Alving också hade en sån. Plextorn gick att bränna med fyrdubbel hastighet.

Det som var väsentligt var att sätta konstant hastighet vid rippning istället för dynamisk hastighet. Dom här knäppen och ljuden som fanns med på CD-R fanns hos mig alltid redan med på Hårddisken d v s det var rippningsprocessen som inte funkade som den skulle.

Dock försvann problematiken helt efter det att jag körde konstant hastighet vid rippning och hastigheten jag använde var 4 gånger på plextorn.

Därefter blev alla brända skivor bra.

Jag använde först Verbatim, sedan TDK och därefter Verbatim speciella för Audio.

En gång provade jag med kolsvart skiva. Den åkte omedelbums ner i runda arkivet.

Ibland blev mina bränningar bättre än orginalet. För det mesta hördes ingen skillnad alls.

Det som förr i tiden stod på nätet var att vissa typer av Hårddiskar skrev o läste lite då o då, och det utan att man själv gjorde något, eftersom det var ett felsökiningsprogram som var inbyggt i hårddiskens bios eller vad det nu heter. Dessa hårddiskar varnades det för att användas för audio eftersom det blev problem då det skulle skrivas audiofiler samtidigt som annan information skulle skrivas. IBM hade bl a sådana småprogram inbyggda i sina hårddiskar utom i deras scussidiskar. T o m IBM gick ut med att just dessa Hårddiskas avråddes från att använda om man skulle rippa audio.

Då var detta en hel vetenskap. Idag vet jag inte men mina kompisar som själva har datorer ville gärna att jag rippade o brände på min dator. Deras bränningar lät oftast sämre än originalet.


Vilka CD-R skivor är bäst idag?

Har ni synpunkter.

Väl mött
PS


Det jag inte minns är om checksummorna var lika från gång till gång på respektive rippning, men oavsett så borde det helt enkelt inte gått att få fram en checksumma vid en felaktig rippning. Jag vet att då rippningar inte funkade så blev det ingen checksumma alls. Nu ansåg programmet att det hade lyckats och redovisade en checksumma.

Hur saker funkar idag har jag inte så stor erfarenhet av. Allt tycks funka betydligt bättre än på den tiden. Men någon akilleshäl i det digitala fanns i alla fall då. Man har ju uppdaterat de olika digitala standarderna med tiden och oscillatorer har snävare toleranser och laserenheter är betydligt mer exakta än de var då. En brännbar blu-ray maskin borde inte ha någon som helst problem att bränna en CDR skiva kan man tycka.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9910
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav sprudel » 2019-03-25 17:34

@olaume

Kolla din egen tråd om nätverksspelare och streamers under Köpråd. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41223
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav petersteindl » 2019-03-25 19:18

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:När väl bittarna är på plats på lagringsplatsen finns det ingen tidsaspekt. Då kan man jämföra källan med kopian och om kopian är bitperfekt så är det färdigsnackat på just den punkten.

I det här fallet är väl källan en CD-skiva och audiodata ligger i ett för CD speciellt format. När CDn rippas så kan det göras till olika format. Antingen till WAV eller till FLAC eller till en råkopia av CDn.


Jag har nog aldrig funderat på hur man kan jämföra datat, bara att det är naturligt att det ska gå.


Apropå jämföra. Har du provat denna härliga fransos?

Domaine Leroy Musigny Grand Cru, Cote de Nuits.

Bild

Tror du skulle gilla den. År 2009 skall vara jättebra men även 2015.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav tvett » 2019-03-25 20:35

sprudel skrev:@olaume

Kolla din egen tråd om nätverksspelare och streamers under Köpråd. :)



:roll: :lol: :mrgreen:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28420
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav PerStromgren » 2019-03-25 20:53

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:I det här fallet är väl källan en CD-skiva och audiodata ligger i ett för CD speciellt format. När CDn rippas så kan det göras till olika format. Antingen till WAV eller till FLAC eller till en råkopia av CDn.


Jag har nog aldrig funderat på hur man kan jämföra datat, bara att det är naturligt att det ska gå.


Apropå jämföra. Har du provat denna härliga fransos?

Domaine Leroy Musigny Grand Cru, Cote de Nuits.

[ Bild ]

Tror du skulle gilla den. År 2009 skall vara jättebra men även 2015.

Med vänlig hälsning
Peter


Tyvärr inte. Finns inte på sysset att köpa, heller. :cry:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41223
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav petersteindl » 2019-03-25 21:34

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:
Jag har nog aldrig funderat på hur man kan jämföra datat, bara att det är naturligt att det ska gå.


Apropå jämföra. Har du provat denna härliga fransos?

Domaine Leroy Musigny Grand Cru, Cote de Nuits.

[ Bild ]

Tror du skulle gilla den. År 2009 skall vara jättebra men även 2015.

Med vänlig hälsning
Peter


Tyvärr inte. Finns inte på sysset att köpa, heller. :cry:


Googla, den finns på nätet. :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav olaume » 2019-03-26 10:33

sprudel skrev:@olaume

Kolla din egen tråd om nätverksspelare och streamers under Köpråd. :)

Skillnaden är väl att en nätverksspelare bara är en länk på vägen från ettor och nollor som redan ligger streamade på en hårddisk till ettor och nollor i en DAC. Medan rippningen innebär att man förflyttar från ett i och för sig digitalt men dock mekaniskt lagrat format in i datorn. Det kräver avläsning av en mekanisk/optisk enhet och sedan kodning/förpackning av en mjukvara till format som datorn kan lagra. Det innebär fler moment och teknikövergångar. Om de på något vis kan trimmas för att optimera ljudkvaliteten, är vad frågan gäller.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28178
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav hifikg » 2019-03-26 11:51

olaume skrev:
sprudel skrev:@olaume

Kolla din egen tråd om nätverksspelare och streamers under Köpråd. :)

Skillnaden är väl att en nätverksspelare bara är en länk på vägen från ettor och nollor som redan ligger streamade på en hårddisk till ettor och nollor i en DAC. Medan rippningen innebär att man förflyttar från ett i och för sig digitalt men dock mekaniskt lagrat format in i datorn. Det kräver avläsning av en mekanisk/optisk enhet och sedan kodning/förpackning av en mjukvara till format som datorn kan lagra. Det innebär fler moment och teknikövergångar. Om de på något vis kan trimmas för att optimera ljudkvaliteten, är vad frågan gäller.


Nej. Det blir fel. Eller rätt. Blir det fel hörs det tydligt. Blir det rätt så är det rätt. Inget magiskt med det. Om det var fullt av risker med att flytta digital information skulle dagens samhälle inte fungera. Fast nu handlar det förstås om ljud och då är allting så mycket mer komplicerat ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav PJo » 2019-03-26 13:26

olaume skrev:Jag ska långt efter alla andra äntligen börja rippa min CD-samling. Nu undrar jag om det finns några knep för att krama ur bästa möjliga resultat. Att man ska rippa till förlustfritt format, typ flac, har jag redan förstått, men därutöver? Jag utläser diskursen på forumet som att det inte går att påverka ljudkvaliteten i en digital kedja. Det borde strängt taget innebära att så länge som en CD överhuvud taget är läsbar, blir ljudet ut detsamma vad man än gör. Om vi nu accepterar detta, finns det ändå något vid rippning man kan göra för att påverka ljudkvaliteten?

Börja här: https://github.com/Nongorilla/Mediags/w ... etup-Guide
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5925
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Michael » 2019-03-27 00:04

Så tråkigt att endel skriver sina felaktiga troenden som fakta i denna tråd också. Snälla, sluta lura andra.

olaume skrev:Det borde strängt taget innebära att så länge som en CD överhuvud taget är läsbar, blir ljudet ut detsamma vad man än gör.

Nu antar jag att du med "ljudet" igentligen menade datat, då du frågar om rippning.

Påståendet du skriver är fel. Det är inte alls säkert du får ut rätt data när du rippar. Audio CD är inte cdrom (alltså skivor med data, de läses alltid korrekt - eller ej). Nu händer det saker med tiden och endel hävdar att alla dagens läsare alltid läser rätt. Jag är mycket tveksam till det. Att alla kina läsarenheter skulle va så och från vilket datum skulle det i så fall vara så? Och har du (eller den som vill rippa) en läsare som är tillverkad efter det datumet. Om de nu funkar så, så skulle det vara helt omöjligt att läsa många skivor som medveten är felaktiga (vissa kopieringsskydd). - nä, jag tror inte på det.

Däremot kanske många läsare nu förtiden är konstruerade för att kunna läsa audio skivor bra och kunna presentera checksumme fel (är väl minst två nivåer). Så som Plextor kunde förr. Nu minns jag inte säkert, men tror det är C2 som man vill ha (se/övervaka).

Ljud cd och data cd har inte samma lagringsformat på skivan. Det är inte alls så att ljudfilerna ligger som data filer på en data cd. Om jag minns rätt så behövs det en extra/annan klocka i hårdvaran för att fixa ljud cd.

Bara en sådan sak som var början är för en låt, blev olika med olika läsare. Kan kompenseras för i rippmjukvaran. Jag skrev själv ett eget program för att kunna jämföra wav filer. Som kunde synka in och hitta början.

PS. Blanda inte ihop att rippa och att lyssna på analoga signalen (från CD-spelaren eller ansluten DAC). Det är två olika saker.

//Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32592
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Bill50x » 2019-03-27 00:56

olaume skrev:Det borde strängt taget innebära att så länge som en CD överhuvud taget är läsbar, blir ljudet ut detsamma vad man än gör.

Nä. Jag använde ett tag EAC för rippning och hade några hembrända cd's att rippa. Uppenbarligen var det svåra cd'n, dBpowerAMP vägrade helt men EAC "erbjöd sig" att läsa så många gånger det behövdes. Jag hade ett par hembrända cd's (cd-rom) som krånglade och lät EAC tuffa på. Jag minns en cd som tog hela natten att läsa av. Resultatet var dock totalt olyssningsbart, så den avläsningen var värd noll. Trots att EAC rapporterade avläsningen som perfekt. Så nej, en avläsningsbar cd innebär inte att ljudet är ok.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2685
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav STDI » 2019-03-27 08:12

Bill50x, vad innebar "olyssningsbart" i det fallet? Kan du beskriva hur det lät?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32592
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Bill50x » 2019-03-27 11:01

STDI skrev:Bill50x, vad innebar "olyssningsbart" i det fallet? Kan du beskriva hur det lät?

Det hackade och fräste. Gick knappt att höra/detektera vad man lyssnade på.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15361
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Harryup » 2019-03-27 11:15

Har varit med om att rippa med EAC och Plextor drivrar ganska många skivor och alla blir inte bra. En del kan bero på gamla kopieringsskydd t.ex. men också skadade CD-skivor som trots allt en CD som en Cd-spelare spelar utan problem kan vara svår att rippa. Dom är inte många men dom finns. Och EAC kan rapportera dom som felfria men ändå kan en viss låt ha blivit ospelbar.


/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28178
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav hifikg » 2019-03-27 11:18

Det händer, men det är inte som att gitarren börjar låta som en banjo eller att sångaren får vassare s-ljud. Blir det fel så är det rejäla fel. När man läser att folk upplever musik från ett USB-minne som mer välljudande än musik från en HDD blir åtminstone jag en liiiiten aaaaning skeptisk...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9910
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav sprudel » 2019-03-27 11:48

hifikg skrev:Det händer, men det är inte som att gitarren börjar låta som en banjo eller att sångaren får vassare s-ljud. Blir det fel så är det rejäla fel. När man läser att folk upplever musik från ett USB-minne som mer välljudande än musik från en HDD blir åtminstone jag en liiiiten aaaaning skeptisk...


Tror man spekulerar i läckströmmar från drivenheten som går vidare.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav olaume » 2019-03-27 13:57

Michael skrev:Så tråkigt att endel skriver sina felaktiga troenden som fakta i denna tråd också. Snälla, sluta lura andra.

olaume skrev:Det borde strängt taget innebära att så länge som en CD överhuvud taget är läsbar, blir ljudet ut detsamma vad man än gör.

Nu antar jag att du med "ljudet" igentligen menade datat, då du frågar om rippning.

Påståendet du skriver är fel. Det är inte alls säkert du får ut rätt data när du rippar. Audio CD är inte cdrom (alltså skivor med data, de läses alltid korrekt - eller ej). Nu händer det saker med tiden och endel hävdar att alla dagens läsare alltid läser rätt. Jag är mycket tveksam till det. Att alla kina läsarenheter skulle va så och från vilket datum skulle det i så fall vara så? Och har du (eller den som vill rippa) en läsare som är tillverkad efter det datumet. Om de nu funkar så, så skulle det vara helt omöjligt att läsa många skivor som medveten är felaktiga (vissa kopieringsskydd). - nä, jag tror inte på det.

Däremot kanske många läsare nu förtiden är konstruerade för att kunna läsa audio skivor bra och kunna presentera checksumme fel (är väl minst två nivåer). Så som Plextor kunde förr. Nu minns jag inte säkert, men tror det är C2 som man vill ha (se/övervaka).

Ljud cd och data cd har inte samma lagringsformat på skivan. Det är inte alls så att ljudfilerna ligger som data filer på en data cd. Om jag minns rätt så behövs det en extra/annan klocka i hårdvaran för att fixa ljud cd.

Bara en sådan sak som var början är för en låt, blev olika med olika läsare. Kan kompenseras för i rippmjukvaran. Jag skrev själv ett eget program för att kunna jämföra wav filer. Som kunde synka in och hitta början.

PS. Blanda inte ihop att rippa och att lyssna på analoga signalen (från CD-spelaren eller ansluten DAC). Det är två olika saker.

//Michael


Detta var intressant och nytt för mig. Är inte lagringen av ljuddata på CD i princip detsamma som datalagring på CD rom? Låt vara att det är riktigt samma sak, men ettor och nollor är det väl likafullt? Och borde därför kunna läsas av lika bra av vilken läsare som helst som läser ettor och nollor på en skiva? Eller?

Tell
 
Inlägg: 2553
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Tell » 2019-03-27 14:29

Michael skrev:Så tråkigt att endel skriver sina felaktiga troenden som fakta i denna tråd också. Snälla, sluta lura andra.

olaume skrev:Det borde strängt taget innebära att så länge som en CD överhuvud taget är läsbar, blir ljudet ut detsamma vad man än gör.

Nu antar jag att du med "ljudet" igentligen menade datat, då du frågar om rippning.

Påståendet du skriver är fel. Det är inte alls säkert du får ut rätt data när du rippar. Audio CD är inte cdrom (alltså skivor med data, de läses alltid korrekt - eller ej). Nu händer det saker med tiden och endel hävdar att alla dagens läsare alltid läser rätt. Jag är mycket tveksam till det. Att alla kina läsarenheter skulle va så och från vilket datum skulle det i så fall vara så? Och har du (eller den som vill rippa) en läsare som är tillverkad efter det datumet. Om de nu funkar så, så skulle det vara helt omöjligt att läsa många skivor som medveten är felaktiga (vissa kopieringsskydd). - nä, jag tror inte på det.

Däremot kanske många läsare nu förtiden är konstruerade för att kunna läsa audio skivor bra och kunna presentera checksumme fel (är väl minst två nivåer). Så som Plextor kunde förr. Nu minns jag inte säkert, men tror det är C2 som man vill ha (se/övervaka).

Ljud cd och data cd har inte samma lagringsformat på skivan. Det är inte alls så att ljudfilerna ligger som data filer på en data cd. Om jag minns rätt så behövs det en extra/annan klocka i hårdvaran för att fixa ljud cd.

Bara en sådan sak som var början är för en låt, blev olika med olika läsare. Kan kompenseras för i rippmjukvaran. Jag skrev själv ett eget program för att kunna jämföra wav filer. Som kunde synka in och hitta början.

PS. Blanda inte ihop att rippa och att lyssna på analoga signalen (från CD-spelaren eller ansluten DAC). Det är två olika saker.

//Michael

Ja apporpå att inte lura andra ja.. Audio CD ÄR skivor med data. Vad skulle det annars vara? Magi?

Nu är jag inte säker, men jag har för mig om att ljud och vanlig cd-rom faktiskt är väldigt lika hur datan lagras, bara att man har olika index som talar om hur allt ska läsas. En vanlig ljud-cdspelare kan ju tillomed spela upp fil-data också men att det bara låter som random brus.
Men som sagt, jag är inte säker på det här, men Technology Connections på Youtube har en del intressanta klipp om hur CD, ljud etc funkar på en väldigt teknisk nivå. Det är där jag har för mig om att jag hört om mitt påstående, men har inte tid att kolla upp det nu.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28178
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav hifikg » 2019-03-27 15:13

Nä, en ljudcdspelare läser inte dataskivor (finns säkert något undantag) den kräver lead-in spår o ett index som signalerar att det är ljud som gäller. Därför behövs en programvara för rippning, men den påverkar inte ljudet, den organiserar filerna rätt. Men, i tidernas begynnelse, använde man ”fusk” för att få in mer musik på en cd än vad vanlig ”redbook” medgav och om ripprogrammet inte hanterar det så låter rippen fel! Vet inte om man löst det smartare idag, eller om ripprogrammen hanterar det undantagslöst idag.
De gamla kopieringsskydden hade också något hyss för sig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15361
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Harryup » 2019-03-27 17:50

Nu har jag inte rippat CD på många år men senast så fick man ställa ner hastigheten på läsarna för att ripparna skulle bli läsliga till 99% eller mer.
En datadrive kan ju läsa om bitarna tills den blir nöjd men äldre spelare läste ju ljudfilerna med mycket lägre hastighet, och CD-spelare läste ju i regel filen bara en gång. Kanske möjligen beroende på processor också för att skriva ut informationen till disk så var det klar skillnad också mellan olika Cd-skivor.

/HArryup

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1426
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Mirage » 2019-03-27 22:16

Mirage skrev:Jag kör med EZ CD Audio Converter: https://www.poikosoft.com

Det har funktion för att kolla efter läsfel och datafel. Kan rippa till många olika format, omvandla mellan dem samt ändra taggar. Gratis att testa några veckor.


Så här ser rapporten ut när man tippat klart en skiva med programmet ovan.

Felrapport.jpg
Skärmbild från EZ CD Audio Converter
Felrapport.jpg (213.68 KiB) Visad 3661 gånger


Jag kör normalt på "full fart" och det funkar med de flesta skivor. Blir det fel på något spår så kan man rippa om endast detta, då brukar jag köra med lägsta möjliga fart.

Bilden ovan är några år gammal, jag upplever senare versioner av programmet som betydligt snabbare. Det är inte ovanligt att medelfarten för ett album ligger uppåt 20x.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Tell
 
Inlägg: 2553
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Tell » 2019-03-28 00:09

hifikg skrev:Nä, en ljudcdspelare läser inte dataskivor (finns säkert något undantag) den kräver lead-in spår o ett index som signalerar att det är ljud som gäller. Därför behövs en programvara för rippning, men den påverkar inte ljudet, den organiserar filerna rätt. Men, i tidernas begynnelse, använde man ”fusk” för att få in mer musik på en cd än vad vanlig ”redbook” medgav och om ripprogrammet inte hanterar det så låter rippen fel! Vet inte om man löst det smartare idag, eller om ripprogrammen hanterar det undantagslöst idag.
De gamla kopieringsskydden hade också något hyss för sig.

Jag tänker på gamla datorspel som fanns på CD o som tog så pass lite plats att dom fick plats med soundtracket som vanliga ljudspår, o körde man in en sån i en vanlig ljud-cdspelare o valde första spåret så fick man brus, eller iofs ingenting på lite nyare spelare som visste att det var ickeljud o hoppade över det istället.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Hoffen » 2019-03-29 09:58

user@system:# dd if=/dev/audioskiva of=~/rip/audioskiva.iso *

Det tar sin lilla stund, men du får en kopia,bit för bit, av din audiocd som en iso-fil. :wink:

Jag har annars goda erfarenheter av SoundJuicer*, för rippning och konvertering till t.ex. FLAC.

* BÅDA alternativen förutsätter Linux av valfri flavour. dd är inbyggt i de flesta (alla?) shells.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32592
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Bill50x » 2019-03-29 11:14

Tell skrev:Jag tänker på gamla datorspel som fanns på CD o som tog så pass lite plats att dom fick plats med soundtracket som vanliga ljudspår...

Tänk när spelen fick plats på en vanlig diskett (1,4 mb), för att inte tala om de gamla 5 1/4" som var på 700 k. Och på den tiden rymdes ett helt OS på en sådan...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5925
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Michael » 2019-04-01 22:36

Det gavs en länk till en wiki om cdaudioskiv formatet. Verkar ju som det är en del gemensamt med cdrom. Skumt då att datorer har svårt läsa cdljudskivor. Det var länge sedan jag pulade med detta, men kommer ihåg att jag aldrig satte mig in i hur det igentligen serut på skivan. Hade funderingar på det, då jag blev överraskad/arg att det var strul med att läsa (rippa) cdljudskivor. Jag köpte en Plextor och problemet försvann, så jag grävde inte djupare i specar.

Någon skrev om att blockläsa ur skivan och få en iso (med dd). Smart tänkt, ty iso kan man väl ha för både data och ljud skivor. Nu har jag ingen tid att spendera på detta, men det kliade i fingrarna. Jag testade... nähe, det går inte att läsa en cdljudskiva så. En data skiva gick bra. Testade även få ut lite info med isoinfo, men den vägrar för ljudskivor. Sökte lite på internet och andra har även konstaterat detta. Med andra ord, ljudskivor är annorlunda även på lågnivå. Verkar inte ens gå på låg nivå läsa ur ettorånollor från skivan, på samma sätt som för dataskivor (nivå lägre än filsystem). Konstigt men det talar för att formatskillnaden mellan data och ljudskivor är på rätt låg nivå. Eller missar jag något?

//Michael

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2759
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav pLudio » 2025-01-03 16:54

Jag provade med belåtenhet cyanrip på Linux häromdagen. Den finns paketerad för flera Linux-distributioner och har nog alla finesser man kan önska sig, utom ett GUI. Det finns t o m binär för Windows.

Börja med cyanrip -f på en vanligt förekommande skiva för att hitta CD-enhetens offset.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav jansch » 2025-01-03 22:51

Bill50x skrev:
olaume skrev:Det borde strängt taget innebära att så länge som en CD överhuvud taget är läsbar, blir ljudet ut detsamma vad man än gör.

Nä. Jag använde ett tag EAC för rippning och hade några hembrända cd's att rippa. Uppenbarligen var det svåra cd'n, dBpowerAMP vägrade helt men EAC "erbjöd sig" att läsa så många gånger det behövdes. Jag hade ett par hembrända cd's (cd-rom) som krånglade och lät EAC tuffa på. Jag minns en cd som tog hela natten att läsa av. Resultatet var dock totalt olyssningsbart, så den avläsningen var värd noll. Trots att EAC rapporterade avläsningen som perfekt. Så nej, en avläsningsbar cd innebär inte att ljudet är ok.

/ B


Som allid måste man skilja på om något är skadat eller ej.
Man borde nog t.ex inte tycka att Internetbank är osäkert/dåligt om "tangentbordet" inte lyckas skriva en 7:a utan det alltid blir en 6:a eller något annat.
Samma sak med en bil som har punktering. Det är egentlingen inget synonymt med bilen/bilmärket. I sådana lägen har vi lätt att vara logiska och inse att det inte spelar någon roll om bilen t.ex är en Lexus IS450 eller Volvo X60 eller en SAAB93.

Likadant är det med CD-skivor, om man har en djup repa på över några få mm i "spårets riktning (över ca 4000 bits omfattning) kommer kanske inte perfekt bitrestaurering ske, CIRC börjar använda "statistik" för att rätta upp filen.
Detta finns beskrivet i någon äldre tråd. Likaså att en normal ny/"felfri" CD innehåller helt normalt 10.000-tals bitfel som korrigeras till "bit perfekt" vid avläsning.
CD-formatet är väldigt "robust" så länge man inte misshandlar skivor. Dessutom får man oftast någon indikation när läsningen går "åt helvete", t,ex skivan repeterar eller lägger av, knaster och drop outs.
Att själva ljudet skulle påverkas, typ "luddigare bas", "diffusare ljudbild" eller "sämre svärta" är fånigt audiofil-trams och passar bäst i sagoböcker för 2-åringar.
Sammanfattningsvis kan man räkna med att sådär att var 30-50 CD skulle kunna innehålla något bitfel som man inte hör.
Helt enkelt - glöm bitfel om skivan ser optiskt korrekt ut och du inte har haft problem med t.ex knaster/drop-outs tidigare.

"Timing" inom digitalt format är också en audiofilmyt. I den digitala världen finns inte tid utan den måste "definieras" separat och filen måste bära med sig informationen hur avläsning skall ske (t.ex sample rate). "Bithastigheten" förändras hela tiden för att anpassas till hur filen bearbetas i datorn (parallell/seriell, läsning från hårddsk, interupts, fifo-buffertar, omläsningar, USB hastighet, osv, osv.

Viktigt!
Gränsen mellan den digitala världen och den analoga världen går exakt där digitala samples skall omvandlas till analog signal och sedan taktas ut av en "klocka" i den analoga/verkliga världen = sample rate.

Analoga fel finns ALLTID! Det är ett faktum!
Digitala "ofrivilliga fel är extremt sällan förekommande, Det är så enkelt att på förhand kalkylera och garantera vilken kvalitet vi vill uppnå - t.ex ingen vill att det skall accepteras "bitfel" på internetbanken, och så är det. Därför är den oändlgt mycket bättre/säkrare än bla manuell hantering (tur att hanteringen inte är analog!)

MoonMartin
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav MoonMartin » 2025-01-03 23:23

Och när du efter tre miljoner goda råd på faktiskt.se har rippat och taggat alla CD-skivor, gör en 3-2-1-säkerhetskopia av dom.
Det tog mig ca. 14 dagar att rippa och tagga alla mina med EAC (jobbar hemifrån), så att ha säkerhetskopior är viktigt.
Du måste dessutom behålla alla CD-skivor.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28178
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav hifikg » 2025-01-04 01:02

MoonMartin skrev:...Du måste dessutom behålla alla CD-skivor.


Av legala skäl eller som säkerhetskopior? Jag har en hel trave flyttkartonger fulla av trevliga CD-skivor, men sedan jag rippat dem behövs de liksom inte. Tar en massa plats och kanske skulle de glädja någon annan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23641
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-04 11:22

Jag tar gärna emot CD som ligger och tar plats....

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 12412
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav distad » 2025-01-04 14:36

hifikg skrev:
MoonMartin skrev:...Du måste dessutom behålla alla CD-skivor.


Av legala skäl eller som säkerhetskopior? Jag har en hel trave flyttkartonger fulla av trevliga CD-skivor, men sedan jag rippat dem behövs de liksom inte. Tar en massa plats och kanske skulle de glädja någon annan.
Jag också...
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

MoonMartin
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav MoonMartin » 2025-01-04 14:55

hifikg skrev:
MoonMartin skrev:...Du måste dessutom behålla alla CD-skivor.

Av legala skäl eller som säkerhetskopior?

CD-skivan är originalet som du har köpt rätten att spela och använda privat. Då får man även säkerhetskopiera den i några exemplar, privat.
Säljer du skivan övergår den rätten till köparen.
Bernkonventionen, kanske?
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2759
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav pLudio » 2025-01-04 17:16

Privatkopieringen som vi betalar för till Copyswede när vi köper ett lagringsmedium som en fastdisk, ett minneskort eller en modern telefon.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28178
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav hifikg » 2025-01-05 00:53

MoonMartin skrev:
hifikg skrev:
MoonMartin skrev:...Du måste dessutom behålla alla CD-skivor.

Av legala skäl eller som säkerhetskopior?

CD-skivan är originalet som du har köpt rätten att spela och använda privat. Då får man även säkerhetskopiera den i några exemplar, privat.
Säljer du skivan övergår den rätten till köparen.
Bernkonventionen, kanske?
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf


Jo, det är så jag sett det, hittills, men nu när man kan streama "allt" känns det inte lika viktigt längre.
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav jansch » 2025-01-05 16:09

Mirage skrev:
Mirage skrev:Jag kör med EZ CD Audio Converter: https://www.poikosoft.com

Det har funktion för att kolla efter läsfel och datafel. Kan rippa till många olika format, omvandla mellan dem samt ändra taggar. Gratis att testa några veckor.


Så här ser rapporten ut när man tippat klart en skiva med programmet ovan.

Felrapport.jpg


Jag kör normalt på "full fart" och det funkar med de flesta skivor. Blir det fel på något spår så kan man rippa om endast detta, då brukar jag köra med lägsta möjliga fart.

Bilden ovan är några år gammal, jag upplever senare versioner av programmet som betydligt snabbare. Det är inte ovanligt att medelfarten för ett album ligger uppåt 20x.


Rapporten tror jag är lite missvisande. "Läsfel" är "0" i hela rapporten vilket inte kan vara sant.
Normalt är det 10.000-tals bitfel (typ C1) på en vanlig CD. Dessa läsfel identifieras/rättas dock till 100% med CRC.
Rubriken borde nog vara "inte rättade läsfel" eller något liknande.

Bäst vore om man hade rubriker i rapporten som motsvarar kravstandarden på CD-formatet, alltså typ: C1, C2 och CU fel.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2759
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav pLudio » 2025-01-05 16:54

jansch skrev:Bäst vore om man hade rubriker i rapporten som motsvarar kravstandarden på CD-formatet, alltså typ: C1, C2 och CU fel.

Ni får prova https://github.com/speed47/qpxtool/rele ... v0.8.1-pl6 (förgrening av https://qpxtool.sourceforge.io/).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2759
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav pLudio » 2025-01-05 20:49

pLudio skrev:
jansch skrev:Bäst vore om man hade rubriker i rapporten som motsvarar kravstandarden på CD-formatet, alltså typ: C1, C2 och CU fel.

Ni får prova https://github.com/speed47/qpxtool/rele ... v0.8.1-pl6 (förgrening av https://qpxtool.sourceforge.io/).

CD-E22.png
CD-E22.png (38.75 KiB) Visad 1874 gånger

En rejäl bunt korrigerbara E22-fel mot slutet av skivan men i övrigt inga problem. BLER kunde varit bättre.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2259
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav AndersP » 2025-02-06 10:58

Jag började rippa mina och kompisens plattor med EAC för 15? år sedan kanske.
Jag byggde ett primitivt system med filnamn för att hålla ordning på skivorna. Ungefär:

MUSIK
A
ABBA
(1975) Arrival, Dancing Queen

Jag borde förstås i samband med rippningen använt "Tag and Rename" el liknande för att tagga materialet korrekt med bilder och göra det kompatibelt med lite av varje och få det lättanvänt. Jättejobb att göra det på en större databas i efterhand. Finns kanske modernare grejer nu som löser problemet, men tänkte ändå tipsa.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav idea » 2025-02-06 11:34

Jag vet inte hur EAC funkade historiskt men jag har använt det sedan minst 10 år och då har man kunnat hämta taggar från diverse databaser i samband med rippning, åtminstone till FLAC o MP3. Åtminstone för "populära" verk, lite mer udda får man ju lägga in själv.
Vill man i efterhand fixa taggar så kan ju Mp3tag skapa taggar utgående från filnamn inklusive bilblioteksstruktur så om man har det strukturerat så kan man köra batchprocessing på stora datamängder.
Idea what a great ID

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 2189
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-02-06 11:48

Ja ha rippat min cd samlin m hjälp av J- River MC å då rippat i aiff.
JRMC hittar taggar å omslag å lägger in det.
Taggarna hamnar m musiken men omslag hamnar i en separat mapp.

Ja har kört några skrapiga plattor m EAC bara.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15361
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Harryup » 2025-02-07 11:36

Har rippat en hel del med EAC tidigare men gick över efter lite tester till dbPoweramp och ångrar ingenting. För en massa år sedan så testade någon tysk tidning olika rippningsprogramvaror och EAC fick ett högst medelmåttigt betyg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32592
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Bill50x » 2025-02-07 17:42

Harryup skrev:Har rippat en hel del med EAC tidigare men gick över efter lite tester till dbPoweramp och ångrar ingenting.

+1 på det.

Gjorde lite lyssningstester men kunde inte upptäcka några som helst skillnader mellan EAC och dBpowerAMP. Så då valde jag den senare pga ett trevligare gränssnitt. dB kostar ett par hundralappar men med tanke på att man får med så mycket annat än rip (konvertering ljudfiler inkl batchkonvertering, editera tags etc) så är det värt varenda krona. Jag har använt programmet i mer än 15 år och har fortfarande fria uppgraderingar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: pLudio och 25 gäster