Jag förstår det inte heller.
Jag tror vi är överens om detta:
En (objektivt) bättre återgivning gynnar alltid den objektiva återgivningen, men för den som har ett helt subjektivt perspektiv har ju inte ordet återgivning samma betydelse. Det har typ ingen betydelse alls! Och ”bättre” saknar objektiv förankring. ”Bättre återgivning” för den som inte bryr sig om återgivningen är ju bara ett sätt att säga ”ger en upplevelse som jag föredrar”.
DÅ hamnar man i ett annat betraktningsperspektiv (det som marknadsförs av t ex goat 76) och konstaterar att man tycker det mera färgade i förekommande fall är bättre, men inte nödvändigtvis oberoende av programmaterialet. Snarare tvärtom - med nödvändighet blir det upplevda resultatet beroende av peogrammaterialet! Och det borde goat 76 begripa, tycker jag, eftersom han marknadsför ett helt subjektivt perspektiv och rent av skyller dem som vill blanda in lite objektiv kunskap och analys för att inte vara intresserade av musik.
goat76 skrev:...Om jag inte missminner mig så har Bill50x i någon forumtråd delat med sig av sina lyssningsintryck där han nämnde att pi60 och Linn Majik 140 har en snarlik ljud-karaktär.
Jag har Linn Majik och dessa fungerar lika bra oavsett musikens komplexitet, gleshet eller genre.
Jag kan inte uttala mig med avseende på om du missminner dig, ej heller om vad Bill50x sagt eller inte sagt, men den dag då jag, t ex ett svårare trauma mot huvudet, modifierar pi60 således att de påminner om Linn Majik 140...
Well, då är det slut.
Jag vill inte gå så långt som till att säga att Linn Majik är så långt ifrån pi60 som man kan komma, den absoluta motsatsen, det går säkert att göra något ännu mera väsensskilt. Som skiljer sig på ännu flera sätt.
Men - skulle jag vid mina sinnens fulla bruk och med allt jag vet aktiverat, skapa något som lät som Linn Majik, så skulle jag lägga ned. Konstatera att det är bättre att de som vet något om hur sådana här saker fungerar sysslar med högtalarkonstruktion sysslar med det, än de vars ansträngningars resultat är Linn Majik 140.
Och missförstå mig nu inte - jag säger INTE att Linn Majik inte borde finnas eller att världen är sämre på grund av att de finns. Jag säger bara att de inte gör världen bättre sett från mitt perspektiv. De erbjuder inga egenskaper som JAG ser någon poäng med, jag lyssnar hellre på musik i min klockradio.
Men någon annan kan uppskatta dem, kanske någon som är totalsubjektivist och som inte bryr sig om ursprungshändelser överhuvudtaget, och som av något för mig ofattbart skäl klickar med Majiks pekuliära klangliga egenskaper?
Inte vet jag. Det enda jag vet är att jag inte har några åsikter om vad som skall finnas i en fri värld. Det som gör någon glad gör mig glad, eftersom jag gläder mig åt andras glädje! En marknad där alla högtalare vore i princip likadana är helt meningslös. Då kunde en modell räcka. Med variation uppstår valfrihet.
Vad jag däremot sätter mig emot bestämt är den falska marknadsföring som Linn (mera för länge sedan än idag) ägnat sig åt att föra lättledda själar bakom ljuset med. Humbug och rena lögner. Man skall tala sanning, tycker jag, inte luras och bedra.
Linn som företag har nog världsrekord i att fabulera ihop dumheter som för människor bakom ljuset med avseende på musikåtergivning.
Dock kan jag erkänna att det understundom även roat mig att ta del av tokerierna, men kanske har jag lite fel när jag närt förhoppningen och tron att det de påstått från Linn varit så dumt att det bara lurat rika idioter? Kanske har även en och annan människa lurats som verkligen drabbats och förtjänar bättre? Jag hoppas inte det. Men i det stora hela tycker jag ju att även riks idioter förtjänar bättre än att bli lurade. Det bara inte gör så mycket, om de haft råd med det utan att lida.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).