Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Men, om jag är ”tvääärsäker” på att trollerierna funkar då?
Behöver jag ändå blindtesta skiten?
Strmbrg skrev:Men, om jag är ”tvääärsäker” på att trollerierna funkar då?
petersteindl skrev:All musik man lyssnar på måste ovillkorligen ske i form av blindtest och det måste vara dubbelblindtest eller helst trippelblindtest. Det är väl självklarheter. Varför skulle man annars lyssna på musik?
petersteindl skrev:All musik man lyssnar på måste ovillkorligen ske i form av blindtest och det måste vara dubbelblindtest eller helst trippelblindtest. Det är väl självklarheter. Varför skulle man annars lyssna på musik?
Frisk skrev:Jag kan också tycka det är intressant att göra om det kan finnas skillnad, man tycker sig höra stor skillnad men ändå är skeptisk till om det faktiskt är någon skillnad.
Var tre stycken som lyssnade en del via kvalitativ dac(med inbyggt försteg) och efter en stund lyssning kopplade in ett försteg, samtliga upplevde en markant skillnad. Hade gärna testat det blint, hur mycket skillnad, om någon, det faktiskt var. Det var nog ingen av oss som förväntade sig någon skillnad.
sprudel skrev:Kanske när skillnaderna mellan det man utvärderar är så små att man är osäker men i det läget konstaterar jag bara att det antagligen inte spelar någon roll.
En del människor har fastnat i detta med blindtest, andra skulle verkligen behöva blindtesta sina tweaks. Lite utbyte där kanske.
Det finns massor av andra synpunkter man kan ha på blindtest.
hifikg skrev:Jag kände att jag bara var tvungen att begå ett blindtest den gången jag började inbilla mig att min strömkabel verkligen påverkade ljudet. Helt galet, jag vet, men jag kom till sans efter genomfört test, puh! Mer finns att läsa i min presentation.
De som är tvärsäkra säger ofta, jag kan ha sagt det själv i något sammanhang, att blindtest är överflödigt. Kanske är de verkligen så säkra, eller så törs de inte sätta sin säkerhet på spel. Somliga står inte ut med att ha fel.
Strmbrg skrev:När, skulle ni säga, är det meningsfullt att genomföra ett blindtest i syfte att säkerställa att skillnad mellan tex två apparater föreligger?
Frågan har nog inget bra och samtidigt definitivt svar, men man kanske kan resonera om det ändå.
Alltså - behöver jag tillämpa ett seriöst genomfört blindtest för att säkerställa om ljudskillnad föreligger mellan tex ett par Krelldrivna Wilson-högtalare och en Clas Ohlson-klockradio?
Eller om alternativen är en Luxor Dirigent 2000 och en Luxor Dirigent 3000?
Eller går gränsen där två eller fler personer har olika uppfattning om ifall det kan höras en skillnad eller inte?
Eller går gränsen där man själv är tveksam?
Slipper i så fall den som är tvärsäker på att skillnad föreligger utföra ett blindtest?
Eller är det ”ju ganska så givet” när och när det inte behövs?
Det vill säga att själva testförfarandet skall utföras strikt och rigoröst men behovet bedöms mer godtyckligt.
Den som inte har något bra att komma med kanske istället kan fundera över om frågeställningen i sig är dum.
matssvensson skrev:Strmbrg skrev:Men, om jag är ”tvääärsäker” på att trollerierna funkar då?
Om din övertygelse bara är för ditt eget nöjes skull behövs naturligtvis inget blindtest.
rajapruk skrev:Ett blindtest gör resultatet mer användbart för andra.
Om någon random person skriver ett subjektivt lyssningsintryck på ett forum, så är det i princip helt oanvändbart för mig.
Om det gjordes blint kan jag faktiskt beakta det, lite.
dewpo skrev:Jag tycker att du borde bjuda in en granne som hört din anläggning tidigare,
Men som inte hört den senaste förbättringen!
Visa apparaten. För att sen starta uppspelningen i "bypass" läge![]()
Och fråga om det inte låter fantastiskt mycket bättre än senast han var där?
Om han håller med om att din senaste uppgradering gjort stor skillnad![]()
Ja då vet du att det är läge för ett blind test
dewpo skrev:Jag tycker att du borde bjuda in en granne som hört din anläggning tidigare,
Men som inte hört den senaste förbättringen!
Visa apparaten. För att sen starta uppspelningen i "bypass" läge![]()
Och fråga om det inte låter fantastiskt mycket bättre än senast han var där?
Om han håller med om att din senaste uppgradering gjort stor skillnad![]()
Ja då vet du att det är läge för ett blind test
Perfector skrev:Lite funderar jag om blindtester är bra som fritidssysselsättning.
Eftersom örat inte har något minne i den egentliga betydelsen så blir ju en anläggning alltid den egna referensen.
Man rättar in sig i ledet tills man sitter och lyssnar i detalj på flera olika optioner samtidigt, då kan man hitta skillnader.
Men jag har svårt att tänka mig att man skulle sitta och lida hemma efteråt när man lyssnar på sitt eget ljud.
Men, det är jag det.
goat76 skrev:Perfector skrev:Lite funderar jag om blindtester är bra som fritidssysselsättning.
Eftersom örat inte har något minne i den egentliga betydelsen så blir ju en anläggning alltid den egna referensen.
Man rättar in sig i ledet tills man sitter och lyssnar i detalj på flera olika optioner samtidigt, då kan man hitta skillnader.
Men jag har svårt att tänka mig att man skulle sitta och lida hemma efteråt när man lyssnar på sitt eget ljud.
Men, det är jag det.
Ja, vad är egentligen värdet av ett blindtest utanför sitt eget ljudsystem?
Om man själv kommit fram till att man markant föredrar en apparat i sitt ljudsystem före en annan och ingår i ett blindtest hos LTS i ett helt annat ljudsystem och där inte hör någon direkt skillnad, och även får mätmässiga värden som pekar på att den andra apparaten visar bättre resultat under de rådande testförhållande.
Kommer man då när man kommer hem ändra uppfattning och välja den andra apparaten före den man tidigare markant föredrog bara av vetskapen att den ÄR bättre?
Harryup pratar ju ofta om kombinationseffekter, om man ska "blint" ska välja det LTS kommit fram till så är det nog av yppersta vikt att man ser till så att man även införskaffar sig den övriga utrustningen som användes vid testet hos LTS.
Strmbrg skrev:Ett väldigt bra svar!
Men kanske inte ett direkt svar på frågan. Dvs frågan om när något är uppenbart och när något inte är det.
Strmbrg skrev:När kan vi lita på vad vi hör?
Strmbrg skrev:När behövs hjälpmedlen för att verifiera?
Strmbrg skrev:När "behövs" de inte?
Strmbrg skrev:När är något uppenbart?
Strmbrg skrev:När är något inte uppenbart?
Helmut skrev:Var på biblioteket och bläddrade igenom hembiotidningen och artikeln om dyra förstärkare några i prisklassen över 1,5 miljoner. Om man ska köpa ett slutsteg för 1,5 miljoner så borde man vara helt övertygad om att studion som spelat in musiken har mixerbord och övrig utrustning som är i samma klass.
gopnik skrev:Strmbrg skrev:När kan vi lita på vad vi hör?
Aldrig.Strmbrg skrev:När behövs hjälpmedlen för att verifiera?
Alltid.Strmbrg skrev:När "behövs" de inte?
När man inte bryr sig och/eller inte orkar anstränga sig.Strmbrg skrev:När är något uppenbart?
Nej, även då.Strmbrg skrev:När är något inte uppenbart?
Kanske särskilt då.
Vår hörsel är på tok för lättlurad för att kunna göra egentligen någonting med säkerhet, utan metod och hjälpmedel. Och har man ett stimuli som kommer via andra sinnen är det lätt att hjärnan tycker sig höra saker som inte finns. Som när man vrider på en ratt och tycker sig höra att det händer saker, men ratten inte är inkopplad. Eller McGurkeffekten. Och snygga förstärkarfronter. Höga prislappar ställer också till det.
Strmbrg skrev:Betyder det du svarar att en blindlyssning även är motiverat i exemplet med Krell/Wilson och klockradion?
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Ett väldigt bra svar!
Men kanske inte ett direkt svar på frågan. Dvs frågan om när något är uppenbart och när något inte är det.
Det beror väl på lyssnarens förmåga, vi är alla olika musikaliska och endel är tyvärr helt tondöva så det uppenbara för en person behöver inte vara det för den andra. Det du vill ha svar på har inget tydligt svar.
Strmbrg skrev:Betyder det du svarar att en blindlyssning även är motiverat i exemplet med Krell/Wilson och klockradion?
Strmbrg skrev:Okay, så då står frågan kvar utan svar.
Eller bör svaret rimligen vara: ”Man vet inte när något är uppenbart eller inte!” ?
Eller bör svaret rimligen vara: ”Man vet inte när något är uppenbart eller inte!” ?
Det råder ingen tvekan om effekten. Speciellt stor förändring blir det mellan 176,4 och 705,6 då ju de första två stegen är fördubblingar och det sista steget är en fyrdubbling.
sprudel skrev:Strmbrg skrev:Okay, så då står frågan kvar utan svar.
Precis, man vet ingenting om man inte blindtestat. Inte vilken låt man lyssnar på, eller kompositör, vilket kaffe man dricker. Du vet inte om din fru är bra, eller dina barn. Du vet helt enkelt inte om du är du.
Du måste mäta!
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Strmbrg skrev:Okay, så då står frågan kvar utan svar.
Precis, man vet ingenting om man inte blindtestat. Inte vilken låt man lyssnar på, eller kompositör, vilket kaffe man dricker. Du vet inte om din fru är bra, eller dina barn. Du vet helt enkelt inte om du är du.
Du måste mäta!
Nä, man måste inte mäta eftersom man inte måste veta. Om man inte måste veta och inte måste påstå något, så kan man göra precis hur som.
petersteindl skrev:Arma människor.
Jag ser musik som entertainment. Behöver man någonsin blindtesta entertainment? Behöver man någonsin ens testa entertainment? Jag upplever entertainment. Jag går inte på bio för att testa filmen eller för att testa bion. Jag går inte på operan eller på konsert för att testa musiken eller något annat. Jag lyssnar inte på musik för testandets skull. Men eftersom jag har min inkomst i branschen så måste det finnas en kvalitetskontroll på mina produkter och det är en form av test. Först mäts det i R&D och det lyssnas på verje steg i utvecklingen när jag anser det vara befogat. Sedan då produkten är spikad så införs en mätprocedur i QC Quality Control. Toleranser infogas och mätproceduren går i skarpt läge och finslipas under produktionen i skarpt läge. Efter några production runs har det mesta införts i programmet. Då talar programmet om vad som behöver åtgärdas när failure registrerats. Det kan vara läckage på en massa olika ställen som yttrar sig på olika sätt och då införs mätningar för just detta. Det betyder att man direkt kan åtgärda högtalaren, on the spot.
Men då jag lyssnar på musik så låter jag mig bli entertained. Blir jag inte entertained så lyssnar jag inte vidare.
Ni kanske tycker att testandet i sig är er entertainment? Sedan, då testandet är klart behöver ni inte längre använda apparaterna. Så kanske det är?Då måste ni köpa större modeller av högtalare eller nåt.
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:Jo, när du har tekniska data på det. Om du tycker en högtalare är basfattig och mätdata visar att den faller av vid 100Hz, då kan du vara säker på att det var så uppenbart som du ville tro.
Perfector skrev:I morse satt jag och lyssnade på Mozart's klarinettkonsert, och 4-5 delar in så kommer plötsligt en dov duns som nog inte är avsedd att höras men som jag med de högtalare jag just monterat ihop klart kunde höra. Någon minut senare kom en till. Ungefär som om någon stängt en dörr en bit bort.
Hur ska jag blindtesta det?
Ta hem ett gäng olika högtalare och lyssna eller hur gör jag?
Jag har 2 par hemma nu och på det andra paret kunde jag inte alls höra den dova dunsen för högtalaren går inte så djupt i basen.
Strmbrg skrev:-Hur vet han att han blir entertained på riktigt? Alltså, att upplevelsen av entertainment inte bara är inbillning?
Perfector skrev:I morse satt jag och lyssnade på Mozart's klarinettkonsert, och 4-5 delar in så kommer plötsligt en dov duns som nog inte är avsedd att höras men som jag med de högtalare jag just monterat ihop klart kunde höra. Någon minut senare kom en till. Ungefär som om någon stängt en dörr en bit bort.
Hur ska jag blindtesta det?
Ta hem ett gäng olika högtalare och lyssna eller hur gör jag?
Jag har 2 par hemma nu och på det andra paret kunde jag inte alls höra den dova dunsen för högtalaren går inte så djupt i basen.
gopnik skrev:Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:Jo, när du har tekniska data på det. Om du tycker en högtalare är basfattig och mätdata visar att den faller av vid 100Hz, då kan du vara säker på att det var så uppenbart som du ville tro.
Nej, jag ifrågasätter även det. Tvärt om kan det vara så att upplevelsen av bastappet falskeligen förstärks av - eller helt och hållet beror på - vetskapen om mätprestandan. Vill man veta hur (stor) förändringen faktiskt är (vid lyssning) räcker det inte med okontrollerade lyssningar korrelerade med mätresultat.
Strmbrg skrev:Man behöver inte alls lägga femsiffriga belopp på sånt här.
Jag har nog gjort det men det är ganska onödigt likafullt. Vill man ”bara” ha ett trevligt utbyte av musik så räcker det med några tusenlappar. Max.
Det vi ägnar oss åt (åtminstone jag) det är något helt annat.
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Man behöver inte alls lägga femsiffriga belopp på sånt här.
Jag har nog gjort det men det är ganska onödigt likafullt. Vill man ”bara” ha ett trevligt utbyte av musik så räcker det med några tusenlappar. Max.
Nej det kostar mycket mindre. En biljett till symfoniorkestern kostar bara 300:- .
För dessa pengar får man:
1. Närmast perfekt dynamik
2. En bredbandig återgivning med stort frekvensomfång.
3. Ultralåg dist och perfekt 3-D
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Man behöver inte alls lägga femsiffriga belopp på sånt här.
Nej det kostar mycket mindre. En biljett till symfoniorkestern kostar bara 300:- .
För dessa pengar får man:
1. Närmast perfekt dynamik
2. En bredbandig återgivning med stort frekvensomfång.
3. Ultralåg dist och perfekt 3-D
Nattlorden skrev:vem sade att du skulle vara medveten om mätdata innan lyssning? tyckte jag var tydlig med ordningen, men det lär jag ju inte varit nog då.
hifikg skrev:Jag har många gånger upptäckt nya detaljer i kända musikstycken i samband med lyssning på något nytt. Blir lika överraskad varje gång, men sen, när jag väl hört detaljen så hör jag den alltid, oavsett järn. Har nog inte hört något som inte alltid hörs när man väl är medveten om det. Tror jag. Men det är klart, om det händer något riktigt långt ner i källaren så kanske det kan försvinna i klockradion.
Upptäckten i sig beror sannolikt på att jag skärper lyssningen lite extra när jag hoppas på, eller förväntar mig, något nytt. Ibland bara kommer det ändå. Alla känner till "Berra!" t ex, men att det hojtas på Berra två gånger upptäckte jag inte förrän Jerker parkerade Duettorna här. Numera hör jag det oavsett rigg.
Tell skrev:hifikg skrev:Jag har många gånger upptäckt nya detaljer i kända musikstycken i samband med lyssning på något nytt. Blir lika överraskad varje gång, men sen, när jag väl hört detaljen så hör jag den alltid, oavsett järn. Har nog inte hört något som inte alltid hörs när man väl är medveten om det. Tror jag. Men det är klart, om det händer något riktigt långt ner i källaren så kanske det kan försvinna i klockradion.
Upptäckten i sig beror sannolikt på att jag skärper lyssningen lite extra när jag hoppas på, eller förväntar mig, något nytt. Ibland bara kommer det ändå. Alla känner till "Berra!" t ex, men att det hojtas på Berra två gånger upptäckte jag inte förrän Jerker parkerade Duettorna här. Numera hör jag det oavsett rigg.
Jag har också många gånger upptäckt nya detaljer i kända musikstycken, o det utan att nånting alls har ändrats
Att du (o många andra) hör dom nya detaljerna när du bytt till nån ny pryl kanske beror på att ni just lyssnar extra noga efter detaljer o råkar upptäcka dom just då, o då tillskriver den nya prylen att den är mer högupplöst o detaljerad. Comfirmation bias som det kan kallas på psykologiskaSen gissar jag på att ni säkert hittat nya detaljer i kända stycken även utan att pryl har bytts, men då lägger ni inte riktigt samma vikt vid det då tillfället heller är lika viktigt.
hifikg skrev:Tell skrev:hifikg skrev:Jag har många gånger upptäckt nya detaljer i kända musikstycken i samband med lyssning på något nytt. Blir lika överraskad varje gång, men sen, när jag väl hört detaljen så hör jag den alltid, oavsett järn. Har nog inte hört något som inte alltid hörs när man väl är medveten om det. Tror jag. Men det är klart, om det händer något riktigt långt ner i källaren så kanske det kan försvinna i klockradion.
Jag har också många gånger upptäckt nya detaljer i kända musikstycken, o det utan att nånting alls har ändrats
Att du (o många andra) hör dom nya detaljerna när du bytt till nån ny pryl kanske beror på att ni just lyssnar extra noga efter detaljer o råkar upptäcka dom just då, o då tillskriver den nya prylen att den är mer högupplöst o detaljerad. Comfirmation bias som det kan kallas på psykologiskaSen gissar jag på att ni säkert hittat nya detaljer i kända stycken även utan att pryl har bytts, men då lägger ni inte riktigt samma vikt vid det då tillfället heller är lika viktigt.
Precis
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster