Moderator: Redaktörer
ErikAndersson skrev:Morello skrev:ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare.
"den lilla distorsion...."![]()
För övrigt undrar jag varför musikälskare skulle vilja ha musiken kontaminerad med distorsion?
Samtliga komponenter i ett ljudsystem har någon form av distorsion, det helt perfekta ditorsionsfria existerar inte. Men det är alltid frågan om vad som är hörbart eller inte.
Morello skrev:Det var inte svar på frågan - varför skulle en musikälskare vilja ha onödigt mycket distorsion? Det är väl snarast distorsionsälskare som gillar sådant - per definition.
Morello skrev:ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare.
För övrigt undrar jag varför musikälskare skulle vilja ha musiken kontaminerad med distorsion?
jonasp skrev:Morello skrev:ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare.
Precis, och varför i hela fridens namn skulle ”mätnisse” (pejorativt?) stå i motsatsförhållande till musikälskare? Måste man vara tekniskt inkompetent för att få gilla musik?
FBK skrev:Nja jonasp. Förstår vad Erik menar, för det är ju så att särskilt här så kan ju en del inte lyssna på musik med distortion eller/och de har jäkligt svårt att säga att något lät bra när en rörförstärkare har varit i riggen. Kommer ihåg vilket jäkla liv det blev en gång när IÖ skrev att en rörförstärkare lät bra. Kommer inte ihåg vilken tråd det var men liv i luckan blev det. Jag bara skrattade åt spektaklet.Idag så verkar inte rör uppröra känslorna på det viset.
Morello skrev:Om man kan trycka på en knapp och erhålla mer distorsion så tycker nog i alla fall jag att det blir onödigt mycket.
jonasp skrev:FBK skrev:Nja jonasp. Förstår vad Erik menar, för det är ju så att särskilt här så kan ju en del inte lyssna på musik med distortion eller/och de har jäkligt svårt att säga att något lät bra när en rörförstärkare har varit i riggen. Kommer ihåg vilket jäkla liv det blev en gång när IÖ skrev att en rörförstärkare lät bra. Kommer inte ihåg vilken tråd det var men liv i luckan blev det. Jag bara skrattade åt spektaklet.Idag så verkar inte rör uppröra känslorna på det viset.
Kanske lite tillspetsat av mig.Tycker bara inte om att stoppa in folk i fack. Du får gilla vad du vill utan att jag ska sätta etiketter på dig - eller hur? Självklart kan det låta bra med rör i riggen.
Morello skrev:Hårt tonläge - är du rörbög eller?
jonasp skrev:Morello skrev:ErikAndersson skrev:En amerikansk rörförstärkarfabrikant med SE trioder i den högre prisklassen har en omkopplare märkt mätläge resp lyssningsläge (Svenska). I mätläget är en motkopplingsslinga inlagd för att sänka den lilla distortion som finns. och i lyssningsläget koppla ur densamma. På det sättet tillfredställs både "mätnissar" och musikälskare.
Precis, och varför i hela fridens namn skulle ”mätnisse” (pejorativt?) stå i motsatsförhållande till musikälskare? Måste man vara tekniskt inkompetent för att få gilla musik?
Morello skrev:Om man kan trycka på en knapp och erhålla mer distorsion så tycker nog i alla fall jag att det blir onödigt mycket.
Morello skrev:Hårt tonläge - är du rörbög eller?
FBK skrev:Morello skrev:Hårt tonläge - är du rörbög eller?
Ja, jag hade inte haft något emot att vara rörbög men jag har katter (älskar värme)och det har liksom inte blivit aktuellt med det utan jag har hittat annat som tilltalar mig så det det är bara slumpen att det inte blivit så.
Jag tycker tex att högtalarna som IÖ konstruerade åt ErikAndersson som var byggda för att köras med rörelektronik lät förträffligt bra ihop med Eriks elektronik. Mycket bättre än pi60 med sk. neutrala grejer.
"byggda för att köras med rörelektronik"
jonasp skrev:Högtalare byggda för rörelektronik torde ha extra hög känslighet, och en jämn impedans för att undvika allt för stor samverkan med den typiskt lite högre utgångsimpedansen hos rörförstärkaren. Men då gör man egentligen en anpassning till en typisk rörförstärkare, om man ska vara petig.
goat76 skrev:jonasp skrev:Högtalare byggda för rörelektronik torde ha extra hög känslighet, och en jämn impedans för att undvika allt för stor samverkan med den typiskt lite högre utgångsimpedansen hos rörförstärkaren. Men då gör man egentligen en anpassning till en typisk rörförstärkare, om man ska vara petig.
Man skapar alltså teknisk synergi mellan drivning och högtalare.
jonasp skrev:Högtalare byggda för rörelektronik torde ha extra hög känslighet, och en jämn impedans för att undvika allt för stor samverkan med den typiskt lite högre utgångsimpedansen hos rörförstärkaren. Men då gör man egentligen en anpassning till en typisk rörförstärkare, om man ska vara petig.
goat76 skrev:jonasp skrev:Högtalare byggda för rörelektronik torde ha extra hög känslighet, och en jämn impedans för att undvika allt för stor samverkan med den typiskt lite högre utgångsimpedansen hos rörförstärkaren. Men då gör man egentligen en anpassning till en typisk rörförstärkare, om man ska vara petig.
Man skapar alltså teknisk synergi mellan drivning och högtalare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster