Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Kan delvis hålla med, men det kanske beror på att basregistret är det register där de flesta högtalare kommer till korta både i fråga om utsträckning och kapacitet samt givetvis distorsion.
Strmbrg skrev:Var och varannan tråd - oavsett vad den ursprungligen handlar om - handlar efter några inlägg om bas.
Fast jag kanske bara inbillar mig att det är så.
Eller så är just bas de facto värd all den textmängd den tillägnas.
Morello skrev:Mina högtalare är rimligt ekvivalenta med Ino Audio "px-4" i fråga om kapacitet och distorsion samt utsträckning i basen. I nio fall av tio går de fyra tiotummarna på "tomgång" och någon gång ibland då jag spelar framförallt elektronisk musik börjar membranen att röra på sig en del. Ibland undrar jag kanske vad folk här i kanalen lyssnar på för musik samt vilken lyssningsnivå som är aktuell,vilket tarvar system med en kapacitet som vida överskrider det, ehuru kompetenta, systemen px-4 utgör.
Strmbrg skrev:Var och varannan tråd - oavsett vad den ursprungligen handlar om - handlar efter några inlägg om bas.
Fast jag kanske bara inbillar mig att det är så.
Eller så är just bas de facto värd all den textmängd den tillägnas.
juanth skrev:För att den är fundamentet till ljud/musik, och kan påverka både hur mellanregister och diskant upplevs, samt att det är där de största förbättringarna gällande distorsion och total kapacitet i ett system kan göras.
Nattlorden skrev:Hur spelar du en stor orgel hyffsat naturtroget utan bas? "Also Sprach Zarathustra" kommer upp som testfall t.ex.
Morello skrev:Mina högtalare är rimligt ekvivalenta med Ino Audio "px-4" i fråga om kapacitet och distorsion samt utsträckning i basen. I nio fall av tio går de fyra tiotummarna på "tomgång" och någon gång ibland då jag spelar framförallt elektronisk musik börjar membranen att röra på sig en del. Ibland undrar jag kanske vad folk här i kanalen lyssnar på för musik samt vilken lyssningsnivå som är aktuell,vilket tarvar system med en kapacitet som vida överskrider det, ehuru kompetenta, systemen px-4 utgör.
petersteindl skrev:Bas är ointressant.
Den skall bara finnas.
Rydberg skrev:petersteindl skrev:Bas är ointressant.
Den skall bara finnas.
Alla register är ointressanta, de ska bara finns. Vad nu den kommentaren tillförde samtalet?
Tangband skrev:juanth skrev:För att den är fundamentet till ljud/musik, och kan påverka både hur mellanregister och diskant upplevs, samt att det är där de största förbättringarna gällande distorsion och total kapacitet i ett system kan göras.
En förbättring någonstans i frekvensregistret gör att allt blir bättre. Visst är det så att de flesta system kan förbättras radikalt i det lägre området , men i många fall blir, möjligen, den totala ljudkvaliteten bättre per krona om man istället förbättrar diskantområdet. Pga verkliga instruments övertoner och örats relativa okänslighet för dist i lågbasområdet.
Du har nog rätt i att basområdet kan påverka hur man upplever mellanregister och diskant, men det omvända gäller också. Diskant och mellanregistret påverkar hur man upplever basen. Pga att instrument spelar alla frekvenser samtidig
Det är därför helt omöjligt att få en riktigt bra (upplevd ) återgivning av de lägre registren om topparna är mediokra eller felplacerade i rummet, och subbasarna skulle vara världens bästa.
philipbtz skrev:Det är väldigt svårt att få bra basåtergivning och många väljer hellre system som inte kan återge så mycket eller så djup bas för att slippa det problemet helt och hållet. Efter 10 år med hi-fi börjar jag närma mig men varje nytt rum har ett nytt problem att lösa. Bas är svårt men bas är roligt och bas gör att det låter som på riktigt.
Strmbrg skrev:Min förutfattade mening om varför bas får stort fokus är ungefär:
Därför att bas är häftigt!
Bas är påtagligt.
Bas ger kickar.
Bas säger en hel del om anläggningens prestanda.
Som Almen antyder så tycker jag att basfokuset är ganska töntigt.
Men det finns massor av sätt att tönta sig på. Se bara på mig exempelvis.
Fostex skrev:philipbtz skrev:Det är väldigt svårt att få bra basåtergivning och många väljer hellre system som inte kan återge så mycket eller så djup bas för att slippa det problemet helt och hållet. Efter 10 år med hi-fi börjar jag närma mig men varje nytt rum har ett nytt problem att lösa. Bas är svårt men bas är roligt och bas gör att det låter som på riktigt.
Word!
Harryup skrev:Jag tycker att högtalarbas oftast låter för "tjock" även om den inte lider av rumsresonanser. Med dämpade rum så blir den tydlig men också livlös. Man kan få ett trycksatt rum som gör att basen känns i brösten men det också låter väldigt högt, men står man bredvid vaktparaden så inser man att det kan låta lågt och man ändå känner av basen i bröstet. Har bara hört det en och en halv gång. En gång hemma hos Bosse Hansson med hans stora horn och sedan hemma hos Peter med hans transmission line med Klangfilmbasar. Lätt och tungt istället för som vanligt tjockt och tungt. Att man blir nöjd med elektriskt förstärkt musik beror ju på att då använder man vanliga högtalare normalt och då kanske man inte tycker att det låter annorlunda mot akustiska framförande.
Personligen föredrar jag lättdrivna system och då blir det kanske inte den djupaste basen men det passar mig bättre.
/Harry Up
Strmbrg skrev:Jag vill inte förhäva mig, men det kommer förmodligen att ge det intrycket lik förbannat:
Det jag snöar in på skulle jag säga är aspekter av en helt annan dimension än grova saker som bas och ljudtryck. Det handlar om att uppleva en mycket god klarhet i symfoniorkestern, att höra ett riktigt påtagligt djup i panoramat, en bredd och höjd och luftighet som gör att jag struntar fullständigt i att fundera över hur det låter om anläggningen, hur djupt den går och hur högt den förmår. Jag vill kunna uppslukas av en symfoni även på ganska beskedliga nivåer. Skillnaden mot att spela upp den högre skall bara vara att det känns som att den är längre bort. Men lika illusorisk likafullt.
Strmbrg skrev:Jag vill inte förhäva mig, men det kommer förmodligen att ge det intrycket lik förbannat:
Det jag snöar in på skulle jag säga är aspekter av en helt annan dimension än grova saker som bas och ljudtryck. Det handlar om att uppleva en mycket god klarhet i symfoniorkestern, att höra ett riktigt påtagligt djup i panoramat, en bredd och höjd och luftighet som gör att jag struntar fullständigt i att fundera över hur det låter om anläggningen, hur djupt den går och hur högt den förmår. Jag vill kunna uppslukas av en symfoni även på ganska beskedliga nivåer. Skillnaden mot att spela upp den högre skall bara vara att det känns som att den är längre bort. Men lika illusorisk likafullt.
Perfector skrev:Strmbrg skrev:Jag vill inte förhäva mig, men det kommer förmodligen att ge det intrycket lik förbannat:
För mig låter det som att du vill ha löptiden rätt mellan elementen i en låda vilket jag föredrar där man kan bygga så utan att bli möbelsnickare.
Korta horn som hamnar med främre polstycket i samma djup som bas/mellan i en 2-vägare, vilket jag har nu.
DVD-ai skrev:För mig handlar det uteslutande bara om mängden bas, och jag vill helst inte att det, ska upplevas som en helhet.
Är det mycket bas och låter totalt osammanhängande så är jag grymt nöjd.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:För mig handlar det uteslutande bara om mängden bas, och jag vill helst inte att det, ska upplevas som en helhet.
Är det mycket bas och låter totalt osammanhängande så är jag grymt nöjd.
Och vi skall tro på Tomten också...?
JM skrev:Misstänker att audiofilen lurar sig själv genom återge basljud (ej toner) under 20 Hz bara för han/hon kan.
Testa att lägga ett högpass filter på kring 20 Hz. Låter sannolikt bättre. Lågbas tonerna över 20 Hz kommer inte längre maskeras av ohörbara subsonik ljud. Förstärkarna kommer inte ansträngas i lika hög grad möjligen med fås lägre total distorsion.
JM
JM skrev:Misstänker att audiofilen lurar sig själv genom återge basljud (ej toner) under 20 Hz bara för han/hon kan.
Testa att lägga ett högpass filter på kring 20 Hz. Låter sannolikt bättre. Lågbas tonerna över 20 Hz kommer inte längre maskeras av ohörbara subsonik ljud. Förstärkarna kommer inte ansträngas i lika hög grad möjligen med fås lägre total distorsion.
JM
Harryup skrev:JM skrev:Misstänker att audiofilen lurar sig själv genom återge basljud (ej toner) under 20 Hz bara för han/hon kan.
JM
Man kan ju kolla på JBL monitorer, inte sällan specar man -6dB vid 35-40Hz.
JM
Perfector skrev:Jag brukade spela in åskväder i Hölö, som var ett riktigt åskhål.
Långa rullande dånbankar som rullade i en ravin Ca: 2 km bort.
Sedan spela upp hemma och se om jag kunde få ut samma mullernivå som ute.
Det är den kapaciteten jag vill nå och ha.
juanth skrev:Perfector skrev:Jag brukade spela in åskväder i Hölö, som var ett riktigt åskhål.
Långa rullande dånbankar som rullade i en ravin Ca: 2 km bort.
Sedan spela upp hemma och se om jag kunde få ut samma mullernivå som ute.
Det är den kapaciteten jag vill nå och ha.
Då behöver du output ner mot singelhertz, och har således en bit kvar.
Perfector skrev:Njaeä, jag hör ju samma omfång hemma som ute så jag tycker nog att jag har vad jag behöver.
Men smaken är ju som baken Delad

Morgan skrev:Fast man skaffar nog inte en infrakapabel anläggning bara för att lyssna på åska. Det handlar mer om att få en upplevelse av inspelningsrummets volym tycker jag - rummet liksom "andas" på välgjorda inspelningar, och den upplevelsen förminskas om man skär basen vid 25-30Hz.
Perfector skrev:Basen lägger en skön tyngd i musiken som jag uppskattar mycket.
Dock ska den vara i proportion till resten och inte dränka allting.
Därav kommer det sig att många på forumet inte tror att jag vet vad "riktig" bas är vilket är rena babblet från de som inte hört mina högtalare.
Men det finns åxå finstämda musikstycken som inte ska ha nån basmatta under sig och då spelar jag den som den är avsedd.
Det är nog därför jag ofta frågar hur folket lyssnar.
Lyssnar ni på musiken eller på högtalaren.
Jag föredrar att lyssna på musiken.
sprudel skrev:JM skrev:Misstänker att audiofilen lurar sig själv genom återge basljud (ej toner) under 20 Hz bara för han/hon kan.
JM
Inte min erfarenhet. Provade att skära av vid 20 Hz men då fattas plötsligt ganska mycket för att basen ska ha en ”kärna” av auktoritet, den blir genomskinlig.
sprudel skrev:JM skrev:Misstänker att audiofilen lurar sig själv genom återge basljud (ej toner) under 20 Hz bara för han/hon kan.
JM
Inte min erfarenhet. Provade att skära av vid 20 Hz men då fattas plötsligt ganska mycket för att basen ska ha en ”kärna” av auktoritet, den blir genomskinlig.
Morgan skrev:Frekvenser under 20 Hz hör man måhända inte så väl med öronen, men de känns i hela kroppen när amplituden är stor. Här är ett spektrogram av en inspelad åskknall med efterföljande muller.
[ Bild ]
Notera den kraftfulla spiken vid ca 5-10 Hz. Men infra-kapabel anläggning (och rum) känner man den rejält, det kan jag lova.
MorganM skrev:Jag tycker kvalitén på basen är enormt viktig!Annars förstör man resten av frekvensområdet.
Än så länge är det bara Ingvars basar med väldigt låg distorision som dugit.
Strmbrg skrev:Hm, jag har ju besökt några konsertlokaler under årens lopp. Inte så många, men dock.
Inte fasen förnimmer jag någon infrabas från symfoniorkestern när jag sitter där och lyssnar. Varken med höronen eller med någon annan del av korpus.
Så, varför skall jag kunna återge infrabasen hemma då? Den finns ju inte i den musik jag vill lyssna på. I varje fall kan inte jag förnimma den, men andra kanske gör det.
hcl skrev:MorganM skrev:Jag tycker kvalitén på basen är enormt viktig!Annars förstör man resten av frekvensområdet.
Än så länge är det bara Ingvars basar med väldigt låg distorision som dugit.
Ja, riktigt bra blir det inte förrän hela registret finns med och dessutom väl återgivet.
Man kan snyfta mycket om hur rummet påverkar eller begränsar, men jag vill samtidigt framhärda att en bra anläggning driver rummet och det gäller i högsta grad basen. Det är ofta tydligt hur dåliga anläggningar driver rum på på ett otillfredsställande sätt eller att rummets bidrag stör på ett tydligt sätt medan man med en bra anläggning i samma rum inte alls behöver förnimma samma ”rums”-problem. Det handlar då inte om att med den bättre anläggningen ”skära bort” de besvärande frekvenserna utan troligen att man med den bättre anläggningen inte störs av det som rummet lägger till.
JM skrev:Strmbrg skrev:Hm, jag har ju besökt några konsertlokaler under årens lopp. Inte så många, men dock.
Inte fasen förnimmer jag någon infrabas från symfoniorkestern när jag sitter där och lyssnar. Varken med höronen eller med någon annan del av korpus.
Så, varför skall jag kunna återge infrabasen hemma då? Den finns ju inte i den musik jag vill lyssna på. I varje fall kan inte jag förnimma den, men andra kanske gör det.
Finns inom musiken icke syntetisk infrabas dvs bas under 20 Hz?
JM
jansch skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:Hm, jag har ju besökt några konsertlokaler under årens lopp. Inte så många, men dock.
JM
Ja!
Och! Det är inte bara t.ex. större kyrkorglar som går ner till 16 Hz i spektrat.
Många instrument skapar undertoner vid anslag, både stränginstrument och slagverk. Som ett exempel kan nämnas akustisk gitarr när man spelar bluesstil och dämpar med handflatan efter accordslag har energi under 20Hz...... ändå är lägsta strängen stämd normalt i E = 82,4Hz (cirka). Det är dock ingen klingande ton under 20Hz då resonanslådans egenfrekvens ligger betydligt högre upp.
Strmbrg skrev:Oavsett om det där med undertoner stämmer, så hör jag inte något sådant live och därmed struntar jag i om det kan återges hemma.
sportbilsentusiasten skrev:Morgan skrev:Frekvenser under 20 Hz hör man måhända inte så väl med öronen, men de känns i hela kroppen när amplituden är stor. Här är ett spektrogram av en inspelad åskknall med efterföljande muller.
[ Bild ]
Notera den kraftfulla spiken vid ca 5-10 Hz. Men infra-kapabel anläggning (och rum) känner man den rejält, det kan jag lova.
Du har inte inte förväxlas frekvens med tid i grafen?
E skrev:Hade jag råd och möjlighet skulle jag gärna ha infrastruktur (skulle skriva infrakapabel anläggning plus 1st tätt rum plus 1st subsoniskt filter för de gånger då det lägsta registret bara innehåller störande skräp).
Även om man inte själv önskar lyssna på åska (vilket man kanske gör), så kan man ju önska sina grannar en massa åska. Grannar som stänger dörrar väldigt oförsiktigt (stomljud) var femte minut, kan man ju bli smått galen av. (Alltså, jag tarerar förstås bort den kontinuerligt galna medelnivån.)
Mvh E*
jansch skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:Hm, jag har ju besökt några konsertlokaler under årens lopp. Inte så många, men dock.
JM
Ja!
Och! Det är inte bara t.ex. större kyrkorglar som går ner till 16 Hz i spektrat.
Många instrument skapar undertoner vid anslag, både stränginstrument och slagverk. Som ett exempel kan nämnas akustisk gitarr när man spelar bluesstil och dämpar med handflatan efter accordslag har energi under 20Hz...... ändå är lägsta strängen stämd normalt i E = 82,4Hz (cirka). Det är dock ingen klingande ton under 20Hz då resonanslådans egenfrekvens ligger betydligt högre upp.
Det är okunskap som får människor att tro att frekvenspektra är begränsade till övertoner. Hörseln funkar inte heller så, vi tycker en massa men "beviset" får man först när man lägger på högpassfilter och det plötsligt låter annorlunda. (Dvs om man har högtalare som är tillräckligt kapabla).
Detta är ju svårt i en konsertlokal (att lägga på ett högpassfilter vid t.ex. 20Hz) men vid hifiåtergivning är det lätt OM INTE inspelningen redan är beskuren.

Chopha skrev:"Varför är just bas så himla intressant?"
Kan det handla om att djupa bastoner spelade så starka att de känns i kroppen påverkar balanssinnet något?
Ungefär på det sätt som en "perfekt" salongsberusning (runt 0,55 promille*) ger positiva kickar, bl.a. av ett balanssinne som rubbats lätt.
Det är ju närmast fantastiskt att dansa framför ett PA-system som spelar så starkt i djupbasen att golvet och kroppen vibrerar och synen nästan blir suddig.
Ett gott exempel på sådan återgivning hittas på Bang Face i England. Alltid krispigt ljud och stadig baskapacitet!
Per sida: 3st F1 Evo 7TL-215, 3 st F1 Evo 7TH, 3st F1 Evo 7T, 2st F1 F221
Under scenen: 2st F1 F221 samt 2st F1 Infrabas 218 med tillhörande horntillsats.
Jag är osäker på vad för modell av bas de har flugna uppe i hörnorna bakom scenen, troligtvis någon av 1x21" eller 1x24"-modellerna.
[ Bild ]
*Enligt Kent Johnsson, forskare vid avdelningen för klinisk alkoholforskning vid Lunds universitet
dewpo skrev: [...]
Men i ett tidevarv där fyrverkerier på nyår förbjuds för de skrämmer hundar och det är av yttersta vikt att stryka alla medhårs,
Så uppfattas stora bassystem förstås som otidsenliga och provocerande!
-Varför duger inte Spotify i lurar åt herrn?
-Tror herrn att basen imponerar på någon så har herrn misstagit sig!
dewpo skrev: Så passa på att lyssna nu i morgon kan det vara förbjudet
MacBruce skrev:dewpo skrev: [...]
Men i ett tidevarv där fyrverkerier på nyår förbjuds för de skrämmer hundar och det är av yttersta vikt att stryka alla medhårs,
Vad fyrverkerier har med saken att göra, begriper inte jag... ( min senaste katt, salig i åminnelse, var förresten omåttligt insresserad av allt som förde oväsen. T.ex vid åska, nyårsfyrverkerier, eller när de renoverade kullerstensbeläggningen på gatan utanför min nuvarande bostad — de körde "stampen" så nära huset, att jag inte kunde öppna fönstret mer än en liten springa, om inte fönstret skulle ryka med — ville hon titta ut och kolla vad som stod på.)dewpo skrev: Så passa på att lyssna nu i morgon kan det vara förbjudet
Det handlar bara om vanlig, j*vla empati: förmågan att förstå, och "ta till sig" att ens egna intressen kanske är rentav plågsamma för andra, levande och kännande varelser.
dewpo skrev:
Visst men förmågan att förstå att ett helt vegetativt liv utan upplevelser är plågsamt för människor som gillar aktion, Faller som alltid utanför ramen för vad "empatiska" människor klarar "känna"![]()
Nä svaret ligger som alltid någon annan stans! Jag föreslår lite hederlig segregation, Områden där ömtåliga intoleranta människor portas![]()
Som det är nu sprider sig intoleransen som en löpeld genom samhället, Vilket är ytterst olyckligt det borde alla förstå, Men icke
OT Det är inte bara musik hemma som berörs...
...Utan i framtiden är motorsport (båt-,motorcyckle-,bil-racing), konserter, festivaler, fyrverkerier ett minne blott![]()
Om vi inte lyckas vända trenden
jonaz81a skrev:dewpo skrev:
Visst men förmågan att förstå att ett helt vegetativt liv utan upplevelser är plågsamt för människor som gillar aktion, Faller som alltid utanför ramen för vad "empatiska" människor klarar "känna"![]()
Nä svaret ligger som alltid någon annan stans! Jag föreslår lite hederlig segregation, Områden där ömtåliga intoleranta människor portas![]()
Som det är nu sprider sig intoleransen som en löpeld genom samhället, Vilket är ytterst olyckligt det borde alla förstå, Men icke
OT Det är inte bara musik hemma som berörs...
...Utan i framtiden är motorsport (båt-,motorcyckle-,bil-racing), konserter, festivaler, fyrverkerier ett minne blott![]()
Kan inte lösningen vara så enkel som att flytta till villa eller till och med hela vägen ut på landet, det senare är min plan.
dewpo skrev:MacBruce skrev:dewpo skrev: [...]
Vad fyrverkerier har med saken att göra, begriper inte jag... ( min senaste katt, salig i åminnelse, var förresten omåttligt insresserad av allt som förde oväsen. T.ex vid åska, nyårsfyrverkerier, eller när de renoverade kullerstensbeläggningen på gatan utanför min nuvarande bostad — de körde "stampen" så nära huset, att jag inte kunde öppna fönstret mer än en liten springa, om inte fönstret skulle ryka med — ville hon titta ut och kolla vad som stod på.)dewpo skrev: Så passa på att lyssna nu i morgon kan det vara förbjudet
Det handlar bara om vanlig, j*vla empati: förmågan att förstå, och "ta till sig" att ens egna intressen kanske är rentav plågsamma för andra, levande och kännande varelser.
Som det är nu sprider sig intoleransen som en löpeld genom samhället, Vilket är ytterst olyckligt det borde alla förstå, Men icke![]()
dewpo skrev: OT Det är inte bara musik hemma som berörs...
MacBruce skrev:dewpo skrev:MacBruce skrev:
Vad fyrverkerier har med saken att göra, begriper inte jag... ( min senaste katt, salig i åminnelse, var förresten omåttligt insresserad av allt som förde oväsen. T.ex vid åska, nyårsfyrverkerier, eller när de renoverade kullerstensbeläggningen på gatan utanför min nuvarande bostad — de körde "stampen" så nära huset, att jag inte kunde öppna fönstret mer än en liten springa, om inte fönstret skulle ryka med — ville hon titta ut och kolla vad som stod på.)
Som det är nu sprider sig intoleransen som en löpeld genom samhället, Vilket är ytterst olyckligt det borde alla förstå, Men icke![]()
Köp eller hyr dig en ö, långt fan bort i våld, där du kan sitta och inbilla dig, att universum snurrar enbart för att uppfylla dina nycker...dewpo skrev: OT Det är inte bara musik hemma som berörs...
Onödigt att upprepa min senaste mening ovan. Men ta t.ex en sjuksköterska som har jobbat dubbla skift och behöver vila och sömn. Vad hen minst av allt behöver är nog, att natten igenom lyssna till ditt dunka-dunka — eller för all del — någon av de andra lekarna som du radar upp. De flesta motorsporter är ju för övrigt redan belagda med krav på ljuddämpning; det för tekniken framåt... Att "leka räser" med odämpade motorfordon i ekande stadskvarter är ju bara — dumt...
"Oväsen på därför avsedda platser" (racingbanor etc) är vad som borde gälla i ett samhälle, där man tar hänsyn till andra.
Perfector skrev:MacBruce skrev:dewpo skrev:
Köp eller hyr dig en ö, långt fan bort i våld, där du kan sitta och inbilla dig, att universum snurrar enbart för att uppfylla dina nycker...dewpo skrev: OT Det är inte bara musik hemma som berörs...
Onödigt att upprepa min senaste mening ovan. Men ta t.ex en sjuksköterska som har jobbat dubbla skift och behöver vila och sömn. Vad hen minst av allt behöver är nog, att natten igenom lyssna till ditt dunka-dunka — eller för all del — någon av de andra lekarna som du radar upp. De flesta motorsporter är ju för övrigt redan belagda med krav på ljuddämpning; det för tekniken framåt... Att "leka räser" med odämpade motorfordon i ekande stadskvarter är ju bara — dumt...
"Oväsen på därför avsedda platser" (racingbanor etc) är vad som borde gälla i ett samhälle, där man tar hänsyn till andra.Perfector skrev:Huvva, vad har du ätit till middag?
Perfector skrev:Vad ska en så'n som jag göra när FIS-måsarna håller låda så fort solen börjar gå upp?
Eller den förbannade Getingen som hittar in genom det öppna fönstret och sedan vägrar hålla käften utan surrar runt till man måste gå upp och avhysa kräket, vilket gör en klarvaken.
Naturligtvis ska de tas hänsyn, men så fan att den ena parten ska bestämma vad den andra gör.
Allt sker i samförstånd och med omdöme.
MacBruce skrev:... Till det har vi bil- och motorcykel/mopedburna tonåringar — i alla åldrar...
--
dewpo skrev:MacBruce skrev:... Till det har vi bil- och motorcykel/mopedburna tonåringar — i alla åldrar...
--
Jag brukar ligga och lyssna på de motorcykelburna nattetid när de drar sina repor, Det är underhållande tycker jag![]()
Men roligast tycker jag det är att lyssna på de trimmade mopederna, Det väcker glada minnen![]()
Tyvärr så är det sorgligt ställt med moped trimmar kunskaperna hos dagens ungdom, Dom låter som trötta gräsklippare
Perfector skrev:Myggnät hindrar katten från att komma in när han varit ute på natten.
Perfector skrev:Omdöme och samförstånd finns.
Men även regel om hur mycket ljud man får tillverka på dag respektive nattid.
Man kan ju hoppas att folk respekterar det.
Angående måsar så är dom en parentes endast i beskrivande syfte.
MacBruce skrev:Perfector skrev:Myggnät hindrar katten från att komma in när han varit ute på natten.
Inte om du monterar in en kattlucka i myggnätet — min salig bror gjorde det, och du lär väl vara händig nog.Perfector skrev:Omdöme och samförstånd finns.
Jag drar mig till minnes en händelse för inte så länge sedan (i Örebro?). Den blev ganska mycket omskriven i dagspressen: Polisen beslagtog helt sonika audioutrustningen i en bil, då ägaren trots uppmaning att sänka volymen inte gjorde det. De hänvisade till en paragraf i Vägtrafikförordningen, som handlade om "onödigt mycket buller". Enligt den är det den som upplever sig som "störd" som bestämmer, om någon är störande... Har glömt vilken paragraf det var, men den går nog lätt att hitta.
Perfector skrev:MacBruce skrev:Perfector skrev:Myggnät hindrar katten från att komma in när han varit ute på natten.
Inte om du monterar in en kattlucka i myggnätet — min salig bror gjorde det, och du lär väl vara händig nog.Perfector skrev:Omdöme och samförstånd finns.
Jag drar mig till minnes en händelse för inte så länge sedan (i Örebro?). Den blev ganska mycket omskriven i dagspressen: Polisen beslagtog helt sonika audioutrustningen i en bil, då ägaren trots uppmaning att sänka volymen inte gjorde det. De hänvisade till en paragraf i Vägtrafikförordningen, som handlade om "onödigt mycket buller". Enligt den är det den som upplever sig som "störd" som bestämmer, om någon är störande... Har glömt vilken paragraf det var, men den går nog lätt att hitta.
Där är jag på polisens sida faktiskt
Mer aktion mot buset .
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster