Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Jo att Zelmani får en framskjuten position, kanske beroende på närmickat utan någon direkt eko/reverb på rösten. Att högtalarna försvinner beror väl främst på en bra fantomprojektion utan störande reflexer eller andra avvikelser som avslöjar högtalarnas position. Jag tänker mer på egenskaper frekvensgång/amplitud som gör att högtalarna projicerar mer framåt respektive bakåt.
Thomas_A skrev:Hej,
startar en tråd kring detta ämne och har eg en fråga kring om det är särskilda egenskaper hos högtalaren (frekvensgång) som får ljudbilden att förflyttas bakåt respektive framåt i en traditionell stereo. Inspelningen är en sak där reverb/eko gör att rymd kan höras (ex Cantate Domino i kyrka). Men finns det andra egenskaper i tonkurvan som gör att ljudbilden flyttas bakåt? I min setup får jag känslan av att väggen försvinner och att muskihändelsen äger rum en bit bakom väggen. Lite inspelningsbetonat dock, vissa inspelningar hamnar närmare i rummet, men generellt hamnar de flesta en bit bakåt.
Mekanismer till detta?
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Hej,
startar en tråd kring detta ämne och har eg en fråga kring om det är särskilda egenskaper hos högtalaren (frekvensgång) som får ljudbilden att förflyttas bakåt respektive framåt i en traditionell stereo. Inspelningen är en sak där reverb/eko gör att rymd kan höras (ex Cantate Domino i kyrka). Men finns det andra egenskaper i tonkurvan som gör att ljudbilden flyttas bakåt? I min setup får jag känslan av att väggen försvinner och att muskihändelsen äger rum en bit bakom väggen. Lite inspelningsbetonat dock, vissa inspelningar hamnar närmare i rummet, men generellt hamnar de flesta en bit bakåt.
Mekanismer till detta?
Detdär låter som du har fixat en ganska rak jämn frekvensgång enligt Tooles principer.
Men glömt att kompensera det viktigaste stereosystemfelet vid 1,4 kHz . Har du provat att höja en aning vid den frekvensen ? Du kommer då att märka att vissa ljud på vissa inspelningar kan uppstå en bit framför högtalarna, såväl förskjutet en bit bakom.
Adhoc skrev:Hur djupet / avståndsuppfattningen funkar är svårast att hitta bra förklaringar och teorier till. Står en del här: https://www.ece.ucdavis.edu/cipic/spati ... ing/#range under punkt 2.6 här: https://www.academia.edu/7275281/ENHANC ... E_POSITION görs en test för att simulera olika djup / avstånd. Som jag fattar det, spelar rummet stor roll, hur högtalare är placerade i det samt hörbarheten av sekundära ljudkällor (reflektioner eller separata högtalare), tiden för dessa, varifrån och vilka frekvenser det handlar om är säkert också en del av "ekvationen".
Thomas_A skrev:Om man utgår från en sal och mäter upp en röst på olika avstånd så bör väl det väl finnas en påverkan på amplitud vs frekvens då ration mellan direkt och reflekterat ljud skiljer sig? Eller?
Adhoc skrev:Hur djupet / avståndsuppfattningen funkar är svårast att hitta bra förklaringar och teorier till. Står en del här: https://www.ece.ucdavis.edu/cipic/spati ... ing/#range under punkt 2.6 här: https://www.academia.edu/7275281/ENHANC ... E_POSITION görs en test för att simulera olika djup / avstånd. Som jag fattar det, spelar rummet stor roll, hur högtalare är placerade i det samt hörbarheten av sekundära ljudkällor (reflektioner eller separata högtalare), tiden för dessa, varifrån och vilka frekvenser det handlar om är säkert också en del av "ekvationen".
matssvensson skrev:3. Vad som händer med ljudet i respektive öra när vi rör på huvudet, där det händer relativt mycket vinkelmässigt med ljudet för ljudkällor nära huvudet och desto mindre för större avstånd.
Nattlorden skrev:matssvensson skrev:3. Vad som händer med ljudet i respektive öra när vi rör på huvudet, där det händer relativt mycket vinkelmässigt med ljudet för ljudkällor nära huvudet och desto mindre för större avstånd.
Den är tyvärr en sådan som är högst omöjlig att köra något åt i en uppspelningsmiljö (med allt annat än enpersonslösning med sensorer på skallen och kraftfull snabb DSP)
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:matssvensson skrev:3. Vad som händer med ljudet i respektive öra när vi rör på huvudet, där det händer relativt mycket vinkelmässigt med ljudet för ljudkällor nära huvudet och desto mindre för större avstånd.
Den är tyvärr en sådan som är högst omöjlig att köra något åt i en uppspelningsmiljö (med allt annat än enpersonslösning med sensorer på skallen och kraftfull snabb DSP)
Tänker du hörlurslyssning?
matssvensson skrev:Exakt. Vad jag förstår finns det sådana lösningar för hörlurslyssning som följer huvudrörelser och anpassar sig därefter. Och som därmed kan måla upp fullt trovärdiga fantomprojiceringar med både avstånd, djup och bredd. Har inte testat något sånt själv men det skulle var spännande.
/mats
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:
Den är tyvärr en sådan som är högst omöjlig att köra något åt i en uppspelningsmiljö (med allt annat än enpersonslösning med sensorer på skallen och kraftfull snabb DSP)
Tänker du hörlurslyssning?
Inte nödvändigtvis... men det blir ju lättare kodning då, för då vet man exakt var "högtalarna" är.
matssvensson skrev:Exakt. Vad jag förstår finns det sådana lösningar för hörlurslyssning som följer huvudrörelser och anpassar sig därefter. Och som därmed kan måla upp fullt trovärdiga fantomprojiceringar med både avstånd, djup och bredd. Har inte testat något sånt själv men det skulle var spännande.
/mats
Perfector skrev:George Wright som spelar på Chicago Theatre organ, en orgel som används till stumfilm där kan jag höra hela rummet återgivet.
JM skrev:Ett gäng äldre audiofiler menade på att rörförstärkare kan få ljudet att skenbart komma från positioner framför högtalarna. Jag har själv aldrig upplevt detta trots jag ägt många olika rörförstärkare och högtalare. Finns det någon substans i påståendet?
JM
Nattlorden skrev:Perfector skrev:George Wright som spelar på Chicago Theatre organ, en orgel som används till stumfilm där kan jag höra hela rummet återgivet.
Wow! Hur många nödutgångsskyltar är där?
jansch skrev:Jag tror man bör fundera på om man kan kan uppfatta avstånd (2 meter eller längre, inte väldigt korta avstånd) från EN ljudkälla om:
1. Om ljudet är en ren ton, med eller utan övertoner. Exempel: en sinuston i ett rum eller miljö där viss reflektion finns.
2. Om ljudet saknar "rumslighet", d vs att all efterklang kommer utifrån samma riktning. Exempel: Inspelad röst med pålagt reverb och med samma frekvensspektrum. Mono och en högtalare.
3. Samma som 2:an men där efterklangen/"reverben" har ett annat frekvensspektra än direktljudet. T.ex naturlig efterklang i ett rum
4. Ett välkänt ljud helt utan efterklang/rumslighet. Exempel: i ett ekofritt rum.
5. Ett för lyssnaren helt okänt ljud där man inte spontant associerar till ett känt ljud och avlyssnat i normal miljö. Exempel: korta tonstötar.
Spontant TYCKER JAG (har inget belägg annat än min uppfattning) att det inte går eller är mycket svårt att uppfatta avstånd till ett okänt ljud.
I både 1:an och 4:an ovan är det hopplöst att få uppfattning om avstånd.
2:an och 3:an ovan är "luriga" då i vissa fall är det lätt att uppfatta stora avstånd (borde kanske skriva skapa avstånd) , i andra fall svårt. Det verkar som om pålagd reverb med samma frekvensspektrum skapar rumslighet utan "djup"...oftast. Lyssnade/testade igår med röst, flygel och gitarr.
Det är ju jättelätt att återskapa ett inspelat ljud som har ett naturligt avstånd, t.ex. ett ljud från ett annat rum. Det är ju ofta, när man gör en inspelning hemma, att t.ex någon ringer på dörren. Lyssnar man sedan på inspelningen springer man till dörren - lurad. Spelar ingen roll om man lyssnar via enklare högtalare kopplade till pc:n eller hifi-anläggningen.
Mina funderingar......
Tangband skrev:Allt annat än renodlade akustiska inspelningar utan reverb kan inte räknas som att inspelningen har autentiskt djup.
Det är bara en illusion då det läggs reverb på ett instrument.
...så att leta efter anläggningar som kan återge autentiskt ”djup” i ljudbilden är helt fruktlöst om man bara lyssnar på rock och pop.
Tangband skrev:JM skrev:Ett gäng äldre audiofiler menade på att rörförstärkare kan få ljudet att skenbart komma från positioner framför högtalarna. Jag har själv aldrig upplevt detta trots jag ägt många olika rörförstärkare och högtalare. Finns det någon substans i påståendet?
JM
Tror inte det, möjligen handlar det om frekvensgångs skillnader i högtalarna på rätt ställen, som kan göra detta. En förstärkare kan inte skilja på akustik och intrument i en inspelning. Däremot kan förstärkare låta mer eller mindre tydligt.
bootstrap skrev:matssvensson skrev:Exakt. Vad jag förstår finns det sådana lösningar för hörlurslyssning som följer huvudrörelser och anpassar sig därefter. Och som därmed kan måla upp fullt trovärdiga fantomprojiceringar med både avstånd, djup och bredd. Har inte testat något sånt själv men det skulle var spännande.
/mats
Det är inte auralization du tänker på? Akustikern Keith Yates använder det för att inte bara lyssna på akustiken i virtuella rum utan också hur kundens högtalare låter i det virtuella rummet. Nåt sånt iaf. Det var många år sen jag tittade på intervjun.[ YouTube ]
jansch skrev:Jag tror man bör fundera på om man kan kan uppfatta avstånd (2 meter eller längre, inte väldigt korta avstånd) från EN ljudkälla om:
1. Om ljudet är en ren ton, med eller utan övertoner. Exempel: en sinuston i ett rum eller miljö där viss reflektion finns.
2. Om ljudet saknar "rumslighet", d vs att all efterklang kommer utifrån samma riktning. Exempel: Inspelad röst med pålagt reverb och med samma frekvensspektrum. Mono och en högtalare.
3. Samma som 2:an men där efterklangen/"reverben" har ett annat frekvensspektra än direktljudet. T.ex naturlig efterklang i ett rum
4. Ett välkänt ljud helt utan efterklang/rumslighet. Exempel: i ett ekofritt rum.
5. Ett för lyssnaren helt okänt ljud där man inte spontant associerar till ett känt ljud och avlyssnat i normal miljö. Exempel: korta tonstötar.
Spontant TYCKER JAG (har inget belägg annat än min uppfattning) att det inte går eller är mycket svårt att uppfatta avstånd till ett okänt ljud.
I både 1:an och 4:an ovan är det hopplöst att få uppfattning om avstånd.
2:an och 3:an ovan är "luriga" då i vissa fall är det lätt att uppfatta stora avstånd (borde kanske skriva skapa avstånd) , i andra fall svårt. Det verkar som om pålagd reverb med samma frekvensspektrum skapar rumslighet utan "djup"...oftast. Lyssnade/testade igår med röst, flygel och gitarr.
Det är ju jättelätt att återskapa ett inspelat ljud som har ett naturligt avstånd, t.ex. ett ljud från ett annat rum. Det är ju ofta, när man gör en inspelning hemma, att t.ex någon ringer på dörren. Lyssnar man sedan på inspelningen springer man till dörren - lurad. Spelar ingen roll om man lyssnar via enklare högtalare kopplade till pc:n eller hifi-anläggningen.
Mina funderingar......
hcl skrev:Tangband skrev:JM skrev:Ett gäng äldre audiofiler menade på att rörförstärkare kan få ljudet att skenbart komma från positioner framför högtalarna. Jag har själv aldrig upplevt detta trots jag ägt många olika rörförstärkare och högtalare. Finns det någon substans i påståendet?
JM
Tror inte det, möjligen handlar det om frekvensgångs skillnader i högtalarna på rätt ställen, som kan göra detta. En förstärkare kan inte skilja på akustik och intrument i en inspelning. Däremot kan förstärkare låta mer eller mindre tydligt.
Fast, kompression tenderar att flytta ljuden så att de låter närmare och lagom dist. kan också sätta fokus på t.ex. röster eller andra ljud med frekvenser i området där vår vår hörsel är som känsligast. Just rörförstärkare har ofta dessa ”tillkortakommanden” och tillhörande ev. ”företräden”.
matssvensson skrev:bootstrap skrev:matssvensson skrev:Exakt. Vad jag förstår finns det sådana lösningar för hörlurslyssning som följer huvudrörelser och anpassar sig därefter. Och som därmed kan måla upp fullt trovärdiga fantomprojiceringar med både avstånd, djup och bredd. Har inte testat något sånt själv men det skulle var spännande.
/mats
Det är inte auralization du tänker på? Akustikern Keith Yates använder det för att inte bara lyssna på akustiken i virtuella rum utan också hur kundens högtalare låter i det virtuella rummet. Nåt sånt iaf. Det var många år sen jag tittade på intervjun.[ YouTube ]
Inte säker på det, men jag vet inte. Det jag tänker på är nödvändigheten att inbegripa huvudets rörelser i överföringfunktionen vid hörlurslyssning för att åstadkomma fantomprojicering utanför huvudet. Detta som en reflektion över att våra medvetna och omedvetna huvudrörelser är betydelsefulla för hörselns avkodning av var en ljudkälla är placerad, både för riktning och avstånd.
mvh, mats
matssvensson skrev:bootstrap skrev:matssvensson skrev:Exakt. Vad jag förstår finns det sådana lösningar för hörlurslyssning som följer huvudrörelser och anpassar sig därefter. Och som därmed kan måla upp fullt trovärdiga fantomprojiceringar med både avstånd, djup och bredd. Har inte testat något sånt själv men det skulle var spännande.
/mats
Det är inte auralization du tänker på? Akustikern Keith Yates använder det för att inte bara lyssna på akustiken i virtuella rum utan också hur kundens högtalare låter i det virtuella rummet. Nåt sånt iaf. Det var många år sen jag tittade på intervjun.[ YouTube ]
Inte säker på det, men jag vet inte. Det jag tänker på är nödvändigheten att inbegripa huvudets rörelser i överföringfunktionen vid hörlurslyssning för att åstadkomma fantomprojicering utanför huvudet. Detta som en reflektion över att våra medvetna och omedvetna huvudrörelser är betydelsefulla för hörselns avkodning av var en ljudkälla är placerad, både för riktning och avstånd.
mvh, mats
Thomas_A skrev:Hej,
startar en tråd kring detta ämne och har eg en fråga kring om det är särskilda egenskaper hos högtalaren (frekvensgång) som får ljudbilden att förflyttas bakåt respektive framåt i en traditionell stereo. Inspelningen är en sak där reverb/eko gör att rymd kan höras (ex Cantate Domino i kyrka). Men finns det andra egenskaper i tonkurvan som gör att ljudbilden flyttas bakåt? I min setup får jag känslan av att väggen försvinner och att muskihändelsen äger rum en bit bakom väggen. Lite inspelningsbetonat dock, vissa inspelningar hamnar närmare i rummet, men generellt hamnar de flesta en bit bakåt.
Mekanismer till detta?
JM skrev:Thomas_A skrev:Hej,
startar en tråd kring detta ämne och har eg en fråga kring om det är särskilda egenskaper hos högtalaren (frekvensgång) som får ljudbilden att förflyttas bakåt respektive framåt i en traditionell stereo. Inspelningen är en sak där reverb/eko gör att rymd kan höras (ex Cantate Domino i kyrka). Men finns det andra egenskaper i tonkurvan som gör att ljudbilden flyttas bakåt? I min setup får jag känslan av att väggen försvinner och att muskihändelsen äger rum en bit bakom väggen. Lite inspelningsbetonat dock, vissa inspelningar hamnar närmare i rummet, men generellt hamnar de flesta en bit bakåt.
Mekanismer till detta?
För att förstå hur stereohögtalare skall skapa djup i rummet kan det vara bra att förstå hur människan upplever djup/avstånd i verkliga livet.
Evolutionärt har lokalisationen och avståndsbedömningen av ljud ett högt överlevnadsvärde. Kognitiva funktioner kommer in i mycket sent skede. Således finns dessa egenskaper hos de flesta ryggradsdjuren och är lokaliserad i primära hjärnstrukturer.
Normalt sker djupupplevelsen mha synen. Nu ser vi inta alla ljudkällor men kan ändå hyfsat väl skatta avståndet till ljudkällan.
Nära ljud har hög intensitet relativt reflexerna. Reflexerna kommer tidigt och är mer frekvenslika direktljudet.
Avlägset ljud har svagt direktljud relativt reflexljudet. Tonkurvan på direktljudet har en speciell avståndsberoende diskantsänkning beroende på kontexten.
Sensorisk substitution utnyttjas av ffa blinda till djup/avståndsperception. Även seende utnyttjar sensorisk substitution. Ljudperception och taktilperception ersätter synen och ger hyfsad djupperception. Naturliga reflexer ger vis djupupplevelse. Aktivt lokalt skapade reflexer som klickljud från munnen, vitkäppsljud mot marken mm ger en akustisk djupperception hos vissa individer.
Intimt eller nära ljud är svårt att skapa i en biosalong eller konserthus men är vanligen möjligt i ett litet rum.'
-Närmickat ljud ex tal utan reverb framstår som nära i synnerhet om även distansmickat ljud med extra reverb finns svagare i bakgrunden. Kombinationen av ljud med olika mängd reflexer syntetiska eller autentiska framhäver djupupplevelsen. Djupupplevelsen är mycket begränsad med två stereohögtalare.
Goat76s exempel med Jazz at the Pawnshop är ett bra exempel där inte bara det närmickade ljudet ger nära upplevelse utan i kontexen med det svaga reflexrika klirret från glas och sorlet från publiken i bakgrunden förstärker effekten.
-Lokkis syntetiska högtalarorkester simulerar akustiken i valfritt rum/konserthall mha ekofritt inspelad musik inspelad mha dummyhead återgiven mha av multipla högtalare. Lokki kan tack vare många högtalare skapa en realistisk djupupplevelse.
http://www.upv.es/contenidos/ISVA2011/i ... 68395.pdf'
Således ger stereo med två högtlare en mycket primitiv djupupplevelse och är mycket beroende av inspelningen och rummet. Listigt konfigurerade multipla högtalare utifrån Lokkis tänk kan sannolikt även i små rum skapa bättre spatialupplevelse och djupupplevelse.
JM
jansch skrev:JM skrev:Thomas_A skrev:Hej,
startar en tråd kring detta ämne och har eg en fråga kring om det är särskilda egenskaper hos högtalaren (frekvensgång) som får ljudbilden att förflyttas bakåt respektive framåt i en traditionell stereo. Inspelningen är en sak där reverb/eko gör att rymd kan höras (ex Cantate Domino i kyrka). Men finns det andra egenskaper i tonkurvan som gör att ljudbilden flyttas bakåt? I min setup får jag känslan av att väggen försvinner och att muskihändelsen äger rum en bit bakom väggen. Lite inspelningsbetonat dock, vissa inspelningar hamnar närmare i rummet, men generellt hamnar de flesta en bit bakåt.
Mekanismer till detta?
För att förstå hur stereohögtalare skall skapa djup i rummet kan det vara bra att förstå hur människan upplever djup/avstånd i verkliga livet.
Evolutionärt har lokalisationen och avståndsbedömningen av ljud ett högt överlevnadsvärde. Kognitiva funktioner kommer in i mycket sent skede. Således finns dessa egenskaper hos de flesta ryggradsdjuren och är lokaliserad i primära hjärnstrukturer.
Normalt sker djupupplevelsen mha synen. Nu ser vi inta alla ljudkällor men kan ändå hyfsat väl skatta avståndet till ljudkällan.
Nära ljud har hög intensitet relativt reflexerna. Reflexerna kommer tidigt och är mer frekvenslika direktljudet.
Avlägset ljud har svagt direktljud relativt reflexljudet. Tonkurvan på direktljudet har en speciell avståndsberoende diskantsänkning beroende på kontexten.
Sensorisk substitution utnyttjas av ffa blinda till djup/avståndsperception. Även seende utnyttjar sensorisk substitution. Ljudperception och taktilperception ersätter synen och ger hyfsad djupperception. Naturliga reflexer ger vis djupupplevelse. Aktivt lokalt skapade reflexer som klickljud från munnen, vitkäppsljud mot marken mm ger en akustisk djupperception hos vissa individer.
Intimt eller nära ljud är svårt att skapa i en biosalong eller konserthus men är vanligen möjligt i ett litet rum.'
-Närmickat ljud ex tal utan reverb framstår som nära i synnerhet om även distansmickat ljud med extra reverb finns svagare i bakgrunden. Kombinationen av ljud med olika mängd reflexer syntetiska eller autentiska framhäver djupupplevelsen. Djupupplevelsen är mycket begränsad med två stereohögtalare.
Goat76s exempel med Jazz at the Pawnshop är ett bra exempel där inte bara det närmickade ljudet ger nära upplevelse utan i kontexen med det svaga reflexrika klirret från glas och sorlet från publiken i bakgrunden förstärker effekten.
-Lokkis syntetiska högtalarorkester simulerar akustiken i valfritt rum/konserthall mha ekofritt inspelad musik inspelad mha dummyhead återgiven mha av multipla högtalare. Lokki kan tack vare många högtalare skapa en realistisk djupupplevelse.
http://www.upv.es/contenidos/ISVA2011/i ... 68395.pdf'
Således ger stereo med två högtlare en mycket primitiv djupupplevelse och är mycket beroende av inspelningen och rummet. Listigt konfigurerade multipla högtalare utifrån Lokkis tänk kan sannolikt även i små rum skapa bättre spatialupplevelse och djupupplevelse.
JM
Det är ju alldeles korrekt att mer reflekterat ljud "bygger" (ibland) avstånd precis som du skriver och markerat - men det är en mycket förenklad bild och absolut inte inte allmängiltig. Det är egentligen bara en beskrivning av miljön där man lyssnar på ljudkällan och av den drar man vissa slutsatser.
Detta är mycket enkelt att påvisa t.ex genom följande test:
Be någon stå bakom dej och tala. Inte för nära, 2 meter och 4 meter. Gör testet i olika miljöer
- i ett kaklat rum
- i ett vanligt vardagsrum
- i en kal lång korridor
- ute i skogen
- i en klädbutik
- i aktern på en finlandsbåt
- uppe på en hög höjd
Gör om allt men med rygg omot rygg och samma avstånd.
Hur kommer det sig att du hör att personen befinner sig ca 2 eller 4 meter från dej (om det är avstånden som testas) i dessa olika miljöer?
Gör om testet i en helt reflexfri miljö (frifältsrum) och du blir förvirrad.
Såvisst har reflexer påverkan men det är inte en absolut relation mellan diirektljud och reflekterat ljud som styr.
petersteindl skrev: . . .
Så, i ordet djup finns ytterligare en egenskap, nämligen att man kan höra ljudobjekt på olika avstånd till en själv och i relation till varandra. Det är en slags upplösning och differentiering i avstånd som går i djupled i ett tredimensionellt rum.
Det är längden hos en vektor som exempelvis kan ha vinkeln noll grader d v s rakt framåt. Då kan man exempelvis placera 3 ljudkällor i form av musikinstrument eller sångare på linjen med olika avstånd till lyssnaren.
Frågeställningen blir vilka fysikaliska skillnader i deras alstrade akustiska ljudvågor finns dem emellan vid mätning på lyssnarplats? Då kan man titta på olika alternativ, från frifält d v s ekofritt, till efterklangskammare. Däremellan finns olika mer vanliga akustiska miljöer.
. . .
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Conny, tordnilsson och 30 gäster