Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Perfector skrev:Lite funderar jag om blindtester är bra som fritidssysselsättning.
Eftersom örat inte har något minne i den egentliga betydelsen så blir ju en anläggning alltid den egna referensen.
Man rättar in sig i ledet tills man sitter och lyssnar i detalj på flera olika optioner samtidigt, då kan man hitta skillnader.
Men jag har svårt att tänka mig att man skulle sitta och lida hemma efteråt när man lyssnar på sitt eget ljud.
Men, det är jag det.
Ja, vad är egentligen värdet av ett blindtest utanför sitt eget ljudsystem?
Om man själv kommit fram till att man markant föredrar en apparat i sitt ljudsystem före en annan och ingår i ett blindtest hos LTS i ett helt annat ljudsystem och där inte hör någon direkt skillnad, och även får mätmässiga värden som pekar på att den andra apparaten visar bättre resultat under de rådande testförhållande.
Kommer man då när man kommer hem ändra uppfattning och välja den andra apparaten före den man tidigare markant föredrog bara av vetskapen att den ÄR bättre?
Harryup pratar ju ofta om kombinationseffekter, om man ska "blint" ska välja det LTS kommit fram till så är det nog av yppersta vikt att man ser till så att man även införskaffar sig den övriga utrustningen som användes vid testet hos LTS.
Strmbrg skrev:Ett väldigt bra svar!
Men kanske inte ett direkt svar på frågan. Dvs frågan om när något är uppenbart och när något inte är det.
Strmbrg skrev:När kan vi lita på vad vi hör?
Strmbrg skrev:När behövs hjälpmedlen för att verifiera?
Strmbrg skrev:När "behövs" de inte?
Strmbrg skrev:När är något uppenbart?
Strmbrg skrev:När är något inte uppenbart?
Helmut skrev:Var på biblioteket och bläddrade igenom hembiotidningen och artikeln om dyra förstärkare några i prisklassen över 1,5 miljoner. Om man ska köpa ett slutsteg för 1,5 miljoner så borde man vara helt övertygad om att studion som spelat in musiken har mixerbord och övrig utrustning som är i samma klass.
gopnik skrev:Strmbrg skrev:När kan vi lita på vad vi hör?
Aldrig.Strmbrg skrev:När behövs hjälpmedlen för att verifiera?
Alltid.Strmbrg skrev:När "behövs" de inte?
När man inte bryr sig och/eller inte orkar anstränga sig.Strmbrg skrev:När är något uppenbart?
Nej, även då.Strmbrg skrev:När är något inte uppenbart?
Kanske särskilt då.
Vår hörsel är på tok för lättlurad för att kunna göra egentligen någonting med säkerhet, utan metod och hjälpmedel. Och har man ett stimuli som kommer via andra sinnen är det lätt att hjärnan tycker sig höra saker som inte finns. Som när man vrider på en ratt och tycker sig höra att det händer saker, men ratten inte är inkopplad. Eller McGurkeffekten. Och snygga förstärkarfronter. Höga prislappar ställer också till det.
Strmbrg skrev:Betyder det du svarar att en blindlyssning även är motiverat i exemplet med Krell/Wilson och klockradion?
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Ett väldigt bra svar!
Men kanske inte ett direkt svar på frågan. Dvs frågan om när något är uppenbart och när något inte är det.
Det beror väl på lyssnarens förmåga, vi är alla olika musikaliska och endel är tyvärr helt tondöva så det uppenbara för en person behöver inte vara det för den andra. Det du vill ha svar på har inget tydligt svar.
Strmbrg skrev:Betyder det du svarar att en blindlyssning även är motiverat i exemplet med Krell/Wilson och klockradion?
Strmbrg skrev:Okay, så då står frågan kvar utan svar.
Eller bör svaret rimligen vara: ”Man vet inte när något är uppenbart eller inte!” ?
Eller bör svaret rimligen vara: ”Man vet inte när något är uppenbart eller inte!” ?
Det råder ingen tvekan om effekten. Speciellt stor förändring blir det mellan 176,4 och 705,6 då ju de första två stegen är fördubblingar och det sista steget är en fyrdubbling.
sprudel skrev:Strmbrg skrev:Okay, så då står frågan kvar utan svar.
Precis, man vet ingenting om man inte blindtestat. Inte vilken låt man lyssnar på, eller kompositör, vilket kaffe man dricker. Du vet inte om din fru är bra, eller dina barn. Du vet helt enkelt inte om du är du.
Du måste mäta!
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Strmbrg skrev:Okay, så då står frågan kvar utan svar.
Precis, man vet ingenting om man inte blindtestat. Inte vilken låt man lyssnar på, eller kompositör, vilket kaffe man dricker. Du vet inte om din fru är bra, eller dina barn. Du vet helt enkelt inte om du är du.
Du måste mäta!
Nä, man måste inte mäta eftersom man inte måste veta. Om man inte måste veta och inte måste påstå något, så kan man göra precis hur som.
petersteindl skrev:Arma människor.
Jag ser musik som entertainment. Behöver man någonsin blindtesta entertainment? Behöver man någonsin ens testa entertainment? Jag upplever entertainment. Jag går inte på bio för att testa filmen eller för att testa bion. Jag går inte på operan eller på konsert för att testa musiken eller något annat. Jag lyssnar inte på musik för testandets skull. Men eftersom jag har min inkomst i branschen så måste det finnas en kvalitetskontroll på mina produkter och det är en form av test. Först mäts det i R&D och det lyssnas på verje steg i utvecklingen när jag anser det vara befogat. Sedan då produkten är spikad så införs en mätprocedur i QC Quality Control. Toleranser infogas och mätproceduren går i skarpt läge och finslipas under produktionen i skarpt läge. Efter några production runs har det mesta införts i programmet. Då talar programmet om vad som behöver åtgärdas när failure registrerats. Det kan vara läckage på en massa olika ställen som yttrar sig på olika sätt och då införs mätningar för just detta. Det betyder att man direkt kan åtgärda högtalaren, on the spot.
Men då jag lyssnar på musik så låter jag mig bli entertained. Blir jag inte entertained så lyssnar jag inte vidare.
Ni kanske tycker att testandet i sig är er entertainment? Sedan, då testandet är klart behöver ni inte längre använda apparaterna. Så kanske det är?Då måste ni köpa större modeller av högtalare eller nåt.
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:Jo, när du har tekniska data på det. Om du tycker en högtalare är basfattig och mätdata visar att den faller av vid 100Hz, då kan du vara säker på att det var så uppenbart som du ville tro.
Perfector skrev:I morse satt jag och lyssnade på Mozart's klarinettkonsert, och 4-5 delar in så kommer plötsligt en dov duns som nog inte är avsedd att höras men som jag med de högtalare jag just monterat ihop klart kunde höra. Någon minut senare kom en till. Ungefär som om någon stängt en dörr en bit bort.
Hur ska jag blindtesta det?
Ta hem ett gäng olika högtalare och lyssna eller hur gör jag?
Jag har 2 par hemma nu och på det andra paret kunde jag inte alls höra den dova dunsen för högtalaren går inte så djupt i basen.
Strmbrg skrev:-Hur vet han att han blir entertained på riktigt? Alltså, att upplevelsen av entertainment inte bara är inbillning?
Perfector skrev:I morse satt jag och lyssnade på Mozart's klarinettkonsert, och 4-5 delar in så kommer plötsligt en dov duns som nog inte är avsedd att höras men som jag med de högtalare jag just monterat ihop klart kunde höra. Någon minut senare kom en till. Ungefär som om någon stängt en dörr en bit bort.
Hur ska jag blindtesta det?
Ta hem ett gäng olika högtalare och lyssna eller hur gör jag?
Jag har 2 par hemma nu och på det andra paret kunde jag inte alls höra den dova dunsen för högtalaren går inte så djupt i basen.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], HakanC och 22 gäster