Senaste Stereophile?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Senaste Stereophile?

Inläggav Morello » 2020-09-07 11:32

Det var inte svar på frågan - varför skulle en musikälskare vilja ha onödigt mycket distorsion? Det är väl snarast distorsionsälskare som gillar sådant - per definition. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-09-07 11:33

ErikAndersson skrev:
Morello skrev:
ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare. :)

"den lilla distorsion...." :mrgreen:

För övrigt undrar jag varför musikälskare skulle vilja ha musiken kontaminerad med distorsion? :)

Samtliga komponenter i ett ljudsystem har någon form av distorsion, det helt perfekta ditorsionsfria existerar inte. Men det är alltid frågan om vad som är hörbart eller inte.

+1!
"Gott nog" är inte alltid "det bästas" fiende...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2020-09-07 12:57

Morello skrev:Det var inte svar på frågan - varför skulle en musikälskare vilja ha onödigt mycket distorsion? Det är väl snarast distorsionsälskare som gillar sådant - per definition. :D

Du borde kanske bli politiker, nu har du ändrat och vridit till frågeställningen till: ONÖDIGT MYCKET distorsion! Då får det hela en annan innebörd.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-07 12:58

Om man kan trycka på en knapp och erhålla mer distorsion så tycker nog i alla fall jag att det blir onödigt mycket. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-07 13:03

Morello skrev:
ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare. :)

För övrigt undrar jag varför musikälskare skulle vilja ha musiken kontaminerad med distorsion? :)

Precis, och varför i hela fridens namn skulle ”mätnisse” (pejorativt?) stå i motsatsförhållande till musikälskare? Måste man vara tekniskt inkompetent för att få gilla musik? :roll:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-07 13:58

jonasp skrev:
Morello skrev:

Precis, och varför i hela fridens namn skulle ”mätnisse” (pejorativt?) stå i motsatsförhållande till musikälskare? Måste man vara tekniskt inkompetent för att få gilla musik? :roll:

Nja jonasp. Förstår vad Erik menar, för det är ju så att särskilt här så kan ju en del inte lyssna på musik med distortion eller/och de har jäkligt svårt att säga att något lät bra när en rörförstärkare har varit i riggen. Kommer ihåg vilket jäkla liv det blev en gång när IÖ skrev att en rörförstärkare lät bra. Kommer inte ihåg vilken tråd det var men liv i luckan blev det. Jag bara skrattade åt spektaklet. :mrgreen: Idag så verkar inte rör uppröra känslorna på det viset.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2020-09-07 14:18

Blev lite OT tror jag, men hur som helst, vad den amerikanska firman avsåg var nog att distorsionen utan motkoppling var så låg att den var ohörbar. Då det var en SE förstärkare med linjära trioder tror jag att det var tanken
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-07 14:21

OT som i Output Transformer? :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-07 14:28

FBK skrev:Nja jonasp. Förstår vad Erik menar, för det är ju så att särskilt här så kan ju en del inte lyssna på musik med distortion eller/och de har jäkligt svårt att säga att något lät bra när en rörförstärkare har varit i riggen. Kommer ihåg vilket jäkla liv det blev en gång när IÖ skrev att en rörförstärkare lät bra. Kommer inte ihåg vilken tråd det var men liv i luckan blev det. Jag bara skrattade åt spektaklet. :mrgreen: Idag så verkar inte rör uppröra känslorna på det viset.

Kanske lite tillspetsat av mig. :) Tycker bara inte om att stoppa in folk i fack. Du får gilla vad du vill utan att jag ska sätta etiketter på dig - eller hur? Självklart kan det låta bra med rör i riggen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-09-07 15:41

Morello skrev:Om man kan trycka på en knapp och erhålla mer distorsion så tycker nog i alla fall jag att det blir onödigt mycket. :D

Hellre en knapp för att minska graden av motkoppling!
Tycker jag då. :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-07 15:57

Men då blir mängden återkoppling onödigt liten.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-07 16:59

jonasp skrev:
FBK skrev:Nja jonasp. Förstår vad Erik menar, för det är ju så att särskilt här så kan ju en del inte lyssna på musik med distortion eller/och de har jäkligt svårt att säga att något lät bra när en rörförstärkare har varit i riggen. Kommer ihåg vilket jäkla liv det blev en gång när IÖ skrev att en rörförstärkare lät bra. Kommer inte ihåg vilken tråd det var men liv i luckan blev det. Jag bara skrattade åt spektaklet. :mrgreen: Idag så verkar inte rör uppröra känslorna på det viset.

Kanske lite tillspetsat av mig. :) Tycker bara inte om att stoppa in folk i fack. Du får gilla vad du vill utan att jag ska sätta etiketter på dig - eller hur? Självklart kan det låta bra med rör i riggen.

Jag åt min sida tycker kanske inte om att göra det heller, men det är så tydligt ibland. Förr man fick förr direkt stämpeln i pannan där det stod du gillar färgat ljud och alltid med en negativ tonläge ifrån massan som tyckte annorlunda. Det var helt enkelt ett mer hårt tonläge förr.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-07 17:01

Hårt tonläge - är du rörbög eller :mrgreen: ?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-07 17:29

Morello skrev:Hårt tonläge - är du rörbög eller :mrgreen: ?

Ja, jag hade inte haft något emot att vara rörbög men jag har katter (älskar värme)och det har liksom inte blivit aktuellt med det utan jag har hittat annat som tilltalar mig så det det är bara slumpen att det inte blivit så.
Jag tycker tex att högtalarna som IÖ konstruerade åt ErikAndersson som var byggda för att köras med rörelektronik lät förträffligt bra ihop med Eriks elektronik. Mycket bättre än pi60 med sk. neutrala grejer.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-07 18:05

jonasp skrev:
Morello skrev:

Man kan vända på frågan, måste man vara tekniskt snille för att kunna gilla musik? Jag ser musik som mat, tycker bättre om den om den är lite kryddad :wink:

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-09-07 18:34

Morello skrev:Om man kan trycka på en knapp och erhålla mer distorsion så tycker nog i alla fall jag att det blir onödigt mycket. :D

Måste erkänna att jag inte läste tidigare inlägg tillräckligt noggrant. Instämmer!
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-07 19:39

Ditt språkbruk har i ovanstående stycke direkt anmärkningsvärda brister! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-07 19:53

FBK skrev:

Ja, jag hade inte haft något emot att vara rörbög men jag har katter (älskar värme)och det har liksom inte blivit aktuellt med det utan jag har hittat annat som tilltalar mig så det det är bara slumpen att det inte blivit så.
Jag tycker tex att högtalarna som IÖ konstruerade åt ErikAndersson som var byggda för att köras med rörelektronik lät förträffligt bra ihop med Eriks elektronik. Mycket bättre än pi60 med sk. neutrala grejer.

Men vad menas med "byggda för att köras med rörelektronik" - att en apparat innehåller rör beskriver inte dess tekniska egenskaper. Man kan konstruera en högtalare för att drivas med en given impedans, drivas med en förkompenserad frekvensgång etc, men det går inte att tillskriva rörslutsteg några generella egenskaper.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-07 23:11

"byggda för att köras med rörelektronik"

Det var det som sades när jag var på demon där flera Faktiskt.io medlemar också var. Jag kan inget om högtalarbyggeri men om jag minns rätt så skrev IÖ något om det också.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-08 06:29

Högtalare byggda för rörelektronik torde ha extra hög känslighet, och en jämn impedans för att undvika allt för stor samverkan med den typiskt lite högre utgångsimpedansen hos rörförstärkaren. Men då gör man egentligen en anpassning till en typisk rörförstärkare, om man ska vara petig.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-08 07:35

jonasp skrev:Högtalare byggda för rörelektronik torde ha extra hög känslighet, och en jämn impedans för att undvika allt för stor samverkan med den typiskt lite högre utgångsimpedansen hos rörförstärkaren. Men då gör man egentligen en anpassning till en typisk rörförstärkare, om man ska vara petig.

Man skapar alltså teknisk synergi mellan drivning och högtalare. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-09-08 09:28

goat76 skrev:
jonasp skrev:Högtalare byggda för rörelektronik torde ha extra hög känslighet, och en jämn impedans för att undvika allt för stor samverkan med den typiskt lite högre utgångsimpedansen hos rörförstärkaren. Men då gör man egentligen en anpassning till en typisk rörförstärkare, om man ska vara petig.

Något åt det hållet var det, för IÖ skrev att de var byggda för att drivas av rör och sedan var det något om att de kunde låta sämre med vanlig elektronik och det brukar ju inte vanliga lättdrivna burkar göra. Men jag minns inte var det var som skrevs tyvärr.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-09-08 09:39

Ja, eller en transistorförstärkare. Kort och gott - man gör en högtalare som skall/bör drivas med tex 1 ohm etc.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-08 10:17

goat76 skrev:

Man gör en teknisk specifikation så att högtalare och drivning (oavsett sort på båda) passar ihop! :) :wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi