Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Var kan man lyssna, finns musiken på Tidal?
hifikg skrev:Nimbusskivor var bland det sista jag köpte innan vinylen försvann från hyllorna. Brukade skicka efter från England, eller var det Skottland? Varje gång en skiva anlände med posten var en högtidsstund. Borde ha ett gäng någonstans. Upplevde dem som otroligt spännande upptagningar med en annan akustik och annan ljudbild än motsvarande musikstycken på t ex DG. Men så lirade de väl på någon form av originalinstrument i speciellt utvalda lokaler (kyrkor?). Kanske ett skäl att veva igång grammofonen ännu en gång.
dewpo skrev::D Jag har nu lyssnat på ett av exemplen, Och vad ska ja säga?
Jo jag får väl använda mig av en klyscha som personer som inte förstår en genre brukar använda.
”-Det låter väll som all annan barockmusik!”
Nej jag kan inte förstå annat än att det låter helt okej!
Strmbrg skrev:dewpo skrev::D Jag har nu lyssnat på ett av exemplen, Och vad ska ja säga?
Jo jag får väl använda mig av en klyscha som personer som inte förstår en genre brukar använda.
”-Det låter väll som all annan barockmusik!”
Nej jag kan inte förstå annat än att det låter helt okej!
Okay,ja man kanske bör vara lite in-nördad på genren för att värdera "soundet". Kanske.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Nimbusskivor var bland det sista jag köpte innan vinylen försvann från hyllorna. Brukade skicka efter från England, eller var det Skottland? Varje gång en skiva anlände med posten var en högtidsstund. Borde ha ett gäng någonstans. Upplevde dem som otroligt spännande upptagningar med en annan akustik och annan ljudbild än motsvarande musikstycken på t ex DG. Men så lirade de väl på någon form av originalinstrument i speciellt utvalda lokaler (kyrkor?). Kanske ett skäl att veva igång grammofonen ännu en gång.
Hanover Band är en av orkestrarna som förekommer. De lirar på tidstrogna prylar.
Bill50x skrev:[
...inte med detaljskärpan på varje instrument som brukligt.
Har väl några Nimbus från vinyltiden, ska leta upp dem och lyssna.
/ B
Strmbrg skrev:Jag har just lyssnat runt lite på Nimbus inspelningar. Tidigare har jag avfärdat dem som lite konstiga. Väldigt mycket lokalklang, inte den där tydligheten mellan instrumenten som jag är van vid att höra. Men efter ett tag började jag reflektera över om det inte snarast är ganska likt den allt annat än tillrättalagda konsertsalsverkligheten.
Kommentarer?
Tangband skrev:Här är en väldigt bra länk :
”This is a stereo recording configuration at Hyperion's normal location at Henry Wood Hall in London, June 2003. Marc-André Hamelin is recording a Nikolai Kapustin CD. (Hyperion CDA67433). An excellent CD with rare piano music, by the way!
They are using omni-directional mikes but these are placed at a rather lengthy distance from the top of the instrument. The placement at the top gives less treble, as the piano gives more higher frequencies in two loops; directly at a 90 degree angle and from the curve of the piano. The resulting sound from the top of the instrument will be bass heavy, and the stereo image of the instrument will be a bit narrow.
But the placement of the mikes far away from the instrument accounts for most of the problems heard on the CD. There are too many early and late reflections, and very little of direct sound. The result is an unclear sound, especially in the bass register. The unusual placement of the mikes adds unfortunately to the already dark sound picture. This sound quality is, in my opinion, a problem with many of the Hyperion CD's and, by the way, many recordings produced in England. Some of us here in Sweden call this phenomena: "the English sound". That means, unfortunately, an unclear and distant recording quality.
http://www.torgny.biz/Recording%20sound_3.htm
lennartj skrev:Så synd att jag missade vinylutgåvorna från Nimbus. Jag har bara CDn Nimbus Natural sound Vol.2 NIM5015 som nästan bara innehåller orkestermusik och är inspelad med the Calrec Soundfield Microphone som blev färdig i slutet av 70-talet. Den hade 4 mikrofonkapslar i tetraederformation och en mycket komplex mixer/matrisbox som kan ta ut signaler motsvarande vilka riktningar som helst. Priset var över 4.000 GBP vilket var svindlande på den tiden.
Jag har lyckan att ha kommit över ett par Calrec kapslar som monomikrofoner. De finns med lite olika rikningskaraktäristiker. Mina har den originella egenheten att vara normala cardioider ner till några hundra Hz och övergår snabbt till rundtagande därunder. Perfekt för kör och orgel i ORTF-uppställning då jag slipper det typiska basfalllet.
RogerJoensson skrev:Om det är den här skivan som sågades så håller jag inte med. Jag köpte faktiskt en FLAC-kopia! Tack för tipset!
https://www.hyperion-records.co.uk/dc.asp?dc=D_CDA67433
Visserligen, men mina låter något fylligare i botten än brukligt på längre avstånd och jag skulle inte rekommendera dem för närmikning.RogerGustavsson skrev:lennartj skrev: Mina har den originella egenheten att vara normala cardioider ner till några hundra Hz och övergår snabbt till rundtagande därunder. Perfekt för kör och orgel i ORTF-uppställning då jag slipper det typiska basfalllet.
Fast det är väl rätt normalt att cardioider är mindre riktade ju lägre i frekvens man kommer?
(Har för övrigt haft lite kontakt med en av konstruktörerna av Soundfield-mikrofonen, han bor sedan länge i Australien. Han är aktiv på MicBuilder-forumet.)
Strmbrg skrev:Nå, låter Nimbus inspelningar realistiskt?
lennartj skrev:Visserligen, men mina låter något fylligare i botten än brukligt på längre avstånd och jag skulle inte rekommendera dem för närmikning.
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Nå, låter Nimbus inspelningar realistiskt?
Ja.
/ B
RogerJoensson skrev:Tangband skrev:Här är en väldigt bra länk :
”This is a stereo recording configuration at Hyperion's normal location at Henry Wood Hall in London, June 2003. Marc-André Hamelin is recording a Nikolai Kapustin CD. (Hyperion CDA67433). An excellent CD with rare piano music, by the way!
They are using omni-directional mikes but these are placed at a rather lengthy distance from the top of the instrument. The placement at the top gives less treble, as the piano gives more higher frequencies in two loops; directly at a 90 degree angle and from the curve of the piano. The resulting sound from the top of the instrument will be bass heavy, and the stereo image of the instrument will be a bit narrow.
But the placement of the mikes far away from the instrument accounts for most of the problems heard on the CD. There are too many early and late reflections, and very little of direct sound. The result is an unclear sound, especially in the bass register. The unusual placement of the mikes adds unfortunately to the already dark sound picture. This sound quality is, in my opinion, a problem with many of the Hyperion CD's and, by the way, many recordings produced in England. Some of us here in Sweden call this phenomena: "the English sound". That means, unfortunately, an unclear and distant recording quality.
http://www.torgny.biz/Recording%20sound_3.htm
Om det är den här skivan som sågades så håller jag inte med. Jag köpte faktiskt en FLAC-kopia! Tack för tipset!
https://www.hyperion-records.co.uk/dc.asp?dc=D_CDA67433
Den kanske är en smula avrundad i diskanten (lite för stor diameter på omnimikarna? eller ett rum som gör att det faktiskt låter så...), men jämfört med det överdrivna ljudet på mycket närmickat så föredrar jag en sådan här helhet.
Torrowitz skrev:RogerJoensson skrev:Tangband skrev:Här är en väldigt bra länk :
”This is a stereo recording configuration at Hyperion's normal location at Henry Wood Hall in London, June 2003. Marc-André Hamelin is recording a Nikolai Kapustin CD. (Hyperion CDA67433). An excellent CD with rare piano music, by the way!
They are using omni-directional mikes but these are placed at a rather lengthy distance from the top of the instrument. The placement at the top gives less treble, as the piano gives more higher frequencies in two loops; directly at a 90 degree angle and from the curve of the piano. The resulting sound from the top of the instrument will be bass heavy, and the stereo image of the instrument will be a bit narrow.
But the placement of the mikes far away from the instrument accounts for most of the problems heard on the CD. There are too many early and late reflections, and very little of direct sound. The result is an unclear sound, especially in the bass register. The unusual placement of the mikes adds unfortunately to the already dark sound picture. This sound quality is, in my opinion, a problem with many of the Hyperion CD's and, by the way, many recordings produced in England. Some of us here in Sweden call this phenomena: "the English sound". That means, unfortunately, an unclear and distant recording quality.
http://www.torgny.biz/Recording%20sound_3.htm
Om det är den här skivan som sågades så håller jag inte med. Jag köpte faktiskt en FLAC-kopia! Tack för tipset!
https://www.hyperion-records.co.uk/dc.asp?dc=D_CDA67433
Den kanske är en smula avrundad i diskanten (lite för stor diameter på omnimikarna? eller ett rum som gör att det faktiskt låter så...), men jämfört med det överdrivna ljudet på mycket närmickat så föredrar jag en sådan här helhet.
Hej! Roligt att ni hittar till ovanlig musik och med Marc-André Hamelin! Jag skulle inte kalla det att tala om vad som händer när man placerar mickarna på ett visst sätt, är att ”såga skivan”. Det är ett alldeles för grovt uttryck anser jag. Jag påpekade vilket ljud man får om man placerar mickarna nära spetsen av flygel, att det blir suddigare och basorienterat. Basen kommer dessutom tidigare än diskanten, då de ligger nära i denna position och diskanten långt bort. Precis motsatsen om man som mer normalt är spelar in flygeln framifrån från lyssnaren sett. Man får också en smal ljudbild som inte motsvarar hur en flygel klingar i verkligheten. Jag har t.o.m. ett antal skivor där man t.o.m. vänt basen som ska komma från höger, så att den i dessa inspelningar ligger bakom diskanten eller till vänster i ljudbilden? För övrigt så rekommenderade jag varmt denna skiva pga. pianistens prestation och den ovanliga musiken.
Det är svårt att göra bedömningar då man själv inte hört artisten live i olika salar och med olika instrument. De påverkar som alla vet mycket. Nu var min lillebror där vid inspelningen och lyssnade. Han recenserar ju ofta skivor i MOLT:en och har en enorm skivsamling plus att han är en mycket bra amatörpianist och har hört Hamelin många gånger i olika salar.
Det jag pratar om är fysiska fakta hur en flygel strålar sitt ljud ut i salen. Om man inte utnyttjar detta på inspelningen, då har man inte riktigt förstått hur en flygels balans fungerar. Genom min konsertserie Amorina Recitals så har jag mött och pratat med många artister som spelat in på Hyperion, och de säger samstämmigt att ljudet är för suddigt och just mörkt i olika grad. Att man inte upplever detta vid egen lyssning kan bero på flera saker. Vanligt är att man spelar inspelningen för svagt, tänk på att en flygel låter som mest 110dB från 2,5 meter håll om ett stort romantiskt verk spelas. Uppmätt av Ingvar Öhman i Amorinasalen under pågående konsert med Piers Lane i Liszts pianosonat. http://www.torgny.biz/Download%20page.htm. Vidare att man lyssnar med musik som inte aktiverar lilla oktavens toner eller bastonerna, så att man når en avsedd balans som liknar verkligheten. Stor romantisk musik aktiverar dock detta register i hög grad. Jag har varit på lyssningsträffar/demos, och man spelar den populärmusik man tycker om starkt, men sedan när man kommer till just pianomusik, så lever ljudnivån inte alls upp till den nivå det borde vara för att likna verkligheten?
På min nerladdningssida kan man jämföra olika ljud från främst flyglar. Där finns en fil med ett Chopin Preludium som var 104 dB starkt från mitten av instrumentet och på 1,5 meters håll. Har man en ljudmätare så är det bara att justera och prova hur man reagerar. Det är starkare än man först kan tro och först där får man en tonkurva som motsvarar verkligheten om anläggningen orkar med. C-kurvan användes då detta inte är en bullermätning … Just detta spår och många andra, blev ljudspåret i TV-serien ”Max 1800-tal” som gjordes av Utbildningsradion.
Jag kan också nämna att jag och pianisten/musikhistorielektorn vid Universitetet, Bertil Wikman, hade inte lyckats att hitta rätt position på mikrofonerna trots flera 100 försök vardera. Wikman äger också en studio där en fullstor Bechstein står. Nåväl, Claes Wettebrant, Ingvar Öhman och Micke som då arbetade på Studio Blue, träffades för att hitta en så optimal position som möjligt. Den finns beskriven på min hemsida om inspelning med bilder. Det är en A-B inspelning med rundtagande mikrofoner där mickarna står en meter vardera från strängarna, 38 cm isär, och ett ca. 145 högt stativ. Där fann vi en inspelning som vi alla tyckte var bra i balans. Sedan lägger jag på sena reflexer, inte tidiga, för att ge viss rymd åt ljudet. Många tycker att det blir för torrt, men så klingar faktiskt en flygel för en pianist på scenen i t.ex. Berwald-hallen Det är betydligt torrare än vad man föreställer sig och tur är väl det, annars skulle det bara bli en soppa av ljudet längre bak på parkett.
Sedan finns andra problem som har med lyssningen. Jag skulle vilja påstå att många lyssnar i första hand på melodin och bryr sig mindre om ackorden, ibland inte alls enligt min erfarenhet. När jag träffade Hamelin i Helsingborg i höstas sa han att han främst lägger vikt vid ackorden och deras inbördes styrkeförhållande, dessutom viktar han balansförhållandet mellan bas och diskant olika vid olika nyanser. Mer bas när det är starkare. Detta hörs mindre tydligt på inspelningar, men desto mer live om man fått glädjen att höra honom så. Jag har mött ett antal pianister som blivit förvånade över hans stora dynamik. Av denna anledning är det viktigt att klangen på inspelningen inte blir överdriven i lilla oktaven och kanske också nedåt som på denna Hyperion-skiva och så täcker över den totala klangen så att små ackordförändringar – bara att någon enstaka ton ändras – knappt hörs alls. Det är inget bra ljud eller inspelning enligt vad jag anser.
Hyperion använder sig av småmembrans mickar, dock vet jag inte av vilket märke.
Sedan har man ofta inte högtalare som går under 20 Hz, så en hel del av problemen därnere hörs faktiskt inte för teknikern. Rummet man spelar i eller spelar in i/spelar upp i, har också som alla vet en oerhörd betydelse för bedömningen/inspelningen.
Skivorna som Vikingur spelat in med egen tekniker, är baslätta som typiskt är med många DG-skivor. Dock är han en fantastisk pianist och är mycket intressant att höra. De brukar använda sig av njurmikar som ofta har ett basfall och en betoning i diskanten. Dock inte så illa i detta fall. Nästa nummer av MOLT:en kommer min bror Jörgen att presentera en intervju (faktiskt är det två stycken hopsatt till en) med Vikingur, som jag finner mycket intressanta av många skäl.
Nu har jag båda omni- samt njur-mikarna från dig Roger Jönsson. De är verkligen bra och för sitt pris helt enastående! Vad jag förstod från testet av LTS är njurmiken justerad för en rak bas på en meters håll? Verkligen att rekommendera för alla som spelar in.
Så min åsikt är att Vikingurs inspelningar är för ljusa och Hamelins för avrundad och basbetonad. Det som gör att jag och pianisterna inte gillar speciellt mycket av klangen hos Hyperion, är att mellanregistret och vänster hand blir suddig. Det är ibland riktigt svårt att höra, naturligtvis beroende av nyans, vad som händer där. Vikingur spelar Bach och i dessa stycken är det ett marginellt problem med den inspelade basen, då både tonomfånget och dynamiken blir begränsad. Man bör nog hitta skivor med samma dynamik och toner över hela instrumentet, riktigt starkt och även fort, så man kan jämföra bättre. Man ska också se till att nivåerna blir detsamma och att man lyssnar på i stort sätt rätt nivå.
Nimbus-skivorna är extremt överakustiska. Jag har dock funnit att vissa musiker/lyssnare gillar denna klang. Jag tror att det har att göra med att man borde ha övat betydligt mer och/eller att man lyssnar mer på helheten snarare än på detaljer ...
Mycket mer finns naturligtvis att säga ...
Mvh/Torrowitz
Ronnie skrev:Så till ”så klingar faktiskt en flygel för en pianist på scenen”. Det lät lite obehagligt -spelar du inte in för mig, lyssnaren på parkett snarare än för pianisten?
Ronnie skrev:Så till ”så klingar faktiskt en flygel för en pianist på scenen”. Det lät lite obehagligt -spelar du inte in för mig, lyssnaren på parkett snarare än för pianisten?
Ronnie skrev:
[ Bild ]
https://tidal.com/track/84111915
Kanske är det mest den generösa efterklangen och framförandet jag gillar. Finner du den baslätt? Jag har som sagt inte mycket till bas just nu, och det var ett tag sen man var på pianokonsert.
Så till ”så klingar faktiskt en flygel för en pianist på scenen”. Det lät lite obehagligt -spelar du inte in för mig, lyssnaren på parkett snarare än för pianisten?
RogerJoensson skrev:Ronnie skrev:Så till ”så klingar faktiskt en flygel för en pianist på scenen”. Det lät lite obehagligt -spelar du inte in för mig, lyssnaren på parkett snarare än för pianisten?
Det gällde nog mest torrheten, men jag har annars en känsla av att många musiker inte vet hur de faktiskt låter på lyssnarplats och att de lever i lite av en illusion, en gnutta av det som den som inte är van att höra sin röst inspelad reagerar på att få höra den uppspelad och därefter undrar om det inte är något fel på maskinerinet. -Om man överdriver lite.
Torrowitz skrev:...
Nimbus-skivorna är extremt överakustiska. Jag har dock funnit att vissa musiker/lyssnare gillar denna klang. Jag tror att det har att göra med att man borde ha övat betydligt mer och/eller att man lyssnar mer på helheten snarare än på detaljer ...
...
Mvh/Torrowitz
Torrowitz skrev:RogerJoensson skrev:Ronnie skrev:Så till ”så klingar faktiskt en flygel för en pianist på scenen”. Det lät lite obehagligt -spelar du inte in för mig, lyssnaren på parkett snarare än för pianisten?
Det gällde nog mest torrheten, men jag har annars en känsla av att många musiker inte vet hur de faktiskt låter på lyssnarplats och att de lever i lite av en illusion, en gnutta av det som den som inte är van att höra sin röst inspelad reagerar på att få höra den uppspelad och därefter undrar om det inte är något fel på maskinerinet. -Om man överdriver lite.
Jag skulle nog vilja påstå att de flesta musiker, naturligtvis inte alla, vet hur det låter i salen eftersom de ofta går ut i salen och lyssnar. Om det är en flygel så får någon annan spela. Dirigenter går ibland ut i salen för att höra balans, där vissa salar kan återge träblåsarna för svagt men det klingar helt normalt ute i salen ... salar kan dessutom vara olika från vänster till höger sida.
Torrowitz skrev:När det gäller dig RoegerJoensson så talar jag bara om fakta vad som händer när man gör på ett visst sätt, men jag vet av lång erfarenhet att många inte kan acceptera det. Musiken är kanske den sista bastionen av tyckande och man vill alltid ge sig rätt att tycka, vilket kan vara verka vara rättvist i första hand. Men det faller på om man har erfarenhet, eller bra öron.
Men när man uppenbart inte kan redogöra för den eller de inspelningar som du var med om, stor eller liten flygel, hur var mikarna placerade, vem spelade och inte minst vad som spelades, så faller det hela platt till marken för mig. Du får läsa vad du vill här, men mer saklighet skulle behövas om du önskar att diskutera något. Du får sedan tycka att jag är aggressiv, det bjuder jag på.
Alltså Roeger, man kan visst veta hur det låter ute i salen om man låter någon annan spela för en, det är väl inte så problematiskt ... Att du råkat ut för något annat, säger bara för mig att dessa situationer inte var tillräckligt proffsiga.
RogerJoensson skrev:Andra stycket väljer jag att inte kommentera pga dess aggresiva ton och förutbestämda åsikt om vad en lyssnare ska tycka.
Torrowitz skrev:Bill50 x. Om du lyssnar på den Chopin inspelning som jag hänvisar till på min nerladdningssida, så kommer du att höra att varken pedaler, strängljud, eller annat stör klangen. Däremot så är det tillräckligt tydligt för att man ska kunna höra varje liten förändring i ackorden. Jag upplever inte att det är besvärande eller övertydligt på något sätt, att det är för nära eller så. Lyssna själva får ni se. Flygeln bör i inspelningen upplevas att stå ca, 1 till 1,5 meter in i ljudbilden. Med ett lyssningsavstånd på ca. 3 meter hamnar man 4,5 meter från instrumentet. En helt normal lyssningposition och normalt för 1 eller 2 raden i Grunewaldssalen.
RogerGustavsson skrev:Förstår jag Torrowitz rätt att du tycker det blir för torrt med endast ett par mikrofoner nära flygeln och att det kompenseras med ambienensmikrofoner? "Sedan lägger jag på sena reflexer, inte tidiga, för att ge viss rymd åt ljudet." Finns det något som hindrar att man backar lite från flygeln och bara kör ett par? Jo, det klart är inte lokalen helt lämplig är det väl ofta så det görs, mickning nära och så på med lite rumsklang från ambiensmikrofoner eller från någon "burk"?
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Förstår jag Torrowitz rätt att du tycker det blir för torrt med endast ett par mikrofoner nära flygeln och att det kompenseras med ambienensmikrofoner? "Sedan lägger jag på sena reflexer, inte tidiga, för att ge viss rymd åt ljudet." Finns det något som hindrar att man backar lite från flygeln och bara kör ett par? Jo, det klart är inte lokalen helt lämplig är det väl ofta så det görs, mickning nära och så på med lite rumsklang från ambiensmikrofoner eller från någon "burk"?
Det blir intressant att höra Torrowitz svar på din fråga men jag har nämnt detta många gånger då vi diskuterat inspelningar att mikrofoner fungerar så väldigt annorlunda än våran hörsel, därför krävs det oftast en betydligt närmare positionering av mikrofonerna för att fånga ”kroppen” av ljudet av instrumentet. Detta medför dock att inspelningen ofta låter för torr och därför är det bra om man kompenserar detta med ambientmikrofoner som man balanserar med det närmickade till önskad naturlighet.
Det är precis samma sak med inspelning av elgitarr där man ofta använder sig av ännu mer extrem närmickning för att fånga det fundamentala, kroppen av ljudet. Detta blir dock onaturligt torrt så då tar man även här hjälp av en rumsupptagande mikrofon för att det ska kunna låta som man uppfattar att gitarrförstärkaren verkligen låter i rummet.
Man måste helt enkelt kringgå mikrofonernas tillkortakommanden då dessa inte kan ”fokusera” på samma sätt som våran hörsel är kapabel till. En mikrofon tar bara allt ljud den fångar upp med hull och hår och saknar hjärnans förmåga att sålla bort det oönskade.
Strmbrg skrev:Finns det andra bolag som sticker av lite och kör sin egen stil?
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Finns det andra bolag som sticker av lite och kör sin egen stil?
Opus3 är väl ett av dem. Likaså Robert von Bahrs skivbolag BIS. Mycket välgjorda produktioner med lite egen profil.
/ B
RogerJoensson skrev:Torrowitz skrev:När det gäller dig RoegerJoensson så talar jag bara om fakta vad som händer när man gör på ett visst sätt, men jag vet av lång erfarenhet att många inte kan acceptera det. Musiken är kanske den sista bastionen av tyckande och man vill alltid ge sig rätt att tycka, vilket kan vara verka vara rättvist i första hand. Men det faller på om man har erfarenhet, eller bra öron.
Jag tycker att det ska få vara en smaksak vad man föredrar. Inte att en auktoritet ska bestämma över andra vad andra ska föredra. Det finns ju olika perferenser som kan göra att det låter olika eller att man väljer olika. Jag gillar olika av flera anledningar. Det finns i min värld mer än ett rätt.Men när man uppenbart inte kan redogöra för den eller de inspelningar som du var med om, stor eller liten flygel, hur var mikarna placerade, vem spelade och inte minst vad som spelades, så faller det hela platt till marken för mig. Du får läsa vad du vill här, men mer saklighet skulle behövas om du önskar att diskutera något. Du får sedan tycka att jag är aggressiv, det bjuder jag på.
Vaddå inte kan redogöra för? Det avgör du alltså utan att ta reda om så är fallet?![]()
Det var t ex ett fall där jag fanns på plats (opera på Malmö opera/stadsteater) för att testa mina tidiga konstruktioner och göra en dokumentationsinspelning. Jag var där från repitioner och framåt och kunde lyssna om och om igen på olika ställen i lokalen och fann att vissa detaljer/stämmor över huvud taget inte hördes på lite avstånd i lokalen (det var inte relaterat till inspelningen), vilket jag försökte ta upp med dirigenten av ren välvilja under det att vi småsnackade om annat, men det avfärdades med att så var det inte (helt enkelt). Så var det problemet löst. Jag backade naturligtvis direkt eftersom jag inte ville ställa till med något. Inte en enda gång såg jag dirigenten lämna sin plats för att lyssna... Typ sådant auktoritetshävdande har jag upplevt mer än en gång. Nej, jag tänker inte hänga ut och såga någon offentligt och jag kan så klart bara ha hittat på det hela också. Du får väl tro det i sådana fall.Alltså Roeger, man kan visst veta hur det låter ute i salen om man låter någon annan spela för en, det är väl inte så problematiskt ... Att du råkat ut för något annat, säger bara för mig att dessa situationer inte var tillräckligt proffsiga.
Ja, det har bara varit riktiga sopor inblandade vid alla tillfällen och eftersom det tydligen bara finns utrymme för en åsikt samt att jag inte känner för att bråka (varför det nu bråkas), så lägger jag ner här.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Förstår jag Torrowitz rätt att du tycker det blir för torrt med endast ett par mikrofoner nära flygeln och att det kompenseras med ambienensmikrofoner? "Sedan lägger jag på sena reflexer, inte tidiga, för att ge viss rymd åt ljudet." Finns det något som hindrar att man backar lite från flygeln och bara kör ett par? Jo, det klart är inte lokalen helt lämplig är det väl ofta så det görs, mickning nära och så på med lite rumsklang från ambiensmikrofoner eller från någon "burk"?
Det blir intressant att höra Torrowitz svar på din fråga men jag har nämnt detta många gånger då vi diskuterat inspelningar att mikrofoner fungerar så väldigt annorlunda än våran hörsel, därför krävs det oftast en betydligt närmare positionering av mikrofonerna för att fånga ”kroppen” av ljudet av instrumentet. Detta medför dock att inspelningen ofta låter för torr och därför är det bra om man kompenserar detta med ambientmikrofoner som man balanserar med det närmickade till önskad naturlighet.
Det är precis samma sak med inspelning av elgitarr där man ofta använder sig av ännu mer extrem närmickning för att fånga det fundamentala, kroppen av ljudet. Detta blir dock onaturligt torrt så då tar man även här hjälp av en rumsupptagande mikrofon för att det ska kunna låta som man uppfattar att gitarrförstärkaren verkligen låter i rummet.
Man måste helt enkelt kringgå mikrofonernas tillkortakommanden då dessa inte kan ”fokusera” på samma sätt som våran hörsel är kapabel till. En mikrofon tar bara allt ljud den fångar upp med hull och hår och saknar hjärnans förmåga att sålla bort det oönskade.
Torrowitz skrev:Bill 50x. Jag ser att du pratar om Tempelkyrkan i Helsingfors. Det må vara en vacker och på det sättet intressant lokal, men den runda formen gör att det blir högst olika ljud var man sitter. Nu var det länge sedan jag var där, men ni gjorde helt rätt som flyttade er! Konkava ytor i en konsertsal är något som man ska undvika, det samlar ljudet och det blir stora resonanser som blir oförutsägbara med olika mängd publik. En konvex (ska det naturligtvis vara) form/er är mycket bättre då de sprider ljudet. Men tänk nästa gång ni hör en pianist att inte sätta er på tangentsidan, helst i loben som kommer från flygelns böjning. Mvh/Torrowitz
Torrowitz skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Förstår jag Torrowitz rätt att du tycker det blir för torrt med endast ett par mikrofoner nära flygeln och att det kompenseras med ambienensmikrofoner? "Sedan lägger jag på sena reflexer, inte tidiga, för att ge viss rymd åt ljudet." Finns det något som hindrar att man backar lite från flygeln och bara kör ett par? Jo, det klart är inte lokalen helt lämplig är det väl ofta så det görs, mickning nära och så på med lite rumsklang från ambiensmikrofoner eller från någon "burk"?
Det blir intressant att höra Torrowitz svar på din fråga men jag har nämnt detta många gånger då vi diskuterat inspelningar att mikrofoner fungerar så väldigt annorlunda än våran hörsel, därför krävs det oftast en betydligt närmare positionering av mikrofonerna för att fånga ”kroppen” av ljudet av instrumentet. Detta medför dock att inspelningen ofta låter för torr och därför är det bra om man kompenserar detta med ambientmikrofoner som man balanserar med det närmickade till önskad naturlighet.
Det är precis samma sak med inspelning av elgitarr där man ofta använder sig av ännu mer extrem närmickning för att fånga det fundamentala, kroppen av ljudet. Detta blir dock onaturligt torrt så då tar man även här hjälp av en rumsupptagande mikrofon för att det ska kunna låta som man uppfattar att gitarrförstärkaren verkligen låter i rummet.
Man måste helt enkelt kringgå mikrofonernas tillkortakommanden då dessa inte kan ”fokusera” på samma sätt som våran hörsel är kapabel till. En mikrofon tar bara allt ljud den fångar upp med hull och hår och saknar hjärnans förmåga att sålla bort det oönskade.
Jag kan bara hålla med dig här, en bra beskrivning av problemen. Kul att det är fler som uppfattat detta. Jag kan tillägga att inspelning av s.k. klassisk musik ställer också ett krav då det är mycket toner i främst lilla oktaven. Dessa måste höras tydligt. Spelar man in Jazz och det är en pianist som har mycket lite toner där vilket är det vanligaste sättet en jazzpianist spelar på, så blir ju problemen helt annorlunda (Lyssna på Dave Cavetts show med Oscar Peterson på YouTube där han förklarar de olika skillnaderna som en jazzpianist spelar på!).
Eftersom en stor konsertflygel och en bra lokal inte finns kombinerat vad jag känner till, måste man fokusera på att få in tydligt direktljud och tidiga reflexer. De blandar sig väl ca. 1 meter från strängarna. Efterklangen blir mycket svag och det är bra, de flesta lokaler har inte en bra efterklang i sig. Därför lägger jag alltid på efterklang för att också kunna styra också den klangen kan ge ett varmare eller ljusare intryck. Mycket bättre än att använda sig av ambiensmikar. Jag gjorde för några år sedan en test med en man i Australien som ville prova min inspelningsteknik. Han hade mikar i taket på en rätt så stor sal och trodde att det är bättre att lägga på dessa och att det skulle bli mindre syntetiskt efterklang än att göra en syntetisk efterklang. Jag kunde bevisa för honom att så var inte fallet. Så varför låter det inte syntetiskt. Jo, efterklangen kommer in ca 10dB lägre än direktljud och tidiga reflexer, och datorn har inga problem med att räkna ut dessa ljud eftersom de är så pass få jämfört med de tidiga reflexerna som är många och mycket rika. Jag har ibland tvingats av olika anledningar att även lägga på tidiga reflexer, men jag har alltid funnit att det blir lätt syntetiskt. Att backa med mikarna gör att blandning av ljud blir sämre och klangen otydligare. Golvreflexen blir tydligare vilket är ett fasvänt ljud. Inte bra om det är komplex musik man spelar in. Här är det som örat som inte hör samma sak som kommer på inspelningen precis som du goat67 säger.
Problemen är mindre inom klassisk musik mot jazz-inspelningar där man alltsom oftast stoppar in mikarna inne i flygeln. Då får man med de s.k. för tidiga reflexerna 1-5 ms, som faktiskt motverkar den tydlighet man vill uppnå, genom att gröta till ljudet. Ljudet måste ha hunnit blanda sig innan mikarna och därför är 1 meter från strängarna ett rimligt alternativ.
Mvh/Torrowitz
Torrowitz skrev:RogerJoensson skrev:Torrowitz skrev:Alltså Roeger, man kan visst veta hur det låter ute i salen om man låter någon annan spela för en, det är väl inte så problematiskt ... Att du råkat ut för något annat, säger bara för mig att dessa situationer inte var tillräckligt proffsiga.
Ja, det har bara varit riktiga sopor inblandade vid alla tillfällen och eftersom det tydligen bara finns utrymme för en åsikt samt att jag inte känner för att bråka (varför det nu bråkas), så lägger jag ner här.
...Du beskyller mig för att vara aggressiv, men vad är du själv när du kallar Malmö Operaorkester med dirigent för sopor. Din etikett inte min.
Torrowitz skrev:Du behöver tagga ner ordentligt och skilja på det som man kan räkna ut och det som man tycka. Att kalla en beskrivning av ren akustik för aktoritethävdande, det är lika dumt. Du behöver tänka igenom allt detta både en och flera gånger innan du går till sådan attack.
Torrowitz skrev:RogerGustavsson skrev:Det finns en många inspelningar med få mikrofoner som inte stått nära, i princip var det ju det normala när det gäller klassisk musik innan mikrofonskogarna blev norm för ungefär 50 år sedan.
von Bahr gjorde i början av BIS inspelningar själv, Revox och två mikrofoner brukar det stå på omslagen. Senare är det lite olika inspelare.
Opus 3 hade en idé från början som sedan förändrats en del.
Konsthuvudtekniken fungerar mindre bra med högtalare, bättre med hörlurar.
Strmbrg efterlyste exempel.
Denna är skönklingande men ljudbilden är diffus.
https://tidal.com/browse/track/14403643
Roger, jag har arbetat med Jan-Eric Persson och stämt flygeln inför några av hans inspelningar. Jag kan säga att han inte längre använder sig av sin tidigare smått berömda koincidensmikar. Koincidensmetoden med två åttor är också den metod som ger mest s.k. proximity effekt med ett uttalat basfall. De kan vara med som en grund i hans inspelningar, men inte längre som huvudmikar. I den nya situationen kan man dock får problem med att mikarna står långt ifrån varandra och ger diverse utsläckningar beroende på avståndet. Jag har stämt i en annan jazzstudio ett antal gånger och där har man en skog av mikar inne i flygeln. Där får man också problem med att dessa mikar står på avstånd från varandra med utsläckningar och förstärkningar i tonkurvan.
Det jag föreslår är två mikar 1 meter från strängarna och 28 cm avstånd från kapslarna. Stativet ca. 140-150 ca högt beroende på hur rummet och flygeln låter. Det blir mörkare om man sänker och ljusare om man höjer. Med detta lilla avstånd får man utsläckningarna högt uppe i registret och det ger en betydligt jämnare tonkurva än om mikarna står långt ifrån varandra och man får utsläckningarna nere i basen. Det hörs mer därnere. Jag är naturligtvis försiktig i mina kommentarer mot de som spelar in. De har ju arbetat länge med sina metoder och också nått framgång.
Mvh/Torrowitz
goat76 skrev:Tangband, har du införskaffat dig ett stabilt mikrofonstativ?
En så kallad "Blumlein bar" underlättar så slipper du hålla på att krångla med två stativ.![]()
[ Bild ]
goat76 skrev:Tangband, det här stativet från K&M har jag, det har väldigt lång räckvidd med teleskop-armen, och det fina är att "benen" är extra långa för god stabilitet vilket kan vara nödvändigt om du ska använda två mikrofoner på samma stativ. https://www.thomann.de/se/km_210-8.htm
[ Bild ]
xeizo skrev:Det var det minst komprimerade jag lyssnat på på länge, mätarna rör sig knappt upp från botten större delen av tiden![]()
Lyssnar på Beethoven 1-9 nu, låter helt ok i lurar, Sony MDR-Z7M2 genom Tidal HiFi och DAC med ESS SABRE32 ULTRA
Tangband skrev:xeizo skrev:Det var det minst komprimerade jag lyssnat på på länge, mätarna rör sig knappt upp från botten större delen av tiden![]()
Lyssnar på Beethoven 1-9 nu, låter helt ok i lurar, Sony MDR-Z7M2 genom Tidal HiFi och DAC med ESS SABRE32 ULTRA
Testa Harnoncourt:s tolkning av Beethoven symfonierna från 1992, den är svårslagen, finns på Spotify.
Han håller orkestern i ett järngrepp.
Tangband skrev:Mina egna anteckningar som gett bäst inspelningsresultat efter att ha testat ett antal dagar med zoom iq6 och en flygel i stor lokal visar : zoom iq6 90 cm från strängarna, stativet med iphone+zoom iq6 = 138 cm ovanför golvet. Väldigt lika din inställning Torrowitz .
Jag ska testa ditt tips med 1 meter från strängarna , 28 cm mellan OM1 : orna och 140-150 cm höjd som en utgångspunkt för mig.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Var kan man lyssna, finns musiken på Tidal?
Visst!
https://tidal.com/album/59657655
https://tidal.com/album/53884781
https://tidal.com/album/55894038
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Mina egna anteckningar som gett bäst inspelningsresultat efter att ha testat ett antal dagar med zoom iq6 och en flygel i stor lokal visar : zoom iq6 90 cm från strängarna, stativet med iphone+zoom iq6 = 138 cm ovanför golvet. Väldigt lika din inställning Torrowitz .
Jag ska testa ditt tips med 1 meter från strängarna , 28 cm mellan OM1 : orna och 140-150 cm höjd som en utgångspunkt för mig.
Hur kommer du kompensera om det blir för "torrt"? Nu tycker jag det verkar finnas fler sätt att få med lite rum på inspelningar än just Torrowitz metod. Inget är svart-vitt i min värld även om det just i detta fall endast verkar handla om upptagning av (solo)flygel. Det är nog få som klagar på att det saknas tydlighet eller rum på t.ex. Cantate Domino-skivan som mig veterligt varken är upptagen med mikrofonerna riktigt nära eller har adderad efterklang.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Mina egna anteckningar som gett bäst inspelningsresultat efter att ha testat ett antal dagar med zoom iq6 och en flygel i stor lokal visar : zoom iq6 90 cm från strängarna, stativet med iphone+zoom iq6 = 138 cm ovanför golvet. Väldigt lika din inställning Torrowitz .
Jag ska testa ditt tips med 1 meter från strängarna , 28 cm mellan OM1 : orna och 140-150 cm höjd som en utgångspunkt för mig.
Hur kommer du kompensera om det blir för "torrt"? Nu tycker jag det verkar finnas fler sätt att få med lite rum på inspelningar än just Torrowitz metod. Inget är svart-vitt i min värld även om det just i detta fall endast verkar handla om upptagning av (solo)flygel. Det är nog få som klagar på att det saknas tydlighet eller rum på t.ex. Cantate Domino-skivan som mig veterligt varken är upptagen med mikrofonerna riktigt nära eller har adderad efterklang.
Nu är jag ingen expert som torrowitz eller många andra på forumet så jag kommer förstås att prova mig fram. Jag kommer gå systematiskt tillväga med de nya mikrofonerna och spela in mig själv i korta snuttar och sedan ändra mikrofonavstånd och höjd på mikrofonerna. Sedan lyssna på kanske 10 olika inspelnings-alternativ med samma musikstycke hemma. Precis så gjorde jag med zoom iq6.
Jag vet att jag ändrar förhållandet mellan direktljud från instrumentet och akustiken med hjälp av avståndet från instrumentet till mikrofonerna. Även mikrofonernas höjd påverkar. Jag har läst på om critical distance men det krävs nog mycket praktisk övning.
Sedan är det säkert lite olika avstånd för olika lokaler .
goat76 skrev:Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:
Hur kommer du kompensera om det blir för "torrt"? Nu tycker jag det verkar finnas fler sätt att få med lite rum på inspelningar än just Torrowitz metod. Inget är svart-vitt i min värld även om det just i detta fall endast verkar handla om upptagning av (solo)flygel. Det är nog få som klagar på att det saknas tydlighet eller rum på t.ex. Cantate Domino-skivan som mig veterligt varken är upptagen med mikrofonerna riktigt nära eller har adderad efterklang.
Nu är jag ingen expert som torrowitz eller många andra på forumet så jag kommer förstås att prova mig fram. Jag kommer gå systematiskt tillväga med de nya mikrofonerna och spela in mig själv i korta snuttar och sedan ändra mikrofonavstånd och höjd på mikrofonerna. Sedan lyssna på kanske 10 olika inspelnings-alternativ med samma musikstycke hemma. Precis så gjorde jag med zoom iq6.
Jag vet att jag ändrar förhållandet mellan direktljud från instrumentet och akustiken med hjälp av avståndet från instrumentet till mikrofonerna. Även mikrofonernas höjd påverkar. Jag har läst på om critical distance men det krävs nog mycket praktisk övning.
Sedan är det säkert lite olika avstånd för olika lokaler .
Här kan nog dina hörlurar med noise cancelling komma till nytta, plugga i dem i ditt ljudkort och lyssna genom dom medans du själv spelar på pianot, så hör du i princip bara det mikrofonerna "hör". Om du tycker avståndet ger fel balans mellan direktljud och rumslighet så ändrar du avståndet tills du är nöjd. Jag vet att hörlurar sällan är helt optimalt och inte kommer ge hela sanningen, men du kan nog komma rätt nära med den tekniken.
Om du på det viset inte hittar den balans du eftersträvar baserat på din önskade referens så kanske du bör fundera på det Torrowitz sa angående att lägga på artificiell rumsklang.
Fråga till Torrowitz, vilket reverb-program rekommenderar du och kan du möjligtvis berätta hur du går tillväga med inställningar i det programmet för att få till ett övertygande och verklighetstroget rumsljud?
Jag har lekt med lite olika reverb men tycker aldrig de låter fullt trovärdiga, det saknas liksom verklighetens "smuts" på något vis, tycker jag.
Torrowitz skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:
Nu är jag ingen expert som torrowitz eller många andra på forumet så jag kommer förstås att prova mig fram. Jag kommer gå systematiskt tillväga med de nya mikrofonerna och spela in mig själv i korta snuttar och sedan ändra mikrofonavstånd och höjd på mikrofonerna. Sedan lyssna på kanske 10 olika inspelnings-alternativ med samma musikstycke hemma. Precis så gjorde jag med zoom iq6.
Jag vet att jag ändrar förhållandet mellan direktljud från instrumentet och akustiken med hjälp av avståndet från instrumentet till mikrofonerna. Även mikrofonernas höjd påverkar. Jag har läst på om critical distance men det krävs nog mycket praktisk övning.
Sedan är det säkert lite olika avstånd för olika lokaler .
Här kan nog dina hörlurar med noise cancelling komma till nytta, plugga i dem i ditt ljudkort och lyssna genom dom medans du själv spelar på pianot, så hör du i princip bara det mikrofonerna "hör". Om du tycker avståndet ger fel balans mellan direktljud och rumslighet så ändrar du avståndet tills du är nöjd. Jag vet att hörlurar sällan är helt optimalt och inte kommer ge hela sanningen, men du kan nog komma rätt nära med den tekniken.
Om du på det viset inte hittar den balans du eftersträvar baserat på din önskade referens så kanske du bör fundera på det Torrowitz sa angående att lägga på artificiell rumsklang.
Fråga till Torrowitz, vilket reverb-program rekommenderar du och kan du möjligtvis berätta hur du går tillväga med inställningar i det programmet för att få till ett övertygande och verklighetstroget rumsljud?
Jag har lekt med lite olika reverb men tycker aldrig de låter fullt trovärdiga, det saknas liksom verklighetens "smuts" på något vis, tycker jag.
Hej! Ligger i bingen med någon influensa troligtvis inte Corona, men tillräckligt för att inte orka skriva på några dagar ... Sjukvården tar dock inte emot eftersom de som undersöks måste vara mycket sjukare än vad jag är. Trassel också med min hemsida där min leverantör blivit uppköpt och nu håller de min min hemsida då jag ska uppge mitt telenummer, vilket jag gjort, men sidan är ändå låst för mig ... Jag hoppas att det löser sig. Vi får se vad som händer.![]()
Så till undringarna om efterklang. Den inspelningsmetod jag förordar bygger på att inte spela in salsklangen eller så lite som möjligt av den. För tydlighetens skull så är det viktigt att spela in direktljud och tidiga reflexer, inte de för tidiga reflexerna. Så att placera mikarna inne i flygeln är inte att rekommendera. Man får också med bullerljud från mekanik och resonansbotten. (Det brukar låta som ett dovt buller i inspelningen). Efterklangen läggs på i efterhand. Jag tycker inte att det är en bra idé att spela in salens klang eftersom det är så få salar som har en bra och jämn efterklang. Jag föredrar att göra det elektroniskt. Man kan med en bra efterklangsenhet styra många parametrar som blir nödvändiga för att ha kontroll på ljudet.
Jag har ett program från TC-Electronics som tyvärr inte tillverkas längre, men den ger mig de möjligheter som jag har behov av. Jag vill i programmet kunna stänga av det som redan är inspelat, dvs. direktljud och tidiga reflexer. Jag har stött på ett antal program där man inte kan stänga av de tidiga reflexerna? Ljudet brukar då bli syntestiskt eftersom dessa reflexer är starka och fullt hörbara. Datorerna eller programmen har inte heller kapacitet att räkna ut tillräckligt många av dessa reflexer för att det ska låta natruligt, åtminstone är det min idé till förklaring. Efterklangen är enklarare då den startar minst 10 dB lägre än dessa två första klangerna. Jag behöver dock kunna justera hur pass högt/lågt de går in i ljudet, vid vilken tidpunkt (här kan man verkligen förändra klangen, man påverkar bl.a. salens storlek), naturligtvis hur lång efterklangen ska vara. (Inte mer än 2 sekunder). Jag lyssnade på en inspelning av Rachmaninoffs andra sonat på Decca med Zoltan Kocis och har var efterklangen mycket lång, så pass lång att de starka partierna blev en fullständig gröt. Inte så bra om man är intresserad av kompositionen, att kunna höra alla stämmor och ackord ... En viktig punkt är således att kontrollera efterklangen i starka partier och inte i medel- eller svaga partier. Det är just i de starka partierna som problemen uppstår då man tydligt hör efterklangen och den påverkar det totala ljudet. Vid svagare nyanser stör den inte alls då den är mycket svag.
Jag behöver också kunna kontrollera diffuseringen av efterklangen, hur pass ljus eller mörk den ska vara. Det motsvarar hur salen reflekterar ljudet. Vissa salar är mörkare och otydliga, andra är skarpa och ljusa. Man behöver mycket bra högtalare i ett kontrollerat rum för att kunna göra detta. Genom att ge efterklangen skarpare reflexer och ljusa upp den något, så kan man ge en bättre klang åt inspelningen eller så gör man tvärtom. Ibland har programmen en värme kylighetskontroll, vilket mitt program har och den använder jag alltid ... Här krävs dock mycken erfarenhet vad som är bättre (en svår avvägning eftersom subjektivt tyckande blir den avgörande faktorn) och att man har en inre referens att luta sig mot, t.ex. varit i många konsertsalar och inte minst hur bra det kan vara, genom att ha varit i någon av de bästa konsertsalarna i världen och lyssnat. Den enda som jag besökt värdig det namnet, är stora salen på Tjajkovskij-konsertvatoriet. Jag hade tur och fick höra kammarmusik och musik för stor orkester på samma konsert. En stor upplevelse där varje detalj i vilket som helst register klingade fritt och tydligt, luftigt. Inga som helst basproblem eller resonanser. Jag var mycket kritisk innan jag kommit dit, eftersom jag hört så mycket om salen, men den överträffade mina förväntningar!
Att kunna göra dessa inställningar gör att man har stor kontroll över slutresultatet. Man kan naturligtvis spela in med extramikar, men det ger sämre kontroll och man står med en efterklang som troligtvis inte är så bra.
Någon spelade in med Decca-trädet som är utmärkt bra för stora ensembler, men här gäller det pianoinspelningar, och där går det inte lika bra. Mikarna hamnar för långt isär och ger därmed störningar i tonkurvan långt ner i basen där de kan höras tydligt. Varför fungerar denna teknik med orkesterinspelningar då? Därför att upptagningsytan hos en orkester är vida större än ett ensamt piano. Spelar man in basar och celli med ett Decca-träd så är ytan instrumenten upptar i salen mycket stor och diverse pikar eller svackor i tonkurvan kommer att slätas ut av mängden av instrument.
Jag vill säga att mikarna bör vara kulor, naturligtvis placeras i ORTF-figuration för att det ska bli stereo, den ena miken riktas direkt mot diskanten och den andra direkt mot basen. Alltså inte mot flygelns sidor eller lock. En meter från strängarna brukar vara, som sagt, en bra kombination av direktljud och tidiga reflexer. Men efterklangen kan man göra som man vill. Jag har argumenterat för fördelarna med kontroll av efterklangen. Där man kan "göra om" inspelningslokalen till en bättre och jämnare lokal.
Det är säkert flera saker som jag glömt bort ...
Mvh/Torrowitz
RogerGustavsson skrev:Bra att du förtydligat att det du föredrar gäller inspelningar av piano och inte helt allmänt om musikinspelning.
Torrowitz skrev:Som ni förstår så är detta inte bara smak som andra personer aggressivt påstår, även om man naturligtvis kan tycka och tro det. Men människor tycker generellt för mycket anser jag, istället för att ta reda på fakta och prova det i praktiken. ...
RogerJoensson skrev:Torrowitz skrev:Som ni förstår så är detta inte bara smak som andra personer aggressivt påstår, även om man naturligtvis kan tycka och tro det. Men människor tycker generellt för mycket anser jag, istället för att ta reda på fakta och prova det i praktiken. ...
"andra personer""människor tycker generellt för mycket"
I en värld där tanken är fri finns inget som ger den ena eller andra rätt att dumförklara andra utifrån vad de föredrar utifrån hur de tycker att det låter.
Om man föredrar det ena eller det andra, t ex önskar riktig efterklang eller pålagd syntetisk, så är väl inte annat än en smaksak (oavsett skäl). Hur kan det vara något annat?
Du har hittat en metod som du verkar tycka överträffar allt annat i alla lägen. Bra för dig. Andra tycker något annat eller t o m olika från fall till fall. Bra för dem.
Man kan tycka att ett instrument och verk skapat för att fungera i rummet kan få låta som det gör där, eller så kan man tycka något annat. Jag anser att det alltid rör sig om avvägningar som kan bero på bestämda principer, på vilket resultat man söker och/eller vilket perspektiv man vill fånga och återge. -Samt att den som lyssnar på resultatet själv kan få avgöra vad den föredrar.
Bill50x skrev:Inspelningar lider ju av bristen på andra intryck. Det räcker med att titta på en video med klassisk musik för att förstå skillnaden. För att inte tala om att vara på plats. Att man då vill förstärka "närvarointrycket" genom att tex lyfta fram solisten är ju inget konstigt.
/ B
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Inspelningar lider ju av bristen på andra intryck. Det räcker med att titta på en video med klassisk musik för att förstå skillnaden. För att inte tala om att vara på plats. Att man då vill förstärka "närvarointrycket" genom att tex lyfta fram solisten är ju inget konstigt.
Nej, det är det ju inte men det finns ju gränser. Inom en del genrer är "närvaroförstärkningen" överdriven.
goat76 skrev:Om jag ska våga mig in i den rådande debatten så vill jag påstå att det ändå måste finnas en viss anpassning av avstånd för de nära mikrofonerna beroende på vad man har som mål att fånga med inspelningen, kanske finns det där väldigt korta spannet vad gäller avstånds-variabler runt en meter, som Torrowitz beskriver, för att verkligen fånga flygelns kompletta ljudliga omfång maximalt. Men om man i en produktion vill skapa känslan av att man sitter lite längre ifrån, där man i verkligheten med ett sånt avstånd omöjligen kan höra instrumentets kompletta maximala omfång, så borde väl rimligtvis mikrofonerna även flyttas lite lite längre ifrån just för att direktljudet då bör vara aningen lite mer diffust för att låta mer övertygande längre bort. Det jag menar här handlar mer om decimetrar upp till en meter längre bort eller liknande.
Hifi står ju för hi fidelity vilket betyder trohet mot originalet eller ursprungshändelsen. En ursprungshändelse låter väldigt olika beroende på var i lokalen man som lyssnare befinner sig, men den verkliga upplevelsen blir ju knappast mer eller mindre verklig på olika platser i lokalen, bara väldigt olika.
Därför är det lika mycket hifi när en inspelning lyckas fånga ursprungshändelsen såväl 3 meter ifrån som 15 meter ifrån, så länge dessa på inspelningen också låter som det naturliga ljudet lät på 3 respektive 15 meters avstånd.
Nu är dock frågan, för att komma runt mikrofonernas tillkortakommande jämnfört med den mänskliga hörseln, så kanske en inspelning som är tänkt att upplevas som det verkliga avståndet på 3 meter kräver en närmickning på 1 meter plus pålaggd lokal-klang bestående av rumsupptagande mikrofoner eller artificiell reverb.
För att instumentet ska få ett övertygande avstånd på 15 meter kanske det kan bli mer naturtroget om de nära mikrofonerna placeras på (bara ett gissnings-exempel taget från luften) 2 meters avstånd men där lokal-klangen höjs jämntemot det närmickade, och/eller har placerats på ett fysiskt längre avstånd, och/och/eller fördröjts med ett antal millisekunder tills det låter övertygande 15 meter bort.
I en inspelning av en ensam flygel så föredrar nog de allra flesta att få ta del av den närmare inspelningen som mer fångar flygelns kompletta ljudliga omfång så maximalt som möjligt, på en inspelning har ju alla möjlighet att sitta på den optimalt bästa platsen för att insupa instrumentets fulla potential.
Om inspelningen bestod av fler instrument kan nog helheten bli snyggare med lite längre avstånd som skapar ett större djup av helheten.
Jag hoppas att herrarna kan komma till samförstånd samt att ingen av er blir arg över detta inlägg.
RogerJoensson skrev:Vad som låter mest syntetiskt eller verklighetstroget och vad som är mest hifi eller inte bör väl rimligen vara öppet att diskuteras i en hifitråd på ett diskussionsforum. Jag är övertygad att det flesta andra håller med om det och att det finns mer än ett rätt. Mer än ett rätt betyder inte per automatik allt är rätt.
Jag gillar definitiv inte att det låter "hur som helst".![]()
Jag gillar däremot olika. Det är väldigt långt ifrån samma sak. Olika metoder har olika styrkor och svagheter. Jag tänker att det är därför tänkande och lyssnande inspelare som har olika fokus och perspektiv provar och använder olika metoder t ex för att komma så nära verkligheten som möjligt.
Jag har inte gått in för att värdera olika metoder så det är därför du inte fått mycket motiveringar på det planet, utan bara önskat en mer tillåtande ton (i mina kommentarer riktade till dig). Jag tror att du har missförstått en del vad gäller detta. -Man kan fråga om man undrar över något istället att fylla i med något hittepå som kanske inte stämmer och därefter uttrycka sin vrede över det.
RogerJoensson skrev:Jag har valt att ducka i metodfrågan, så det borde inte finnas mer att vara osams om än om man ska tillåtas föredra det man vill eller inte (utan att bil dumförklarad). Det borde ju vara en ickefråga i ett öppet disukssionsforum, kan jag tycka. Kanske råder ett stort missförstånd? Jag har ingen aning.
RogerGustavsson skrev:En del vill ha en den ensamma flygeln fångad i någon form av lokal, andra vill ha den mera nära. Som åhörare har man ofta ett längre avstånd till en flygel. En ensam flygel i en stor konsertsal uppleves väldigt annorlunda än en ståendes i vardagsrummet. En pianokonsert med symfoniorkester har en helt annat fokus på flygeln eller snarare mindre fokus på flygeln. Sitter man en bit ner i konsertsalen hör man inte så mycket av flygeln som man gör på de flesta inspelningar av pianokonserter. Överhuvudtaget är det vanligt att solister framhävs på inspelningar vare sig det är sång eller instrument.
Torrowitz skrev:goat76 skrev:Om jag ska våga mig in i den rådande debatten så vill jag påstå att det ändå måste finnas en viss anpassning av avstånd för de nära mikrofonerna beroende på vad man har som mål att fånga med inspelningen, kanske finns det där väldigt korta spannet vad gäller avstånds-variabler runt en meter, som Torrowitz beskriver, för att verkligen fånga flygelns kompletta ljudliga omfång maximalt. Men om man i en produktion vill skapa känslan av att man sitter lite längre ifrån, där man i verkligheten med ett sånt avstånd omöjligen kan höra instrumentets kompletta maximala omfång, så borde väl rimligtvis mikrofonerna även flyttas lite lite längre ifrån just för att direktljudet då bör vara aningen lite mer diffust för att låta mer övertygande längre bort. Det jag menar här handlar mer om decimetrar upp till en meter längre bort eller liknande.
Hifi står ju för hi fidelity vilket betyder trohet mot originalet eller ursprungshändelsen. En ursprungshändelse låter väldigt olika beroende på var i lokalen man som lyssnare befinner sig, men den verkliga upplevelsen blir ju knappast mer eller mindre verklig på olika platser i lokalen, bara väldigt olika.
Därför är det lika mycket hifi när en inspelning lyckas fånga ursprungshändelsen såväl 3 meter ifrån som 15 meter ifrån, så länge dessa på inspelningen också låter som det naturliga ljudet lät på 3 respektive 15 meters avstånd.
Nu är dock frågan, för att komma runt mikrofonernas tillkortakommande jämnfört med den mänskliga hörseln, så kanske en inspelning som är tänkt att upplevas som det verkliga avståndet på 3 meter kräver en närmickning på 1 meter plus pålaggd lokal-klang bestående av rumsupptagande mikrofoner eller artificiell reverb.
För att instumentet ska få ett övertygande avstånd på 15 meter kanske det kan bli mer naturtroget om de nära mikrofonerna placeras på (bara ett gissnings-exempel taget från luften) 2 meters avstånd men där lokal-klangen höjs jämntemot det närmickade, och/eller har placerats på ett fysiskt längre avstånd, och/och/eller fördröjts med ett antal millisekunder tills det låter övertygande 15 meter bort.
I en inspelning av en ensam flygel så föredrar nog de allra flesta att få ta del av den närmare inspelningen som mer fångar flygelns kompletta ljudliga omfång så maximalt som möjligt, på en inspelning har ju alla möjlighet att sitta på den optimalt bästa platsen för att insupa instrumentets fulla potential.
Om inspelningen bestod av fler instrument kan nog helheten bli snyggare med lite längre avstånd som skapar ett större djup av helheten.
Jag hoppas att herrarna kan komma till samförstånd samt att ingen av er blir arg över detta inlägg.
Arg, nej det blir jag bara om man inte kan motivera varför man tycker något annat än man just bara tycker något. Det är därför jag skrev att att det tycks för mycket och finns för lite kunskap.
I ditt inlägg så argumenterar du goat76och det känns befriande för mig. Mer argumentation behövs och gärna någon personlig erfarenhet med inspelning av i detta fall klassisk pianomusik med stor repertoar.
Det är i detta sista som jag tror att att du goat76 kanske missar det jag skriver. Jag har jobbat med artister från hela världen som spelat stor repertoar som ställer stora krav på artist, även publik, inspelningsutrustning, mikrofoner osv. Jag är nog därför än av de få här på forumet som kan uttala sig om detta och vad det betyder i praktiken. Jag är fullt medveten om att pianoinspelningar görs på många olika sätt, även på mycket förvånande sätt. Jag har varit med om en inspelning i en Stockholmsstudio där mickarna var inne i flygeln, en rundtagande mick under flygeln och en en bit ute i rummet. Det hela kördes genom ett röreko. Ljudet som kom ut hade ingenting med hur flygeln lät i verkligheten … Flygeln var också i dåligt skick och skulle mått bra av en slipning av hammarlaget, intonering samt mekanikjustering.
Jag har drygt 4.000 pianoinspelningar att jämföra med så referenser saknas inte. I många av de 100-tals pianoinspelningar jag gjort har jag själv varit med eller stått för inspelningen. Artisterna har själva sedan fått ge sitt omdöme. En del har blivit förvånande då klarheten i den inspelning jag gjorde var bättre än den kommersiella inspelning de gjort. Detta säger jag inte som ett skryt utan det är vad som hände.
Vad jag menar med stor repertoar kan man höra i exemplet med Horowitz ovan. En sådan inspelning kräver en tydlighet och man kan inte gå för långt ifrån med mickarna då tappar man tydlighet och också det du också goat76 påpekade att instrumentet måste ha en kropp. Det går därför inte att spela in om man önskar fånga hela kompositionen, på långt avstånd! Spelar man bara i mellanregistret långsam musik och med ungefär samma ljudnivå, då faller det jag skriver ovan. Kravet på tydlighet finns inte längre, allt blir tydligt då dynamiken är inte heller en faktor. Då spelar det inte så stor roll hur man gör. Det är därför som jag frågar efter repertoaren!
Kammarmusik med piano är samma sak. Det är mycket toner i pianot och de måste klinga tydligt annars missar man en hel del av musiken. Basen i pianot innehåller allt som oftast harmoniken som också ska vara tydlig. Men här använder jag som huvudmickar två kulor och en njure som stödmick för pianot. Utan stödmicken blir det suddigt. 15 meter nej, så stort avstånd finns inte i klassisk musik inte ens i orkestermusik, varför ens ta upp det? Har du provat eller är det en gissning. Jag har olyckligtvis provat några gånger då jag bara en enkel bandspelare som ställdes bak i salen. Nej, det blev inte bra.
I en experimentell skiva med Glenn Gould där han spelar Sibelius Sonatiner har han mikrofoner på olika avstånd. Jag vill minnas att det var 10 meter till det bakersta paret. I några av satserna används tekniken. Men det är tunn musik i den meningen att den är diskantbetonad och då fungerar det i den aula med låg efterklang som han använde sig av i Toronto. Aulan tillhörde ett varuhus. Postumt har andra gjort gett ut en inspelning med Gould med Scriabins 5:e sonat med liknande teknik. Bara man använder sig av de svaga partierna i musiken fungerar det. De starka blir bara bullriga och otydliga.
Den mänskliga hörseln är bedräglig då örat efter ett tag anpassar sig och hjärnan rensar upp klangen. En mycket bra egenskap men i vissa fall också bedräglig om man ska kunna bedöma ljud. Det gäller verkligen att prova många gånger och under lång tid.
Både jag och pianisten, lektorn i musik vid Universitetet Bertil Wikman, hade under lång tid varit missnöjda både med skivor oavsett bolag samt egna inspelningar. Därför träffades vi på Studio Blue för att utröna om vi kunde hitta en metod att spela in som vi kände oss nöjda med. Ingvar Öhman, Claes Wettebrant och för studion Micke som då jobbade där, provade oss fram. Vi använde oss av tre olika par mickar, Eartworks TC30, AKG 414 och Sennheiser MK20. Alla rundtagande mickar. Vi kunde fritt höra inne vid flygeln eller ute i kontrollrummet, på olika avstånd eller lyssningsplatser. Detta är nödvändigt då detta handlar om en HiF-inspelning där verkligheten är den enda och riktiga referensen. Tänk på att en meter är om man jämför med andra inspelningar inte så nära … Det finns inget ”hittepå” här.
Vi kom samstämmigt fram till den metod som jag presenterat här. Det är klart att om man misstror oss alla fem så litar man inte på det vi kom fram till. Men då bör man istället för att bara tycka det och säga något utan substans, göra om försöket och visa något annat … För mig är detta det ”bevis” som jag letade efter och har alltid efter dess använt konceptet.
Jag litar inte på någon som säger sig ha något bättre utan att man visar det. Eller förklarar att det kan göras på annat sätt utan att redovisa hur. För att något ska kunna bli en diskussion behövs mer än bara enkelt tyckande, det behövs argumentation! Tänk också på det Ingvar flera gånger sagt att ju mer utvecklad hörsel är och med större erfarenhet, desto mer samstämmiga blir åsikterna …
Torrowitz skrev:Arg, nej det blir jag bara om man inte kan motivera varför man tycker något annat än man just bara tycker något. Det är därför jag skrev att att det tycks för mycket och finns för lite kunskap.
Torrowitz skrev:RogerJoensson skrev:Jag har valt att ducka i metodfrågan, så det borde inte finnas mer att vara osams om än om man ska tillåtas föredra det man vill eller inte (utan att bil dumförklarad). Det borde ju vara en ickefråga i ett öppet disukssionsforum, kan jag tycka. Kanske råder ett stort missförstånd? Jag har ingen aning.
Det märks tyvärr tydligt att du inte har någon aning som du skriver ovan. OBS, det är dina ord inte mina. Du vill tycka men kommer med ingenting. Och du tror dessutom att detta är en icke-fråga på ett öppet diskussions forum. Då måste tala om för dig, eftersom du inte förstår: för att det ska bli en diskussion så måste man utbyta argument! Du kommer med absolut ingenting och därför är det inte en diskussion du för! Försök förstå detta. Det hela känns bara meningslöst att fortsätta.
RogerJoensson skrev:Torrowitz skrev:Arg, nej det blir jag bara om man inte kan motivera varför man tycker något annat än man just bara tycker något. Det är därför jag skrev att att det tycks för mycket och finns för lite kunskap.
Och det där har jag redan kommenterat. Jag förstår inte varför du fortsätter med detta nonsens: "inte kan motivera". Det vet du inte ett skit om. Det jag skrivit är att jag tycker var och en ska få tycka vad den vill, utan att du lägger dig i och agerar smakpolis och avkräver argument. Det betyder inte att man "inte kan motivera".
-Och "för lite kunskap" är inget annat än en dumförklaring, baserad på ingenting.Torrowitz skrev:RogerJoensson skrev:Jag har valt att ducka i metodfrågan, så det borde inte finnas mer att vara osams om än om man ska tillåtas föredra det man vill eller inte (utan att bil dumförklarad). Det borde ju vara en ickefråga i ett öppet disukssionsforum, kan jag tycka. Kanske råder ett stort missförstånd? Jag har ingen aning.
Det märks tyvärr tydligt att du inte har någon aning som du skriver ovan. OBS, det är dina ord inte mina. Du vill tycka men kommer med ingenting. Och du tror dessutom att detta är en icke-fråga på ett öppet diskussions forum. Då måste tala om för dig, eftersom du inte förstår: för att det ska bli en diskussion så måste man utbyta argument! Du kommer med absolut ingenting och därför är det inte en diskussion du för! Försök förstå detta. Det hela känns bara meningslöst att fortsätta.
Jag håller med dig om det du skriver i sista meningen. -Tack för ännu ett angrepp på person och med sakfrågan lämnad därhän.
Det är ju fullständigt uppenbart att du varken vill lyssna till argument eller diskutera sakfrågor om det inte handlar om medhåll och beundran. Det där om att argument saknas har du bara hittat på eftersom du inte är intresserad av att lyssna på dem. Hade du varit mista intresserad av att lyssna och diskutera, så hade du kunnat ställa en enda fråga och väntat på svaren och argumenten, innan sågningarna (baserade på vad-vet-jag) delades ut.
--
Nu ska jag sätta mig och lyssna på en (enligt förekommande normer) helt felaktigt utförd tvåmikrofonsinspelning, inspelad med fel sorts mikrofoner på alldeles för stort avstånd så att det naturliga rumsbidraget hörs alldeles för tydligt. Det allra värsta är att jag kommer att njuta av det!
Torrowitz skrev:RogerJoensson skrev:Torrowitz skrev:Arg, nej det blir jag bara om man inte kan motivera varför man tycker något annat än man just bara tycker något. Det är därför jag skrev att att det tycks för mycket och finns för lite kunskap.
Och det där har jag redan kommenterat. Jag förstår inte varför du fortsätter med detta nonsens: "inte kan motivera". Det vet du inte ett skit om. Det jag skrivit är att jag tycker var och en ska få tycka vad den vill, utan att du lägger dig i och agerar smakpolis och avkräver argument. Det betyder inte att man "inte kan motivera".
-Och "för lite kunskap" är inget annat än en dumförklaring, baserad på ingenting.Torrowitz skrev:
Det märks tyvärr tydligt att du inte har någon aning som du skriver ovan. OBS, det är dina ord inte mina. Du vill tycka men kommer med ingenting. Och du tror dessutom att detta är en icke-fråga på ett öppet diskussions forum. Då måste tala om för dig, eftersom du inte förstår: för att det ska bli en diskussion så måste man utbyta argument! Du kommer med absolut ingenting och därför är det inte en diskussion du för! Försök förstå detta. Det hela känns bara meningslöst att fortsätta.
Jag håller med dig om det du skriver i sista meningen. -Tack för ännu ett angrepp på person och med sakfrågan lämnad därhän.
Det är ju fullständigt uppenbart att du varken vill lyssna till argument eller diskutera sakfrågor om det inte handlar om medhåll och beundran. Det där om att argument saknas har du bara hittat på eftersom du inte är intresserad av att lyssna på dem. Hade du varit mista intresserad av att lyssna och diskutera, så hade du kunnat ställa en enda fråga och väntat på svaren och argumenten, innan sågningarna (baserade på vad-vet-jag) delades ut.
--
Nu ska jag sätta mig och lyssna på en (enligt förekommande normer) helt felaktigt utförd tvåmikrofonsinspelning, inspelad med fel sorts mikrofoner på alldeles för stort avstånd så att det naturliga rumsbidraget hörs alldeles för tydligt. Det allra värsta är att jag kommer att njuta av det!
Det är för mycket dumheter här för att jag ska lägga ner tid och skriva om det jag gjort i verkligheten, jag orkar inte mer. Jag vet ju inte ett skit enligt herr Joensson. Så det så!![]()
Det sista inlägget är bara för otroligt. Herr Joensson har tagit på sig foliehatten och ber mig fara och flyga. Nu kan jag tyvärr inte det, även om jag skulle önska. Att jag skulle sukta efter beröm, det är bara riktigt dumt. Du sänker nivån i varje inlägg, men vad vet jag, jag vet ju inte ett skit ... Fast jag påpekat att herr Joensson inte vet vad en diskussion är, än midre stava till det(?), att där krävs argument för att man ska kunna höra på varandra. Men det vill han inte göra. Så då finns inget utrymmen för argumentation som annars lärs ut på mellanstadiet i svenska skolor ... Men det kanske bara är olycksfall i skrivandet från min sida att jag vill ha argument eftersom jag vet inte skit om någonting. Jag har skrivit över 80 A4 här och det vara då enligt herr Joensson bara för att få beröm? Du är en riktigt oförskämd liten människa herr Joensson, omöjlig att resonera med och jag hoppas verkligen att jag slipper ha med dig att göra i fortsättningen!![]()
Så jag önskar att administratören tar bort Torrowitz och även Amorina. Räknaren för Torrowitz här inte fungerat, men det är över så det spelar ingen roll.
Tack för mig, ni får tycka vidare själva med herr Joensson i spetsen glatt lyssnande och tyckande. "Lycka till" som man brukar säga inom affärsvärlden!
Torrowitz skrev:Så jag önskar att administratören tar bort Torrowitz och även Amorina
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster