Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Ja, det är trevligare att bläddra i en papperstidning. Har i princip bara ett par papperstidningar kvar på abonnemang, DN och MoLt. Har i snart 50 år prenummererat på Auto, Motor und Sport men sedan några år bara digitalt. Papperstidningar fyller hyllmeter snabbt om man som jag sparar på dem (inte DN förstås)! Har mängder med Sportauto, Teknikens Värld, Gute Fahrt (VAG-bilar), MotorTrend, Road & Track, Autocar. Autotest och några till som jag glömt namneen på. Sedan har vi audiotidskrifter som Hifi & Musik (och dess föregångare), Radio & Television (och dess efterföljare), Stereoplay, HiFi News & Record Review, Audio (tysk), High Fidelity (dansk) och några till. Vilken samlare man är...
RogerGustavsson skrev:Ja, det är trevligare att bläddra i en papperstidning. Har i princip bara ett par papperstidningar kvar på abonnemang, DN och MoLt. Har i snart 50 år prenummererat på Auto, Motor und Sport men sedan några år bara digitalt. Papperstidningar fyller hyllmeter snabbt om man som jag sparar på dem (inte DN förstås)! Har mängder med Sportauto, Teknikens Värld, Gute Fahrt (VAG-bilar), MotorTrend, Road & Track, Autocar. Autotest och några till som jag glömt namneen på. Sedan har vi audiotidskrifter som Hifi & Musik (och dess föregångare), Radio & Television (och dess efterföljare), Stereoplay, HiFi News & Record Review, Audio (tysk), High Fidelity (dansk) och några till. Vilken samlare man är...
RogerGustavsson skrev:Fick den digitala maj-utgåvan igår.
ErikAndersson skrev:Från en tid när det begav sig.
hifikg skrev:ErikAndersson skrev:Från en tid när det begav sig.
Oj, du ligger långt efter, du måste ha en jäkligt bra anläggning
petersteindl skrev:hifikg skrev:ErikAndersson skrev:Från en tid när det begav sig.
Oj, du ligger långt efter, du måste ha en jäkligt bra anläggning
Den kom nyss. Det är PostNord som nyss delat ut den.
hifikg skrev:O jag som inte hunnit öppna senaste H&M än, plasten har åkt av och den ligger intill lyssningsfåtöljen, men läsa samtidigt som god musik strömmar ur anläggningen är näst intill omöjligt. Får väl dra på Sven-Ingvars eller nåt.
AlbertHall skrev:hifikg skrev:O jag som inte hunnit öppna senaste H&M än, plasten har åkt av och den ligger intill lyssningsfåtöljen, men läsa samtidigt som god musik strömmar ur anläggningen är näst intill omöjligt. Får väl dra på Sven-Ingvars eller nåt.
Hennes&Mauritz ??? Vad har det med HiFi att göra?
hifikg skrev:AlbertHall skrev:hifikg skrev:O jag som inte hunnit öppna senaste H&M än, plasten har åkt av och den ligger intill lyssningsfåtöljen, men läsa samtidigt som god musik strömmar ur anläggningen är näst intill omöjligt. Får väl dra på Sven-Ingvars eller nåt.
Hennes&Mauritz ??? Vad har det med HiFi att göra?
Förstår att du inte hänger med, du skriver inte mycket om hifi. Även om du vid något tillfälle antytt att du gillar Dexter. Du får fundera ett varv till. Lycka till!
AlbertHall skrev:H&M, tycker du att det är bra?
hifikg skrev:AlbertHall skrev:H&M, tycker du att det är bra?
När jag var ny läste jag den noga i jakten på det perfekta ljudet och bläddrade förbi musiktipsen.
Numera läser jag musikavdelningen mycket noga och läser sällan om ljudprylar, jag har nått mitt mål + lite bonus.
Fast ibland gottar jag mig åt hur de vränger sig själva ut och in för att hitta på nya sätt att beskriva varför ljudprylarna i senaste numret är ännu bättre än i föregående. Vi som vet, vi vet.
AlbertHall skrev:hifikg skrev:AlbertHall skrev:H&M, tycker du att det är bra?
När jag var ny läste jag den noga i jakten på det perfekta ljudet och bläddrade förbi musiktipsen.
Numera läser jag musikavdelningen mycket noga och läser sällan om ljudprylar, jag har nått mitt mål + lite bonus.
Fast ibland gottar jag mig åt hur de vränger sig själva ut och in för att hitta på nya sätt att beskriva varför ljudprylarna i senaste numret är ännu bättre än i föregående. Vi som vet, vi vet.
Såja
hifikg skrev:AlbertHall skrev:hifikg skrev:
När jag var ny läste jag den noga i jakten på det perfekta ljudet och bläddrade förbi musiktipsen.
Numera läser jag musikavdelningen mycket noga och läser sällan om ljudprylar, jag har nått mitt mål + lite bonus.
Fast ibland gottar jag mig åt hur de vränger sig själva ut och in för att hitta på nya sätt att beskriva varför ljudprylarna i senaste numret är ännu bättre än i föregående. Vi som vet, vi vet.
Såja
Vad tycker du själv?
AlbertHall skrev:hifikg skrev:AlbertHall skrev:
Såja
Vad tycker du själv?
Jag lägger inte mina pengar där.
AlbertHall skrev:Jag har en prenumeration av Stereophile. Dock saknar jag aprilnumret. Någon annan här som heller inte fått det i brevlådan?
Kanske de har problem med tanke på dagsläget.
Då läser vi den på samma sätt [emoji106]hifikg skrev:AlbertHall skrev:H&M, tycker du att det är bra?
När jag var ny läste jag den noga i jakten på det perfekta ljudet och bläddrade förbi musiktipsen.
Numera läser jag musikavdelningen mycket noga och läser sällan om ljudprylar, jag har nått mitt mål + lite bonus.
Fast ibland gottar jag mig åt hur de vränger sig själva ut och in för att hitta på nya sätt att beskriva varför ljudprylarna i senaste numret är ännu bättre än i föregående. Vi som vet, vi vet.
hifikg skrev:AlbertHall skrev:hifikg skrev:
Vad tycker du själv?
Jag lägger inte mina pengar där.
Nåja, du kanske får tips i forat på hur din finner din rigg och bra musiktips.
PekkaJohansson skrev:Jag blev lätt nedstämd efter att ha läst Almens notis om att Art Dudley har gått ur tiden - främst förstås för att han dog men också för att jag efter omläsning av hans texter insåg att de bygger på lyssning genom historiska prylar. Jag har förvisso sedan länge nöjt mig med att mestadels läsa Atkinsons mätrapporter men det var ändå en lätt chock att inse att en av världens mest ansedda hifi-tidskrifter inte är mer återgivningsintresserad än så. Jag har förstås också noterat mängden rörförstärkare och vinylspelare i Stereophile under senare år. Var det någon som skrev att vår hobby är på dekis?
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Självklart finns det många ingångar - musiken, tekniken, musikhistorien, teknikhistorien och inte minst skivor från olika perioder. Jag kan själv fascineras av äldre prylar och ägde själv en komplett retroanläggning i toppklass för 25 år sedan. Problemet är att vältrandet i historiska format inte bidrar till att göra vår hobby mer intressant eller begriplig för den som söker de riktigt stora upplevelserna. VInyl och horn och deras brister har ju funnits i människors hem sedan sent 40-tal medan utmaningen i dag är att visa att hifi kan innebära något fantastiskt. Framför allt finns ju kunskapen och möjligheterna till skillnad från förr. Då duger det inte att förminska lyssningen genom att återgå till vinyl, rör och hörlurar.
Med vänlig hälsning
Pekka
Bill50x skrev:Jag ser inte rörförstärkare som ett steg tillbaka. Det är en alldeles utmärkt teknologi att bygga elektronik på. Självklart är det mer pyssel med rörförstärkare, de kräver lite omsorg för att ge sitt bästa. Rörsteg är dock inget för dem som jagar den sista nollan i distsiffror, utan mer för dem som uppskattar väl återgiven musik.
/ B
Bill50x skrev:Rörsteg är dock inget för dem som jagar den sista nollan i distsiffror, utan mer för dem som uppskattar väl återgiven musik.
/ B
AlbertHall skrev:Jo, jag har en anläggning som mätmässigt är relativt fullgod.
Man kan höra en fluga skita, men det är ju liksom inte hela grejen.
PekkaJohansson skrev:Självklart finns det många ingångar - musiken, tekniken, musikhistorien, teknikhistorien och inte minst skivor från olika perioder. Jag kan själv fascineras av äldre prylar och ägde själv en komplett retroanläggning i toppklass för 25 år sedan. Problemet är att vältrandet i historiska format inte bidrar till att göra vår hobby mer intressant eller begriplig för den som söker de riktigt stora upplevelserna. VInyl och horn och deras brister har funnits i människors hem sedan sent 40-tal medan utmaningen i dag är att visa att hifi kan innebära något fantastiskt. Framför allt finns kunskapen och möjligheterna till skillnad från förr. Då duger det inte att förminska lyssningen genom att återgå till vinyl, rör och hörlurar.
Med vänlig hälsning
Pekka
Bill50x skrev:Jag ser inte rörförstärkare som ett steg tillbaka. Det är en alldeles utmärkt teknologi att bygga elektronik på. Självklart är det mer pyssel med rörförstärkare, de kräver lite omsorg för att ge sitt bästa. Rörsteg är dock inget för dem som jagar den sista nollan i distsiffror, utan mer för dem som uppskattar väl återgiven musik.
/ B
Ted_B skrev:AlbertHall skrev:Jo, jag har en anläggning som mätmässigt är relativt fullgod.
Man kan höra en fluga skita, men det är ju liksom inte hela grejen.
Men det är ju inte speciellt bra. om man säger så, vem har någonsin hört en fluga skita i verkligheten?
Morello skrev:Bill50x skrev:Jag ser inte rörförstärkare som ett steg tillbaka. Det är en alldeles utmärkt teknologi att bygga elektronik på. Självklart är det mer pyssel med rörförstärkare, de kräver lite omsorg för att ge sitt bästa. Rörsteg är dock inget för dem som jagar den sista nollan i distsiffror, utan mer för dem som uppskattar väl återgiven musik.
/ B
Årets motsägelse - väl återgiven musik tarvar bland annat låg distorsion!
sprudel skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Jag ser inte rörförstärkare som ett steg tillbaka. Det är en alldeles utmärkt teknologi att bygga elektronik på. Självklart är det mer pyssel med rörförstärkare, de kräver lite omsorg för att ge sitt bästa. Rörsteg är dock inget för dem som jagar den sista nollan i distsiffror, utan mer för dem som uppskattar väl återgiven musik.
/ B
Årets motsägelse - väl återgiven musik tarvar bland annat låg distorsion!
Jag är inte så säker på att den uppfattningen är allenarådande.![]()
Att det köps så mycket vinylspelare, rörsteg mm beror ju på att man upplever en bättre återgivning än via apparater med låga distorsionssiffror och hård motkoppling. Lyssnare köper knappast apparater som ger sämre ljudupplevelse.
sprudel skrev:Hur tänker du när du talar om ljudkvalitet från en hifi-anläggning om vi håller oss till det? Vad är god kvalitet, och vad är dålig kvalitet?
hifikg skrev:sprudel skrev:Hur tänker du när du talar om ljudkvalitet från en hifi-anläggning om vi håller oss till det? Vad är god kvalitet, och vad är dålig kvalitet?
God kvalitet får instrument att låta som instrument och röster som röster, det är ganska enkelt. Dålig kvalitet ger missljud av olika slag som slår igenom när man lyssnar. God kvalitet håller länge, jag vet inte hur länge, men jobbar på att ta reda på det. Dålig kvalitet lägger sig ner o dör efter en tids användning. En Volvo vs en MG kanske. Volvon levererar o är perfekt, kan bli lite tråkig nästan i sin perfektion, men hittar man roliga vägar är det trevligt ändå. MG´n går ibland och då är det riktigt skojsigt. Innan något elakt virus tar livet av en ska man äga en sportbil och en rörförstärkare. Kanske inte samtidigt, för då blir det svårt att välja vad man ska göra av sin tid
Just nu har jag börjat sukta efter ett försteg med rör, helt utan anledning.
ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare.
ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare.
Morello skrev:ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare.
Definiera "lilla".
hifikg skrev:Bill50x skrev:Jag ser inte rörförstärkare som ett steg tillbaka. Det är en alldeles utmärkt teknologi att bygga elektronik på. Självklart är det mer pyssel med rörförstärkare, de kräver lite omsorg för att ge sitt bästa. Rörsteg är dock inget för dem som jagar den sista nollan i distsiffror, utan mer för dem som uppskattar väl återgiven musik.
/ B
Kul som omväxling, extra krydda liksom. Min NAD 208 har sällan varit så kall som nu
sprudel skrev:Morello skrev:ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare.
Definiera "lilla".
Hah! Det här kommer vi aldrig att vara överens om!
hifikg skrev:sprudel skrev:Hur tänker du när du talar om ljudkvalitet från en hifi-anläggning om vi håller oss till det? Vad är god kvalitet, och vad är dålig kvalitet?
God kvalitet får instrument att låta som instrument och röster som röster, det är ganska enkelt. Dålig kvalitet ger missljud av olika slag som slår igenom när man lyssnar. God kvalitet håller länge, jag vet inte hur länge, men jobbar på att ta reda på det. Dålig kvalitet lägger sig ner o dör efter en tids användning. En Volvo vs en MG kanske. Volvon levererar o är perfekt, kan bli lite tråkig nästan i sin perfektion, men hittar man roliga vägar är det trevligt ändå. MG´n går ibland och då är det riktigt skojsigt. Innan något elakt virus tar livet av en ska man äga en sportbil och en rörförstärkare. Kanske inte samtidigt, för då blir det svårt att välja vad man ska göra av sin tid
Just nu har jag börjat sukta efter ett försteg med rör, helt utan anledning.
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:
Definiera "lilla".
Hah! Det här kommer vi aldrig att vara överens om!
Det är inget att vara överens om - jag undrade bara vad Perka menar med "lilla". Det kan ju vara 10%, 1%, 0,1% eller något annat. Typiska enpetare har dock en distorsion som är åtskilliga tiopotenser större än en riktigt fin transistorstärkare.
sprudel skrev:Morello skrev:sprudel skrev:
Hah! Det här kommer vi aldrig att vara överens om!
Det är inget att vara överens om - jag undrade bara vad Perka menar med "lilla". Det kan ju vara 10%, 1%, 0,1% eller något annat. Typiska enpetare har dock en distorsion som är åtskilliga tiopotenser större än en riktigt fin transistorstärkare.
Jag menar förstås vikten av minimal distorsion, kontra andra faktorer.
Tangband skrev:Bill50x och Morello mfl - jag sticker ut hakan och påstår att dist från en förstärkare under 0,1 % är ohörbart på musikmaterial.
T.om dist på 1% kan vara svårt att höra med mycket musikmaterial, tex rock. Vilket en tråd här på faktiskt redan visat med musikexempel ( Tracy Chapman )
sprudel skrev:...OK! Så god kvalitet är likställt med bra lyssningsupplevelse då?
petersteindl skrev:Eftersom man på forumet ofta/ibland inkluderar allt i begreppet distorsion där output skiljer sig från input så blir det lite oöverskådligt med begreppet dist. Då man nämner en siffra med enheten % så tar jag för givet att man menar THD eller IM. Men det kan vara annat som menas.
PekkaJohansson skrev:Jag blev lätt nedstämd efter att ha läst Almens notis om att Art Dudley har gått ur tiden - främst förstås för att han dog men också för att jag efter omläsning av hans texter insåg att de bygger på lyssning genom historiska prylar. Jag har förvisso sedan länge nöjt mig med att mestadels läsa Atkinsons mätrapporter men det var ändå en lätt chock att inse att en av världens mest ansedda hifi-tidskrifter inte är mer återgivningsintresserad än så. Jag har förstås också noterat mängden rörförstärkare och vinylspelare i Stereophile under senare år. Var det någon som skrev att vår hobby är på dekis?
Med vänlig hälsning
Pekka
Helmut skrev:Synd att tidningarna inte använder sig av print on demand tekniken. Bara att skicka ett elektroniskt ex till ett svenskt tryckeri som skriver ut tidningen och skickar hem den till mej. Tänk va många tidningsbuntar man skulle slippa skicka kors och tvärs med flyg över hela världen.
Helmut skrev:Synd att tidningarna inte använder sig av print on demand tekniken. Bara att skicka ett elektroniskt ex till ett svenskt tryckeri som skriver ut tidningen och skickar hem den till mej. Tänk va många tidningsbuntar man skulle slippa skicka kors och tvärs med flyg över hela världen.
goat76 skrev:PekkaJohansson skrev:Jag blev lätt nedstämd efter att ha läst Almens notis om att Art Dudley har gått ur tiden - främst förstås för att han dog men också för att jag efter omläsning av hans texter insåg att de bygger på lyssning genom historiska prylar. Jag har förvisso sedan länge nöjt mig med att mestadels läsa Atkinsons mätrapporter men det var ändå en lätt chock att inse att en av världens mest ansedda hifi-tidskrifter inte är mer återgivningsintresserad än så. Jag har förstås också noterat mängden rörförstärkare och vinylspelare i Stereophile under senare år. Var det någon som skrev att vår hobby är på dekis?
Med vänlig hälsning
Pekka
Art Dudley var en sann musikälskare vilket speglade hans val av komponenter för hans musikanläggning, han litade på sin egen hörsel och valde apparatur och högtalare mer efter musikaliska egenskaper över en "rak mätrapport".
Exempelvis så ansåg han att högtalarens förmåga att återge mer av de dynamiska egenskaperna i musiken var långt mer viktigt än hur rak frekvenskurvan var.
Lyssna noga på vad han säger i följande videoklipp efter ca 15:10 ( https://youtu.be/M0zwPWJdUXw?t=910 ) och framåt, spegla sen det mot vad som borde vara målet för en musikälskare när man väljer sina apparater och högtalare. Är det musikupplevelsen eller är det vissa utvalda kurvor från mätresultatet som är det viktigaste för slutmålet (musiklyssning)?[ YouTube ]
Och så några små efterföljande brasklappar och frågeställningar på det.![]()
Låter det alltid bättre om mätningen av ljudsystemet visar på en rakare tonkurva, är bekräftelsen av ett fint mätresultat på denna enskilda parameter så viktigt att den för vissa går före både deras egna tycke och smak så att de behöver en visuell bekräftelse att allt är "rätt"?
Var är mätningarna som visar högtalarnas förmåga att återge så trovärdigt dynamiskt omfång i musiken som möjligt? Detta är en aspekt som uppenbarligen Art Dudley (R.I.P) satte mycket större vikt till än hur rak den uppmätta frekvenskurvan såg ut. Jag själv delar denna uppfattning fullt ut, detta med ett så övertygande dynamiskt omfång som möjligt samt flera* andra viktiga musikaliska aspekter, är långt mer viktigare för hur övertygande musiken i sin helhet återges än hur frekvenskurvan mätmässigt ser ut.
*Utöver ett så övertygande dynamiskt omfång som möjligt så värdesätter jag att de inspelade instrumenten har en trovärdig fyllighet och inte låta platt och "ihåligt", tydlig separation av instrumenten som bibehålls oavsett hur tät och intensiv musiken än må vara, samt att djup och bred i ljudbild målas upp på ett övertygande och engagerande sätt som lockar in mig i musiken.
Självklart kan en icke optimal tonkurva påverka musikåtergivningen negativt, helst om den visar på en väldigt "långa" avvikelser i frekvenskurvan som exempelvis att hela mellanregistret har en urgröptning, inte nödvändigtvis så djupt men över ett stort frekvansspann.
Kortare avvikelser kan gå djupare utan att tydligt direkt märkas eller komma ivägen för musiken i sin helhet, i en direkt jämförelse mellan högtalare så kan detta exempelvis te sig som att den ena högtalaren framhäver trummornas hi-hats lite tydligare än den andra eller vise versa. Utan att veta vilken av högtalarna som återger dessa hi-hats mest likt det som studio-ingenjören hade för avsikt att de skulle låta så kan vi lyssnare varken veta om det ät p.g.a den aktuella högtalaren eller om det var ett mixningsbeslut.
Det behöver allstå inte vara så enormt viktigt vilken av högtalarna som verkligen återgav hi-hatsen mest korrekt, helst inte då man som lyssnare klart föredrog den ena högtalaren (kanske den med mindre korrekt tonkurva) före den andra vad gäller dens förmåga att på ett mer trovärdigt sätt spela upp musiken med mer engagerande dynamik, med bättre separation, djup och bredd samt att instrumenten bibehåller en trovärdig fyllighet/"kropp".
I en inspelnings-värld där allt i inspelningskedjan har påverkat slutresultatet av det som återfinns på skivan så exiterar det egentligen inte mycket i tonkurvan som kan anses vara mer rätt eller fel, iallafall inte utifrån hur det verkligen lät när musikerna spelade musiken i inspelningslokalen.
- Hur hade musikerna rattat in tonkurvan på deras förstärkare eller hur exakt lät den specifika akustiska fiolen i det aktuella rummet, låter en Stradivari som vilken fiol som helst?
- Vilka mikrofoner användes och hur var dessa uppriggade, hur avvek dessa i frekvenskurvan och hur mycket färgade den övriga inspelningskedjan?
- Hur upplevde studio-ingenjören det verkliga ljudet i rummet, och om målet var att återge detta så likt det ljudet han upplevde, hur lyckades han med det? Vilka avvikelser vad gäller tonkurvan fanns det på hans lyssningsplats och i hans ljudsystem?
Allt ovanstående plus mycket annat i hela inspelningskedjan/studio-ingenjörens lyssning samt hans egna preferenser och mål har "urvattnat" det inspelade resultatet så enormt mycket att jakten på det korrekta neutrala ljudet är ganska meningslöst, det enda som återstår är att välja apparater och högtalare som presterar bäst enligt den egna lyssningen och som passar ens egna tycke och smak bäst.
Allt annat utomstående som mätningar och dylikt och vad andra tycker är mer rätt eller fel är av total sekundär art, iallafall om målet är bästa möjliga musikåtergivning (och då menar jag den ursprungliga musikhändelsen som få av oss verkligen kan bekräfta hur det verkligen lät i verkligheten) för dig, inte nödvändigtvis den exakta information som återfinns på inspelningen med alla de avvikelser som ändå redan är "inprintad" i den.
Tycker jag.
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:PekkaJohansson skrev:Jag blev lätt nedstämd efter att ha läst Almens notis om att Art Dudley har gått ur tiden - främst förstås för att han dog men också för att jag efter omläsning av hans texter insåg att de bygger på lyssning genom historiska prylar. Jag har förvisso sedan länge nöjt mig med att mestadels läsa Atkinsons mätrapporter men det var ändå en lätt chock att inse att en av världens mest ansedda hifi-tidskrifter inte är mer återgivningsintresserad än så. Jag har förstås också noterat mängden rörförstärkare och vinylspelare i Stereophile under senare år. Var det någon som skrev att vår hobby är på dekis?
Med vänlig hälsning
Pekka
Art Dudley var en sann musikälskare vilket speglade hans val av komponenter för hans musikanläggning, han litade på sin egen hörsel och valde apparatur och högtalare mer efter musikaliska egenskaper över en "rak mätrapport".
Exempelvis så ansåg han att högtalarens förmåga att återge mer av de dynamiska egenskaperna i musiken var långt mer viktigt än hur rak frekvenskurvan var.
Lyssna noga på vad han säger i följande videoklipp efter ca 15:10 ( https://youtu.be/M0zwPWJdUXw?t=910 ) och framåt, spegla sen det mot vad som borde vara målet för en musikälskare när man väljer sina apparater och högtalare. Är det musikupplevelsen eller är det vissa utvalda kurvor från mätresultatet som är det viktigaste för slutmålet (musiklyssning)?[ YouTube ]
Och så några små efterföljande brasklappar och frågeställningar på det.![]()
Låter det alltid bättre om mätningen av ljudsystemet visar på en rakare tonkurva, är bekräftelsen av ett fint mätresultat på denna enskilda parameter så viktigt att den för vissa går före både deras egna tycke och smak så att de behöver en visuell bekräftelse att allt är "rätt"?
Var är mätningarna som visar högtalarnas förmåga att återge så trovärdigt dynamiskt omfång i musiken som möjligt? Detta är en aspekt som uppenbarligen Art Dudley (R.I.P) satte mycket större vikt till än hur rak den uppmätta frekvenskurvan såg ut. Jag själv delar denna uppfattning fullt ut, detta med ett så övertygande dynamiskt omfång som möjligt samt flera* andra viktiga musikaliska aspekter, är långt mer viktigare för hur övertygande musiken i sin helhet återges än hur frekvenskurvan mätmässigt ser ut.
*Utöver ett så övertygande dynamiskt omfång som möjligt så värdesätter jag att de inspelade instrumenten har en trovärdig fyllighet och inte låta platt och "ihåligt", tydlig separation av instrumenten som bibehålls oavsett hur tät och intensiv musiken än må vara, samt att djup och bred i ljudbild målas upp på ett övertygande och engagerande sätt som lockar in mig i musiken.
Självklart kan en icke optimal tonkurva påverka musikåtergivningen negativt, helst om den visar på en väldigt "långa" avvikelser i frekvenskurvan som exempelvis att hela mellanregistret har en urgröptning, inte nödvändigtvis så djupt men över ett stort frekvansspann.
Kortare avvikelser kan gå djupare utan att tydligt direkt märkas eller komma ivägen för musiken i sin helhet, i en direkt jämförelse mellan högtalare så kan detta exempelvis te sig som att den ena högtalaren framhäver trummornas hi-hats lite tydligare än den andra eller vise versa. Utan att veta vilken av högtalarna som återger dessa hi-hats mest likt det som studio-ingenjören hade för avsikt att de skulle låta så kan vi lyssnare varken veta om det ät p.g.a den aktuella högtalaren eller om det var ett mixningsbeslut.
Det behöver allstå inte vara så enormt viktigt vilken av högtalarna som verkligen återgav hi-hatsen mest korrekt, helst inte då man som lyssnare klart föredrog den ena högtalaren (kanske den med mindre korrekt tonkurva) före den andra vad gäller dens förmåga att på ett mer trovärdigt sätt spela upp musiken med mer engagerande dynamik, med bättre separation, djup och bredd samt att instrumenten bibehåller en trovärdig fyllighet/"kropp".
I en inspelnings-värld där allt i inspelningskedjan har påverkat slutresultatet av det som återfinns på skivan så exiterar det egentligen inte mycket i tonkurvan som kan anses vara mer rätt eller fel, iallafall inte utifrån hur det verkligen lät när musikerna spelade musiken i inspelningslokalen.
- Hur hade musikerna rattat in tonkurvan på deras förstärkare eller hur exakt lät den specifika akustiska fiolen i det aktuella rummet, låter en Stradivari som vilken fiol som helst?
- Vilka mikrofoner användes och hur var dessa uppriggade, hur avvek dessa i frekvenskurvan och hur mycket färgade den övriga inspelningskedjan?
- Hur upplevde studio-ingenjören det verkliga ljudet i rummet, och om målet var att återge detta så likt det ljudet han upplevde, hur lyckades han med det? Vilka avvikelser vad gäller tonkurvan fanns det på hans lyssningsplats och i hans ljudsystem?
Allt ovanstående plus mycket annat i hela inspelningskedjan/studio-ingenjörens lyssning samt hans egna preferenser och mål har "urvattnat" det inspelade resultatet så enormt mycket att jakten på det korrekta neutrala ljudet är ganska meningslöst, det enda som återstår är att välja apparater och högtalare som presterar bäst enligt den egna lyssningen och som passar ens egna tycke och smak bäst.
Allt annat utomstående som mätningar och dylikt och vad andra tycker är mer rätt eller fel är av total sekundär art, iallafall om målet är bästa möjliga musikåtergivning (och då menar jag den ursprungliga musikhändelsen som få av oss verkligen kan bekräfta hur det verkligen lät i verkligheten) för dig, inte nödvändigtvis den exakta information som återfinns på inspelningen med alla de avvikelser som ändå redan är "inprintad" i den.
Tycker jag.
Fast varför är det en bra idé att välja mellan antingen eller, när man kan välja både och?!
goat76 skrev:PekkaJohansson skrev:Jag blev lätt nedstämd efter att ha läst Almens notis om att Art Dudley har gått ur tiden - främst förstås för att han dog men också för att jag efter omläsning av hans texter insåg att de bygger på lyssning genom historiska prylar. Jag har förvisso sedan länge nöjt mig med att mestadels läsa Atkinsons mätrapporter men det var ändå en lätt chock att inse att en av världens mest ansedda hifi-tidskrifter inte är mer återgivningsintresserad än så. Jag har förstås också noterat mängden rörförstärkare och vinylspelare i Stereophile under senare år. Var det någon som skrev att vår hobby är på dekis?
Med vänlig hälsning
Pekka
Art Dudley var en sann musikälskare vilket speglade hans val av komponenter för hans musikanläggning, han litade på sin egen hörsel och valde apparatur och högtalare mer efter musikaliska egenskaper över en "rak mätrapport".
Exempelvis så ansåg han att högtalarens förmåga att återge mer av de dynamiska egenskaperna i musiken var långt mer viktigt än hur rak frekvenskurvan var.
Lyssna noga på vad han säger i följande videoklipp efter ca 15:10 ( https://youtu.be/M0zwPWJdUXw?t=910 ) och framåt, spegla sen det mot vad som borde vara målet för en musikälskare när man väljer sina apparater och högtalare. Är det musikupplevelsen eller är det vissa utvalda kurvor från mätresultatet som är det viktigaste för slutmålet (musiklyssning)?[ YouTube ]
Och så några små efterföljande brasklappar och frågeställningar på det.![]()
Låter det alltid bättre om mätningen av ljudsystemet visar på en rakare tonkurva, är bekräftelsen av ett fint mätresultat på denna enskilda parameter så viktigt att den för vissa går före både deras egna tycke och smak så att de behöver en visuell bekräftelse att allt är "rätt"?
Var är mätningarna som visar högtalarnas förmåga att återge så trovärdigt dynamiskt omfång i musiken som möjligt? Detta är en aspekt som uppenbarligen Art Dudley (R.I.P) satte mycket större vikt till än hur rak den uppmätta frekvenskurvan såg ut. Jag själv delar denna uppfattning fullt ut, detta med ett så övertygande dynamiskt omfång som möjligt samt flera* andra viktiga musikaliska aspekter, är långt mer viktigare för hur övertygande musiken i sin helhet återges än hur frekvenskurvan mätmässigt ser ut.
*Utöver ett så övertygande dynamiskt omfång som möjligt så värdesätter jag att de inspelade instrumenten har en trovärdig fyllighet och inte låta platt och "ihåligt", tydlig separation av instrumenten som bibehålls oavsett hur tät och intensiv musiken än må vara, samt att djup och bred i ljudbild målas upp på ett övertygande och engagerande sätt som lockar in mig i musiken.
Självklart kan en icke optimal tonkurva påverka musikåtergivningen negativt, helst om den visar på en väldigt "långa" avvikelser i frekvenskurvan som exempelvis att hela mellanregistret har en urgröptning, inte nödvändigtvis så djupt men över ett stort frekvansspann.
Kortare avvikelser kan gå djupare utan att tydligt direkt märkas eller komma ivägen för musiken i sin helhet, i en direkt jämförelse mellan högtalare så kan detta exempelvis te sig som att den ena högtalaren framhäver trummornas hi-hats lite tydligare än den andra eller vise versa. Utan att veta vilken av högtalarna som återger dessa hi-hats mest likt det som studio-ingenjören hade för avsikt att de skulle låta så kan vi lyssnare varken veta om det ät p.g.a den aktuella högtalaren eller om det var ett mixningsbeslut.
Det behöver allstå inte vara så enormt viktigt vilken av högtalarna som verkligen återgav hi-hatsen mest korrekt, helst inte då man som lyssnare klart föredrog den ena högtalaren (kanske den med mindre korrekt tonkurva) före den andra vad gäller dens förmåga att på ett mer trovärdigt sätt spela upp musiken med mer engagerande dynamik, med bättre separation, djup och bredd samt att instrumenten bibehåller en trovärdig fyllighet/"kropp".
I en inspelnings-värld där allt i inspelningskedjan har påverkat slutresultatet av det som återfinns på skivan så exiterar det egentligen inte mycket i tonkurvan som kan anses vara mer rätt eller fel, iallafall inte utifrån hur det verkligen lät när musikerna spelade musiken i inspelningslokalen.
- Hur hade musikerna rattat in tonkurvan på deras förstärkare eller hur exakt lät den specifika akustiska fiolen i det aktuella rummet, låter en Stradivari som vilken fiol som helst?
- Vilka mikrofoner användes och hur var dessa uppriggade, hur avvek dessa i frekvenskurvan och hur mycket färgade den övriga inspelningskedjan?
- Hur upplevde studio-ingenjören det verkliga ljudet i rummet, och om målet var att återge detta så likt det ljudet han upplevde, hur lyckades han med det? Vilka avvikelser vad gäller tonkurvan fanns det på hans lyssningsplats och i hans ljudsystem?
Allt ovanstående plus mycket annat i hela inspelningskedjan/studio-ingenjörens lyssning samt hans egna preferenser och mål har "urvattnat" det inspelade resultatet så enormt mycket att jakten på det korrekta neutrala ljudet är ganska meningslöst, det enda som återstår är att välja apparater och högtalare som presterar bäst enligt den egna lyssningen och som passar ens egna tycke och smak bäst.
Allt annat utomstående som mätningar och dylikt och vad andra tycker är mer rätt eller fel är av total sekundär art, iallafall om målet är bästa möjliga musikåtergivning (och då menar jag den ursprungliga musikhändelsen som få av oss verkligen kan bekräfta hur det verkligen lät i verkligheten) för dig, inte nödvändigtvis den exakta information som återfinns på inspelningen med alla de avvikelser som ändå redan är "inprintad" i den.
Tycker jag.
AlbertHall skrev:Detta var ett BRA inlägg!
IngOehman skrev:Kort sagt, jag skriver under på den kritik du framför, men vill även påpeka att exakt samma kritik är applicerbar på det som du skriver.
goat76 skrev:AlbertHall skrev:Detta var ett BRA inlägg!
Japp, det var det.IngOehman skrev:Kort sagt, jag skriver under på den kritik du framför, men vill även påpeka att exakt samma kritik är applicerbar på det som du skriver.
Så är det, det subjektiva ÄR i allra högsta grad helt individuellt från person till person, det är det som gör det subjektivt.
I tråden om högtalarfötter så var aldrig mitt mål att försöka applicera just mina subjektiva preferenser på någon annan, mitt mål var bara att försöka övertyga andra att ta reda på vad just de själva föredrar.
I en annan tråd var det nyligen tal om att REL rekommenderade häftmassa under deras subwoofers, jag drog iväg och inhandlade ett paket då det ändå är en så billig investering/inte så dyr förlust ifall jag subjektivt skulle föredra den lösningen.
Jag bytte hyfsat snabbt tillbaka till SD-fötterna då jag subjektivt klart föredrar den lösning, för just den applikationen.![]()
Jag sympatiserar helt klart med Art Dudley då han uppenbarligen baserar sina val på det han subjektivt tycker är bäst, men det är hans subjektiva val och troligtvis föredrar jag något helt annat än honom.
Den punkten som jag dock tror att min smak överenstämmer väldigt bra med hans är det han beskriver när han talar om en högtalares förmåga att återge en trovärdig dynamik, denna uppfattade dynamik kan säkert (som du påpekar) i verkligheten egentligen vara sämre rent tekninskt sett, men vad spelar det egentligen för roll ifall det ändå är så man uppfattar det. Den subjektiva upplevelsen värderar jag även i detta läge som högre än vad det mätmässigt faktiskt är.
hcl skrev:goat76 skrev:AlbertHall skrev:Detta var ett BRA inlägg!
Japp, det var det.IngOehman skrev:Kort sagt, jag skriver under på den kritik du framför, men vill även påpeka att exakt samma kritik är applicerbar på det som du skriver.
Så är det, det subjektiva ÄR i allra högsta grad helt individuellt från person till person, det är det som gör det subjektivt.
I tråden om högtalarfötter så var aldrig mitt mål att försöka applicera just mina subjektiva preferenser på någon annan, mitt mål var bara att försöka övertyga andra att ta reda på vad just de själva föredrar.
I en annan tråd var det nyligen tal om att REL rekommenderade häftmassa under deras subwoofers, jag drog iväg och inhandlade ett paket då det ändå är en så billig investering/inte så dyr förlust ifall jag subjektivt skulle föredra den lösningen.
Jag bytte hyfsat snabbt tillbaka till SD-fötterna då jag subjektivt klart föredrar den lösning, för just den applikationen.![]()
Jag sympatiserar helt klart med Art Dudley då han uppenbarligen baserar sina val på det han subjektivt tycker är bäst, men det är hans subjektiva val och troligtvis föredrar jag något helt annat än honom.
Den punkten som jag dock tror att min smak överenstämmer väldigt bra med hans är det han beskriver när han talar om en högtalares förmåga att återge en trovärdig dynamik, denna uppfattade dynamik kan säkert (som du påpekar) i verkligheten egentligen vara sämre rent tekninskt sett, men vad spelar det egentligen för roll ifall det ändå är så man uppfattar det. Den subjektiva upplevelsen värderar jag även i detta läge som högre än vad det mätmässigt faktiskt är.
Jag håller med om det mesta ni båda skriver, men ... även hur man vill väga strikt subjektivt mot strikt objektivt kan variera. T.ex. i studiosammanhang blir det viktigt att återgivningen ÄR objektivt korrekt och dessutom med bästa möjliga förmåga att förmedla även det jag tror man eftersträvar i sökandet efter subjektivt bra återgivare. En i studiosammanhang objektivt okorrekt återgivning riskerar att det görs åtgärder för att motkompensera denna okorrekthet, vilket obönhörligen renderar i inkompatibilitet d.v.s. ett resultat som inte låter så bra i alla system som inte delar denna okorrekthet. Om monitorutrustningen inte lever upp till det man eftersträvar med sitt subjektiva återgivningsmål kan det dels leda till någon motsvarighet i kompensering som leder till inkompatibilitet med andra återgivningssituationer.
hcl skrev:Just frågan om vad man faktiskt eftersträvar med ett sökande efter bästa möjliga återgivare med ett subjektivt mål förefaller lätt grumlig.
Det finns en lite mer påtaglig sida där t.ex. musiksmaksorientering ger en preferens för mer eller mindre av något, bas, diskant, ljudtrycksförmåga, faktisk reps. subjektiv dynamikförmåga etc. Den är som den är och kanske inte mycket att orda om. Det måste ju vara ok att vilja olika.
hcl skrev:Det finns dock även en annan aspekt på det jag tror ofta bakas in i begreppet subjektivt, men som jag skulle hävda faktiskt mer tillhör den objektiva sidan trots att det tycks vara mycket svårt stt fånga dylika aspekter med mätningar. Vissa anser dessa aspekter vara nonsens, medan vissa går ”all-in” för just dessa aspekter. Främst syftar jag på vad man kanske kan benämna ”uppfattad musikalisk kvalitet”. Det är ett svårfångat begrepp eftersom det inte är speciellt väldefinierat med ord. Det går dock visa eller demonstrera med ljudexempel. Bästa kortfattade beskrivningen jag kan ge är nog; musikalisk begriplighet d.v.s. förstår man (musikmottagandemässigt) vad som spelas och hur detta (som spelas eller egentligen återges) uppfattas i det totala musikaliska sammanhang som utgör hela låten/stycket/framförandet. Hör man musiken eller hör man bara ljuden av den framförda musiken? T.ex. kan olika pianister förmedla olika känslor med ett och samma piano. God förmåga att förmedla dessa olika känslor via en inspelning uppspelad i en viss anläggning korrelerar till denna anläggnings förmåga objektiva kvaliteter i detta avseende. För god sådan förmåga krävs sannolikt bra prestanda avseende flera objektiva parametrar varav vissa mäts och redovisas medan andra sällan nämns och vissa inte ens är kända. De som helt fokuserar sina omdömen om musikåtergivare på dessa aspekter betraktar ibland dessa aspekter som nära nog fullständigt objektiva medan många andra (de flesta!?) nog betraktar samma aspekt som tillhörande den subjektiva sfären.
Det finns alltså i så fall minst tre huvuddomäner;
• strikt objektiva prestanda
• strikt subjektiva prestanda
samt
• något som bör betraktas som strikt objektivt, men p.g.a. brister att mäta, beskriva och förstå både de fysikaliska fenomenen såväl som hur vår hörsel faktiskt fungerar ändå faller in under det som vissa betraktar som objektivt och andra som subjektivt
RogerJoensson skrev:Å nej, inte NS10 igen.
Om man framhäver ett register så blir andra register underordnade. Man riskerar bli blind för det som inte är överdrivet. I NS10 fallet så riskerar runt 3-4 kHz att bli undertryckt pga utsläckningar bas-diskant och att det hamnar vid sidan av det som "framhävts", vilket kan leda till att man höjer där för att läka hålet vilket då t ex kan ge den där vanliga 80-tals-skrikigheten. Idén med diskanten vid sidan om mellanregistret är rent idiotisk (delad vid relativt hög frekvens) då det orsakar starkt varierande frekvensgång beroende på lyssningsvinkel eller när man flyttar sig i sidled (mixar), gärna med dippar i det värsta skrigighetsområdet. I det här fallet så illa att utsläckningarna kan variera starkt per öra pga avståndsskillnaden. Oseriös skräphögtalare. Den får mig att tänka på ondska, med tanke på vad den sannolikt orsakat. Eftersom frekvensgången är ett gungfly som varierar hit och dit, inte lite heller, så går det inte att ta vettiga beslut med en sådan högtalare.
Ja, jag vet att många skrivit det du nu ekar ut, men jag trodde att den grejen var över, slutdiskuterad, att man insett bristerna i resonemangen och gått vidare.
Jag tror orsaken istället är att dessa NS-10 har förmågan att framhäva de brister som faktiskt vanligtvis finns i mixen vilka inte nödvändigtvis visar sig så tydligt i ett mer neutralt system, högtalarna från Yamaha satte liksom ett överdrivet förstoringsglas på de typiska bristerna ...
RogerJoensson skrev:Det var detta jag reagerade på och som också den inledande meningen pekade på:Jag tror orsaken istället är att dessa NS-10 har förmågan att framhäva de brister som faktiskt vanligtvis finns i mixen vilka inte nödvändigtvis visar sig så tydligt i ett mer neutralt system, högtalarna från Yamaha satte liksom ett överdrivet förstoringsglas på de typiska bristerna ...
Jag tycker det är nonsens eftersom det inte finns ett typiskt problem som NS-10 kan simulera eller förstora. Dessutom ger den olika ljud beroende på lyssningsvinkel i en enda röra, vilket gör att även bedömningen blir lite vad som helst (inkl dubbelt fel när felen adderas).
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Det var detta jag reagerade på och som också den inledande meningen pekade på:Jag tror orsaken istället är att dessa NS-10 har förmågan att framhäva de brister som faktiskt vanligtvis finns i mixen vilka inte nödvändigtvis visar sig så tydligt i ett mer neutralt system, högtalarna från Yamaha satte liksom ett överdrivet förstoringsglas på de typiska bristerna ...
Jag tycker det är nonsens eftersom det inte finns ett typiskt problem som NS-10 kan simulera eller förstora. Dessutom ger den olika ljud beroende på lyssningsvinkel i en enda röra, vilket gör att även bedömningen blir lite vad som helst (inkl dubbelt fel när felen adderas).
Får jag fråga vad du anser om det många gör när de tar den färdiga mixen och lyssnar på diverse ljudsystem som bilstereon och liknande för att säkerställa att mixen fungerar även utanför det huvudsakliga ljudsystemet i studion, tycker du även det är en helt dum och onödig grej att göra?
goat76 skrev:Jag har nyligen i min egna lilla musikproduktion faktiskt börjat förstå varför flertalet sudios använt sig av Yamaha NS-10*, jag tror inte det handlar om att de försökte hitta en medel-dålig högtalare som på något vis skulle representera ett genomsnitt av mediokra ljudsystem som lyssnare där ute använder sig av. Jag tror orsaken istället är att dessa NS-10 har förmågan att framhäva de brister som faktiskt vanligtvis finns i mixen vilka inte nödvändigtvis visar sig så tydligt i ett mer neutralt system, högtalarna från Yamaha satte liksom ett överdrivet förstoringsglas på de typiska bristerna vilka sedan kunde korrigeras och efter det kontrolleras i den bättre lyssningen så att dessa korrigeringar inte tog bort för mycket.
Målet var alltså inte att musiken skulle vara anpassad för att låta bäst i NS-10, de anvädes bara för att lokalisera brister som annars var svåra att upptäcka.
Orsaken till min nya upptäckt är att när jag hade renderat ut mina egna låtar och lyssnade på dessa i mina "slit och släng"-lurar som har en överdriven bas så upptäckte jag en bumlighet i alla låtar i området 90-110 Hz. Denna bumlighet kunde jag sedan även höra i mina mer neutrala lurar om än mindre tydligt/framfusigt. Detta problem i basområdet hade innan det gått mig helt förbi trots att det orsakade en maskerande effekt för hela mixen. De dåliga hörlurarna har alltså hjälpt mig att identifiera ett problem tack vare att felet ”togs upp till ytan” p.g.a att dessa hörlurar har en höjning i just det området.
*Det stora problemet som uppstår med Yamaha NS-10 är dock de studios som missuppfattat användningsområdet för högtalaren och istället för att bara använda den som ett kompletterande verktyg istället använder den som den huvudsakliga monitorn, då riskerar dessa produktioner att verkligen anpassas efter den totalt sämre lyssningen.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Det var detta jag reagerade på och som också den inledande meningen pekade på:
Jag tycker det är nonsens eftersom det inte finns ett typiskt problem som NS-10 kan simulera eller förstora. Dessutom ger den olika ljud beroende på lyssningsvinkel i en enda röra, vilket gör att även bedömningen blir lite vad som helst (inkl dubbelt fel när felen adderas).
Får jag fråga vad du anser om det många gör när de tar den färdiga mixen och lyssnar på diverse ljudsystem som bilstereon och liknande för att säkerställa att mixen fungerar även utanför det huvudsakliga ljudsystemet i studion, tycker du även det är en helt dum och onödig grej att göra?
Problemet var att många använde NS10 som en standard och att man använde den som en högtalare som mixen skulle funka i. Även om man även har en bättre lyssning så kommer skitstandarden att sannolikt avspegla sig i slutresultatet om man tar hänsyn till hur det låter genom skithögtalaren.
Att köra något i skithögtalare för att se om dom ballar ur vid pådrag etc kan man så klart göra, men börjar man göra klangmässiga beslut på en eller ett fåtal skithögtalare så är man ute på hal is och då blir det som det blir och olika inspelningar kommer att låta lite hur som helst, eftersom man gör olika beslut beroende på vad man lyssnade i när man rattade. NS10 bidrog sannolikt till en sådan våg av inspelningar med skev klang.
Ju mer inspelningarna varierar, ju större spridning, desto svårare blir det att få en och samma högtalare att i slutänden låta bra med alla inspelningar. Det behöver alltså inte ha med att de som tagit klangbesluten tycker så väldigt olika. "Soundet" på slutmaterialet, kommer inte att så väl avspegla intentionen. De utgår ju från hur det låter när de lyssnar och om lyssningen varierade när de tog besluten så blir det olika i slutänden. Om NS10 är standard, så kommer dess klang att påverkar slutresultatet. Jag tror att läget hade varit bättre om NS10 aldrig sett dagen ljus eller så fått stor spridning. Det var en särdeles dålig och udda högtalare att använda för att ta generella beslut.
goat76 skrev:Jag förstår inte vilka invändningar du egentligen har mot det jag skrivit, du måste ju ta hela mitt inlägg i beaktning och inte bara klippa ut en del och sedan göra en egen tolkning av det jag sagt.
Jag var ju noga med att poängtera att själva mixningen bör göras med den bästa möjliga lyssningen MEN att en kontroll-lyssning i en sämre högtalare/hörlurar kan avslöja/sätta förstoringsglas på tänkbara problem som inte gjorde sig uppmärksamma i den bättre lyssningen.
Jag har alltså INTE förordat att viktiga mixningsbeslut ska baseras på en sämre lyssning.
På dig verkar det som att jag förespråkar Yamaha NS-10 som enda och huvudsakliga lyssning vid musikproduktion, var har jag skrivit det?
Jag har själv aldrig hört ett par NS-10 och har således INTE rekommenderat den, det jag däremot har sagt är att den mycket väl kan användas som sekundärt system för att kontrollera ifall den visar några specifika brister i mixen, detta bör sedan kontrolleras och eventuellt korrigeras i mixen då man återgått till det bättre systemet.
När min mixning av min musik var färdig för kontroll-lyssning så lyssnade jag faktiskt först på iPhone och dens högtalare(!), sedan i två par bra och neutrala hörlurar. Ingen av dessa avslöjade något fel, det lät helt enkelt bra förutom att det var något som beslöjade mixen, men vad var det?.
Fortsatta tester var i ett par sämre hörlurar som har en uppenbar ”smiley kurva”, förstärkt bas och diskant, återhållsamt mellanregister. Här uppdagades/tydliggjordes ett problem i min mix, det fanns för mycket energi i området 90-110 Hz som i dessa lurar var väldigt tydligt. Detta registerspann beslöjade mixen på ett sätt som inte förekom i samma utsträckning när jag växlade över till diverse referensmusik av gott slag.
Det är det jag menar med att en betydligt sämre lyssning kan agera som ett ”förstoringsglas” som kan avslöja fel i mixen tack vare ett förstärkt område i frekvenskurvan. Om jag inte hade lyssnat på min mix i dessa skithörlurar så hade jag nog fortfarande grubblat över vad det exakta felet var som orsakade denna beslöjabde effekt. Nu vet jag.
RogerJoensson skrev:Om problemet bara hörs i skitlurarna och du kompenserar för det (vilket då förstås kan göra om du vill), så kan det vara ett felgrepp som ger en urgröpning i en bättre anläggning och att det inte hörs i den bättre anläggningen hos dig kan betyda att du har en urgröpning där och därför missade den. Kanske är den inte är så neutral som du tror. Om man börjar ta klangmässig hänsyn till skithögtalare/skitlurar då är man ute på det där gungflyet som jag pratar om. Man får inte en standard, utan en massa olika och det går inte att få till en lyssning som funkar på allt material i samma högtalare.
Om man vill fokusera på ett speciellt register av klangliga skäl så är det mycket bättre att temporärt använda eq, så att man har koll på påverkan och inte sitter och lyssnar i något sick-sackigt som ger dålig koll (som NS10 i vissa vinklar) och vilket t o m kan ge slumpvisa resultat.
gopnik skrev:Varför i hela friden skulle man koppla in särskilda högtalare med krokig tonkurva för att förstärka ett visst register, när det räcker med en EQ-preset? Frågan är retorisk och fordrar inget svar.
darkg skrev:Beskrivningar av vad som gör att det låter så bra, eller inte så bra, är verkligen... komplexa![]()
Det blir till exempel nästan lite paradoxalt eller åtminstone förvirrat det här med objektivt-subjektivt när [antagna] objektiva egenskaper subjektivt kan vara olika väsentliga för nöjdheten*. Kunskapen eller tron om tekniska detaljer kan påverka belåtenheten, tillsammans med väldigt mycket annat som inte alltid har att göra med hur det låter. Vi är, tycks det, ganska obenägna att tro på att olika upplevelse inte avspeglas i olikt ljud och i sin tur annorlunda teknik. En extra bra eller dålig upplevelse antas ofta ha en teknisk förklaring. inte orimligt, men inte heller tvunget. Det spelar heller inte alltid så stor roll.
Min käpphäst är att vi knappast bör ifrågasätta våra eller andras upplevelser, det vill säga att de finns. Upplevelserna. Inte heller är det automatiskt illa att låta upplevelserna styra vissa beslut, inte ens i de fall upplevelserna faktiskt kan antas vara svagt kopplade till den objektiva verkligheten! Om en grej känns härlig, kan det ju räcka långt.
Men det finns ett värde i att kritisera antaganden om att denna upplevelse är ett bra argument mer generellt, till exempel via övertygelsen att upplevelsen nödvändigtvis avspeglar en viss objektiv skillnad utanför det egna medvetandet, typiskt av teknisk art.
Och ett potentiellt problem som nämnts är att svagt "verklighetsförankrade" val kan leda till sämre nöjdhet i långa loppet. (Om apparaten man köpte lät mumsigt pga ett tillfälligt sammanhang kanske man blir besviken i andra sammanhang, inre och yttre). Venedig kanske inte är lika magiskt efter skilsmässan, ändå kanske inget väsentligt är annorlunda i staden.
* Jag menar att upplevelsen kan påverkas av vad man tror sig veta om apparaturens tekniska (faktiska ljudliga) egenskaper. "Vet" man att det är en avslagen Denver "hör" man måhända brister, i synnerhet om den var billig och har skrattats ut av folk man litar på. Det är sannolikt tämligen ovanligt att vara helt immun mot sådant. Möjligen även lite korkat. Ett specialfall är när en apparat är till exempel sjukt snygg, eller har sju centimeter tjock frontpanel. Det kan man ju tycka om, och det kan då vara väsentligt, och det är rimligt att det kan vara så. Det är dock inte osannolikt att utförandet kommer att färga uppfattningen om hur det faktiskt låter, antingen direkt: Bättre upplevelse (pga vacker) som man tolkar som objektivt bättre ljud eller indirekt: Till exempel genom antaganden om teknisk kvalitet och exklusivitet som i sin tur förknippas med faktiskt olikt ljud.
Det kan givetvis vara korrekt att den dyrare/vackrare/mer hyllade apparaten verkligen är objektivt bättre. Venedig kan ha changerats. Men det är inte den enda, kanske inte heller den bästa, förklaringen till en påverkad upplevelse av en apparat i en situation.
---
Hifi-hittepå kommer sig nog till stor del av att vi vill äta kakan och ha den kvar, vi vill tro på att det föreligger begripliga teknisk-verkliga skäl till våra upplevelser och beslut. Det magiska tänkandet springer ytterst ur en längtan efter det rationella?
gopnik skrev:Jag tänker inte diskutera detta. Det var som sagt en retorisk fråga. Jag fick mer än nog av det resonemang du för när dödsgroggaren gjorde detsamma för många år sedan. Ju mer du skriver, desto säkrare blir jag på att hela din bransch är fullständigt trasig. Ohjälpligt och totalt förtappad. De uppenbart institutionaliserade normer och resonemang som bubblar fram är bara för sorgliga.
gopnik skrev:Jag har inte ens nämnt NS-10, men fortsätt veva om andras läsförståelse du. Kämpa!
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Om problemet bara hörs i skitlurarna och du kompenserar för det (vilket då förstås kan göra om du vill), så kan det vara ett felgrepp som ger en urgröpning i en bättre anläggning och att det inte hörs i den bättre anläggningen hos dig kan betyda att du har en urgröpning där och därför missade den. Kanske är den inte är så neutral som du tror. Om man börjar ta klangmässig hänsyn till skithögtalare/skitlurar då är man ute på det där gungflyet som jag pratar om. Man får inte en standard, utan en massa olika och det går inte att få till en lyssning som funkar på allt material i samma högtalare.
Om man vill fokusera på ett speciellt register av klangliga skäl så är det mycket bättre att temporärt använda eq, så att man har koll på påverkan och inte sitter och lyssnar i något sick-sackigt som ger dålig koll (som NS10 i vissa vinklar) och vilket t o m kan ge slumpvisa resultat.
Du har uppenbarligen inte fattat något av det jag skrivit om du fortfarande tror att mixen ska anpassas till den sämre lyssningen.
Har du fortfarande verkligen inte förstått att de sämre hörlurarna pekade exakt var felet befann sig och tydliggjorde varför hela mixen beslöjades. Att det existerade ett fel hade redan upptäckts med den bättre lyssningen men det var extremt svårt att veta vad det egentligen var. Tack vare att felet förstorades så pass mycket i den sämre lyssningen tack vare baspuckeln i mixens problem-område så stod det klart vad som behövde rättas till.
Om du tar och läser mitt inledande inlägg som du hade motsättningar mot så kan du där läsa att det var precis det du här ovan motsatte dig mot som även jag påpekade INTE är anledningen till att många studios använder NS-10 som sekundärt system.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Om problemet bara hörs i skitlurarna och du kompenserar för det (vilket då förstås kan göra om du vill), så kan det vara ett felgrepp som ger en urgröpning i en bättre anläggning och att det inte hörs i den bättre anläggningen hos dig kan betyda att du har en urgröpning där och därför missade den. Kanske är den inte är så neutral som du tror. Om man börjar ta klangmässig hänsyn till skithögtalare/skitlurar då är man ute på det där gungflyet som jag pratar om. Man får inte en standard, utan en massa olika och det går inte att få till en lyssning som funkar på allt material i samma högtalare.
Om man vill fokusera på ett speciellt register av klangliga skäl så är det mycket bättre att temporärt använda eq, så att man har koll på påverkan och inte sitter och lyssnar i något sick-sackigt som ger dålig koll (som NS10 i vissa vinklar) och vilket t o m kan ge slumpvisa resultat.
Du har uppenbarligen inte fattat något av det jag skrivit om du fortfarande tror att mixen ska anpassas till den sämre lyssningen.
Mycket möjligt. Jag utgick bara ifrån vad du skrev. Problemet hördes inte (eller avslöjades inte) i den bättre lyssningen, däremot i den sämre. Därefter justerade du efter det du hörde i den sämre lyssningen och föredrog det resultatet. Justeringen påverkades m a o av vad du hörde i den sämre lyssningen. Varför du inte kunde pricka in det i den bättre lyssningen (om den nu var neutral) begriper jag inte.
RogerJoensson skrev:Har du fortfarande verkligen inte förstått att de sämre hörlurarna pekade exakt var felet befann sig och tydliggjorde varför hela mixen beslöjades. Att det existerade ett fel hade redan upptäckts med den bättre lyssningen men det var extremt svårt att veta vad det egentligen var. Tack vare att felet förstorades så pass mycket i den sämre lyssningen tack vare baspuckeln i mixens problem-område så stod det klart vad som behövde rättas till.
Nej, den logiken förstår jag faktiskt inte. Om felet var hörbart i den bättre lyssningen hade det väl varit bättre att angripa den där, med rätt avvägning.
RogerJoensson skrev:Om du tar och läser mitt inledande inlägg som du hade motsättningar mot så kan du där läsa att det var precis det du här ovan motsatte dig mot som även jag påpekade INTE är anledningen till att många studios använder NS-10 som sekundärt system.
Jag har argumenterat mot många och läst inlägg av många över årtionden där man faktist anser att en bra mix ska funka i NS-10 och att man faktiskt ansträngt sig för just det eller att om man lärt sig hur NS-10 låter så kan man mixa direkt i dem. NS-10 var ju typ industristandard, en referens som man skulle ta hänsyn till. De flesta missade helt att en och samma NS-10 kan låta olika eftersom de har så erbarmligt dålig integration mellan elementen och att bas och diskantelement ligger sida vid sida... För kanske 20 år sedan var det nog vanligare att man fördrog NS-10 som arbetsverktyg än ratade dem, åtminstone bland dom som argumenterade och som hänvisade till div auktoriteter. Numera är det dock rätt ovanligt, eftersom de flesta gått vidare. Det är i alla fall min bild. När du drog fram NS-10 med samma gamla slitna argument, reagerade jag.
goat76 skrev:Jag har nyligen i min egna lilla musikproduktion faktiskt börjat förstå varför flertalet sudios använt sig av Yamaha NS-10*, jag tror inte det handlar om att de försökte hitta en medel-dålig högtalare som på något vis skulle representera ett genomsnitt av mediokra ljudsystem som lyssnare där ute använder sig av.
Jag tror orsaken istället är att dessa NS-10 har förmågan att framhäva de brister som faktiskt vanligtvis finns i mixen vilka inte nödvändigtvis visar sig så tydligt i ett mer neutralt system, högtalarna från Yamaha satte liksom ett överdrivet förstoringsglas på de typiska bristerna vilka sedan kunde korrigeras och efter det kontrolleras i den bättre lyssningen så att dessa korrigeringar inte tog bort för mycket.
Målet var alltså inte att musiken skulle vara anpassad för att låta bäst i NS-10, de anvädes bara för att lokalisera brister som annars var svåra att upptäcka.
jonaz81a skrev:Är målsättningen att skivan ska låta bra i en typisk bilstereoanläggning uppspelad från en källa i bilen och därför vill mixa/mastra för just det så har man ett stort problem. Problemet är att 99% av alla anläggningar i bilar är usla, men på helt olika vis. Därför tror jag inte man tjänar särskilt mycket på att låna Robyns Prius och mastra i den (en referens som jag tycker saknats i tråden). Tvärt om kan man hävda att ju färre "fel" det finns på den färdiga skivan desto färre "fel" bör man uppleva i snittbilen vid uppspelning även om det inte nödvändigtvis betyder att det låter särskilt bra.
goat76 skrev:Jag håller med, det är bara idioter som skulle få för sig att mixen ska låta som bäst i en dålig anläggning.
Jag hoppas verkligen inte att även du tror att det är det jag menar.
Harryup skrev:Jag har pratat med 2 st studioägare till stora studios i Stockholm och de hade båda NS-10 som en möjlighet att lyssna på tillsammans med diverse andra högtalare enbart för att man hade många gästande tekniker som gärna använde dom för att dom har kända fel. Om det lät på ett visst sätt på på NS-10 så blev det bra på "vanliga högtalare". Ingen av dom tyckte att NS-10 var bra alls, och det var inte därför man hade dom. Gästande tekniker ville alltid ha möjlighet att lyssna på några kända högtalare inklusive Auratone.
jonaz81a skrev:goat76 skrev:Jag håller med, det är bara idioter som skulle få för sig att mixen ska låta som bäst i en dålig anläggning.
Jag hoppas verkligen inte att även du tror att det är det jag menar.
Nejdå! Jag bara bidrar lite till forumets "kärnverksamhet" utan att ha så mycket nytt att komma med. Det är därför jag ältar sånt som majoriteten av oss ser som självklarheter.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:goat76 skrev:
Du har uppenbarligen inte fattat något av det jag skrivit om du fortfarande tror att mixen ska anpassas till den sämre lyssningen.
Mycket möjligt. Jag utgick bara ifrån vad du skrev. Problemet hördes inte (eller avslöjades inte) i den bättre lyssningen, däremot i den sämre. Därefter justerade du efter det du hörde i den sämre lyssningen och föredrog det resultatet. Justeringen påverkades m a o av vad du hörde i den sämre lyssningen. Varför du inte kunde pricka in det i den bättre lyssningen (om den nu var neutral) begriper jag inte.
Problemet är att du INTE alls utgick från något jag verkligen skrivit.
Jag skrev att det fanns något beslöjande i mixen som hördes i den mer neutrala lyssningen, det framgick dock inte vad felet verkligen var.
Inte förens jag gjorde min kontroll-lyssning i hörlurarna med en baspuckel i just det frekvensområdet där det beslöjande problem låg hade jag en aning om hur eller vad jag skulle åtgärda för att få bukt på problemet.
Men att du behövt argumentera mot flera personer som fått för sig något så underligt att Yamaha NS-10 skulle vara något slags medelvärde för alla världens samlade musik-anläggningar har väl knappast något med det jag skrev i det inlägget som startade denna diskussion.
darkg skrev:Beskrivningar av vad som gör att det låter så bra, eller inte så bra, är verkligen... komplexa![]()
Det blir till exempel nästan lite paradoxalt eller åtminstone förvirrat det här med objektivt-subjektivt när [antagna] objektiva egenskaper subjektivt kan vara olika väsentliga för nöjdheten*. Kunskapen eller tron om tekniska detaljer kan påverka belåtenheten, tillsammans med väldigt mycket annat som inte alltid har att göra med hur det låter. Vi är, tycks det, ganska obenägna att tro på att olika upplevelse inte avspeglas i olikt ljud och i sin tur annorlunda teknik. En extra bra eller dålig upplevelse antas ofta ha en teknisk förklaring. inte orimligt, men inte heller tvunget. Det spelar heller inte alltid så stor roll.
Min käpphäst är att vi knappast bör ifrågasätta våra eller andras upplevelser, det vill säga att de finns. Upplevelserna. Inte heller är det automatiskt illa att låta upplevelserna styra vissa beslut, inte ens i de fall upplevelserna faktiskt kan antas vara svagt kopplade till den objektiva verkligheten! Om en grej känns härlig, kan det ju räcka långt.
Men det finns ett värde i att kritisera antaganden om att denna upplevelse är ett bra argument mer generellt, till exempel via övertygelsen att upplevelsen nödvändigtvis avspeglar en viss objektiv skillnad utanför det egna medvetandet, typiskt av teknisk art.
Och ett potentiellt problem som nämnts är att svagt "verklighetsförankrade" val kan leda till sämre nöjdhet i långa loppet. (Om apparaten man köpte lät mumsigt pga ett tillfälligt sammanhang kanske man blir besviken i andra sammanhang, inre och yttre). Venedig kanske inte är lika magiskt efter skilsmässan, ändå kanske inget väsentligt är annorlunda i staden.
* Jag menar att upplevelsen kan påverkas av vad man tror sig veta om apparaturens tekniska (faktiska ljudliga) egenskaper. "Vet" man att det är en avslagen Denver "hör" man måhända brister, i synnerhet om den var billig och har skrattats ut av folk man litar på. Det är sannolikt tämligen ovanligt att vara helt immun mot sådant. Möjligen även lite korkat. Ett specialfall är när en apparat är till exempel sjukt snygg, eller har sju centimeter tjock frontpanel. Det kan man ju tycka om, och det kan då vara väsentligt, och det är rimligt att det kan vara så. Det är dock inte osannolikt att utförandet kommer att färga uppfattningen om hur det faktiskt låter, antingen direkt: Bättre upplevelse (pga vacker) som man tolkar som objektivt bättre ljud eller indirekt: Till exempel genom antaganden om teknisk kvalitet och exklusivitet som i sin tur förknippas med faktiskt olikt ljud.
Det kan givetvis vara korrekt att den dyrare/vackrare/mer hyllade apparaten verkligen är objektivt bättre. Venedig kan ha changerats. Men det är inte den enda, kanske inte heller den bästa, förklaringen till en påverkad upplevelse av en apparat i en situation.
---
Hifi-hittepå kommer sig nog till stor del av att vi vill äta kakan och ha den kvar, vi vill tro på att det föreligger begripliga teknisk-verkliga skäl till våra upplevelser och beslut. Det magiska tänkandet springer ytterst ur en längtan efter det rationella?
gopnik skrev:Jag tänker inte diskutera detta. Det var som sagt en retorisk fråga. Jag fick mer än nog av det resonemang du för när dödsgroggaren gjorde detsamma för många år sedan. Ju mer du skriver, desto säkrare blir jag på att hela din bransch är fullständigt trasig. Ohjälpligt och totalt förtappad. De uppenbart institutionaliserade normer och resonemang som bubblar fram är bara för sorgliga.
hcl skrev:Appropå Yamaha NS10 så råkade jag snubbla över > denna artikel <
Med ref. till > denna avhandling <
Jag gissar att det länkats till dessa tidigare, men tyckte det kunde passa även här.
goat76 skrev:hcl skrev:Appropå Yamaha NS10 så råkade jag snubbla över > denna artikel <
Med ref. till > denna avhandling <
Jag gissar att det länkats till dessa tidigare, men tyckte det kunde passa även här.
Artikeln från Sound On Sound har jag nyligen länkat till i en annan tråd, den är intressant, ska kolla in den andra också.![]()
Det är helt klart bra att testa sin mix på flertalet ljudsystem och diverse högtalare/hörlurar, då exempelvis ett förstärkt register trots sina fel och brister kan tydliggöra/sätta förstoringsglas på fel som annars var svårt att finna. Att köra diverse frekvenssvep med diverse olika q-värden kan naturligtvis även det påskina samma eventuella fel på liknande sätt.
Att Yamaha NS-10 råkade ha vissa egenheter som av många ansågs visa ”typiska” problemområden i mixen var väl bara en bra grej, det som dock var väldigt olyckligt var att många verkade tro att dessa högtalare skulle användas som primär lyssning istället för att bara vara ett komplement/verktyg för att hitta dessa vanliga typiska fel.
Oavsett vilket verktyg som används för att lokalisera ett fel så är det bra att lokalisera ett fel, för då vet man vad och var felet befinner sig och kan då åtgärda det, bara man inte får för sig att man ska anpassa mixen för en dålig lyssning.
hcl skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Appropå Yamaha NS10 så råkade jag snubbla över > denna artikel <
Med ref. till > denna avhandling <
Jag gissar att det länkats till dessa tidigare, men tyckte det kunde passa även här.
Artikeln från Sound On Sound har jag nyligen länkat till i en annan tråd, den är intressant, ska kolla in den andra också.![]()
Det är helt klart bra att testa sin mix på flertalet ljudsystem och diverse högtalare/hörlurar, då exempelvis ett förstärkt register trots sina fel och brister kan tydliggöra/sätta förstoringsglas på fel som annars var svårt att finna. Att köra diverse frekvenssvep med diverse olika q-värden kan naturligtvis även det påskina samma eventuella fel på liknande sätt.
Att Yamaha NS-10 råkade ha vissa egenheter som av många ansågs visa ”typiska” problemområden i mixen var väl bara en bra grej, det som dock var väldigt olyckligt var att många verkade tro att dessa högtalare skulle användas som primär lyssning istället för att bara vara ett komplement/verktyg för att hitta dessa vanliga typiska fel.
Oavsett vilket verktyg som används för att lokalisera ett fel så är det bra att lokalisera ett fel, för då vet man vad och var felet befinner sig och kan då åtgärda det, bara man inte får för sig att man ska anpassa mixen för en dålig lyssning.
Ja, att provlyssna i allehanda system kan inte skada annat än om man gör åtgärder direkta kopplat till det man bara hör i något/några system. Hörs inte ett problem i det mest neutrala systemet ö.h.t. bör man nog vara försiktig med ev. åtgärder, men precis som du skriver så kan en "flaw" gå förbisedd i vissa system, men vara mycket mer tydlig i vissa.
Generellt tror jag ändå det är överlägset bäst att skaffa sig bästa möjliga monitorsystem och med det menar jag både neutralt, tydligt (avslöjande) både ur ett ljudmässigt såväl som ett musikaliskt perspektiv. Vi har lyckats utveckla vår monitorlyssning i den riktningen och med det har det också följt att det jag mixat hamnar mycket mer rätt redan tidigt i arbetsflödet, vilket ger ett bättre slutresultat och på avsevärt kortare tid.
ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare.
Morello skrev:ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare.
"den lilla distorsion...."![]()
För övrigt undrar jag varför musikälskare skulle vilja ha musiken kontaminerad med distorsion?
ErikAndersson skrev:Morello skrev:ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare.
"den lilla distorsion...."![]()
För övrigt undrar jag varför musikälskare skulle vilja ha musiken kontaminerad med distorsion?
Samtliga komponenter i ett ljudsystem har någon form av distorsion, det helt perfekta ditorsionsfria existerar inte. Men det är alltid frågan om vad som är hörbart eller inte.
Morello skrev:Det var inte svar på frågan - varför skulle en musikälskare vilja ha onödigt mycket distorsion? Det är väl snarast distorsionsälskare som gillar sådant - per definition.
Morello skrev:ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare.
"den lilla distorsion...."![]()
För övrigt undrar jag varför musikälskare skulle vilja ha musiken kontaminerad med distorsion?
jonasp skrev:Morello skrev:ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare.
"den lilla distorsion...."![]()
För övrigt undrar jag varför musikälskare skulle vilja ha musiken kontaminerad med distorsion?
Precis, och varför i hela fridens namn skulle ”mätnisse” (pejorativt?) stå i motsatsförhållande till musikälskare? Måste man vara tekniskt inkompetent för att få gilla musik?
FBK skrev:Nja jonasp. Förstår vad Erik menar, för det är ju så att särskilt här så kan ju en del inte lyssna på musik med distortion eller/och de har jäkligt svårt att säga att något lät bra när en rörförstärkare har varit i riggen. Kommer ihåg vilket jäkla liv det blev en gång när IÖ skrev att en rörförstärkare lät bra. Kommer inte ihåg vilken tråd det var men liv i luckan blev det. Jag bara skrattade åt spektaklet.Idag så verkar inte rör uppröra känslorna på det viset.
Morello skrev:Om man kan trycka på en knapp och erhålla mer distorsion så tycker nog i alla fall jag att det blir onödigt mycket.
jonasp skrev:FBK skrev:Nja jonasp. Förstår vad Erik menar, för det är ju så att särskilt här så kan ju en del inte lyssna på musik med distortion eller/och de har jäkligt svårt att säga att något lät bra när en rörförstärkare har varit i riggen. Kommer ihåg vilket jäkla liv det blev en gång när IÖ skrev att en rörförstärkare lät bra. Kommer inte ihåg vilken tråd det var men liv i luckan blev det. Jag bara skrattade åt spektaklet.Idag så verkar inte rör uppröra känslorna på det viset.
Kanske lite tillspetsat av mig.Tycker bara inte om att stoppa in folk i fack. Du får gilla vad du vill utan att jag ska sätta etiketter på dig - eller hur? Självklart kan det låta bra med rör i riggen.
Morello skrev:Hårt tonläge - är du rörbög eller?
jonasp skrev:Morello skrev:ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare.
"den lilla distorsion...."![]()
För övrigt undrar jag varför musikälskare skulle vilja ha musiken kontaminerad med distorsion?
Precis, och varför i hela fridens namn skulle ”mätnisse” (pejorativt?) stå i motsatsförhållande till musikälskare? Måste man vara tekniskt inkompetent för att få gilla musik?
Morello skrev:Om man kan trycka på en knapp och erhålla mer distorsion så tycker nog i alla fall jag att det blir onödigt mycket.
Morello skrev:Hårt tonläge - är du rörbög eller?
FBK skrev:Morello skrev:Hårt tonläge - är du rörbög eller?
Ja, jag hade inte haft något emot att vara rörbög men jag har katter (älskar värme)och det har liksom inte blivit aktuellt med det utan jag har hittat annat som tilltalar mig så det det är bara slumpen att det inte blivit så.
Jag tycker tex att högtalarna som IÖ konstruerade åt ErikAndersson som var byggda för att köras med rörelektronik lät förträffligt bra ihop med Eriks elektronik. Mycket bättre än pi60 med sk. neutrala grejer.
"byggda för att köras med rörelektronik"
jonasp skrev:Högtalare byggda för rörelektronik torde ha extra hög känslighet, och en jämn impedans för att undvika allt för stor samverkan med den typiskt lite högre utgångsimpedansen hos rörförstärkaren. Men då gör man egentligen en anpassning till en typisk rörförstärkare, om man ska vara petig.
goat76 skrev:jonasp skrev:Högtalare byggda för rörelektronik torde ha extra hög känslighet, och en jämn impedans för att undvika allt för stor samverkan med den typiskt lite högre utgångsimpedansen hos rörförstärkaren. Men då gör man egentligen en anpassning till en typisk rörförstärkare, om man ska vara petig.
Man skapar alltså teknisk synergi mellan drivning och högtalare.
jonasp skrev:Högtalare byggda för rörelektronik torde ha extra hög känslighet, och en jämn impedans för att undvika allt för stor samverkan med den typiskt lite högre utgångsimpedansen hos rörförstärkaren. Men då gör man egentligen en anpassning till en typisk rörförstärkare, om man ska vara petig.
goat76 skrev:jonasp skrev:Högtalare byggda för rörelektronik torde ha extra hög känslighet, och en jämn impedans för att undvika allt för stor samverkan med den typiskt lite högre utgångsimpedansen hos rörförstärkaren. Men då gör man egentligen en anpassning till en typisk rörförstärkare, om man ska vara petig.
Man skapar alltså teknisk synergi mellan drivning och högtalare.
Användare som besöker denna kategori: Conny, joonah, RogerGustavsson och 18 gäster